התחברות

צפייה בגרסה מלאה : ניסאן פטרול ומנוע zd30 האגדי



cjf
21-03-21, 21:49
ערב טוב, נתחיל רגע בהקדמה קצרה ברשותכם. הגעתי לפטרול לגמרי במקרה לפני 12 שנים בערך. זה מעולם לא היה בתכנון. עד אז נסעתי בסיקסים ישנים, סופות ודיפנדר אחד שאני ממש לא רוצה לדבר עליו כי אני מתעצבן כל פעם שאני נזכר במחראה הזאת. אני מפרזל סוסים במקצועי נוסע מעל 50k בשנה, 90% מהזמן עם נגרר ציוד במשקל כולל של בערך 800קג.
הרכב שלי משמש כרכב משפחה, טיולים וכמובן עבודה. לא מעניין אותי הפרדת רשויות, אני נוסע כל יום לעבודה כאילו שאני חוצה את אפריקה והרכב מזווד ומאורגן בהתאם. למה? כי ככה בא לי. אני ישן כל שבוע מינימום לילה אחד בחוץ למטרת שמירה על השפיות הזמנית שלי.( למשל עכשיו אני באזור בת שלמה באיזה פינה). ושוב, הרכב מותאם לזה.
אז למה דווקא פטרול? כי הוא חתיכת בהמה גדולה, הכל פה בנוי באובר קיל עצבני מהסרנים דרך הגיר, לדלתות, לצלבים וכו וכו. בעברי בערך 650k על פטרול ומעולם לא הייתי צריך להחליף ולו שייבה ברכב הזה חוץ מבתא המנוע, מה שמביא אותנו לנושא הרלוונטי.
אז לענייננו. Zd30, מנוע שיושב בלא מעט מכוניות ומשאיות קלות של ניסאן, רנו מסוף שנות התשעים ואילך ועד כמה שאני יודע ללא בעיות מיוחדות חוץ מבפטרול כמובן. לא העיפרון הכי טוב בקלמר בלי שום ספק ותאמינו לי שאם לא הייתי חי בארץ ההגיון והמנהל התקין בכלל לא הייתי מתעסק עם המנוע הזה אבל אני כאן וזה מה יש.
אז כמו שכתבתי, זה לא אמין כמו 4.2 של טויוטה אבל בסך הכל בסדר ברוב המכוניות חוץ מבפטרול אז מה הקטע?
הבעיה בעצם נעוצה לא במנוע עצמו אלא בניהול מנוע כלומר במחשב שמנהל את המנוע ושולט בכמות הדלק, תזמון המשאבה גדישת הטורבו וכו. פה מהנדסי ניסאן נכשלו בגדול ובאמת המנועים האלה התיכו בוכנות כמעט בכל הפטרולים ולא רק בישראל איפשהו בין 50k ל 150k וכמעט תמיד הכשל היה חור או סדק באחת הבוכנות או יותר. הסיבה היתה טמפ egt גבוהה מידי, 550עד 700מעלות מה שגרם לבוכנות שעשויות מאלומיניום (לטובת מי שלא מכיר) לקרוס. הסיבה לטמפ הגבוהות האלה היתה גדישה נמוכה מדי של הטורבו אחרי ששמתי שעון egt ושעון גדישה אפשר היה לראות איך הגדישה עולה לבערך 1.2 באר ואז נופלת לאזור 0.3 באר ונשארת שם אם זה בשיוט על כביש 6 ואם זה בעקיפה או עליה ואז הטורבו היה עושה טובה ומטפס לאזור 0.5 באר. בכל מקרה התוצאה היתה טמפ שריפה גבוהות לאורך רוב חיי המנוע עד לקריסת אחת מהבוכנות. עד כאן תיאור הבעיה.
האוסטרלים שסבלו מאותה בעיה הביאו פיתרון בצורת שליטה מכאנית ידנית על הטורבו באמצות קיט פשוט שעולה כמה מאות שקלים שלוקח את השליטה בטורבו מהמחשב ומעביר אותו לגחמות הנהג. מכיוון שאני תמיד מעדיף להתגלח על זקן של אחרים הזמנתי את הקיט הנ'ל (ביחד עם חברי amirk). הטמפ ירדו באופן מידי במאות מעלות, למשל נסיעה השעון הראה בערך 500 מעלות ירדה לאזור 250 ועליה מגמלא לצומת דליות שהיתה גובה מהמנוע כמעט 700 מעלות הורידה את המחיר למקסימום 500 מעלות וזה בקיץ עם מזגן והנגרר. בנוסף לקיט הקטן הזה חסמתי את ה egr, ניקיתי טוב טוב את סעפת היניקה וניתקתי את צינורית הוואקום ששולטת בפתחי האויר של ה egr מה שנתן לי כמות רבה יותר של אויר נקי. גם הסחיבה של הרכב השתפרה בצורה משמעותית מאד, זה לא שאני נותן בראש לקורבט ברמזור אבל כבר לא מרגיש מגוחך ליד לנדקרוזר שעדיין אוכל אותי בלי מלח בעליה.
זהו בגדול אבל כמו ברוב המקרים פתרנו בעיה אז יצרנו חדשה. האינטר קולר המקורי לא עומד בלחץ הזה וצריך להלחים את הרשת לאמבטיות שלו או לקנות אחד מולחם משופר באיביי. בערך 80 דולר. בנוסף התחילה תופעה שנקראת limp mode שזה זיהוי של המחשב לגדישת יתר מבחינתו וניתוק כמות הדלק במשאבה. תופעה מאד מעצבנת שחייבה אותי לבנות בית maf מוגדל על מנת לרמות את החיישן שיושב שם. שוב, שום דבר מזה לא המצאה שלי, את כל המידע והרעיונות לקחתי מהאוסטרלים.
לסיכום, יש לי פטרול שלדעתי עובד הכי קשה בארץ מבחינת העומס שיושב עליו והוא עומד במשימה בכבוד. זה לא אומר שמחר בבוקר אחרי הקפה הוא לא יחליט להתאבד לי אבל תאמינו לי שאם המנוע הזה היה לא אמין כמו המוניטין שלו אני לא הייתי נוסע בו.
זהו. מקווה שעזרתי במשהו. תרגישו בנוח לשאול שאלות.
שיהיה ערב טוב. עפר


