hadtomer
03-11-21, 13:50
היום מתפרסם ברשומות תיקון חקיקה חשוב לכל מי שנוסע על רכב דיזל שעלול להיות רגיש לתדלוק בסולר שאינו איכותי. למיטב הבנתי - ויש כאן אנשים חכמים ממני- מה שהחוק החדש אומר זה שבעצם ניתן לתדלק בסולר המכיל גם ביודיזל בשיעורים גבוהים מהמקובל בעולם (7%)- וזאת בהינתן אישור לכך מיצרן הרכב- יותר נכון בהינתן היעדר התנגדות. כלומר מדינת ישראל עתידה להכניס בתחנה סולר ששיעור ה"שמן" בו גבוה מהמקובל בעולם , אלא אם פלוני יתנגד ויטען שמכוניתו אינה מתאימה וזאת בהסתמך על מידע מיצרן הרכב.
קיראו היטב ובידקו בעתיד את תחנת הדלק שלכם. חשוב לציין שאני לא בעד או נגד, בלי עין הרע אצלי רק 95 אוקטן. אבל שכל אחד כאן יקרא את הדברים, יבין את המשמעות ויפעל כרצונו
טיוטת צו
שם הצו המוצע
צו הפעלת רכב (מנועים ודלק) (סולר תחבורה)(תיקון), התשפ"ב-2021
מטרת הצו המוצע והצורך בו
מדינת ישראל מבקשת לעודד שימוש בדלק ממקורות מתחדשים, ובין אלו במיוחד סוגי דלק המיוצרים מפסולת.
ביודיזל אשר מופק בישראל בעיקר מפסולת שמן משומש, משיג מספר מטרות סביבתיות ומשקיות: שימוש יעיל באוצרות טבע, הפחתת זיהום מקורות מים ומתקני טיפול במים וחיסכון בעלויות, הפחתת זיהום אוויר ופליטת פחמן דו חמצני לאטמוספירה.
להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:
ג€ƒ
טיוטת צו מטעם משרד האנרגיה:
טיוטת צו הפעלת רכב (מנועים ודלק) (סולר לתחבורה)(תיקון), התשפ"ב-2021
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2, 3, 4 ו-20(א) לחוק הפעלת רכב (מנועים ודלק), התשכ"א-1961 (להלן – החוק), בהתייעצות עם שר התחבורה, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 , אני מצווה לאמור:
החלפת מונחים 1. בצו הפעלת רכב (מנועים ודלק) (סולר לתחבורה), התשס"ג-2003 (להלן - הצו העיקרי), בכל מקום, במקום "סולר דל גופרית" יבוא "סולר לתחבורה".
תיקון סעיף 1 2. בסעיף 1 לצו העיקרי -
(1)
לפני ההגדרה "המנהל" יבוא:
""ביודיזל"- דלק העומד בדרישות תקן ת"י 5731 – "דלק לרכב מנועי - אסטרים מתיליים של חומצות שומניות (FAME) למנועי דיזל - דרישות ושיטות בדיקה" ;";
(2) במקום ההגדרה "סולר דל גופרית" יבוא:
""סולר לתחבורה" – סולר העומד בדרישות תקן ת"י 107 חלק 1– "סולר: סולר למנועי דיזל";" .
הוספת סעיף 3ב 3. אחרי סעיף 3א לצו העיקרי יבוא:
"שימוש בתערובת ביודיזל 3ב. (א)
על אף האמור בצו זה, מותר להשתמש, להנעת כלי רכב, בתערובת של סולר לתחבורה וביודיזל (בסעיף זה – תערובת), אף אם שיעור הביודיזל שבתערובת עולה על שיעור הביודיזל בסולר לתחבורה לפי התקן האמור בהגדרה סולר לתחבורה, בהתקיים התנאים כמפורט להלן:
(1) היצרן וכל אדם שמוכר או מספק תערובת (להלן – המוכר) יודיע בכתב לרוכש או למקבל התערובת (להלן - הצרכן) כי אין להשתמש בתערובת אלא לאחר היוועצות עם יצרן הרכב או עם נציגו;
(2) המוכר ימסור לצרכן מידע מפורט בכתב על שיעור הביודיזל שבתערובת.
