התחברות

צפייה בגרסה מלאה : איסוזו טרופר 2004- האם להוסיף ברז חשמלי?



שירה
16-02-21, 10:16
לפני חצי שנה החלפתי מצבר 1 בניצולת 50% והשארתי אחד בניצולת 70%. כנראה שהייתי צריכה להחליף את שניהם יחד כי הישן הרס את החדש והרכב לא מניע בלי כבלים. הרכב אצל חשמלאי שמציע בנוסף להחלפת 2 המצברים להספק גדול יותר 80 במקום 60, להתקין ברז חשמלי. אין לי מושג מה זה הברז שהוא מציע ומדוע אני צריכה כזה- מבקשת את עצתכם הטובה! יום טוב, שירה

erezgur
16-02-21, 11:40
שלום וברוכה הבאה לפורום,

בטרופר (דיזל) שני מצברים המחוברים במקביל כל הזמן. כאשר אחד מהם כבר בסוף חייו הוא "גומר" גם את השני מהר מאד ולכן, לצערי, בתצורה הזו מחליפים כל פעם זוג מצברים (אצלי הוחלפו החודש, למרות שאחד מהם עדיין היה במצב סביר יחסית).

להתנעת רכב דיזל כזה זקוקים למצבר גדול. ברכבים דומים יש מצבר של 90 אמפר/שעה (ויותר) עם זרם התנעה גבוה. בטרופר אין מקום פיזי בתא המנוע למצבר ענק והתצורה הינה שני מצברים קטנים יותר העובדים במקביל - זו החלופה שלנו למצבר אחד גדול.

המצברים הללו מחזיקים כשנתיים עד שלוש כאשר הרכב תקין יחסית ואין זליגת זרם משמעותית (אם הייתה מותקנת ברכב מערכת איתור, למשל, ייתכן והסוללה הישנה שלה כבר אינה תקינה והמערכת "מושכת" זרם בצורה קבועה מהמצבר). ממליץ לבצע מדידה של זליגת זרם כאשר הרכב עומד בחנייה כדי לוודא זאת.
אם החשמלאי שלך חושד שהמצברים נגמרו עקב זליגת זרם שכזו אולי הציע לך להתקין ברז חשמלי שיפסיק את הזרם כאשר מתח המצבר יורד.
אם הוא מתכוון לברז חשמלי לניתוק אחד המצברים אז למיטב הבנתי זה אינו מתאים לתצורה הסטנדרטית בטרופר.

ובשורה התחתונה:
1. לוודא שאין זליגת זרם חריגה (נניח עד 250 מילי אמפ, ויתקנו אותי המומחים אם אני טועה). בנוסף - לוודא שהאלטרנטור תקין.
2. אם זה רכב לטיולים בלבד או אם הרכב אינו נוסע בצורה יומיומית, והכוונה נסיעה שכוללת גם מקטעים בינעירוניים ו/או נסיעה רצופה של 20 דקות - כדי לאפשר טעינה טובה של המצברים - לחשוב על פתרון של חיבור לטעינה בעזרת מטען מצברים מהחשמל, לפחות פעמיים שלוש בשבוע.
3. להיות מוכנים להוצאה של החלפת זוג מצברים כל שנתיים שלוש... (החודש רכשתי שני מצברי בוש, 70 א"ש ב-1200 לשניהם).

שירה
16-02-21, 12:47
תודה רבה!

חנן-ג'יפולוג
18-02-21, 01:01
זליגת זרם חריגה היא מעל 50-60 מיליאמפר.

מפסק/ברז למצברים זה מעולה. לטרופר תצטרכי למקם את הברז טיפה שונה בגלל כפילות המצברים. לא נשמע לי מסובך מדי.

מתחילת הקורונה יש לי ברכב הפרטי ברז כזה. מנתק אותו כשאני יודע שהרכב יעמוד יותר מיומיים.

https://imageshack.com/i/pnOEkZ3Ej

raanan
18-02-21, 08:31
מפסק/ברז למצברים זה מעולה.
זה ישים גם לרכבים מודרניים עתירי מחשוב ?

