צפייה בגרסה מלאה : שאלות על חשמל לשימוש צרכנים ברכב
ehudzeelim
01-08-22, 12:29
שלום וברכה
יש לי כמה שאלות נקודתיות בנוגע לשימוש בממיר 12 ל-220 ברכב:
1) המרת המתח ל-220 עולה באנרגיה, איך אני יכול לדעת כמה אנרגיה אני מפסיד בהמרה?
האם זה תלוי בהספק , תלוי בממיר, או בשילוב שלהם? האם יש איזה כלל אצבע?
2) אני מתכנן להתקין משגוח, האם הוא צריך להתאים להספקים שבהם המערכת תעבוד? או במילים אחרות איך אני בוחר את המשגוח המתאים?
שאלות נוספות שלא קשורות להמרה ל-220:
3) במערכת טעינה פשוטה (מצבר צרכנים מחובר למצבר ראשי דרך ריליי מתאים), האם ניתן לעבוד עם מצבר צרכנים פריקה עמוקה (למשל הירוק של שנפ, או מצבר ג'ל של מערכות סולריות)?
4) האם יש חשיבות לכך שקיבול המצברים יהיה דומה?
5) אם הספק האלטרנטור 75 א"ש, האם יש בעיה עקרונית עם מצבר הצרכנים יהיה בעל קיבול גדול בהרבה (למשל 150 א"ש)?
תודה מראש
1. הממירים הרגילים צורכים בין 10% ל-20% להמרה - ממירים טובים מציינים את זה בהגדרות שלהם.
2. מה הכוונה במשגוח? משגוח על מה?
3. כן, עדיף שני מצברים זהים אבל זו לא חובה - מאד תלוי בצריכה המתוכננת ומשטרי טעינה של המצברים השונים
4. לא - אבל לא להעמיס מידי על המערכת רכב (טעינה) עם מצבר גדול מידי - גודל המצבר מאד תלוי בצריכה המתוכננת לפי יכולות הפריקה של המצברים השונים.
5. ,תלוי רכב ותלוי פריקה - אין לי תשובה חד משמעית אולי מנוסים ממני יכולים לעזור.
מה הצרכים? למה צריך ממיר ל-220V רוב הצרכים לטיולים לא דורשים את זה.
ממליץ לקרוא:
https://www.jeepolog.com/forums/content.php/3981-%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%A0%D7%91%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%9E%D7%A6%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9B%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%94
2. מה הכוונה במשגוח? משגוח על מה?
מניח שהכוונה למשגוח זינה צפה שהיא הדרך הנכונה להשתמש בממיר או גנרטור שלא מחובר להארקת שיטה.139468
Sent from my SM-A530F using Tapatalk
139469
ehudzeelim
01-08-22, 16:29
תודה על התשובות,
הצרכים הם מקרר, מאוורר מערפל מים, טעינות מכשירים, תאורה, טעינות מכשירים שונים פנסים וכו'. בקיצור שימוש "רגיל" של קמפינג.
הסיבה שאני מעוניין ב-220 היא שיש לי הרבה מהציוד, שחלקו יקר מאד וחלקו לא קיים ב-12v (למיטב ידיעתי, למשל מאוורר מערפל מים) אז אם אפשר להשתמש בקיים אני מעדיף.
לגבי המשגוח, מה שהמשוטט כתב.
לגבי מצבר גדול ואלטרנטור קטן, האם יהיה נכון לומר שעבור שימוש מסוים X, מצבר גדול ייפרק פחות כלומר הפרש המתח בינו לבין האלטרנטור יהיה קטן יותר אז האלטרנטור יעבוד פחות קשה בטעינה שלו? מצד שני, יש גם את עניין זמן הטעינה שיתארך, אז בעצם יש כאן שקלול של שני הגורמים ואי אפשר לקבוע בלי לנתח את המקרה הספציפי?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
לגבי מצבר גדול ואלטרנטור קטן, האם יהיה נכון לומר שעבור שימוש מסוים X, מצבר גדול ייפרק פחות כלומר הפרש המתח בינו לבין האלטרנטור יהיה קטן יותר אז האלטרנטור יעבוד פחות קשה בטעינה שלו? מצד שני, יש גם את עניין זמן הטעינה שיתארך, אז בעצם יש כאן שקלול של שני הגורמים ואי אפשר לקבוע בלי לנתח את המקרה הספציפי?