(ב) המוכר ימסור למנהל בתום כל שנה, ולא יאוחר מיום העבודה הראשון בחודש פברואר, דיווח על סוגי התערובות שנמכרו בשנה הקלנדרית שקדמה למועד הדיווח, הרכבן של התערובות כאמור וסוגי הצרכנים להם נמכרו בתקופה האמורה; הדיווח ייעשה במדיה דיגיטלית; סעיף קטן זה יחול על מכירה של סולר המכיל ביודיזל אף אם שיעור הביודיזל אינו עולה על הקבוע בתקן 107 חלק 1.
(ג) על אף הוראות סעיף קטן (א), יחולו לעניין מכירה של תערובת המתבצעת בתחנת תדלוק התנאים האלה:
(1) לא יספק אדם תערובת לכלי רכב אלא אם כן קיים לגבי אותו כלי רכב הסכם התקשרות בין בעל הרכב לבעל תחנת התדלוק להספקת תערובת, ובלבד ששיעור הביודיזל המרבי בתערובת שמספקת תחנת התדלוק לרכב כאמור לא יעלה על השיעור שנקבע בהסכם ההתקשרות האמור; הסכם ההתקשרות כאמור יכלול מידע מדויק על שיעור הביודיזל שבתערובת, וכן הבהרה כי אין להשתמש בתערובת אלא לאחר היוועצות עם יצרן הרכב או עם נציגו;
(2) על משאבת התדלוק יוצג באופן בולט לעין שיעור הביודיזל שבתערובת וכן יוצג על המשאבה, במקום בולט לעין, שלט שבו נכתב: "אין להכניס תערובת ביודיזל לכלי רכב אלא לאחר היוועצות עם יצרן הרכב או עם נציגו";
(3) במשאבת התדלוק יותקן אמצעי טכנולוגי שימנע את האפשרות לספק תערובת באמצעות אותה משאבה לכלי רכב שאין לגביו הסכם התקשרות כאמור.".
קארין אלהרר
שרת האנרגיה
________________ התשפ"ב
(_______________ 2021)
(חמ 3-2727ת6)
דברי הסבר
1. צו הפעלת רכב (מנועים ודלק) (סולר לתחבורה), התשס"ג-2003 אוסר להניע רכב בעל מנוע דיזל בדלק שאיננו סולר או תחליב סולר העומדים בדרישות התקן, ואף אוסר למהול את הדלק בחומר אחר, ובכלל זה אסורה מהילה בביודיזל.
2. משרד האנרגיה מבקש לקדם את גיוון תמהיל סוגי הדלק במשק הישראלי, ובפרט דלק ממקורות מתחדשים.
3. ביודיזל הינו תחליף דלק המיוצר ממקורות צמחיים או פסולת שמנים צמחיים ומשמש כדלק לרכב, לרוב בתערובת עם סולר. בחלק מכלי הרכב ניתן להשתמש בתערובות בשיעורים שונים של סולר וביודיזל להנעת כלי הרכב.
4. לביודיזל יתרונות סביבתיים במספר מישורים, השימוש בו מפחית את הפליטות ביחס לרכב רגיל, איסוף השמנים המשומשים לטובת הפקת הביודיזל מונע הגעתם לסביבה, באופן שעלול לגרום נזק למערכות מים מוניציפאליות, צנרת ומט"שים, ובהיקפים קטנים מאד הביודיזל גם מחליף דלק קונבנציונאלי המופק מנפט.
5. לפי התקן הישראלי של סולר, ניתן לערב בסולר ביודיזל בשיעור שלא יעלה על 7%, והתערובת עדיין תיקרא סולר, אך תערובת ששיעור הביודיזל בה גבוה יותר חורגת מהתקן, היא אינה מוגדרת כסולר, ועל כן השימוש בה לצורך הנעת רכב מנועי אסור לפי צו הפעלת רכב בסולר.
6. התיקון המוצע מתיר לעשות שימוש בתערובת של סולר וביודיזל, אף ששיעור הביודיזל בתערובת עולה על 7 אחוזים, לאחר היוועצות עם יצרן כלי הרכב או עם נציגו בארץ, ובלבד שיתקיימו התנאים הקבועים בצו.
