PDA

צפייה בגרסה מלאה : נוזל קירור מרוכז ומהילתו



grossfeld
11-06-20, 09:36
שלום ג׳יפולוגים.

שאלה מקצועית. אשמח לתשובה חד משמעית.
לגבי נוזל קירור.
ניתן לקנות בקבוקים עם נוזל מרוכז שצריך לערבב אותו ביחס מסוים עם נוזל אחר ואז למלא במערכת הקירור במנוע.
שיטה שנועדה לחסוך כסף במידה וממלאים כמות גדולה אז אפשר לערבב לבד עם נוזל אחר ובכך לחסוך את הקניה של נוזל שכבר מוכן למילוי במנוע.
השאלה שלי היא, בכל המקומות בחו״ל אני קורא וגם בסרטונים ביוטיוב מחו״ל אני רואה שאנשים מערבבים את הנוזל קירור המרוכז עם מים מזוקקים. דיסטילד ווטר.
אולם בארץ, כל אחד ששאלתי אמר שצריך לערבב עם מי ברז רגילים.
כששאלתי למה ענו כולם שמים מזוקקים לא מוליכים.
אפשר לקבל הסבר מקצועי?
האם לערבב נוזל קירור מרוכז עם מים מזוקקים או עם מי ברז?

ועוד שאלה, אני רוצה להחזיק באוטו מיכל נוזל קירור כחלק מהפקל שמנים שלי, אם ערבבתי את הנוזל קירור המרוכז עם המים (שאתם תכף תגידו איזה מים), כמה זמן זה יכול לשכב אצלי ברכב? כלומר האם המהילה של הנוזל קירור עם המים מקצרת את חיי הנוזל לעומת נוזל קירור שהייתי קונה כבר מוכן לשימוש ומהול?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200611/ea8d99935629f5d6432fc3f180617be7.jpg

איל מ
11-06-20, 10:40
לא מים מזוקקים ולא קשור למוליכות.
מים מזוקקים לא מאוזנים מבחינה כימית/חשמלית, ולכן (בתיאוריה) עלולים למשוך יונים מהמתכת ולגרום לה לנזקים הדומים קצת לקוויטציה.
מים רגילים (ברוב הארץ) מכילים הרבה אבנית.
לכן ההמלצה היא לערבב עם מים רכים.
אבל,
ההמלצה הכי טובה היא לקנות נוזל קירור איכותי מוכן ולא להתחיל להתעסק בערבובים.
כמה כסף כבר תחסוך? עשרים שלושים שקל פעם בחמש שנים? יש דברים בהם החסכון הוא לא חסכון אלא קמצנות. נוזלים לרכב ופילטרים הם מהסוג הזה.

איל מ
11-06-20, 10:50
אגב,
לגבי לשמור נוזל קירור ברכב. מיותר לדעתי. אם נתקעת עם תקלה והיית צריך להוסיף, תוסיף כבר מים. במילא בסוף הטיול תצטרך לטפל בתקלה, לפתוח צינורות וכו... על הדרך תחליף כבר את הנוזל. מים אנחנו במילא תמיד לוקחים איתנו ברכב. אין צורך להעמיס עוד ועוד דברים "לכל מקרה שלא יבוא", אם ניתן לתת פתרון זמני טוב על בסיס מה שכבר קיים ברכב.
אני אסייג ואוסיף שהיתה תקופה בה היתה לי נזילת מים ממקום ידוע, ובה הייתי נוסע קבוע עם נוזל קירור להשלמה עד שטיפלתי בבעיה.
אבל זאת כאמור רק הגישה שלי.

ש01
11-06-20, 12:28
לאבא שלי במשק 5 טרקטורים, 8 כלי גובה, 2 טנדרים, רינג'ר, הדומה מתוצרת ג'ון דיר, 2 טנדרים ו-3 רכבים.
חי בערבה
רוצה לומר - הרבה (מאוד) נוזל קירור וחייב להיות טוב.

הוא משתמש רק בנוזל מרוכז שמוהל אותו במים המטופלים שלהם (מים רכים יחסית).

ד ו ר ו ן
11-06-20, 17:06
לאבא שלי במשק 5 טרקטורים, 8 כלי גובה, 2 טנדרים, רינג'ר, הדומה מתוצרת ג'ון דיר, 2 טנדרים ו-3 רכבים.
חי בערבה
רוצה לומר - הרבה (מאוד) נוזל קירור וחייב להיות טוב.

הוא משתמש רק בנוזל מרוכז שמוהל אותו במים המטופלים שלהם (מים רכים יחסית).
אין בסיס השוואה בין זה לבין משתמש פרטי ברכב אחד-שניים.

