צפייה בגרסה מלאה : מקלחת חמה: מערכת משולבת מנוזל קירור מנוע ומחמם דיזל
שלום שלום.
אחד הפרויקטים הראשונים לוואן (http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/118119) הולך להיות מערכת מים חמים.
קניתי מיכל מים של Elgena 10L.
142659
מיכל מים עם בידוד, ובתוכו עוברת צנרת המחוברת לסירקולציה של נוזל הקירור מהרדיאטור.
היציאות העליונות (כחול ואדום) מיועדות למים שנכנסים ממשאבת המים וצינור מים שיוצא לברז/מקלחת.
היציאות הגדולות יותר (עליונה ותחתונה) מתחברות למערכת נוזל הקירור של המנוע של הרכב.
באדום במרכז: שסתום פריקה (מעל 3 בר) וברז ניקוז למיכל.
הוואן הגיע במקור עם חימום אחורי ככה שהצנרת של מי הרדיאטור כבר קיימת בחלק האחורי של הרכב.
כל מה שצריך לעשות הוא לחבר את הצנרת הקיימת למיכל המים ולחבר את המקלחת דרך מיכל המים (עם המשאבה הקיימת).
עד כאן זה יכול היה להיות פרויקט נחמד וממש פשוט, אבל אז התחלתי לשקול מערכת חימום דיזל שתאפשר לי לחמם את המים בלי להניע את האוטו וגם לחמם את המנוע להנעה קלה במדינות קפואות.
קניתי Webasto Theromo Z - מחמם מנוע לרכבי דיזל (מותקן כמעט בכל רכב דיזל בארצות צפון אירופה ונפוץ מאוד בפירוקיות באירופה. בגדול, זה מחמם שעובד על דיזל מהמיכל דלק של הרכב. מותקנת עליו משאבת מים, וככה הוא מחמם הוא יוצר סירקולציה ומחמם את מנוע הרכב לפני הנעה ראשונה בבוקר.
142658142657
אצלי, הוא ישמש כמחמם מים בשהייה ארוכה בקמפינג וכמחמם מקדים למנוע בטיול במדינות קרות.
הבעיה הראשונה שנתקלתי בה:
- הצנרת האחורית של נוזל הקירור ברכב היא בקוטר 17.4 ממ.
- הצנרת של המיכל מים היא 18 ממ.
- הצנרת של הוובסטו היא 20 ממ.
איך אני מגשר על הפערים האלה? האם יש מחברים למעבר מ17 ממ ל 18 ממ (או 20?)? פלסטיק? ברזל?
או האם כדאי לי ללכת על צינור 19 ממ שיצליח לעלות על המחברי 20 של הוובסטו ויהיה קצת גדול על הצנרת 18 מ"מ של המיכל?
כמה קריטיים ההבדלים האלה?
תרשים מהאתר של המיכל (לא כולל את המחמם דיזל שאני רוצה להוסיף לפני המיכל).
142660
ehudzeelim
20-02-23, 22:53
סליחה מראש, אם אפשר שאלה (או שתיים),,
איך הוובסטו מחמם מנוע קר כשהתרמוסטט של הרכב סגור?
ומה הטמפרטורה שהוא מסוגל לחמם את נוזל הקירור? האם היא מספיק גבוהה כדי לחמם את המים במיכל 10 לטמפ סבירה (כשהמנוע לא עובד כמובן)?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
סליחה מראש, אם אפשר שאלה (או שתיים),,
איך הוובסטו מחמם מנוע קר כשהתרמוסטט של הרכב סגור?
ומה הטמפרטורה שהוא מסוגל לחמם את נוזל הקירור?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
הוובסטו מחובר למעגל הראשון שלפני התרמוסטט. אותו מעגל שמאפשר לך לחמם את פנים הרכב כמה דקות אחרי תחילת נסיעה ולפני שהרכב הגיעה לטמפ עבודה (פתיחה של התרמוסטט).
הוא יכול לחמם את נוזל הקירור ל 60-70 מעלות לדעתי.
https://youtu.be/Q6-fOYdmx-o
לא בטוח שאני בדיוק מבין איך אתה מחבר את הכל?
