התחברות

צפייה בגרסה מלאה : למה ב- 4x4 High זה מחמם את הגיר והשמן?



רוכב_נוהג
04-10-19, 10:08
הי, הייתי בטיול והמדריך אמר בקשר לשים low כי high מחמם את הגיר והשמן. למה בעצם? האם גם בשבילי קק"ל לבנים כבושים היטב אסור לנסוע ב- high? הרי לפעמים קק"ל הם ארוכים ומהירים...

yoni_0000
04-10-19, 10:38
כשאתה מעביר ליחס העברה נמוך אתה צריך פחות כוח בשביל לסובב את הגלגלים. פחות כוח שיוצא מהמנוע=פחות חום שנוצר בגיר... כל אלו על חשבון המהירות.

לכן, בכל המצבים שצריך הרבה כוח, לשלב ליחס העברה נמוך יקל על הגיר וגם על המנוע, על חשבון מהירות. עליות ארוכות (לאו דווקא קשות), חולות, נסיעה איטית בתוואי משובש, כל אלו מצבים שכדאי להשתמש ביחס העברה נמוך למרות שנראה שהמצב לא מחייב.

שבילי קק"ל לא דורשים יחס העברה נמוך, אלה אם הם בשעפוע חריף.

asafk
04-10-19, 10:54
ברכב אוטומטי, ממיר המומנט הוא תמסורת נוספת לפני הגיר. כשנדרש הספק (הרכב מתאמץ), ממיר המומנט מחליק וככה הוא נותן יחס העברה יותר קצר. עד כאן הכל בסדר.
הבעיה מתחילה כשמבינים שההחלקה הזו - בעצם הפעולה התקינה של הממיר - גוזרת את השמן שבממיר ומחממת אותו. המקרה הקיצוני ביותר הוא מצב של עצירת הממיר - למשל כשמנסים לזנק על שיפוע תלול מאוד או על מדרגה- הטורים עולים, הממיר מעביר הספק, אבל האוטו לא זז. במצב כזה 20-30 שניות והשמן רותח.
בנסיעה בשטח כמו חול או בוץ או זחילה איטית שכל הזמן הרכב בהילוכים נמוכים - הממיר כל הזמן נדרש להחליק ולכן כל הזמן מחמם שמן - וזו הסיבה מספר 1 לכשלים בממסרות אוטומטיות ברכב שטח.
כשאתה בהילוך כוח, הגיר מראש עם יחס העברה נמוך יותר, והממיר צריך לפצות על פחות חוסר מומנט. הוא עובד פחות קשה. לכן הוא פחות מתחמם.
שבילי קקל לא שונים מנסיעה בעיר - אין התנגדות גדולה, אין שיפועים תלולים או חול עמוק - אין מניעה לנהוג הגבוה בתיבת העברה.

אסף.

zivo
04-10-19, 11:18
רעיון הבסיס של כל תיבת העברה \ גיר, זו ההנחה הפיזיקלית שהמכפלה מרחק כפול כח = עבודה, נשארת קבועה (זה נקבע ע"י ההספק של המנוע).
ומכאן, שאתה בהילוך נמוך, זה מסתובב יותר לאט (פחות מרחק), אבל יש לך יותר כח.

תיבת ההעברה, יושבת בין הגיר לגלגלים.
ולכן, בהנחה שאתה צריך להעביר כח מסויים לגלגלים (ע"מ להתגבר על מכשול, עליה, להתקדם...), אז שילוב של תיבת העברה ל LOW, יגרום לגיר להסתובב יותר מהר,אבל יצריך ממנו פחות כח \ מומנט.
בגיר אוטומטי ("קלאסי". DSG ודומיו זה טיפה שונה) יש קשר בין המומנט שהוא מעביר לבין חימום השמן (בעיקר בגלל ה Torque Converter).

יתרה מזאת, גם אם השמן גיר לא מתחמם (נגיד ואתה עם גיר ידני), שילוב של התיבה ההעברה ל LOW, מוריד את הכוחות שפועלים על שאר "רכבת הכח" (גיר, קלאץ' מנוע, מיסבים..), ולכן, בעליות ומעברים קשים, זה נכון לא להתעצל, ולשלב ל LOW (ולא להשוויץ "אני עברתי ב HIGH).

