התחברות

צפייה בגרסה מלאה : 3 שאלות טכניקת נהיגה בשטח



רוכב_נוהג
23-09-19, 13:59
הי,
אין לי ממש ניסיון והכשרה בנהיגת שטח ואשמח להבין "מה הפתרון הנכון" למצבים הפשוטים הבאים:

1. ברכב שבמקום נעילות יש בקרת משיכה, לרוב בשילוב להילוך כוח היא מבוטלת. בעליה תלולה כשלרוב נהוג לשלב להילוך כוח בשביל "לסחוב", יכולה להיות בעיה של הצלבות וגלגלים באוויר שבלי בקרת משיכה ימשיכו להסתובב באוויר. האם אכן נכון לעלות בהילוך כוח או לשים 4X4 High ששומר על בקרת המשיכה, פשוט עם מוט ההילוכים לשים 1 או 2 ואז בעצם זה כמו הילוך כוח וגם מרוויחים בקרת משיכה (יעני אפקט נעילות)?

2. מצב נפוץ הוא בור צר לרוחב הנתיב (מעין תעלת מים) - האם הדרך הנכונה היא לעבור "גלגל-גלגל", קרי לגשת באלכסון ככה שבכל רגע נתון רק גלגל אחד ישקע בבור?

3. שטח טרשי (לא בוץ), כשיש קולוסים - לנסוע בהם או בשיפוע צד?

125886 125887
תודה רבה,

yoni_0000
23-09-19, 14:17
1. לשים low. מה שמתכבה הוא בקרת האחיזה ובשטח היא רק מפריעה.. בקרת היציבות נשארת דולקת והיא זו שעוזרת לך בשטח. תחקור קצת את הנושא אבל בגדול אל תדאג, הרכב יודע מה הוא עושה.

2. כן, אלכסון, גם בנסיעה מהירה זה עוזר.

3. כל מקרה לגופו.

erezgur
23-09-19, 14:28
ממליץ בחום לקחת השתלמות נהיגה בשטח, זה מאד עוזר ואפילו יכול להציל חיים.
יש כמה מדריכים טובים ואפילו טובים מאד - יכולה להיות מתנה מעולה מבת הזוג, למשל....

ה"עובדות" שכתבת השאלה הראשונה אינן נכונות. הילוך כח לא מתבטל מוגבל החלקה לשילוב של הילוך ראשון או שני במצב high זה לא שקול להילוך כח... בהילוך כח משתנה יחס ההעברה!

יש הרבה דיונים לגבי נסיעה בבוץ, האם בקוליסים או לא. בקצרה - ברוב המקרים וודאי שכן. המצע מהודק יותר והסיכוי להמשך תנועה רציפה גדול יותר. רק כאשר בקוליסים עמוקים הרבה יותר מרווח הגחון - עלולה להיות בעיה...

נשלח מהנייד

assafy
23-09-19, 15:05
אתה מבלבל בין בקרת יציבות (esp) לבקרת אחיזה (traction control). אותה חומרה אבל תגובות מחשב שונות.
את הראשונה אתה רוצה בכביש אבל לא בשטח. השנייה יש לך גם בהילוך כח וברכבים מסויימים אפילו בצורה יותר אפקטיבית.

רוכב_נוהג
23-09-19, 15:47
הי,
קודם כל תודה על העזרה. אני רוצה להבהיר 2 דברים:

1. לגבי שאלת הקולוסים - כאמור השאלה מתייחסת לשטח טרשי יבש, לא בוץ. שבו יש מבנה הדומה לקולוסים (מושג הלקוח מנהיגת הבוץ). האם לנסוע בתוכם, וכך להילחם במרווח גחון, או לקחת טקטיקה של שיפוע צד - אין בעיית מרווח גחון, אבל יש בעיה חמורה יותר שהיא... שיפוע צד.
השאלה היא בעצם האם זה אכן אותו שיפוע צד שיש לפחד מנו, או ששבגלל שלא מדובר על עליה, אז ניתן לנהוג כך?

2. הילוך כוח שמבטל בקרת משיכה: אני לא מתבלבל. יש ESP שזה חובה בכל רכב בכבישי ישראל החל משנת משהו. זה מחשב שבולם כל גלגל בעוצמה ותזמון נפרדים (מעין שיפור של ה- ABS מכיוון שזה על בסיס בלימה ממוחשבת) וזאת על מנת למנוע החלקות בעיקר בפניות.
ברכבי שטח, ע"ב אותה טכנולוגיה שמים מערכת בקרת משיכה Traction Control, שבולמת את הגלגל "שבאוויר" וכך הגלגל הנגדי שלחוץ לקרקע מקבל כוח. שווה ערך לנעילת דיפרנציאל.
רק שכאמור ברכבים מסוימים כל מה שיש לך זה בקרת המשיכה ואין נעילות "אמיתיות". הצרה היא שבשילוב ל- 4x4 Low (הילוך כוח) המערכת הזאת מתנתקת, ומסיבה טובה - בנהיגת בוץ/שלג, המתאר הוא לא גלגל באוויר אלא גלגל מחליק, ורוצים שהוא ימשיך לקבל כוח כדי שיתחפר עד להעמקת האחיזה.
איפה הבעיה? בעליות צריך הילוך כוח "כדי לסחוב", מנגד יכולים להיות גלגלים באוויר ואז בלי נעילה אתה פשוט עומד במקום.
השאלה: האם 4x4 High ששומר על בקרת המשיכה ביחד עם ידית הילוכים על 1-2 שקול להילוך כוח? כי על פניו כוח נשמע כמו הילוכים נמוכים. מישהו פה ענה משהו לגבי יחסי העברה שונים - לא הכרתי. אז שאלת המשך - למה הם רלוונטיים? אדרבא שכל העליה יהיה על הילוך 1-2, לא?

מיכה100
23-09-19, 15:58
לגבי קוליסים יבשים, למעט אם הקוליס עמוק להחריד (נגיד כזה שיצר צמ"ה בשיא החורף) התשובה היא שעדיף לנסוע בשיפוע צד ולא לגרד את הגחון. ואם הקוליס עמוק להחריד אז מה בעצם אתה מנסה לעשות?..
לגבי בקרת האחיזה אתה פשוט טועה - היא לא מתנתקת במעבר לLOW, ואין שום מצב שHIGH עדיף בעליה קשה על LOW.

ד ו ר ו ן
23-09-19, 16:03
ממליץ בחום לקחת השתלמות נהיגה בשטח, זה מאד עוזר ואפילו יכול להציל חיים.
יש כמה מדריכים טובים ואפילו טובים מאד -

+++
יש הבדל גדול בין הבנת התיאוריה לתחושה של איך הרכב בפועל מגיב.




Slowly..

erezgur
23-09-19, 16:12
בשטח יבש, אתה יכול לבחור מסלול נח לך. יש משפט שאני אוהב ושתרגומו לעברית הוא "חכמה הדרך מן ההלך", כלומר הדרך עוברת במקום הנח והטוב ביותר להליכה (הולך רגל שלפעמים מנסה לקצר וסוטה מהתוואי של הדרך בה צועדים כולם יבין כנראה שהדרך חכמה יותר)... כך גם לרכבי שטח - יש בדרך כלל סיבה שהקוליסים, כלומר רוב הרכבים, נוסעים בתוואי מסוים.
שיפוע צד, שפ"צ, מתייחס למצב מסוכן שבו מרכז הכובד זז הצידה ומסכן את הרכב בהתהפכות. לרוב זה לא קורה בנסיעה שלא בקוליס הקיים בדרך....
לגבי הילוך 1,2 בגיר אוטומט במצב high - זה פשוט מגביל את החלפת ההילוכים כך שהגיר לא עובר להילוך שלישי (במצב 2).

