צפייה בגרסה מלאה : מגביל מומנט למניעת שבירת ציריות / דריישפט
חבר בשם עירד (שאגב יש לו יוזר בפורום אבל לא כל כך פעיל) המציא מוצר ורשם עליו פטנט לפני מס' שנים. אני הופתעתי שהמוצר הזה לא כל כך מוכר בארץ (או שכן ואני לא בעניינים?).
מגביל המומנט המדובר הוא יכנס לפעולה תמיד במומנט קבוע. זה בעצם הפטנט.
אם, לדוגמא, הציריות של סופה ישברו ב1700 ניוטון (לדבריו הוא בדק), אז אני מכוונים את האביזר ל1600 ניוטון ואז הצירייה לא תשבר. כשהחלק יחליק, תדע שעכשיו היית שובר את הצירייה. עצור, שפר עמדה, ונסה שוב.
המיוחד בפטנט, שלהבדיל ממגבילי מומנט אשר טווח הפעולה שלהם לא מדוייק ומשתנה עם הזמן, כאן הוא נישאר קבוע תמיד.
יש שני אביזרים. האחד יושב על גל ההינע, והשני יושב על תבור הגלגל בין הציריה לגלגל. מחליף את הפלאנג' המקורי.
מצורף וידאו שבו האביזר מותקן על דריישפט וכיצד הוא מחליק כשמגיע למומנט המכוון.
כרגע אין אישור משרד התחבורה בארץ ואסור להתקין את זה על רכבים פה.
בארה"ב זה כרגע בתהליך.
https://youtu.be/vOcDb3ZrMHE
בקיצור יש נעילה אוטומטית בגל-הינע.
מודה , אני לא כל כך מבין את ההגיון במוצר הזה.
איך שאני מבין רכב שתוכנן נכון, אני ממש לא רואה מה זה עוזר.
מצמד מגביל מומנט זו לא המצאה חדשה. בדרך כלל מיושם במכונות בהן צד אחד עלול להינעל וצריך להגן על הצד השני - החלק שמפעיל את הכוח.
מה שחדש כאן זה היישום. וכאמור המומנט המירבי בציריה ניתן לחישוב מאוד בקלות ומכאן גם תכנון ציריה חזקה מספיק יהיה קל. .בכל זאת - יש מי ששוברים ציריות ודיפררציאלים. שיהיה בהצלחה.
אסף.
הרעיון מגניב אבל הישום קשה יותר.. זה חייב לשבת על הציריה בשביל שזה יהיה רלוונטי. במצב נוכחי כששתי הגלגלים עם אותה אחיזה אתה "מחליק" עם חצי מהמומנט שהציריה יכולה לעמוד בו. בנוסף זה לא מונע התעייפות, וברכב שלא בנוי "על הקצה" של גבול המכלולים שלו, זו הסיבה הנפוצה לשבר. קרי זה יציל רכב עבירות מהשתוללות יתר, אבל זה לא יציל דיסקו אוברנלד עמוס לעייפה שסתם עבר חיים קשים ונשבר על מכשול רנדומלי.
קיים אביזר לדריישפט או לציריות. כל רכב עם נקודת התורפה שלו.
מצמד מגביל מומנט זו לא המצאה חדשה. בדרך כלל מיושם במכונות בהן צד אחד עלול להינעל וצריך להגן על הצד השני - החלק שמפעיל את הכוח.
מה שחדש כאן זה היישום. וכאמור המומנט המירבי בציריה ניתן לחישוב מאוד בקלות ומכאן גם תכנון ציריה חזקה מספיק יהיה קל. .בכל זאת - יש מי ששוברים ציריות ודיפררציאלים. שיהיה בהצלחה.
אסף.
נכון, אבל! אם נתכנן צירייה חזקה יותר, אז החלק הבא שישבר הוא הגיר או דיפרנציאל.
האביזר הנ"ל יודע לשמור על הציריות או גלי ההינע משבירה מבלי לגרום נזק לחלקים נוספים ברכב.
