צפייה בגרסה מלאה : הדרכת ניווט למתחילים
הי,
שואל עבור חבר: האם יש בארץ גוף שעושה הדרכת ניווט שטח למתחילים ?
אני מתכוון למתחילים ממש, שלא בהכרח יודעים לקרוא מפה טופוגרפית, שלא לדבר על שבילנט...
גוועאלד
Youtu.be
Sent from my SM-G998B using Tapatalk
קורס ניווט תאורטי ומעשי (רכוב) מהווים חלק מקורס השטח של חב׳ שבילים ״מוסמך שטח״.
במידה ויש מתעניינים, ניתן לבחון העברת מפגש, שניים או יותר ייעודיים לניווט.
גילוי נאות: מדריך בחברת שבילים
Sent from my iPhone using Tapatalk
גם אשמח להצטרף.
Sent from my SM-G781B using Tapatalk
גם אני אשמח להצטרף
Sent from my SM-G970F using Tapatalk
אני יכול לחפש את תעודת מדריך ניווט ספורטיבי שלי ממכון וינגייט מאיזה שנות ה 70 או ה 80 .. אם זה עוזר ולתת שיעור און ליין למישהו ...
Sent from my DN2103 using Tapatalk
ב- 29/11/22 מתוכנן קורס ניווט עם יואב קווה - בשני מפגשים:
איך להשתמש באפליקציה "אופרואד" להכנת מסלולים וניווט תכלס בשטח. תרגול זום מקיף + אימון יישום מעשי בשטח.
פרטים נוספים באתר ״שבילים״.
מנהלים, מקווה שלא הפרתי את כללי הפורום.
אם כן, אנא מחקו.
Sent from my iPhone using Tapatalk
אני חושב שיש משהו לא נכון בלימוד ניווט 'ישר' באפליקציה.
השטח הוא לא וויז.
מי שרוצה לדעת באמת לנווט צריך קודם לדעת להתמצא בשטח. ולדעת להשוות את השטח למפה. ולמצוא מיקום עצמי - לא בעזרת ג'יפיאס.
רק אחר כך לתכנן על מפה ולנווט בפועל.
ובסוף בסוף להשתמש במפה הנעה על מסך עם ג'יפיאס כדי לסיע.
הצרה הגדולה עם מי שלא לומד בדרך הארוכה היא שלעולם הוא לא ידע להתמודד עם מה ש'מעבר' למסלולים באפליקציה ולא עם שינויים בשטח. אני כבר רואה לא מעט נהגים שלא מסוגלים לנווט בין שתי כתובות מוכרות בלי וויז. בכביש זה לא נורא מקסימום עושים תאונת דרכים כי נזכרים בשניה האחרונה וחותכים שלושה מסלולים. אבל בשטח חוסר היכולת להתמצא מחד וההסתמכות על מכשיר מאידך - עלולה להיגמר בצרה אמיתית.
אני ממליץ להתחיל בלימוד עצמי תוך כדי טיול או הליכה בשטח. בלי מפה. לזהות ולהצביע על רוחות השמיים. לזהות ולהצביע על פרטי תבליט - כיפה, גיא, שלוחה, אוכף. לתאר בקול רם את התבליט. לשים לב לשיפועים. לשים לב לתא השטח הבא שמתקדמים אליו ואיך אפשר לראות יותר או פחות פרטים ככל שמתקדמים. להעריך מרחקים.
אחר כך לעשות אותו דבר עם מפה. לראות איך התבליט בשטח וקווי הגובה במפה מתאימים זה לזה. להשוות כל הזמן בין השטח למפה. להבין את קנה המידה והמשמעןת של המרחק. כן, אפשר לעשות את זה על מסך אבל ככה מאבדים את התמונה הגדולה והיכולת לצפות רחוק יותר או לתא השטח הבא.
הלימוד של המקרא לא מסובך כולל קווי גובה ופרטי תכסית. זה רק טכניקה. לא חייבים מורה.
כנ"ל להשתמש באפליקציה.
אסף.
יצא לי במסגרת מילואים להעביר קצת סדרות שטח מעמיקות לאחד הגדס"רים הסדירים. יחידה שנחשבת איכותית.
