im_ri
05-10-18, 12:20
החדשות הטובות - עברנו בקלות ובתור ישראלי עם רכב שטח, שתמיד מעט גבולי במכון הרישוי הייתה לי חוויה מעניינת.
החדשות הרעות... בסוף.
121335
ITV זה ה-MOT הספרדי. מבטאים את זה ככה: אי (כמו אי בודד), טה (כמו טלפון), אובה (Ube).
זה הפעם הראשונה שאני צריך לעשות טסט לוואן אחרי שהוא אצלנו כמעט שנה ולא היה לי מושג איך זה עובד כאן. גם רכבים ישנים (1991) עושים כאן טסט כל שנה (לדעתי רכב מסחרי שמשמש כרכב מסחרי עושה פעמיים, אבל שלנו מוגדר turismo vivienda מה שהופך אותו למגורים).
בספרד לא מקבלים מכתב עם בקשת חידוש רשיון אלא צריך לזכור מתי נגמר התוקף.
לפני שניגשים לטסט, צריך לקבוע תור. כן כן, כמו לרופא. נכנסים לאתר יש מלא תורים פנויים, הרבה מכוני רישוי ואפשר לקבוע בקלות מהיום להיום.
קבענו תור והגענו הבוקר עם הוואן לקופת חולים (הכל מסודר ונקי כמעט כמו חדר ניתוח).
מיד מכניסים את הרכב לאחד המסלולים ושולחים אותך לשלם.
191 ש"ח עולה הטסט. התשלום כולל את אגרת הרישוי השנתית ועלות מבחן הרישוי.
(אם כבר מחירים, הביטוח חובה+ג' עלה 1275 ש"ח, בשנה הבאה זה עוד קצת ירד כי צברנו וותק).
121337
חזרנו לרכב מהקבלה, הדבר ראשון שהבוחן עושה זה מקלף את מדבקת הטסט הישנה. יש לו סכין טובה לזכוכית והמדבקה יורדת בקלות.
הבוחן רושם ק"מ, בדיקת מספר שלדה ולאחריה בדיקת אורות ואיתותים כמו בארץ.
לאחר מכן הבוחן ביקש מאיתנו לצאת מהרכב ונכנס למושב הנהג. בדקת את כל המתגים החשמליים, חגורות, הגה, דוושות נסע מטר קדימה ויצא ממושב הנהג. משם המשיך ועבר על כל הדלתות ובדק שהן נפתחות מבפנים ומבחוץ. בנוסף, נבדקו החלונות הכהים שיש ברכב (לחלונות כהים תקניים יש סמל של תקינה שמוטבע על המדבקה הכהה, אם מסתכלים עם פנס חזק אפשר לראות את הסמל).
הבדיקה הבאה הייתה בדיקת שמן מנוע ומים.
משם עברנו לבדיקות הבלמים ובלם יד על המכונה ובדיקת זיהום אויר.
121336
התחנה האחרונה הייתה בדיקת מערכת ההיגוי ותחתית הרכב. מלבד המשחק עם ההגה ימינה ושמאלה, יש פלטות נפרדות לכל גלגל, אחרי שהרכב עומד עליה עם הגלגלים הקדמיים המכונה זורקת את האוטו לצדדים במהירויות שונות (מניח שזו דרך קצת יותר משוכללת לחפש חופשים). עברנו על המתקן הזה עם הגלגלים הקדמיים ועם האחוריים.
הכל עבר בהצלחה ומיד בסיום הבוחן מדביק מדבקה חדשה וחותם על הניירת של הרכב.
לרכב שלנו יש 2 ניירות:
אחד דומה לרשיון רכב בארץ עם שם הבעלים, משקל הרכב והדגם.
הנייר השני זה מסמך טכני של הרכב בו חותמים בכל פעם שהרכב עובר טסט ובמסמך הזה מוזנים כל השינויים שברכב.
כל דבר הכי קטן שמוסיפים לרכב צריך להיות מאושר ע"י מהנדס ולהיות כתוב במסמך הזה. מה למשל כתוב במסמך הטכני שלנו?
