צפייה בגרסה מלאה : Article: טיפים לאריכות ימי הסוללה בBEV שלכם
חנן-ג'יפולוג
26-01-23, 22:06
ניתן לצפות בעמוד זה ב
https://www.jeepolog.com/forums/content.php/4033 (https://www.jeepolog.com/forums/content.php/4033-%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%A1%D7%95%D7%9C%D7%9C%D7%AA-%D7%9C%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%91-%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C%D7%99)
המון תודה חנן על המידע המעשיר!
למדתי.
טל.
אחרי למעלה משנה עם מחושמלת ומחשמלת ויותר מ-30,000 ק"מ (מה שחנן עושה בחודשיים) עם טיולים לפסגת החרמון ועד אילת, אני יכול רק לחזק ולהוסיף את דברי חנן.
נו טוב, העברנו הרבה שיחות נפש וחיזוקים בנדון...
נתחיל במה שכתב חנן - הרכב אמור לשרת אותנו ולא להייפך.
רכב שנאלצים לסגוד לו, לחשב חישובים ולנהוג עם חרדת בצוע - כנראה לא מתאים לצרכי הרוכש.
נתחיל במושג הקלוקל "טווח הרכב"..
כמו בכל רכב מנועי, הטווח נגזר לא רק מגודל הסוללה, משקל הרכב ומקדם הגרר, אלא מהרבה גורמים לרבות צורת הנסיעה, אופי הדרך, עומס, טמפרטורת סביבה, הפעלת מזוג, חימום ועוד גורמים המשפיעים על צריכת האנרגיה.
כמו כן אין כל משמעות לטווח מ-100% לאפס סוללה, כי לא מגיעים לעמדת טעינה על אדי סוללה.
אני מעדיף להשתמש במושג "טווח ראלי ליום יום", שהוא טווח היצרן פחות 100 ק"מ או 20% (מה שיותר קטן בטווח) ולא לבנות על יותר מזה ביום יום.
זה מתכון מעולה לשמירה על בריאות הסוללה והנפש.
זה גם ימנע להתקע כי טעיתי בחישוב או צצה נסיעה נוספת בלתי צפויה, לרבות הסברי המומחים לכאורה שיסבירו "לא ככה נוהגים ברכב חשמלי".
אז לטעמי ברכב חשמלי נוהגים כמו שבא לכל אחד, רק צריך עמדת טעינה בבית או בעבודה, ושטווח הרכב יתאים לצרכי היום יום ואז "אללה הוא אכבר".
הרגלי הטעינה שלי פשוטים:
לא יורד בשיגרה (חוץ מנסיעה לאילת או בחירום שטרם חוויתי) מתחת ל-20% סוללה, וטוען כאשר הקבול ירד מתחת ל-50% או לפני נסיעה ארוכה ל-100%.
מתוכנתים לי במטען החכם זמני טעינה מחצות ואילך בקפיצות של שעה ולרוב אטעין בזרם נמוך מהמיירבי (3x 10/12) אמפר שגם הוא טוב לבריאות הסוללה ורשת החשמל.
לסכום אומר זאת כך: מי שנסע תקופה ברכב חשמלי שעונה על הכללים לעיל, נהנה ממנו ברמות וכנראה כבר לא יחזור לרכב עם מנוע בעירה פנימית מרעיש, מזהם, צרכן דלק יקר ועם תאוצות של עגלה לעומת רכב מחושמל...
אשבור עוד מיתוס לגבי רכב חשמלי ונסיעה בשלוליות.
"בזכות" מתחים של 400 וולט ויותר במערכת, אז היא אטומה ברמה של הטבלה במים.
לרכב חשמלי אין סעפת יניקה ופליטה ולמנוע (ולגיר שאין..יש רק תיבת הפחתה קבועה משולבת עם דפרנציאל) אין נשמים, כך שהרכב ברובו אטום ועמיד הרבה יותר טוב למים מרוב הרכבים הרגילים.
למרות האמור לעיל לא מומלץ לצפות בדגים מהחלון, כי יגרם נזק של מים לרפודים ולשאר מערכות הרכב לרבות קורוזיה, עובש וסירחון שניתן להפטר ממנו רק על ידי מכירת הרכב...
הסוללה הנמצאת בתחתית הרכב מורידה את מרכז הכובד ומייצבת את הרכב והמארז הקשוח שלה עמיד הרבה יותר מאגן שמן.
מי שמגיע לקפה דרומי ראה שאין בעיה למחושמלות להגיע בשלום ביחס עם המסוקסים ולצלוח קפלי קרקע, שלוליות ובוץ.
חנן, שמחתי ואהבתי לקרוא את שכתבתה
- - - Updated - - -
למיטב ידיעתי, היצרנים שמים סוללות גדולות יותר מהמוצהר ולכן אין בעייה לטעון "100%"
חנן-ג'יפולוג
17-03-23, 09:51
תודה.
רשמתי בכתבה:
"
נכון שכשחיווי הסוללה מראה על 100%, בפועל התאים לא במתח המקסימלי שלהם. תאי ליתיום NMC (שזה מה שיש כמעט בכל הרכבים החשמליים) מסוגלים לעמוד גם ב4.2 וולט וכשמד הטעינה שלכם עומד על 100% מתח התאים יעמוד על כ4.1 וולט. זה משפר את המצב אבל לתאים עדיף לעמוד על מתח נמוך אף יותר.