אחת הסדרות היתה מורכבת מחיילים שנבחרו בקפידה לתחום הספציפי, ועברו לפני הסדרה שלי סדרות ניווט נרחבות (יחסית לחבריהם, לא יחסית למה שהיה מקובל בעבר לצערי).
התרגיל הראשון שהם קיבלו ממני היה לתכנן ציר התקדמות לעבר מרחב אויב נתון עם יעד לא ידוע. אפשר לומר - הבסיס של כל יחידה לוחמת...
עם קבלת התרגיל אפשרתי להם לפתוח מפה בנקודה שולטת (אם כי מעט מבלבלת) על מנת להזדהות ולתכנן קדימה.
אחרי דקות ארוכות בהן הם התקשו לאתר את מקומם העצמי התפתח דיון....
החיילים לא הבינו מה מטרת התרגיל ומה מטרת ההזדהות העצמית טרם תחילת ההליכה.
הם הסבירו לי שהיום לכל מחלקה יש מערכת שוב הכוללת מכשיר ניווט עם מסך משוכלל שנותן להם בכל רגע נתון את מפת הכוחות ונקודות העניין, את מיקומם העצמי ואת ציר ההליכה.
הדיון הסתיים- והם נדרשו להמשיך בתרגיל כפי שהתבקשו.
בשורה התחתונה - המתווה היה בכמה רמות מעל היכולת שלהם. לצערי.
רוצה לומר- ההודעה של אסף היא הבסיס. בלי זה אי אפשר לדעת לנווט.
אלא אם המושג ניווט מתפרש אחרת בין גישה לגישה.
אבל זה כבר פשוט הדרכת שימוש באפליקציה. לא ניווט.
לדעתי.
Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk
כלכך מסכים עם שניכם ,בגדוד מיל שלי מנסים לשמר יכולת ניווט עם מפה ומצפן - לא פשוט.
הייתי בשבוע שעבר בבאליש לשתפ עם חי״ר ,אנחנו תותחנים.
היתה תקלה שלא איפשרה תקשורת בין היח׳ קנה למחשב ,לאחר הרבה בדיקות וניסיונות היתה הגדרה שגויה באחד המסכים.
כלל זיקני הגדוד הסכימו שצריך להוציא את המכוון כוונת חוגית ומוטות .......
מסתבר שאין איפה לחתום [emoji2962][emoji2363][emoji2959]
Sent from my SM-G973F using Tapatalk
ב-2006 כשהמחשב נפל הוצאנו דף משבצות לחשב קווי ראייה.
הילדים בהו בנו בסוג של תדהמה.
מיומנות הבסיס אבדה.
להפעיל אפליקציה זה לא לנווט.
זה ללמוד לא לצאת מהקווים.
מה שמחזיר אותנו לשאלה המקורית.
איפה לומדים את זה?
והתשובה, כרגיל - אם לא תמצא מי שילמד אותך - תלמד לבד.
אסף.
בזמנו היו סדנאות כאלו באתר השטח אצל אוגש.
http://www.jeepolog.com/UserFiles/downloads/field%20manuals/FM3_25.26%20Map%20reading%20and%20land%2 0navigation.pdf
נזכרתי שפעם שמתי את הספר הזה בספרייה
אסף.
אהלן חברים,
מצ"ב קובץ לעזרה בניווט.
ניסיתי להעלות קובץ נוסף .PPT אבל יש הודעת שגיאה ולא ניתן להעלות
העברתי לבחור את הקישור המלא, תודה [emoji4]
https://shvilim.co.il/trainings/nivut/
אני חושב שיש משהו לא נכון בלימוד ניווט 'ישר' באפליקציה.
השטח הוא לא וויז.
מי שרוצה לדעת באמת לנווט צריך קודם לדעת להתמצא בשטח. ולדעת להשוות את השטח למפה. ולמצוא מיקום עצמי - לא בעזרת ג'יפיאס.
רק אחר כך לתכנן על מפה ולנווט בפועל.