אתה צודק לגבי האמירה של שבילי קק"ל, אם אתה מסוגל לנסוע מהר, כנראה שיש לרכב מספיק כח, ואין צורך לשלב LOW.

ועוד ההערה (כי שאלת שאלה מואד בסיסית) - צריך לזכור שברגע שמשלבים LOW, למנוע ולגיר "נהיה קל", אבל מצד שני היציאה מהגיר , שזו הכניסה לתיבת ההעברה, מסתובבת מהר. אז, זה בסדר וזה מיועד לזה, אבל זה מיועד לנסיעה במהירויות נמוכות.
אם אתה נוסע ב LOW אתה צריך להקפיד לא לעבור מהירות מסויימת.
זה משתנה בין הרכבים וערכי ההעברה, אבל חשוב לשים לב.

ד ו ר ו ן
04-10-19, 11:30
אם אתה נוסע ב LOW אתה צריך להקפיד לא לעבור מהירות מסויימת.
זה משתנה בין הרכבים וערכי ההעברה, אבל חשוב לשים לב.
בפועל גם אם תרצה אתה לא יכול לנסוע במהירות גבוהה במצב נמוך, כי אתה במצב נמוך..

גם במצב נמוך, כמו. מצב גבוה, יש מצבים בהם אתה צריך ורוצה סלד גבוה, כמו טיפוס דיונה ארוכה למשל.
אבל זה לא לאורך זמן, כמו עקיפה מאומצת.

אם ההגיון לא מתפקד ומישהו נוסע זמן ממושך בפול גז במצב נמוך בתיבה, ולא מבין שהגיע לעבור למצב גבוה, זו כבר בעיה אחרת.




Slowly..

KOOKE
04-10-19, 11:53
לשאלת פותח השירשור - המדריך נקט בשיטת המהדרין- יעני לרוב עדיף הילוך נמוך בשטח גם בשבילי קק"ל כי לא נוסעים מהר שם בכל מקרה- כלל האצבע- ניתן להישאר בהילוך נמוך עד 40 קמ"ש ולרוב בטיולים רגועים לא עוברים מהירות זו גם בשבילים פתוחים ומהירים יחסית.

בכלל כדי לשמור על הגיר האוטמטי ושאר מכלולי מערכת ההנעה של הרכב ככלל אצבע, כשיורדים מהכביש, משלבים 4X4, נועלים דיפרנציאל מרכזי (אם יש) וכן גם משלבים להילוך נמוך. זה מתכון לאריכות ימי הגיר ושאר מכלולי ההנעה. המהדרין שבמהדרין אפילו מפעילים נעילת דיפ' אחורית (אם יש) איך שיורדים לשטח. מונע ספיקות מונע התעסקויות מיותרות והתלבטות לשלב או לא לנעול או לא וכו' וכאמור זה מתכון לשמירה על מכלולי הרכב.

כמובן שצריך להפעיל הגיון מינימלי ואם המנוע "צועק" ועולה לסל"ד גבוה (נניח מעל ל- 3,500 סל"ד) אז כמובן מעבירים חזרה להילוך גבוה.

הנתונים של הסל"ד המהירות המומלצת וכו' משתנים מרכב לרכב אבל שוב אלו בהחלט כללי אצבע כלליים מומלצים

רוכב_נוהג
04-10-19, 12:42
הי,
תודה. אני צריך עוד קצת לקורא על זה עם תרשימים של מבנה המערכות כדי לרדת לשורש העניין.
בגדול מה הבעיה אצלי: לא חסר אצלי במנוע כוח בלשון המעטה (קרי אני מגיע לתחנת הדלק יותר מכם). וב- low הגעתי ל- 50 קמ"ש בלי מנוע שממש צועק. אבל לא רציתי להיות שם - נגררתי לזה: נוסעים בטיול בשיירה באזור עם קצת מכשולים קלים אז אני על low. אבל פתאום משהו משתחרר ויש מקטע "ראלי" והשיירה בורחת. בשבילי לצאת מ- low זה לעצור (פחות מ- 5 קמ"ש), לשים ניוטרל ללחוץ על כפתור שיהבהב 4 שניות ורק אז יצא מ- low. קרי לתקוע את השיירה. אבל הם כאמור כבר בורחים. אגב איך בדגמים אחרים יוצאים מ- low?