יקירי:
האלטרנטור מטעין את המצבר במתח טעינה שהוא גבוה מעט מהמתח במצבר. זה קורה תמיד, בכל אלטרנטור ובכל מצבר.
זרם הטעינה המרבי באלטרנטור גם הוא קבוע וסופי.
לפיכך, מצבר שפרוק ב - 20% בקיבולת קטנה ייטען למצב של קיבולת מלאה מהר יותר מכזה שפרק 20% מקיבולת גדולה.
יש (כמובן) קשר בין מתח המצבר לרמת הטעינה / קיבולת שלו, כלומר כמה הוא טעון מתוך הקיבולת המלאה שלו, אבל למען פשטות הדיון - הוא זניח.
מה שחשוב יותר הוא משטר הטעינה:
כמה א"ש אתה לוקח מהמצבר להתנעה ולשימוש - מול מה שאתה מחזיר לו בטעינה.
מקובל שמצבר עופרת / חומצה שנפרק יותר מ - 25% / 30% מהקיבולת שלו, נפגע ביכולת הטעינה והפריקה.
על כן יש הגיון להשתמש בקיבולת מצבר הגבוה ביותר שנכנס פיזית למקומו. אין בעיה לשים מצבר בעל קיבולת גבוהה יותר.
ההסבר הכי פשוט הוא דמיון לבריכת מים שנמצאת בגובה מסוים.
השימוש במים נותן צריכת אנרגיה בגלל שהמים יורדים בגובה.
הזרם הוא כמות המים.
המשאבה היא האלטרנטור, מתח הטעינה הוא הגובה ממנו מעלה המשאבה את המים חזרה אל הבריכה.
גודל הבריכה היא קיבולת המצבר.
כל עוד המשאבה תצליח להחזיר את מה שלקחת מהבריכה ועוד קצת בעודף - תהיה בסדר.
אם תצרוך יותר ממה שהמשאבה תצליח להחזיר - אתה בגירעון.
גודל הבריכה פחות חשוב.
באנלוגיה, אם אתה צורך 20 ליטר בשעה מגובה של שני מטר, אין ממש הבדל אם הבריכה בגודל של 1000 ליטר או 1500 ליטר כל עוד המשאבה מחזירה בקצב זהה.
ehudzeelim
01-08-22, 17:35
תודה PW,
מה שכתבת נהיר ובהיר לי, למעט סוגיה אחת אותה אחדד, אבל לפני זה אציין שמצבר ההתנעה מנותק ממערכת הצרכנים בזמן שהרכב לא מונע, ע"י ריליי יעודי. לכן להבנתי אינו נושא בנטל הצרכנים.
אולי אתן דוגמא שתמחיש את הנקודה הדורשת חידוד: נניח שצריכה נתונה של מקרר במהלך לילה היא 20 א"ש. במצב א' מצבר צרכנים של 50 א"ש, מצב ב' מצבר צרכנים של 100 א"ש. נניח ששני המצברים יודעים ומתוכננים לעמוד ב-% פריקה הנגזר מהצריכה (במצב א' 40% ובמצב ב' 20%). בשלב הבא, כשאניע את הרכב והאלטרנטור יתחיל בטעינה, האם לעובדה שבמצב א' המצבר הגיע למתח נמוך יותר ממצב ב' (כי הוא נמצא באחוז פריקה גדול יותר), לא תתבטא בזרם טעינה גדול יותר?
ולמען הבהירות מדובר ברכב ישן עם מערכת טעינה פשוטה, האם זרם הטעינה לא נגזר מהפרש המתחים בין מצבר הצרכנים לבין מתח האלטרנטור? (כמובן אני מניח שהאלטרנטור לא מגיע למצב של מקסימום תפוקה במצב ב'). האם במצב זה החיבור של מצבר ההתנעה במקביל והעובדה שהוא טעון, תמנע מהזרם טעינה לגדול לערכים שאינם בריאים לאלטרנטור?