תיאורטית, אתה יכול לחבר את כל ה3 ( מנוע, מחמם דיזל, מיכל מים לרחצה) בטור.
אבל זה אומר, שאתה מקטין את היעילות גם שהמנוע עובד, וגם שאתה מנסה להשתמש במחמם דיזל ( גם למים וגם למנוע).
לדעתי אתה צריך לחשוב על הרבה ברזים ומפצלים \ מעקפים.
?
אבל זה אומר, שאתה מקטין את היעילות גם שהמנוע עובד, וגם שאתה מנסה להשתמש במחמם דיזל ( גם למים וגם למנוע).
איזה יעילות אני מקטין ?
כשהמנוע עובד זה לרוב יהיה לזמן מספיק ארוך כדי שהמים יתחממו (נסיעה של מעל 20 דקות אמורה להספיק).
ולגבי השימוש בחימום דיזל, זה יהיה כל כך נדיר ככה שלא באמת משנה לי יעילות או בזבזנות - אין לי בעיה לחכות 10-15 דקות לחימום המים.
הדבר היחידי שאני גם לא אוהב במערכת הזו זה עוד מחברים ומעברים - נקודות כשל פוטנציאליות.
את הפיצול והצנרת שרצה אחורה כבר סלל היצרן של הוואן... אין כאן צורך בעוד מעקפים ולא יהיה אף ברז.
בכל מקרה, השאלות שלי הן בעיקר לגבי ההבדלים בקוטר של שלושת הדברים שאני רוצה לחבר.
את ההחלטה להתקין את המערכת כבר קיבלתי (אני לא המצאתי את זה, זה נפוץ בקמפרים).
ehudzeelim
21-02-23, 00:04
תודה [emoji3516]
לגבי הקטרים, אני לא הייתי מכניס מחברים, בטח לא במעבר מ-17.4 ל-18. צינורות מדורגים קיימים, אבל לעניות דעתי בהפרשים אלה אפשר למצוא צינור שיתלבש גם על 20, אולי עם קצת מאמץ, או טיפה סבון.. וברגע שיתלבש, כבר יישב טוב "לנצח"
זה עדיף על מחברים לטעמי.
בהצלחה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
Oren Kipnis
21-02-23, 23:26
הי עמרי,
אתה בכיוון הנכון, המחמם וובסטו דיזל הור כמו בסינכרו, אם אתה זוכר את המשאבה שלו שהחלפתי כאשר הייתי אצלך בחווה בקיץ שעבר.
אם אתה רוצה לשמר את החימום האחורית, התחבר במקביל אליה עם הוובסטו ואחריו בטור האלגנה. ככה, המנוע יחמם לך את המים, ותוכל להתקלח מיד אחרי הניסה בלי צורך לחמם, אלא רק לסחרר.
הוובסטו מחמם עד 70 מעלות, ומעל זה רק מסחרר.
צינור שגדול מהמחבר זה יותר בעייתי מצינור קטן שמרחיבים אותו בעזרת מים חמים.
ולכן עדיף לנסות להרחיב את הקטנים.
עוד אופציה זה מחבר מהסיגנון הזה שהוא קוני.
142677
אופציה נוספת - חרט
איזה יעילות אני מקטין ?
כשהמנוע עובד זה לרוב יהיה לזמן מספיק ארוך כדי שהמים יתחממו (נסיעה של מעל 20 דקות אמורה להספיק).
ולגבי השימוש בחימום דיזל, זה יהיה כל כך נדיר ככה שלא באמת משנה לי יעילות או בזבזנות - אין לי בעיה לחכות 10-15 דקות לחימום המים.
הדבר היחידי שאני גם לא אוהב במערכת הזו זה עוד מחברים ומעברים - נקודות כשל פוטנציאליות.
את הפיצול והצנרת שרצה אחורה כבר סלל היצרן של הוואן... אין כאן צורך בעוד מעקפים ולא יהיה אף ברז.
בכל מקרה, השאלות שלי הן בעיקר לגבי ההבדלים בקוטר של שלושת הדברים שאני רוצה לחבר.