- - - Updated - - -
הרעיון מגניב אבל הישום קשה יותר.. זה חייב לשבת על הציריה בשביל שזה יהיה רלוונטי. במצב נוכחי כששתי הגלגלים עם אותה אחיזה אתה "מחליק" עם חצי מהמומנט שהציריה יכולה לעמוד בו. בנוסף זה לא מונע התעייפות, וברכב שלא בנוי "על הקצה" של גבול המכלולים שלו, זו הסיבה הנפוצה לשבר. קרי זה יציל רכב עבירות מהשתוללות יתר, אבל זה לא יציל דיסקו אוברנלד עמוס לעייפה שסתם עבר חיים קשים ונשבר על מכשול רנדומלי.
אם הצירייה או גל ההינע התבלו ולא טופלו בזמן, הם יישברו עקב בלאי ועקב עייפות החומר. כל עוד התמסורת תקינה, האביזר יימנע שברים עקב עומס חריג.
לדוגמא, כאשר הרכב עמוס, מתמודד עם מכשול או בהצלבה, העומס הנקודתי על התמסורת לפעמים עולה על החוזק של הצירייה או גל ההינע ואז הם נשברים.
קיימות שתי אפליקציות:
האחת מיועדת להתקנה על גל ההינע עבור קבוצת רכבים מסויימת, והשנייה מיועדת להחליף את הפלאנג' ולהיות מותקנת על הגלגל עבור קבוצת רכבים אחרת כדוגמאת הלאנד רובר.
אם יש בלאי.... ויש לי 500$ פנויים. מה יותר הגיוני - להחליף ציריה בלויה כדי שלא תישבר גם תחת מומנט מירבי, או להתקין אביזר שיימנע ממנה את המומנט המירבי שהרכב יודע לייצר ?
שאלה מעניינת.....
אסף.
ehudzeelim
08-03-23, 21:09
איך מזהים בצירייה עייפות חומר?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
בסרן צף דראקרובר.. יותר חופש מהרגיל.
שולפים פעם בכמה זמן את הצירייה ומסתכלים.
הרמזים בפיתול השיניים.
https://youtu.be/vOcDb3ZrMHE
מה שרואים בסרטון על הדרישפט, באיזה מומנט זה מתנתק?
במוצר האמיתי הקפיצים האלו מוגנים? נראים לי מאוד פגיעים במיקום שלהם.
נשמע לי כמו פתרון "נהדר" לציי רכב, כמו הצבא למשל.
אתה גם ככה לא רוצה שנהגים יעבדו על המעטפת, אז מראש אתה מגביל את המומנט למשהו נמוך משמעותית.
לצרוך העיניין, האמר מנהלתי מוגבל ל3/4 מהמומנט, האמר בסיירת מוגבל ל95% מהמומנט והאמר ממוגן מוגבל ל120% אחוז מהמומנט :)
לצרוך העיניין, האמר מנהלתי
אין דבר כזה רכב חום מנהלתי.
אוקיי,
אז האמר מנהלות
פספסת את הפואנטה.
אי אפשר להפריד מה מתקינים באיזה רכב ״חום״.
פספסת את הפואנטה.
אי אפשר להפריד מה מתקינים באיזה רכב ״חום״.יחידות ניוד ממתקנים עצמאית ציוד ואביזרים...
Sent from my SM-S901E using Tapatalk
יחידות ניוד ממתקנים עצמאית ציוד ואביזרים...
Sent from my SM-S901E using Tapatalk
לא ממש.
יש מערך תמיכה טכנית וטכנולוגית שבודקת כל שפצור מכני.
היינו שם, יש כאן עוד חברי אתר שמכירים את התחום לפני ולפנים.
הדבר האחרון שאתה רוצה זה כשל באמצע אירוע מבצעי בגלל קומבינה של סדירים שחושבים שהם מבינים הנדסה.