ואם לא בא לך לקרוא את כל המגילה, לעשות את הסיפור קצר, מפל המתח בין שני המצברים בזמן תחילת הטעינה, זניח? וזרם הטעינה לא ישתנה באופן משמעותי כתלות בגודל מצבר הצרכנים?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
אולי אתן דוגמא שתמחיש את הנקודה הדורשת חידוד: נניח שצריכה נתונה של מקרר במהלך לילה היא 20 א"ש. במצב א' מצבר צרכנים של 50 א"ש, מצב ב' מצבר צרכנים של 100 א"ש. נניח ששני המצברים יודעים ומתוכננים לעמוד ב-% פריקה הנגזר מהצריכה (במצב א' 40% ובמצב ב' 20%). בשלב הבא, כשאניע את הרכב והאלטרנטור יתחיל בטעינה, האם לעובדה שבמצב א' המצבר הגיע למתח נמוך יותר ממצב ב' (כי הוא נמצא באחוז פריקה גדול יותר), לא תתבטא בזרם טעינה גדול יותר?
ולמען הבהירות מדובר ברכב ישן עם מערכת טעינה פשוטה, האם זרם הטעינה לא נגזר מהפרש המתחים בין מצבר הצרכנים לבין מתח האלטרנטור? (כמובן אני מניח שהאלטרנטור לא מגיע למצב של מקסימום תפוקה במצב ב'). האם במצב זה החיבור של מצבר ההתנעה במקביל והעובדה שהוא טעון, תמנע מהזרם טעינה לגדול לערכים שאינם בריאים לאלטרנטור?
כמו שנרמז קודם, יש כמובן קשר בין מתח המצבר לרמת הטעינה. עד כדי כך שבעלי ניסיון יסיקו את מצב המצבר מהמתח על הדקיו אחרי פרופיל שימוש ידוע.
אבל בתכל'ס, זה חסר משמעות.
אם האלטרנטור טוען למשל במתח של 14.2V - פעם אחת מצבר במתח של 11.8V ופעם שניה מצבר במתח של 12.5V - זה זניח בכל קנה מידה.
גם העובדה שמצבר טעון מתחבר ברגע ההתנעה לכמה שניות למצבר פרוק חלקית - חסרת משמעות אמיתית.
(תכף יבואו כמה גיבורים לצעוק עלי)
בכבוד
PW
ehudzeelim
01-08-22, 18:22
תודה
סגרת לי פינה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
01-08-22, 18:34
המציאות בשטח מראה שהאלטרנטור מסתדר עם אתגרים כאלה, למרות שטעינה מפריקה עמוקה כזו לא טובה עקרונית לא לו, ולא למצברים. אני כן מקפיד בסיטואציות כאלה לא להעמיד את הרכב בסרק. או להתחיל מייד נסיעה, או להרים משמעותית סל"ד כדי שהמניפה תקרר את האלטרנטור ביעילות. ראיתי וידאו שבוחן את ההבדל בין המצבים השונים. בטעינה גבוהה ורציפה בסרק האלטרנטור נשרף.
בתחום הימי - סירות מפרש מקובל היום להתקין אלטרנטורים גדולים (200-250A) עם מע׳ בקרה כדי למלא את בנק המצברים.
ביחוד עם הכניסה המאסיבית של מצברי ליטיום
Sent from my SM-G973F using Tapatalk
בסופו של דבר גודל המצבר נקבע ע"י הצריכה שלך ויכולת הפריקה של המצבר לפני שאתה גורם לו נזק.
רק לזכור את ההמרות היחס בא"ש הוא 1:18
ehudzeelim
01-08-22, 19:10
יחס בין מה למה 1:18?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
https://youtu.be/cVPKKRZFNuw
Sent from my SM-G973F using Tapatalk
3) במערכת טעינה פשוטה (מצבר צרכנים מחובר למצבר ראשי דרך ריליי מתאים), האם ניתן לעבוד עם מצבר צרכנים פריקה עמוקה (למשל הירוק של שנפ, או מצבר ג'ל של מערכות סולריות)?
כן וזה פרקטיקה נפוצה בעולם וגם אצל כמה מגולשי האתר.
4) האם יש חשיבות לכך שקיבול המצברים יהיה דומה?
לא חייבים להיות זהים (ע״ע הסעיף הקודם).
יש שרשורים שלמים בנושא.
ehudzeelim
01-08-22, 21:59
[emoji106] תודה לכולם
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
יחס בין מה למה 1:18?
Sent from my SM-J710F using Tapatalkבמעבר במכשירי חשמל 220v ל12v
מכשיר שצורך 1 אמפר ב220v , צורך 18 אמפר ב12v (הממיר הכוונה לפני הפסדים)
למשל הירוק של שנפ,
בלי קשר לסידור החיווט, לא הייתי משקיע כלום במצבר של שנפ.
יש כאן באתר שלל חו״ד על מעללי המצברים מהתוצרת הזו.
