Zivcar
25-02-21, 12:54
1. תקציב - צריך להביא בחשבון שההוצאות על רכב שטח גבוהות בד"כ משמעותית מהוצאות על רכב פרטי!
א. מה התקציב לרכישת הרכב? כ-120K, עם אפשרות להתגמש מעט למעלה לאקזמפלר ספציפי (אם קיימות תוספות ושיפורים רלוונטיים וכו')
ב. האם התקציב שציינת כולל מבחינתך את עלויות התיקונים, השיפורים והתחזוקה (לפחות של ששת החודשים הראשונים) או שמדובר במחיר הרכישה בלבד ויהיה מימון נפרד לעלויות התחזוקה? לא, לוקח בחשבון יישור קו של עד 5K, מיגון והגבהה לאורך שנת הבעלות הראשונה.
ג. האם אתה מסוגל להתמודד עם הוצאה חד פעמית גדולה יחסית (למשל 5,000-10,000 ש"ח) לתיקון הרכב אחת לכמה שנים? כן, אם כי המטרה להימנע מהפתעות טכניות - בעיקרי משיקולי התעסקות ופחות משיקולי תקציב.
2. גודל / קיבולת הרכב - כמה אנשים הוא צריך להכיל בטיולים? זוג או בודד? משפחה של חמש נפשות? כלב? קוף? האם לעיתים תרצו לעשות טיול של מספר ימים עם לינת שטח? זוג+2 שמסוגל לקחת אותנו גם לטיול הכולל לינה, מספר ימים בצימר וכו'.
3. נסועה שנתית ותחזוקה:
א. כמה קילומטרים הרכב יעשה בשנה? כמה ק"מ להערכתך יהיו לצרכי טיול (כולל את הטיול בשטח עצמו ואת הנסיעה הלוך וחזור) וכמה נסיעה שוטפת שאינה קשורה לטיול? 10-15K , כשהנסיעות המנהלתיות צפויות להיות פחות מ-10K (היום עושה כ-8K ללא טיולים)
ב. הרכב הוא יום יומי או מדובר ברכב פנאי לסופי שבוע (האם תוכלו לעיתים להשלים עם כמה ימים שבהם הרכב מושבת לצרכי טיפול ולא יכול לשמש לנהיגה)? יום יומי, יש רכב נוסף אבל יש ימים ששני הרכבים בבית בשימוש, נדרש להיות זמין ככל הניתן.
ג. האם כל התחזוקה תתבצע במוסכים / בעלי מקצוע או שיש ידע טכני / רצון / כוונה לביצוע תחזוקה עצמית (לפחות חלקית)? מוסכים, אולי פעולות פשוטות יעברו לתחזוקה עצמית אם יתפנה זמן בעוד כמה שנים כשהילדים יגדלו.
ד. האם מקום המגורים הוא באזור מרכזי עם מוסכים ואנשי מקצוע זמינים במרחק נסיעה סביר או בפריפריה הרחוקה מאזני מקצוע / מוסכים? גר בגוש דן, תחזוקה במוסכים בלבד.
4. אופי השימוש והטיולים:
א. האם מתכננים לנסוע רק בשבילי עפר ודרכי כורכר כבושות, האם רק טיולים רגועים בחיק הטבע, האם טיולים שלעיתים ידרשו מעבר מעלה קשה / מדרגת סלע וכו'? הדגש הוא על טיולים בחיק הטבע, לרוב קטעים ארוכים של שבילי מדבר. אבל לא מעונינים להירתע מהצלבה/מדרגה ספציפית, חוסן הרכב צריך להיות כזה שאין חשש לנסיעה קרוב למגבלות הרכב בכל המסלולים המוכרים. לא מעוניין לנסוע על המגבלות ולהסתמך על כישרון/תשומת הלב של הנהג.
ב. אם טיילתם ברכבי שטח בעבר או שיש קבוצה המטיילת עם רכבי שטח שאתם חושבים להצטרף אליה מדי פעם לטיול - מהם רכבי השטח של אנשי הקבוצה? כרגע בעלים של ג'ימני, ממוגן, מוגבהה 2", על צמיגי 50:50 במידה מקורית ונעילה אחורית נשלטת. רוב החברים התחילו מרכב דומה, כאשר רוב הרכבים כיום הם פג'רו ולנד קרוזר, עם שיפורים צנועים (מיגון, הגהה חוקית).
