yovavz
06-05-20, 22:43
אמש, בעודי מפלס דרכי לעבודה בבוקר, נשמע פתע קול פקיעה רם.
בהתחלה חשבתי שסתם ניתז אל תחתית הרכב שלי איזה עב"מ כלשהו אחד מיני רבים שכבישי בירתנו משופעים בהם.
אחרי כן, כשלמלודיה הרגילה של הרכב התווספו אוושושי בריחת לחץ אוויר, שהתגברו כל אימת שלחצתי על דוושת התאוצה, התחילו מחשבותי לנדוד לאותה הודעה של גיא על צינורית טורבו סוררת שפקעה אצלו (http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/100553-%D7%93%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8-%D7%98%D7%95%D7%91-%D7%90%D7%95-%D7%A8%D7%A2-%D7%9C%D7%A9%D7%98%D7%97?p=878154&viewfull=1#post878154).
היום, לאחר בירור האפשרויות העומדות בפני, נסעתי אחר כבוד אל מוסך היבואן והפכתי לבעליה הגאה של צינורית חדשה בעבור כ-320 זוזים.
היות ולא היה נראה לי שדרוש הרבה זמן או מיכשור מורכב להחלפת הצינורית ביצעתי את ההחלפה לבד ולהלן אביא את תיאור תהליך ההחלפה למען חובבי ה-DIY.
לפי מה יודעים שמדובר בצינורית הזו?
קול פקיעה במהלך הנסיעה
לאחר מכן רחשושים אוושושים של פליטת/יניקת אוויר שמתגברים ככל שלוחצים יותר על דוושת התאוצה (בעיקר בנסיעה בהילוך ופחות בניוטראל).
כשלוחצים לחיצה מהירה וחזקה זה נשמע קצת כמו רצועה מחליקה.
אפשר למשש די בקלות את צינורית הגומי ולחוש את מצבה אם שולחים את האצבעות בין קיר האש לקצה השמאלי של המכלול המורכב מעל הסעפת. הצינורית נמצאת מאחורי ומתחת צינור הפלסטיק הגדול וממשיכה בקו אחד כלפי מטה מתחת לקונקטור חדמלי שנמצא שם. לצערי אין לי תמונה טובה של המיקום, אך זפחות מסובך ממה שזה נשמע. התחושה היא שהצינורית גמישה ורכה מדי למגע. אם יש איתכם עוד מישהו שיכול ללחוץ על דוושת התאוצה כשהמנוע פועל, אתם תרגישו את בריחת הלחץ היטב (זהירות מכוויות).
מה צריך להכין לפני?
החלק החדש - יכול להגיע ב-2 צורות
מק"ט 223211824R - נקרא אצל היבואן "צינור מערכת ווקום" ומגיע עם צינורית גומי משוריין קצרה הצמודה עם טבעת לחיצה לצינורית מתכת. - זה החלק שקניתי. 128994
מק"ט 223211229R - רק צינורית הגומי המשוריין. לפי מחירון קרסו כעת, מחירו כ-160 ש"ח (לא היה במלאי).
אם מישהו רוצה למצוא שלא לפי מק"ט, פרטי הצינורית שמדדתי (לא מתחייב על הדיוק):
קוטר פנימי כ-6 מ"מ
קוטר חיצוני כ-15 מ"מ
שכבה/ות ארוגות באמצע הדופן
אורך כ-66 מ"מ
בכדי לבצע את העבודה צריך את הכלים הבאים:
מברג שטוח או מברג בוקסה לבאנדים ממתכת
בוקסה 13 מ"מ וידית ראטצ'ט קצרה
שפיץ פלאייר מכופף (לא חובה - פשוט מקל על החיים)
אצבעות עם מינימום גמישות (נקניקיות מרגז - בסדר; צ'וריסוס עבות - פחות)
שלבי העבודה:
מסירים את צינור האוויר בין הפילטר לצינור הפלסטיק שמעל הסעפת (נדמה לי שהוא הולך אל האינטרקולר). ההסרה מתבצעת ע"י שחרור הבאנדים בשני קצות הצינור, ניתוק כבל שמוצמד לצינור ואז מכווצים אותו כדי להוריד כל אחד מקצותיו ומניחים בצד. 128995
מאתרים בגישוש את ראש הבורג המחבר את צינורית המתכתית אל מכלול הפליטה. המיקום שלו לא נוח לגישה (אם לא מפרקים את כל הגשעפט של ה-EGR או מה שזה לא יהיה שמורכב שם על הסעפת). אפשר למצוא אותו באמצעות מישוש לאורך הצינורית הסוררת, - צריך להכנס מעבר לצינורות החימום/קירור שמסתובבים שם. הפתיחה של הבורג נעשית באמצעות בוקסה 13 מ"מ וידית הראטצ'ט צריכה להיכנס כלפי מטה באלכסון לכיוון קיר האש - מה שיאפשר לעבוד איתה ולפתוח את הבורג. 128996128997 לאחר הסרת הבורג, רצוי לנקות אותו עם תרסיס קרבורטורים או דגריזר כלשהו, לפני שמחברים איתו את הצינורית החדשה.
