PDA

צפייה בגרסה מלאה : דיזל 3000 4JX1 מדריך פירוק וניקוי שסתום לחץ גבוה - אלקטרומגנט מקולל



Aviyov
02-09-18, 02:04
לפני מספר חודשים במהלך הנסיעה המנוע החל מגמגם, סוחב לא סוחב מדומם ולפתע מניע, בדרך לא דרך הגעתי לחניה.
החברים אמרו חיישן מסילה וכך בגשם שוטף מצאתי את עצמי מנתק ומחבר מוליכים בנסיון להניע את הרכב ב"LIMP MOOD" אך הרכב לא מניע.
מתקשר למומחה הבית קובי אשר עזב את כל עיסוקיו ובמשך שעה ארוכה מדריך אותי בנבכי המנוע ובסופה פסק: "זה האלקטרו מגנט המקולל!" דופק פה דופק שם ולבסוף הטרופר האגדי מניע.
עבר חודש עברו חודשיים והרכב נוסע נהדר, פה ושם קצת מגמגם, פה ושם קצת מדומם עד שלבסוף בוקר בהיר אחד הוא פשוט נתקע ולא הניע יותר.

בלית ברירה הבנתי כי עליי לטפל באלקטרומגנט המקולל! מחפש מידע פה מחפש מידע שם ולא מוצא דבר עד שלבסוף מוצא מעט מידע בפורום האוסטרלי ועל פיו פירקתי וניקיתי את האלקטרו מגנט (שסתום שמן לחץ גבוה\ROPSV\ RAIL OIL PRESSURE SENSOR VALVE)

120920

להלן הסבר התהליך עם מעט תמונות בשאיפה שיסייע לחברים בעתיד.

השסתום ממוקם בצידו השמאלי של המנוע (צד נהג) מתחת לסעפת היניקה ומשמאל לשסתום שמן דו כיווני.

הגישה לשסתום פשוטה מרגע שפורק פעם אחת בעבר ובידיך מפתח 29 או אינטש ושמינית קצר, לחילופין ניתן לקחת בוקסה במידות הנ"ל בעלת דרייב חצי ולרתך לה ידית קצרה בצידה לטובת הפעלת מומנט.
אך אם השסתום מעולם לא פורק תאלצו להפעיל לא מעט מומנט על מנת לשחרר אותו.

הדרך הקלה כוללת הסרת 2 ברגי 10 אשר תופסים את פילטר הסולר במקומו והזזתו הצידה. פתיחת בורג של צינור הסולר (בוקסה 17 אם אני זוכר נכון) והזזת הצינור (מתכת בקוטר 5 מ"מ לערך) הצידה.

120919
מבט מדופן תא המנוע השמאלי אל המיקום הכללי של השסתום

120921
מבט אל השסתום לאחר פירוק והזזת פילטר דלק.


שאר השלבים יתוארו מייד לאחר הסבר הפירוק המלא אותו יאלץ לבצע מי שאין לו מפתח קצר או בוקסה (כמוני) ומי שמעולם לא ניתק את השסתום ונדרש להפעיל מומנט גבוה (כמוני).

ראשית יש לנתק את המצבר השמאלי, זכרו לבודד את המוליך החיובי שכן יש מצבר נוסף ברכב!
מסירים את תושבת המצבר באמצעות פתיחה והסרה של 5 הברגים אשר תופסים אותה למקומה (10 ו-12).
3 ברגים בעלי ראש משושה 10 מ"מ תופסים את הECU למקומו, מסירים אותם ואת המחשב מניחים בצד תוך שמירה על 3 הצמות שמתחברות אליו.
3 ברגים בעלי ראש 12 מחברים את תושבת פילטר דלק\מיכל שמן הגה\ מיכל שמן בלם אל חיפוי הגלגל, מסירים אותם ואף התושבת הזו מוסרת ממקומה.
כעת ישנה גישה מלאה ונוחה אל השסתום.
מסירים כאמור את צינור הדלק ממקומו.