איל מ
04-10-19, 13:13
בכל רכב זה אחרת. אבל בכולם זה מצריך להגיע למצב עצירה או כמעט עצירה.

Mor Gurevich
04-10-19, 13:16
הפתרון לבעיה שלך הוא לא הLow, אלא שבטיולים אין משמעת נסיעה בשיירה.
ממליץ לך לעשות תיאום ציפיות מבעוד מועד עם החבר'ה לטיול ולבקש להקפיד על נוהל שיירה - כל אחד מסתכל על המראה האחורית אחת לזמן מאוד קצר ואם הוא לא רואה את הרכב שמאחוריו, עליו לעצור. אם כולם יקפידו על כך, כשאתה מעביר לlow השיירה תעצור.

"שיירה בורחת" זה מתכון לטיול לא נעים...

amirmoshe
04-10-19, 14:18
בלי קשר לשמן הגיר. ברכבים ידניים, נסיעה בהילוך נמוך מטיבה עם הקלאץ'.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

assafy
04-10-19, 15:58
בכל רכב זה אחרת. אבל בכולם זה מצריך להגיע למצב עצירה או כמעט עצירה.לא מכיר רכב שלא מחייב עצירה והעברה לניוטראל.
כשיש ידית טרנספר ידנית אפשר לעשות את זה די מהר אבל עדיין צריך לעשות עצירה קצרה.
לפות"ש, אתה תעבוד נכון ואל תתרגש מהשיירה. האחריות של מי שלפניך שלא תפספס פניות.

ד ו ר ו ן
04-10-19, 16:48
הפתרון לבעיה שלך הוא לא הLow, אלא שבטיולים אין משמעת נסיעה בשיירה.

++




Slowly..

dice2
04-10-19, 20:21
המהדרין שבמהדרין אפילו מפעילים נעילת דיפ' אחורית (אם יש) איך שיורדים לשטח. מונע ספיקות מונע התעסקויות מיותרות והתלבטות לשלב או לא לנעול או לא וכו' וכאמור זה מתכון לשמירה על מכלולי הרכב.



לא. לא ועוד פעם לא
לא לנעול נעילה אחורית כשלא צריך
ההתנהגות של הרכב בפניות תהיה נוראית עד בלתי אפשרית
ואם תגיע למשטח עם אחיזה טובה ותפנה משהו ישבר
כן לנעול נעילה מרכזית כשיורדים לשטח

בועז

ד ו ר ו ן
04-10-19, 20:22
לא הגזמת בכלל.


Slowly..

Mor Gurevich
04-10-19, 20:24
לא. לא ועוד פעם לא
לא לנעול נעילה אחורית כשלא צריך
ההתנהגות של הרכב בפניות תהיה נוראית עד בלתי אפשרית
ואם תגיע למשטח עם אחיזה טובה ותפנה משהו ישבר
כן לנעול נעילה מרכזית כשיורדים לשטח

בועזאמירה קצת נחרצת. כל בעלי הנעילות האוטומטיות יכולים לשלול את הטענה, משום שהנעילה האוטומטית לרוב לא משתחררת בנסיעה על שבילי עפר וההיגוי נשאר בסדר גמור.

כך גם בטרקטורוני באחה עם סרן אחורי וללא דיפרנציאל כלל - הם מסתובבים יופי.

nirs
04-10-19, 20:52
אמירה קצת נחרצת. כל בעלי הנעילות האוטומטיות יכולים לשלול את הטענה, משום שהנעילה האוטומטית לרוב לא משתחררת בנסיעה על שבילי עפר וההיגוי נשאר בסדר גמור.

כך גם בטרקטורוני באחה עם סרן אחורי וללא דיפרנציאל כלל - הם מסתובבים יופי.

למה באחה? הפולריס 400L שלי בדיוק בתצורה הנדונה


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mor Gurevich
04-10-19, 20:53
אתה רק מחזק את טענתי. הבאתי דוגמה אחת מני רבות.