רענן

Gershon
18-02-21, 08:32
לפני חצי שנה החלפתי מצבר 1 בניצולת 50% והשארתי אחד בניצולת 70%. כנראה שהייתי צריכה להחליף את שניהם יחד כי הישן הרס את החדש והרכב לא מניע בלי כבלים. הרכב אצל חשמלאי שמציע בנוסף להחלפת 2 המצברים להספק גדול יותר 80 במקום 60, להתקין ברז חשמלי. אין לי מושג מה זה הברז שהוא מציע ומדוע אני צריכה כזה- מבקשת את עצתכם הטובה! יום טוב, שירה

ברז חשמלי\ניתוק אלקטרוני-חובה.

חנן-ג'יפולוג
18-02-21, 14:07
זה ישים גם לרכבים מודרניים עתירי מחשוב ?

רענן

שאלה טובה, ואני מודה שאני יכול לתת תשובה חלקית בלבד. אולי גרשון יכול להעשיר אותנו, אבל אני חושש שגם התשובה שלו עלולה להיות רלוונטית לדגמים מסוימים, ולאחרים פחות.

בגדול, אני חושב שנתונים מתאפסים שיכולים להילמד מחדש ללא סורק תקלות, כמו למשל הרמה והורדת חלונות אוטומטית, חלון גג, תחנות ברדיו וכו' , אכן מתאפסים בניתוק מצבר.

דברים אחרים שדורשים איפוס או לימוד בעזרת סורק, כמו למשל קיזוזי דלק, לימוד של מצמדים ובלמים בגיר, כיול ראדארים וכו', לא מתאפסים. אני מתכוון לבדוק את זה מאוחר יותר היום בi10 ובפיקנטו, מודלים 2016 ו 2019, אבל כמו שציינתי קודם, התשובה לא בהכרח תהיה רלוונטית לדגמים אחרים. אני יכול כן לציין שבתחושת הנסיעה אני לא מרגיש ברכבים האלה כל הבדל לאחר ניתוק וחיבור מצבר.

Gershon
18-02-21, 15:06
מצבר נוסף ללא ניתוק בזמן ש-SWITCH סגור מהמצבר ראשי מרוקן אותו והפוך(אחת את השני)
אין שום קשר עם כיולים\אפוס כי מצבר ראשי של רכב נשאר מחובר קבוע ללא ניתוק

Gershon
18-02-21, 15:14
זה ישים גם לרכבים מודרניים עתירי מחשוב ?

רענן

כן-אחרת זה מורכב דרך ייצרן(תוכנה\אלקטרוני)

חנן-ג'יפולוג
18-02-21, 16:21
גרשון, בטרופר נדרשים לצורך התנעה שני מצברים מקביליים. זה הסידור המקורי. אין פה מצבר ראשי ומשני.

זה לא מה שאנחנו מדברים ברכבים אחרים שמצבר אחד זה המקורי להתנעה, ומצבר שני לאביזרים.

raanan
18-02-21, 17:27
מכיר מקום אחד שלא לוקח סיכון ובהחלפת מצבר הוא
מחבר סוג של מטען כגיבוי מתח.
סיפר לי שכמה פעמים היה לו "סרט" לאחר החלפת מצבר.
אחת מהן הייתה סיאט שהחלונות והסאן רוף נפתחו ונסגרו ללא הפסקה.

רענן

חנן-ג'יפולוג
18-02-21, 17:38
הגיוני, זה משתלם לו, אפילו בגלל האיפוסים ה"קלים" שהזכרתי. שעון, תחנות, חלונות וכו'.

כל אחד צריך לעשות לעצמו את החשבון, במידה וברכב שלו נדרשים איפוסים כאלה, אם זה שווה לו את ההגנה על המצבר.

נזק זה לא עושה. הרי היצרנים מורים, כמעט בכל פעולה שניה ברכב, לנתק מצבר לפניה.

Gershon
18-02-21, 18:18
גרשון, בטרופר נדרשים לצורך התנעה שני מצברים מקביליים. זה הסידור המקורי. אין פה מצבר ראשי ומשני.

זה לא מה שאנחנו מדברים ברכבים אחרים שמצבר אחד זה המקורי להתנעה, ומצבר שני לאביזרים.

אז מחליפים שניים במקביל מאותו יצרן\תאריך ייצור\התנ-גד-ות פ-ני-ם.....

חנן-ג'יפולוג
18-02-21, 22:10
בדקתי מה קורה בi10 2016 בניתוק מצבר.

מצב בסיסי. מציע לשים לב לערך קיזוז הדלק הנלמד בעומס חלקי. 3.7%

https://imageshack.com/i/pmiTCFkfj

וזה לאחר ניתוק מצבר, המתנה וחיבור מצבר:

https://imageshack.com/i/pm3Won7Wj

הערך לא השתנה.