ובסוף בסוף להשתמש במפה הנעה על מסך עם ג'יפיאס כדי לסיע.
הצרה הגדולה עם מי שלא לומד בדרך הארוכה היא שלעולם הוא לא ידע להתמודד עם מה ש'מעבר' למסלולים באפליקציה ולא עם שינויים בשטח.
בתור מי שלמד לנווט קודם כל ברגל ורק אח"כ ברכב, עוד טרם ימי ה- gps, אני לגמרי מסכים שהתמצאות בשטח שנלמדת דרך הרגליים מביאה לתוצאות היסודיות ביותר.
מצד שני, אני מבין את החבר, שאין לו את ההיכירות הבסיסית הזו, ואין לו מי שילמד אותו וייקח אותו תחת חסותו, והוא גם לא צריך יכולת ניווט צבאית אלא פשוט להיות מסוגל לטייל באופן עצמאי. עבורו הדרכה כזו יכולה להיות הדבר הנכון כדי לצאת לדרך העצמאית. הוא לא יהפוך להיות נווט-על אחרי שני צפגשי הדרכה, אבל לפחות יוכל להתחיל את המסע...
אני בכלל לא דיברתי על יכולות ניווט צבאיות.
אני מדבר על היכולת להיות עצמאי - בשטח.
זה קודם כל התמצאות בשטח. בשטח ולא באפליקציה.
תשאל את עצמך (ואת החבר) מה הוא ייעשה כשהאפליקציה תשלח אותו לדרך חסומה. מה הוא עושה מכאן? איך הוא יידע לנתב לעצמו דרך חדשה על שביל שלא מופיע באפליקציה?
אני לא נגד ההדרכה של יואב אני אפילו בעד. אבל לא לחשוב שזה יגרום למישהו להיות עצמאי. זה ייתן לו יכולת מסויימת ואני מניח שגם הבנת שטח טובה יותר.
הייתי לפני כמה שנים בטיול עם קבוצה של כמה ג'יפאים שאני לא מטייל איתם דרך קבע.
נסעתי ראשון ואחרי אחד החברים והשלישי לא מגיע. השטח שמאחורינו ללא קליטה טובה ולא מצליחים להשיג אותו. אנחנו על נקודה שולטת ומתחתינו במרחק קילומטר או שניים פרוס היער שממנו הגענו. אני מצביע על השביל שלארכו אני חושב שההוא התברבר, אומר שאני אשאר כאן למקרה שהוא יגיע מכיוון אחר, ואתה תיסע לאורך השביל ההוא ותחפש אותו אם הוא נתקע. תגיע עד הנקודה ההיא ואז תיסע חזרה.
הבנאדם מסתכל עלי ומבקש שאני אסמן לו את השביל באפליקציה. הנה השביל - אני מצביע בשטח. והנה הנקודה האחרונה. אבל תסמן לי באפליקציה.
מזה אני ממש חושש - כי זה עלול להכניס מטיילים לצרות.
אסף.
אסף, יש כאן ביצה ותרנגולת, והחבר כבר לא בגיל של להתחיל לחרוש את השטח ברגל ולהשקיע ימים, שבועות, וחודשים להתמקצע בניווט.
הוא צריך את ההנחייה הראשונית והטכניקה הבסיסית כדי לקבל את הבטחון לצאת לשטח עצמאית
אל דאגה, הוא לא יצא לבד למסע בעומק המדבר אחרי הקורס, הוא יתחיל מלטייל באזורים קרובים לכבישים ועם קליטה סלולרית. כרגע הוא לא מסוגל למצוא את הדרך מחבל שלום דרך ציר מצדה לכיוון ניצנה, צריך להתחיל איפשהו ...
אם זה תא השטח.. תלמד אותו איפה הדרום ותאחל בהצלחה.
הוא סגור ממערב עם חומת הגבול, וממזרח בכביש צאלים-צומת משאבים.
אין איפה לטעות.
פשוט לנסוע דרומה.
הוא חסר נסיון לחלוטין, זקוק להדרכה הראשונית כדי להתניע.
