צפייה בגרסה מלאה : חידת נגב:
"האנשים נפזרים לאורך המדרון לגלגל אבנים שאפשר להסיטן, ליישר הדורים במקום שהדבר ניתן להיעשות, לרכך שיפועים בוטים מדי, למלא פחתות ומדרגות. עקבות מלאכתם הרבה כמעט אינן נראות, המדרון חד ופרוע כשהיה. אך בין הכשלון להצלחה עומדת לפעמים רק אבן אחת בדרך. שני נהגים יושבים אל כל מכונית והמולת מנועיהן עולה ומכסה על הכול. הן מתחילות לנוע במורד, בגישוש, ברתיעה כמו תרות את פני הקרקע בטרם תצבנה גלגל. הן חותרות בשיפוע, כמו נעות זו על גבי זו, כמו נישאות בראשי גלים, גל גבוה ממשנהו. האחת זוחלת באלכסון וצרורות־אבנים ניתזים מתחתיה, האחת קופאת על עוֹמדה ורק נהמתה נמשכת, אחת גלגל מגלגליה סובב באוויר, עד שהנהג בתנועה אטית לאין־חקר, מוצא לו אחיזה. האיש היושב אל ההגה מתנודד עם המכונה לפנים ולאחור, וזה היושב בצדו נועץ אצבעות וצפרניים במסעד המושב. רעש המנועים נהפך לצווחה. אחד הצועד אחורנית לפני המכוניות, מאותת בנפנוף זרועות, כמו למנופי ספינות בהורידן משאות בנמל. קריאות עידוד והתראה ורווחה לסירוגין מתערבות בריטון מאוּפק של נאמני־משק הגונחים על השחתה זו של מכונות יקרות, והקומאנדקארים גולשים־גולשים, בכוח מגושם ועיקש ובדייקנות לטוּשה ומעוּדנה של קבוצת מחול."
בנוהל.
תשובה מוערכת (מאד, ויכולה להיות יחידה) תהיה שם ערבי או נ.צ. ב - 12 ספרות של ראשית האירוע.
מעלה ערוד (https://amudanan.co.il/#)
נ.צ. 489636 / 166620 גובה: 902
דרך זו נפרצה לראשונה ע"י החברה לחיפוש נפט הבריטית i.p.c תוך כדי מלחמת העולם השנייה כחלק מהמאמצים לחפש נפט בנגב ובסיני. באותו מקום עברה מאוחר יותר יחידת הסיירים של חטיבת הנגב בדרכה לשדה אברהם (שדה נחיתה ארעי) תוך כדי מבצע עובדה במרץ 1949.
מקור: שירין ב.י (https://amudanan.co.il/#)
מעלה ערוד (https://amudanan.co.il/#)
נ.צ. 489636 / 166620 גובה: 902
דרך זו נפרצה לראשונה ע"י החברה לחיפוש נפט הבריטית i.p.c תוך כדי מלחמת העולם השנייה כחלק מהמאמצים לחפש נפט בנגב ובסיני. באותו מקום עברה מאוחר יותר יחידת הסיירים של חטיבת הנגב בדרכה לשדה אברהם (שדה נחיתה ארעי) תוך כדי מבצע עובדה במרץ 1949.
מקור: שירין ב.י (https://amudanan.co.il/#)
(-)
Mor Gurevich
03-10-21, 05:55
המרזבה?
boaz avrahami
03-10-21, 08:09
“סאהל־אל־האוא – מישור הרוחות – שוטף מסביבנו ואנו מתקרבים אל מעבר־רָמון – נקודת הגובה של הסיור. נקודת־גובה גם כפשוטה וגם כמשמעה, פשוטה: 1004 מטרים, המקום הנישא בארץ, אחרי העצמון. משמעה: מעֲבר תלול, שאחת ממטרות המסע היא לנסות לעברוֹ ברכב, ואולי לעשותו פתח לנתיבה של קבע.”