ד ו ר ו ן
04-10-19, 21:06
אני לא חושב שניתן להשליך מרכב קל נטול דיפרנציאל, עם לחץ קרקע נמוך מאד, לרכב במשקל 2+ טון עם לחץ קרקע גבוה בהרבה.

אני גם חושב שזו הגזמה מופרזת לנעול דיפ אחורי בירידה לשטח, זה לא מהדרין, זה כבר קיצוניים.

מצד שני, לא צריך להיות בפניקה מוגזמת אם הדיפ נעול וצריך לפנות עם הרכב.

במדבקה של נעילת הדיפ האחורי בהיילקס היה רשום ״יתכנו קשיי נהיגה על משטח קשה״, כלומר לא איסור נעילה אלא צפה לקשיי היגוי.

על אותו המשקל, בתוואי קשה וסלעי, בהחלט נועלים.



Slowly..

מיכה100
06-10-19, 08:39
הי,
תודה. אני צריך עוד קצת לקורא על זה עם תרשימים של מבנה המערכות כדי לרדת לשורש העניין.
בגדול מה הבעיה אצלי: לא חסר אצלי במנוע כוח בלשון המעטה (קרי אני מגיע לתחנת הדלק יותר מכם). וב- low הגעתי ל- 50 קמ"ש בלי מנוע שממש צועק. אבל לא רציתי להיות שם - נגררתי לזה: נוסעים בטיול בשיירה באזור עם קצת מכשולים קלים אז אני על low. אבל פתאום משהו משתחרר ויש מקטע "ראלי" והשיירה בורחת. בשבילי לצאת מ- low זה לעצור (פחות מ- 5 קמ"ש), לשים ניוטרל ללחוץ על כפתור שיהבהב 4 שניות ורק אז יצא מ- low. קרי לתקוע את השיירה. אבל הם כאמור כבר בורחים. אגב איך בדגמים אחרים יוצאים מ- low?
אכן סיטואציה נפוצה. קודם כל תעשה מה שנכון לרכב שלך ואל תיגרר להתנהגויות שלא מתאימות לך.
גם כלל האצבע שלי הוא לנסוע בLOW כל עוד קצב הנסיעה מתחת ל40 קמ"ש.
אם הדרך נפתחת השאלה היא לכמה זמן: אם צפויים עוד מעברי ערוצים וכאלה אני נשאר בLOW.
אם התוואי באמת משתנה (למשל יצאתי מהערוצים ועליתי לאיזו רמה) אני אעצור שניה ואעביר לHIGH. לא קרה כלום, אין תחרות ובאנו לטייל בסבבה, כן?
ברכב אשר יקר ללבך, אם יש ספק אז אין ספק: עדיף להיות בLOW ולנסוע קצת לאט מאשר בHIGH ולהרגיש שאתה אונס את ממיר המומנט בקטעים האיטיים.

matikrimerman
06-10-19, 09:26
רק רציתי להודות על השרשור. התחלנו באחרונה לטייל יותר ובמסלולים כמו נחל רמון, או הצירים אל עין עקב, נסעתי ב4high מתוך מחשבה שזה דווקא מקל על הרכב. עכשיו אני מבין שעדיף להיות ב low.

ד ו ר ו ן
06-10-19, 09:39
רק רציתי להודות על השרשור. התחלנו באחרונה לטייל יותר ובמסלולים כמו נחל רמון, או הצירים אל עין עקב, נסעתי ב4high מתוך מחשבה שזה דווקא מקל על הרכב. עכשיו אני מבין שעדיף להיות ב low.
החלק הראשון של הציר לעין עקב, מכביש הסרפנטינות עד לירידה לצין הוא כן תוואי שאין בעיה לנסוע במצב גבוה, זו דעתי.

מרגע שירדת לצין ומתחילים המעברים היותר איטיים, עד לחניון של המעיין זה יותר מתאים למצב נמוך.
גם בנחל רמון.

זה מדגים איך בציר אחד יש גם וגם.

לא צריך אוטומטית לשלב נמוך, אבל לא להתעצל לשלב כשצריך.