שהרכב שלנו מיועד למגורים, שמותקן וו גרירה (כולל מספר סידורי), שיש לנו מצבר נוסף, שברכב יש רק 2 מקומות ישיבה, שיש לנו מיכל מים 65 ליטר ומיכל מים אפורים של 32 ל', שיש לנו מטבח עם בלון גז, מיטה ועוד .
121338
בנוסף לחתימה והמדבקה מקבלים מסמך שמפרט את כל הליקויים, בין אם הם הכשילו אותך ובין אם לא. אצלנו היה כתוב משהו על הקרטר של הגיר שלא בדיוק הבנתי (הכל בקטלאנית..). אבל בגדול זו רשימת ריג'קטים בדומה לבדיקה לפני קנייה. כתוב שם גם אם יש נזילות שמן או הזעות, חוסר שמן מנוע, ווישר שצריך להחליף, בקלית שבורה וכו'.
כיוון שיש לי תוכניות גדולות לוואן, פגוש, צמיגים, מתקן לגלגל ספייר מאחורה, מיכל דלק נוסף, ועוד מליון דברים, התחלתי לברר מה התהליך של הכנסת הדברים לרשיון. אז כמו שציינתי, הכל צריך לעבור אישור אצל מהנדס ולרוב הדברים חייבים מספר סידורי שיהיה מוטבע על המוצר ויצויין ברשיון. כלומר, אם בניתי פגוש ברזל, אני צריך להוסיף לו מספר סידורי וללכת לאשר אצל המהנדס.
נשמע מורכב? אני עדיין לא יודע, אבל ממה שהבנתי מהחברים, שולחים למהנדס תמונות בוואטסאפפ, משלמים 200 יורו והוא מאשר. ההמלצה היחידה של החבר'ה הייתה לאשר כמה דברים יחד (פגוש, כננת, מיכל..) כי העלות עדיין תשאר סביב 200 יורו לכל השינויים.
הבעלים הקודם הוציא פלט ממשרד הרישוי של המידות אותן ניתן לאשר לוואן, אצטרך עזרה בבחירה, אבל זה כבר לשרשור בנייה שאפתח בקרוב.
121340121339
בסופ"ש האחרון נפגשנו עם מועדון ה-Delica של ספרד (וואן 4X4 של מיצובישי L300 ו-L400), הגיעו סביב 30 רכבים מכל ספרד. כמה תמונות להתרשמות:
121347 121341
L300:
121346121342121345
L400:
121344121343
מוזמנים לעקוב אחרי האינסטגרם של הוואן שלנו שיתעד את פרויקט הבנייה (https://www.instagram.com/p/Boiz8gIHP8C/)
ולגבי החדשות הרעות... ספרד (בדומה למדינות רבות באירופה) מתחילה להילחם ברכבים מזהמים. מינואר 2019 אוסרים על תנועת כלי רכב דיזל בני יותר מ-20 שנים בערים גדולות כמו ברצלונה. בשנה הראשונה מותר לנסוע רק בסופי שבוע וב-2020 זה התקנה אמורה להיות תקפה לכל הימים בשבוע. בגדול, הוואן עומד רוב הזמן ואנחנו מטיילים בסופי שבוע מחוץ לערים. לטווח הארוך זה לא משנה כי אין לנו כוונה לטייל באירופה. בטווח הקצר זה יהיה קצת מעיק כי נצטרך למצוא לו חניה מחוץ לעיר. יש בי עדיין איזה תקווה קטנה שהעובדה שהוואן רשום כמגורים תציל אותנו איכשהו. אבל זה לא נראה טוב. אני גם לא יודע אם הם הולכים באמת לאכוף את התקנה הזו בהתחלה, אני מניח שתיהיה פה התנגדות לא קטנה, כבר שמעתי מהחברים בקבוצה שמתכננים הפגנה גדולה בה מתכוונים לעצור את הרכבים בתחילת השבוע באמצע ברצלונה. כבעלים של רכב דיזל מעל 20 שנה שגרים בברצלונה, לא קיבלנו מכתב או משהו שמעדכן אותנו על התקנות החדשות. גם במכון הרישוי לא בדיוק ידעו מה להגיד לנו. קצת מוזר שבוקר אחד הרכב שלי לא יהיה חוקי יותר בתוך העיר שבה אני גר.