אתה. בטח חיפשת את קו K?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211003/591e003945df259de407ffa9081be3bc.png
"האנשים נפזרים לאורך המדרון לגלגל אבנים שאפשר להסיטן, ליישר הדורים במקום שהדבר ניתן להיעשות, לרכך שיפועים בוטים מדי, למלא פחתות ומדרגות. עקבות מלאכתם הרבה כמעט אינן נראות, המדרון חד ופרוע כשהיה. אך בין הכשלון להצלחה עומדת לפעמים רק אבן אחת בדרך. שני נהגים יושבים אל כל מכונית והמולת מנועיהן עולה ומכסה על הכול. הן מתחילות לנוע במורד, בגישוש, ברתיעה כמו תרות את פני הקרקע בטרם תצבנה גלגל. הן חותרות בשיפוע, כמו נעות זו על גבי זו, כמו נישאות בראשי גלים, גל גבוה ממשנהו. האחת זוחלת באלכסון וצרורות־אבנים ניתזים מתחתיה, האחת קופאת על עוֹמדה ורק נהמתה נמשכת, אחת גלגל מגלגליה סובב באוויר, עד שהנהג בתנועה אטית לאין־חקר, מוצא לו אחיזה. האיש היושב אל ההגה מתנודד עם המכונה לפנים ולאחור, וזה היושב בצדו נועץ אצבעות וצפרניים במסעד המושב. רעש המנועים נהפך לצווחה. אחד הצועד אחורנית לפני המכוניות, מאותת בנפנוף זרועות, כמו למנופי ספינות בהורידן משאות בנמל. קריאות עידוד והתראה ורווחה לסירוגין מתערבות בריטון מאוּפק של נאמני־משק הגונחים על השחתה זו של מכונות יקרות, והקומאנדקארים גולשים־גולשים, בכוח מגושם ועיקש ובדייקנות לטוּשה ומעוּדנה של קבוצת מחול."
פשוט כתוב נפלא!
נתן אלתרמן.
שווה לגגגל ולקרוא את התיאור כולו.
נשלח מהנייד
boaz avrahami
03-10-21, 09:32
האמת שאני מבולבל.
התאור מדבר כאילו על מישור הרוחות והירידה למכתש ( מעלה עצמאות?… לא הגיוני) אבל תאור הגבעות השחורות מתיחס , כך נראה, היטב למה שרואים במכתש עצמו….
מאידך, הגובה ועוד פרטים כמו גם חיבתו של החידונאי לארכיאולוגיה, מתאימה לאזור הר רומם וקו K
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211003/86a24d7301ee8f08859fae02d8fcf07e.png
שלושה ימים דרומה. נ. אלתרמן
https://benyehuda.org/read/13136
boaz avrahami
03-10-21, 13:26
נאקב א-סהלי
הסבר?
אתה להבנתי מתכוון למעלה רמון שלא עובר בהר רמון שהוא נקודת הגובה.
התאור מתיחס להר רמון לכאורה שהוא שני להר עצמון ( כינויו הקודם של המירון).
לפיכך אני מתקן את תשובתי הקודמת לזו-
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211003/f428069eaa3eece14fc7b41c280b017e.png
שעיר בגב"ב
03-10-21, 15:14
ההגיון אומר שמדובר איפשהו במרכז המכתש, בערך באזור של מיצפה
כי אחרת לא הייתה התלבטות והיו מעדיפים להקיף את המכתש.
גם כשלוקחים בחשבון שהמעבר הכי בולט שנראה בעין בצד השני הוא מפער פיטם.
אם יוצאים מנקודת הנחה שלא הייתה קיימת שום דרך נוחה לרכבים אז ניחוש שלי
(למרות שלא מתאים מבחינת הגובה):
הכי הגיוני היה לרדת באזור שנקרא היום מעלה ברוש.
נ.ב. תודה רבה! לא הכרתי את הקטע המופלא הזה של אלתרמן.
אז זה המקום גם לקשר לשרשור הקודם והמרתק על תוואי מבצע עובדה http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/47634-%D7%AA%D7%95%D7%95%D7%90%D7%99-%D7%9E%D7%91%D7%A6%D7%A2-%D7%A2%D7%95%D7%91%D7%93%D7%94
התוואי אכן עובר ממערב למכתש דרך מעלה (מורד) מאוד של ימינו.