אצלנו בחווה עם פי-2 כלים היה צובר נוזל קירור מוכן.
דווקא במקרה של ריבוי כלים, לא רואה סיבה להתעסק במהילות, זה פתח לתקלה, אבל זו בחירה אישית.

grossfeld
12-06-20, 08:02
הי
תודה על התשובות.

אני לא מבקש לחסוך על ידי ערבוב.
אני מבקש רק ללמוד על נושא המים המזוקקים.
אם אצטרך אשתמש בנוזל מוכן. אבל זה לא העניין.

למה מים מזוקקים גורמים לנזק לא הבנתי. מה זה קוויטציה?

למה בכל המקומות בחול כן ממליצים על מים מזוקקים ורק בארץ אומרים מי ברז? לא נשמע לכם מוזר?

יש כאן כימאי? או מהנדס חומרים שיכול להסביר?

מה זה מים רכים? ואיפה משיגים כאלה?

תודה.

asafk
12-06-20, 08:30
יש כאן גם עניין של התאמה כימית וגם מטען חשמלי.
מים 'מטופלים' שמיועדים לערבוב עם נוזל קירור עוברים תהליך שבו מוציאים מהם מינרלים ולכלוך. אבל עדיין לא הם ולא מי ברז ולא מים מזוקקים - אינם בדיוק בהרכב הכימי המדוייק - כי אי אפשר להגיע אליו. כי מראש יש במי הברז כל מיני דברים שיצרו נוזל הקירור לא לקח בחשבון. למשל. פלואור - טוב או רע למנוע?
המים המזוקקים - גם הם 'לא ידוע'. גם שם יכול להיות שיש להם מוליכות חשמלית לא נכונה שתגרום להפרש גלווני בתוך המנוע - וזה ייקרה בגלל תהליך הזיקוק.
בחו"ל ברוב המקומות מי הברז מראש עם פחות אבנית ומראש בלי תוספות שונות ומשונות שמכניסים בכוונה או לא מוציאים בלי כוונה.
ולכן מצד אחד אפשר להשתמש במים מטופלים (לא מזוקקים), אבל מצד שני... יש נוזל קירור מוכן. למה לשבור את הראש? ומילא הראש שלך - אבל הראש מנוע...

אסף.

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk

asafk
12-06-20, 08:32
ולשאלה הספציפית על מים רכים - חפש זליון.
וקוויטציה - זה כשאתה מרתיח מים בסיר, רגע לפני הרתיחה יש בועות קטנות על הדופן של הסיר. זה קוויטציה, בשלב הזה הבועות מפריעות לחום לעבור מהמנוע למים כי יש ביניהם פחות שטח מגע. קוויטציה נוצרת גם בגלל זרימה מופרעת אבל זה סיפור אחר.

אסף.

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
12-06-20, 08:54
אסף תיאר גורמים לקוויטציה - "מיעור" בעברית.

הגורמים האלה יוצרים מערות צרות בחומר, שנראות כמו חורים של תולעים בעץ, וזה משמיד באופן מהיר ויעיל משאבות מים, צילינדרים, ובלי קשר לתחביב שלנו: מדחפים של אוניות.

ומכיוון שראיתי כמה וכמה מנועים שהושמדו בגלל התופעה הזו, תמיד בגלל אי הקפדה על נוזל נכון, אני מצטרף להמלצה כאן לא לעשות ניסויים על המנוע שלך. השתמש בנוזל איכותי מוכן מראש.

nir.samo
12-06-20, 15:29
גם אני חיפשתי מידע בנושא. הלכתי למרכזי של קיה וקניתי בקבוק מקורי קטן (1 ליטר נדמה לי) אותו צריך לערבב ביחס מסויים.
בסוף קניתי בתחנת דלק 4 ליטר מים מזוקקים בדיוק לזה ושמתי ביחס שצריך.
להגיד שזה הכי טוב שאפשר אני לא יכול אבל זה כנראה יותר טוב ממי ברז.


Sent from my H3123 using Tapatalk

איל מ
12-06-20, 16:39
אבל השקיענו והסבירנו למה לא מים מזוקקים (למרות שאחרי ערבוב הם כבר לא מזוקקים).

snirm
12-06-20, 17:00
אם כבר הנושא עלה, מה הדרך הנכונה לשטוף את מערכת הקירור כחלק מיישור קו?
כרגע קיים נוזל קירור לא ידוע ואני מעוניין להחליף לנוזל המקורי.

nir.samo
12-06-20, 17:04
אבל השקיענו והסבירנו למה לא מים מזוקקים (למרות שאחרי ערבוב הם כבר לא מזוקקים).בדיוק. בנוזל המקורי של היצרן כתוב לערבב עם מזוקקים ( distilled water).
יש יצרנים שמספקים נוזל מוכן ואז אין שאלה בכלל ויש שרק "תרכיז" ויש בלבול במה לערבב.

