hadtomer
16-12-20, 18:09
תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"א-2020
בתוקף סמכותי לפי סעיף 4 לפקודת התעבורה[1] (http://www.jeepolog.com/forums/#_ftn1) (להלן-הפקודה), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 21א (א) לחוק יסוד: הכנסת[2] (http://www.jeepolog.com/forums/#_ftn2), וסעיף 2 (ב) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977[3] (http://www.jeepolog.com/forums/#_ftn3), אני מתקינה תקנות אלה:
תיקון תקנה 91
1.
בתקנה 91 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[4] (http://www.jeepolog.com/forums/#_ftn4) (להלן – התקנות העיקריות), תקנת משנה (א) – בטלה.
הוספת תקנה 273ה
2.
אחרי תקנה 273ד לתקנות העיקריות, יבוא:
"הזמנת רכב לבדיקה בשל חשד של הרשות
273ה.
(א) היה לרשות הרישוי חשד סביר כי לא נתמלאו ברכב תנאים שנקבעו לגביו לפי הפקודה, רשאית היא להורות לבעל הרכב להביא את הרכב לבדיקה בתחנת בדיקה כמשמעותה בתקנה 273(א) או מקום אחר שתורה לו, בתוך תקופה שתקבע.
(ב) הורתה הרשות על הבאת רכב לבדיקה כאמור בתקנת משנה (א) ובעל הרכב לא הביא את הרכב לתחנת הבדיקה בתוך התקופה שנקבעה תתלה הרשות את רישיון הרכב עד לבדיקתו כאמור.
(ג) הוראת הרשות לעניין הבאת רכב לבדיקה כאמור בתקנת משנה (א), הודעה על התלית רישיון רכב לפי תקנות משנה (ב) ישלחו בדואר רשום לבעל הרכב לפי כתובתו הרשומה במאגר נתוני כלי הרכב שבמשרד התחבורה, ויראו אותה כמסורה לבעל הרכב 15 ימים מיום משלוחה, אלא אם כן הכתובת הרשומה כאמור יסודה בטעות של רשות מרשויות המדינה.
(ד) נבדק הרכב בתחנת בדיקה או במקום אחר עליו הורתה הרשות ומצא בוחן כי הרכב אינו עומד בתנאים שנקבעו לגביו לפי הפקודה, יודיע על כך המנהל המקצועי של תחנת הבדיקה לרשות הרישוי וכן ימסור לבעל הרכב הודעת אי שימוש כמשמעותה בתקנה 308(א) ותחול תקנה 308 (א) לעניין סמכות הבוחן, ו-(ד) ו-(ה) לעניין סמכות הביטול של הודעת אי השימוש.
(ה) לעניין תקנה זו, "מנהל מקצועי" – המנהל המקצועי האמור ברישיון של תחנת בדיקה שניתן לפי סעיף 127 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו- 2016[5] (http://www.jeepolog.com/forums/#_ftn5) "
תיקון תקנה 279
3.
בתקנה 279 לתקנות העיקריות –
(1) בכותרת השוליים, המילים "ומכונה נגררת" - יימחקו;
(2) תקנת משנה (ב) – בטלה.
תיקון תקנה 284
4.
בתקנה 284 לתקנות העיקריות, בכל מקום, במקום "1500" יבוא "500".
תחילה
5.
תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן (להלן – יום התחילה), ואולם תחילתן של תקנות 1 ו-3(2) לעניין מכונה נגררת שיובאה לישראל ערב יום התחילה - בתום שנתיים מיום התחילה.
הוראת מעבר
6.
על אף האמור בתקנה 282(א)(3) לתקנות העיקריות, רשות הרישוי רשאית לרשום מכונה נגררת שיובאה לישראל בתקופה האמורה בתקנה 5 ולתת עליה רישיון, ובלבד שהתקיימו בה יתר התנאים הקבועים לכך לפי התקנות העיקריות.
_____________ התשפ"א מירי רגב
(_____________2020) שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
(חמ 3-83 ת1)
דברי הסבר
תקנות 1, 3, 5, 6:
מוצע לתקן את תקנה 279 לתקנות התעבורה, ולבטל את הפטור מרישום ורישוי של מכונות נגררות. המכונות הנגררות הקיימות אינן שונות מכל נגרר אחר מבחינת הצורך הבטיחותי, ולכן דינם צריך להיות זהה. הם עשויים להיות כבדים, והם נגררים בדרך ומשתלבים בתנועה. חיובם ברישוי ורישום נועד לוודא שהמבנה שלהם עומד בדרישות התקינה (שלדה, צמיגים, הגנה תת רכבית, תאורה ועוד), שמותקנות בהם מערכות כגון מערכות בלימה ותאורה בסטנדרט הנדרש לתנועה בדרך, שקיים בהם מנגנון תקין, אמין ובטוח לריתומם לגורר, ושכל אלה קיימים ותקינים לכל אורך השימוש בהם.