בחידה הנוכחית מדובר על אחד ממסעות ההכנה שכנראה עבר במעלה (מורד) רמון, "המעלה הנח" כפי שכונה ע"י הבדואים נקב א-סהלי (צריך לזכור שבימים ההם עדיין לא היה מעלה-העצמאות, ציר הנפט (מחמל) או מעלה נח של ימינו ולכן כנראה הציר של מעלה רמון היה הברירה הנוחה ביותר לרדת ולעלות מהמכתש (ברגל / עם גמלים)...).
נשלח מהנייד
אין קשר למבצע עובדה. הרשימה העיתונאית "שלושה ימים דרומה" פורסמה בעתון דבר ב1950, שנתיים אחרי קום המדינה. זה בעצם... טיול ג'יפים! בעבירות קשה, שהזמינו אליו את דני קושמרו של הימים ההם בשביל יחסי ציבור.
אני מכיר אותה מאסופה בשם "ספר הנגב" בעריכת מנחם ואפרים תלמי.
הנה עוד פנינה מאותו מקור. מי מזהה?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211003/29097ef9b730b20f6a231e1811adfad5.jpg
boaz avrahami
03-10-21, 18:42
אני מעוניין להבין איך מהרמז אפשר היה להבין שמדובר במעלה רמון?
השאלה מכוונת גם לשואל וגם לפותר…
אגב, מבצע עובדה למיטב ידיעתי עקף את המכתש מדרום ונתקל בקשיי מזג אוויר בהר רמון
אני מעוניין להבין איך מהרמז אפשר היה להבין שמדובר במעלה רמון?
השאלה מכוונת גם לשואל וגם לפותר…
אני לא חושב שאפשר להבין מהרמז אבל כן מהטקסט המלא ששמת את הקישור אליו. תעקוב בקפדנות אחרי תיאור המסע ותזכור מתי ובאלו נסיבות נכתב.
boaz avrahami
03-10-21, 19:02
מעלה רמון הייתה האופציה הכמעט מתבקשת לנתיב, הפשוטה אבל הכי פחות מתאימה לתאור לטעמי.
היא לא התאימה כל כך ולנ.ג שתוארו כמטרה למעבר הרי הוא הר רמון נ.ג 1004.
הגבעות השחורות( המנסרה?) לקחו אותי יותר לאזור המרפסת של מצפה טרום מעלה העצמאות. כידוע המעלה נפרץ כמה שנים מאוחר יותר ולא ממש ידעתי אם היה שם איזה נתיב קדום וקשוח.
נסיונות להעלות מפה טופוגרפית של האזור משנות ה 40-50 העלו חרס.
כבוד על הפתרון וגם על החידה.
ממש אהבתי את הכתבה של אלתרמן עם התאורים היפים שמצליחים לעורר בקורא תחושה כאילו נכח במסע.
תודה!
אין קשר למבצע עובדה. הרשימה העיתונאית "שלושה ימים דרומה" פורסמה בעתון דבר ב1950, שנתיים אחרי קום המדינה. זה בעצם... טיול ג'יפים! בעבירות קשה, שהזמינו אליו את דני קושמרו של הימים ההם בשביל יחסי ציבור.
אני מכיר אותה מאסופה בשם "ספר הנגב" בעריכת מנחם ואפרים תלמי.
הנה עוד פנינה מאותו מקור. מי מזהה?
יקירי:
1. במבט בוחן אפשר לזהות בג'יפ השני את השמשוני על הכנף הימנית בתוך ברוס עץ מרופד בנייר עיתון 'דבר' בגיל שלוש.
2. אתה כמובן טועה. יש קשר הדוק (מאד) בין האירוע המתואר בירידת 'נקב א - סהלי' (מעלה רמון של היום) למבצע 'עובדה'. פעם ארחיב עליו, אבל אני כעת אני עייף, עצל ונרגן.
3. אחרי שיזהו את התמונה השווה שצירפת, נא לעבור לאתגר הבא:
בהצלחה!!!
PW
135601
אני מעוניין להבין איך מהרמז אפשר היה להבין שמדובר במעלה רמון?
הגבעות השחורות בתחתית המעלה.
(קניון הפריזמות).
וגם מכך שהטקסט כבר היה כאן..
הנה עוד פנינה מאותו מקור. מי מזהה?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211003/29097ef9b730b20f6a231e1811adfad5.jpg
פרצים או מקום דומה בחוואר הלשון.
3. אחרי שיזהו את התמונה השווה שצירפת, נא לעבור לאתגר הבא:
בהצלחה!!!
