BigO
12-11-17, 00:46
אזהרה: מאמר זה נועד לספק מידע תיאורטי וכל שימוש בו בפועל באחריות המשתמש בלבד.
הקדמה
ECU/ECM הידוע כ- Engine Control Unit או Engine Control Module הוא מודול חשמלי ממוחשב אשר מנחה את המנוע ורכיביו על פי הגדות "הצרובות" ברכיב זיכרון לא נדיף הקרוי eeprom (קרוב משפחה לדיסק-און-קי). הוא מאפשר שליטה ביחס אוויר/דלק, הצתה, ערכי (חסם/פעילות) לחישנים, ועוד... כלומר - ניתן לשפר את ביצועי המנוע ע"י שינוי כמות הדלק באינגקטורים וכמות האוויר, והצתה כמו כן לבטל EGR ו TCM, שליטה ב-ABS, שינוי הסל"ד בסרק, אימבולייזר, ועוד ועוד...
רכיב זה נמצא באופן שכיח ברכבים משנות התשעים ובאפון טבעי רכיב זה מתקדם עם הזמן, פ'יצרים התווספו והתחכום עלה.
ישנם חברות שונות לרכיב זה וקל כחומר גם הערכים שלהם, בנוסף ישנם דגמים שונים לרכב ספיצפי עם אותו חברת ECU אך ערכים שונים.
אני נוכחתי לראות ערכים זהים בין שני דגמים (זהים) כגון גראנד צירוקי דיזל 2004, וערכים שונים בין שני רכבי Passat דזיל 2011.
לכן מומלץ בחום להתשמש ב-ECU של הרכב בלבד ולא של אחרים (לפי ה-VID). במאמר מוסגר ישנם אין ספור חברות ברשת שמציעות שלל שיפורים מכניים, במידה והחלטת להתשמש בשירותיהם לכו על אלו שמבקשים לשלוח את ערכי ה-ECU או VID של הרכב, היתר ישלחו לכם קובץ ECU של רכב אחר.
לאחר הקדמה תיאורטית זו, בואו ניגש לתכלס. כיצד קוראים את ה-ECU, איך ניתן לפתוח את הקובץ, לשנות ערכים ולצרוב בחזרה.
בדוגמא זו הראה כיצד ניתן לבטל EGR ברכב גראנד צירוקי דיזל. לפעולת אחרות העיקרון זהה אך המיקום בקובץ והערכים שונים.
הציוד הנדרש:
1. קורא ECU ל SMPS MPPS V13.02 ECU Chip Remap Tuning Flash USB OBD2 Interface K+CAN - USB
117382
כן, זהו אותו OBD2 שאתם משתמשים כסורק תקלות רק שהוא מחובר ל-USB ולא ל-BT. האם הרכיב שלכם יכול לעשות את העבודה - לא יודע.
שלי לא תמך ולכן קניתי אותו ב-Ebay ב- $18 -לינק (https://www.ebay.com/itm/330981816005)
2. תוכנת MPPS, לוודא שמגיע עם הרכיב הנ"ל.
3. תוכנת tuning של ה-ECU - אני מעדיף WinOLS אבל יש כאלה שמשתמשים VAGEDCSuite או EDC_suite ואחרים.
הנקודה החשובה, לוודא שהכלי תומך ב- Checksum וזאת נקודה חשובה. לרוב ה-ECU יש מנגנון שבודק את תקינות הערכים ובמידה ושונו לא בצורה תקינה המערכת מגיבה בכישלון שמתבטא באי יכולת הנעה או Limp mode. הדרך שבה המנגנון עובד זהה לעקרון של ספרת הביקורת בת.ז שלנו, כלומר פעולת אריתמטיות על התוכן והשוואה לחתימה הקיימת במערכת, אם יש השוואה – מצויין, הכל טוב, במידה ולא המערכת תגיב בהתאם.
במקרה שלנו ה-ECU של הרכב תומך ב-checksum ולכן יש לשנות את הערכים הרלוונטיים אך כמו כן את החתימה או "סיפרת הביקורת" של ה-ECU.
4. מצבר חדש או תומך זרם / מטען מצברים כגון CTEK או NOCO.