באמצעות יד ימין מסירים שייבה קפיצית המשמשת כאום אשר תופס את רכיב האלקטרו מגנט במקומו.
השייבה סוגרת על שרוול פליז ואת שניהם יש להחליק החוצה ולהניח בצד.
מיד לאחר מכן ניתן להחליק החוצה את השרוול האלקטרומגנטי, לנתק אותו בעדינות מהמחבר החשמלי השביר ולהניחו בעדינות בצד.

עכשיו מגיע שלב פירוק השסתום עצמו.

באמצעות מפתח פתוח או סגור (לא משנה) במידה 29 או אינטש ושמינית נתפוס את דפנות אום השסתום ונסיר אותו, במקרה שלי נאלצתי להעזר בדפיקות קלות של פטיש גומי על המפתח. במידה והכנתם מבעוד מועד בוקסה מתאימה עם ידית בצידה תוכלו להעזר בה.

לאחר ששלפתם את השסתום ממקומו ודאו כי או רינג גדול על התבריג תקין, או רינג קטן בראש תקין, וטבעת פסטיק עם חריץ קן גם כן על הראש תקינה.
120922

בתמונה ניתן לראות כי קצוות האום אצלי נפגעו עקב שימוש במפתח גדול מידי.

תפסו את אום השסתום במלחציים שולחניים ובאמצעות ג'בקה (פלייר פטנט??) סגרו בעדינות על מקטע הראש של השסתום (החלק הימני בתמונה), המנעו מהפעלת לחץ רב מידי על ראש השסתום!
הסירו את הראש והניחו אותו בצד (ישנה דרך לפרק את הראש ולנקותו מבפנים אך בשלב זה בחרתי להמנע מכך).

שימו לב: בקצה הראש קיים מוט קטן בקוטר 1מ"מ ובאורך 5 מ"מ, הזהרו שלא יפול, אם הוא יאבד השסתום לא יתפקד.
בנוסף קיים מוט בקוטר 3 מ"מ לערך ובאורך 18 מ"מ לערך שאף הוא עלול לפול ולהעלם, נקטו משנה זהירות.
120923
בחלקה התחתון של התמונה מופיע המוט הקטן, מאליו המוט ה"גדול" ומעל כולם בוכנת ההברגה בה ניגע בעוד רגע.

לאחר הנחת הראש בצד ושמירה על 2 הפינים ניתן להכניס אל שרוול השסתום מברג שטוח ולהבריג החוצה את בוכנת ההברגה אשר שומרת את הבוכנה הפנימית במקום.
120924

כעת ניתן להוציא את הבוכנה הקטנה. בוכנה זו למעשה היא אשר נשלטת על ידי האלקטרומגנט והיא בן היתר זו אשר נתקעת במקומה.
על מנת להוציאה יש לדפוק את השרוול בעדינות (פתח כלפי מטה) על שולחן (עדיף מעץ) עד אשר הבוכנה משתחררת ויוצאת.

נקו את כל הרכיבים באמצעות מנקה השומנים האהוב עליכם (במקרה שלי מדובר בספריי לניקוי בלמים) וייבשו הייטב. שימו לב כי אינכם פוגעים ב-Oring השונים שבמכלול (מפורטים מעלה).

החזירו את הבוכנה למקומה וודאו כי היא זזה בחופשיות בשרוול. במידת הצורך שייפו בעדינו ובצורה אחידה את קצוות הבוכנה ואת פנים השרוול.
שימו לב כי לבוכנה שני חורים, אחד בכל קצה, חור גדול וחור קטן.
כאשר הבוכנה במקומה, החור הקטן פונה אל הפתח ואל המוט.

כעת נותר להרכיב את החלקים בסדר הפוך לפירוק, הקפידו לשמן את החלקים בשמן המנוע בו אתם משתמשים ברכבכם.
שימו לב כי אותו מוט קטן בקוטר מ"מ הינו בעל צד חלק וצד "שפיצי" הצד החלק פונה לכיוון הבוכנה והצד השפיצי לתוך ראש השסתום, הרכבה הפוכה תגרור בעיות בתפקוד השסתום.

120925
וכך הוא נראה בסיום התהליך.