PW
135601
זה מאתגר. זה יכול להיות, אני חושב, רק בהרי אילת?
boaz avrahami
04-10-21, 15:53
התמונות נראות משני אזורים שונים.
באחת יש קווי שכבות סלע ובשניה זה נראה סלע אחיד מחורץ.
התמונה של נמרוד עלולה בהחלט להתאים לנחל פרצים. השניה לטעמי יותר קרובה אולי להרי אילת אבל לא נפל האסימון.
אולי אחד הנקיקים שמתמלאים במיים בחורף. שביל ללא מוצא.
נמרוד ממחזר
http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/21882-%D7%97%D7%99%D7%93%D7%AA-%D7%96%D7%99%D7%94%D7%95%D7%99-%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94
במחשבה ראשונה, משום מה, האזור הזכיר לי את שער אשמדאי ביציאה מהמכתש הקטן, אבל לפחות היום כאשר היציאה סלולה היא לא כל כך עמוקה כמו בתמונה.
נשלח מהנייד
נמרוד ממחזר
http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/21882-%D7%97%D7%99%D7%93%D7%AA-%D7%96%D7%99%D7%94%D7%95%D7%99-%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94
במחשבה ראשונה, משום מה, האזור הזכיר לי את שער אשמדאי ביציאה מהמכתש הקטן, אבל לפחות היום כאשר היציאה סלולה היא לא כל כך עמוקה כמו בתמונה.
נשלח מהנייד
המסלע בשער אשמדאי הוא שכבות דקות בנטייה חריפה.
בצילום זה סלע מאסיבי דומה לאזור אילת.
אולי תעזור המפה הזאת, מפת P.E.F הקרן למחקר פלסטיין. אפשר לראות כי מעלה רמון נקרא נקב אל סהלי, מעלה נח נקרא נקב אל המיה ומעלה ערוד, נקב אל ארוד.
ראס אבו סרביט הוא הר גמל.
הדרך בא השתמשו באותם ימים, עברה דרומה מעבדת על האפיק מנחל צין לשפת המכתש ומשם ירדה דרך מעלה רמון לתוך מכתש רמון ומשם מערבה למעלה ערוד ויציאה דרומה לנחל ערוד לכיוון אום רש-רש.
מפה מאוד מעניינת, מצאתי אותה פעם בספרייה של אוניברסיטת טורונטו.
מקיפה את כל הנגב מדרום לבאר שבע, נקראת מפת ניוקומב, הקצין הבריטי שערך את המחקר, יחד עם ט.א לורנס ואחרים.
אם מעניין מישהו, אנסה למצוא את קובץ המפה בשלמותה, היא לא נמצאת יותר בקישור שהיה לי.
135614
המפה מעניינת ביותר! אנא עשה כל מאמץ כדי לשחזר את הסריקה באיכות הכי טובה שאפשר.
המפה מעניינת ביותר! אנא עשה כל מאמץ כדי לשחזר את הסריקה באיכות הכי טובה שאפשר.
מאוד מעניין!
מעניין שמכתש רמון נקרא במפה Wadi Roman. לא מצאתי על זה כלום בגוגל.
Sent from my HD1903 using Tapatalk
אולי תעזור המפה הזאת, מפת P.E.F הקרן למחקר פלסטיין. אפשר לראות כי מעלה רמון נקרא נקב אל סהלי, מעלה נח נקרא נקב אל המיה ומעלה ערוד, נקב אל ארוד.
ראס אבו סרביט הוא הר גמל.
הדרך בא השתמשו באותם ימים, עברה דרומה מעבדת על האפיק מנחל צין לשפת המכתש ומשם ירדה דרך מעלה רמון לתוך מכתש רמון ומשם מערבה למעלה ערוד ויציאה דרומה לנחל ערוד לכיוון אום רש-רש.
מפה מאוד מעניינת, מצאתי אותה פעם בספרייה של אוניברסיטת טורונטו.
מקיפה את כל הנגב מדרום לבאר שבע, נקראת מפת ניוקומב, הקצין הבריטי שערך את המחקר, יחד עם ט.א לורנס ואחרים.
אם מעניין מישהו, אנסה למצוא את קובץ המפה בשלמותה, היא לא נמצאת יותר בקישור שהיה לי.