נשלח מהנייד

רוכב_נוהג
23-09-19, 16:35
לגבי בקרת האחיזה אתה פשוט טועה - היא לא מתנתקת במעבר לLOW, ואין שום מצב שHIGH עדיף בעליה קשה על LOW.
אתה בטוח? כשאני משלב ל- 4x4 low החיווי של "הרכב המחליק" דולק (בדיוק כמו ללחוץ כל הכפתור של הרכב המחליק שמדליק את החיווי). המשמעות של זה אצלי (לפחות להבנתי) היא כפולה: גם ה- ESP בוטל (את זה אני דווקא רוצה מכובה בשטח) אבל גם מערכת ה- Traction Control נכבתה (תכלס כדי לוודא צריך למצוא בשטח מקום לעשות הצלבה כפולה ולבדוק).

נדב ש.
23-09-19, 16:49
ממליץ בחום לקחת השתלמות נהיגה בשטח, זה מאד עוזר ואפילו יכול להציל חיים.
יש כמה מדריכים טובים ואפילו טובים מאד - יכולה להיות מתנה מעולה מבת הזוג, למשל....


נשלח מהנייד

+2.

asafk
23-09-19, 17:09
אם יש רק דבר אחד לדעת בנהיגת שטח - הדבר הוא תמיד לשמור את הגלגלים על הנקודות הגבוהות בשטח.
זה אמור לענות לך על שאלה אחת לפחות...

אסף.

assafy
23-09-19, 17:13
אדון רוכב, ניכר שאין לך ניסיון בנהיגת שטח וזה בסדר להודות בזה ולישאול שאלות אבל אתה נדבק לתיאוריות ועובדות שגויות.
חוזר ואומר - הTC פועל גם בהילוך כח. הנורית חיווי שאתה רואה זה ניתוק של מערכת ה-ESP.
אין מצב שתרצה שגלגל שמפרפר ימשיך לפרפר ושיקח את הכח מהגלגל השני, זה סתם יעמיק את הבור וירע את המצב. לא משנה אם זה בוץ או שלג. רק בדיונות האפקט של נעילה פחות חשוב.
וכן, הילוכים וLOW זה הכל בדבר יחסי העברה. הילוך כח זה לא כמו ראשון ב-HI. נראה לי שכל המושגים שלך מוטעים. יש לך את כל ההילוכים כשאתה מעביר ל-LOW אבל ביחסי העברה שונים. תחשוב על אופניים עם הילוכים שיש לך את ההילוכים על הגלגל האחורי ובנוסף יש לך הילוכים קדמיים נוספים על הקראנק שמשנים את יחסי ההעברה בשילוב עם ההילוכים האחוריים.
ממליץ לך לקחת הדרכת נהיגה. אני לקחתי בזמנו וזה תרם לי המון.

רוכב_נוהג
23-09-19, 17:32
אם יש רק דבר אחד לדעת בנהיגת שטח - הדבר הוא תמיד לשמור את הגלגלים על הנקודות הגבוהות בשטח.
זה אמור לענות לך על שאלה אחת לפחות...

אסף.

את הכלל הזה אני מכיר ולכן שאלתי את שאלה 3 - זה אומר לנהוג בשיפוע צד בניגוד לאינטואיציה של סע כמו כולם קרי בקולוס.

- - - Updated - - -


אין מצב שתרצה שגלגל שמפרפר ימשיך לפרפר ושיקח את הכח מהגלגל השני, זה סתם יעמיק את הבור וירע את המצב. לא משנה אם זה בוץ או שלג. רק בדיונות האפקט של נעילה פחות חשוב.

זה מתוך החוברת של האטו:
125892

ולכן הכפתור המדובר (רכב מחליק) לא מבטל רק את ה- ESP אלא גם את בקרת המשיכה (המערכת הממוחשבת "שעובדת" על הדיפרנציאל ומביאה לאפקט דומה לנעילה). הכפתור "דולק" בהגדרה כשמשלבים להילוך כוח.

nirs
23-09-19, 17:45
נהיגת שטח לא לומדים בהתכתבות ודי לחכימא ברמיזא.


Sent from my iPhone using Tapatalk

assafy
23-09-19, 18:29
איזה רכב יש לך? גראנד צ'ירוקי? משהו יותר מתוחכם?
אוסף האותיות והשמות המיסחריים שהבאת בקטע המצולם לא אומר לי כלום אבל נראה שיש לך כל מיני כפתורי שליטה.
נהיגה בשלג לא יהיה לך כנראה בארץ הרבה בלשון המעטה...
נהיגת בוץ דורשת טכניקה מסויימת שבמידת מה דומה לנהיגה בדיונות. חשוב לשמור על רצף תנועה אך במהירות נשלטת. אם שקעת בבוץ טובעני אז זה לא מצב של הצלבה ו-TC או נעילה לא ממש יעזרו כאן. לא מכיר את המערכות שציינת ו-TC רגיל לא ימנע מהגלגלים להסתובב (אבל כשאתה שקוע זה בדרך כלל רק ירע את המצב עד כדי שתשקע עד הגחון).
בדרך כלל הנסיעות שאנו עושים זה בשטחים יבשים טכניים ששם נתקלים בהצלבות (אם אתה לא מכיר את המושג אז תחפש). שם צריך נעילות או TC.
ובהילוך כח יש לי TC, נשבע לך...

רוכב_נוהג
23-09-19, 18:44
איזה רכב יש לך? גראנד צ'ירוקי? משהו יותר מתוחכם?
אוסף האותיות והשמות המיסחריים שהבאת בקטע המצולם לא אומר לי כלום אבל נראה שיש לך כל מיני כפתורי שליטה.
נהיגה בשלג לא יהיה לך כנראה בארץ הרבה בלשון המעטה...
נהיגת בוץ דורשת טכניקה מסויימת שבמידת מה דומה לנהיגה בדיונות. חשוב לשמור על רצף תנועה אך במהירות נשלטת. אם שקעת בבוץ טובעני אז זה לא מצב של הצלבה ו-TC או נעילה לא ממש יעזרו כאן. לא מכיר את המערכות שציינת ו-TC רגיל לא ימנע מהגלגלים להסתובב (אבל כשאתה שקוע זה בדרך כלל רק ירע את המצב עד כדי שתשקע עד הגחון).
בדרך כלל הנסיעות שאנו עושים זה בשטחים יבשים טכניים ששם נתקלים בהצלבות (אם אתה לא מכיר את המושג אז תחפש). שם צריך נעילות או TC.
ובהילוך כח יש לי TC, נשבע לך...

1. פורד אקספלורר 2006 - טכנולוגיה של 2006... לא נראה לי שזה state of the art יחסית למה שיש יום באולמות התצוגה המובחרים הפרוסים בארצינו.
2. AdvanceTrac זו מערכת בקרת המשיכה ("לעבוד על הדיפרנציאל") שיכולה לפעול ב- 2 דרכים: 1. הפעלת לחץ בלימה ממוחשב (לכן מבוססת ESP). או 2. פחות כוח מנוע לגלגלים - מן הסתם בגלל שאין נעילות רוחביות אזי פחות כוח מנוע באופן שווה לשני הגלגלים (קידמיים או אחוריים). המערכת השניה RSC זו מערכת למניעת התהפכות - לא רלוונטית לדיון (ובגלל ששניהן כולל ESP נשלטות ע"י אותו כפתור בודד - "רכב מחליק", קל להבין שכולן מבוססות על עקרון הפעולה של מחשב ה- ESP, כאמור שנת 2006).
3. כן אני יודע מה זה הצלבות לכן כתבתי אני תמיד יכול להיכנס למלאה/כפולה ולבדוק האם המערכת פועלת או לא (גלגל באוויר מסתובב ואחרי שניה מפסיק להסתובב-כי בקרת המשיכה בולמת אותו).
4. בדיוק כמו שכתבת - רוב השטח בארץ הוא יבש עם הצלבות ולכן בעליות שדורשות low תהיה לי בעיה אם בקרת המשיכה מבוטלת...
5. אני תמיד חשבתי בניגוד למה שכתוב במדריך - בבוץ או סתם התחפרות לא להשתולל עם הגז כדי לא לחפור לעצמך בור עמוק יותר. אלא תנעל דיפרנציאל וגז קבוע מתון ושהגלגל שלא איבד אחיזה יוציא אותך...

erezgur
23-09-19, 18:56
אם משהו מתנתק בשילוב הילוך כח זו לא מערכת שמתיימרת לדמות תחליף נעילת דיפרנציאל. לא משנה אילו אותיות יש לה, מאיזה שנה הרכב או דברים אחרים שציינת.