ביצוע קריאה וכתיבה ל-ECU צורך (מעט) זרם מהמצבר, כאשר המצבר חלש ישנה אפשרות שהחיבור ל-ECU יתנתק. הבעייתיות היא ניתוק מה-ECU במהלך כתיבה. די דומה לביצוע עבודה במחשב בעבודה או בבית כאשר יש הפסקת חשמל והעבודה לא נשמרה :mad:. לכן יש לוודא שיש מתח טוב, קבוע ויציב.
117388
אופן הפעולה:
1. מחברים תומך זרם למצבר, נותנים חצי סויטש (שהרדיו יעבוד והאורות בלוח השעונים אך מנוע דומם), מחברים את התקן ה-USB/OBD ללפטופ, פותחים את ה-MPPS ומחברים את הכבל לרכב.
2. מוודאים את קריאת המתח בפינה השמאלית למטה, בוחרים את סוג הרכב המתאים ולוחצים על "Ecu Id", לאחר מספר שניות נתוני ה-ECU יופיעו מימין.
117387
3. לחץ על פעולת ה- "Read" ובסוף שמור את הקבוץ. קובץ זה מכיל את ערכי ה-ECU של המערכת ולכן חשוב לשכפל את הקובץ למספר עותקים כך שבמידה ומשהו משתבש, ניתן לצרוב אותו חזרה ולשחזר את המערכת כפי שהייתה קודם.
4. פתיחת תוכנת ECU tuning ובמקרה זה – WinOLS. אני לא מתכוון להסביר כיצד להשתמש בתוכנה, ישנם אין ספור סרטים ב-יוטיוב שמתארים זאת יותר טוב ממני.
117384
5. מחפשים טבלה שאותה רוצים לערוך, במקרה זה את טבלת ה-EGR. כתובת 0x71F52
117385
6. בטבלה זו ניתן לראות את הערכים של כמות האוויר על מול מהירות המנוע RPM ביחס לכמות הדלק שמגיע למנוע. ככל שהערך גבוה כך כמות האוויר "הנקי" בשימוש, כאשר בערך מקסימלי אין שימוש באוויר חוזר דהיינו EGR לא בשימוש. לכן בכדי לבטל את ה-EGR יש לשנות את הטבלה לערך מקסימלי שמצוין (13371) ככך שבכול שלב רק אוויר "נקי" יהיה בשימוש ואוויר חוזר לא יכנס בחזרה למנוע.
כך הטבלה נראת לאחר שינוי:
117386
נשמור את הקובץ בשם אחר בכדי לוודא שהקובץ המקורי נשמר ולא נדרס.
כעת נוודא שהתוכנה שינתה גם את ה-checksum בהתאם.
7. ממליץ להשוואת בין שני הקבצים (מקורי ומשונה) צריכים להיות שני שינויים – הראשון הטבלה, והשני ערך ה-checksum.
8. חוזרים לרכב, מבצעים שוב את שלב 1# ושלב 2#.
9 כעת מבצעים כתיבה של הקובץ השונה בחזרה למערכת ע"י לחיצה על כפתור ה-Write. הליך זה ארוך יותר מקריאה ומורט עצבים בהתאם.
לאחר סיום יש צורך להוציא את המפתח מהסויטש, להמתין חמש שניות ולהניע את הרכב.
במידה והרכב לא מניע, או הרכב מגיב בצורה לא צפויה או שחלה תקלה במהלך הצריבה – חזור על שלב 8# ו- 9# אך עם הקובץ המקורי ללא השינויים.
לסיכום
שינוי ערכיECU הוא הליך פשוט למי שמבצע את ההוראות בצורה יסודית ויודע אילו ערכים לשנות והיכן. הליך זה הפיך כך שחשוב מאוד לשמור את הקבצים המקוריים.
האינטרנט מלא מדריכים ופוסטים על אך לשנות ECU לרכבים, ניתן להשיג מידע זה ע"י חיפוש פשוט באינטרנט, צריך רק לדעת מה רוצים לשנות, ולהבין מה משנים.
בהצלחה!
*נא לשים לב, רכיבי ה-EEPROM ב-ECU נשחקים לאחר ~1000 כתיבות, לכן מומלץ לצרוב את ה-ECU כמה שמעט.
