cjf
21-03-21, 21:49
ערב טוב, נתחיל רגע בהקדמה קצרה ברשותכם. הגעתי לפטרול לגמרי במקרה לפני 12 שנים בערך. זה מעולם לא היה בתכנון. עד אז נסעתי בסיקסים ישנים, סופות ודיפנדר אחד שאני ממש לא רוצה לדבר עליו כי אני מתעצבן כל פעם שאני נזכר במחראה הזאת. אני מפרזל סוסים במקצועי נוסע מעל 50k בשנה, 90% מהזמן עם נגרר ציוד במשקל כולל של בערך 800קג.
הרכב שלי משמש כרכב משפחה, טיולים וכמובן עבודה. לא מעניין אותי הפרדת רשויות, אני נוסע כל יום לעבודה כאילו שאני חוצה את אפריקה והרכב מזווד ומאורגן בהתאם. למה? כי ככה בא לי. אני ישן כל שבוע מינימום לילה אחד בחוץ למטרת שמירה על השפיות הזמנית שלי.( למשל עכשיו אני באזור בת שלמה באיזה פינה). ושוב, הרכב מותאם לזה.
אז למה דווקא פטרול? כי הוא חתיכת בהמה גדולה, הכל פה בנוי באובר קיל עצבני מהסרנים דרך הגיר, לדלתות, לצלבים וכו וכו. בעברי בערך 650k על פטרול ומעולם לא הייתי צריך להחליף ולו שייבה ברכב הזה חוץ מבתא המנוע, מה שמביא אותנו לנושא הרלוונטי.
אז לענייננו. Zd30, מנוע שיושב בלא מעט מכוניות ומשאיות קלות של ניסאן, רנו מסוף שנות התשעים ואילך ועד כמה שאני יודע ללא בעיות מיוחדות חוץ מבפטרול כמובן. לא העיפרון הכי טוב בקלמר בלי שום ספק ותאמינו לי שאם לא הייתי חי בארץ ההגיון והמנהל התקין בכלל לא הייתי מתעסק עם המנוע הזה אבל אני כאן וזה מה יש.
אז כמו שכתבתי, זה לא אמין כמו 4.2 של טויוטה אבל בסך הכל בסדר ברוב המכוניות חוץ מבפטרול אז מה הקטע?
הבעיה בעצם נעוצה לא במנוע עצמו אלא בניהול מנוע כלומר במחשב שמנהל את המנוע ושולט בכמות הדלק, תזמון המשאבה גדישת הטורבו וכו. פה מהנדסי ניסאן נכשלו בגדול ובאמת המנועים האלה התיכו בוכנות כמעט בכל הפטרולים ולא רק בישראל איפשהו בין 50k ל 150k וכמעט תמיד הכשל היה חור או סדק באחת הבוכנות או יותר. הסיבה היתה טמפ egt גבוהה מידי, 550עד 700מעלות מה שגרם לבוכנות שעשויות מאלומיניום (לטובת מי שלא מכיר) לקרוס. הסיבה לטמפ הגבוהות האלה היתה גדישה נמוכה מדי של הטורבו אחרי ששמתי שעון egt ושעון גדישה אפשר היה לראות איך הגדישה עולה לבערך 1.2 באר ואז נופלת לאזור 0.3 באר ונשארת שם אם זה בשיוט על כביש 6 ואם זה בעקיפה או עליה ואז הטורבו היה עושה טובה ומטפס לאזור 0.5 באר. בכל מקרה התוצאה היתה טמפ שריפה גבוהות לאורך רוב חיי המנוע עד לקריסת אחת מהבוכנות. עד כאן תיאור הבעיה.