ד"ש לכולם... שרשור בנייה עם מלא שאלות יפתח בקרוב.
החדשות הרעות... בסוף.
121335
ITV זה ה-MOT הספרדי. מבטאים את זה ככה: אי (כמו אי בודד), טה (כמו טלפון), אובה (Ube).
זה הפעם הראשונה שאני צריך לעשות טסט לוואן אחרי שהוא אצלנו כמעט שנה ולא היה לי מושג איך זה עובד כאן. גם רכבים ישנים (1991) עושים כאן טסט כל שנה (לדעתי רכב מסחרי שמשמש כרכב מסחרי עושה פעמיים, אבל שלנו מוגדר turismo vivienda מה שהופך אותו למגורים).
בספרד לא מקבלים מכתב עם בקשת חידוש רשיון אלא צריך לזכור מתי נגמר התוקף.
לפני שניגשים לטסט, צריך לקבוע תור. כן כן, כמו לרופא. נכנסים לאתר יש מלא תורים פנויים, הרבה מכוני רישוי ואפשר לקבוע בקלות מהיום להיום.
קבענו תור והגענו הבוקר עם הוואן לקופת חולים (הכל מסודר ונקי כמעט כמו חדר ניתוח).
מיד מכניסים את הרכב לאחד המסלולים ושולחים אותך לשלם.
191 ש"ח עולה הטסט. התשלום כולל את אגרת הרישוי השנתית ועלות מבחן הרישוי.
(אם כבר מחירים, הביטוח חובה+ג' עלה 1275 ש"ח, בשנה הבאה זה עוד קצת ירד כי צברנו וותק).
121337
חזרנו לרכב מהקבלה, הדבר ראשון שהבוחן עושה זה מקלף את מדבקת הטסט הישנה. יש לו סכין טובה לזכוכית והמדבקה יורדת בקלות.
הבוחן רושם ק"מ, בדיקת מספר שלדה ולאחריה בדיקת אורות ואיתותים כמו בארץ.
לאחר מכן הבוחן ביקש מאיתנו לצאת מהרכב ונכנס למושב הנהג. בדקת את כל המתגים החשמליים, חגורות, הגה, דוושות נסע מטר קדימה ויצא ממושב הנהג. משם המשיך ועבר על כל הדלתות ובדק שהן נפתחות מבפנים ומבחוץ. בנוסף, נבדקו החלונות הכהים שיש ברכב (לחלונות כהים תקניים יש סמל של תקינה שמוטבע על המדבקה הכהה, אם מסתכלים עם פנס חזק אפשר לראות את הסמל).
הבדיקה הבאה הייתה בדיקת שמן מנוע ומים.
משם עברנו לבדיקות הבלמים ובלם יד על המכונה ובדיקת זיהום אויר.
121336
התחנה האחרונה הייתה בדיקת מערכת ההיגוי ותחתית הרכב. מלבד המשחק עם ההגה ימינה ושמאלה, יש פלטות נפרדות לכל גלגל, אחרי שהרכב עומד עליה עם הגלגלים הקדמיים המכונה זורקת את האוטו לצדדים במהירויות שונות (מניח שזו דרך קצת יותר משוכללת לחפש חופשים). עברנו על המתקן הזה עם הגלגלים הקדמיים ועם האחוריים.
הכל עבר בהצלחה ומיד בסיום הבוחן מדביק מדבקה חדשה וחותם על הניירת של הרכב.
לרכב שלנו יש 2 ניירות:
אחד דומה לרשיון רכב בארץ עם שם הבעלים, משקל הרכב והדגם.
הנייר השני זה מסמך טכני של הרכב בו חותמים בכל פעם שהרכב עובר טסט ובמסמך הזה מוזנים כל השינויים שברכב.
כל דבר הכי קטן שמוסיפים לרכב צריך להיות מאושר ע"י מהנדס ולהיות כתוב במסמך הזה. מה למשל כתוב במסמך הטכני שלנו?
שהרכב שלנו מיועד למגורים, שמותקן וו גרירה (כולל מספר סידורי), שיש לנו מצבר נוסף, שברכב יש רק 2 מקומות ישיבה, שיש לנו מיכל מים 65 ליטר ומיכל מים אפורים של 32 ל', שיש לנו מטבח עם בלון גז, מיטה ועוד .