נשלח מהנייד

asafk
23-09-19, 18:59
לגבי ניתוק בקרת האחיזה בהילוך.כוח - פשוט תנסה.....

אסף.

יניב עמית
23-09-19, 19:24
דווקא בנהיגה בבוץ אני לפחות מעדיף לא לנעול

רוכב_נוהג
23-09-19, 19:45
דווקא בנהיגה בבוץ אני לפחות מעדיף לא לנעול
זה בדיוק הסיבה למה אצלי בהילוך כוח כיביכול הנעילה מבוטלת אוט', לטענת היצרן הילוך כוח זה (בין היתר) לבוץ... בדיוק מה שכתוב בתמונה שצירפתי...

edish
23-09-19, 19:46
קבל הסבר יפה ונכון.
https://shvilim.co.il/%D7%91%D7%A7%D7%A8%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%9B%D7%94-%D7%9C%D7%A9%D7%98%D7%97-%D7%98%D7%A2%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%A0%D7%A4%D7%95%D7%A6%D7%95%D7%AA/

assafy
23-09-19, 20:40
קבל הסבר יפה ונכון.
https://shvilim.co.il/%D7%91%D7%A7%D7%A8%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%9B%D7%94-%D7%9C%D7%A9%D7%98%D7%97-%D7%98%D7%A2%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%A0%D7%A4%D7%95%D7%A6%D7%95%D7%AA/מאמר טוב וממצה.
בכל הרכבים שהיו לי היה tc גם בהיי וגם בהילוך כח. לא חושב שזה שונה באקספלורר.
דווקא בבוץ נטו כמו בדיונות ומין הסתם גם בשלג אין יתרון להילוך כח ועדיף בהיי.
אם מדובר בנסיעה בשטח טרשי בחורף שמערב בוץ וסלעים, כנראה שאעדיף לעבור להילוך כח אבל עם 2nd start.

ד ו ר ו ן
23-09-19, 21:10
נהיגת שטח לא לומדים בהתכתבות ודי לחכימא ברמיזא.


Sent from my iPhone using Tapatalk
+++
וזה כבר לא ברמיזא.


Slowly..

ד ו ר ו ן
23-09-19, 22:10
דווקא בנהיגה בבוץ אני לפחות מעדיף לא לנעול

למה?
נעילה מיועדת בדיוק למצבי הבדלי אחיזה בין גלגלים וסרנים.

בוץ הוא אחד הבסיסיים שבהם.
גם דיונות.




Slowly..

ד ו ר ו ן
23-09-19, 22:16
ברכבי שטח, ע"ב אותה טכנולוגיה שמים מערכת בקרת משיכה Traction Control, שבולמת את הגלגל "שבאוויר" וכך הגלגל הנגדי שלחוץ לקרקע מקבל כוח. שווה ערך לנעילת דיפרנציאל.

זה לא שקול לנעילה.
בנעילה שני הגלגלים מסתובבים באותה המהירות, זה עם האחיזה וזה שבלי.
בבקרת אחיזה יש לך גלגל שנעצר ע״י המערכת ובעצם מייצר רגל נכה שנגררת ומייצרת חיכוך לא רצוי.
זה לפני סוגיית ההלמים במערכת בגלל בלימות ושחרורים.

[QUOTE=רוכב_נוהג;859497
הצרה היא שבשילוב ל- 4x4 Low (הילוך כוח) המערכת הזאת מתנתקת, ומסיבה טובה - בנהיגת בוץ/שלג, המתאר הוא לא גלגל באוויר אלא גלגל מחליק, ורוצים שהוא ימשיך לקבל כוח כדי שיתחפר עד להעמקת האחיזה.
[/QUOTE]
אתה טועה מאד.
אין שום הגיון בניתוק בקרת האחיזה דווקא במצב הנעה שנועד למצבים מוגבלי אחיזה ונחיצות בשליטה גבוהה יותר על חשבון מהירות.

זה סותר את עצמו לחלוטין.

בקרת אחיזה מאפשרת כשמה, בקרת אחיזה.. כדי לאפשר תנועה רצופה עם כמה שפחות איבוד אחיזה.

אין שום סיבה לתת לגלגל להתחפר ״כדי למצוא אחיזה״, כי הנגדי שלו ישאר סטאטי והרכב יהיה שקוע בהצלבה ולא יתקדם.

זה נכון לכל מצב של הפרש אחיזה בין צדדי סרן ובין סרנים.
בבוץ, בחול, בשלג, בקרח, בדרדרת, בהצלבות.. בקיצור, בכל המצבים בהם המשטח עליו נמצא הרכב מציב אחיזה לא אחידה.

ואני מתנצל מראש,
אבל כמה שאתה כותב יותר, זה יותר ויותר צועק שכדאי שתצא לשטח עם חבר מנוסה מאד שיכול להדריך אותך, או יותר טוב, תשקיע בעצמך סדנת נהיגת שטח.



Slowly..

ד ו ר ו ן
23-09-19, 22:18
דווקא בבוץ נטו כמו בדיונות ומין הסתם גם בשלג אין יתרון להילוך כח ועדיף בהיי.

תמשיך ככה ותטגן את הגיר.



Slowly..

asafk
23-09-19, 22:27
בטרקטורונים או ברכבי שטח קלים אין דיפרנציאל.. בגלל זה הם כל כך.גרועים בבוץ?

דיפרנציאל הוא אביזר לכביש או לתנאי אחיזה טובה, בפניה.
בשטח דיפרנציאל רק מפריע.
אני בתחילת טיול לוחץ על הכפתור נעילה ומשחרר אותו בסוף הטיול. בטויוטה שילוב נעילה מתאפשר רק ב LOW אז ככה בעצם כל שילוב להילוך נמוך משלב לי באופן כזה גם את הנעילה האחורית. עובד יופי.

אסף.

רוכב_נוהג
23-09-19, 23:02
זה לא שקול לנעילה.
בנעילה שני הגלגלים מסתובבים באותה המהירות, זה עם האחיזה וזה שבלי.
בבקרת אחיזה יש לך גלגל שנעצר ע״י המערכת ובעצם מייצר רגל נכה שנגררת ומייצרת חיכוך לא רצוי.
זה לפני סוגיית ההלמים במערכת בגלל בלימות ושחרורים.


אתה טועה מאד.
אין שום הגיון בניתוק בקרת האחיזה דווקא במצב הנעה שנועד למצבים מוגבלי אחיזה ונחיצות בשליטה גבוהה יותר על חשבון מהירות.

זה סותר את עצמו לחלוטין.

בקרת אחיזה מאפשרת כשמה, בקרת אחיזה.. כדי לאפשר תנועה רצופה עם כמה שפחות איבוד אחיזה.

אין שום סיבה לתת לגלגל להתחפר ״כדי למצוא אחיזה״, כי הנגדי שלו ישאר סטאטי והרכב יהיה שקוע בהצלבה ולא יתקדם.

זה נכון לכל מצב של הפרש אחיזה בין צדדי סרן ובין סרנים.
בבוץ, בחול, בשלג, בקרח, בדרדרת, בהצלבות.. בקיצור, בכל המצבים בהם המשטח עליו נמצא הרכב מציב אחיזה לא אחידה.