ג. מהם המקומות המאתגרים ביותר שבהם עברתם / תרצו לעבור או שטיול שתרצו להשתתף בו עבר? (גם אם רק ראיתם תמונות של טיול שטח שעניין אתכם ויודעים לציין את שם המקום או המסלול). מטיילים לרוב במסלולים שהינם עד בינוני+, בדרך כלל רוב המסלול קל עם מדרגה או הצלבה נקודתית שנדרש לעבור. מעלות/אתגרים רלוונטיים מהשנה האחרונה - מהמכתש הגדול לצין דרך מעלה אברהם (בעליה), מדרגות לאלמוג דרך סיבוב המוות (בעליה).
5. העדפות ותנאי סף - האם יש תנאי סף?
א. גיר אוטומטי/ידני - עדיפות לאוטומט אבל אין פסילה חד משמעית לידני
ב. מנוע דיזל/בנזין - דיזל, אומנם הנסועה לא גבוהה, אבל קשה לנו (מנטלית) עם עלות טיול של כמה ימים כשמדובר במנוע בנזין. לא מעונינים להתעסק עם מערכת גז, יותר מידי סימני שאלה.
ג. תצורה (טנדר, קצר, ארוך...) - חובה 4-5 דלתות לטובת הכנסת והוצאת ילדים מכיסאות בטיחות. עדיפות לרכב מרווח כדי שלא נצטרך להתחשבן על ציוד ביציאה לטיולים.
ד. גיל הרכב - חדש בלבד? משומש בן שנים ספורות? רכב אספנות?
שנתון חדש ככל הניתן, כמובן שיהיה יד שניה.
אילוצים נוספים:
א. אמינות לפני הכל, זמן הוא המצרך שהכי בחוסר אצלנו עם עבודות עמוסות וילדים קטנים - מעונינים במיעוט התעסקות בתחזוקת הרכב וכמו גם קהילה תומכת זמינות מוסכים וניסיון רב בפתרון תקלות ידועו, יש לזה משקל רב בבחירת הרכב. זה דורש שנתון גבוהה ורכב פופולרי.
ב. חוקיות, הרכב צריך להיות מותאם לשטח עם זמינות שיפורים חוקית. אין שום כוונה לחרוג מהמעט (לצערי) שמותר בחוק, אם זה הגבהה סולידית ואם זה מידת צמיגים.
ג.זמינות שיפורים - הרכב לא מיועד להיות רכב עבירות אבל נדרש לעמוד בסטנדרט שאני רגיל אליו, מה שכנראה דורש זמינות צמיגי 50:50 או שטח מלא במידה חוקית עם קוד עומס וקוד מהירות לפי המצוין ברישיון הרכב. זמינות של הגבהות חוקיות. נעילה אחורית מקורית (מועדף) או זמינות של נעילה אחורית נשלטת נפוצה ומוכרת בארץ. וכמובן מיגונים ומגני סף זמינים.
ד. תצורת רכב - SUV, קראתי כל מה שנכתב על טנדרים אך בשלב זה קשה לנו עם מעבר לתצורה זו. יתכן ונדחק לשם בהעדר אלטרנטיבות שפויות של SUV
ה.סחירות - כמובן שיקול אך הכוונה להחזיק ברכב 5-6 שנים, כך שזה אינו הדבר הכי חשוב בסדר העדיפויות.
6. האם עד כה "ננעלת" על סוגי רכב מסויימים? לחלופין, יש "וטו" על סוגי רכב מסויימים?
בחנו וראינו (לא במעמד לפני קניה אלא אצל חברים) כבר מספר רב של רכבים, אציין את המחשבות בנושא כדי שניתן יהיה לאשר/להפריך אותם.
לנד קרוזר - בתקציב הנ"ל שנתונים ישנים מאוד עם כמויות ק"מ אדירות, לא מאמין במיתוס "טיוטא לא מתקלקלת", במיוחד שיש לנו בקבוצה לנד קרוזרים בני 12-15 שמתקלקלים, והבעלים סובלים לא מעט.
פתפיינדר - רכב נדיר יחסית בשטח עם מוניטין אמינות מפוקפק ומעט קהילה סביבו. יש מעט בלוח אחרי 2010, וכמעט לא רואים למכירה עם ק"מ גבוהה (מעל 300K ק"מ), מעיד במשהו על אורך החיים שלהם.
רקסטון (בתצורה עד 2017) - הרבה דברים טובים נאמרו עליו אך גם בעיות אמינות מסוימות (טרנספר שמתאבד), אין צמיגי שטח מלא או 50:50 חוקיים (בגלל פער בקוד מהירות) לשנתונים החדשים, אין נעילה אחורית (בשנים הרלוונטיות), TC בעייתי בחלק מהדגמים. ירידת ערך מהירה וסחירות לא משהו לרכבים עם ק"מ גבוהה.
