צפייה בגרסה מלאה : חישובי שיפוע צד
קראתי כאן באתר שדיפנדר עומד בשיפוע צד מכסימלי של 35 מעלות....
איך בדיוק מחושב שיפוע הצד .??
תודה.
הטייה מבוקרת של רכב קשור למשטח מיוצב, עד שהגלגלים העליונים מתחילים להתנתק מהמשטח.
וזה של רכב סטנדרטי לחלוטין כמו שהגיע מהמפעל, אפילו בלי סיגריה במאפרה.
זה לא מספר שאתה יכול להשתמש בו ליום יום.
גם כי זה נעשה לרכב סטאטי, ולא בתנועה, וגם כי הרכב שלך, או לצורך העניין, כל רכב, יהיה מועמס מעל מרכב הכובד המקורי=הזוית קטנה בהרבה.
בשטח, גם עלייה על אבן תו"כ שפ"צ יכולה בבת-אחת להקפיץ את הזוית.
''שהגלגלים העליונים מתחילים להתנתק מהמשטח.''- כלומר השיפוע מיוצג על ידי הזוית שמול הפרש הגובה שבין הגלגל העליון לתחתון (על אותו הסרן )???
''שהגלגלים העליונים מתחילים להתנתק מהמשטח.''- כלומר השיפוע מיוצג על ידי הזוית שמול הפרש הגובה שבין הגלגל העליון לתחתון (על אותו הסרן )???
כאמור, שיפוע צד זה לא משהו שמחשבים. זה בדיקה פיזית שמבצעים עבור עמידה בתקנות שונות.
שים לב:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/faeb43fdabe32bfc34503b7e664481df.jpg
https://www.google.co.il/search?q=TILT+TEST&rlz=1C1ARAB_enIL523IL523&espv=2&biw=1920&bih=950&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwib0NGI35vSAhVLCBoKHWX8AzQQ_AU IBigB#nfpr=1&tbm=isch&q=VEHICLE+TILT+TEST
מדידה של שיפוע המשטח.
הרי בנטייה המתלה נפתח, וצד אחד מתרומם, ושיפוע הסיפון חריף משיפוע המשטח.
דורון זה חלק מהשאלה, כלומר אם נתון שרכב תיקני מקורי עומד (לא מתהפך ) בשפוע צד נתון - האםנלקח בחשבון גם העומס שנוצר משפוע הסיפון ...??
de fox ענה לך:
הנתון של שיפוע צד בפרוספק של רכב לא מחושב.
הוא נמדד בניסוי שבו היצרן לוקח את הרכב כמו שהוא יוצא מפס היצור, מניח אותו על רמפה מיוחדת ומרימים עד הזוית המקסימלית שבה הרכב מתהפך, וזה הנתון. הניסוי נראה בערך כמו בתמונה:
113256
נדייק עוד יותר.
ניסוי על מתקן הטיה והגדרת השיפוע המירבי הם במצב נתון. למשל במקרים רבים ביצעתי את הניסוי בעומס מלא וגובה מרכז כובד של המטען מירבי גם הוא. יש יצרנים שכותבים שהשיפוע הוא ב GVW ואז זה באמת נמדד כך.
חשוב יותר מהשיפוע הסטטי - אותו שיפוע צד הוא מדד מעולה לחיזוי יציבות או יותר נכון תאוצה צידית מירבית שתתקבל בניסוי יציבות. למשל מקובל שכלים כבדים שעומדים נגיד ב23-24 מעלות יעמדו ב 6g ולעומת זאת מכונית מירוץ שתעמוד ב60 מעלות תעמוד ב 1.5- 1.6 g. על המסלול.
אסף.
תודה. - אני בעל טרופר תיקני. מה שיפוע הצד המכסימלי ??
רכב לרוב לא יתהפך כי נסעת בשיפוע צד. הוא יתהפך כי משהו הוציא אותו משווי משקל בד"כ באופן פתאומי/לא מבוקר /לא מוערך נכון ע"י הנהג. סביר להניח שרגע לפני ההתהפכות הרכב היה עדיין בתוך השיפוע ''הבטוח'' ע"פ היצרן.
בקיצור, הנתון הזה לא באמת רלוונטי, בטח אם אתה מעוניין למדוד אותו עם מד שיפוע מסתובב כזה על הדשבורד.
הדרך הנכונה לדעת מהו התחום הבטוח הוא לתרגל את זה בצורה מבוקרת עם בעלי נסיון ועדיף עם מדריכי נהיגת שטח מה שיאפשר לך לקבל פידבק מהרכב כנהג ולדעת האם אתה כבר באזור המסוכן/גבולי.
Sent from my Redmi 3S using Tapatalk
אני לא מתכוון למדוד על הדשבורד...אבל מדריכי נהיגת שטח לא תמיד ליידי - והייתי מעדיף להיות במצב שאני יכול לעצור את הרכב למדוד את הקטע שלפני ולהחליט....
סתם כדוגמא; המרחק בין הגלגלים הקדמיים (קצה צמיג חיצוני ) בטרופר 180 סמ. במצב שבו הפרש הגובה בין גלגלי ציר קדמי 50 סמ השיפוע הוא רק 15.5 מעלות.....אבל אני לא יודע אם זה מצב גבולי.??
אין לנתון הזה שום משמעות, גם כי חלוקת העומס ברכב שלך שונה, גם כי תנאי הדרך הם לא משטח סטרילי וגם ובעיקר. שזה נתון סטטי. במהירות הנכונה תוכל לסוע על קיר אנכי מבלי להתהפך.
לצורך שאלתך זה עניין של ניסיון והכרת מגבלות הרכב והנהג
ברוב הסיטואציות שאתה מתאר בשטח הרכב יחל להחליק לפני שהוא יתהפך. ההחלקה הזו עשויה להפוך אותך גם אם השיפוע קטן ביחס לנתוני היצרן.
אני חושב שמה שאתה מבקש לדעת/לעשות מבלי להכיר מנסיון את מגבלות הרכב (והנהג) זה מה שבסוף יהפוך אותך.
כלל ראשון בנהיגת שטח- אם אתה לא יודע לצפות איך הרכב יתנהג אל תיכנס למכשול. השיטה שאתה מתאר לא נכנסת להגדרה הזו.
Sent from my Redmi 3S using Tapatalk
אני לא מתכוון למדוד על הדשבורד...אבל מדריכי נהיגת שטח לא תמיד ליידי - והייתי מעדיף להיות במצב שאני יכול לעצור את הרכב למדוד את הקטע שלפני ולהחליט....
רוב הנהגים הנורמלים ירגישו מאד בלחץ כבר בערך החציון של השיפוע המקסימלי שהרכב יכול לעמוד בו.
זו. מחדד את מה שיונתן כתב, שלרוב, התהפכות איטית בה אין כמעט תאוצת צד (להבדיל מהתהפכות בנסיעה מהירה), מתרחשת בגלל שינוי פתאומי שהעביר את הרכב לתחום ההיפוך.
מצד שני, אל תסמוך על סה שהרכב יחליק לפני התהפכות, בשטח הצמיג גורף קרקע ויוצר לעצמו קיר קטן שיכול להחריף את הבעיה להפוך את המצב מהחלקה להיפוך.
וזה יכול להתרחש בתוך טווח הנסיעה הכביכול בטוחה.
ככלל אצבע, אם הייתי מכיר אותך כנהג, הייתי אומר לך שאם בכניסה לשפ״צ, אתה מרגיש בבטן שזה לא בסדר, אז הבטן שלך צודקת, אבל אנחנו לא מכירים..
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.