וטרי מהשבוע, מצבר שנפ בפרייבט, התפגר בבת-אחת מעט אחרי תום האחריות.
בלי גמגומי אזהרה.
סיימנו נסיעה ממושכת של מעל שעתיים, הכול טעון מלא, כיבוי הרכב ל-10דק והמצבר התפגר.
נפל ל-9v.. וסרב לעלות (כן, טעינה נבדקה ותקינה).
לא נתקלתי בדבר כזה עם מצברים אחרים.
תמיד היו סימני דאיכה ורובם החזיקו מעבר לאחריות.
לא מכניס אותם לרכב רגיל, ובטח לא כמצבר לצרכנים בשטח שתקלה שלו עוד יותר מבאסת כי אין פתרון אחר סביר בשטח בלי להניע את הרכב או להסתכן עם המצבר הראשי.
ehudzeelim
02-08-22, 11:11
ובעברית:
לגבי ה-1:18, אני מחלק את ההספק במתח לקבלת האמפר, שזה אותו דבר.
השנפ גם אצלי לא הצטיינו, השאלה אם הירוק גם נוטה להתפגר בטרם עת?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
לא יודע.
לא מתקרב למוצרים שלהם שנים, המצבר שהזכרתי ברכב של אבי.
יש לי נסיון טוב מאד עם תת-מותג סטארטאפ של ווארטה.
כרגע עם מצבר AGM שלהם בתור מצבר צרכנים.
ehudzeelim
02-08-22, 14:54
תודה דורון
שאלת המשך, מישהו יודע כמה אמפר ישרוד ריליי סטרטר של חיפושית בשימוש רציף?
(אני מייעד אותו לתפקיד ריליי מצבר צרכנים) הדגם הוא:
12v New era ss-630
לא הצלחתי למצוא נתונים לגביו במרשתת
תודה139486
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
אל תשתמש בממסר סטרטר למיתוג קבוע
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
ehudzeelim
02-08-22, 23:25
אני רואה ממסרי סטרטר דומים עם נתוני עבודה רציפה למשל: continuous duty 100 amp,
האם זה לא אומר שהם בנויים לזה?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
יש כאלה שכן ויש כאלה שלא. אם אתה לא בטוח - אז לא.
וממסרים לזרם גבוה לא אוהבים לעבוד בזרם נמוך קבוע. הם צריכים שיהיו מחוברים אליהם חוטים עבים כדי לקרר אותם. אם אתה לוקח כזה ממסר ומחהר לו חוטים דקים יחסית ומפעיל אותו קבוע - הוא יתחמם.
בקיצור..... אתה הולך להשקיע בשטות (לדעתי הלא מקצועית) של משגוח (שנכנס לחיינו פתאום אחרי עשרות שנות ממירי מתח בג'יפים), אז תשקיע גם בממסר 100 אמפר חדש.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
ehudzeelim
03-08-22, 09:23
חוטים עבים (מאד) יהיו,
ואם לא אמצא נתונים שלו, נחפש ממסר מתאים.
תודה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
יש כאלה שכן ויש כאלה שלא. אם אתה לא בטוח - אז לא.
וממסרים לזרם גבוה לא אוהבים לעבוד בזרם נמוך קבוע. הם צריכים שיהיו מחוברים אליהם חוטים עבים כדי לקרר אותם. אם אתה לוקח כזה ממסר ומחהר לו חוטים דקים יחסית ומפעיל אותו קבוע - הוא יתחמם.
בקיצור..... אתה הולך להשקיע בשטות (לדעתי הלא מקצועית) של משגוח (שנכנס לחיינו פתאום אחרי עשרות שנות ממירי מתח בג'יפים), אז תשקיע גם בממסר 100 אמפר חדש.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
++
ממסר סטרטר מיועד למתג מאות אמפר לשניות בודדות, אתה צריך זרמים הרבה יותר חלשים להרבה שעות.
מעבר לזרמי המיתוג, תבדוק גם את צריכת הזרם של הממסר עצמו, זה יתן לך מושג לגבי ההתחממות (ואובדן האנרגיה).
ehudzeelim
03-08-22, 12:44
יש לי מפזר חום 12v 800w,
אחבר אותו דרך הממסר ונראה איך הממסר מקבל את זה לאורך זמן. תחת פיקוח.