הקדמה
ECU/ECM הידוע כ- Engine Control Unit או Engine Control Module הוא מודול חשמלי ממוחשב אשר מנחה את המנוע ורכיביו על פי הגדות "הצרובות" ברכיב זיכרון לא נדיף הקרוי eeprom (קרוב משפחה לדיסק-און-קי). הוא מאפשר שליטה ביחס אוויר/דלק, הצתה, ערכי (חסם/פעילות) לחישנים, ועוד... כלומר - ניתן לשפר את ביצועי המנוע ע"י שינוי כמות הדלק באינגקטורים וכמות האוויר, והצתה כמו כן לבטל EGR ו TCM, שליטה ב-ABS, שינוי הסל"ד בסרק, אימבולייזר, ועוד ועוד...
רכיב זה נמצא באופן שכיח ברכבים משנות התשעים ובאפון טבעי רכיב זה מתקדם עם הזמן, פ'יצרים התווספו והתחכום עלה.
ישנם חברות שונות לרכיב זה וקל כחומר גם הערכים שלהם, בנוסף ישנם דגמים שונים לרכב ספיצפי עם אותו חברת ECU אך ערכים שונים.
אני נוכחתי לראות ערכים זהים בין שני דגמים (זהים) כגון גראנד צירוקי דיזל 2004, וערכים שונים בין שני רכבי Passat דזיל 2011.
לכן מומלץ בחום להתשמש ב-ECU של הרכב בלבד ולא של אחרים (לפי ה-VID). במאמר מוסגר ישנם אין ספור חברות ברשת שמציעות שלל שיפורים מכניים, במידה והחלטת להתשמש בשירותיהם לכו על אלו שמבקשים לשלוח את ערכי ה-ECU או VID של הרכב, היתר ישלחו לכם קובץ ECU של רכב אחר.
לאחר הקדמה תיאורטית זו, בואו ניגש לתכלס. כיצד קוראים את ה-ECU, איך ניתן לפתוח את הקובץ, לשנות ערכים ולצרוב בחזרה.
בדוגמא זו הראה כיצד ניתן לבטל EGR ברכב גראנד צירוקי דיזל. לפעולת אחרות העיקרון זהה אך המיקום בקובץ והערכים שונים.
הציוד הנדרש:
1. קורא ECU ל SMPS MPPS V13.02 ECU Chip Remap Tuning Flash USB OBD2 Interface K+CAN - USB
117382
כן, זהו אותו OBD2 שאתם משתמשים כסורק תקלות רק שהוא מחובר ל-USB ולא ל-BT. האם הרכיב שלכם יכול לעשות את העבודה - לא יודע.
שלי לא תמך ולכן קניתי אותו ב-Ebay ב- $18 -לינק (https://www.ebay.com/itm/330981816005)
2. תוכנת MPPS, לוודא שמגיע עם הרכיב הנ"ל.
3. תוכנת tuning של ה-ECU - אני מעדיף WinOLS אבל יש כאלה שמשתמשים VAGEDCSuite או EDC_suite ואחרים.
הנקודה החשובה, לוודא שהכלי תומך ב- Checksum וזאת נקודה חשובה. לרוב ה-ECU יש מנגנון שבודק את תקינות הערכים ובמידה ושונו לא בצורה תקינה המערכת מגיבה בכישלון שמתבטא באי יכולת הנעה או Limp mode. הדרך שבה המנגנון עובד זהה לעקרון של ספרת הביקורת בת.ז שלנו, כלומר פעולת אריתמטיות על התוכן והשוואה לחתימה הקיימת במערכת, אם יש השוואה – מצויין, הכל טוב, במידה ולא המערכת תגיב בהתאם.
במקרה שלנו ה-ECU של הרכב תומך ב-checksum ולכן יש לשנות את הערכים הרלוונטיים אך כמו כן את החתימה או "סיפרת הביקורת" של ה-ECU.
4. מצבר חדש או תומך זרם / מטען מצברים כגון CTEK או NOCO.
