התחברות

צפייה בגרסה מלאה : אבחון מקור חופשים במתלים



tesor
30-09-19, 23:36
שלום חברים,

הטראנו שלי (3.0 דיזל) חוגג 17 בקרוב, והחלטתי לבצע לו סבב תחזוקה מקיף.

ביצעתי בדיקה לחופשים במתלים:

גלגל באוויר (על ג'ק), נדנוד מהצדדים ("שעות 3 ו-9") ומעלה-מטה ("שעות 6-12").
גלגל על הכביש וניסיון להזיז את הרכיבים באופן ידני.

מהבדיקה יצאתי קצת מבולבל... אבל ראשית, הממצאים:

מבחן הנדנוד:

בצד נוסע חופש מורגש בשני כיווני הבדיקה.
בצד נהג חופש קל ב-3-9 וכמעט בלתי מורגש ב-6-12.
זרוע עזר ומוט הפיתול זזים באופן משמעותי כתוצאה מהזזת גלגל הנוסע.
זרוע פיטמן ללא חופשים (מעט גריז דולף מהצדדים).


גלגל על הכביש:

ה-tie-rods להיגוי חופשיים לגמרי בשני הצדדים.
end-link של מוט הפיתול למשולש התחתון חופשי לגמרי בצד נוסע, ללא חופשים בצד נהג.
אין חופש בפיטמן או בזרוע העזר.



(סליחה על הטרמינולוגיה באנגלית, עוד לא מסתדר עם השמות בעברית. לאט לאט :))

סימני השאלה:

קראתי שחופש בשני הכיוונים (1.1) = נאבה שחוקה.
מצד שני, זה מגיע יחד עם זרוע עזר שזזה (1.3), tie-rods חופשיים (2.1) ו-end-link של מוט פיתול חופשי לגמרי באותו הצד (2.2).
על פניו, אני מבין שגם עם נאבה תקינה לחלוטין הייתי מרגיש חופשים.
האם זה נכון? איך כדאי להמשיך באבחון? והאם הייתם מחליפים נאבות כחלק מתחזוקה מונעת בכל מקרה?
זרוע העזר היטלטלה בבדיקה עם גלגל באוויר, אבל יציבה לחלוטין בבדיקה עם גלגל על הכביש (2.3). בסופו של דבר היא אמורה לזוז כשאני מזיז את הגלגל.
מה אני יכול להסיק מזה לגבי מצבה?


ברור שהדרך הפשוטה ביותר להתמודד עם סימני השאלה היא להחליף הכל אבל חבל לי להחליף חלקים תקינים לשווא.
כנראה שיש קו שעובר בין תחזוקה מונעת מושכלת לבין החלפת חלקים מתוך "בורות".
אם אתם יודעים להעשיר מנסיונכם בהקשר הזה אשמח לשמוע :)

תודה רבה!

8ball
01-10-19, 03:10
לפי טענתך יש חופש משמעותי וברור במוטות הקצה ובחלקים נוספים, לגביהם אין לך ספק שסיימו דרכם. תתחיל בלהחליף אותם, ולאחר מכן לחזור על הבדיקה.

אגב, ברכב בן 17, החלפה של מי בי גלגל בוקסות ומוטות מייצב קצות הגה וכו', זו לא החלפה לחינם. זה ישור קו. לא נעים שמיסב גלגל קורס בנסיעה, או מוט מקשר כזה או אחר. מה גם שחלק חדש בסביבה שחורה, יקבל לרוב את העומס עליו=קיצור חיים דרסטי. בעיקר במערכות מקבילות, בהן העומס אמור להתחלק בין שני צדדים שקשורים אחד לשני ישירות=מערכת מתלה/היגוי

tesor
04-10-19, 17:25
לפי טענתך יש חופש משמעותי וברור במוטות הקצה ובחלקים נוספים, לגביהם אין לך ספק שסיימו דרכם. תתחיל בלהחליף אותם, ולאחר מכן לחזור על הבדיקה.

אגב, ברכב בן 17, החלפה של מי בי גלגל בוקסות ומוטות מייצב קצות הגה וכו', זו לא החלפה לחינם. זה ישור קו. לא נעים שמיסב גלגל קורס בנסיעה, או מוט מקשר כזה או אחר. מה גם שחלק חדש בסביבה שחורה, יקבל לרוב את העומס עליו=קיצור חיים דרסטי. בעיקר במערכות מקבילות, בהן העומס אמור להתחלק בין שני צדדים שקשורים אחד לשני ישירות=מערכת מתלה/היגוי

שיקול מרכזי שלי היה העובדה שאם מפרקים את כל הפרונט, הרבה יותר פשוט לעשות את העבודה - ״במכה״, כיוון פרונט פעם אחת וכו׳.

היית ממליץ בכל מקרה להחליף הכל חוץ ממיסבי הגלגל, להרכיב, ולבצע את הבדיקה לפני שאני הולך לכיוון פרונט?
(מבחינת אמינות הבדיקה)

8ball
04-10-19, 20:54
ההמלצה הכי טובה שלי וככה אני עובד, זה לפרק את כל הפתרונות, לבחון חלק חלק ולראות האם הוא שלם ותיקים, הרוס או לקראת סוף חייו, ולהחליף חלקים בהתאם ליישור קו. חשוב לזכור שהמערכת סימטריות כמו מערכת היגוי/מתלה, מומלץ להחליף את שני המקבילים בו זמנית.

משמע אם מוט מקשר ימין גמור ומוט מקשר שמאל לא, עדיין מחליפים את שניהם.
היחיד שחורג מהכלל זה חלק שכשל זמן קצר אחרי החלפה ואת יודע בוודאות שהמקביל לו במצב כשיר לחלוטין.

לדוגמה אצלי מוט מקשר מייצב נשבר שבוע אחרי יישור קו, כנראה בגלל כשל בייצור. במקרה כזה החלפתי רק אותו ולא את המקביל לו

-->