את ההחלטה להתקין את המערכת כבר קיבלתי (אני לא המצאתי את זה, זה נפוץ בקמפרים).
עימרי,
יש לי בטרופר מערכת מים חמים מבוססת ממיר חום של מי המנוע, אני לא נגד.
אני מאוד אוהב את זה וחושב שזה אחד השיפורים הכי חשובים שיש (במקרה שלי, יש לי 30 ליטר במיכל מבודד שמתחממם ד 60 מעלות, ומיכל 25 ליטר של מים בטמפ' סביבה, ומערכת לערבוב בזמן הצריכה של המים).
https://www.aliexpress.com/item/32844019723.html (https://www.aliexpress.com/item/32844019723.html?spm=a2g0o.order_list.or der_list_main.922.15481802WEoUMU)
אני בסה"כ מנסה לעזור לצפות קדימה על סמן הניסיון שלי.
17.4 ל 18, כמו שכתבו פה, אני הייתי מתעלם "ומשכנע" את הצינור לעלות לא צריכה להיות בעיה מיוחדת.
18 ל 20 - הייתי מלביש צינור גמיש 20 על היציאה של הוובסטו , בקצה הצינור 18 של המערכת, שם מחבר (זכר-זכר) 18 מ"מ, ועל הצד שהולך לוובסטו מלביש חתיכת צינור פלסטי דופן 1מ"מ ועליו סוגר את הצינור 20 ( צינור מפלסטיק שקוף, ומייבש שער או מחמם לשרוולים מתכווצים, אפשר להגדיל צינור כזה בעשרות %).
אפשרות אחרת, אני מייצר לעצמי מתאמים מחתיכות של צנורות נחושת (ממזגנים או מים).
חוץ מזה, באליאקספרס יש מתאמים לכל מידה שיעלה על הדעת, ובמחירים מצחיקים-
https://www.aliexpress.com/item/32953186504.html?spm=a2g0o.detail.0.0.31 4ePM4SPM4S2l&gps-id=pcDetailTopMoreOtherSeller&scm=1007.40000.327270.0&scm_id=1007.40000.327270.0&scm-url=1007.40000.327270.0&pvid=7cad4e6f-3868-485c-b7c1-d2294e991446&_t=gps-id:pcDetailTopMoreOtherSeller,scm-url:1007.40000.327270.0,pvid:7cad4e6f-3868-485c-b7c1-d2294e991446,tpp_buckets:668%232846%2381 16%232002&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%22663167382 20%22%2C%22sceneId%22%3A%2223416%22%7D&pdp_npi=3%40dis%21ILS%211.9%211.86%21%21 %21%21%21%402101f6b316770566553672273e14 fb%2166316738220%21rec%21IL%21700498512&ad_pvid=20230222010415551856809193652973 0475_4
https://www.aliexpress.com/item/10000410539589.html?spm=a2g0o.productlis t.main.19.1f9a1ddfHWHISi&algo_pvid=1a530fcd-9a9f-4b15-ac28-5a7cfa3a649b&aem_p4p_detail=2023022201040522992275080 9840000668776&algo_exp_id=1a530fcd-9a9f-4b15-ac28-5a7cfa3a649b-9&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%22200000002 02431443%22%7D&pdp_npi=3%40dis%21ILS%213.31%213.16%21%2 1%21%21%21%402100bbf516770566455022909d0 70f%2120000000202431443%21sea%21IL%21700 498512&curPageLogUid=AlR9REtcdB8d&ad_pvid=20230222010405229922750809840000 668776_10&ad_pvid=20230222010405229922750809840000 668776_10
קצת חיפוש תמצא הכל.
ברשותך, אני חוזר למעגל ולמספרים שזרקת פה-
במקרה של שימוש אחרי נסיעה, אני באמת לא רואה בעיה. אני לא מאמין ש 20 דקות זה מספיק ( ב 10 הראשונות המנוע עוד קר....) אבל גם אם זה שעה, זה לא חשוב.