הרכיבו הכל חזרה ברכב בסדר הפוך לפירוק המתואר מעלה, וודאו כי אינכם מפעילים כוח רב מידי מחד אך מחזקים את הכל כראוי.

צאו לנסיעת מבחן, ודאו כי הרכב נוסע חלק וכי לא נוזל שמן.

לאחר שסיימתי את התהליך ברור לי כי מעתה אבצע נקיון לשסתום בכל טיפול שאבצע לרכב בעתיד לצורך העניין אף הזמנתי בוקסה מידה 29 ואליה בכוונתי לרתך ידית קטנה להקלה על התהליך.

אבקש להודות לקובי ולמוש אשר סייעו לי בשעות הקטנות של הלילה בנסיונתיי להבין כיצד מפרקים את האלקטרומגנט המקולל!

מקווה שמדריך זה יסייע לכם מעט בתחזוקת הטרופר האגדי שלכם.

בהצלחה.

liontamer84
02-09-18, 06:46
אחלה מדריך.
תודה!

איל מ
02-09-18, 06:46
בהחלט שווה כתבת שער!

kobita
02-09-18, 08:09
וואו, פשוט מוסבר בצורה מדהימה, שאפו

נדב ש.
02-09-18, 08:21
בהחלט שווה כתבת שער!

+1. אחלה מדריך.

לגבי חיפוש מידע, אכן בפורום האוסטרלי יש הכל מהכל, אבל גם פה העליתי כמה פעמים את הנושא(אם היית פותח נושא היית מקבל תשובה מפורטת עם תמונות וטיפים, לא כל אחד יכול להיתעסק עם המנוע הזה לבדו😉), כמובן שלא בפירוט כמו שאתה עשית.

כמה דברים(טיפים), מומלץ להימנע מפירוק של צינור הסולר שניכנס לראש(אום 17), הוא מורכב משני חלקים, השרוול הארוך שעובר בתוך הסעפת מתברג לראש ובקצה יש גם אטמי נחושת, מומלץ לראות בספר לגבי סגירות לפי מומנט(15nm).
אם פתחת אז כבר להחליף אטמי נחושת ולא להחזיר את הישנים שלא ינזל לך סולר, כמו כן הצינור הנ"ל עדין(בטח שמת לב) ונוטה להישבר כשמזיזים אותו.

לגבי הפירוק והניקוי, אז אחרי שפירקת אותו אפשר לנער אותו ליד האוזן ולישמוע את הדיזות זזות בפנים, אם לא אז הוא כנראה באמת ניתפס, אפשר גם להלביש עליו את החלק המגנטי ולתת לו מתח וגם לשמוע אותו מתפקד.
מניסיון שלי הווסת הזה משפיע הרבה מאוד על כל פעולת המנוע ושולט בו(במערכת ההזרקה), החל מהנעה, סחיבה, עשן וכו'.
ניקוי שלו עוזר אבל לא לאורך זמן, איכות השמן ותדירות ההחלפה משפיעים גם(בוצה), וכמו שרשמת פעם ב....(טיפול?) תיצטרך לפרק שוב, אם אחרי תקופה קצרה מופיעים שוב הסימנים כדאי להיתארגן על אחד חדש.

wonderd
02-09-18, 10:35
אהלן
גם אני גיליתי את אפשרויות הפירוק דרך האוסטרלים..
אם היית מעלה פה שירשור היית מקבל את כל התשובות בלי לחפש בגולה..:)
כמה טיפים לעתיד;
1. בנוסף לפירוק שתיארת יש עוד פירוק משני של החליל שלא נראה לי שביצעת, לצורך ניקוי יסודי..
2. חשוב מאוד לשמן את הבוכנה כשמחזירים פנימה לתוך השרוול.
3. לגבי הפירוקים מסביב - כשתתאמן קצת תבין שלא צריך לפרק שום דבר מלבד השסתום עצמו, קצת פחות נוח להגיע אבל אין צורך להתעסק עם המצברים והמחשב ובטח שלא עם צינור הסולר.
4. לגבי הפתיחה - קניתי מפתח 29 חדש וחתכתי לחצי, עכשיו נכנס כמו שצריך ואין בעיה להגיע לשם ולפתוח, דרך אגב השסתום הסיני של קטרפילר עולה רבע מחיר ממקורי ועושה אותה עבודה, רק שהבורג שם הוא 27 ולא 29 :rolleyes:

בכל מקרה כל הכבוד על היוזמה והביצוע.