ואני מתנצל מראש,
אבל כמה שאתה כותב יותר, זה יותר ויותר צועק שכדאי שתצא לשטח עם חבר מנוסה מאד שיכול להדריך אותך, או יותר טוב, תשקיע בעצמך סדנת נהיגת שטח.



Slowly..

דורון - כתבתי שמערכת בקרת המשיכה שקולה לאפקט הנעילה - המטרה היא לגרום לגלגל שמרגיש כוח (בעל האחיזה בקרקע) לקבל כוח למרות שיש גלגל באוויר ועם דיפרנציאל פתוח רק הוא יקבל כוח. בקרת המשיכה מורכבת מ-2 פעולות או החלשת כוח Engine traction control או הפעלת בלימה Brake traction control על הגלגל באוויר (מתאפשר הודות להימצאות מחשב ESP). אז טכנית בניגוד לדיפרנציאל נעול אין 2 גלגלים שמסתובבים אבל משיגים את אותה מטרה - הגלגל בעל האחיזה מסתובב.
125894
לגבי חוסר ההיגיון לנתק TC דווקא ב- LOW: זאת הנק' שלי שגם אני לא מוצא לזה היגיון אבל על פי מה שאני קורא בחוברת היצרן זה מה שקורה.
לגבי לתת לגלגל להתחפר על מנת למצוא אחיזה - שמע שוב, העליתי לפה את הפסקה מחוברת היצרן זה מה שהוא כותב. בצבא בהיילוקס הייתי יורד לסובב את נעלית הדיפרנציאל בגלגל הקדמי לפני כניסה לבוץ כי ההיגיון אומר שבמקום להתחפר שהגלגל שעוד לא התחפר יקבל כוח למשוך את האוטו.

asafk
23-09-19, 23:07
מה שסובבת בהיילקס היה נועלי טבור ולא נעילת דיפרנציאל. בלי נועלי טבור אין 4x4.

אסף.

דרור ברלי
23-09-19, 23:23
אתה מתעקש ומקבל תשובות מסובכות שרק מבלבלות אותך.
בקרת משיכה כלומר Traction control (ולא בקרת אחיזה) לא מתנתקת במעבר ל-Low.
הדבר היחיד שמתנתק במעבר ל-Low, זה בקרת יציבות (ESP) שהיא הכרח בטיחותי בכביש, אבל רק מפריעה בשטח. כל כך מפריעה, שממש נדרש לכבות אותה בשטח אבל מכיוון שרבים שוכחים ומכיוון שזו ברירת מחדל שהרכב (כלורמ חוזרת לפעול בכל התננעה), היצרנים הפנימו במצב שבו משולב הילוך כוח (Low) כננראה שנוהגי םבשטח של ממש - ואז המערכת המפריעה הזו מוכרחה להיות מנוטרלת.
ככה זה בכל רכב 4X4 בעולם בעל בקרת יציבות ובקרת משיכה. אין חריגים.
מקווה שזה היה ברור ומובן ועשה לך סדר.

עכשיו בוא לקורס נהיגת שטח בסיסי ותביא איתך את ספר הנהג או כל כל ספרות יצרן אחרת שכתוב בה מה שאתה טוען, שנשמע לא הגיוני לחלוטין.

KOOKE
23-09-19, 23:45
אם אני לא טועה יש שיר של כוורת על הדוד שלמד שחייה בהתכתבות....

אז גם נהיגת שטח לא לומדים בהתכתבות...

רוכב_נוהג
23-09-19, 23:50
מה שסובבת בהיילקס היה נועלי טבור ולא נעילת דיפרנציאל. בלי נועלי טבור אין 4x4.

אסף.

יכול להיות, ככה זה בצבא פקדו לפני בוץ לצאת לסובב כי אמרו שזה נועל דיפרנציאל וגורם לכל הגלגלים להסתובב. לא שאלנו בזמנו יותר מדי שאלות כי נהיגת ג'יפים לא הייתה חלק משמעותי מהתפקיד קל וחומר אירועי בוץ...

- - - Updated - - -



בקרת משיכה כלומר Traction control (ולא בקרת אחיזה) לא מתנתקת במעבר ל-Low.
הדבר היחיד שמתנתק במעבר ל-Low, זה בקרת יציבות (ESP)
ככה זה בכל רכב 4X4 בעולם בעל בקרת יציבות ובקרת משיכה. אין חריגים.
תביא איתך את ספר הנהג או כל כל ספרות יצרן אחרת שכתוב בה מה שאתה טוען, שנשמע לא הגיוני לחלוטין.
אני מקווה שגם הרכב שלי לא חריג בזה, הייתי בודק אבל להבנתי חייבים להכניס להצלבה כפולה כדי לראות. בהצלבה רגילה הסרן שלא בהצלבה ימשוך וזה לפני שהמערכת תיכנס לפעולה כי יש לה שיהוי שבו המחשב מוודא שזה הצלבה ולא סתם פניה.

assafy
24-09-19, 00:27
תמשיך ככה ותטגן את הגיר.



Slowly..אתה רוצה להגיד לי שבדיונות אתה נוסע בהילוך כח? בדיונות צריך לישמור על מהירות ותנופה. לנסוע לאט לאט לא עוזר.
וכשאני מדבר על בוץ מה שיש לי בראש זה איזור הביצות המישורי של סביבות הירקון בחורף. אם זה שטח טרשי כמו רמת הגולן אז כתבתי שאסע עם הילוך כח. בטח שבעליה מה שלא חוויה מרנינה במיוחד עם בוץ אך יצא לי לעשות.
וכשאתה בתוך בוץ אמיתי, אין הבדל באחיזה בין הגלגלים, כולם מחליקים באותה מידה. נעילה לא ממש עוזרת במצב הזה אבל גם בטח שלא מפריעה.
דווקא לרכבים הקלים כגון הסובארו והדאסטר יש יתרון בבוץ (שטוח) וגם בדיונות למרות שאין להם הילוך כח.

ד ו ר ו ן
24-09-19, 00:56
אתה רוצה להגיד לי שבדיונות אתה נוסע בהילוך כח? בדיונות צריך לישמור על מהירות ותנופה. לנסוע לאט לאט לא עוזר.
וכשאני מדבר על בוץ מה שיש לי בראש זה איזור הביצות המישורי של סביבות הירקון בחורף. אם זה שטח טרשי כמו רמת הגולן אז כתבתי שאסע עם הילוך כח. בטח שבעליה מה שלא חוויה מרנינה במיוחד עם בוץ אך יצא לי לעשות.
וכשאתה בתוך בוץ אמיתי, אין הבדל באחיזה בין הגלגלים, כולם מחליקים באותה מידה. נעילה לא ממש עוזרת במצב הזה אבל גם בטח שלא מפריעה.
דווקא לרכבים הקלים כגון הסובארו והדאסטר יש יתרון בבוץ (שטוח) וגם בדיונות למרות שאין להם הילוך כח.
זה לא סותר.
בהילוך כוח אתה יכול להגיע גם ל-50קמש+ שזה מעל ומעבר לתנופה שאתה צריך לדיונות חוליות במיוחד ומצד שני שומר על גיר אוטומט, ובידני על המצמד במצבים מסויימים.

אבל עזוב,
אתה מערבב נושאים וקופץ קדימה ואחורה וקשה מאד לחבר לך קו הגיוני בין השאלות.

הפער ככ גדול (לדוג, נושא בסיסי, מהו לוקר בגלגל- בשילוב הלוקרים בהיילקס הצבאי שילבת רק את הצירייה לגלגל אבל לא למנוע..בעצם נשארת ב2x4).


אז שבאמת בלי ציניות וממקום טוב, חבל להמשיך לדבר תיאוריה וכדאי מאד שתעבור לפרקטיקה=הדרכת שטח.



Slowly..

