PDA

צפייה בגרסה מלאה : למה בעצם 4x4 מזיק לרכב בנהיגת כביש?



yoav
10-07-21, 09:13
היילקס.
אזהרה לא לנסוע משולב 4x4 על כביש כיון שיכול להגרם נזק למכלולי הרכב.
אני מבין שבהיעדר דיפ מרכזי הרכב לא ״מיועד״ לנסיעת 4x4 על כביש מהיר.
האם זו גזירה שווה גם לנסיעה מהירה על שביל? כלומר, נסיעה מהירה על שביל כורכר כבוש כשהרכב ב 4x4 יכולה להסב נזק?

asafk
10-07-21, 09:51
נסיעה בתנאי אחיזה טובים - כביש - הגלגלים רוצים להסתובב במהירויות שונות ואם תאלץ אותם להסתובב יחד ייווצר עומס שיתבטא או בהחלקה ושחיקה של הצמיגים או בסופו של דבר לקיצור אורך חיי ציריות וכו'. אתה תרגיש את זה בהתנגדות של הטנדר להיגוי
בשביל כורכר או שביל עפר - כדאי ורצוי לשלב. אין אחיזה טובה ואין את הבעיה ממקודם. מצד שני שילוב ימנע למשל מהגלגלים האחוריים להינעל בקלות בעת בלימה. ואותה התנגדות להיגוי תהפוך כאן ליציבות כיוונית ומניעה של התופעה שהטנדר 'רוקד' לרוחב השביל.

אסף.

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk

איל מ
10-07-21, 09:53
הדרך שהסרן הקדמי והאחורי עושים בעת סיבוב היא שונה. כשאתה על משטח עם אחיזה פחותה, העומס הזה נפרק על ידיהחלקה מסוימת של חלק מהגלגלים..על כביש האחיזה מצוינת ולכן העומס הזה לא נפרק בקלות ומתבטא בנסיון של האוטו לייצרמספר סיבובים שונה על כל מיני רכיבים שמסתובבים יחד (כי הם "נעולים" זה לזה), ומייצר כוחות גדולים על כל מערכת העברת הכוח. מכאן פוטנציאל הנזק. למהירות פחות תפקיד.
עריכה.
אסף הקדים.

yoav
10-07-21, 09:54
נסיעה בתנאי אחיזה טובים - כביש - הגלגלים רוצים להסתובב במהירויות שונות ואם תאלץ אותם להסתובב יחד ייווצר עומס שיתבטא או בהחלקה ושחיקה של הצמיגים או בסופו של דבר לקיצור אורך חיי ציריות וכו'. אתה תרגיש את זה בהתנגדות של הטנדר להיגוי
בשביל כורכר או שביל עפר - כדאי ורצוי לשלב. אין אחיזה טובה ואין את הבעיה ממקודם. מצד שני שילוב ימנע למשל מהגלגלים האחוריים להינעל בקלות בעת בלימה. ואותה התנגדות להיגוי תהפוך כאן ליציבות כיוונית ומניעה של התופעה שהטנדר 'רוקד' לרוחב השביל.

אסף.

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk

אוקיי
אז ההפחדות נוסח ״יתפוצץ לך הטרנספר/גיר/דיפרנציאל״ אם שכחת את ה 4x4 משולב ביציאה לכביש הן בגדר צ׳יזבט בלבד?


Sent from my iPhone using Tapatalk

איל מ
10-07-21, 09:55
לא.
אלא אם תיסע רק ישר. אז אין בעיה. הבעיה בכביש היא שהוא אף פעם לא רק ישר.... אפילו כביש הסרגל...
יכול להעיד מנסיון אישי על האנטר. ביציאה מהשטח עליתי על כביש 6. הנורות היו כבויות. בזמן שלקח לי להגיע מאלייקים למחלף אייל גרמתי נזק לדיפ' הקדמי כי מסתבר שהרכב היה תקוע בdifflock (מרכזי). לא נשברו שיניים אבל השמן בדיפ' המרכזי רתח ונשרף ונגרמו נזקים.
רכבים עם מכלולים חלשים יותר ישברו בקלות רבה יותר.

נמרוד
10-07-21, 10:07
אוקיי
אז ההפחדות נוסח ״יתפוצץ לך הטרנספר/גיר/דיפרנציאל״ אם שכחת את ה 4x4 משולב ביציאה לכביש הן בגדר צ׳יזבט בלבד?


כן, זה הפחדות מוגזמות. מעשית, אין מצב שתשאר משולב לאורך זמן, אתה תרגיש את ההבדל בהגה ותנתק את ההנעה הקדמית.