תודה רבה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
אני מהמר שהסליל של הממסר הזה לוקח סביב חצי אמפר. זה לא מעט. מציע שתמדוד גם את זה.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
ehudzeelim
06-08-22, 13:10
בדיקה העלתה שהממסר אכן מתחמם לאחר 2-3 דקות, עם מפזר חום סיני של 800w סיניים, שהם כנראה הרבה פחות בפועל.
תודה על שהארתם את תשומת ליבי.
139528
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ehudzeelim
13-08-22, 11:14
שאלת המשך,
האם מצבר ג'ל (בתמונה) ניתן להתקנה בשכיבה?
תודה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
139613
ehudzeelim
15-08-22, 10:08
שאלת המשך,
האם מצבר ג'ל (בתמונה) ניתן להתקנה בשכיבה?
תודה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
139613עכשיו ראיתי שלא ניתן לפתוח את הקובץ, זה המצבר:
139629
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
15-08-22, 10:49
הוראות של יצרן אחר:
https://support.rollsbattery.com/en/support/solutions/articles/244807-battery-orientation
בחלק מהמקרים זה רשום במפורש על המצבר.
ehudzeelim
15-08-22, 13:37
תודה חנן,
במקרה הזה לא מצאתי הנחיה מפורשת, גם לא ב-pdf של המצבר. מכיוון שגם אין אזהרה לא להשכיב, ניתן לו צ'אנס..139632
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ehudzeelim
22-08-22, 18:38
שאלה..
המצבר ג'ל 150 אמפר שעה, נתן 6v כשבדקתי אותו בהתחלה, אחרי שעמד קרוב לשנה ללא טעינה. בכל זאת,
חיברתי את המצבר דרך ריליי מתאים, ונסעתי כ-7 שעות, והמתח על הקטבים עלה ל-9v.. אז בדקתי את זרם הטעינה, שעמד על קצת פחות מ-1A, נראה לי נמוך מאד. האם זה אומר משהו על מצב המצבר? המשכתי לטעון בנסיעות, אחרי עוד כ-4 שעות טעינה המצבר כבר נותן 10.5v. שמתי לב שזרם הטעינה גם טיפס ועכשיו עומד על כ-1.5 אמפר.
שאלתי היא, האם לדעתכם זרם הטעינה הנמוך מגביל את קצב הטעינה (בכל זאת מדובר במצבר עם קיבול גבוה יחסית), ויש סיכוי שהמצבר יתאושש אם אמשיך לטעון באופן זה?
תודה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
22-08-22, 19:09
הסיכוי לדעתי נמוך, אבל מה איכפת לך להמשיך לנסות?
מה המתח על הדקי המצבר בזמן טעינה? 14v?
ehudzeelim
22-08-22, 19:18
ממשיך, אבל עניין אותי מה אפשר ללמוד מהנתונים האלה.
המתח בזמן טעינה קצת מעל 14V
אם זה יכול לעזור - מוזמן לקבל בהשאלה מטען מצברים משקע בייתי (220v)
נשלח מהנייד
ehudzeelim
22-08-22, 20:26
תודה רבה ארז,
בינתיים אמשיך לטעון ברכב, לא ממהר.. ואחר כך יש עוד מצבר ממתין.. למקרה שזה לא יתעורר [emoji42]
דרך אגב, טיפ לאוהבי המיחזור
מתקיני מצברים נוהגים לקבל מצברים תקינים מציי האוטובוסים והמשאיות, יש אצלם ברכבים שני מצברים וכשאחד הולך הם מחליפים את שניהם, גם אם מצבר אחד תקין. אז אפשר למצוא אצלם מציאות..
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ehudzeelim
08-09-22, 13:39
אחרי עוד כמה שעות ברכב, עכשיו המצבר נותן 12.6 וולט, האם זה אומר שהוא תקין? האם יש דרך פשוטה לבדוק את הקיבול שלו?
תודה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
אחרי עוד כמה שעות ברכב, עכשיו המצבר נותן 12.6 וולט, האם זה אומר שהוא תקין? האם יש דרך פשוטה לבדוק את הקיבול שלו?
תודה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
12.6 אחרי כמה זמן עמידה אחרי הפסקת טעינה?
חנן-ג'יפולוג
08-09-22, 14:28
אם אין לך מכשיר ייעודי, אז הדרך לבדוק קיבול היא לחבר צרכן לא גדול, שהזרם שלו הוא לא יותר מעשירית מהקיבול, ולמדוד כמה שעות הוא עובד עד שמתח המצבר יורד, נגיד ל11.5 וולט.