לאחר שהבורג מוסר, צינורית המתכת זזה באופן חופשי ונשארת תלויה רק על צינורית הגומי שעדיין מולבשת על צינורית בקצה השני.
מכווצים את שולי בנד המתכת (כדי להרחיב אותו) שמחזיק את הקצה השני של צינורית הגומי ומחליקים אותו מעט כלפי מטה. ניתן להיעזר בשפיץ פלייר מכופף שמקל על הגישה. לאחר מכן מושכים את הצינורית כלפי מטה ומשחררים אותה מהצינורית עליה היא מולבשת. יש להעביר את הבאנד הקפיצי לצינורית החדשה. בשלב זה הסתיים הפירוק ואפשר להרכיב את הצינורית החדשה בסדר הפוך.
מעט תובנות נוספות:
עקרונית, אין שום סיבה הגיונית שלא להסתפק בקניה של צינורית הגומי בלבד (לפי המק"ט הרשום למעלה), במיוחד אם מזמינים מחו"ל מראש לצורך תחזוקה מונעת. אני מניח שניתן לחסוך כך לא מעט. במקרה וזו האפשרות הנבחרת, חשוב לנקות היטב את צינורית המתכת עם חומרים חזקים ולוודא שהמעבר בתוכה נקי לחלוטין וחלק לפני שמחברים אותה שוב. צריך להכין מראש באנד מתכת חזק שיתפוס את צינורית הגומי על צינורית המתכת במקום הבאנד המקורי (באנד לחיצה). 128998 סדר הפעולות צריך להיות זהה בתוספת שלב לניקוי הצינורית והרכבת צינורית הגומי על המתכתית לפני ההחזרה למקום.
לגבי אילתור צינוריות גומי תחליפיות הזהירו אותי שסיכוי גבוה שהן לא יחזיקו מעמד - לשיקולכם.
מספר תמונות נוספות לסיוע:
הצינורית עליה מולבשת צינורית הגומי - מבט מלמעלה 128999, מאחור (מכיוון קיר האש אל קידמת הרכב) 129000וכאשר הצינורית החדשה מורכבת 129001
חדש מול ישן 129002 והשוואה של פרופיל הצינוריות 129003
בהצלחה :)
בהתחלה חשבתי שסתם ניתז אל תחתית הרכב שלי איזה עב"מ כלשהו אחד מיני רבים שכבישי בירתנו משופעים בהם.
אחרי כן, כשלמלודיה הרגילה של הרכב התווספו אוושושי בריחת לחץ אוויר, שהתגברו כל אימת שלחצתי על דוושת התאוצה, התחילו מחשבותי לנדוד לאותה הודעה של גיא על צינורית טורבו סוררת שפקעה אצלו (http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/100553-%D7%93%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8-%D7%98%D7%95%D7%91-%D7%90%D7%95-%D7%A8%D7%A2-%D7%9C%D7%A9%D7%98%D7%97?p=878154&viewfull=1#post878154).
היום, לאחר בירור האפשרויות העומדות בפני, נסעתי אחר כבוד אל מוסך היבואן והפכתי לבעליה הגאה של צינורית חדשה בעבור כ-320 זוזים.
היות ולא היה נראה לי שדרוש הרבה זמן או מיכשור מורכב להחלפת הצינורית ביצעתי את ההחלפה לבד ולהלן אביא את תיאור תהליך ההחלפה למען חובבי ה-DIY.
לפי מה יודעים שמדובר בצינורית הזו?
קול פקיעה במהלך הנסיעה
לאחר מכן רחשושים אוושושים של פליטת/יניקת אוויר שמתגברים ככל שלוחצים יותר על דוושת התאוצה (בעיקר בנסיעה בהילוך ופחות בניוטראל).
כשלוחצים לחיצה מהירה וחזקה זה נשמע קצת כמו רצועה מחליקה.
אפשר למשש די בקלות את צינורית הגומי ולחוש את מצבה אם שולחים את האצבעות בין קיר האש לקצה השמאלי של המכלול המורכב מעל הסעפת. הצינורית נמצאת מאחורי ומתחת צינור הפלסטיק הגדול וממשיכה בקו אחד כלפי מטה מתחת לקונקטור חדמלי שנמצא שם. לצערי אין לי תמונה טובה של המיקום, אך זפחות מסובך ממה שזה נשמע. התחושה היא שהצינורית גמישה ורכה מדי למגע. אם יש איתכם עוד מישהו שיכול ללחוץ על דוושת התאוצה כשהמנוע פועל, אתם תרגישו את בריחת הלחץ היטב (זהירות מכוויות).