7. בין השאר נקבע כי תחנת תדלוק תתקין אמצעי טכנולוגי, אשר יבטיח כי לא ניתן לתדלק כלי רכב בתערובת, אלא אם כן נחתם לגביו הסכם להספקת התערובת, כמו כן מוטלות על בעלי תחנת התדלוק חובות יידוע.
קיראו היטב ובידקו בעתיד את תחנת הדלק שלכם. חשוב לציין שאני לא בעד או נגד, בלי עין הרע אצלי רק 95 אוקטן. אבל שכל אחד כאן יקרא את הדברים, יבין את המשמעות ויפעל כרצונו
טיוטת צו
שם הצו המוצע
צו הפעלת רכב (מנועים ודלק) (סולר תחבורה)(תיקון), התשפ"ב-2021
מטרת הצו המוצע והצורך בו
מדינת ישראל מבקשת לעודד שימוש בדלק ממקורות מתחדשים, ובין אלו במיוחד סוגי דלק המיוצרים מפסולת.
ביודיזל אשר מופק בישראל בעיקר מפסולת שמן משומש, משיג מספר מטרות סביבתיות ומשקיות: שימוש יעיל באוצרות טבע, הפחתת זיהום מקורות מים ומתקני טיפול במים וחיסכון בעלויות, הפחתת זיהום אוויר ופליטת פחמן דו חמצני לאטמוספירה.
להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:
ג€ƒ
טיוטת צו מטעם משרד האנרגיה:
טיוטת צו הפעלת רכב (מנועים ודלק) (סולר לתחבורה)(תיקון), התשפ"ב-2021
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2, 3, 4 ו-20(א) לחוק הפעלת רכב (מנועים ודלק), התשכ"א-1961 (להלן – החוק), בהתייעצות עם שר התחבורה, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 , אני מצווה לאמור:
החלפת מונחים 1. בצו הפעלת רכב (מנועים ודלק) (סולר לתחבורה), התשס"ג-2003 (להלן - הצו העיקרי), בכל מקום, במקום "סולר דל גופרית" יבוא "סולר לתחבורה".
תיקון סעיף 1 2. בסעיף 1 לצו העיקרי -
(1)
לפני ההגדרה "המנהל" יבוא:
""ביודיזל"- דלק העומד בדרישות תקן ת"י 5731 – "דלק לרכב מנועי - אסטרים מתיליים של חומצות שומניות (FAME) למנועי דיזל - דרישות ושיטות בדיקה" ;";
(2) במקום ההגדרה "סולר דל גופרית" יבוא:
""סולר לתחבורה" – סולר העומד בדרישות תקן ת"י 107 חלק 1– "סולר: סולר למנועי דיזל";" .
הוספת סעיף 3ב 3. אחרי סעיף 3א לצו העיקרי יבוא:
"שימוש בתערובת ביודיזל 3ב. (א)
על אף האמור בצו זה, מותר להשתמש, להנעת כלי רכב, בתערובת של סולר לתחבורה וביודיזל (בסעיף זה – תערובת), אף אם שיעור הביודיזל שבתערובת עולה על שיעור הביודיזל בסולר לתחבורה לפי התקן האמור בהגדרה סולר לתחבורה, בהתקיים התנאים כמפורט להלן:
(1) היצרן וכל אדם שמוכר או מספק תערובת (להלן – המוכר) יודיע בכתב לרוכש או למקבל התערובת (להלן - הצרכן) כי אין להשתמש בתערובת אלא לאחר היוועצות עם יצרן הרכב או עם נציגו;
(2) המוכר ימסור לצרכן מידע מפורט בכתב על שיעור הביודיזל שבתערובת.
(ב) המוכר ימסור למנהל בתום כל שנה, ולא יאוחר מיום העבודה הראשון בחודש פברואר, דיווח על סוגי התערובות שנמכרו בשנה הקלנדרית שקדמה למועד הדיווח, הרכבן של התערובות כאמור וסוגי הצרכנים להם נמכרו בתקופה האמורה; הדיווח ייעשה במדיה דיגיטלית; סעיף קטן זה יחול על מכירה של סולר המכיל ביודיזל אף אם שיעור הביודיזל אינו עולה על הקבוע בתקן 107 חלק 1.
