PDA

צפייה בגרסה מלאה : ממיר מומנט ויחס זחילה



Yaki5500
25-07-20, 13:51
שלום לכולם
קראתי על הנושא הזה בכל מיני אתרים אך לא מצאתי הסבר מניח את הדעת לתופעה. כיצד ממיר מומנט ברכב אוטומטי מביא לידי הנמכת יחס ההעברה עד כדי הכפלתו.
הנה מה שהצלחתי להבין
1. זה קורה באמצעות torque slippage כלומר כאשר ציר כניסת הכוח (impeller) מסתובב מהר יותר מציר היציאה (turbine). אבל לא הבנתי מה מגדיל את המומנט - האם זה המומנט שהשמן המסתובב מפעיל על הטורבינה מבלי לסובב אותה?
2. ככל שמהירות הרכב גדלה, אפקט הנמכת יחס ההעברה הולך וקטן. לא הבנתי למה? האם זה בגלל שככל שטורבינה מסתובבת מהר יותר היא מנצלת "נתח" גדול יותר מהמומנט המופעל עליה על ידי השמן המסתובב בתיבה ולכן אפקט ההנמכה קטן יותר?

אשמח להסבר בנושא ואחרי שאבין יש לי גם שאלה למתקדמים [emoji6]

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

נמרוד
25-07-20, 14:16
הסטטור שנמצא בין האימפלר לטורבינה אחראי להגברת המומנט. יש הרבה אנימציות מצוינות ברשת, שעדיפות על מילים:

https://youtu.be/bRcDvCj_JPs

yoni_0000
25-07-20, 14:18
מבלי להיכנס לעומקו של הגיר האוטומטי.. יחס ההעברה הוא היחס בין מס' סיבובים בכניסה למס' סיבובים ביציאה.
כלומר יחס של 1:2 אומר שסיבוב אחד של מנוע=2 סיבובים של הגיר, עד כאן אני מניח שמובן.

ההחלקה המדוברת גורמת למצב של סל"ד גבוהה במהירות נמוכה.. כתוצאה מכך יותר מומנט מעובר בפועל לגלגל.. זה כמו שאתה יכול לנסוע ב30 קמ"ש בהילוך ראשון (בסלד גבוהה) או בהילוך שלישי (בסלד נמוך) בשתיהם אתה נוסע באותה מהירות אך בהילוך ראשון הסלד הגבוהה מעביר יותר מומנט.

בקשר לנושא השני, ככל שהמהירות עולה היחס הישיר בין הסלד למס הסיבובים בגיר מצטמצם, כי אנחנו שואפים למהירות גבוהה שמתקבלת על ידי יחס ההעברה הגבוהה ביותר... החלקה בהילוך הגבוהה ביותר תפגע במהירות הסופית, אין עוד הילוך.. מקווה שהסברתי את עצמי כמו שצריך.

אגב, בנושאי זחילת סלעים בשטח, אותה הפחתה מדוברת בגיר אוטומטי לא באה לידי ביטוי.

Yaki5500
25-07-20, 14:29
הסטטור שנמצא בין האימפלר לטורבינה אחראי להגברת המומנט. יש הרבה אנימציות מצוינות ברשת, שעדיפות על מילים:

https://youtu.be/bRcDvCj_JPsאחלה סרטון ממש ברור תודה

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

Yaki5500
25-07-20, 14:30
אגב, בנושאי זחילת סלעים בשטח, אותה הפחתה מדוברת בגיר אוטומטי לא באה לידי ביטוי.

הסבר מצוין תודה. רק את המשפט הזה לא הבנתי

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

yoni_0000
25-07-20, 14:39
זה אומר בדיוק את זה. לרוב רכבי השטח האוטומטים הרגילים שאנחנו מכירים יש יחס זחילה סופי באזור 1:30 בלי ממיר מומנט, לכן בתיאוריה יש לו יחס זחילה של 1:60.. אבל אם תעמיד אותו מול רכב שטח ידני עם יחס זחילה סופי של 1:50 (פחות על פניו), תראה שאין ממש תחרות והידני זוחל הרבה הרבהה יותר לאט.

