PDA

צפייה בגרסה מלאה : צמיג בעל קוד עומס "מסחרי" - יתרון או חיסרון ברכב שטח?



Mushu
04-09-17, 10:19
שלום לכולם.
לפני קצת יותר משנה החלפתי את רביעיית ה Toyo Open Country בטנדר שלי ברביעיית Maxxis 771.
לזכות הצמיגאי שלי יאמר שלפני שביצע את ההזמנה הוא התריע בפני שבמידה שלי (225/75/16) ה 771 מגיע רק בקוד עומס מסחרי, ואני, שמעולם לא היה לי רכב שטח ולא חקרתי את הנושא לפני אמרתי לו שאין שום בעייה.

מיד לאחר ההתקנה הבנתי את גודל הטעות. הצמיגים האלה כבדים, הסחיבה פחתה באופן מורגש והם קשים בטירוף. כמה קשים? אני מוריד ל 20PSI אפילו בשביל שדות תמים. נסיעה בשטח קל על "לחץ כביש" של 30-35PSI היא מאוד לא נעימה.

מאידך גיסא צמיגים מסחריים הם צמיגים מחוזקים, ואנחנו בעד. בעוד שצמיג שטח "רגיל" יכלול 4-6 שכבות (או בשמן הפאנצ'רמאעכראי: PLY), צמיג מסחרי יכלול 10, 12 ואף 14 שכבות בדופן. לא נוח בעליל בנסיעת כביש אבל נותן הגנה מעולה בשטח נגד צביטות וחתכים.

וכאן עולה שאל מליון הדולר: מה כדאי?
לדעתי החסרונות של צמיג מסחרי גוברים על היתרונות שלו, שכן למעט עמידות טובה יותר בפני התעללות בשטח יש לו רק חסרונות בדמות משקל (שמבתטא הן בפגיעה בביצועי הרכב והן בהגברת הבלאי של מכלולי ההנעה) וכן בחוסר נוחות בנסיעת כביש ושטח.

מה אומרים?

דרור ברלי
04-09-17, 13:02
10-12-14 השכבות הן בצמיג כולו. לא רק בדופן.
תחפש על הצמיג את הכיתוב שמפרט כמה שכבות יש ב-Tread (סוליה), וכמה ב-Sidewall (דופן).

איל מ
04-09-17, 13:06
אומר שאין הצדקה. אלא אם כן אתה נוסע ברכב גדול וכבד שגם מועמס בעומסים גבוהים מאד.
ועוד תיקון.
הply rating כבר מזמן לא אומר כמה שכבות יש, אלא נותן אומדן עומס בהשוואה לכמות שכבות הכותנה שמהן פעם היו עושים צמיגים.
היום פשוט יש דרגת עומס וכן פירוט על כמות השכבות.
בד"כ בצמיגי שטח יש שלוש או ארבע שכבות בסוליה ושתיים או שלוש בדופן. החומר יכול להיות ניילון, פלדה, או בחלק מהצמיגים הפופולריים היום - קבלאר.
בצמיג מסחרי אני פחות בקיא אבל אין סיכוי שיש בדופן 12-14 שכבות.
עריכה, עכשיו ראיתי שדרור כבר כתב.

asafk
04-09-17, 21:06
סיווג ״מסחרי״ כלומר LT או C אומר שעבור אותה מידה העומס המותר לצמיג גבוה יותר. רוב רכבי השטח כולל הקטנים ביותר דורשים צמיגים כאלו וטנדרים שהם רכבים מסחריים בהגדרה חייבים צמיגים של רכב מסחרי גם מבחינת החוק וגם מבחינת הוראות יצרן.
בכל מקרה זה רק טוב כי הצמיג חזק יותר.