בלא קשר לגופו של הדיון:
1. יחידות הניוד מתקינים וממתקנים עצמאית באבו אבוה, עם תקציבים צבאיים ועל סמך החלטות של "סדירים שחושבים שהם מבינים הנדסה"ללא שום בקרה ופיקוח של גורמים מקצועיים (במקרה של צה"ל זו ממש לא ערובה ל"מבינים הנדסה")
2. וודאי שאפשר להחליט מה מתקינים על איזה רכב חום. יש דיגומים לפי משימות, יש שיוך לרכבים, וכמו שלא על כל האמר יש כנה למאג, ואפילו לא על כל האמר סיור יש כנה למאג, אפשר להגדיר אפיון לכל אביזר שתבחר.
Sent from my SM-G998B using Tapatalk
אם יש בלאי.... ויש לי 500$ פנויים. מה יותר הגיוני - להחליף ציריה בלויה כדי שלא תישבר גם תחת מומנט מירבי, או להתקין אביזר שיימנע ממנה את המומנט המירבי שהרכב יודע לייצר ?
שאלה מעניינת.....
אסף.
הפוך. החלק הנ"ל אינו אומר לפתור בעיות של חוסר תחזוקה.
החלק מתייחס אך ורק לרכב במצב תחזוקה תקין.
- - - Updated - - -
מה שרואים בסרטון על הדרישפט, באיזה מומנט זה מתנתק?
האביזר מתוכנן לפי קבוצת הרכבים והמפרט. טנדרים יפנים, ג'יפ CJ, YJ, JK או לנדרובר וכו'.
אז נחזור להתחלה.
המוצנט המירבי על ציריה בודדת הוא משקל הרכב כפול רדיוס הגלגל (בערך), או המומנט המירבי של המנוע כפול יחס ההעברה - הקטן ביניהם.
אם רכב מתוכנן נכון - כל רכיבי ההנעה שלו יעמדו במומנט הזה.
אם לא - נגיד לנדרובר - אז יש רכיבים משופרים שמתאימים לעומסים המירביים.
בהגדרה, אם אתה מגביל את המומנט בפחות מהמקסימום - אז אתה לא מנצל את מירב הפוטנציאל של הרכב.
עכשיו תסביר בבקשה.
למה להתקין את האביזר הזה?
אסף.
ehudzeelim
09-03-23, 20:34
אני תוהה:
אם 4×4 low משולב, שזה המצב הרלוונטי לעומסים גבוהים, ודיפרנציאל מרכזי נעול או שלא קיים, צריך להיות אביזר כזה גם על הדרייבשאפט הקדמי?.
אם הציריות הקדמיות והאחוריות אינן באותו חוזק, והקדמיות יותר חלשות, האביזר המתאים לקדימה יגביל את הפוטנציאל המלא של המומנט המועבר לסרן האחורי?
אם הרכב עם נעילה אחורית, או ללא, גם צריך להילקח בחשבון העומס שבו יחליק?
וכך גם לגבי נעילה קדמית?
ואם הרכב בעלייה חדה, ושני האביזרים קדימה ואחורה מתחילים להחליק בו זמנית, האם הרכב ישאר במקומו או ידרדר אחורה? (מקדם חיכוך דינמי תמיד קטן יותר ממקדם חיכוך סטטי)
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
נכון, אבל! אם נתכנן צירייה חזקה יותר, אז החלק הבא שישבר הוא הגיר או דיפרנציאל.
האביזר הנ"ל יודע לשמור על הציריות או גלי ההינע משבירה מבלי לגרום נזק לחלקים נוספים ברכב.
- - - Updated - - -
אם הצירייה או גל ההינע התבלו ולא טופלו בזמן, הם יישברו עקב בלאי ועקב עייפות החומר. כל עוד התמסורת תקינה, האביזר יימנע שברים עקב עומס חריג.
לדוגמא, כאשר הרכב עמוס, מתמודד עם מכשול או בהצלבה, העומס הנקודתי על התמסורת לפעמים עולה על החוזק של הצירייה או גל ההינע ואז הם נשברים.