לגבי שימוש בקמפינג - המים שהוובסטו יחמם, יעברו גם דרך הממיר \ מחמם מים של במקלחת, וגם כל הדרך לעבר המנוע ובתוך במנוע. במקרה הזה המנוע מתנהג כמו ראדיאטור ויקרר את המים שהוובסטו חימם.
אם במקרה של נסיעת כביש (וחום של המנוע) אתה מצפה לחמם מים ב 20 דקות ( ואני אומר שעה. ונעזוב כרגע מספרים מדוייקים), אין שום מצב שהוובסטו, יחמם לך מקלחת ב 10-15 דקות, זה פשוט לא ריאלי.
אני מתעקש איתך, כי ברז אחד שמורכב בזמן ונכון ( ואולי גם פותר את המעבר קטרים בהזדמנות הזו) לא יפגע באמינות המערכת, אבל יש מצב שישפר את השימוש ברגע האמת.
שים לב, זה ברז שצריך לנתב מי ראדיאטור (נוזל קרור) !!!.
My two cents
https://www.aliexpress.com/item/32953186504.html?spm=a2g0o.detail.0.0.31 4ePM4SPM4S2l&gps-id=pcDetailTopMoreOtherSeller&scm=1007.40000.327270.0&scm_id=1007.40000.327270.0&scm-url=1007.40000.327270.0&pvid=7cad4e6f-3868-485c-b7c1-d2294e991446&_t=gps-id:pcDetailTopMoreOtherSeller,scm-url:1007.40000.327270.0,pvid:7cad4e6f-3868-485c-b7c1-d2294e991446,tpp_buckets:668%232846%2381 16%232002&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%22663167382 20%22%2C%22sceneId%22%3A%2223416%22%7D&pdp_npi=3%40dis%21ILS%211.9%211.86%21%21 %21%21%21%402101f6b316770566553672273e14 fb%2166316738220%21rec%21IL%21700498512&ad_pvid=20230222010415551856809193652973 0475_4
תודה!
אין לי מושג לגבי המספרים המדויקים, גם לא באמת משנה לי. אני רק יודע שהוובסטו מחמם את כל נוזל הקירור ל 70 מעלות תוך כמה דקות (גם אם מינוס 20 בחוץ). מעבר לזה זה כבר שאלת יעילות של המיכל מים שקניתי והמחליף חום הפנימי שלו.
זה בעיקר תרחיש שפחות מעניין אותי. לרוב אני מניע ונוסע והמים במיכל יהיו חמים.
מיקסר אני גם מתכנן לקנות, המיכל שלי קטן בהרבה משלך ואני צריך מיקסר אחרת המים החמים יגמרו מהר מאוד :)
לגבי המחברים מהסגנון ששלחת באליאקספרס - קניתי משהו דומה, אבל הם כל כך חדים שאם אני מלביש ומוציא צינור גומי שחור הם אוכלים אותו מבפנים. אני לא אוהב את הרעיון. מצאתי משהו מפלסטיק עמיד בחום עד 110 מעלות, עדיין לא קיבלתי את החבילה.
בנתיים הזמנתי צינור 19 ממ ואעבוד עם כל המחברים 19 ממ.
כמו שכתבו כאן, אני מקווה שהוא יישב טוב צמוד מספיק על החיבורים של המיכל (18 ממ).
אורן, אני זוכר. השארת אצלי צינור 16 מ"מ :) החימום האחורי מבוטל אצלי ואני מתחבר במקומו. מותקן אצלי בוואן עוד וובאסטו לחימום הקבינה. אני מנסה להפריד רשויות - והפעם כן מבחינת יעילות. בחימום פנים אני משתמש הרבה (לפני השינה או בהתארגנות בוקר). אני לא רואה סיבה לחמם את כל הנוזל קירור בשביל 20 דקות של התארגנות בוואן.
שאלה למתקדמים... ראיתי בחלק מהפורומים שצריך להוסיף "מוח" לוובסטו כדי שהכיבוי שלו יעשה כמו שצריך (אחרי קירור). עדיין לא הבנתי אם חייבים להוסיף דבר כזה או שהוא יודע לעשות את זה בעצמו א מחווטים אותו נכון.
תודה לכולם על התשובות! אעדכן בהמשך הפרויקט.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.