121338
בנוסף לחתימה והמדבקה מקבלים מסמך שמפרט את כל הליקויים, בין אם הם הכשילו אותך ובין אם לא. אצלנו היה כתוב משהו על הקרטר של הגיר שלא בדיוק הבנתי (הכל בקטלאנית..). אבל בגדול זו רשימת ריג'קטים בדומה לבדיקה לפני קנייה. כתוב שם גם אם יש נזילות שמן או הזעות, חוסר שמן מנוע, ווישר שצריך להחליף, בקלית שבורה וכו'.
כיוון שיש לי תוכניות גדולות לוואן, פגוש, צמיגים, מתקן לגלגל ספייר מאחורה, מיכל דלק נוסף, ועוד מליון דברים, התחלתי לברר מה התהליך של הכנסת הדברים לרשיון. אז כמו שציינתי, הכל צריך לעבור אישור אצל מהנדס ולרוב הדברים חייבים מספר סידורי שיהיה מוטבע על המוצר ויצויין ברשיון. כלומר, אם בניתי פגוש ברזל, אני צריך להוסיף לו מספר סידורי וללכת לאשר אצל המהנדס.
נשמע מורכב? אני עדיין לא יודע, אבל ממה שהבנתי מהחברים, שולחים למהנדס תמונות בוואטסאפפ, משלמים 200 יורו והוא מאשר. ההמלצה היחידה של החבר'ה הייתה לאשר כמה דברים יחד (פגוש, כננת, מיכל..) כי העלות עדיין תשאר סביב 200 יורו לכל השינויים.
הבעלים הקודם הוציא פלט ממשרד הרישוי של המידות אותן ניתן לאשר לוואן, אצטרך עזרה בבחירה, אבל זה כבר לשרשור בנייה שאפתח בקרוב.
121340121339
בסופ"ש האחרון נפגשנו עם מועדון ה-Delica של ספרד (וואן 4X4 של מיצובישי L300 ו-L400), הגיעו סביב 30 רכבים מכל ספרד. כמה תמונות להתרשמות:
121347 121341
L300:
121346121342121345
L400:
121344121343
מוזמנים לעקוב אחרי האינסטגרם של הוואן שלנו שיתעד את פרויקט הבנייה (https://www.instagram.com/p/Boiz8gIHP8C/)
ולגבי החדשות הרעות... ספרד (בדומה למדינות רבות באירופה) מתחילה להילחם ברכבים מזהמים. מינואר 2019 אוסרים על תנועת כלי רכב דיזל בני יותר מ-20 שנים בערים גדולות כמו ברצלונה. בשנה הראשונה מותר לנסוע רק בסופי שבוע וב-2020 זה התקנה אמורה להיות תקפה לכל הימים בשבוע. בגדול, הוואן עומד רוב הזמן ואנחנו מטיילים בסופי שבוע מחוץ לערים. לטווח הארוך זה לא משנה כי אין לנו כוונה לטייל באירופה. בטווח הקצר זה יהיה קצת מעיק כי נצטרך למצוא לו חניה מחוץ לעיר. יש בי עדיין איזה תקווה קטנה שהעובדה שהוואן רשום כמגורים תציל אותנו איכשהו. אבל זה לא נראה טוב. אני גם לא יודע אם הם הולכים באמת לאכוף את התקנה הזו בהתחלה, אני מניח שתיהיה פה התנגדות לא קטנה, כבר שמעתי מהחברים בקבוצה שמתכננים הפגנה גדולה בה מתכוונים לעצור את הרכבים בתחילת השבוע באמצע ברצלונה. כבעלים של רכב דיזל מעל 20 שנה שגרים בברצלונה, לא קיבלנו מכתב או משהו שמעדכן אותנו על התקנות החדשות. גם במכון הרישוי לא בדיוק ידעו מה להגיד לנו. קצת מוזר שבוקר אחד הרכב שלי לא יהיה חוקי יותר בתוך העיר שבה אני גר.
ד"ש לכולם... שרשור בנייה עם מלא שאלות יפתח בקרוב.