זה אגב המים הם כנראה לא לגמרי מזוקקים:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200612/3a042d74856d5d8c89e3b754d0a5f0b3.jpg

Sent from my H3123 using Tapatalk

opl
12-06-20, 17:07
טעות

asafk
12-06-20, 17:08
אלו לא מים מזוקקים אלא מים מטופלים/ מרוככים - כמו שנדרש.
ובמחיר של תרכיז ועוד מים מיוחדים והכאב ראש.... אפשר לקנות מוכן.

אסף.

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk

boaz avrahami
12-06-20, 18:03
צריך על הדרך להזכיר שלא כל נוזלי הקירור מתאימים לכל מנוע.
אם לא הולכים על אלו של היצרן רכב אז צריך לקרוא בספרות הרכב על איזה חומר מבוסס הנוזל ובאיזה ריכוז.




Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94

shais01
13-06-20, 12:58
פעם בשנה לקראת החורף אני פותח את הפלאנג׳ בדוד השמש ומוציא את גוף החימום.
לפעמים מסתפק בניקוי האבנית שהצטברה, לפעמים מחליף כדי לא להתקע ולהחליף באמצע הלילה בגשם.
השנה הופתעתי מאוד לראות שהצטברות היתה מינימלית ביותר, גוף החימום היה נקי לגמרי ורק על תחתית הפלאנג׳ נחו מספר פתיתי אבנית.
מאוד שונה משנים עברו בהן היתה אבנית משמעותית שהצריכה ניקוי פיזי.
מניח שהשוני נובע מכמות המים המותפלים במערכת (גר בשפלה).
רוצה לומר - יכול להיות שהנחת המוצא שהמים בישראל ׳קשים׳ כבר איננה נכונה.

איל מ
13-06-20, 13:47
נקודה מעניינת.
עדיין, אני קונה מוכן, איכותי, ומתאים למנוע. חוסך לי תהיות תעיות וטעיות.

izigwalker
15-06-20, 17:13
ברור לי ש-50:50 זה הכי פשוט וקל וכנראה שהיצרן תכנן את המערכת קירור של הרכב סביב תערובת של 50:50 גם לאקלים חם ומדברי.
ולשם הדיון התיאורתי יש יתרונות להוריד את ריכוז האנטי פריז כיוון שהקיבול חום של ethylene glycol לדוגמא פחות טוב מ-h2o

https://www.engineeringtoolbox.com/ethylene-glycol-d_146.html

אז אולי מישהו רוצה לשפר את היסע החום שלו בעוד 13% או שהוא קנה תרכיז והוא צריך למהול אותו, יש יצרנים שאומרים אחרת ממה שהוסכם פה לגבי מים מזוקקים, אולי החוסר של האלקטרון אחרי זקיקה לא משמעותי אחרי מהילה באנטי פריז.
הנה תצלום של התרכיז G13 של הקונצרן VAG:

129722

וה-service manual של הסובארו שלי :
129723

ומנגד היצרן מוטול לדוגמא :

129724

Oren Kipnis
16-06-20, 21:02
בגדול, הכי טוב הוא נוזל קירור מרוכז מיצרן ידוע דוגמת משפחת G12, G13 של פולקסווגן, Paraflu של פיאט ודומיהם.

רוב הנוזלים המוכנים לשימוש שתמצאו בחנויות באים בריכוז נמוך מדי, ריכוז תקין של 50% נותן דרגת קיפאון של מינוס 36, ולרוב בחנויות תמצאו מינוס 18. חלק מהם הם אפילו סתם מים עם צבע וקצת שמן. לכן, עזבו את אלו לפראיירים.

לגבי המים, רק מים מזוקקים, ומים מזוקקים באים מהעיבוי של המזגן, ואם אין מזגן בחורף יש גשם. לא לשכוח לסנן, מכיוון שתמיד יבוא איתם לכלוך.

מי ברז בארץ עתירי אבנית, ולמים המותפלים שמגיעים מהים בלי אבנית, פשוט מוסיפים סידן ביציאה ממכון ההתפלה אל הצנרת של מקורות. את האבנית ושאר המלחים, מסלקים במחליף יונים, כמו שאסף כתב כאן "זליון". זה מצוין למי שטיפת שמשות...אבל לא למנוע.