(ג) על אף הוראות סעיף קטן (א), יחולו לעניין מכירה של תערובת המתבצעת בתחנת תדלוק התנאים האלה:
(1) לא יספק אדם תערובת לכלי רכב אלא אם כן קיים לגבי אותו כלי רכב הסכם התקשרות בין בעל הרכב לבעל תחנת התדלוק להספקת תערובת, ובלבד ששיעור הביודיזל המרבי בתערובת שמספקת תחנת התדלוק לרכב כאמור לא יעלה על השיעור שנקבע בהסכם ההתקשרות האמור; הסכם ההתקשרות כאמור יכלול מידע מדויק על שיעור הביודיזל שבתערובת, וכן הבהרה כי אין להשתמש בתערובת אלא לאחר היוועצות עם יצרן הרכב או עם נציגו;
(2) על משאבת התדלוק יוצג באופן בולט לעין שיעור הביודיזל שבתערובת וכן יוצג על המשאבה, במקום בולט לעין, שלט שבו נכתב: "אין להכניס תערובת ביודיזל לכלי רכב אלא לאחר היוועצות עם יצרן הרכב או עם נציגו";
(3) במשאבת התדלוק יותקן אמצעי טכנולוגי שימנע את האפשרות לספק תערובת באמצעות אותה משאבה לכלי רכב שאין לגביו הסכם התקשרות כאמור.".
קארין אלהרר
שרת האנרגיה
________________ התשפ"ב
(_______________ 2021)
(חמ 3-2727ת6)
דברי הסבר
1. צו הפעלת רכב (מנועים ודלק) (סולר לתחבורה), התשס"ג-2003 אוסר להניע רכב בעל מנוע דיזל בדלק שאיננו סולר או תחליב סולר העומדים בדרישות התקן, ואף אוסר למהול את הדלק בחומר אחר, ובכלל זה אסורה מהילה בביודיזל.
2. משרד האנרגיה מבקש לקדם את גיוון תמהיל סוגי הדלק במשק הישראלי, ובפרט דלק ממקורות מתחדשים.
3. ביודיזל הינו תחליף דלק המיוצר ממקורות צמחיים או פסולת שמנים צמחיים ומשמש כדלק לרכב, לרוב בתערובת עם סולר. בחלק מכלי הרכב ניתן להשתמש בתערובות בשיעורים שונים של סולר וביודיזל להנעת כלי הרכב.
4. לביודיזל יתרונות סביבתיים במספר מישורים, השימוש בו מפחית את הפליטות ביחס לרכב רגיל, איסוף השמנים המשומשים לטובת הפקת הביודיזל מונע הגעתם לסביבה, באופן שעלול לגרום נזק למערכות מים מוניציפאליות, צנרת ומט"שים, ובהיקפים קטנים מאד הביודיזל גם מחליף דלק קונבנציונאלי המופק מנפט.
5. לפי התקן הישראלי של סולר, ניתן לערב בסולר ביודיזל בשיעור שלא יעלה על 7%, והתערובת עדיין תיקרא סולר, אך תערובת ששיעור הביודיזל בה גבוה יותר חורגת מהתקן, היא אינה מוגדרת כסולר, ועל כן השימוש בה לצורך הנעת רכב מנועי אסור לפי צו הפעלת רכב בסולר.
6. התיקון המוצע מתיר לעשות שימוש בתערובת של סולר וביודיזל, אף ששיעור הביודיזל בתערובת עולה על 7 אחוזים, לאחר היוועצות עם יצרן כלי הרכב או עם נציגו בארץ, ובלבד שיתקיימו התנאים הקבועים בצו.
7. בין השאר נקבע כי תחנת תדלוק תתקין אמצעי טכנולוגי, אשר יבטיח כי לא ניתן לתדלק כלי רכב בתערובת, אלא אם כן נחתם לגביו הסכם להספקת התערובת, כמו כן מוטלות על בעלי תחנת התדלוק חובות יידוע.