פעולת איפוס יזומה בסורק:

https://imageshack.com/i/pmDVP4vgj

וזו התוצאה: הערך אופס.

https://imageshack.com/i/pm2k89XSj

erezgur
18-02-21, 22:29
אז מחליפים שניים במקביל מאותו יצרן\תאריך ייצור\התנ-גד-ות פ-ני-ם.....

+1, לכן כתבתי לדעתי למעלה שכך אני עושה ולצערי החודש החלפתי זוג מצברים שאחד מהם היה עוד במצב סביר (לא חדש אבל עוד לא גמור) לאחר שחברו כבר מת...

zivo
21-02-21, 00:23
+1, לכן כתבתי לדעתי למעלה שכך אני עושה ולצערי החודש החלפתי זוג מצברים שאחד מהם היה עוד במצב סביר (לא חדש אבל עוד לא גמור) לאחר שחברו כבר מת...

ומה תעשה אם אחד המצברים יתקלקל אחרי חצי שנה (ותקבל מאחריות תחליף במקומו), תחליף גם את התקין? על חשבונך???

פעם גם אני האמנתי בשיטה של "חייבים להחליף שנים ביחד", שאני חושב על זה מבחינת הגיון חשמלי פיזיקלי אני לא מוצא הצדקה (לא מבין את ההערה של רענן על התנגדות פנימית ולמה זה חשוב בחיבור מקבילי).

אם מצבר נגמר אחרי סוף האחריות וגם השני כבר חלש, אני מקבל, תחליף שניים.
אם אחד תקין, אין סיבה להחליף אותו.
אבל..
ברכב כמו טרופר, שיש שני מצברים במקביל, ברגע שנראה לי שיש פריקה גבוהה שהרכב עומד כמה ימים, אני מפריד בין המצברים ובודק.
כן, יש בעיתיות במצבר שמתעייף, וסתם יפרוק את המצבר החדש כל הזמן.
קצת עירנות למתח מצבר לפני התנעה פותרת את זה וחוסכת הרבה כסף.

raanan
21-02-21, 01:09
ומה תעשה אם אחד המצברים יתקלקל אחרי חצי שנה (ותקבל מאחריות תחליף במקומו), תחליף גם את התקין? על חשבונך???

פעם גם אני האמנתי בשיטה של "חייבים להחליף שנים ביחד", שאני חושב על זה מבחינת הגיון חשמלי פיזיקלי אני לא מוצא הצדקה (לא מבין את ההערה של רענן על התנגדות פנימית ולמה זה חשוב בחיבור מקבילי).

אם מצבר נגמר אחרי סוף האחריות וגם השני כבר חלש, אני מקבל, תחליף שניים.
אם אחד תקין, אין סיבה להחליף אותו.
אבל..
ברכב כמו טרופר, שיש שני מצברים במקביל, ברגע שנראה לי שיש פריקה גבוהה שהרכב עומד כמה ימים, אני מפריד בין המצברים ובודק.
כן, יש בעיתיות במצבר שמתעייף, וסתם יפרוק את המצבר החדש כל הזמן.
קצת עירנות למתח מצבר לפני התנעה פותרת את זה וחוסכת הרבה כסף.

זיו,
ראשית, אתה צודק !
שנית, למה להרוס מיתוס ופרנסה למתקיני המצברים ?

אפשר להתקין מצברים שונים לא מאותו יצרן ולא באותו קיבולת בלבד שהם תקינים.
קח מצבר 60AH ותחבר לו במקביל מצבר 40AH , מבחינה חשמלית קיבלת מצבר 100AH

לעניין ההתנגדות הפנימית (למרות שלא רואה היכן בשרשור הזה רשמתי זאת),
מצבר שמסיים את חייו, אחד או יותר מהלוחות גורם להתנגדות ופריקה פנימית של הלוחות האחרים.
לכן כשיש מצבר אחד לא תקין בחיבור מקבילי,
ישנה טעינה למצבר התקול (שהרכב לא מונע) שזה בעצם פריקה של המצבר התקין.

בפרקטיקה המעשית,
אם מתקינים זוג מצברים זהים (יצרן, דגם, ת. יצור) והם מחוברים במקביל
ללא כל אמצעי ניתוק ביניהם בחניה,
אזי בד"כ הם יסיימו את חייהם פחות או יותר באותו זמן.
כמובן שאם מצבר אחד סיים חייו לאחר 4 שנים,
מן הסתם נחליף גם את התאום שלו על הדרך למרות שעדיין תקין.

