PDA

צפייה בגרסה מלאה : כננת capstan



asafk
20-11-17, 21:33
קצת רקע תיאורטי.
כננת שעובדת על חיכוך. מי שמכיר אמצעי חיכוך בסנפלינג זה בדיוק העיקרון. חבל על תוף עם מקדם חיכוך מסויים וזווית ליפוף מסויימת (עד כמה סיבובים) מאפשר לתפוס בצד אחד כוח קטן ובצד שני להחזיק כוח גדול פי כמה וכמה. אם מסובבים את התוף אז היד שמחזיקה ממשיכה להפעיל כוח קטן בצדהאחד של החבל כשהצד השני מושך בכוח גדול.

פעם זה היה ממש נפוץ. על לנדרוברים וג׳יפים וטנדרים. אבל בשלב כלשהו כל רכבי השטח עברו לכננת תוף. היתרונות ברורים ובעיקר האפשרות להפעיל את הכננת מתוך הרכב בלי לעמוד לידו בחוץ. אבל כננת תוף כבדה יותר, יקרה הרבה יותר ומורכבת יותר.
אז..
מה, זה באמת עד כדי כך לא הגיוני להשתמש בכננת capstan בימינו?
ו... ברמה התיאורטית כמובן - במחיר של נגיד רבע מכננת רגילה, לא הייתם משתמשים בה?

אסף.

talw
20-11-17, 21:46
מי אמר שלא משתמשים בשיטה הזו עד היום ? אמנם לא בחילוץ רכב , אבל משתמש בשיטה על בסיס כמעט יום יומי.
הבעיה היחידה שאני רואה היא בחילוץ ארוך, החבל ״יזחל״ לצד התוף עם כיוון ״הברגת הליפוף״.
יכול להיות מעולה למשיכות קצרות או ארוכות עם הפסקות לסידור החבל מחדש.
עיקרון הפעלת הכח הקטן מצד היד ביחס למספר הליפופים נותן גמישות ורגש מעולה.
תעביר את קצה החבל דרך האין חלון של ה נ״נ ותוכל גם לחלץ את עצמך.

asafk
20-11-17, 21:57
זה בדיוק העניין. זה סופר שימושי למשיכת כבלים והרמת מטענים וכמובן בים... אבל בחילוץ רכב זה כאילו נעלם ביום אחד בהיר... לא מוזר?

אסף.

talw
20-11-17, 22:02
קוראים לזה ״קידמה״ או ״הייטק״.
ומושג חדש יותר - אוטונומי.
כשזה עובד זה סבבה , כשזה מתקלקל אתה יכול לדבר ללמפה.
אני בעד הפשוט , עם החבל והיד.

זיף
20-11-17, 22:05
מכיר לא רע כננות כאלו מעבודה בחבלים. עובדות בומבה עם חבל בעומסים של נגיד 200 קג עד 300 בהרמה חופשית. לרכב לדעתי זה יהיה גבולי מבחינת יכולת החבל ובנוסף תצטרך להפעיל לא מעט כוח בהידוק של החבל לתוף.
עניין נוסף הוא התגברות על האלסטיות של החבל- במשיכה של נאמר 30 מ חבל יהיה סביב 1.5-2 מטר אלסטיות בחבל סטטי (סטנדרטי) שתצטרך להתגבר עליה לפני שאתה מתחיל להזיז את האוטו בכלל.
לא מכיר וורסיות שעובדות עם כבל, אם בכלל יש כאלו.

איל מ
20-11-17, 22:23
זיף, זה בגלל שאתה עובד עם חבל סטטי, שבמונחים שמחוץ לעולם הטג"ח, הוא לא באמת סטטי. בשביל זה יש חבלים ייעודיים (פלזמה/ספקטרה וכו...).
מה שכן,
הכננות האלו מאוד קשות לתפעול כשאתה לבד, ותקוע עם רכב, וזאת אחת הסיבות העיקריות שבגללה הייתי שוקל לקנות כננת מלכתחילה...

נמרוד
20-11-17, 22:23
למה שכננת כזאת (שבה החבל לא גלול על התוף ודורש אחסון נפרד) תעלה רבע מכננת שבה הכבל גלול על התוף (וגם עובדת על חיכוך)? זה בסופו של דבר ההבדל בינהן - איפה מאוחסן הכבל. כחלק מהכננת, זמין לפעולה מיידית, או במקום אחר ברכב.

עבור אותם ביצועים, צריך את אותו המנוע, אותו הגיר, אותו המבנה פחות או יותר, ומן הסתם חבל/כבל לעומס הרלוונטי. איפה החיסכון במחיר? מה נוח יותר לתפעול - ברור.

