ariel-ro
13-01-19, 12:03
שלום לכולם,
כידוע, בצ'ירוקי(XJ) הגיע סרן אחורי דנה 35 עם C-CLIP. הסרן הוא לא מהחזקים והמוצלחים שיש בנמצא. הוא חלש מידי לרכב שטח, ונוטה להישבר די בקלות.
לכן החלטתי להחליף את הסרן לדנה 44 שירד מסופה.
יש בג'יפולוג וברחבי הרשת מדריכים המפרטים איך להחליף ולרתך תושבות לסרן, איך להרכיב בלמים וכו' וכו' מה שלי היה חסר בתהליך זה מידע על הצלבת חלקים בין הסרנים, התאמת דרייבשאפ, יובולטים, מחירים, עלויות, ספקים וכד'. ועל כך אשתדל לפרט פה.
אז נתחיל –
הצ'ירוקי שעליו התבצעה העבודה הוא שנת 1994 ללא מערכת ABS. הרכב מוגבה 4.5 עם סט של רוביקון אקספרס.
לא החלפתי יחסי העברה, לא החלפתי אטמים, מיסבים, ולא התקנתי נעילה(עדיין..)
המטרה הייתה עבודה עצמית על הסרן, ולכן למעט ריתוך, עשיתי את כל השאר.
הסיבות לבחירת סרן דנה 44 מסופה-
1. רוחב הסרן הוא באותו הרוחב של הדנה 35, שמגיע על הצ'ירוקי, ולכן אין התעסקות והתאמות בעניין זה.
2. יחסי העברה - 3.55 מהמפעל, אלו הם גם יחסי ההעברה המקוריים של הצ'ירוקי, ולכן אין צורך לשנות.
3. מעגל חלוקה - זהה לצ'ירוקי.
מעגל חלוקה ורוחב סרן – אלו שני הדברים שהכי קשה ויקר לשנות, ולכן פשוט לא מתעסקים עם זה, מוצאים סרן זהה.
אך למרות שני יתרונות אלו, יש מספר דברים שלא מתאימים(אך איתם קל יחסית להתעסק)-
1. תושבות הקפיצים והבולמים אינן מתאימות לצ'ירוקי ודורשות שינוי.
2. אין הכנה לABS בדנה 44, רלוונטי עבור צ'ירוקי עם ABS שרוצים לשמר בהם את הABS
3. קוטר צינורות הסרן - מעט יותר רחבים.
4. הביצה גדולה יותר, ולכן גם היוק ארוך יותר.
5. מיקום נשם הסרן וחיבור צינור הבלם הגמיש גם כן שונים. בדנה 35 הנשם ונק' החיבור של צינור הבלם הם באותה הנק'. בדנה 44 הצינור מתחבר לנק' אחת, והנשם לנק' נוספת.
6. בלמים/צינורות בילום קשיחים - הבלמים בדנה 44 שונים לחלוטין, בקוטר התוף, ברוחב הסנדלים, במבנה הפנימי של התוף, משאבות בלם צינורות בלם קשיחים וכו'. - שני הדברים שלא צריך להחליף אלו הם כבלי בלם היד, וצינור הבלם הגמיש עם המפצל בקצה שמגיע לסרן.
אז איך מתמודדים עם הדברים הלא מתאימים?
למי שיש ידע בריתוך – יכול לבצע העברת תושבות מהסרן הישן לסרן החדש(יש מדריך מצוין פה בג'יפולוג). למי שאין ידע בריתוך, יכול ללכת לבעל מקצוע שיבצע לו את ההעברה. את תושבות הקפיצים אפשר לקחת מהסרן של הסופה, אך את תושבות הבולמים אי אפשר לקחת, וצריך לקחת מהסרן הישן. אני השגתי דנה 35 ישן ממישהו, ולכן היה לי סרן תורם תושבות, כך שלא נאלצתי להשבית את הרכב.