רענן

erezgur
21-02-21, 09:16
אז אפרט קצת יותר וגם אתן מילה טובה לנותני שירות שמגיע להם.

זוג מצברים FVP נרכשו ממקס מצברים לפני כ-3.5 שנים, עם אחריות לשנתיים.

שלושה שבועות לפני תום תקופת האחריות - היו קשיים בהתנעה. הגיע עובד של מקס-מצברים בדק תחת עומס ופסק שאחד המצברים גמור. החליף את אותו מצבר במצבר חליפי (לא היה חדש, אבל במצב סביר). אמרתי שבטרופר למיטב הבנתי צריך להחליף את שני המצברים אבל הוא טען שאינו יכול להחליף שניים כאשר אחד מהם עדיין במצב סביר יחסית (לטענתו היבואן לא יכסה את זה).

עברו מספר שבועות נוספים, כבר כשבועיים-שלושה לאחר תום תקופת האחריות המקורית ושוב בעיות התנעה. התקשרתי למקס-מצברים והזכרתי את הסיפור ואת חילופי הדברים שהיו מעט לפני תום האחריות. מקס שלח שוב ניידת, בדקו המצברים והפעם החליף את המצבר השני (המקורי שהיה גמור) במצבר חדש (מאותה חברה של החליפי, שניהם ללא תוויות אז לא יודע לציין את החברה, כנראה וולטא (לא וורטא)). בהחלט מגיעה מילה טובה על השירות ועל ההחלפה לאחר תום האחריות.

כמעט שנה וחצי לאחר מכן, שוב המצברים קצת חלשים (מדי פעם טענתי בעזרת מטען כדי לנסות לוודא שלא מדובר בהדר טעינה הנובע מנסועה מעטה בתקופת הסגר) וכבר מספר פעמים נאלצתי להשתמש ב"בוסטר" (מארז אנרגיה קטן) כדי להניע. הפעם עצרתי ב"ענק המצברים" לבדיקה תחת עומס והתברר שהמצבר עליו מוטבע "חליפי" גמור, והשני (שכאמור קיבלתי אותו חדש כשנה וחצי קודם לכך) עדיין סביר יחסית.
התלבטתי באמת לרגע האם לנסות שוב להחליף רק אחד ולמשוך קצת את החלפת השני, אבל מכיוון שאני זוכר שתמיד מומלץ להחליף את שניהם ביחד ומכיון שגם המצבר שהיה יחסית סביר כבר עבד כשנה וחצי (ואצלי המצברים מחזיקים בד"כ כשנתיים וקצת) ובעיקר מפני שביום-יום אשתי נוסעת ברכב וממש לא אוהבת לאחר יום עבודה לגלות שהיא לא מצליחה להתניע אותו, בתוספת למחיר טוב שקיבלתי על זוג מצברי בוש עם אחריות של שנתיים - נרכשו שני מצברים חדשים.

אני מניח שבמצב שבו לאחר חצי שנה אחד המצברים מתגלה כגמור והשני תקין - לא אחליף את שניהם, אבל עד היום תמיד הבעיות במצברים מתחילות כשנתיים לאחר ההחלפה. נשמע לי הגיוני שכאשר שני מצברים מחוברים במקביל ואחד מהם כבר חלש הרבה יותר מהשני, נוצר מצב שבו יש זרם שעובר מהמצבר החזק יותר למצבר החלש וכאשר זה מצב שנמשך ימים רבים זה בהדרגה גורם להחלשות המצבר, כלומר כאשר מצבר אחד גמור גם השני ילך וייחלש (בדיוק כמו במצב שיש זליגת זרם משמעותית בכל רכב אחר). אני טועה?

raanan
21-02-21, 10:08
ובעיקר מפני שביום-יום אשתי נוסעת ברכב וממש לא אוהבת לאחר יום עבודה לגלות שהיא לא מצליחה להתניע אותו,
ארז היקר,
זכית !
לא הרבה נשים מוכנות לנהוג בטרופר ביום יום
(אני מניח שהטרופר מוגבה קלות ולא נעול בצמיגי שטח מלא)

מצבר חליפי זה מצבר שימיו היפים כבר אחריו.
דהיינו המתקין ממש את האחריות עד לתאריך הפקיעה המקורי של המצבר שנרכש.
לעיתים החליפי גם מחזיק יותר.