יקירי,
1. המפה אינה של ה - PEF אלא מפה של הצבא הבריטי, ממיפוי שנערך בשנת 1914 שמפקדו היה קפטן ס"פ ניוקומב.
2. 'נקב אל המיה' (שהוא שימוש של 'נקב אל המלה') המופיע כאן הוא מעלה מחמל (בערבית: 'נקב אום חמלה'). מעלה נוח לא קיים במפה הזו (למה?..)
למיכה:
'ואדי רמן' - הוא נחל רמון. הוואדי העיקרי המנקז את המכתש.
המפה מעניינת ביותר! אנא עשה כל מאמץ כדי לשחזר את הסריקה באיכות הכי טובה שאפשר.
יקירי:
שלח לי כתובת מייל ותקבל עותק, באיכות סבירה.
בכבוד
PW
קישור ל (https://israelhiking.osm.org.il/share/LUYuafLDEv)מפת הנגב של ניוקומב משנת 1914 (https://israelhiking.osm.org.il/share/LUYuafLDEv) באיכות גבוהה
לרשותכם רשימה של מפות היסטוריות נוספות (https://github.com/IsraelHikingMap/Site/wiki/Custom-maps#%D7%9E%D7%A4%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A8%D7% 99%D7%95%D7%AA)
135620
לרשותכם רשימה של מפות היסטוריות נוספות (https://github.com/IsraelHikingMap/Site/wiki/Custom-maps#%D7%9E%D7%A4%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A8%D7% 99%D7%95%D7%AA)
רצוי להדגיש שאחד היתרונות של שימוש במפות ש-@steed העמיד לרשותנו בקישור, זה שאפשר לנווט עם המפות הללו בשטח בזמן אמת ולהשוות מה שיש כעת למה שהיה במקום בעבר.
כלי אדיר למי שחובב היסטוריה
מומלץ בחום
Sent from my MI 8 using Tapatalk
נחמד מאד.
גם נפתח באפליקציות נוספות כמו אופרואוד ואורקסמפס (גם אפשר להכין גרסה אופליין)
Sent from my SM-N975F using Tapatalk
(גם אפשר להכין גרסה אופליין)
Sent from my SM-N975F using Tapatalk
איך?
לגבי אורוקס - אחרי שתיית להציג מצפה האומללים אז כמו כל מפה באורוקס, אפשר להכין ממנה מפה לאופליין.... זה נמצא באחד מכלי היה ולדעתי כבר יש כאן למעלה משלושה שרשורים שנים כתבתי מדריך קצר כיצד לעשות זאת.
אם לא תמצא, אוסיף קישור בערב, ליד מחשב.
לגבי אופרוד - יש להם פיצ'ר שרון יש לך מפה אופליין לאורוקס, אתה יכול להוביל קישור לאותה תיקיה ואז גם אופרוד יכול להשתמש בה
אז כיצד מוסיפים מפה מאתר סטנדרטי (שאינה מוצפנת או מוגנת) לאורוקס? צריך רק לדעת לכתוב ביטוי קצר הכול את כתובת האתר וכיצד מגיעים לאריח x,y,z שלו(כלומר מה הכתובת שלך האריח לפי x,y ורמת הזום (z) שלו. מי שלא מפחד מקובץ xml יכול לעיין בקובץ onlinemapsources בתיקיית המפות של אורוקס וזה יהיה ברור יותר.
נשלח מהנייד
אפשר באופרואוד להוסיף מפה אונליין.
להשתמש בקישור מתוך ה Israel hiking אתר או אפליקציה ופשוט להדביק אותו באופרורוד.
(זה גם אותו קישור שארז הציע להוסיף לקובץ xml לאורוקסמפס)
אכן באורוקסמפס אפשר לייצר מפות אופליין אבל נתקלתי במגבלה של חצי גיגה (בגרסה החינמית) שלא מאפשרת לשמור אופליין את המפה כולה בזום גבוה.
Sent from my SM-N975F using Tapatalk
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211006/d3263e31f7988b2be45e5b4840d660b2.jpg
הטקסט נשמע לי מוכר.
ואכן.
http://www.jeepolog.com/forums/content.php/1182-jeepolog-archive
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.