כמו רובנו אני למדתי לנווט בצבא. אומנם זה לא ניווט צבאי אבל ישנם כמה עקרונות שלדעתי הם בסיסים.
הדבר הכי חשוב להבנת שטח הוא להבין אותו במקרו.
זה אומר לקחת מפות להניח עליהן שקפים, ולצייר קווי אגן רכסים ונחלים. אחר-כך לנסוע לנקודה שולטת בשטח ולתרגם בעין את מה שסימנו במפה. לאחייבים ללכת ברגל.
זה מה שלימדתי את החיילים שלי, ורק כשהם עברו מניווט רגלי לניווט רכוב, הם הבינו כמה זה חשוב. הרבה יותר מ אזימוט חוזר או ספירת צעדים. למעשה מצפן הוא אביזר שנזרק לאיזה תיק ונשכח מחוסר שימוש אחרי כמה שבועות ניווט..
כך אפשר לחצות עשרות ומאות קילומטרים בלי להיות עם הראש בתוך המפה ועדיין לדעת איפה אתה.
כמובן שחייבים להבין גם איך נראית כיפה אוכף וכל הדברים הברורים מאליו שמופיעים בקובץ שיצרפו כאן.
עם הזמן והניסיון לומדים לפי מפה או תצא (govmap) לדעת בדיוק איך היא ראה השביל מה סוג הקרקע בעיות עבירות וכו. אבל זה כבר רמה גבוהה.
תודה על התגובות.
לכל מי שמתגעגע לפסססס של הטלטולית ולניווטי בדד, אז זו לא ההדרכה (לא נראה לי שלמישהו יש כוח או חשק ל 4 שבועות של ניווטי בסיס).
מי שיבחר לעבור את ההדרכה, ילמד את כללי הניווט הבסיסים, יזהה שלוחות ואוכפים (ע״ג מפה דיגיטלית, התקדמנו…) או בקיצור יבין את עקרונות קריאת המפה (מפגש 1).
בהדרכה האמורה, הדגש הוא על ניווט רכוב.
בניווט הרכוב החניכים יזנחו את האפליקציה ובעזרת מפת נייר ינווטו לנקודות הנדרשות.
הכרת האפליקציה ותכנון מסלול, היא רק חלק קטן מההדרכה…
Sent from my iPhone using Tapatalk
נשמע לי תפור על החבר, הפניתי אותו כאמור...
תודה [emoji4]
באתר כתוב שהניווט הרכוב יהיה בשימוש באפליקציה, אגב, אז אולי תבדוק ותדאג לתיקון כאן או שם ...
באתר כתוב שהניווט הרכוב יהיה בשימוש באפליקציה, אגב, אז אולי תבדוק ותדאג לתיקון כאן או שם ...
תודה, בודק
Sent from my iPhone using Tapatalk
נתקלתי בפייסבוק.
אין לי קשר ולא הכרות:
140984
בנוסף,
לא יודע אם כבר קישרו כאן, אבל שרשור בנושא הזה בדיוק:
https://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/117306-%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%95%D7%98-%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D
תא"ל עופר אוגש מאתר השטח, מומלץ להדרכת ניווט. לצערי לא ממליץ על ליאור נבו או שבילים. לא כל מי שלמד להשתמש באפרואד הופך למדריך ניווט. כמו כן,יש ספרים נהדרים ללימוד עצמי , הראשון: מפה ומצפן של הלל בירגר, הספר השני : סיפור דרך של זאב (ז'אבו) ארליך.
עופר עדיין "רק" סא"ל....
האיש הוא מותג. הן בצה"ל והן בתחומו בשוק האזרחי. משכמו ומעלה. מקצועית ואישית.
גילוי נאות: כמי שעובד אצלו, אני מנוע מלחוות דעה על מתחרים.
תא"ל עופר אוגש מאתר השטח, מומלץ להדרכת ניווט. לצערי לא ממליץ על ליאור נבו או שבילים. לא כל מי שלמד להשתמש באפרואד הופך למדריך ניווט. כמו כן,יש ספרים נהדרים ללימוד עצמי , הראשון: מפה ומצפן של הלל בירגר, הספר השני : סיפור דרך של זאב (ז'אבו) ארליך.