מבחינה חשמלית אין בעיה לערבב.
אבל בפרקטיקה המעשית אם החזיקו המצברים שלוש שנים ויותר,
עדיף להחליף כזוג ולהימע "מהתקיעות", בזבוז הזמן והניג'וס.

אבל כמו שציין זיו,
אם החלפת זוג מצברים ואחד מהם בשל תקלת ייצור שבק תוך חודשים ספורים,
תחליף רק אותו.
נ.ב- אם תחליף גם את התקין, הוא יהיה המצבר החליפי עבור מישהו אחר ...

זה בערך כמו צמיגים בסובארו .
המלצת היצרן להחליף 4 בבת אחת.
נניח שהחלפת ולאחר 5000 קמ' התפוצץ צמיג,
האם תחליף שוב את כל הרביעייה ? כמובן שלא !
(דוגמה לא הכי קולעת אבל נותנת כיוון להמחשה)

רענן

wonderd
27-03-21, 11:40
פעם הייתי מחליף רק מצבר אחד בתנאי שהשני עוד תקין, היום אני מחליף 2 בלי להסס. אם השני עוד חי אני שומר אותו בשביל מישהו אחר שאולי יצטרך.
לגבי ברז חשמלי - לא רואה שום צורך אם הרכב תקין - הרכב שלי גם אחרי שבועיים מניע די בקלות למרות שאני משתדל שלא יקרה מצב כזה.

לגבי האישה שנוסעת ברכב של ארז - גם אני כבר מזמן העברתי בעלות על הרכב לאישתי, הכריחה אותי לקנות לה דימקס אבל לא מוכנה לרדת מהטרופר. שתהיה בריאה.

עכשיו אני חושב ברצינות להעיף את הדימקס בזמן שהיא לא שמה לב ולקנות רנו גרנד קופה, שיהיה גם לי קצת נוח מה יש :)

ofer_b
06-04-21, 14:19
רעיון: מה לגבי התקנת ממסר לזרם גבוה שינתק את המצבר צרכנים (ז"א לא המצבר התנעה, אלא השני) כשהרכב חונה?

ז"א כל עוד הסוויטץ סגור, הממסר מנותק ומצבר אחד מנותק. כך לא תתבצע פריקה של מצבר אחד לשני (הרי כשהרכב מונע אין פריקה, יש טעינה של שני המצברים)
ברגע שסוויטץ פתוח -> ממסר מחובר -> מצבר צרכנים מחובר -> ניתן להניע והכל עובד כרגיל.
הממסר יחובר למצבר צרכנים בשביל למנוע מעבר זרם גדול מידי שנדרש לסטרטר.

יעבוד? יתרונות/חסרונות?

zivo
06-04-21, 18:41
זה דיון על טרופר.
בטרופר יש שני מצברים להתנעה ואין מצבר צרכנים.

ofer_b
06-04-21, 20:00
זה דיון על טרופר.
בטרופר יש שני מצברים להתנעה ואין מצבר צרכנים.נכון, ידוע. חשבתי שרק מצבר אחד מחובר ישירות לסטרטר והשני רק עוזר לו, אבל אכן שניהם מחוברים ישירות.
אפילו שכך, עדיין אפשר לשים קונטקטור (ממסר שלא צריך מתח קבוע) ,אני מניח שיש כאלה שעמידים לזרם גבוה, לא?

Sent from my ONEPLUS A6000 using Tapatalk

zivo
06-04-21, 23:02
נכון, ידוע. חשבתי שרק מצבר אחד מחובר ישירות לסטרטר והשני רק עוזר לו, אבל אכן שניהם מחוברים ישירות.
אפילו שכך, עדיין אפשר לשים קונטקטור (ממסר שלא צריך מתח קבוע) ,אני מניח שיש כאלה שעמידים לזרם גבוה, לא?

Sent from my ONEPLUS A6000 using Tapatalk

אפשרי, אבל...
אולי תנסו להסביר מה אתם מנסים לפתור?
מה הבעיה?
זה שרשרור הזוי, רק עצות, מבלי להסביר מה הבעיה.

כבעלים של טרופר-
עזבו את המערכת חשמל שלו. היא טובה ואמינה.
חפשו בעיות אחרות.

-->