אסף.

razzamataz
04-09-17, 22:40
ברכב הקודם (טנדר איסוזו) היו לי BF שהיו גם LT-LIGHT TRUCK שבהם 7 שכבות בסוליה ו 3 בדופן
לא הרגשתי הבדל גדול בנוחות כאשר עברתי לצמיגי הנקוק שהיו מעולים (יותר שקטים ואוחזים בסיבובים אל מול BF שהיו ממש יבשים)

בוא נתחיל בשאלה - אתה בדרך כלל עמוס או ריק? איזה טנדר?
אם אתה רוב הזמן ריק חבל למלא יותר מ 30 כאשר הצמיג חם

מניסיון, כאשר הצמיגים קרים ואתה מודד לדוגמא 30 PSI אז לאחר נסיעה של חצי שעה אתה תמדוד לחץ של2-3 PSI יותר עקב התחממות הצמיג והאוויר בתוכו.
ולכן תנסה לא למלא יותר מ 28 קר או 30 חם, זה קצת יעזור לקופצניות

ד ו ר ו ן
05-09-17, 13:03
ערך לחץ האויר המומלץ לוקח בחשבון את ההתחממות, אז ראש להוריד כי זה יעלה אחכ זה לא נכון.

razzamataz
06-09-17, 00:36
לא בדיוק דורון
רשום מספר מינימום לניפוח when cold

ד ו ר ו ן
06-09-17, 07:25
לא בדיוק דורון
רשום מספר מינימום לניפוח when cold

בדיוק.
זו המשמעות של לחץ ״קר״, הוא לוקח בחשבון התחממות עתידית, כך שאחרי ההתחממות עדיין תהיה בטווח לחץ הנכון.

Mushu
06-09-17, 09:34
10-12-14 השכבות הן בצמיג כולו. לא רק בדופן.
תחפש על הצמיג את הכיתוב שמפרט כמה שכבות יש ב-Tread (סוליה), וכמה ב-Sidewall (דופן).

אתה צודק ותודה על ההא(ע)רה. המשכתי לקרוא על העניין ואכן דירוג ה ply לא בהכרח מעיד על כמות השכבות בפועל אלא על חוזק הצמיג.
גם בצמיגים "מחוזקים" יש בדרך כלל עד 3 שכבות בדופן ולא יותר.
אני משער שעיקר השוני בין צמיג מחוזק לצמיג רגיל נובע מהרכב השכבות, מה שהופך את הצמיג לעמיד יותר לעומסים, אבל אני כבר לא בטוח שהוא גם יעיל יותר בנסיעת שטח.

שורה תחתונה - אני לא רואה שום סיבה לרכוש בעתיד צמיג בעל דירוג LT או צמיג מחוזק כזה או אחר. זה סתם מוסיף משקל, פוגע בביצועים, בצריכת הדלק ופשוט לא נוח.

ד ו ר ו ן
06-09-17, 10:17
שורה תחתונה - אני לא רואה שום סיבה לרכוש בעתיד צמיג בעל דירוג LT או צמיג מחוזק כזה או אחר. זה סתם מוסיף משקל, פוגע בביצועים, בצריכת הדלק ופשוט לא נוח.
נראה לי שאתה מתבלבל/מערבב מינוחים.

לצמיגי LT יש מדרגות ביניים לעומס שיקבעו את מידת הקשיחות, אתה פגשת את אלו לעומס גבוה, תן לי לנחש שהצמיג היה בקטגוריה D או E.

צמיגי LT בדרוג C הם הנפוצים לרכבי שטח, ואין להם שם בעיה כזו של קשיחות יתר.

ועוד פרט להקשות, יש צמיגי משאיות לשטח, עם שכבה אחת בלבד בדופן.. אבל גיבורה.

Mushu
06-09-17, 10:54
לצמיגי LT יש מדרגות ביניים לעומס שיקבעו את מידת הקשיחות, אתה פגשת את אלו לעומס גבוה, תן לי לנחש שהצמיג היה בקטגוריה D או E.