Sent from my SM-A720F using Tapatalk

ד ו ר ו ן
21-03-21, 22:55
תודה!

udi25
21-03-21, 23:01
עופר תודה
זה די נדיר שאנשים מפרסמים את הפתרונות שניתנו ועוד מוסיפים סו קאולד ביקורת ארוכת טווח.
תודה


Sent from my SM-N975F using Tapatalk

erezgur
21-03-21, 23:07
מעניין, תודה!

נשלח מהנייד

נדב ש.
22-03-21, 06:13
תודה על השיתוף.

מוסיף קישור(אחד מיני רבים שקיימים בחו"ל):

https://demonproparts.com.au/blogs/news/zd30-the-good-the-bad-the-issues-how-to-help-your-turbo-engine

andy.shaked
22-03-21, 06:26
תודה על השיתוף שלך, מזמן אני מחפש אנשים רציניים להתייעצות לגבי המנועים האלו .
האוסטרלים בנו וכתבו תורה שלמה על המנוע הזה (NADS) , אני עם אותו מנוע, או יותר נכון מנוע מאותה משפחה בטראנו שלי .
הכל היה טוב ויפה ולא פחדתי מכלום עד שיום בהיר אחד באמצע נסיעה המנוע החליט להתפוצץ ללא סימנים מקדימים אחרי 400000 ק"מ.
היום אני תוהה איזה מבין הדברים הייתי צריך לעשות כדי לשמור עליו יותר.
האינרטרקולר הוחלף מזמן לאחד מרותך, ניקוי סעפת ו egr גם כן, האם חסימת egr היא הדבר הנכון והבא בתור לעשות ?

המדען המטורף

assafy
22-03-21, 08:48
ציינת שאתמכל הפעולות אתה עושה במטרה להוריד את טמפרטורת הבעירה אך בין הפעולות גם ביטלת את הegr.
תפקיד הegr הוא להוריד את טמפרטורת הבעירה אז מה ההגיון לבטל אותו אם זו המטרה?