צריך לומר, הבדיקה הזו לא מטיבה עם מצברי חומצה עופרת, שכן הם אוהבים להיות מלאים, ולמצבר שגם ככה על הקצה, יכולה להעניק את מכת החסד האחרונה.
ehudzeelim
08-09-22, 15:46
דורון 12.6 וולט בדקתי לא יותר מחצי שעה אחרי חניה. אבל אנתק טעינה ואבדוק אחרי מנוחה של יום או יומיים, או שכדאי לתת לו לנוח אפילו יותר?
ותודה חנן
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
הדרך שלי להעריך את מצב המצבר -
לטעון טוב (בבית או בנסיעה ארוכה) להמתין 20-30 דקות ולמדוד מתח.
להשאיר את המצבר מנותק לסוף שבוע ולמדוד שנית (או אצלי אני מכיר שיש לי זרם זליגה נמוך, ואני מכיר דעיכה "תקינה").
בגדול, מצבר תקין צריך להתייצב על 12.6-12.8V.
אני בכוונה אומר "בגדול" , ולא נותן מספר מוחלט, כי יש הבדלים בין המצברים ויש דיוק של הציוד מדידה.
מי שימדוד את המצבר שהוא חדש (ויזכור את המדדיה), יכול בקלות להבין שמצבר דועך.
אם אין מדידה מקורית, מצבר (מנותק) שמתחיל לאבד מתח (2-3 ימים) הוא בדרך לסיים את חייו.
יש כאלו שאולי עוד יסחבו אותו 3-4 חודשים, אבל כל אחד והגישה שלו.
כל הנאמר לעיל, מתייחס למצבר עופרת "מודרני" (אטום, start-stop... ) אין לי ניסיון עם כל המוטציות האחרות ( ג'ל, זכוכית....) ואני מבין שהשאלה היא על מצבר ג'ל.
ehudzeelim
08-09-22, 16:40
מעולה תודה
אתן לו עוד כמה שעות טעינה ברכב לראות שהוא אכן הגיע למתח המקסימלי שלו במנוחה, ואחכ אנתק אותו ואבדוק כעבור כמה ימים
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
בלנדרובר מצאו פתרון לסוגיה.
בד"כ כמה חודשים לפני שהמצבר מת, מתחילות להדלק נורות תקלה שונות (abs בהתחלה, ולקראת הסוף גם ה m+s של הגיר). זה לא באג! זה פיצ'ר!
ehudzeelim
08-09-22, 18:54
סיפור (אמיתי) על מצבר חלש ופיצ'רים..
לפני כמה שנים במוסו, הגיר התחיל לעשות בעיות ללא סיבה נראית לעין. יש שמן, החלפות שמן ופילטר בזמן, הכל תקין ברכב באופן כללי. אבל הגיר מוריד ומעלה הילוכים, קיקדאונים פתאומיים, הילוכים לא עוברים.
הלכתי אל מומחה גירים מוכר מאד, שגם נתקלתי בהמלצות חמות עליו בג'יפולוג. וגם עוד המון המלצות ברחבי הרשת. הבחור עשה סיבוב על האוטו, בדק מה שבדק, ואמר: צבע בכחול זרוק לים. הלך הגיר.. טוב, ביציאה מהמוסך שלו, מנסה להניע והאוטו לא מניע. המצבר בקושי מסובב את המנוע. לפני זה הכל היה תקין. הבחור מתחיל לצעוק עליי, תעיף את הגרוטאה מפה, אתה חוסם לי את הכניסה למוסך. טוב, הנענו עם כבלים, החלפתי מצבר, הפלא ופלא, הגיר כמו חדש. עד היום. מאז האוטו עשה איזה 200k [emoji1]
מוסר השכל, 1. לפני שאתם משפצים גיר, תבדקו את המצבר.. ו-2. כדאי להיות ביקורתי גם להמלצות באתרים נחשבים.. [emoji16]
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
עוד אינדיקטור למצבר בעייתי הוא מקרר ברכב..
הנעת המדחס גורמת לפיק צריכה גבוה וקצרצר.
מצבר לא במיטבו לא עומד בזה והמקרר מתחיל לזייף.
עוד אינדיקטור למצבר בעייתי הוא מקרר ברכב..
הנעת המדחס גורמת לפיק צריכה גבוה וקצרצר.