אלעד.

erezgur
02-09-18, 10:56
יפה מאד!

אין סיכוי שאני אוכל לבצע לבד (פשוט פחות מוכשר), אבל כל מידע שכזה וכל תיעוד של תחזוקה עצמית של הטרופר תורמים מאד להעברת הידע ומסייעים להפוך את תחזוקת הרכב הזה לנגישה יותר לבעלי ידיים ימניות ...

tallevi
02-09-18, 11:09
יפה מאוד, כל הכבוד על השיתוף.


טל.

Sent from my Mi MIX 2 using Tapatalk

zivo
02-09-18, 11:19
אלעד,
כמה עולה השסתום "הסיני של קטרפילר"?
האם אתה יכול לשים קישור?

נדב ש.
02-09-18, 12:09
https://partsouq.com/search/search?q=8971748720

זה המק"ט.
ב umi עולה סביבות 2700 שח, יש לציין שתקלות בווסת די נדירות והוא מחזיק הרבה מאוד ק"מ, הכל תלוי כמובן בשיגרת טיפולים.
אני בעד חלקים מקוריים...

amirmoshe
02-09-18, 18:30
שימו לב למחיר בamayama.
על זה כמובן עלות שילוח..https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180902/be11c19a917dea24541ba8ad0e3c7e70.jpg

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Aviyov
02-09-18, 21:37
+1. אחלה מדריך.

לגבי חיפוש מידע, אכן בפורום האוסטרלי יש הכל מהכל, אבל גם פה העליתי כמה פעמים את הנושא(אם היית פותח נושא היית מקבל תשובה מפורטת עם תמונות וטיפים, לא כל אחד יכול להיתעסק עם המנוע הזה לבדו😉), כמובן שלא בפירוט כמו שאתה עשית.

כמה דברים(טיפים), מומלץ להימנע מפירוק של צינור הסולר שניכנס לראש(אום 17), הוא מורכב משני חלקים, השרוול הארוך שעובר בתוך הסעפת מתברג לראש ובקצה יש גם אטמי נחושת, מומלץ לראות בספר לגבי סגירות לפי מומנט(15nm).
אם פתחת אז כבר להחליף אטמי נחושת ולא להחזיר את הישנים שלא ינזל לך סולר, כמו כן הצינור הנ"ל עדין(בטח שמת לב) ונוטה להישבר כשמזיזים אותו.

לגבי הפירוק והניקוי, אז אחרי שפירקת אותו אפשר לנער אותו ליד האוזן ולישמוע את הדיזות זזות בפנים, אם לא אז הוא כנראה באמת ניתפס, אפשר גם להלביש עליו את החלק המגנטי ולתת לו מתח וגם לשמוע אותו מתפקד.
מניסיון שלי הווסת הזה משפיע הרבה מאוד על כל פעולת המנוע ושולט בו(במערכת ההזרקה), החל מהנעה, סחיבה, עשן וכו'.
ניקוי שלו עוזר אבל לא לאורך זמן, איכות השמן ותדירות ההחלפה משפיעים גם(בוצה), וכמו שרשמת פעם ב....(טיפול?) תיצטרך לפרק שוב, אם אחרי תקופה קצרה מופיעים שוב הסימנים כדאי להיתארגן על אחד חדש.

תודה נדב,
כפי שתיארתי, בשלב שבו טיפלתי בבעיה לא היה לי זמן\סבלנות לפתוח שרשורים בגיפולוג ולכן נעזרתי רק בחברים טלפונים (מתוכם חברי קובי אשר בעיניי הינו אוטוריטה בתחום).
ביצעתי חיפוש בהיסטוריה של ג'יפולוג אך מסיבה זו או אחרת לא מצאתי חומר בתחום.
אצלי אכן הדיזות היו תקועות לחלוטין, לא זזו כלל בפנים, חולצו, נוקו ושוייפו מעט על מנת להחזירם לכשירות.
תודה רבה על הערותיך החשובות.