בעיה. אצלי בצ'ירוקי אין ABS, אז לא נדרשתי למצוא פתרון. אבל ממה שבדקתי, בעלי המקצוע השונים לא מתעסקים בזה ולא מעבירים/מתאימים את הסרן של סופה למערכת הABS. כנראה שהפתרון יהיה למצוא דנה 44 מTJ רוביקון.(משימה קשה מאוד בארצנו)
לאחר ריתוך התושבות, הסרן סה"כ מוכן להרכבה. בגלל שצינורות הדנה 44 בקוטר גדול יותר, קיים סיכום שהU-Bolts לא יתאימו – תלוי בקיט ההגבהה ברכב. אצלי הם התאימו, אז לא נדרשתי לסט חדש. במידה ונדרש סט חדש, ניתן לרכוש בכ60דולר מאמזון, הדגם שמתאים לצ'ירוקי – Rubicon Express RE2445.
כיוון שהיוק ארוך יותר, קיים ספק אם גל ההינע יוכל להיכנס חזרה בין הטרנספר לסרן. במידה והרכב מוגבה 4.5' אינץ' ומעלה, גל ההינע נכנס בלי בעיות. גם בהצלבות וכד' לא נתקלתי בבעיות עם גל ההינע המקורי. במידה והרכב מוגבה פחות, בעלי XJ אחרים דיווחו שיש צורך לקצר את גל ההינע.
זה שונה אך לא קריטי. צינור הבלם הגמיש מספיק ארוך ו..גמיש בשביל להגיע לנק' העיגון החדשה, כך שאין עם זה שום בעיה. בעניין הנשם – בסרן דנה 44 שאני קניתי הנשם הוא בזווית(אל מול הדנה 35 שהוא ישר כלפי מעלה), ולכן הצינור לא מספיק ארוך. החלפת הצינור בצינור ארוך יותר עושה את העבודה.
אמנם כמעט הכל שונה, אבל הכל זמין לקניה ברשת/בארץ. בעניין צינור הבילום – ישנם בתי עסק בארץ שמוכרים צנרת בילום קשיחה שניתן לכופף אותה בתנאים ביתיים. כך שאין בעיה גם להתאים את הצנרת הקשיחה לסרן. צריך למדוד את אורך הצנרת שצריך, והם מייצרים אותה.
המלצות לבעלי מקצוע/חנויות-
בעניין הריתוך – אין לי המלצה ספציפית, כל אחת מהסדנאות המוכרות יכולה לעשות את זה.
צנרת בילום קשיחה – מ.פ מרכז הצנרת
חלקי חילוף – כל חלקי הבלמים קיימים אצל ינוביץ' במחירים סבירים בהחלט. בנוסף הכל קיים את ברוקואוטו/אמזון.
טיפ חשוב לחיפוש חלקים לסרן הזה- דנה 44 שכזה הגיע בצ'ירוקי בין השנים 88-90, למעט התושבות, הכל זהה בין הסרנים.
עלויות-
עלות סרן דנה 44 סופה – כ2500-3000ש"ח.
ריתוך תושבות כ-1000ש"ח
בלמים(תופים, סנדלים, משאבות, קפיצים) – כ800ש"ח
צנרת בילום – כ300ש"ח
שונות – שמנים, אטמים וכד' עוד כ200ש"ח
סה"כ כ5000ש"ח.
אם מישהו לא רוצה לעבוד, ורוצה שבעל מקצוע יעשה עבורו את ההסבה, הצעות המחיר שקיבלתי הם כ-2500ש"ח לעבודה על פרויקט שכזה.
זמן עבודה-
לאחר שכל החלקים קיימים והתושבות מרותכות, זמן העבודה הוא כ4-5שעות בקצב רגוע - כולל פירוק, הרכבה, הרכבת בלמים, כיפוץ צינורות וכד'. רצוי מאוד שני אנשים כדי שיהיה קל ונוח להוריד את הסרן הישן ולהרכיב את הסרן החדש.
מקווה שזה עוזר למישהו, אין הרבה XJ בארץ, ועוד פחות כאלה שעדיין לא עשו הסבה שכזאת.