מה צריך להכין לפני?
החלק החדש - יכול להגיע ב-2 צורות
מק"ט 223211824R - נקרא אצל היבואן "צינור מערכת ווקום" ומגיע עם צינורית גומי משוריין קצרה הצמודה עם טבעת לחיצה לצינורית מתכת. - זה החלק שקניתי. 128994
מק"ט 223211229R - רק צינורית הגומי המשוריין. לפי מחירון קרסו כעת, מחירו כ-160 ש"ח (לא היה במלאי).
אם מישהו רוצה למצוא שלא לפי מק"ט, פרטי הצינורית שמדדתי (לא מתחייב על הדיוק):
קוטר פנימי כ-6 מ"מ
קוטר חיצוני כ-15 מ"מ
שכבה/ות ארוגות באמצע הדופן
אורך כ-66 מ"מ
בכדי לבצע את העבודה צריך את הכלים הבאים:
מברג שטוח או מברג בוקסה לבאנדים ממתכת
בוקסה 13 מ"מ וידית ראטצ'ט קצרה
שפיץ פלאייר מכופף (לא חובה - פשוט מקל על החיים)
אצבעות עם מינימום גמישות (נקניקיות מרגז - בסדר; צ'וריסוס עבות - פחות)
שלבי העבודה:
מסירים את צינור האוויר בין הפילטר לצינור הפלסטיק שמעל הסעפת (נדמה לי שהוא הולך אל האינטרקולר). ההסרה מתבצעת ע"י שחרור הבאנדים בשני קצות הצינור, ניתוק כבל שמוצמד לצינור ואז מכווצים אותו כדי להוריד כל אחד מקצותיו ומניחים בצד. 128995
מאתרים בגישוש את ראש הבורג המחבר את צינורית המתכתית אל מכלול הפליטה. המיקום שלו לא נוח לגישה (אם לא מפרקים את כל הגשעפט של ה-EGR או מה שזה לא יהיה שמורכב שם על הסעפת). אפשר למצוא אותו באמצעות מישוש לאורך הצינורית הסוררת, - צריך להכנס מעבר לצינורות החימום/קירור שמסתובבים שם. הפתיחה של הבורג נעשית באמצעות בוקסה 13 מ"מ וידית הראטצ'ט צריכה להיכנס כלפי מטה באלכסון לכיוון קיר האש - מה שיאפשר לעבוד איתה ולפתוח את הבורג. 128996128997 לאחר הסרת הבורג, רצוי לנקות אותו עם תרסיס קרבורטורים או דגריזר כלשהו, לפני שמחברים איתו את הצינורית החדשה.
לאחר שהבורג מוסר, צינורית המתכת זזה באופן חופשי ונשארת תלויה רק על צינורית הגומי שעדיין מולבשת על צינורית בקצה השני.
מכווצים את שולי בנד המתכת (כדי להרחיב אותו) שמחזיק את הקצה השני של צינורית הגומי ומחליקים אותו מעט כלפי מטה. ניתן להיעזר בשפיץ פלייר מכופף שמקל על הגישה. לאחר מכן מושכים את הצינורית כלפי מטה ומשחררים אותה מהצינורית עליה היא מולבשת. יש להעביר את הבאנד הקפיצי לצינורית החדשה. בשלב זה הסתיים הפירוק ואפשר להרכיב את הצינורית החדשה בסדר הפוך.
מעט תובנות נוספות:
עקרונית, אין שום סיבה הגיונית שלא להסתפק בקניה של צינורית הגומי בלבד (לפי המק"ט הרשום למעלה), במיוחד אם מזמינים מחו"ל מראש לצורך תחזוקה מונעת. אני מניח שניתן לחסוך כך לא מעט. במקרה וזו האפשרות הנבחרת, חשוב לנקות היטב את צינורית המתכת עם חומרים חזקים ולוודא שהמעבר בתוכה נקי לחלוטין וחלק לפני שמחברים אותה שוב. צריך להכין מראש באנד מתכת חזק שיתפוס את צינורית הגומי על צינורית המתכת במקום הבאנד המקורי (באנד לחיצה). 128998 סדר הפעולות צריך להיות זהה בתוספת שלב לניקוי הצינורית והרכבת צינורית הגומי על המתכתית לפני ההחזרה למקום.
לגבי אילתור צינוריות גומי תחליפיות הזהירו אותי שסיכוי גבוה שהן לא יחזיקו מעמד - לשיקולכם.
מספר תמונות נוספות לסיוע:
הצינורית עליה מולבשת צינורית הגומי - מבט מלמעלה 128999, מאחור (מכיוון קיר האש אל קידמת הרכב) 129000וכאשר הצינורית החדשה מורכבת 129001
חדש מול ישן 129002 והשוואה של פרופיל הצינוריות 129003
בהצלחה :)