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

Asaf-a
22-03-21, 09:47
לטובת התיעוד למי שיחפש בעתיד, כדאי שאחד המנהלים יעביר את השירשור הזה לפורום ניסאן


Asaf-a
אסף.א

cjf
22-03-21, 09:53
תפקיד הegr הוא הקטנת זיהום אויר ועל הדרך יורדת טמפ השריפה. אפקט הגדלת הגדישה הוריד את הegt בצורה כל כך משמעותית שלא היתה לזה משמעות. לא ציינתי את זה אבל הטורבו מכוון אצלי ל 1.1 באר שזה מאד שמרני. האוסטרלים טוענים לעד 2 באר. אני לא מצאתי בזה הגיון מה גם שזה הופך את התערובת דלק אויר לדלילה מידי ואין לי יכולת להגדיל את כמות הסולק שמוזרק פנימה. מה שכן הסעפת יניקה היתה חסומה היטב בבוצה השחורה הזאת. הפתחים קטנו בערך ב 25%.

Sent from my SM-A720F using Tapatalk

nir.samo
22-03-21, 10:09
שאלת תם אם כל העניין בניהול מנוע אי אפשר לסדר את זה ע"י עדכון תוכנה וכך לפתור גם את העניין של limp mode? נכון שזה חתיכת עבודה אבל עושים את זה פעם אחת.

Sent from my H3123 using Tapatalk

cjf
22-03-21, 10:16
יש חברה שעושה את זה באוסטרליה. פחות מ 1000 דולר אוסטרלי אבל מחייב השבתה של הכלי, לשלוח את המחשב לקבל אותו חזרה ולקדד מחדש את המפתחות. בפורומים שם הם מאד מרוצים מהתוצאות ואתה יכול לבחור בין ביצועי דיונות לכלי עבודה גרירות וכו.
דיברנו על זה אמיר ואני כמה פעמים. אבל אני לא יכול להשבית את הרכב ל 3-4 שבועות.

Sent from my SM-A720F using Tapatalk

andy.shaked
22-03-21, 10:32
עשית במקרה הגדלה של הצנרת הפליטה? הבנתי שהאוסטרלים מגדילים את הצנרת ל 3 אינץ.
מצאתי את הסרטון של ניקוי בוצה מהסעפות אצלי ברכב
https://youtube.com/shorts/j6ejwz1XYQs

המדען המטורף

איל מ
22-03-21, 11:17
קודם כל המידע כאן בהחלט פותח פתח לזינוק במחירי הפטרול (עיין ערך טרופר כשפתרו את סוגיית המנועים).
שנית, אם ניתן להניח יד על הremaping של האוסטראלים, אני בטוח שזה בר ביצוע בארץ.
דברים דומים מאוד עושים המון מכונאים בדיסקברי 2. בעיקר בשביל העלאת הספק אבל הנושא דומה.
אם בפטרול לא ניתן לתכנת בחיבור obd זה מסבך את העניין, אבל לא חסרים בארץ טיונרים שגם את זה יודעים לעשות.

ואולי שווה להתקשר לגרשון....

cjf
22-03-21, 11:37
יש מצב. בגדול מפחיד אותי לתת למישהו לשחק בזה אבל אני בור לגמרי בתחום. אם הייתי יכול הייתי מעיף את המשאבת הזרקה הזאת למשהו מכני. מצד שני המערכת שלי נותנת פיתרון יפה אך לא מושלם לבעיה. הרכב סוחב טוב מאד. צריכת דלק טובה מאד בהתחשב בגודל ובמשקל. 7.5-8.5 עם נגרר כבד ואני חי בגליל מה שאומר שכל יום אני בעליות או ירידות. בלי נגרר מגיע ל 9+ בקלות.


Sent from my SM-A720F using Tapatalk

cjf
22-03-21, 13:48
עשית במקרה הגדלה של הצנרת הפליטה? הבנתי שהאוסטרלים מגדילים את הצנרת ל 3 אינץ.
מצאתי את הסרטון של ניקוי בוצה מהסעפות אצלי ברכב
https://youtube.com/shorts/j6ejwz1XYQs

המדען המטורףכמעט כל האוסטרלים מחליפים מערכת פליטה כצעד ראשון לפני כל השאר. בארץ עשו את זה כמה אבל אני לא מכיר אישית. מה שכן פעם בדקתי משהו ברכב ונסעתי את העליה לכיוון ראש פינה עם אגזוז מנותק וההבדל היה משמעותי מאד.