Slowly..

נדב42
06-10-19, 09:50
נסעתי ברנגלר JK אוטומטי של חבר בשביל עם עלייה מתונה אך ארוכה, כזו שלא הייתי טורח להוריד ל-low בצ׳רוקי או בויטארה. אחרי 5-10 דקות הופיעה התראה על התחממות של הגיר. הצעתי לחבר להוריד ל- low ולהמשיך לנסוע (הוא רצה לעצור ולתת לגיר להתקרר), תוך דקה ההודעה נעלמה.

איזה מזל שיותר כיף לי עם גיר ידני, לא צריך להתמודד עם השטויות האלו ...

הדסופה
06-10-19, 13:05
נדב
כמובן שיש פה המון פרמטרים חופשיים כמו איזה מודל ה JK כי המנוע ואולי גיר השתנו, יחסי העברה וגודל צמיג שאינם זהים אף פעם בשני JK ים ... אבל מעולם לא ראיתי תופעה כזו ואני נוסע עם שעון שמראה טמפ גיר מדויקת כל הזמן. גם בנסיעה איטית לאורך זמן ב 1 high לא ראיתי השפעה על טמפ גיר.

הד



Sent from my iPhone using Tapatalk

נדב42
06-10-19, 13:35
לא זוכר איזה שנתון, לא מהחדשים, זה גם היה לפני כמה שנים. למיטב זכרוני היה סטנדרטי לחלוטין.

הנהג היה חדש יחסית (הבן-של..) ומאוד נלחץ מהסיטואציה, לא להרוס לאבא את הג׳יפ ...

המסלול הספציפי היה השביל הירוק שעולה מזנוח לבר-גיורא.

מיכה100
06-10-19, 13:46
המסלול הספציפי היה השביל הירוק שעולה מזנוח לבר-גיורא.
זו עליה ארוכה ומלאה אבנים שעולים לאט ובזהירות - ברור שצריך לשלב LOW שם.

yoni_0000
06-10-19, 19:32
נסעתי ברנגלר JK אוטומטי של חבר בשביל עם עלייה מתונה אך ארוכה, כזו שלא הייתי טורח להוריד ל-low בצ׳רוקי או בויטארה. אחרי 5-10 דקות הופיעה התראה על התחממות של הגיר. הצעתי לחבר להוריד ל- low ולהמשיך לנסוע (הוא רצה לעצור ולתת לגיר להתקרר), תוך דקה ההודעה נעלמה.

איזה מזל שיותר כיף לי עם גיר ידני, לא צריך להתמודד עם השטויות האלו ...


קרה גם לי ב2 רנגלרים שונים וסטנדרטים, ב2 הזדמנויות שונות במעלה עזגד בימים חמים. לדעתי זה בגלל המיגון גיר שמפריע לפיזור חום.

יום חם ומעלה עזגד זו דוגמא קלאסית לעליה לא טכנית שכן דורשת הילוך כוח, רק בשביל לעשות לרכב חיים קלים.

וכן.. בגיר ידני, ברגע ששחרת קלאץ' כבר לא מעניין אותו.

נדב ש.
06-10-19, 19:54
טעות נפוצה לחשוב שגיר ידני איננו סובל כלל מתנאי נהיגה קשים, וזה אומר שילוב ל low כשיש צורך בכך.
גם שמן גיר ידני מתחמם, התופעה תוך כדי זה קושי בשילוב הילוכים(נכנסים קשה), נכון שזה לא עד כדי כך נפוץ אבל זה קורה.

הראשונים להיכנס לשיפוץ גיר(אוטומט או ידני) הם אלה שחושבים שהרכב יכול להתמודד ב high כשבכלל קימת ברכב תיבת העברה ושצריך לשלב low, אחרת סעו על קרוסאובר, גם הוא נוסע בכל מקום בלי low.

KOOKE
06-10-19, 20:40
אני דוגל בשיטה של better be safe then sorry - אחד השיפורים הראשונים שעשיתי ברנגלר JK אוטו' שנת 2010 שלי היה הוספת קולר לגיר.

חוץ מזה משתדל לנסוע בנמוך כמה שיותר.

-->