אכן לזה הייתה הכוונה. אין בעייה עם צמיגי LT (כלומר Light Truck) אבל לא אלו ה"מחוזקים" עם דירוג עומס מעל C.

asafk
06-09-17, 15:55
כיוון שמדובר ברכב מסחרי שגם מסוגל להעמיס משקל גבוה על הצמיגים, זה לא אתה מחליט וגם לא דורון מה דירוג העומס הנדרש, אלא היצרן - על פי המשקל הכולל של הרכב. למזלנו הנושא גם מעוגן בחוק.

אסף.

ד ו ר ו ן
06-09-17, 19:31
אסף,
התיקון הנה לגבי ההתייחסות הגורפת לצמיגי LT כ״קשים״.

asafk
06-09-17, 22:02
הבנתי. רק שלא ישתמע כאילו גם אם היצרן קבע D או E אנחנו יכולים להחליט ש C זה מספיק. סרן אחורי של 2 טון למשל לא יכול להסתפק בC ברוב המידות הנפוצות.

אסף.

moriseven
06-09-17, 22:26
ואם זה ההיפך, כלומר צמיג עם קוד מסחרי על רכב פרטי, אני אמור להרגיש משהו?

Mushu
06-09-17, 22:36
הבנתי. רק שלא ישתמע כאילו גם אם היצרן קבע D או E אנחנו יכולים להחליט ש C זה מספיק. סרן אחורי של 2 טון למשל לא יכול להסתפק בC ברוב המידות הנפוצות.

אסף.

לזכרוני החל מ 2008 התווסף ברשיון הרכב לצד מידת הצמיגים המאושרת גם קוד העומס והמהירות אשר על הצמיג לעמוד בהם, לא זכור לי שמצויין באיזשהו מקום מהו ה ply rating המחייב או המאושר.
אני לא מאמין שמי מהג'יפים או הטנדרים כולל צמיג עם קוד עומס של פחות מ 100 (שזה אומר 800 קילו לגלגל בלחץ הניפוח המקסימלי שקבע יצרן הצמיג).

Mushu
15-12-17, 22:49
במסגרת עבודה על הטנדר היום ניצלתי את ההזדמנות שהגלגל היה מפורק וביצעתי השוואה שלו מול הגלגל החלופי שהוא עדיין המקורי של הרכב.
ככתוב בפתיחת השרשור, רביעיית הצמיגים הנוכחית שלי היא Maxxis 771 אבל באינדקס עומס גבוה (115) בהשוואה לאינדקס עומס 104 בצמיג המקורי, מה שגרם לי לתהות האם הפגיעה בנוחות ובצריכת הדלק כפועל ישיר של צמיג "מסחרי" לפחות תבוא לידי ביטוי בדמות צמיג עמיד יותר בשטח.

דאגתי ששני הצמיגים יהיו קרים ובלחץ אוויר זהה ומדדתי את המשקל שלהם. הפער עומד על 3.8 קילו לכל צמיג.
המשמעות של זה היא - שמלבד היות סוליית ודופן הצמיג קשיחים יותר - מקבלים כאן תוספת בלתי מבוטלת של משקל בלתי מוקפץ / משקל לא מרוסן (unsprung mass, אם למישהו יש תרגום יותר מוצלח של זה על הכיפאק). המשמעות של זה היא שכל גלגל קיבל למעשה משקולת של 4 קילו נוספים, וככה כל מהמורה, בור או אבן מעבירים הרבה יותר מומנט אל מערכת המתלים ולעכוזם של היושבים ברכב. כבונוס גם הביצועים נפגעים וצריכת הדלק עולה בגלל שמערכת ההנעה צריכה להניע את תוספת המשקל הלא רצוייה הזו.

שורה תחתונה - אני לא רואה שום סיבה לרכוש צמיג בעל אינדקס / קוד עומס גבוה יותר מזה שקבע היצרן, אין לו שום יתרון (למעט, אולי, עמידות טובה יותר בפני תקרים וחתכים, וגם זה בסימן שאלה אחד גדול) ומנגד יש חסרונות רבים.
אם זה עזר למישהו בבחירה הבאה של הצמיגים - דיינו.