כמו רובנו ניווט למדתי בצבא, אני ברמה דיי בסיסית לאחר שנים לא מעטות שלא נדרשתי לנווט (ובכלל עם חוש כיוון התמצאות די גרוע).
אני מסתדר עם מפה ומצפן אבל כמובן כשאפשר לא מתבייש להשתמש באפליקציות.
בימים אלו אני קורא/לומד את הספר מפה ומצפן (https://www.booksefer.co.il/index.php?dir=site&page=catalog&op=item&cs=28094&langpage=heb&category=)של הלל בירגר. אני לא צריך ממש "לצאת לשטח" כדי לראות בעיניים את התצורות השונות כמו כיפה שלוחה כתף וכו' די במבט מהחלון או סיבוב קצר מתחת לבית.
אם היה קורס מצולם אונליין הייתי שמח לרכוש ולהשתתף.
סיפור מצחיק (אותי לפחות), באחד הניווטים במסגרת ההכשרה הלא מאוד קרבית שלי איבדתי את אחד מחברי הצוות, לאחר חיפוש קצר מצאתי אותו משתרך מאחור עם המפה על הראש כך שהוא בקושי ראה את השביל. קראתי לו אך הוא לא ענה. כשהתקרבתי והורדתי את המפה ראיתי שהוא האזין לרדיו טרנזיסטור (כן אני לא ילד) עם אוזניות וכשצעקתי בכעס שהוא "מנותק" הוא השיב בפליאה: "אני מנותק? אני מאזין לגלי צה"ל" ותוך כדי מבט על השממה שמסביב הוסיף "אתם מנותקים" וחזר לרדיו. בהמשך אותו חבר צוות הפך לדמות תקשורתית מוכרת ואתם כנראה קוראים ושומעים את הגיגיו מפעם לפעם.
יש לי מאמר בסיסי על קריאת מפה שהתחלתי לכתוב פעם לאיזו הדרכה, אם יש עניין אני יכול לערוך את זה קצת ולשלוח.
לדעתי זה יעניין מאד.
אם תרצה, יש לי כמה שקפים ממצגת ישנה שרצה פעם ברשת - אוכל להעביר אליך (אנסה לחפש אותה ולראות אם יש שם רמז לגבי המחבר כדי שאנסה לקבל רשות לפרסם)
מי שיש לו יכולת התמצאות טובה יכול ללמוד לבד , תן לו כמה טיפים ועמוד ענן או OFFROAD והוא ירוץ עם זה קדימה.
מי שמאותגר במרחב גם במרכזי הערים ובכבישים יהיה לו יותר קשה ואולי קורס מקצועי ייתן לו את הכלים הנכונים.
תגידו..... היום כשבצפון אפליקציות הניווט ממקומות אתכם בשד"ת אל חרירי בביירות ובדרום במרכז קהיר..... עדיין חושבים שאפשר לוותר על ללמוד התמצאות בשטח ברמה גבוהה כדי להיות עצמאי?
אסף.
קצת אחרי תחילת המלחמה האחרונה, התחילו במילואים דיונים על כיוון אזימוט מדויק עם סקסטנט וניווט כוכבים…
כתבה מעניינת מגלובס
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001474430&from=whatsapp
ואני בכלל מאמין שעדיף לא לדעת לאן אתה נוסע, ככה מגיעים למקומות מופלאים
אני מסכים לגמרי איתך. אסף.
תראה כמה חיפאים הגיעו בטעות יחד איתי לשד'ת בירות.
אבל לחאפז האריה .. לא אל חרירי ..
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240324/a23ddf08a25111056b241bebd6687abe.jpg
Sent from my CPH2493 using Tapatalk
שעיר בגב"ב
25-03-24, 01:06
מצטער על הנחרצות אבל לדעתי אי אפשר ללמוד ניווט אלא דרך הרגליים.
ניווט זה קודם כל הגיון, הגיון שצריך להבין.
רק דרך הרגליים מבינים את ההגיון שבשבילים ולהבין שקיימות תבניות שחוזרות
על עצמן לא משנה אם אתה בצפון או בדרום.