חנן-ג'יפולוג
24-09-19, 05:51
פות"ש, מצד אחד אתה שואל, וזה מצוין, כי אתה מבין שיש לך פערים.
מצד שני אתה מגיע עם "אמיתות" מקובעות, שמקשות על העונים להסביר לך. לא ניתן לענות למשל על שאלת הhigh low אם אתה מתעקש שבקרת המשיכה מתבטלת. היא לא. המובאה שהבאת מהספרות רק מחזקת את זה.

לגבי הדרכות הנהיגה, אני לא סגור על דעתי בנושא. נגעתי בזה משני הכיוונים, כמדריך וכמודרך.
כמו באינטרנט, כמו כאן, כמו בהדרכות הצבאיות (בעיקר בהדרכות הכלליות, אבל גם ביחידות המיוחדות שנהיגת שטח מקצועית זה עיסוקן) החומר המודרך הוא תערובת של מוץ ותבן. מי שמגיע ללא ידע מוקדם יתקשה להבין מה מהם מאכילים אותו בכל נקודה. האם עדיפה תערובת כזו מכלום? קשה לומר וזה משתנה דרסטית ממדריך למדריך. ראיתי מקרים שהמדריך גרם לסכנת חיים ברורה ומיידית (לי עצמי זה קרה פעמיים כמודרך, ועד היום אני מכה על חטא שיצאתי חלש ולא עצרתי את האירוע באותו רגע, למרות שהבנתי והתרעתי מבעוד מועד) , ומקרים שבהם זה גרם לסיכון בטווח הארוך, או לנזקים מכניים מתמשכים. כל זה נכון גם לעולמות הדרכה שונים בתכלית מעולם השטח.

yovavz
24-09-19, 06:59
https://youtu.be/qWSrxAOkyMk
הדגמה של בקרת משיכה בפורד אקספלורר ב-Low
הרכב משנת 2005
אולי זה יחסוך את הניסוי המתוכנן

בןבן
24-09-19, 07:41
איש יקר..... כדי לקצר , בוא איתי לטיול (צור קש בפרטי ) אחרי ראש השנה (יוצא עם הבנות שלי ל 5 ימים בצפון) , נעבור הצלבות , דרדרות , נבדוק את יכולות הרכב אחד לאחד(אפשר לעשות את פרצים עליון ,שם יש מהכל, או ערד -מצוקי דרגות)) ,נשתה קפה בזולות מדהימות עם נוף משגע. מדבר יהודה שעה וחצי מהמרכז. לא משתולל ,לא עבירויות. נלמד יחד את כל המערכות ,נדבר על הגבהות ,נעילות ומה שבאמצע.
מוזמן בכייף ליצור קשר בן 0522454786

assafy
24-09-19, 08:19
זה לא סותר.
בהילוך כוח אתה יכול להגיע גם ל-50קמש+ שזה מעל ומעבר לתנופה שאתה צריך לדיונות חוליות במיוחד ומצד שני שומר על גיר אוטומט, ובידני על המצמד במצבים מסויימים.

אבל עזוב,
אתה מערבב נושאים וקופץ קדימה ואחורה וקשה מאד לחבר לך קו הגיוני בין השאלות.

הפער ככ גדול (לדוג, נושא בסיסי, מהו לוקר בגלגל- בשילוב הלוקרים בהיילקס הצבאי שילבת רק את הצירייה לגלגל אבל לא למנוע..בעצם נשארת ב2x4).


אז שבאמת בלי ציניות וממקום טוב, חבל להמשיך לדבר תיאוריה וכדאי מאד שתעבור לפרקטיקה=הדרכת שטח.



Slowly..שים לב למי אתה עונה ומי כותב מה. אתה מתבלבל ביני לבין פות"ש. אני יודע מה זה לוקרים.
אצלי ברכב בהילוך כח כבר ב40 קמ"ש המנוע צועק ב3000 סל"ד וכשהגיר בהילוך 5.
לפי ניסיוני וגם לפי דעת אחרים בדיונות נוסעים בהיי אבל אני יורד מהדיון הזה. גם כך אני לא חובב דיונות גדול [emoji6]

דרור ברלי
24-09-19, 08:26
נו, ו-3,000 סל"ד זה "צועק"?..........
שיא ההספק אצלכם בטורבו דיזלים בדרך כלל ב-4,000. אחר כך באה נפילת כוח.
זה אומר שאתה יכול להגיע ל-50-55 קמ"ש בהילוך הגבוה.


פות"ש - בוא מהר להדרכה. באמת.
במסגרת טיול זה נחמד - אבל זה טיול, לא הדרכה מסודרת.
אתה צריך להשלים חומר ולא מעט. כולל הסבר תיאורטי ותרגולים כדי להבין איך דברים בנויים ואיך הם עובדים.

edish
24-09-19, 08:34
אם אני לא טועה יש שיר של כוורת על הדוד שלמד שחייה בהתכתבות....

אז גם נהיגת שטח לא לומדים בהתכתבות...

בכל תחום אפשר ללמוד גם מהתכתבות, לשם כך צריך הבנה וראש פתוח, במקרה הנ״ל אחד התנאים לפחות לא עובד.

ד ו ר ו ן
24-09-19, 09:51
שים לב למי אתה עונה ומי כותב מה. אתה מתבלבל ביני לבין פות"ש. אני יודע מה זה לוקרים.
אצלי ברכב בהילוך כח כבר ב40 קמ"ש המנוע צועק ב3000 סל"ד וכשהגיר בהילוך 5.
לפי ניסיוני וגם לפי דעת אחרים בדיונות נוסעים בהיי אבל אני יורד מהדיון הזה. גם כך אני לא חובב דיונות גדול [emoji6]

צודק, ערבבתי תגובות אבל אתה עדיין צריך לשבור סטיגמות שגויות לגבי שימוש נכון במצב LOW בדיונות.



Slowly..

מיכה100
24-09-19, 09:59
לגבי לתת לגלגל להתחפר על מנת למצוא אחיזה - שמע שוב, העליתי לפה את הפסקה מחוברת היצרן זה מה שהוא כותב. בצבא בהיילוקס הייתי יורד לסובב את נעלית הדיפרנציאל בגלגל הקדמי לפני כניסה לבוץ כי ההיגיון אומר שבמקום להתחפר שהגלגל שעוד לא התחפר יקבל כוח למשוך את האוטו.
ההמלצה של היצרן לנתק את הTC כדי לייצר אחיזה ראשונית רלוונטית אך ורק למקרה הספציפי מאוד שבו התחפרות קלה תביא את הגלגל אל שכבה ברת אחיזה (הכביש מן הסתם במקרה של שלג). לכן היצרן מציג את זה כפיתרון רגעי ומוצא אחרון אם האוטו מסרב להתחיל לנוע על מצע חלקלק.
ההמלצה הזו בלתי רלוונטית בעליל (יותר נכון מזיקה) לנסיעה על קרקע יבשה עם הצלבות.

assafy
24-09-19, 10:08
נו, ו-3,000 סל"ד זה "צועק"?..........
שיא ההספק אצלכם בטורבו דיזלים בדרך כלל ב-4,000. אחר כך באה נפילת כוח.
זה אומר שאתה יכול להגיע ל-50-55 קמ"ש בהילוך הגבוה.



ממש לא. שיא ההספק של מנוע D4D 1KD הוא ב3400 סל"ד.
שיא מומנט כבר ב1600.
הקו האדום במד הסלד מתחיל ב4300, לא מגיע לשם. כשנוסע בכביש ב120 קמש הסל"ד פחות מ2300.
אז כן, לנסוע לאורך זמן ב3000 סל"ד זה מנוע צועק והדיזלים לא אוהבים את זה.