איל מ
16-12-17, 09:41
אלא אם גם הצמיג ספייר הוא מאותו דגם, אין לבדיקה הזו הרבה משמעות. מכיוון שיש הבדלי משקל גדולים בין צמיג לצמיג.
הגיוני שצמיג עם קוד עומס גבוה ישקול יותר, אבל הבדיקה הספציפית שעשית היא לאו דווקא המדידה הנכונה. אם היית משיג מקסיס מאותו דגם, אחד עם דירוג p ואחד עם דירוג c או lt, אזי כבר היינו יכולים להסיק....

Mushu
16-12-17, 11:33
ברור שהיינו מוצאים הבדלים, לא הגיוני שצמיג שבנוי לעומס Y ולחץ אוויר X ישקול אותו דבר כמו צמיג שבנוי לעומס Y+300 ולחץ אוויר 2X.
הבדיקה הזו באה לאושש את מה שחשדתי בו, שהצמיגים האלה כבדים משמעותית יותר מקודמיהם ובהתאם פגעו בביצועים והפכו את הנסיעה למאוד לא נוחה.

מצאתי באתר של טויו נתוני טכניים מפורטים של צמיגים.
במידה כמו שלי 225/75/17 ההבדל במשקל צמיג Open Country A/T II שאחד באינדקס 104 והשני 115/112 (SL ו E בהתאמה) הפער הוא 3.2 ק"ג. במידה גדולה יותר כמו 245/75/16 או 265/70/17 הפער כבר עולה ל 3.6 ק"ג.

שורה תחתונה - כל גרם נוסף בצמיג זה דבר מיותר שלא נותן לנו כלום. גם אם הפער היה "רק" קילו או שניים זה היה מורגש מאוד בעבודת המתלים ויכולת השיכוך של הרכב.

נמרוד
17-12-17, 09:06
השקילה שלך לא אומרת הרבה. יצא לי לשקול שלושה צמיגי שטח מלא, באותה מידה, באותו דרוג עומס בדיוק (צמיגי 31/10.5R15 דרוג עומס C, 109Q) של שלושה יצרנים שונים (גודייר, בי.אף.ג'י, ג'נרל) - שקלו בין 19 ל24 קילו - חמש קילו הבדל - וכאמור אותה מידה, אותו דרוג עומס, ואותו יעוד (שטח מלא).

לגבי הסייפא שלך - כל אחד והשיקולים שלו. מבחינתי, עמידות הצמיג בשטח היא השיקול העיקרי בבחירת צמיג. לכן אני כבר 17 שנה נוסע אך ורק על צמיגי שטח מלא, עם שלוש שכבות בדופן, ולא מעניין אותי לא המשקל, לא הרעש ולא שום דבר אחר.

בטנדר שלי - מידה 235/85R16 דרוג עומס E. וברור שזה שוקל קצת יותר. שווה את השקט הנפשי בשטח.

הדסופה
17-12-17, 12:32
הקביעה שזה לא נותן כלום היא סובייקטיבית
הצמיג המסחרי הרבה יותר עמיד בשטח מכל צמיג כביש רגיל ולתחושתי גם יותר מרוב צמיגי השטח
כדוגמה, שאינה הוכחה, בגרוטשטח האחרון אפס תקרים עם צמיגים כאלה 8 פליי, בזמן שמשתתפים עם צמיגי שטח חטפו.
תוסיף את העובדה שאלו צמיגים זולים, לדעתי אם יש מידה כזו לדיסקו4 [emoji23] זה פותר לו את הבעיה הכי גדולה למשל


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mushu
17-12-17, 14:26
כמו כל דבר בחיים גם צמיגים ברכב זה פשרה.
לרכב שמשמש 100% טיולים ברור שיש עדיפות להתקנת צמיגי שטח מלא, גם אם זה יבוא על חשבון צריכת הדלק והרעש.
אבל לדעתי לצמיג שטח מלא או 50/50 באינדקס / קוד עומס גבוה יש יותר חסרונות מאשר היתרון של העמידות המוגברת. זה ממש לא כיף לנסוע או לטייל עם צמיגים כאלה, גם בלחץ אוויר נמוך הם עדיין נוקשים ואוחזים פחות טוב מאחיהם הרכים יותר.