קיימות שתי אפליקציות:
האחת מיועדת להתקנה על גל ההינע עבור קבוצת רכבים מסויימת, והשנייה מיועדת להחליף את הפלאנג' ולהיות מותקנת על הגלגל עבור קבוצת רכבים אחרת כדוגמאת הלאנד רובר.אגב - התקנה על הפלאנג' - במקום בו יש מומנט מקסימלי - נראית נכונה יותר מהתקנה במעלה המערכת.
אסף.
אז נחזור להתחלה.
המוצנט המירבי על ציריה בודדת הוא משקל הרכב כפול רדיוס הגלגל (בערך), או המומנט המירבי של המנוע כפול יחס ההעברה - הקטן ביניהם.
אם רכב מתוכנן נכון - כל רכיבי ההנעה שלו יעמדו במומנט הזה.
אם לא - נגיד לנדרובר - אז יש רכיבים משופרים שמתאימים לעומסים המירביים.
בהגדרה, אם אתה מגביל את המומנט בפחות מהמקסימום - אז אתה לא מנצל את מירב הפוטנציאל של הרכב.
עכשיו תסביר בבקשה.
למה להתקין את האביזר הזה?
אסף.
לרכב שיוצא מהמפעל ללא נעילות רוחביות,
העומס המתוכנן מתחלק בין 2 הציריות.
כשמתקינים נעילה, יש מצבים שכל העומס המתוכנן מתרכז על ציריה אחת.
ואם עלית במידת הצמיגים, העומס מטפס בהתאם.
אם הבנתי נכון, לכל ציריה מגביל בנפרד?
אז נחזור להתחלה.
המוצנט המירבי על ציריה בודדת הוא משקל הרכב כפול רדיוס הגלגל (בערך), או המומנט המירבי של המנוע כפול יחס ההעברה - הקטן ביניהם.
אם רכב מתוכנן נכון - כל רכיבי ההנעה שלו יעמדו במומנט הזה.
אם לא - נגיד לנדרובר - אז יש רכיבים משופרים שמתאימים לעומסים המירביים.
בהגדרה, אם אתה מגביל את המומנט בפחות מהמקסימום - אז אתה לא מנצל את מירב הפוטנציאל של הרכב.
עכשיו תסביר בבקשה.
למה להתקין את האביזר הזה?
אסף.
העובדה היא שכל הרכבים שוברים חלקי הינע. גם משאיות וגם טנדרים שעוסקים בחלוקה ולא רק ריכבי 4X4.
אני לא נגדך. אני בעדך. אבל אני חושב שהבעיה לא נכונה ולכן הפתרון קצת לא ברור.
לעניין השבירות - מי שמזניח או מעמיס בעומס יתר - שובר. מי שלא - לא. ואני חושב שיש לי תמונת עולם סבירה של אחזקת רכב מסחרי לסוגיו. כשיצרן אומר לך ששמן גיר זה לכל החיים הוא מתכוון שזה לכל החיים של הגיר שייגמרו כנראה בשבירתו טרם עת. כנ"ל לגבי דיפרנציאלים. ויש הרבה יצרנים כאלה.
אני מסייג שיש כלי רכב שמתוכננים לא טוב - עבור חלקם (לנדרובר) יש רכיבים משופרים. אלו שאין עבורם רכיבים מחוזקים הם בדרך כלל אלו שהבעלים שלהם מראש לא ישקיעו בהם.
אסף.
אני הסתכלתי על המוצר הזה מנקודת מבט אחרת - תוספת לרכב נעול.
הרי רובם המוחלט של היצרנים לא מתכננים את הרכב כך שתותקן עליו נעילה, ובמקרה כזה אנו מעלים את הסיכוי לשבירת ציריות למרות שהן תוכננו לעמוד בעומס המקורי של הרכב.
אני חושב שתוספת כזו לרכבים עממיים (מי אמר פורסטרים ודאסטרים עם נעילת דיפרנציאל?) זה יכול להיות מעניין.