Yaki5500
25-07-20, 15:23
בוא ניקח דוגמא את הג'ימני החדש עליו אני מתכוון לשים ידיים בעוד מספר שנים

יחס העברה כולל (הילוך 1 + low)
אוטומט (ללא לקיחה בחשבון של ממיר מומנט) 32:1
ידני 36:1

האם ממיר המומנט לא מעניק יתרון לאוטומט כאן?

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

yoni_0000
25-07-20, 18:08
היתרון באוטומט זה נטו הקלות בתפעול. אם יש נהג מיומן שיודע לתפעל קלאץ', הידני יזחל יותר טוב.

איציק - 4X6ZH
25-07-20, 18:31
היתרון באוטומט זה נטו הקלות בתפעול. אם יש נהג מיומן שיודע לתפעל קלאץ', הידני יזחל יותר טוב.

לא בדיוק מסתדר עם איך שאני מבין את המערכות האלה
ובכלל לא מסתדר שאני מכניס לתוך הצורך של מערכות אלה
את הציוד הכבד ( משאיות / טרקטורים / ועוד )
תכלס אין תחליף לטורק קונברטר
וכמובן שיש להבדיל בין גיר רגיל עם טורק
לבין גיר רגיל בלי טורק
לכאלה שיש להם גיר אוטו ואז גם יהיה טורק

איציק

assafy
25-07-20, 18:38
ברור שהיתרון הגדול הוא קלות התיפעול. אך יש מצבים שזה יתרון ענק. למשל עליה שנכשלה או מצבים אחרים שצריך לצאת מעמידה ושצריך מומנט מרבי, במצב הזה ממיר המומנט עם יהיה נפלא ובגיר ידני יהיה צורך בהחלקת קלאץ' ונהג לא מנוסה יכול לחוות דימומי מנוע.
לגיר ידני יש יתרונות אחרים כגון אי הפסד אנרגיה בגלל חימום השמן, בלימה טובה יותר וכמובן מי שאוהב את הרגשת השליטה המוחלטת.


Sent from my SM-G970F using Tapatalk

yoni_0000
25-07-20, 18:39
לא יודע איך זה בכלים צמ"ה ומשאיות. ברכבי שטח במבחן המציאות זה לא קורה..

לדעתי ההחלקה הזאת לא מצליחה להתבצע בסל"ד נמוך, או שהיא מתבצעת לאורך זמן ממש קצר, נגיד שניה מהרגע שנתת גז עד שהמהירות בקראנק המנוע שווה למהירות ציר כניסה של הגיר.. לא מספיק זמן בשביל לשמור על קצב קבוע.

Sent from my Redmi Note 5 using Tapatalk

Yaki5500
25-07-20, 19:55
למען הסר ספק אני מדבר על רכבי שטח ולא משאיות או כלי צמ"ה



Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
25-07-20, 20:45
לדעתי ההחלקה הזאת לא מצליחה להתבצע בסל"ד נמוך, או שהיא מתבצעת לאורך זמן ממש קצר, נגיד שניה מהרגע שנתת גז עד שהמהירות בקראנק המנוע שווה למהירות ציר כניסה של הגיר.. לא מספיק זמן בשביל לשמור על קצב קבוע.

Sent from my Redmi Note 5 using Tapatalk

בגדול, אני חושב שכדאי לך להתעמק בסרטון שנמרוד צירף כי הוא מסביר את הדברים טוב וכל המוסיף גורע.



דווקא עם המשפט האחרון שרשמת אני יכול להסכים. הכפלת המומנט בסטטור אכן מבוצעת אך ורק כשיש החלקה משמעותית. ככל שההחלקה פוחתת, כלומר: ציר הכניסה לגיר משתווה במהירותו לסל"ד המנוע, כך תגבור המומנט מופחת, עד כדי אפס. בשלב הזה הסטטור (הרכיב שאחראי להכפלת המומנט) כבר מסתובב קדימה ביחד עם המשאבה והטורבינה והוא מאבד משמעות.

-->