ד ו ר ו ן
17-12-17, 14:44
כמו כל דבר בחיים גם צמיגים ברכב זה פשרה.
לרכב שמשמש 100% טיולים ברור שיש עדיפות להתקנת צמיגי שטח מלא, גם אם זה יבוא על חשבון צריכת הדלק והרעש.
.
מידי פעם חוזרת לחיים הסטיגמה המוטעית לגבי צמיגי שטח.

אני כמו נמרוד, עם צמיגי שטח מלא כל הזמן.
גם בתקופות שהרכב עשה 45k בשנה, וגם כשהוא מניע פעם בחודש.

עם רוטציה קדימה-אחורה, רגל קלה על דוושת הגז, אין שום סוגיית בלאי מוגבר ואין השפעה על הדלק.
הרוטציה תורמת לבלאי אחיד של הסוליה ומפחיתה משמעותית את תופעת המדרגות בצמיג, שגורמת לרעש מוגבר כשהצמיג מתבלה עם הזמן.

אחיזה בכביש?
תהפכו הרבה לפני שתאבדו אחיזה.
מי שהפנים שהוא נוסע עם משאית קטנה ולא רכב ספורט לכביש, וינהג בהתאם בזהירות הנדרשת, גם סוגיית ה״אחיזה״ לא באמת רלוונטית לדעתי.

איל מ
17-12-17, 15:00
אתה שוכח שלא כולם על היילקס. יש אנשים עם suv מודרניים ומנועים בריאים שבהם יש משמעות מאוד גדולה לצמיג שיודע להתנהג בעומס בכביש. לצורך העניין, אחיזה זה רק חלק אחד מהסיפור.
אישית, הכרכה שלי גם לא נכנסת לקטגוריה של ארנבת כביש מהיר, אז הסיבה היחידה שאני לא עם שטח מלא היא שפשוט אין במידה שלי 😔.
(כדי להרכיב mt אני צריך לרדת במידה, שגם ככה היא לא משהו).

ד ו ר ו ן
17-12-17, 15:06
אתה שוכח/לא יודע שלאורך השנים נסעתי גם עם רכבים אחרים.

Mushu
17-12-17, 18:16
מידי פעם חוזרת לחיים הסטיגמה המוטעית לגבי צמיגי שטח.

אני כמו נמרוד, עם צמיגי שטח מלא כל הזמן.
גם בתקופות שהרכב עשה 45k בשנה, וגם כשהוא מניע פעם בחודש.

עם רוטציה קדימה-אחורה, רגל קלה על דוושת הגז, אין שום סוגיית בלאי מוגבר ואין השפעה על הדלק.
הרוטציה תורמת לבלאי אחיד של הסוליה ומפחיתה משמעותית את תופעת המדרגות בצמיג, שגורמת לרעש מוגבר כשהצמיג מתבלה עם הזמן.


זו ממש לא סטיגמה מוטעית, זה פיזיקה.
צמיג שטח מלא עם חירוצים עמוקים ומרווח גדול בין "בלוק לבלוק" לא יכול להיות נוח על הכביש, שקט או חסכוני בדלק. ההבדל גם נמצא בתרכובת הגומי ומבנה שדרת הצמיג.

צמיגי "50/50" הם צמיגי כביש שהעניקו להם יכולת שטח מסוימת, אלו לא צמיגי שטח עם יכולות טובות יותר בכביש. פשרה.

ד ו ר ו ן
17-12-17, 18:49
תוכיח.
חצי מליון קמ ומגרשי החלקה שטח וכביש הוכיחו לי אחרת.

-->