המים בארץ מכילים כלוריד ! בדפי המפרט של הנוזלים הטובים, מופיע כי הם יכולים לתפקד עם מים בהם ריכוז הכלוריד הוא עד 50ppm. תקן מי הברז בארץ, אותם מים המגיעים למחליף היונים, הוא 240ppm, כמעט פי 5 מהיכולת של נוזלי הקירור לנטרל. הכלוריד מפרק אלומיניום, והוא המקור לראשי המנוע האכולים ! אף אחד לא אוסף מי מזגן ומוכר אותם, וכל המים המטופלים שמוכרים בכל מיני מקומות אינם מים מזוקקים.

תמיד מומלץ לעבוד בריכוז של 50%, מכיוון שהולכת החום של התמיסה אופטימלית, וגם טמפרטורת הרתיחה תהיה גבוהה. יתרה מזאת, אם הוספנו מעט מים כאשר חסר ולא היה לנו נוזל, אנחנו עדיין לא מתרחקים מהריכזו התקין.

לסיכום: נוזל קירור מרוכז מהול 50% במים מזוקקים, לשטוף מערכת קירור אחת לשנתיים או שלוש, והמנוע יאריך ימים.

ד ו ר ו ן
16-06-20, 22:08
רוב הנוזלים המוכנים לשימוש שתמצאו בחנויות באים בריכוז נמוך מדי, ריכוז תקין של 50% נותן דרגת קיפאון של מינוס 36, ולרוב בחנויות תמצאו מינוס 18. חלק מהם הם אפילו סתם מים עם צבע וקצת שמן. לכן, עזבו את אלו לפראיירים.

סגרת לי פינה.
באמת לא הבנתי למה הנוזל קירור קופא לי בינואר בארץ ישראל.

ד ו ר ו ן
16-06-20, 22:20
לגבי המים, רק מים מזוקקים, ומים מזוקקים באים מהעיבוי של המזגן, ואם אין מזגן בחורף יש גשם. לא לשכוח לסנן, מכיוון שתמיד יבוא איתם לכלוך.

מי מזגן יכולים להיות אחד הדברים היותר מזוהמים שתמצא.
מספיק להסתכל על הפילטר מזגן לקבל מושג מה התמיסה מכילה.
אבק מרחף, זיהום אורגני מהעובש על הרשת ומהאויר, ועוד.

גם לגבי גשם.
גשם במישור החוף עובר דרך זיהום האויר הסטנדרטי+מלח מהים (כלור ונתרן ועוד), אבק טבעי באויר=מים חומציים במידה, ומכילים גיר מומס במידה אחרת.
גשם במדבר.. נו, עד שיורד..

אם אתה הולך על סטייל שובר-שורות ומערבב תרכיזים ומים, אז תקנה מים מזוקקים תעשייתיים, ממותג אמיתי, שעברו סינון והפרדה.
ההכללה שכל מה שנמכר זו רמאות קצת חוטא לאמת.



מי ברז בארץ עתירי אבנית, ולמים המותפלים שמגיעים מהים בלי אבנית, פשוט מוסיפים סידן ביציאה ממכון ההתפלה אל הצנרת של מקורות. את האבנית ושאר המלחים, מסלקים במחליף יונים, כמו שאסף כתב כאן "זליון". זה מצוין למי שטיפת שמשות...אבל לא למנוע.

המים בארץ מכילים כלוריד ! בדפי המפרט של הנוזלים הטובים, מופיע כי הם יכולים לתפקד עם מים בהם ריכוז הכלוריד הוא עד 50ppm. תקן מי הברז בארץ, אותם מים המגיעים למחליף היונים, הוא 240ppm, כמעט פי 5 מהיכולת של נוזלי הקירור לנטרל. הכלוריד מפרק אלומיניום, והוא המקור לראשי המנוע האכולים !
.
כלוריד יש בכל מקום במים.
בדיוק מהסיבה שציינת שאין לך כלי אמיתי להתעסק עם מדידות ריכוזי מלחים ומתכות המים, למה לשבור את הראש בחישובי ריכוזים, הולכה בתמיסה ותאימות סירופ אירופאי מפונק מול מי ברז ים תיכוניים?

אישית,
לא רואה שום סיבה להתעסק בערבובים.
יש נוזלי קירור מקוריים, או איכותיים מוכנים בריכוז אופטימלי, במחיר סביר בהחלט ביחס לאינטרוול החלפה ברכב.

-->