האוסטרלים שסבלו מאותה בעיה הביאו פיתרון בצורת שליטה מכאנית ידנית על הטורבו באמצות קיט פשוט שעולה כמה מאות שקלים שלוקח את השליטה בטורבו מהמחשב ומעביר אותו לגחמות הנהג. מכיוון שאני תמיד מעדיף להתגלח על זקן של אחרים הזמנתי את הקיט הנ'ל (ביחד עם חברי amirk). הטמפ ירדו באופן מידי במאות מעלות, למשל נסיעה השעון הראה בערך 500 מעלות ירדה לאזור 250 ועליה מגמלא לצומת דליות שהיתה גובה מהמנוע כמעט 700 מעלות הורידה את המחיר למקסימום 500 מעלות וזה בקיץ עם מזגן והנגרר. בנוסף לקיט הקטן הזה חסמתי את ה egr, ניקיתי טוב טוב את סעפת היניקה וניתקתי את צינורית הוואקום ששולטת בפתחי האויר של ה egr מה שנתן לי כמות רבה יותר של אויר נקי. גם הסחיבה של הרכב השתפרה בצורה משמעותית מאד, זה לא שאני נותן בראש לקורבט ברמזור אבל כבר לא מרגיש מגוחך ליד לנדקרוזר שעדיין אוכל אותי בלי מלח בעליה.
זהו בגדול אבל כמו ברוב המקרים פתרנו בעיה אז יצרנו חדשה. האינטר קולר המקורי לא עומד בלחץ הזה וצריך להלחים את הרשת לאמבטיות שלו או לקנות אחד מולחם משופר באיביי. בערך 80 דולר. בנוסף התחילה תופעה שנקראת limp mode שזה זיהוי של המחשב לגדישת יתר מבחינתו וניתוק כמות הדלק במשאבה. תופעה מאד מעצבנת שחייבה אותי לבנות בית maf מוגדל על מנת לרמות את החיישן שיושב שם. שוב, שום דבר מזה לא המצאה שלי, את כל המידע והרעיונות לקחתי מהאוסטרלים.
לסיכום, יש לי פטרול שלדעתי עובד הכי קשה בארץ מבחינת העומס שיושב עליו והוא עומד במשימה בכבוד. זה לא אומר שמחר בבוקר אחרי הקפה הוא לא יחליט להתאבד לי אבל תאמינו לי שאם המנוע הזה היה לא אמין כמו המוניטין שלו אני לא הייתי נוסע בו.
זהו. מקווה שעזרתי במשהו. תרגישו בנוח לשאול שאלות.
שיהיה ערב טוב. עפר
Sent from my SM-A720F using Tapatalk
הרכב שלי משמש כרכב משפחה, טיולים וכמובן עבודה. לא מעניין אותי הפרדת רשויות, אני נוסע כל יום לעבודה כאילו שאני חוצה את אפריקה והרכב מזווד ומאורגן בהתאם. למה? כי ככה בא לי. אני ישן כל שבוע מינימום לילה אחד בחוץ למטרת שמירה על השפיות הזמנית שלי.( למשל עכשיו אני באזור בת שלמה באיזה פינה). ושוב, הרכב מותאם לזה.
אז למה דווקא פטרול? כי הוא חתיכת בהמה גדולה, הכל פה בנוי באובר קיל עצבני מהסרנים דרך הגיר, לדלתות, לצלבים וכו וכו. בעברי בערך 650k על פטרול ומעולם לא הייתי צריך להחליף ולו שייבה ברכב הזה חוץ מבתא המנוע, מה שמביא אותנו לנושא הרלוונטי.
אז לענייננו. Zd30, מנוע שיושב בלא מעט מכוניות ומשאיות קלות של ניסאן, רנו מסוף שנות התשעים ואילך ועד כמה שאני יודע ללא בעיות מיוחדות חוץ מבפטרול כמובן. לא העיפרון הכי טוב בקלמר בלי שום ספק ותאמינו לי שאם לא הייתי חי בארץ ההגיון והמנהל התקין בכלל לא הייתי מתעסק עם המנוע הזה אבל אני כאן וזה מה יש.
אז כמו שכתבתי, זה לא אמין כמו 4.2 של טויוטה אבל בסך הכל בסדר ברוב המכוניות חוץ מבפטרול אז מה הקטע?