ביצוע קריאה וכתיבה ל-ECU צורך (מעט) זרם מהמצבר, כאשר המצבר חלש ישנה אפשרות שהחיבור ל-ECU יתנתק. הבעייתיות היא ניתוק מה-ECU במהלך כתיבה. די דומה לביצוע עבודה במחשב בעבודה או בבית כאשר יש הפסקת חשמל והעבודה לא נשמרה :mad:. לכן יש לוודא שיש מתח טוב, קבוע ויציב.
117388
אופן הפעולה:
1. מחברים תומך זרם למצבר, נותנים חצי סויטש (שהרדיו יעבוד והאורות בלוח השעונים אך מנוע דומם), מחברים את התקן ה-USB/OBD ללפטופ, פותחים את ה-MPPS ומחברים את הכבל לרכב.
2. מוודאים את קריאת המתח בפינה השמאלית למטה, בוחרים את סוג הרכב המתאים ולוחצים על "Ecu Id", לאחר מספר שניות נתוני ה-ECU יופיעו מימין.
117387
3. לחץ על פעולת ה- "Read" ובסוף שמור את הקבוץ. קובץ זה מכיל את ערכי ה-ECU של המערכת ולכן חשוב לשכפל את הקובץ למספר עותקים כך שבמידה ומשהו משתבש, ניתן לצרוב אותו חזרה ולשחזר את המערכת כפי שהייתה קודם.
4. פתיחת תוכנת ECU tuning ובמקרה זה – WinOLS. אני לא מתכוון להסביר כיצד להשתמש בתוכנה, ישנם אין ספור סרטים ב-יוטיוב שמתארים זאת יותר טוב ממני.
117384
5. מחפשים טבלה שאותה רוצים לערוך, במקרה זה את טבלת ה-EGR. כתובת 0x71F52
117385
6. בטבלה זו ניתן לראות את הערכים של כמות האוויר על מול מהירות המנוע RPM ביחס לכמות הדלק שמגיע למנוע. ככל שהערך גבוה כך כמות האוויר "הנקי" בשימוש, כאשר בערך מקסימלי אין שימוש באוויר חוזר דהיינו EGR לא בשימוש. לכן בכדי לבטל את ה-EGR יש לשנות את הטבלה לערך מקסימלי שמצוין (13371) ככך שבכול שלב רק אוויר "נקי" יהיה בשימוש ואוויר חוזר לא יכנס בחזרה למנוע.
כך הטבלה נראת לאחר שינוי:
117386
נשמור את הקובץ בשם אחר בכדי לוודא שהקובץ המקורי נשמר ולא נדרס.
כעת נוודא שהתוכנה שינתה גם את ה-checksum בהתאם.
7. ממליץ להשוואת בין שני הקבצים (מקורי ומשונה) צריכים להיות שני שינויים – הראשון הטבלה, והשני ערך ה-checksum.
8. חוזרים לרכב, מבצעים שוב את שלב 1# ושלב 2#.
9 כעת מבצעים כתיבה של הקובץ השונה בחזרה למערכת ע"י לחיצה על כפתור ה-Write. הליך זה ארוך יותר מקריאה ומורט עצבים בהתאם.
לאחר סיום יש צורך להוציא את המפתח מהסויטש, להמתין חמש שניות ולהניע את הרכב.
במידה והרכב לא מניע, או הרכב מגיב בצורה לא צפויה או שחלה תקלה במהלך הצריבה – חזור על שלב 8# ו- 9# אך עם הקובץ המקורי ללא השינויים.
לסיכום
שינוי ערכיECU הוא הליך פשוט למי שמבצע את ההוראות בצורה יסודית ויודע אילו ערכים לשנות והיכן. הליך זה הפיך כך שחשוב מאוד לשמור את הקבצים המקוריים.
האינטרנט מלא מדריכים ופוסטים על אך לשנות ECU לרכבים, ניתן להשיג מידע זה ע"י חיפוש פשוט באינטרנט, צריך רק לדעת מה רוצים לשנות, ולהבין מה משנים.
בהצלחה!
*נא לשים לב, רכיבי ה-EEPROM ב-ECU נשחקים לאחר ~1000 כתיבות, לכן מומלץ לצרוב את ה-ECU כמה שמעט.