Sent from my SM-A720F using Tapatalk

hadtomer
22-03-21, 14:23
אני לא יודע אם המידע שיש כאן נכון מבחינה הנדסית, כי אני לא מהנדס ואין לי פטרול. אבל אני כן נהנה לקרוא בגלל הנדיבות של השיתוף בידע, ההתמקדות בדיוק במה שנדרש כדי שזה יעבוד ואווירת התכל'ס. יצא לי לטייל עם פטרול בשיירה ואתה קולט שיש אווירת פחד ודיבור על לשים חבילה של שטרות בצד למקרה ש... אני בטוח שיש אנשים שנשמו לרווחה כשהבינו שיש פתרון לתופעת ה"טוק טוק, מי זה? בוכנה 3 יא בן זונה!!!". שאפו על השיתוף

דרור ברלי
22-03-21, 14:33
תופעת התאבדות מנועי ZD30 בפטרול ידועה שנים רבות, אבל רוב בעלי הפטרול מתייחסים אליה בסלחנות (כאילו יש להם ברירה...), מקבלים את זה בסוג של השלמה כמחלה של האוטו הזה שמתקזזת עם היתרונות האחרים שלו, שהם גדולים ורבים מאוד כפי שצוין - בדיוק כמו שלכל רכב אחר יש את הרגישויות היקרות שלו.
להבדיל מהטרופר שבעיית המנועים גרמה לערך שלו להתרסק (ואולי לא בצדק, כי גם שם יש פתרונות והאוטו באופן כללי מצוין), בפטרול זה לא קרה. האוטו נשאר מוערך ונחשק כמו תמיד, ואם להאמין למה שאומרים בעלי פטרול, בדגמים האחרונים שלו הבעיה כבר לא קיימת, (או שפחות קריטית).

טוב לדעת שיש עוד סוג של פתרון לסיפור הזה, גם אם מאולתר. תודה על השיתוף!