בברכה,
אריאל
נ"ב
מנהלים אם אתם רואים לנכון לערוך קצת את הטקסט כדי שיהיה יותר מובן לקוראים, בשמחה. אני לא חזק בכתיבה טכנית.:)
כידוע, בצ'ירוקי(XJ) הגיע סרן אחורי דנה 35 עם C-CLIP. הסרן הוא לא מהחזקים והמוצלחים שיש בנמצא. הוא חלש מידי לרכב שטח, ונוטה להישבר די בקלות.
לכן החלטתי להחליף את הסרן לדנה 44 שירד מסופה.
יש בג'יפולוג וברחבי הרשת מדריכים המפרטים איך להחליף ולרתך תושבות לסרן, איך להרכיב בלמים וכו' וכו' מה שלי היה חסר בתהליך זה מידע על הצלבת חלקים בין הסרנים, התאמת דרייבשאפ, יובולטים, מחירים, עלויות, ספקים וכד'. ועל כך אשתדל לפרט פה.
אז נתחיל –
הצ'ירוקי שעליו התבצעה העבודה הוא שנת 1994 ללא מערכת ABS. הרכב מוגבה 4.5 עם סט של רוביקון אקספרס.
לא החלפתי יחסי העברה, לא החלפתי אטמים, מיסבים, ולא התקנתי נעילה(עדיין..)
המטרה הייתה עבודה עצמית על הסרן, ולכן למעט ריתוך, עשיתי את כל השאר.
הסיבות לבחירת סרן דנה 44 מסופה-
1. רוחב הסרן הוא באותו הרוחב של הדנה 35, שמגיע על הצ'ירוקי, ולכן אין התעסקות והתאמות בעניין זה.
2. יחסי העברה - 3.55 מהמפעל, אלו הם גם יחסי ההעברה המקוריים של הצ'ירוקי, ולכן אין צורך לשנות.
3. מעגל חלוקה - זהה לצ'ירוקי.
מעגל חלוקה ורוחב סרן – אלו שני הדברים שהכי קשה ויקר לשנות, ולכן פשוט לא מתעסקים עם זה, מוצאים סרן זהה.
אך למרות שני יתרונות אלו, יש מספר דברים שלא מתאימים(אך איתם קל יחסית להתעסק)-
1. תושבות הקפיצים והבולמים אינן מתאימות לצ'ירוקי ודורשות שינוי.
2. אין הכנה לABS בדנה 44, רלוונטי עבור צ'ירוקי עם ABS שרוצים לשמר בהם את הABS
3. קוטר צינורות הסרן - מעט יותר רחבים.
4. הביצה גדולה יותר, ולכן גם היוק ארוך יותר.
5. מיקום נשם הסרן וחיבור צינור הבלם הגמיש גם כן שונים. בדנה 35 הנשם ונק' החיבור של צינור הבלם הם באותה הנק'. בדנה 44 הצינור מתחבר לנק' אחת, והנשם לנק' נוספת.
6. בלמים/צינורות בילום קשיחים - הבלמים בדנה 44 שונים לחלוטין, בקוטר התוף, ברוחב הסנדלים, במבנה הפנימי של התוף, משאבות בלם צינורות בלם קשיחים וכו'. - שני הדברים שלא צריך להחליף אלו הם כבלי בלם היד, וצינור הבלם הגמיש עם המפצל בקצה שמגיע לסרן.
אז איך מתמודדים עם הדברים הלא מתאימים?
למי שיש ידע בריתוך – יכול לבצע העברת תושבות מהסרן הישן לסרן החדש(יש מדריך מצוין פה בג'יפולוג). למי שאין ידע בריתוך, יכול ללכת לבעל מקצוע שיבצע לו את ההעברה. את תושבות הקפיצים אפשר לקחת מהסרן של הסופה, אך את תושבות הבולמים אי אפשר לקחת, וצריך לקחת מהסרן הישן. אני השגתי דנה 35 ישן ממישהו, ולכן היה לי סרן תורם תושבות, כך שלא נאלצתי להשבית את הרכב.