ד ו ר ו ן
24-09-19, 10:52
ממש לא. שיא ההספק של מנוע D4D 1KD הוא ב3400 סל"ד.
שיא מומנט כבר ב1600.
הקו האדום במד הסלד מתחיל ב4300, לא מגיע לשם. כשנוסע בכביש ב120 קמש הסל"ד פחות מ2300.
אז כן, לנסוע לאורך זמן ב3000 סל"ד זה מנוע צועק והדיזלים לא אוהבים את זה.
אתה באשליה שהמנוע בסל״ד נמוך יותר אז הכל בסדר.
זה לא רק מנוע בסיפור, זה מערכת משולבת של גיר ומנוע.
הגיר שלך מחליק ברקע, והוא סובל הרבה יותר מאשר מנוע שבמאמץ רגעי בעלייה נקודתית אתה מעלה סל״ד כדי לטפס את הדיונה.
הרי הבעיה בעיקרה בקיץ, כשהחול יבש ורך מאד.
ביום קיץ סטנדרטי בארץ, החול מגיע בשכבה העליונה ל-70 מעלות, ומקרין לך מלמטה חום עצום, ויחד עם החלקת גיר במצב גבוה אתה מטגן לאט ובטוח גיר אוטמטי.

גיר אוטומטי מווסת טמפרטורה דרך מערכת הקירור של המנוע.. ואז מתחילות צרות נוספות כי פתאום גם למנוע חם מאד.
ואז אתה אתה שובר את הראש למה למנוע חם, מחפש פתרון ברדיאטור, כשכל הבעיה היא בכלל תפעול גיר.

תבדוק בפעם הבאה כשאתה בדיונות מה המהירות האמיתית ולא מה שאתה חושב שהיא המהירות נסיעה.
תופתע לגלות שהיא הרבה יותר נמוכה ממה שאתה חושב והמנוע בכלל לא יתרגש מנסיעה כזו, והגיר יגיד לך תודה.





Slowly..

יניב עמית
24-09-19, 10:56
למה?
נעילה מיועדת בדיוק למצבי הבדלי אחיזה בין גלגלים וסרנים.

בוץ הוא אחד הבסיסיים שבהם.
גם דיונות.




Slowly..
כי בנסיעה בשבילים בבוץ חלק עם קוליסים מתונים נתקלתי במצבים שהנעילה דווקא מגבירה את
הסיכוי להחלקה ויציאה מהמסלול הישר.
יתכן שמול מכשול עם קוליסים עמוקים יש טעם לנעול.
אגב אני כן מכניס לlow מהטעם שמתי שהוא אני אצטרך יותר כח ופחות פירפור גלגלים.
בhigh במצב כזה אתה כבר עמוק בבוץ
אצלי ברכב הדיפרנציאל הוא מוגבל החלקה ובמצבי בוץ וחול כשיש תנועה עושה עבודה טובה

ד ו ר ו ן
24-09-19, 13:12
כי בנסיעה בשבילים בבוץ חלק עם קוליסים מתונים נתקלתי במצבים שהנעילה דווקא מגבירה את
הסיכוי להחלקה ויציאה מהמסלול הישר.
יתכן שמול מכשול עם קוליסים עמוקים יש טעם לנעול.


במשך כמה שנים נסעתי כל יום במשך רוב היום בבוץ.
עם הזמן לומדים מתי צריך לנעול, אבל אין לי שום ספק שנעילה מועילה בבוץ, כמו בכל מקום עם בעיית אחיזה בשטח, טוב יותר מבקרת אחיזה.

החלקה ויציאה ממסלול זה תפעול ושליטה, וכשאתה נעול אתה צריך לדעת איך להתנהג.

בקרת אחיזה זה יופי, אבל בבוץ היא עובדת קשה מאד בגלל אינספור איבודי אחיזה במקביל.

זה מאד מעמיס על מערכת ההינע.



Slowly..

assafy
24-09-19, 13:58
צודק, ערבבתי תגובות אבל אתה עדיין צריך לשבור סטיגמות שגויות לגבי שימוש נכון במצב LOW בדיונות.



Slowly..

https://www.4x4.co.il/article/4320
https://shvilim.co.il/sand-driving/
https://www.toyota.ae/about-toyota/off-road-tips/
https://www.drivingline.com/articles/get-ready-for-beach-season-with-these-sand-dunes-driving-tips/
https://atvhelper.com/atv-sand-dune-riding-tips-and-techniques/

אמ;לק - בנהיגה בחולות מורידים הרבה אויר, נוסעים בהיי, שומרים על מומנטום ומתחילים לנסוע בתאוצה איטית (מתחילים אפילו בשני).

לגבי כל מיני מינוחים כמו "גיר מחליק" אז גיר פלנטרי לא "מחליק". אפשר לצלול למבנה ממיר המומנט ולדון על האימפלר, סטטור וטורבינה ולהתחיל לחשב משוואות אויילר אבל בממירים מודרניים יש גם קלאץ' שממהירות מסויימת עושה צימוד מכני כך שהאימפלר מתחבר לטורבינה ואין הפסדי חום.

asafk
24-09-19, 14:55
https://www.4x4.co.il/article/4320
https://shvilim.co.il/sand-driving/
https://www.toyota.ae/about-toyota/off-road-tips/
https://www.drivingline.com/articles/get-ready-for-beach-season-with-these-sand-dunes-driving-tips/
https://atvhelper.com/atv-sand-dune-riding-tips-and-techniques/

אמ;לק - בנהיגה בחולות מורידים הרבה אויר, נוסעים בהיי, שומרים על מומנטום ומתחילים לנסוע בתאוצה איטית (מתחילים אפילו בשני).

לגבי כל מיני מינוחים כמו "גיר מחליק" אז גיר פלנטרי לא "מחליק". אפשר לצלול למבנה ממיר המומנט ולדון על האימפלר, סטטור וטורבינה ולהתחיל לחשב משוואות אויילר אבל בממירים מודרניים יש גם קלאץ' שממהירות מסויימת עושה צימוד מכני כך שהאימפלר מתחבר לטורבינה ואין הפסדי חום.זה לא ממהירות מסויימת זה מהחלקה מסויימת. ועד שם - תרצה או לא תרצה - הוא ממסרת הידרודינמית כלומר הוא מחמם שמן.

אסף.

assafy
24-09-19, 15:36
זה לא ממהירות מסויימת זה מהחלקה מסויימת. ועד שם - תרצה או לא תרצה - הוא ממסרת הידרודינמית כלומר הוא מחמם שמן.

אסף.

טוב, אז אדייק קצת יותר - הלוק-אפ קלאצ' ניכנס לפעולה שמהירות הסיבוב של האימפלר קרובה מספיק למהירות הסיבוב של הטורבינה אבל יש גם תלות במהירות. מדובר בלחצי השמן משני צידי הקלאצ' ושסתומי כיוון.
אני קצת מתחכם כאן, ברור שהגיר וממיר המומנט יתחממו כתלות של עומס עליהם אבל גם מנוע שפועל בסל"ד גבוהה מידי (ומהירות הרכב לא ממש גבוהה) מתחמם יותר.
מנועי בנזין יותר גמישים ברצועת הסלד. לרכב שלי בדיונות שצריך תנופה ולא כח מתאים לנסוע בהיי.

ד ו ר ו ן
24-09-19, 17:20
כמה שתסובב את זה, ותנסה להציג את התיאוריה,
אתה לא מגיע לטיפוס דיונה במהירות מעל 50 קמש, ושימור המומנט בסוף הדיונה יהיה יעיל יותר במצב נמוך.

גם בתחילת נסיעה במצב גבוה בחול עמוק אתה מעמיס על הגיר.
אבל זה בסוף הגיר שלך..

אני עם היילקס שיש לו פחות מחצי הכ״ס של הרכב שלך, ועם Low קצר פי-2 משלך.
לפי ההגיון שלך והתיאוריה, לא הייתי מסוגל לעלות שום דיונה כי אין לי איך לצבור שום מומנט לפי החשבון שלך.

ובפועל, מצליח לטפס בדיונות עם רכב ששוקל כמעט זהה.