אהלן
גם אני גיליתי את אפשרויות הפירוק דרך האוסטרלים..
אם היית מעלה פה שירשור היית מקבל את כל התשובות בלי לחפש בגולה..:)
כמה טיפים לעתיד;
1. בנוסף לפירוק שתיארת יש עוד פירוק משני של החליל שלא נראה לי שביצעת, לצורך ניקוי יסודי..
2. חשוב מאוד לשמן את הבוכנה כשמחזירים פנימה לתוך השרוול.
3. לגבי הפירוקים מסביב - כשתתאמן קצת תבין שלא צריך לפרק שום דבר מלבד השסתום עצמו, קצת פחות נוח להגיע אבל אין צורך להתעסק עם המצברים והמחשב ובטח שלא עם צינור הסולר.
4. לגבי הפתיחה - קניתי מפתח 29 חדש וחתכתי לחצי, עכשיו נכנס כמו שצריך ואין בעיה להגיע לשם ולפתוח, דרך אגב השסתום הסיני של קטרפילר עולה רבע מחיר ממקורי ועושה אותה עבודה, רק שהבורג שם הוא 27 ולא 29 :rolleyes:

בכל מקרה כל הכבוד על היוזמה והביצוע.

אלעד.


תודה על תגובתך,
רשמתי ב"מדריך" את כל הנקודות שציינת, אולי פספסת או אולי לא הייתי מספיק ברור.
לא ציינתי את את השסתום של קטרפילר משום שלא התנסתי בו בעצמי.
תודה על התייחסותך.

נדב ש.
02-09-18, 21:57
תודה נדב,
כפי שתיארתי, בשלב שבו טיפלתי בבעיה לא היה לי זמן\סבלנות לפתוח שרשורים בגיפולוג ולכן נעזרתי רק בחברים טלפונים (מתוכם חברי קובי אשר בעיניי הינו אוטוריטה בתחום).
ביצעתי חיפוש בהיסטוריה של ג'יפולוג אך מסיבה זו או אחרת לא מצאתי חומר בתחום.
אצלי אכן הדיזות היו תקועות לחלוטין, לא זזו כלל בפנים, חולצו, נוקו ושוייפו מעט על מנת להחזירם לכשירות.
תודה רבה על הערותיך החשובות.



בכייף.
ושוב, אחלה מדריך, ולך יש ידיים טובות, וזה רק מראה שהטרופר הוא לא שד. :-)
וכדאי למנהלים לנעוץ אותו לבאים בתור שיצטרכו את המידע הזה.

wonderd
04-09-18, 13:55
אלעד,
כמה עולה השסתום "הסיני של קטרפילר"?
האם אתה יכול לשים קישור?

סתם דוגמה:

https://www.aliexpress.com/item/122-5053-Oil-pump-solenoid-valve-Parkins-engine-For-Caterpillar-CAT325C-322C/32727247238.html?spm=2114.search0104.3.7 0.1e8b6046oWuTEj&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_ 3_10065_10068_10059_10696_100031_10084_5 015115_10083_10103_451_452_10618_5015815 _5015715_10307_5015015,searchweb201603_5 5,ppcSwitch_5&algo_expid=2a839b8f-9fbb-444a-a22f-49851bcefe17-10&algo_pvid=2a839b8f-9fbb-444a-a22f-49851bcefe17&transAbTest=ae803_2&priceBeautifyAB=0

ועוד אחת (למרות שהמחיר נראה לי זול מדי..):
https://www.ebay.com/itm/New-Oil-Pump-Solenoid-Valve-for-122-5053-Parkins-Engine-Caterpillar-CAT-325-322C/223013618512?hash=item33eca5c350:g:gWoAA OSwnHZYVoYv

Aviyov
23-12-18, 06:51
עברו חלפו להם כשלושה חודשים והתקלה חזרה.... הפעם בוצע ניקוי יותר אגרסיבי והוזמן שסתום חדש...

-->