מאחר וקיימים בשוק כלים רבים שחל עליהם הפטור, מוצע לקבוע כי בשנתיים הראשונות מיום תחילת תקנות אלה חובת הרישום תחול רק על כלים חדשים שיובאו לארץ; לגבי הכלים הקיימים תחול תקופת מעבר של שנתיים שבמהלכה השימוש בכלים שיובאו עד תחילתן של תקנות האלה יהיה מותר אף בלא רישום ורישוי, עם זאת במהלך התקופה יהיה על בעלי כלים אלה לפנות להסדיר רישום ורישוי הכלים אשר בסופה של תקופה זו, במידה והכלי כשיר לרישום ניתן יהיה לרשום אותו, ואם לא, יהיה צורך לבטלו – בין בגריטה ובין בהוצאה מחוץ לישראל.
בהתאמה, מוצע לבטל גם את תקנה 91(א) לתקנות שמסדירה את תנאי הגרירה של מכונה נגררת הפטורה מרישום ורישוי, כך שיחולו עליה דיני הגרירה החלים על נגררים בכללותם וללא הוראות ייחודיות.
תקנה 3:
מוצע להסמיך את רשות הרישוי לזמן כלי רכב לבדיקה בתחנת בדיקה או מקום אחר שתורה, אם היה לה חשד סביר שהוא לא עומד בתנאים לפי הפקודה. חשד כזה יכול להתעורר במצבים כגון רכב שעבר בדיקת כשירות לתנועה ("טסט") במכון רישוי שהתברר שלא ערך בדיקות כדין לפני אישור כאמור, או רכב שטופל במוסך לא מורשה.
מוצע כי במידה ובעל הרכב לא הביא את הרכב לבדיקה, יותלה רישיון הרכב שלו עד לבדיקה.
במידה ובבדיקה נמצא שהרכב איננו עומד בדרישות לפי הפקודה, תינתן לבעל הרכב הודעת אי-שימוש וכן יודיע על כך לרשות הרישוי, ויחולו הוראות תקנה 308 לעניין תוקף הרישיון, בדיקה, ביטול ההודעה וביטול ההערה במרשם כלי הרכב.
ההזמנה וכן הודעת על התליה במידת הצורך, יומצאו לבעל הרכב בדואר רשום.
תקנה 4:
החל משנת 2017, בעלי תו סחר המוכרות מעל 1500 כלי רכב בשנה בממוצע, הורשו לבצע העברת בעלות על כלי רכב שבבעלותן באופן עצמאי, באמצעות קישור מיחשובי ישיר למערכת הרכב של רשות הרישוי, בהליך המוסדר בתקנה 284(ג)-(ו) לתקנות. מוצע להרחיב הסדר זה ולהחילו על כל בעל תו סחר המבצע מעל 500 העברות בעלות כאמור.
בתוקף סמכותי לפי סעיף 4 לפקודת התעבורה[1] (http://www.jeepolog.com/forums/#_ftn1) (להלן-הפקודה), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 21א (א) לחוק יסוד: הכנסת[2] (http://www.jeepolog.com/forums/#_ftn2), וסעיף 2 (ב) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977[3] (http://www.jeepolog.com/forums/#_ftn3), אני מתקינה תקנות אלה:
תיקון תקנה 91
1.
בתקנה 91 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[4] (http://www.jeepolog.com/forums/#_ftn4) (להלן – התקנות העיקריות), תקנת משנה (א) – בטלה.
הוספת תקנה 273ה
2.
אחרי תקנה 273ד לתקנות העיקריות, יבוא:
"הזמנת רכב לבדיקה בשל חשד של הרשות
273ה.
(א) היה לרשות הרישוי חשד סביר כי לא נתמלאו ברכב תנאים שנקבעו לגביו לפי הפקודה, רשאית היא להורות לבעל הרכב להביא את הרכב לבדיקה בתחנת בדיקה כמשמעותה בתקנה 273(א) או מקום אחר שתורה לו, בתוך תקופה שתקבע.
(ב) הורתה הרשות על הבאת רכב לבדיקה כאמור בתקנת משנה (א) ובעל הרכב לא הביא את הרכב לתחנת הבדיקה בתוך התקופה שנקבעה תתלה הרשות את רישיון הרכב עד לבדיקתו כאמור.
(ג) הוראת הרשות לעניין הבאת רכב לבדיקה כאמור בתקנת משנה (א), הודעה על התלית רישיון רכב לפי תקנות משנה (ב) ישלחו בדואר רשום לבעל הרכב לפי כתובתו הרשומה במאגר נתוני כלי הרכב שבמשרד התחבורה, ויראו אותה כמסורה לבעל הרכב 15 ימים מיום משלוחה, אלא אם כן הכתובת הרשומה כאמור יסודה בטעות של רשות מרשויות המדינה.
(ד) נבדק הרכב בתחנת בדיקה או במקום אחר עליו הורתה הרשות ומצא בוחן כי הרכב אינו עומד בתנאים שנקבעו לגביו לפי הפקודה, יודיע על כך המנהל המקצועי של תחנת הבדיקה לרשות הרישוי וכן ימסור לבעל הרכב הודעת אי שימוש כמשמעותה בתקנה 308(א) ותחול תקנה 308 (א) לעניין סמכות הבוחן, ו-(ד) ו-(ה) לעניין סמכות הביטול של הודעת אי השימוש.