אני בהחלט לא אומר לנסוע גורף כל הזמן ב-low אבל בשביל דיונות בקיץ, שיש טיפוס שוב ושוב, זה הרבה יותר בריא ונכון למנוע ולגיר.





Slowly..

ד ו ר ו ן
24-09-19, 17:22
מנועי בנזין יותר גמישים ברצועת הסלד..
הפוך.. מנועי בנזין יעילים ברצועה צרה יותר מאשר דיזל, בטח הדיזלים המודרניים.



Slowly..

yovavz
24-09-19, 17:56
הפוך.. מנועי בנזין יעילים ברצועה צרה יותר מאשר דיזל, בטח הדיזלים המודרניים.



Slowly..מניח שהכוונה היתה לעקומת ההספק ולא למומנט

דרור ברלי
24-09-19, 21:35
הכוונה היתה שמנוע בנזין מספק לך כוח יעיל על פני טווח רחב יותר דווקא במתאר של דיונות, היכן שנדרש סל"ד בינוני עד גבוה. מין הסתם מדובר במנועי בנזין בנפח בריא עם הרבה סוסים.

ונחזור לבעייתנו כאן.
עצרו רגע.

מתבלבלים כאן בין שמות של מערכות וגורמים לפות"ש לצאת מכאן מבולבל עוד יותר ולבסוף יישאר בדעתו (השגויה).

"בקרת אחיזה"? אין דבר כזה. יש בקרת יציבות (ESP) ויש בקרת משיכה (ETC/TC).

בקרת יציבות חיונית בכביש אבל מפריעה ביותר בנהיגת שטח בכל המתארים. לכן היא ניתנת לניתוק כשנוסעים בתחום HIGH (לא בדיוק ניתוק מלא אלא חלקי), ומתנתקת לבד, במלואה, כאשר עוברים ל-LOW. בכלי רכב מסויימים כמו ג'ימני החדש, נגיד שמטפס דיונה ב-HIGH, היא חוזרת לפעול, במלואה החל מ-40 קמ"ש, מה שתוקע לו מקל בגלגלים דווקא בדיונות, היכן שזה הכי קריטי.....
זו דוגמה ראשונה לחוסר בחשיבה ובהבנה בסיסית בדרישות מרכב שטח, של מהנדסים שעובדים דווקא על פרויקט של רכב שטח.


הלאה. יש כלי רכב שבהם בקרת יציבות לא ניתנת לניתוק - כמה דגמי ג'יפונים/קרוסאוברים למשל. אבל אם אני לא טועה (ואם כן, תקנו אותי) גם בלנדקרוזרים 120 הראשונים שהגיעו לישראל ב-2004, היה ESP אבל ללא יכולת ניתוק. מוזר ביותר, מיצרן רכבי שטח כמו טויוטה?...... אחר כך הוסיפו כפתור ניתוק.


הלאה. בקרת משיכה (ETC/TC) - לא ניתנת לניתוק וגם לא מתנתקת מעצמה, בכמעט כל רכבי 4X4 שאני מכיר. יש חריגים, למשל ברכבי ה-4X4 מתוצרת מיצובישי בעלי מערכת הנעה סופר-סלקט, כמו פאג'רו וטנדר L200 טריטון. להם יש גם ETC וגם נעילה אחורית. במצב הרגיל, ללא נעילה, ה-ETC פועל כל הזמן, בתחום גבוה ובתחום נמוך, על כל ארבעת הגלגלים והוא יעיל וטוב. אבל עם הפעלת נעילת דיפרנציאל אחורית, מערכת ה-ETC מתבטלת! במלואה. למה? ככה החליטו ביפן. עכשיו יש לכם סרן אחורי נעול שזה טוב, אבל דיפ' קדמי פתוח בין שני גלגלים עם מהלך מגוחך, שמצליבים על כל חריץ שהשאיר אחריו חגב מצוי, ואז הם יוצאים מהמשחק וזה כבר רע. זו דוגמה שנייה להחלטות מוזרות ושגויות שמתקבלות על ידי מהנדסים שלבטח אינם ג'יפאים, ושלא מסוגלים להבין סיטואציות של נהיגת שטח.


עוד במיצובישי, הפעם פאג'רו קינג הישנים מ-2005, אז צוידו לראשונה בבקרת משיכה ולכבוד החידוש הטכנולוגי היצרן החליט לוותר על נעילה אחורית, כי עם טכנולוגיה מתקדמת כמו ETC, כבר אין צורך בנעילה אחורית....
בקרת משיכה כידוע "מרמה" את הדיפרנציאלים ופועלת באמצעות מערכת הבלמים. עכשיו בואו ונתחיל לטפס בעליה תלולה וארוכה מאוד, דוגמת מעלה יאיר למשל, שרצופה בדרדרת ובהצלבות וברכב כמו קינג (וגם באקספלורר של פות"ש) גם בנפנופי גלגל באויר ואיבודי אחיזה לרוב (כי ארבעת המתלים נפרדים ומוגבלי מהלך ולמעשה כמעט אין מהלך מתלה), ואז ה-ETC עובדת קשה. מה זה קשה? המערכת נרצחת בעודה בחיים. העומס על הבלמים, הציריות וכו', מטורף עד בלתי נסבל. הבלמים מתחממים כל כך, עד שהמערכת חודלת לפעול. עד שיתקררו.
ועכשיו אתם תקועים לפני המדרגה של מעלה יאיר, עם ETC שיצא מהמשחק. ללא נעילה, עם דיפרנציאלים פתוחים ואפס מהלך מתלה. אין שום סיכוי לזוז מהמקום. שבו, תכינו קפה ותחכו שהבלמים יתקררו. בהצלחה... זה לוקח זמן עד שיתקררו. מנסיון. ויש כאן עד שישב איתי שם ושתה איתי את הקפה אז, ב-2005..... וזו דוגמה שלישית ל.... נו, אתם כבר יודעים.
עובדה שבדגמים החדשים יותר חזרו לספק נעילה אחורית ברכב הזה... כי הבינו שללא נעילה הוא מוגבל ואנשים עלולים להסתבך בגלל זה ואולי גם להיפגע.

מה למדנו מכל זה?
א. בקרת יציבות - ESP.
ב. בקרת משיכה -ETC/TC.
ג. בקרה אלקטרונית אינה תחליף לנעילה אמיתית.
ד. מהנדסי היצרן לא תמיד מבינים יותר מאיתנו. בהרבה מקרים ממש לא מבינים כלום. כבר יצא לי לארח ברכב נציג בכיר שלא אגלה לכם של איזה יצרן. אמרו לי שהוא מהנדס ומנהל בכיר בפרויקט הרכב המדובר. הרכב היה חדש והאקזמפלר בו אני בחרתי להעביר את היום היה כמובן ידני. בקשו ממני לארח אותו אצלי ברכב ההדגמה וגם לתת לו כבוד ולהציע לו לנהוג. זה היה כאן בארץ, בשטח שרבים מבצעים בו הדרכות נהיגה. הבחור לא רק שלא ידע לנהוג בגיר ידני, אלא בתכלס גם לא ידע לנהוג בשטח בכלל. והוא חתום על האוטו הזה, רכב שטח, כן?......:rolleyes:
עכשיו תחברו אחד ועוד אחד ותבינו איך אתם מקבלים לפעמים טעויות יצרן הזויות במערכות השונות בכל מיני מכוניות. טעויות מהסוג של לתת מכה בראש ולקלל ולשאול איך לא חשבו על דברים כאלה.

ה. אין, אין כמו רכב שטח אמיתי של פעם. נטול אלקטרוניקה ובולשיט. עם נעילה אמיתית, לא כזו שעובדת דרך כל מיני כפתורים ומחשבים ולא כל מיני מערכות שמשקרות את הדיפרנציאלים דרך הברקסים.....
כמו שאומרים בני דודינו - שיהיה הכולאברזל.