זיף
20-11-17, 22:41
זיף, זה בגלל שאתה עובד עם חבל סטטי, שבמונחים שמחוץ לעולם הטג"ח, הוא לא באמת סטטי. בשביל זה יש חבלים ייעודיים (פלזמה/ספקטרה וכו...).
מה שכן,
הכננות האלו מאוד קשות לתפעול כשאתה לבד, ותקוע עם רכב, וזאת אחת הסיבות העיקריות שבגללה הייתי שוקל לקנות כננת מלכתחילה...

זה נכון מאד מה שאתה אומר. ואם כבר לחפש משהו שהוא לא כננת הייתי הולך על מכשיר בסגנון טירפור (ששוכב קבוע בארגז אצלי, אם כי לדברים אחרים)

asafk
20-11-17, 23:05
. איפה החיסכון במחיר? .

מנוע תמסורת תוף. בלי בלם ובלי קלאץ ובלי פין בטיחות... הרבה יותר פשוט.
אני אקח מקרה יותר קיצוני של כננת בלי מנוע אינטגרלי אלא כננת pto. כננת capstan של לנדרובר או ג׳יפ או טויוטה היא סהכ חילזון שמסתובב בהpto וגגש גדול אליו מחובר התוף.
לעומת כננת רגילה עם פי ארבעה חלקים, מצמד ובלם ולפעמים ראצ׳ט או sprag - חתיכת מכונה מסובכת בשביל סהכ למשוך חבל.

לגבי הכוחות - אין בעיה להגיע ל3 טון משיכה עם כוח של בנאדם סביר - על 5-6 ליפופים.

וכמובן שלעומת זאת כננת תוף רגילה דורשת כוח של אצבע ללחיצה על כפתור או קצת יותר להזיז ידית.

אסף.

YoavR
20-11-17, 23:06
כמו שנמרוד כתב, זאת אותה המכונה.

היתרון של קפסטן הוא באורכי כבל ארוכים מאוד(ללא הגבלה). כאלה שאם היית צריך לאחסן את הכבל על התוף היה נדרש תוף ענק.
חוץ מעניין האורך היעיל של הכבל אני לא רואה שום יתרון מעשי לקפסטן.

YoavR
20-11-17, 23:14
אני אקח מקרה יותר קיצוני של כננת בלי מנוע אינטגרלי אלא כננת pto. כננת capstan של לנדרובר או ג׳יפ או טויוטה היא סהכ חילזון שמסתובב בהpto וגגש גדול אליו מחובר התוף.


תצורת קפסטן היא אידיאלית להנע PTO מכוון שמאוד נח לווסת את העומס ומהירות הגלילה ע"י המתיחות של הכבל ביד המפעיל.
אין לי מספיק נסיון עם כננות מסוג זה אבל אני חושב שבעומסים הנדרשים לחילוץ עצמי של רכב דרוש חבל עבה מאוד שאולי לא פרקטי לשימוש. בחבלים סינטטים (דיינימה, ספקטרה, פלזמה וכו...) אי אפשר להשתמש על קפסטן. הם לא יעמדו בחיכוך ובטמפרטורות הגבוהות.

zivo
21-11-17, 18:32
אסף,
אתה יכול לשלוח לקישור למוצר רלוונטי?
אני יכול להבין איך משתמשים במוצר כזה לצרכי עבודות, נגיד על טרקטור.
יתרה מזאת, אני יכול להבין איך מחלצים מישהו אחר, אבל איך אתה מחלץ את עצמך עם מתקן כזה???
נראה לי תהליך מסובך והחיסכון לא ברור?

asafk
21-11-17, 20:42
קודם כל הדיון הוא תאורטי בבסיסו כי בשורה התחתונה אין מוצרים כאלה חדשים בשוק אלא רק נבלות ממלחמת העולם השניה או קצת אחרי... או לבנות לבד אבל אז עדיף כבר לקנות כננת נורמלית.
מצד שני המטרה כאן היא להכיר דברים חדשים או במקרה הזה ישנים, לעורר מחשבה ודיון ואת זה כבר השגנו.

חילוץ עצמי מתבצע כאשר המחלץ פוסע לצד הרכב ומושך את החבל אליו, מניח את השרך על הקרקע. טעות נפוצה היא לעמוד מול הרכב בפוזה של למשוך אותו ואז צריך לסלק כל הזמן את השרך הצידה שלא יידרס.
כמו שאפשר להבין לבד.. ברכב צריך להיות גם נהג מאחורי ההגה.
יש כמה סרטוני יוטיוב שמדגימים את העניין.
ההתנסות שלי היא עם לנדרובר עמוס, ו-וואלה, זה עובד.

אסף.

-->