מצבר לא במיטבו לא עומד בזה והמקרר מתחיל לזייף.
אני חושש שקצת הגזמת :-)
אני בספק עם הפיק התנעה של המקרר שלך מתקרב ל 10 אמפר.
תדליק אורות, וזה יותר, וזה קבוע
אני חושש שקצת הגזמת :-)
אני בספק עם הפיק התנעה של המקרר שלך מתקרב ל 10 אמפר.
תדליק אורות, וזה יותר, וזה קבוע
אני חושש שאתה שוב מחפש ויכוח.
לא תקבל.
מנסיוני עם יותר ממצבר אחד, בעיות בעבודת המקרר היה אחד הסממנים הראשון להגיב להיחלשות המצבר.
דורון,
אני לא מחפש לריב, אני רוצה שנלמד לנצל את הדיונים האלו ע"מ ללמוד
המון פעמים אנחנו "מנחשים" מהבטן, וחבל, יש פה הרבה ידע, פשוט צריך להקשיב.
לגופו של ענין, ואני אנסה לדייק את התשובה שלי, בהחלט יש מצב שהמקרר עזר לך לזהות את המצב.
אני התייחסתי לאמירה שמקרר כזה יוצר פיק התנעה משמעותי ( טענה שחוזרת פה הרבה פעמים).
המדחס הזה מנוהל ע"י בקר, ויש פיק התנעה קטן מאוד ( בעבר, ניסתי להפעיל מקרר רכב מתא LEV40 יחיד וממיר DC2DC stepup, אז בדקתי את זה די לעומק).
אז איך המקרר עוזר? בניגוד לשאר המנגנונים ברכב, למקרר יש הגנה מנפילת מתח, ולכן הוא הראשון שרואים עליו את הבעיות של המצבר.
בקיצור, התופעה שאתה מתאר נכונה, פשוט ההסבר לא היה מדוייק
מקווה שעזרתי בהבהרת הנקודה.
לילה טוב
אז איך המקרר עוזר? בניגוד לשאר המנגנונים ברכב, למקרר יש הגנה מנפילת מתח, ולכן הוא הראשון שרואים עליו את הבעיות של המצבר.
בקיצור, התופעה שאתה מתאר נכונה, פשוט ההסבר לא היה מדוייק
מקווה שעזרתי בהבהרת הנקודה.
לילה טוב
זה קורה בהנעת המדחס.
מנסה להניע וכבה מיד.
בלי חיווי תקלת מתח נמוך שקיימת במקרר הספציפי.
זה לא מנגנון הגנה על מתח נמוך של המקרר כי המתח על קטבי המצבר עדיין מעל לערך המינימום המוגדר למקרר.
נצפה ביותר ממקרר אחד ברכבים שונים.
אבל אולי הערך על המקרר נמוך יותר בעקבות מפלי מתח ו/או צרכנים נוספים?
אבל אולי הערך על המקרר נמוך יותר בעקבות מפלי מתח ו/או צרכנים נוספים?
הערך קבוע. מתנתק ב-11.8
אין צרכן נוסף על הקו.
זה חזר ביותר ממצבר אחד בסוף חייו. בעוד רכבים.
לא הבנת אותי.
יכול להיות.
תסביר שוב..
ד״א התופעה הייתה מוכרת למתקן מקררי רכבים שהגעתי אליו במסגרת החיפוש פתרון.
ehudzeelim
12-09-22, 15:06
הדרך שלי להעריך את מצב המצבר -
בגדול, מצבר תקין צריך להתייצב על 12.6-12.8V.
אני בכוונה אומר "בגדול" , ולא נותן מספר מוחלט, כי יש הבדלים בין המצברים ויש דיוק של הציוד מדידה.
מי שימדוד את המצבר שהוא חדש (ויזכור את המדדיה), יכול בקלות להבין שמצבר דועך.
אם אין מדידה מקורית, מצבר (מנותק) שמתחיל לאבד מתח (2-3 ימים) הוא בדרך לסיים את חייו.
חצי שעה אחרי נסיעה, 12.65 וולט
24 שעות אחרי 12.41
48 שעות אחרי 12.3
72 שעות אחרי 12.22...
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
12-09-22, 15:18
הי"ד.
חצי שעה אחרי נסיעה, 12.65 וולט
24 שעות אחרי 12.41
48 שעות אחרי 12.3
72 שעות אחרי 12.22...