(ה) לעניין תקנה זו, "מנהל מקצועי" – המנהל המקצועי האמור ברישיון של תחנת בדיקה שניתן לפי סעיף 127 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו- 2016[5] (http://www.jeepolog.com/forums/#_ftn5) "
תיקון תקנה 279
3.
בתקנה 279 לתקנות העיקריות –
(1) בכותרת השוליים, המילים "ומכונה נגררת" - יימחקו;
(2) תקנת משנה (ב) – בטלה.
תיקון תקנה 284
4.
בתקנה 284 לתקנות העיקריות, בכל מקום, במקום "1500" יבוא "500".
תחילה
5.
תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן (להלן – יום התחילה), ואולם תחילתן של תקנות 1 ו-3(2) לעניין מכונה נגררת שיובאה לישראל ערב יום התחילה - בתום שנתיים מיום התחילה.
הוראת מעבר
6.
על אף האמור בתקנה 282(א)(3) לתקנות העיקריות, רשות הרישוי רשאית לרשום מכונה נגררת שיובאה לישראל בתקופה האמורה בתקנה 5 ולתת עליה רישיון, ובלבד שהתקיימו בה יתר התנאים הקבועים לכך לפי התקנות העיקריות.
_____________ התשפ"א מירי רגב
(_____________2020) שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
(חמ 3-83 ת1)
דברי הסבר
תקנות 1, 3, 5, 6:
מוצע לתקן את תקנה 279 לתקנות התעבורה, ולבטל את הפטור מרישום ורישוי של מכונות נגררות. המכונות הנגררות הקיימות אינן שונות מכל נגרר אחר מבחינת הצורך הבטיחותי, ולכן דינם צריך להיות זהה. הם עשויים להיות כבדים, והם נגררים בדרך ומשתלבים בתנועה. חיובם ברישוי ורישום נועד לוודא שהמבנה שלהם עומד בדרישות התקינה (שלדה, צמיגים, הגנה תת רכבית, תאורה ועוד), שמותקנות בהם מערכות כגון מערכות בלימה ותאורה בסטנדרט הנדרש לתנועה בדרך, שקיים בהם מנגנון תקין, אמין ובטוח לריתומם לגורר, ושכל אלה קיימים ותקינים לכל אורך השימוש בהם.
מאחר וקיימים בשוק כלים רבים שחל עליהם הפטור, מוצע לקבוע כי בשנתיים הראשונות מיום תחילת תקנות אלה חובת הרישום תחול רק על כלים חדשים שיובאו לארץ; לגבי הכלים הקיימים תחול תקופת מעבר של שנתיים שבמהלכה השימוש בכלים שיובאו עד תחילתן של תקנות האלה יהיה מותר אף בלא רישום ורישוי, עם זאת במהלך התקופה יהיה על בעלי כלים אלה לפנות להסדיר רישום ורישוי הכלים אשר בסופה של תקופה זו, במידה והכלי כשיר לרישום ניתן יהיה לרשום אותו, ואם לא, יהיה צורך לבטלו – בין בגריטה ובין בהוצאה מחוץ לישראל.
בהתאמה, מוצע לבטל גם את תקנה 91(א) לתקנות שמסדירה את תנאי הגרירה של מכונה נגררת הפטורה מרישום ורישוי, כך שיחולו עליה דיני הגרירה החלים על נגררים בכללותם וללא הוראות ייחודיות.
תקנה 3:
מוצע להסמיך את רשות הרישוי לזמן כלי רכב לבדיקה בתחנת בדיקה או מקום אחר שתורה, אם היה לה חשד סביר שהוא לא עומד בתנאים לפי הפקודה. חשד כזה יכול להתעורר במצבים כגון רכב שעבר בדיקת כשירות לתנועה ("טסט") במכון רישוי שהתברר שלא ערך בדיקות כדין לפני אישור כאמור, או רכב שטופל במוסך לא מורשה.
מוצע כי במידה ובעל הרכב לא הביא את הרכב לבדיקה, יותלה רישיון הרכב שלו עד לבדיקה.
במידה ובבדיקה נמצא שהרכב איננו עומד בדרישות לפי הפקודה, תינתן לבעל הרכב הודעת אי-שימוש וכן יודיע על כך לרשות הרישוי, ויחולו הוראות תקנה 308 לעניין תוקף הרישיון, בדיקה, ביטול ההודעה וביטול ההערה במרשם כלי הרכב.
ההזמנה וכן הודעת על התליה במידת הצורך, יומצאו לבעל הרכב בדואר רשום.
תקנה 4:
החל משנת 2017, בעלי תו סחר המוכרות מעל 1500 כלי רכב בשנה בממוצע, הורשו לבצע העברת בעלות על כלי רכב שבבעלותן באופן עצמאי, באמצעות קישור מיחשובי ישיר למערכת הרכב של רשות הרישוי, בהליך המוסדר בתקנה 284(ג)-(ו) לתקנות. מוצע להרחיב הסדר זה ולהחילו על כל בעל תו סחר המבצע מעל 500 העברות בעלות כאמור.