ד ו ר ו ן
10-07-21, 12:42
בסופות הממוגנות זו אפילו הייתה הנחייה לשלב בכביש רטוב בנסיעה בין עירונית, כי רמת החופש במערכת ידע לספוג את העיקולים בכביש.
(לא פנייה בצומת).
הייתי סקפטי, ויצאתי משוכנע אחרי יום במגרש החלקה רטוב ואחרי זה גם בכביש.

ברכב שטח הפרטי (אין דיפ מרכזי), אני לא משלב בכביש רטוב, ההרגשה לא טובה).

ד ו ר ו ן
10-07-21, 12:46
בשביל כורכר או שביל עפר - כדאי ורצוי לשלב. אין אחיזה טובה ואין את הבעיה ממקודם.
++
ככלל אצבע, האחיזה בשביל כורכר נמוכה ביחס לדרך עפר על קרקע טבעית.
דרך כורכר בנוייה מאגרגט עם מאגד סילטי דק, וכשהחצץ משתחרר, אתה נוסע על גולות.

בכל מצב של מקדם אחיזה פחות מבטון אחיד/אספלט, מרוויחים אחיזה.
בשביל זה יש המציאו את ההנעה הכפולה.

יניב עמית
10-07-21, 13:26
בטנדר הקודם שהיה לי, לא ניתן היה לעבור מהירות מעל 70 קמ"ש אם הקדמית הייתה משולבת
כנראה מערכת שהייתה מונעת זאת. לא יודע אם זה ככה גם בנוכחי.
עוד לא יצא לי לשכוח

avikkllk
12-07-21, 07:51
מה עושה רכב 4 על 4 קבוע?


נכתב מהנייד סליחה על הטעויות

yoav
12-07-21, 07:54
מה עושה רכב 4 על 4 קבוע?


נכתב מהנייד סליחה על הטעויות

יש לו דיפרנציאל מרכזי אורכי. כמו שהיה לי בל״ק


Sent from my iPhone using Tapatalk

Yaki5500
23-07-21, 21:38
מה עושה רכב 4 על 4 קבוע?


נכתב מהנייד סליחה על הטעויותיש לו דיפרנציאל מרכזי ובשאיפה גם נעילה אורכית לנעול אותו כשזה נחוץ כמו בלנד קרוזר או פאג'רו שיש לו 2*4 אבל גם 4*4 עם דיפרנציאל מרכזי ננעל
לדעתי גם טריוס דור 2 וראב 4 מדורות ישנים יותר ועוד אחרים

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

נמרוד
24-07-21, 10:15
בטנדר הקודם שהיה לי, לא ניתן היה לעבור מהירות מעל 70 קמ"ש אם הקדמית הייתה משולבת
כנראה מערכת שהייתה מונעת זאת. לא יודע אם זה ככה גם בנוכחי.
עוד לא יצא לי לשכוחאם מדובר על היילקס אז לא, אין מגבלת מהירות על נסיעה ב4x4.

באיזה טנדר היתה מגבלה כזאת? זה לא משהו נפוץ.

ADaShim
24-07-21, 11:32
אאל"ט מדובר בנבארה

Sent from my M2007J3SG using Tapatalk

רמי גלבוע
24-07-21, 11:41
ההנחיות אומרות בפירוש, ברגע שיורדים לשביל, נועלים דיפרנציאל מרכזי (ברכב בעל 4X4 קבוע). זה מפזר עומסים, מקטין העברות כוח פתאומיות, ואין שום סיבה לא לעשות את זה (למעט הסכנה שתשכח לשחרר כאשר חוזרים לכביש).

המצב היחיד בשטח בו עדיף לשחרר דיפ' מרכזי הוא בפנייה הדוקה (סרפנטינות, למשל) על משטח סלע מוצק עם אחיזה גבוהה. אין הרבה מקרים כאלה. במצב כזה, אגב, יש יתרון בלעדי לדיסקברי ודיפנדר ישנים , המסוגלים לשחרר דיפ' מרכזי גם ב-קצר.

זה עוזר גם כאשר רוצים לתמרן ב'קצר' על משטח סלול או בטון, כאשר רוצים לחלץ נגרר כבד בעלייה. זה קורה לי בכל פעם שאני מוציא את היאכטה המלכותית שלי מהמים, כלומר, לעולם לא...