הבעיה בעצם נעוצה לא במנוע עצמו אלא בניהול מנוע כלומר במחשב שמנהל את המנוע ושולט בכמות הדלק, תזמון המשאבה גדישת הטורבו וכו. פה מהנדסי ניסאן נכשלו בגדול ובאמת המנועים האלה התיכו בוכנות כמעט בכל הפטרולים ולא רק בישראל איפשהו בין 50k ל 150k וכמעט תמיד הכשל היה חור או סדק באחת הבוכנות או יותר. הסיבה היתה טמפ egt גבוהה מידי, 550עד 700מעלות מה שגרם לבוכנות שעשויות מאלומיניום (לטובת מי שלא מכיר) לקרוס. הסיבה לטמפ הגבוהות האלה היתה גדישה נמוכה מדי של הטורבו אחרי ששמתי שעון egt ושעון גדישה אפשר היה לראות איך הגדישה עולה לבערך 1.2 באר ואז נופלת לאזור 0.3 באר ונשארת שם אם זה בשיוט על כביש 6 ואם זה בעקיפה או עליה ואז הטורבו היה עושה טובה ומטפס לאזור 0.5 באר. בכל מקרה התוצאה היתה טמפ שריפה גבוהות לאורך רוב חיי המנוע עד לקריסת אחת מהבוכנות. עד כאן תיאור הבעיה.
האוסטרלים שסבלו מאותה בעיה הביאו פיתרון בצורת שליטה מכאנית ידנית על הטורבו באמצות קיט פשוט שעולה כמה מאות שקלים שלוקח את השליטה בטורבו מהמחשב ומעביר אותו לגחמות הנהג. מכיוון שאני תמיד מעדיף להתגלח על זקן של אחרים הזמנתי את הקיט הנ'ל (ביחד עם חברי amirk). הטמפ ירדו באופן מידי במאות מעלות, למשל נסיעה השעון הראה בערך 500 מעלות ירדה לאזור 250 ועליה מגמלא לצומת דליות שהיתה גובה מהמנוע כמעט 700 מעלות הורידה את המחיר למקסימום 500 מעלות וזה בקיץ עם מזגן והנגרר. בנוסף לקיט הקטן הזה חסמתי את ה egr, ניקיתי טוב טוב את סעפת היניקה וניתקתי את צינורית הוואקום ששולטת בפתחי האויר של ה egr מה שנתן לי כמות רבה יותר של אויר נקי. גם הסחיבה של הרכב השתפרה בצורה משמעותית מאד, זה לא שאני נותן בראש לקורבט ברמזור אבל כבר לא מרגיש מגוחך ליד לנדקרוזר שעדיין אוכל אותי בלי מלח בעליה.
זהו בגדול אבל כמו ברוב המקרים פתרנו בעיה אז יצרנו חדשה. האינטר קולר המקורי לא עומד בלחץ הזה וצריך להלחים את הרשת לאמבטיות שלו או לקנות אחד מולחם משופר באיביי. בערך 80 דולר. בנוסף התחילה תופעה שנקראת limp mode שזה זיהוי של המחשב לגדישת יתר מבחינתו וניתוק כמות הדלק במשאבה. תופעה מאד מעצבנת שחייבה אותי לבנות בית maf מוגדל על מנת לרמות את החיישן שיושב שם. שוב, שום דבר מזה לא המצאה שלי, את כל המידע והרעיונות לקחתי מהאוסטרלים.
לסיכום, יש לי פטרול שלדעתי עובד הכי קשה בארץ מבחינת העומס שיושב עליו והוא עומד במשימה בכבוד. זה לא אומר שמחר בבוקר אחרי הקפה הוא לא יחליט להתאבד לי אבל תאמינו לי שאם המנוע הזה היה לא אמין כמו המוניטין שלו אני לא הייתי נוסע בו.
זהו. מקווה שעזרתי במשהו. תרגישו בנוח לשאול שאלות.
שיהיה ערב טוב. עפר
Sent from my SM-A720F using Tapatalk