cjf
22-03-21, 17:29
קודם כל תודה על התגובות. תכלס כתבתי את כל זה לטובת כמה חברים פה שביקשו הבהרות בשרשור אחר שעלה פה.
עכשיו כמה הבהרות. זה לא שלא הלך לי מנוע. הלך גם הלך, שניים ליתר דיוק. הראשון הלך בפטרול הקודם 508k על השעון. בהתחשב במוניטין המוצדק שלו לא בכיתי יותר מידי, אפילו החשבתי את זה כהישג.הלכתי על שיפוץ מלא כולל הכל בלי קיצורי דרכים. עלה לי למי שמתעניין 16000 כולל עבודה ומע"ם.
את הפטרול השני קניתי בידיעה ברורה שהמנוע הזה יומו קרוב. קניתי מנוע מיבוא ושמתי אותו במחסן. אחרי 50k הוא התאדה. גררתי אותו למוסך עם המנוע וקיבלתי אותו אחרי כמה ימים נוסע כמו פנתר. הפעם עלה לי 12 כולל הכל. סך הכל לא נורא בכלל תודו. מאז עברו 100k וטפו טפו הכל פיקס.( רק שלא נעיר את מרפי).
עכשיו לכל מי שיש לו פטרול או רוצה כזה. אם המנוע הקיים ברכב עבר את ה 50-100 בלי השיפורים האלה הנזק כבר שם כמעט בודאות. עדיין שווה להרכיב את זה אבל זה לדחות את הקץ לזמן בלתי ידוע. עדיין זה מאריך את ימיו לתקופה בלתי ידועה תלוי ברכב ובמנוע.
עוד נקודת תורפה במנוע הזה הם משאבת הזרקה ואינגקטורים.
אינגקטורים- בסך הכל אמינים ועובדים טוב אבל פירקתם אותם לצורך שיפוץ ראש או כל סיבה אחרת ולא סגרתם אותם בפקק מיד או שמתם בצנצנת מלאה סולר ועברו יותר מיום תזרקו לפח. המנוע יעבוד אבל לא יסחוב ואפילו סמי מדיזל השרון יגיד לכם שאי אפשר לשפץ אותם במצב הזה. ברור לכם איך אני יודע נכון?
משאבת הזרקה- טוב, פה זה יותר מורכב. Vp44של בוש עובדת מצוין אבל סובלת משתי בעיות.
1. מקוררת על ידי הסולר של מערכת העודפים שעוברים מהאינגקטורים בחזרה למשאבה לקרור ואז למיכל רק מה? הסולר עבר דרך כל הראש מנוע ( האינגקטורים בתוך הראש) התחמם כמו שצריך ועכשיו הוא אמור לקרר את המשאבה מה שקצת קשה לו. התוצאה היא כרטיס אלקטרוני מטוגן וצ'יפ קטן של שני שקל יעלה לכם בעשיריה אצל דיזל השרון.
הפיתרון הוא משאבה חשמלית בטור שגורמת לזרימה מהירה יותר של סולר וכנראה שהמשאבה מאד אוהבת את זה.
2. ה vp44 מאד רגישה ללכלוך. זה לא הילקס 94 שגם אם תדחפו לו מזות הוא יחייך לעצמו וימשיך להזדחל בעליה. פה תידלק מנורת תקלה והרכב לא יסחוב. תכבו ותדליקו ויעבוד טוב עד שתלחצו על הגאז בעליה. וחוזר חלילה. קוד 707.
יש שתי פתרונות.
1. אינפוזיה במעגל סגור עם תוסף שלם. לתת לו לעבוד כמה דקות ואז להתחיל להעלות אותו על טורים במה שנקרא מכות גאז בשפת העם. אני הצלתי ככה 3 משאבות של חברים. בתוך המשאבה יש בוכנה שתפקידה הוא לתת בוסט של סולר במאמץ. בערך כמו מאיץ בקרבורטור.
2. דיזל השרון.
הפיתרון שלי הוא להחליף מסנן סולר כל טיפול ולא להתקמצן. עד היום עובד לי מעולה.
זה הכל בינתיים. יום טוב לכולם ותרגישו בנוח לשאול שאלות.

Sent from my SM-A720F using Tapatalk

איל מ
22-03-21, 19:14
אחרי כל מה שכתבת, יש לי רק שאלה אחת.

מוכר?

cjf
22-03-21, 20:03
לא. אבל מכיר אחד שכנראה שכן. שווה בדיקה

Sent from my SM-A720F using Tapatalk

eran_kedar
27-03-21, 06:19
עשית במקרה הגדלה של הצנרת הפליטה? הבנתי שהאוסטרלים מגדילים את הצנרת ל 3 אינץ.

המדען המטורףאני החלפתי אגזוז ל3 אינצ שיובא מאוסטרליה.
ירידה של 150 מעלות בegt ושיפור משמעותי בסחיבה ובהעברת ההילוכים.
כמובן בנוסף לכל שאר הNADS שצוין כאן וגם כן מותקן אצלי

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Nadav sa
09-06-21, 17:56
וואו שאפו!
מחפש משהו בסגנון כזה לפאת שלי - הורדת טמפרטורות תחת עומס.

תודה על אנשים כמוך גיבור.

amirk
10-06-21, 07:23
אני החלפתי אגזוז ל3 אינצ שיובא מאוסטרליה.
ירידה של 150 מעלות בegt ושיפור משמעותי בסחיבה ובהעברת ההילוכים.
כמובן בנוסף לכל שאר הNADS שצוין כאן וגם כן מותקן אצלי

Sent from my SM-G960F using Tapatalkאגזוז 3 אינטש הנו שינוי מומלץ, והוא אף מוגדר חלק מה nads, ניתן לשפר את פינוי הגזים על ידי שינוי באגזוז הקיים, פחות אפקטיבי מהחלפת אגזוז מלאה אך עלות אפס.

בנוסף, אינטקולר מוגדל יחד עם הגדלה של בית ה maf, מאפשרת עליה הגדישה והורדה של egt, ללא קבלת limp

Sent from my SM-A705FN using Tapatalk

-->