רק דרך הרגליים מבינים למה במעבר בין רכסים השבילים עוברים כמעט תמיד דרך
אוכפים.
רק כשמתאמצים פיזית אז מתפנים ללמידה אמיתית, מתוך רצון וצורך להקטין מאמץ
ולחסוך זמן.
ברכב השטח עובר מהר מדי וקשה להרים את הראש ולהצליב בין הדו מימד של
המפה לתלת מימד של השטח.
ותכלס זה הדבר הקשה באמת, ההמרה מדו מימד לתלת מימד.
לזה אין פתרון אינסטנט.
ניווט הוא בדיוק כמו כל תחום בחיים, צריך להשקיע בלימוד.
ולא מתכוון לניווט ברמה צבאית, אלא רק בשביל היכולת לקחת מפה ולצאת
לנגב (גם בארץ קטנה כמו שלנו שאם "הלכת לאיבוד" איפה שלא תהיה בחירת כיוון למערב או למזרח
ודי מהר אתה מגיע לכביש).
ואני בכלל מאמין שעדיף לא לדעת לאן אתה נוסע, ככה מגיעים למקומות מופלאים
זה תרוץ מצוין למי שלא מצליח להגיע לפוריה גם עם סיפור דרך, יש לך מזל שקינמון תמיד נמצא בסביבה בתור רפרנס.
מצטער על הנחרצות אבל לדעתי אי אפשר ללמוד ניווט אלא דרך הרגליים.
ניווט זה קודם כל הגיון, הגיון שצריך להבין.
רק דרך הרגליים מבינים את ההגיון שבשבילים ולהבין שקיימות תבניות שחוזרות
על עצמן לא משנה אם אתה בצפון או בדרום.
רק דרך הרגליים מבינים למה במעבר בין רכסים השבילים עוברים כמעט תמיד דרך
אוכפים.
רק כשמתאמצים פיזית אז מתפנים ללמידה אמיתית, מתוך רצון וצורך להקטין מאמץ
ולחסוך זמן.
ברכב השטח עובר מהר מדי וקשה להרים את הראש ולהצליב בין הדו מימד של
המפה לתלת מימד של השטח.
ותכלס זה הדבר הקשה באמת, ההמרה מדו מימד לתלת מימד.
לזה אין פתרון אינסטנט.
ניווט הוא בדיוק כמו כל תחום בחיים, צריך להשקיע בלימוד.
ולא מתכוון לניווט ברמה צבאית, אלא רק בשביל היכולת לקחת מפה ולצאת
לנגב (גם בארץ קטנה כמו שלנו שאם "הלכת לאיבוד" איפה שלא תהיה בחירת כיוון למערב או למזרח
ודי מהר אתה מגיע לכביש).
אפשר לנסוע לאאטטט
לטובת המנווטים בחיפה ..
בעודי נוסע להנאתי באמצע מסלול ההמראה של בירות ..
עמד לידי הבחור הנ'ל .. עם הפתרון המושלם.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240331/3f664ec2300268d768283eda8c42a877.jpg
Sent from my CPH2493 using Tapatalk
צחוק בצד,
כשעברתי למרכז ולא ידעתי להבדיל בין גבעתיים לרמתיים, הספר מפות הזה היה החבר הכי טוב שלי.
לטובת המנווטים בחיפה ..
בעודי נוסע להנאתי באמצע מסלול ההמראה של בירות ..
עמד לידי הבחור הנ'ל .. עם הפתרון המושלם.
מזכיר לי שלפני שנים, נצפה במרכז הפראן רכב שטח מזגזג בין הגדות, עוצר, נוסע וח״ח.
ניגש מאנדהוא מאושיות הערבה לרכב, לבדוק האם מדובר במצוקה.
בפנים, 2 זוגות במבט מבולבל, עם מפה פרושה ברכב.
״יצאנו מהמפה ולא יודעים איך לחזור פנימה!״..
קודם כל הרגיע אותם שהקרקע לא נפסקת מחוץ למפה, אין תהום, וכיוון אותם מחדש לכיוון כביש 40.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.