PDA

צפייה בגרסה מלאה : מרכז כובד - לעגלה נגררת - עזרה.



צור
10-09-21, 16:51
רקע : אני בונה עגלת טיולים נגררת ולמעשה כבר סיימתי.
בסיום כל שלב אני יוצא לטיול שטח ובודק האם תחושות הבטן ההנדסיות שלי עובדות .
וזאת מאחר ואין לי כל השכלה טכנית וסבלנות הבנת הנוסחאות שלי לוקה בחסר.
העגלה במקור הינה M100 צבאית .
בניתי את העגלה על שלל מגירותיה ושיפצוריה בגובה של עד 30 סמ מעל שפת העגלה המקורית.
הכל עבד מצוין. כולל ציר המוסכים ברמה"ג.
עברתי לשלב הבא שהסתיים בשבוע שעבר הוספת אוהל גג.
בניתי הגבהה שממנה בעזרת בוכנות אוהל הגג עולה לגובה של עד 2.3 מטר מעל פני השטח.
במצב סגור האוהל נמצא כ 1.8 מטר מעל פני השטח.
נסיעת השטח שביצע הנסיין שלי במהלך ארבעת הימים האחרונים הביאה חווית משתמש מזעזעת = הרגתי את העגלה בהוספת האוהל.
היא מרימה גלגלים בשטח , משכיבה בסיבובים בקיצור לא כיף.
ועכשיו לשאלה:
איך אני יכול לדעת באחוזים / במספרים/ במדד כלשהוא באם אני יוריד את מרכז הכובד לגובה המינמלי האפשרי כרגע שהוא 1.4 מטר . בכמה אני אחזיר את היציבות שלה?
מה יהיה מהלך הציר שלה עד התהפכות ?
הנה הנתונים הבסיסים:
בסיס גלגלים: 140
גובה סרו 34
גובה משטח 130 ( בגובה הזה עמוסה לגמרי כולל 170 ליטר מים היתה יציבה להדהים )
גובה אוהל נוכחי בבסיס 160
מרכז כובד אוהל סגור 180135261

ehudzeelim
10-09-21, 17:18
כדי לקבוע בכמה תשפר את המצב חייבים לדעת בנוסף לאורכים שמדדת, גם את המשקלים של כל אלמנט (למשל משקל האוהל, ברור שככל שהאוהל כבד יותר השפעתו גדולה יותר וכנל לגבי כל מרכיב בגוף הכללי), ואיפה מרכז הכובד של האלמנט עצמו (מכיוון שאלה לא עצמים נקודתיים), וזאת על מנת לחשב היכן נמצא מרכז הכובד של הקונפיגורציה הכללית. מרכז כובד זה נגזר מסך כל האלמנטים הוא הקובע מה הזוית המקסימלית לפני התהפכות. זוית זו יכולה גם להיות שונה לכל צד בהינתן שהעגלה לא סימטרית במשקלה בציר הרוחב.. בקיצור
לדעתי במקום חישובים והערכות הכי פשוט יהיה לנסות.

סולי
10-09-21, 17:28
אם אני הייתי בונה....
המגירות היו במפלס אחד מטה ואת מקומן היה תופס האוהל....

נראה צר מאוד וגבוה... כרגע.

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

yoni_0000
10-09-21, 17:31
בכמה 30 סנטים ישפיעו? במספיק כדי שתרגיש בהבדל. החישוב פה לא רלוונטי אלא אם אתה מתכוון לשנות את כל הזיווד או להיפטר מהאוהל. פשוט תוריד לגובה מינימלי.

עוד אופציה שיכולה לעזור היא להרחיב את המפסק של הסרנים (צמיגים רחבים יותר/ ספייסרים/ החלפת סרן).

צור
10-09-21, 17:32
אני בדכ מסכים עם השורה התחתונה שלכם - לנסות.
הפעם אני רוצה להעריך את הסיכוי - האם בכלל שווה לנסות.
שזה אומר לחסוך יומים עבודה.
אז אם מישהו מנסיוננו יכול לתת הערכה מצוין .
באם לא אמשיך בדרכי הנלוזות. פשוט לעשות.
לגבי משקלים ומרכז כובד.

שיפצתי מאפס את העגלה ואיני רוצה לשנות לפגוע במקוריותה ככל שניתן.

העגלה הריקה שיצאה מהיצרן שוקלת 525 ליבראות שהם 260 קג ומרכז הכובד נמצא כ 10 סמ מעל הסרן ואחורה.
בניתי קונסטרוקציה ומגירות שאני מעריך אותם במשקל של 100 קג ומרכז הכובד עלה לגובה של כ 80 סמ.
הוספתי מיכל מים של 170 ליטר ומרכז אנרגיה בקדמת העגלה כל אלו הוסיפו משקל אבל לא שינו את מרכז הכובד.
אני מערך שהלחץ על וו הגרירה אינו עולה על 25 קג ( אני מעריך עפ הכוח שאני צריך להפעיל בהרמת הוו ברתימה )
שורה תחתונה כל העסק לא כולל האוהל שוקל כ 600 קג עם מרכז כובד בגובה של 80 ס"מ
האוהל שוקל כ 50 קג.

omri_t
10-09-21, 19:43
ראיתי את העגלה ואת הנסיין בצפון.
ניגשתי לראות את העגלה כיוון שאני גם מחפש ללכת בכיוון הזה.

שים לב לכמה דברים:

הקפיצי עלים כמעט ישרים וזה אולי מרמז על עודף משקל על העגלה.
או שנדרש לטפל בקפיצים.