פג'רו BK - ברכב זה מיקדנו את החיפוש עד כה, הגודל מתאים לנו, ורמת המחירים (התקציב מספיק לסביבות 2010-2013) סבירה, עם הגבהה ונעילה מקורית רמת העבירות מספקת לחלוטין. אמינות לא נופלת מהמתחרה מבית טויוטה ובטח תהיה יותר טובה (בגלל השנתון המתקדם). בפועל, כמעט ואין כאלה בלוחות, אלה שנמצאים בלוחות זמן רב הם או שבורים ולא מתוחזקים או עם סיפור רקע (רכב מגב מבצעי לשעבר וכו'). במיוחד עכשיו עם עליית הביקוש לג'יפים בעקבות הקורונה, הסיכוי לתפוס אקזמפלר מוצלח לפני שנחטף (לרוב תוך דק' מהרגע שהופיע בלוח) מתחיל להיראות קלוש יותר ויותר. בקיצור אולי יהיה מזל, אבל אשמח להנעל על עוד דגם או שתיים כדי להגדיל את הסיכוי לרכישה מוצלחת.
ג'יפ ליברטי - קטן יחסית, צריכת דלק רעה לבנזין ופחד מאמינות בעייתית של דגמי הדיזל. כמעט ולא נמכרים מעל שנתון 2008-2010, וגם חשש מאמינות של רכב אמריקאי מזדקן.
גרנד ויטרה - אמינות מוכרת לטובה של סוזוקי, צריכת דלק גבוהה, קטן יחסית, עבירות לא ברמה של SUV, נמוך גם אחרי הגבהה, תחושה כללית של רכב "לא קשוח".
גרנד צ'ירוקי - דגמים רלוונטיים (נעילות/הילוך כוח) קשים לאיתור, צריכת דלק בעייתית, דיזל עם מוניטין אמינות רע. חשש כללי מאמינות של רכב אמריקאי מזדקן.
היילקס - קושי עם תצורת טנדר, רכבים בתקציב שלנו עם מעל רבע מיליון ק"מ והיסטוריה בעייתית.
האנטר/טרייטון - קושי עם תצורת טנדר, חשש מרכב נמוך עם זוויות מרכב בעיתיות, מידת צמיגים קטנה ביחס לאלטרנטיבות.
אשמח לדעות והצעות, ובמיוחד לניסיון שלכם עם רכישת רכבים בדרישות דומות.
א. מה התקציב לרכישת הרכב? כ-120K, עם אפשרות להתגמש מעט למעלה לאקזמפלר ספציפי (אם קיימות תוספות ושיפורים רלוונטיים וכו')
ב. האם התקציב שציינת כולל מבחינתך את עלויות התיקונים, השיפורים והתחזוקה (לפחות של ששת החודשים הראשונים) או שמדובר במחיר הרכישה בלבד ויהיה מימון נפרד לעלויות התחזוקה? לא, לוקח בחשבון יישור קו של עד 5K, מיגון והגבהה לאורך שנת הבעלות הראשונה.
ג. האם אתה מסוגל להתמודד עם הוצאה חד פעמית גדולה יחסית (למשל 5,000-10,000 ש"ח) לתיקון הרכב אחת לכמה שנים? כן, אם כי המטרה להימנע מהפתעות טכניות - בעיקרי משיקולי התעסקות ופחות משיקולי תקציב.
2. גודל / קיבולת הרכב - כמה אנשים הוא צריך להכיל בטיולים? זוג או בודד? משפחה של חמש נפשות? כלב? קוף? האם לעיתים תרצו לעשות טיול של מספר ימים עם לינת שטח? זוג+2 שמסוגל לקחת אותנו גם לטיול הכולל לינה, מספר ימים בצימר וכו'.
3. נסועה שנתית ותחזוקה:
א. כמה קילומטרים הרכב יעשה בשנה? כמה ק"מ להערכתך יהיו לצרכי טיול (כולל את הטיול בשטח עצמו ואת הנסיעה הלוך וחזור) וכמה נסיעה שוטפת שאינה קשורה לטיול? 10-15K , כשהנסיעות המנהלתיות צפויות להיות פחות מ-10K (היום עושה כ-8K ללא טיולים)
ב. הרכב הוא יום יומי או מדובר ברכב פנאי לסופי שבוע (האם תוכלו לעיתים להשלים עם כמה ימים שבהם הרכב מושבת לצרכי טיפול ולא יכול לשמש לנהיגה)? יום יומי, יש רכב נוסף אבל יש ימים ששני הרכבים בבית בשימוש, נדרש להיות זמין ככל הניתן.