"
צריך להבין שאין כאן פונקצית מדרגה: 4.2 וולט זה נזק מיידי, ו4.1 וולט הכול דבש.
ניתן למצוא ברשת טבלאות ממחקרים שמראים עבור כל מתח מה תהיה הפגיעה בתוחלת חיי הסוללה.
כשמד הסוללה מראה לך מאה אחוז, מתח התאים ברכב שלך יעמוד על 4.1 וולט. זה יותר טוב מאשר לו היצרן היה מאפשר 4.2 וולט כדי לנצל את כל קיבול הסוללה, אבל זה הרבה פחות טוב ממתח של 3.85 וולט, שהוא האופטימלי בד"כ בnmc.
נ
תודה.
אני אהיה יותר ממוקד. אני טוען תמיד ל 100% בהבנה שהסוללה גדולה מהמוצהר ובפועל 100% שמוצג הוא למעשה 90% אמיתי של הסוללה. האם גם במצב זה מתח התא יהיה 4.1 וולט ?
רשמתי בכתבה:
"
נכון שכשחיווי הסוללה מראה על 100%, בפועל התאים לא במתח המקסימלי שלהם. תאי ליתיום NMC (שזה מה שיש כמעט בכל הרכבים החשמליים) מסוגלים לעמוד גם ב4.2 וולט וכשמד הטעינה שלכם עומד על 100% מתח התאים יעמוד על כ4.1 וולט. זה משפר את המצב אבל לתאים עדיף לעמוד על מתח נמוך אף יותר.
"
צריך להבין שאין כאן פונקצית מדרגה: 4.2 וולט זה נזק מיידי, ו4.1 וולט הכול דבש.
ניתן למצוא ברשת טבלאות ממחקרים שמראים עבור כל מתח מה תהיה הפגיעה בתוחלת חיי הסוללה.
כשמד הסוללה מראה לך מאה אחוז, מתח התאים ברכב שלך יעמוד על 4.1 וולט. זה יותר טוב מאשר לו היצרן היה מאפשר 4.2 וולט כדי לנצל את כל קיבול הסוללה, אבל זה הרבה פחות טוב ממתח של 3.85 וולט, שהוא האופטימלי בד"כ בnmc.
אני אהיה יותר ממוקד. אני טוען תמיד ל 100% בהבנה שהסוללה גדולה מהמוצהר ובפועל 100% שמוצג הוא למעשה 90% אמיתי של הסוללה. האם גם במצב זה מתח התא יהיה 4.1 וולט ?
- - - Updated - - -
אני אהיה יותר ממוקד. אני טוען תמיד ל 100% בהבנה שהסוללה גדולה מהמוצהר ובפועל 100% שמוצג הוא למעשה 90% אמיתי של הסוללה. האם גם במצב זה מתח התא יהיה 4.1 וולט ?
חנן-ג'יפולוג
18-03-23, 07:34
כן. כשאתה טוען למאה אחוז מתח התאים הוא 4.1 וולט, בהנחה שברכב שלך הסוללה היא בטכנולוגיית nmc.
חנן-ג'יפולוג
18-03-23, 07:41
תראה:
https://imageshack.com/i/pm3DJsANj
לוח השעונים מראה מאה אחוז וכאן הטעינה נעצרת. נתון soc.
מחשב ניהול הסוללה מראה 97 אחוז, כי עקרונית התאים מסוגלים לקבל יותר מתח, אבל רוצים לשפר את תוחלת החיים שלהם. נתון bms soc
מתח התאים 4.12 וולט.
כן. כשאתה טוען למאה אחוז מתח התאים הוא 4.1 וולט, בהנחה שברכב שלך הסוללה היא בטכנוולוגיית nmc.
אז איפה המשחק/ היכולת של היצרן להגביל אותי בטעינה כדי לשמור על חיי הסוללה. אם הוא לא משקף לי את 10% האחרונים של הסוללה זאת אומרת שהתאים שם לא נטענים כלל ?
חנן-ג'יפולוג
18-03-23, 13:28
כדי לקבל את מלוא הקיבול של תאי NMC צריך לטעון אותם ל4.2-4.25 וולט.
ברכב, כדי לשפר את תוחלת חיי התאים, לא מגיעים למתח הזה אלא ל4.1 וולט בלבד. אז אם למשל מדובר על סוללה של 70קוט"ש, כדי לעמוד בקיבול הזה שהלקוח יהנה ממנו בפועל, היצרן ירכיב סוללה שאם היתה נטענת ל4.25 וולט היה לה קיבול של 77 קוט"ש, יאפשר טעינה של התאים ל4.1 וולט בלבד, ובעצם אתה כביכול טוען ל90 אחוז, ועל לוח השעונים רואה 100 אחוז, והטעינה נעצרת.
אתה מבין? הפער של ה90 וה100 אחוז נמצא במרווח שבין 4.1 וולט ל4.25 וולט. זה לא שהוא נמצא במקום פיזי כלשהו.
מקווה שהבנתי מה אתה שואל.
כל המספרים, בוודאי אלו שנקובים באחוזים, הם מאוד מאוד גסים. מה שמדויק אלו הערכים שנקובים במתח, וגם הם נכונים לאיוניק5 בלבד. לצערי ניסיתי ולא הצלחתי למצוא את הנתון הנ"ל עבור דגמי רכב אחרים.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.