לדעתי עש נטיה לאחד הצדדים. צד נהג.
אולי חלוקת המשקל גורמת לבלגאן..

העגלה לא מאוד רחבה וגם לא כבדה והעלית אותה ייחסית גבוה
איך שלא תסובב את הנוסחא- כאן הבעיה מתחילה.

איל מ
10-09-21, 20:03
וזה עם עגלה שהיא מלכתחילה עם יחס גובה-רוחב בעייתיים. מראש לא הייתי חורג מעל הגובה המקורי שלה.

ehudzeelim
10-09-21, 20:46
בנוסף לפתרונות שהציעו לך
אפשר להוסיף משקל במיקום נמוך, למשל משקולות על הגלגלים (כמו בטרקטורים, רק מסיבות אחרות), וכך לשפר את מיקום מרכז הכובד ואת הנטייה להתהפך. כמובן שיש לזה גם חסרונות.
לגבי המספרים שכתבת, אם תצייר נקודה דמיונית באמצע בגובה 80 ס"מ, כדי שהעגלה תתהפך השיפוע צריך להיות כזה שהנקודה הזאת "תצא" מהמרחב התחום בין שני הגלגלים. בהערכה גסה זה בערך זוית של 50 מעלות שיפוע ( אפשר גם לחשב בדיוק אבל לא קריטי). וברור שכל משקל שתוסיף שיימצא מעל לנקודת מרכז הכובד ישנה את הזווית הזאת לרעה. אם אתה רוצה להיות יסודי הכי טוב שתקבע את הזוית המינימלית שמתאימה לך, למשל בהתאם ליכולות הרכב הגורר, וממנה לחשב את גובה מרכז הכובד המקסימלי שייאפשר זווית כזאת.

asafk
10-09-21, 21:07
כל סנטימטר שתוריד ישפיע.
החישוב הוא היחס בין גובה מרכז הכובד מהקרקע למחצית רוחב מפסק הסרן (אמצע גלגל לאמצע גלגל). אם תרצה - השיפוע של הקו שבין הנקודה שהגלגל נוגע בקרקע למרכז הכובד.
תחשב ותראה שההשפעה על השיפוע הזה - משמעותית.

אסף.

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk

shmil
10-09-21, 21:12
על מה מתפלאים?
Trailer, 2 Wheel, 1/4 Ton, M100לוקחים עגלה שבמקרה הטוב יכולה לקחת 1/2 טון, מעמיסים אותה בלפחות 20% יותר, וגם הרבה יותר גבוה.

אין סיכוי שהיא תתנהג יפה.

asafk
10-09-21, 21:14
כן. עומס יתר זה בעיה.

אסף.

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk

יונתןמצפה
10-09-21, 23:14
צור, כמי שנכח בטיול אני אוסיף כאן ברשותך עוד 3 נקודות שצריך להתייחס אליהן לדעתי:
1. לא בולט בתמונה ששמת- אבל אלמנט הצילייה בולט בצד שמאל (הצד הבעייתי) מחוץ לעגלה גם במצב מישורי. בהטיה הוא מושך את העגלה הצידה. מה המשקל שלו?
2. אוהל הגג לא יושב במרכז אלא בנטייה (לא קטנה) לשמאל.
3. העגלה עמוסה ביחס למצב הקפיצים וזה מורגש בנסיעה. היא מתנדנדת יותר ממה שהיא צריכה, ובהטיה בשילוב קפיצה כל העסק נזרק הצידה באלימות. הקשחת הקפיצים לדעתי נדרשת בלי קשר לבעית היציבות.



Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

צור
16-09-21, 20:28
הורד כ 40 סמ
הושלם המתקן המתקפל לסולארי
נסעה אתמול לנסיון יומי לילה אחד.
מחר עולה לרמה"ג לדו יומי קל
מסקנות בהמשך135373135374

Sent from my SM-A505F using Tapatalk

צור
18-09-21, 14:55
עבד מצוין יומים

Sent from my SM-A505F using Tapatalk

erezgur
28-09-21, 07:57
נדמה לי שראיתי אותה בנחל יתר רתומה לסיקס יפה.
יכול להיות?

נשלח מהנייד

צור
09-10-21, 22:08
אכן כן
מאחר ואני נהנה מתהליך הבניה אבל לא באמת זקוק לה אז חבר טוב עם ילדים וכלב נהנה ממנה בעיקר.
הוא הנסיין שנותן לי את המשובים לשיפור

Sent from my SM-A505F using Tapatalk

צור
09-10-21, 22:10
אכן כן
מאחר ואני נהנה מתהליך הבניה אבל לא באמת זקוק לה אז חבר טוב עם ילדים וכלב נהנה ממנה בעיקר.
הוא הנסיין שנותן לי את המשובים לשיפור

Sent from my SM-A505F using Tapatalkהוספתי ספייסרים מחד שמירה על המקור מאידך הרחבה של כ 7 סמ בכל צד135668135669

Sent from my SM-A505F using Tapatalk

boaz avrahami
10-10-21, 07:48
אני מקווה בשבילך שלא סגרת את הספייסרים עם מפתח אוויר אלא עם מפתח מומנט.

איל מ
10-10-21, 13:20
התמונה מספרת את הסיפור....

צור
12-10-21, 05:55
הספיסרים נסגרו ביד אוהבת.
המפתח אויר בתמונה הוא של הפאנצר מעאכר בהחלפת הצמיגים.

Sent from my SM-A505F using Tapatalk

-->