ג. האם כל התחזוקה תתבצע במוסכים / בעלי מקצוע או שיש ידע טכני / רצון / כוונה לביצוע תחזוקה עצמית (לפחות חלקית)? מוסכים, אולי פעולות פשוטות יעברו לתחזוקה עצמית אם יתפנה זמן בעוד כמה שנים כשהילדים יגדלו.
ד. האם מקום המגורים הוא באזור מרכזי עם מוסכים ואנשי מקצוע זמינים במרחק נסיעה סביר או בפריפריה הרחוקה מאזני מקצוע / מוסכים? גר בגוש דן, תחזוקה במוסכים בלבד.
4. אופי השימוש והטיולים:
א. האם מתכננים לנסוע רק בשבילי עפר ודרכי כורכר כבושות, האם רק טיולים רגועים בחיק הטבע, האם טיולים שלעיתים ידרשו מעבר מעלה קשה / מדרגת סלע וכו'? הדגש הוא על טיולים בחיק הטבע, לרוב קטעים ארוכים של שבילי מדבר. אבל לא מעונינים להירתע מהצלבה/מדרגה ספציפית, חוסן הרכב צריך להיות כזה שאין חשש לנסיעה קרוב למגבלות הרכב בכל המסלולים המוכרים. לא מעוניין לנסוע על המגבלות ולהסתמך על כישרון/תשומת הלב של הנהג.
ב. אם טיילתם ברכבי שטח בעבר או שיש קבוצה המטיילת עם רכבי שטח שאתם חושבים להצטרף אליה מדי פעם לטיול - מהם רכבי השטח של אנשי הקבוצה? כרגע בעלים של ג'ימני, ממוגן, מוגבהה 2", על צמיגי 50:50 במידה מקורית ונעילה אחורית נשלטת. רוב החברים התחילו מרכב דומה, כאשר רוב הרכבים כיום הם פג'רו ולנד קרוזר, עם שיפורים צנועים (מיגון, הגהה חוקית).
ג. מהם המקומות המאתגרים ביותר שבהם עברתם / תרצו לעבור או שטיול שתרצו להשתתף בו עבר? (גם אם רק ראיתם תמונות של טיול שטח שעניין אתכם ויודעים לציין את שם המקום או המסלול). מטיילים לרוב במסלולים שהינם עד בינוני+, בדרך כלל רוב המסלול קל עם מדרגה או הצלבה נקודתית שנדרש לעבור. מעלות/אתגרים רלוונטיים מהשנה האחרונה - מהמכתש הגדול לצין דרך מעלה אברהם (בעליה), מדרגות לאלמוג דרך סיבוב המוות (בעליה).
5. העדפות ותנאי סף - האם יש תנאי סף?
א. גיר אוטומטי/ידני - עדיפות לאוטומט אבל אין פסילה חד משמעית לידני
ב. מנוע דיזל/בנזין - דיזל, אומנם הנסועה לא גבוהה, אבל קשה לנו (מנטלית) עם עלות טיול של כמה ימים כשמדובר במנוע בנזין. לא מעונינים להתעסק עם מערכת גז, יותר מידי סימני שאלה.
ג. תצורה (טנדר, קצר, ארוך...) - חובה 4-5 דלתות לטובת הכנסת והוצאת ילדים מכיסאות בטיחות. עדיפות לרכב מרווח כדי שלא נצטרך להתחשבן על ציוד ביציאה לטיולים.
ד. גיל הרכב - חדש בלבד? משומש בן שנים ספורות? רכב אספנות?
שנתון חדש ככל הניתן, כמובן שיהיה יד שניה.
אילוצים נוספים:
א. אמינות לפני הכל, זמן הוא המצרך שהכי בחוסר אצלנו עם עבודות עמוסות וילדים קטנים - מעונינים במיעוט התעסקות בתחזוקת הרכב וכמו גם קהילה תומכת זמינות מוסכים וניסיון רב בפתרון תקלות ידועו, יש לזה משקל רב בבחירת הרכב. זה דורש שנתון גבוהה ורכב פופולרי.
ב. חוקיות, הרכב צריך להיות מותאם לשטח עם זמינות שיפורים חוקית. אין שום כוונה לחרוג מהמעט (לצערי) שמותר בחוק, אם זה הגבהה סולידית ואם זה מידת צמיגים.
ג.זמינות שיפורים - הרכב לא מיועד להיות רכב עבירות אבל נדרש לעמוד בסטנדרט שאני רגיל אליו, מה שכנראה דורש זמינות צמיגי 50:50 או שטח מלא במידה חוקית עם קוד עומס וקוד מהירות לפי המצוין ברישיון הרכב. זמינות של הגבהות חוקיות. נעילה אחורית מקורית (מועדף) או זמינות של נעילה אחורית נשלטת נפוצה ומוכרת בארץ. וכמובן מיגונים ומגני סף זמינים.