יניב עמית
24-07-21, 16:33
אאל"ט מדובר בנבארה

Sent from my M2007J3SG using Tapatalk
אכן נבארה והנוכחי היילקס

assafy
24-07-21, 21:12
ההנחיות אומרות בפירוש, ברגע שיורדים לשביל, נועלים דיפרנציאל מרכזי (ברכב בעל 4X4 קבוע). זה מפזר עומסים, מקטין העברות כוח פתאומיות, ואין שום סיבה לא לעשות את זה (למעט הסכנה שתשכח לשחרר כאשר חוזרים לכביש).

המצב היחיד בשטח בו עדיף לשחרר דיפ' מרכזי הוא בפנייה הדוקה (סרפנטינות, למשל) על משטח סלע מוצק עם אחיזה גבוהה. אין הרבה מקרים כאלה. במצב כזה, אגב, יש יתרון בלעדי לדיסקברי ודיפנדר ישנים , המסוגלים לשחרר דיפ' מרכזי גם ב-קצר.

זה עוזר גם כאשר רוצים לתמרן ב'קצר' על משטח סלול או בטון, כאשר רוצים לחלץ נגרר כבד בעלייה. זה קורה לי בכל פעם שאני מוציא את היאכטה המלכותית שלי מהמים, כלומר, לעולם לא...

גם בלנדקרוזר, פורנר ואולי עוד דגמים אחרים של טויוטה נעילת הדיפרנציאל המרכזי נעשית על ידי כפתור יעודי שאינו קשור לשילוב hi/low.


Sent from my SM-G970F using Tapatalk

רמי גלבוע
25-07-21, 19:13
יפה, למדתי משהו

PW
25-07-21, 19:43
גם בלנדקרוזר, פורנר ואולי עוד דגמים אחרים של טויוטה נעילת הדיפרנציאל המרכזי נעשית על ידי כפתור יעודי שאינו קשור לשילוב hi/low.


Sent from my SM-G970F using Tapatalk
למיטב ידיעתי מחד, וזכרוני הרעוע מאידך:
לא ניתן בטויוטה לנדקרוזר עם דיפרנציאל מרכזי להיות ב - 'LOW' אבל שהדיפרנציאל המרכזי לא יינעל.
'הידית הקטנה' / כפתור יש לה מצב 'פתוח' בדיפרנציאל המרכזי רק ב - 'HIGH' (לנסיעה בכביש).

assafy
25-07-21, 22:44
למיטב ידיעתי מחד, וזכרוני הרעוע מאידך:
לא ניתן בטויוטה לנדקרוזר עם דיפרנציאל מרכזי להיות ב - 'LOW' אבל שהדיפרנציאל המרכזי לא יינעל.
'הידית הקטנה' / כפתור יש לה מצב 'פתוח' בדיפרנציאל המרכזי רק ב - 'HIGH' (לנסיעה בכביש).צר לי אך אתה טועה.
בלנדקרוזר 120 יש ידית מכנית עם 2 מצבים (למעשה שלוש עם הניוטראל) וכפתור נפרד להפעלת מנוע הנעילה החשמלי. ניתן להעביר להילוך כח ולעשות פניות הדוקות על אספלט ללא נעילה (גרמת לי לעשות את זה שוב הערב).
בפוראנר מודל 2010 שנהגתי עליו היה בורר חשמלי בעל 2 מצבים לטובת הילוך כח וכפתור נפרד לנעילה. למיטב זכרוני כך זה גם בלנדקרוזר 150. לגבי סדרה 90 אין לי מושג.


Sent from my SM-G970F using Tapatalk

PW
26-07-21, 09:34
צר לי אך אתה טועה.
בלנדקרוזר 120 יש ידית מכנית עם 2 מצבים (למעשה שלוש עם הניוטראל) וכפתור נפרד להפעלת מנוע הנעילה החשמלי. ניתן להעביר להילוך כח ולעשות פניות הדוקות על אספלט ללא נעילה (גרמת לי לעשות את זה שוב הערב).
בפוראנר מודל 2010 שנהגתי עליו היה בורר חשמלי בעל 2 מצבים לטובת הילוך כח וכפתור נפרד לנעילה. למיטב זכרוני כך זה גם בלנדקרוזר 150. לגבי סדרה 90 אין לי מושג.


Sent from my SM-G970F using Tapatalk
יקירי,
סייגתי לגבי ידיעתי וזכרוני… אתה צודק (וצדיק).
אכן ב - 90 יש ידית מכנית שמחייבת מרכזי נעול במצב low.
לגבי דגמים חדשים / אחרים יש מפסק / כפתור שמאפשר low ללא נעילת מרכזי.
בכבוד
PW

-->