בעיה. אצלי בצ'ירוקי אין ABS, אז לא נדרשתי למצוא פתרון. אבל ממה שבדקתי, בעלי המקצוע השונים לא מתעסקים בזה ולא מעבירים/מתאימים את הסרן של סופה למערכת הABS. כנראה שהפתרון יהיה למצוא דנה 44 מTJ רוביקון.(משימה קשה מאוד בארצנו)
לאחר ריתוך התושבות, הסרן סה"כ מוכן להרכבה. בגלל שצינורות הדנה 44 בקוטר גדול יותר, קיים סיכום שהU-Bolts לא יתאימו – תלוי בקיט ההגבהה ברכב. אצלי הם התאימו, אז לא נדרשתי לסט חדש. במידה ונדרש סט חדש, ניתן לרכוש בכ60דולר מאמזון, הדגם שמתאים לצ'ירוקי – Rubicon Express RE2445.
כיוון שהיוק ארוך יותר, קיים ספק אם גל ההינע יוכל להיכנס חזרה בין הטרנספר לסרן. במידה והרכב מוגבה 4.5' אינץ' ומעלה, גל ההינע נכנס בלי בעיות. גם בהצלבות וכד' לא נתקלתי בבעיות עם גל ההינע המקורי. במידה והרכב מוגבה פחות, בעלי XJ אחרים דיווחו שיש צורך לקצר את גל ההינע.
זה שונה אך לא קריטי. צינור הבלם הגמיש מספיק ארוך ו..גמיש בשביל להגיע לנק' העיגון החדשה, כך שאין עם זה שום בעיה. בעניין הנשם – בסרן דנה 44 שאני קניתי הנשם הוא בזווית(אל מול הדנה 35 שהוא ישר כלפי מעלה), ולכן הצינור לא מספיק ארוך. החלפת הצינור בצינור ארוך יותר עושה את העבודה.
אמנם כמעט הכל שונה, אבל הכל זמין לקניה ברשת/בארץ. בעניין צינור הבילום – ישנם בתי עסק בארץ שמוכרים צנרת בילום קשיחה שניתן לכופף אותה בתנאים ביתיים. כך שאין בעיה גם להתאים את הצנרת הקשיחה לסרן. צריך למדוד את אורך הצנרת שצריך, והם מייצרים אותה.
המלצות לבעלי מקצוע/חנויות-
בעניין הריתוך – אין לי המלצה ספציפית, כל אחת מהסדנאות המוכרות יכולה לעשות את זה.
צנרת בילום קשיחה – מ.פ מרכז הצנרת
חלקי חילוף – כל חלקי הבלמים קיימים אצל ינוביץ' במחירים סבירים בהחלט. בנוסף הכל קיים את ברוקואוטו/אמזון.
טיפ חשוב לחיפוש חלקים לסרן הזה- דנה 44 שכזה הגיע בצ'ירוקי בין השנים 88-90, למעט התושבות, הכל זהה בין הסרנים.
עלויות-
עלות סרן דנה 44 סופה – כ2500-3000ש"ח.
ריתוך תושבות כ-1000ש"ח
בלמים(תופים, סנדלים, משאבות, קפיצים) – כ800ש"ח
צנרת בילום – כ300ש"ח
שונות – שמנים, אטמים וכד' עוד כ200ש"ח
סה"כ כ5000ש"ח.
אם מישהו לא רוצה לעבוד, ורוצה שבעל מקצוע יעשה עבורו את ההסבה, הצעות המחיר שקיבלתי הם כ-2500ש"ח לעבודה על פרויקט שכזה.
זמן עבודה-
לאחר שכל החלקים קיימים והתושבות מרותכות, זמן העבודה הוא כ4-5שעות בקצב רגוע - כולל פירוק, הרכבה, הרכבת בלמים, כיפוץ צינורות וכד'. רצוי מאוד שני אנשים כדי שיהיה קל ונוח להוריד את הסרן הישן ולהרכיב את הסרן החדש.
מקווה שזה עוזר למישהו, אין הרבה XJ בארץ, ועוד פחות כאלה שעדיין לא עשו הסבה שכזאת.
בברכה,
אריאל
נ"ב
מנהלים אם אתם רואים לנכון לערוך קצת את הטקסט כדי שיהיה יותר מובן לקוראים, בשמחה. אני לא חזק בכתיבה טכנית.:)