ד. תצורת רכב - SUV, קראתי כל מה שנכתב על טנדרים אך בשלב זה קשה לנו עם מעבר לתצורה זו. יתכן ונדחק לשם בהעדר אלטרנטיבות שפויות של SUV
ה.סחירות - כמובן שיקול אך הכוונה להחזיק ברכב 5-6 שנים, כך שזה אינו הדבר הכי חשוב בסדר העדיפויות.
6. האם עד כה "ננעלת" על סוגי רכב מסויימים? לחלופין, יש "וטו" על סוגי רכב מסויימים?
בחנו וראינו (לא במעמד לפני קניה אלא אצל חברים) כבר מספר רב של רכבים, אציין את המחשבות בנושא כדי שניתן יהיה לאשר/להפריך אותם.
לנד קרוזר - בתקציב הנ"ל שנתונים ישנים מאוד עם כמויות ק"מ אדירות, לא מאמין במיתוס "טיוטא לא מתקלקלת", במיוחד שיש לנו בקבוצה לנד קרוזרים בני 12-15 שמתקלקלים, והבעלים סובלים לא מעט.
פתפיינדר - רכב נדיר יחסית בשטח עם מוניטין אמינות מפוקפק ומעט קהילה סביבו. יש מעט בלוח אחרי 2010, וכמעט לא רואים למכירה עם ק"מ גבוהה (מעל 300K ק"מ), מעיד במשהו על אורך החיים שלהם.
רקסטון (בתצורה עד 2017) - הרבה דברים טובים נאמרו עליו אך גם בעיות אמינות מסוימות (טרנספר שמתאבד), אין צמיגי שטח מלא או 50:50 חוקיים (בגלל פער בקוד מהירות) לשנתונים החדשים, אין נעילה אחורית (בשנים הרלוונטיות), TC בעייתי בחלק מהדגמים. ירידת ערך מהירה וסחירות לא משהו לרכבים עם ק"מ גבוהה.
פג'רו BK - ברכב זה מיקדנו את החיפוש עד כה, הגודל מתאים לנו, ורמת המחירים (התקציב מספיק לסביבות 2010-2013) סבירה, עם הגבהה ונעילה מקורית רמת העבירות מספקת לחלוטין. אמינות לא נופלת מהמתחרה מבית טויוטה ובטח תהיה יותר טובה (בגלל השנתון המתקדם). בפועל, כמעט ואין כאלה בלוחות, אלה שנמצאים בלוחות זמן רב הם או שבורים ולא מתוחזקים או עם סיפור רקע (רכב מגב מבצעי לשעבר וכו'). במיוחד עכשיו עם עליית הביקוש לג'יפים בעקבות הקורונה, הסיכוי לתפוס אקזמפלר מוצלח לפני שנחטף (לרוב תוך דק' מהרגע שהופיע בלוח) מתחיל להיראות קלוש יותר ויותר. בקיצור אולי יהיה מזל, אבל אשמח להנעל על עוד דגם או שתיים כדי להגדיל את הסיכוי לרכישה מוצלחת.
ג'יפ ליברטי - קטן יחסית, צריכת דלק רעה לבנזין ופחד מאמינות בעייתית של דגמי הדיזל. כמעט ולא נמכרים מעל שנתון 2008-2010, וגם חשש מאמינות של רכב אמריקאי מזדקן.
גרנד ויטרה - אמינות מוכרת לטובה של סוזוקי, צריכת דלק גבוהה, קטן יחסית, עבירות לא ברמה של SUV, נמוך גם אחרי הגבהה, תחושה כללית של רכב "לא קשוח".
גרנד צ'ירוקי - דגמים רלוונטיים (נעילות/הילוך כוח) קשים לאיתור, צריכת דלק בעייתית, דיזל עם מוניטין אמינות רע. חשש כללי מאמינות של רכב אמריקאי מזדקן.
היילקס - קושי עם תצורת טנדר, רכבים בתקציב שלנו עם מעל רבע מיליון ק"מ והיסטוריה בעייתית.
האנטר/טרייטון - קושי עם תצורת טנדר, חשש מרכב נמוך עם זוויות מרכב בעיתיות, מידת צמיגים קטנה ביחס לאלטרנטיבות.
אשמח לדעות והצעות, ובמיוחד לניסיון שלכם עם רכישת רכבים בדרישות דומות.