ועכשיו פות"ש - חבל להשחית עוד מילים ואולי לעשות טעויות שאולי יגרמו נזק לרכב וחלילה גם יסכנו אותך - קדימה להשתלמות נהיגת שטח.

נדב ש.
24-09-19, 22:19
לגבי המיצובישי ונעילה אחורית+זה שהבקרת משיכה לגלגלים הקידמיים מתנתקת דבר חכם והמהנדסים דווקא כאן ייתכן ולא טועים, כל מי שהיתנסה ב tc לאורך זמן יודע שהנ"ל בסוף בסוף טוחן דיפרנציאלים(כתלות באופן ואורך זמן השימוש), על אחת כמה וכמה אם הדיפ' האחורי נעול והקידמי נישאר עם tc עובד.

גם על כל האלקטרוניקה הזאת בסוף אפשר לוותר(לדוגמה כהדיפ' ניטחן וחדש או משומש עולה כמו נעילה אמיתית) ולהתקין נעילות אפטרמרקט אמיתיות...

דרור ברלי
24-09-19, 23:33
לגבי המיצובישי ונעילה אחורית+זה שהבקרת משיכה לגלגלים הקידמיים מתנתקת דבר חכם והמהנדסים דווקא כאן ייתכן ולא טועים, כל מי שהיתנסה ב tc לאורך זמן יודע שהנ"ל בסוף בסוף טוחן דיפרנציאלים(כתלות באופן ואורך זמן השימוש), על אחת כמה וכמה אם הדיפ' האחורי נעול והקידמי נישאר עם tc עובד.

גם על כל האלקטרוניקה הזאת בסוף אפשר לוותר(לדוגמה כהדיפ' ניטחן וחדש או משומש עולה כמו נעילה אמיתית) ולהתקין נעילות אפטרמרקט אמיתיות...


אם כבר טחינה, אז TC טוחן רפידות בלם ולא דיפרנציאלים.
אז שום דבר במערכת התמוהה של מיצובישי לא חכם ולא נעליים. כי אתה מתקשה להחליט או להרגיש באיזה מצב האוטו עובר טוב יותר/מתאמץ פחות - האם כשהוא מסתמך על TC לכל ארבעת הגלגלים, או על נעילה אחורית אבל עם סרן קדמי שאינו אפקטיבי בכלל.
בטיפוס מעלה אברהם למשל, TC לא הספיק. עם נעילה אחורית הוא עלה בסוף, אבל באגרסיביות - ועד שעלה הוא חירבן קוביות. נעילה אחורית + TC קדמי היה מעלה אותו בעדינות וללא דרמות וכנראה גם עם הרבה-הרבה פחות עומס והלמים למערכת ההנעה.

נדב ש.
24-09-19, 23:46
דרור אני כותב מניסיון אישי שלי, אצלי דיפ' אחורי ניטחן אך ורק בגלל tc, נעלתי אחורי, אחרי שהזהירו אותי שכדאי להתקין מתג ניתוק יזום ל tc ולא עשיתי זאת ניטחן גם הקידמי לאחר שנה... אז "הרווחתי" ביושר גם נעילה קידמית :cool: .
מכיר עוד כמה שקרה להם בדיוק כמוני ולא רק ב LR, גם בלנדקרוזר ועוד, כשאתה מסתכל מהצד על לנדקרוזר שמפרפר בדרדרת וכל פעם בולם גלגל אחר עד כדי כך שנראה שהמערכת "משתגעת" והאוטו נראה לך (ומרגיש לנהג) כמו מכונת כביסה על גלגלים, שוב הכל תלוי באופי שימוש/נהיגה/מסלולים.
שימוש תכוף ב Tc טוחן בלמים, דיפרנציאלים וכו' איך שלא תסובב את זה, בלימה של אחד הגלגלים תוך כדי תנועה מייצרת עומס, הלם או איך שלא תיקרא לזה על הסטליטים, קרוסשאפט וכו'.

yovavz
25-09-19, 01:37
מתבלבלים כאן בין שמות של מערכות וגורמים לפות"ש לצאת מכאן מבולבל עוד יותר ולבסוף יישאר בדעתו (השגויה)
אתה צודק שיש בלבול, אבל חלק גדול מהבלבול נובע דווקא מההגדרות של פורד למערכת הבקרות שלהם.
הם קוראים לה AdvanceTrac with Roll Stability Control והם כוללים בתוכה את ה-Traction Control - כלומר, גם בקרת היציבות (ESC), גם בקרת התהפכות (RSC), גם (אם מצוייד) בקרת שליטה בנגרר (Trailer Sway Control - TSC) וגם בקרת המשיכה (TCS) כלולות באותה מערכת לפי הגדרת היצרן.
בנוסף לכך, לפי ה-Manual של פורד (http://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/catalog/owner_guides/06expog2e.pdf) (שפות"ש קרא כנראה :)) לחיצה קצרה על הכפתור שכולנו רגילים שהוא מכבה את בקרת היציבות, תכבה דווקא את בקרת המשיכה (TCS) יחד עם בקרות היציבות השונות.
קיים רק כפתור אחד השולט בבקרות הנ"ל.

כשקוראים שוב כעת את מה שכתב פות"ש, סיבת הבילבול די מובנת - הוא מתאר די במדוייק את המערכת של פורד (והמגיבים לא כ"כ מכירים אותה).

1. פורד אקספלורר 2006 - טכנולוגיה של 2006... לא נראה לי שזה state of the art יחסית למה שיש יום באולמות התצוגה המובחרים הפרוסים בארצינו.
2. AdvanceTrac זו מערכת בקרת המשיכה ("לעבוד על הדיפרנציאל") שיכולה לפעול ב- 2 דרכים: 1. הפעלת לחץ בלימה ממוחשב (לכן מבוססת ESP). או 2. פחות כוח מנוע לגלגלים - מן הסתם בגלל שאין נעילות רוחביות אזי פחות כוח מנוע באופן שווה לשני הגלגלים (קידמיים או אחוריים). המערכת השניה RSC זו מערכת למניעת התהפכות - לא רלוונטית לדיון (ובגלל ששניהן כולל ESP נשלטות ע"י אותו כפתור בודד - "רכב מחליק", קל להבין שכולן מבוססות על עקרון הפעולה של מחשב ה- ESP, כאמור שנת 2006)


זה מתוך החוברת של האטו:
125892

ולכן הכפתור המדובר (רכב מחליק) לא מבטל רק את ה- ESP אלא גם את בקרת המשיכה (המערכת הממוחשבת "שעובדת" על הדיפרנציאל ומביאה לאפקט דומה לנעילה). הכפתור "דולק" בהגדרה כשמשלבים להילוך כוח.

לפי פות"ש בציטוט האחרון, כשמשלבים ל-Low הכפתור הנ"ל נותן חיווי של כיבוי TCS וזה אכן נשמע מוזר.
הייתי קורא את ספר הרכב המסויים הזה בכדי לנסות לראות האם זה מתוכנן.
יתכן כי מצב ברירת המחדל של הרכב, ב-Low הוא שבקרת המשיכה כבויה (ע"פ היגיון של מהנדס מהדגם שברלי תיאר), אך ניתן להדליק אותה בלחיצה קצרה על הכפתור (החיווי של הכפתור אמור להיכבות).

איל מ
25-09-19, 06:49
דרור,
לידיעה,
מערכת הtc אכן גורמת לבלאי מואץ בדיפרנציאלים. עצירת הגלגל המפרפר באופן פתאומי יוצר עם הזמן חופש בסטליטים. ככל שהחופש גדל, הבלאי מואץ.
כמובן שזה עדיף על איבוד וחידוש אחיזה בהצלבות ברכב שאיננו נעול, אבל עדיין זה מייצר חופשים שעם הזמן מקצרים את חיי הדיפרנציאל.

אני מכיר את זה ספציפית בדיסקו ובלנדקרוזר.
מניח שזה קיים בעוד רכבים.

-->