Sent from my SM-J710F using Tapatalkרק לוודא שהבדיקות אכן על מצבר מנותק (כלומר לא מדובר בזליגה).
נשלח מהנייד
ehudzeelim
12-09-22, 17:14
כמובן,
המצבר נותק
אם מנותק....
אז כמו שאמרו, גוסס
boaz avrahami
12-09-22, 22:41
יכול להיות.
תסביר שוב..
ד״א התופעה הייתה מוכרת למתקן מקררי רכבים שהגעתי אליו במסגרת החיפוש פתרון.
מה המתח על המצבר ומה הקצה הקו ליד החיבור למקרר?
כתלות בעובי ואורך המוליכים כך המתח יפול יותר וההשפעה של מצבר נחלש תופיע מוקדם יותר במקרר.
מה המתח על המצבר ומה הקצה הקו ליד החיבור למקרר?
כתלות בעובי ואורך המוליכים כך המתח יפול יותר וההשפעה של מצבר נחלש תופיע מוקדם יותר במקרר.
הפרש מתח עד 0.1v.
חוט בעובי 10ממ׳״ר, הרבה מעל מה שנדרש.
איי בטוח שלמרחק יש משמעות, אבל זה רק מחזק שהמקרר בחלק האחורי של הרכב עדיין מהווה אינדיקציה ראשונית להיחלשות המצבר.
דורון,
אני סתם מתעלק על התגובה שלך, אני לא אומר שהיא לא נכונה.
הפרש של 0.1V, באיזה תנאים?
שהמקרר כבוי? עובד? רגע ההתנעה?
איך מודדים את המפל מתח, בשקע של הקו? על המקרר עצמו? בין השקע לגוף? בין השקע למצבר? לקחת בחשבון מפל מתח על הקו של האפס?
הדרך הנכונה למדידה של מפלי מתח, היא להתחיל במדידה של המתח בכניסה למקרר ( בין האפס לפלוס על המקרר עצמו), (עדיף בזמן ההתנעה, ואם לא, אז לפחות בזמן שהוא עובד. ולהשוות למדידיה על המצבר עצמו .
מניסיון שלי (לא עשיתי מחקר אינטרנטי, רק מניסיון אישי וממה שרואים בדיונים פה), רוב התקלות של מפלי מתח נובעות מבעיות חיברוים ומחברים (ולא מבעיות עובי חוט, שזו התגובה הנפוצה). ויש הרבה תקלות שנגרמות מחיבור האפס \ גוף (וגם את זה אתה מכיר, וחוזר על המקרה הזה).
זיו,
התשובה הקצרה היא כן.
מדידות בקצוות.
במחברים. ובכניסה לספק כוח במקרר.
מנוע כבוי..אני בודק מצבר לא את הרכב.
עבר בדיקה גם של אנשי מקצוע.
זו תשובה ״למרות״ כי טחנו את הנושא בעבר.
לא מתכוון לפתוח דיון מקררים/מצברים נוסף.
ehudzeelim
31-10-22, 20:38
רק להודות לעדכן ולסכם
המטרה היתה לבנות מערכת פשוטה ובמינימום השקעה: מצבר ראשי> ממסר טעינה נשלט ע"י מפסק וחצי סוויץ'> מצבר צרכנים> פיצול ל-12 ו-220 וולט.
הותקנו התשתיות: כבל פלוס מהמצבר הראשי לממסר (30 ממ"ר, סתם הגזמה) עם פיוז אוטומטי 80 אמפר (לדעתי גדול מדי בדיעבד, אחליף אותו בפיוז קטן יותר).
מהממסר הועבר כבל תלת פאזי בתור פלוס (חיבור כל 4 הגידים, 2.5 ממ"ר כל אחד) לתא המטען.
ממצבר צרכנים מינוס לבודי שוב עם כבל 30 ממ"ר.
מצבר הצרכנים הגוסס הוחלף במצבר agm 95ah, והכל עובד ותקין (12V ו-220V ע"י ממיר 2500W).
בינתיים עיקר הצרכנים הם כלי עבודה (מאד נוח עם 220 וולט ברכב) והקרוב יתווספו עוד כמה צרכני מחנה.
בהתחלה חשבתי להתקין משגוח אך מכיוון שאני לא עובד עם כמה צרכני 220 במקביל בינתיים אין צורך.
תודה רבה למי שעזר ויעץ במעלה השרשור
140879140881
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.