אני מתייחס כמובן למוצר שמתלבש על הציריות ולא על הדרייבשפט.
Sent from my GM1903 using Tapatalk
אני הסתכלתי על המוצר הזה מנקודת מבט אחרת - תוספת לרכב נעול.
הרי רובם המוחלט של היצרנים לא מתכננים את הרכב כך שתותקן עליו נעילה
Sent from my GM1903 using Tapatalk
מאיפה הקביעה הזו?
המשפט הזה מייצר לדעתי הטייה של ההצדקה למוצר שיכול לעמוד בפני עצמו בצורך מסויים.
בארץ לא הייתה מודעות/דרישה רחבה לנעילות עד לפני כמה שנים ופשוט לא הביאו לכאן דגם נעול ששווק במקביל.
זה נחשב היה בארץ למשוגעים לדבר.
דווקא בשנים האחרונות מביאים לארץ יותר כלים באבזור שכולל נעילה.
מכלל היצרנים שיובאו / מיובאים לארץ, כמה מהם משווקים בחו"ל עם אופציה לנעילה?
אני מודה, לא מכיר לעומק את העולם של מה שנקרא "רכבי שטח אמיתיים", במעגל הקרוב אנו מטיילים עם פורסטר (נעול), דאסטר (נעול), גרנד ויטרה, ג'ימני חדש. להבנתי אף אחד מהם לא מציע נעילה מהיצרן.
דווקא ברכבים שציינתי, בעיקר ב3 הראשונים נעילה היא שיפור משמעותי לעומת רכבי שטח אמיתיים שאצלם יש לך פיצוי של מהלך מתלה.
Sent from my GM1903 using Tapatalk
GodsFather
13-03-23, 17:56
מארק,
טנדרים כמו היילקס, מגנום על דורותיו, ויש כמובן את המוגבלי החלקה למיניהם. הכל מקורי
Sent from my HD1903 using Tapatalk
מכלל היצרנים שיובאו / מיובאים לארץ, כמה מהם משווקים בחו"ל [/עם אופציה לנעילה?
הרוב.
אני מודה, לא מכיר לעומק את העולם של מה שנקרא "רכבי שטח אמיתיים", במעגל הקרוב אנו מטיילים עם פורסטר (נעול), דאסטר (נעול), גרנד ויטרה, ג'ימני חדש. להבנתי אף אחד מהם לא מציע נעילה מהיצרן.
דווקא ברכבים שציינתי, בעיקר ב3 הראשונים נעילה היא שיפור משמעותי לעומת רכבי שטח אמיתיים שאצלם יש לך פיצוי של מהלך מתלה.
אחלה.. התקדמנו.
מיקוד המוצר לרכבי שטח רכים כמיגון למערכת הנעה חלשה.
ehudzeelim
13-03-23, 20:07
"טכניקה" מאד נפוצה לשבירת צירייה היא דווקא ברכבים ללא נעילה: בהצלבה הגלגל שבאוויר תופס מהירות, הרכב כמעט נעצר ובפעם הבאה שהגלגל מקבל אחיזה בקרקע- בום.
זה קורה בנהיגה אגרסיבית, עודף מוטיבציה לעבור מכשול, או עקב חוסר ניסיון.
במקרה כזה, נשאלת השאלה האם האביזר יספיק להגיב בזמן לשינוי החד במהירות הסיבוב?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
אסף, האם שיפור החלק החלש לא יעביר את הכשל לחלק הבא? (באופן כללי, חוץ מדיפנדר)
לפעמים זה כשל תכנוני, לפעמים זה סוג של פיוז בדיעבד, אם גל ההניע לא יכול להעביר X אז כל מה שאחריו מראש לא מתוכנן לעמוד ביותר מזה.
לא?
למה שיתכננו דיפרנציאל שיכול לעמוד במומנטים גדולים משמעותית מהצרייה/גל הניע שמעבירים/מחזירים אליו?
ואני אחזור רגע לרכב מוסדי.
להבנתי רוב הרכבים המוסדיים לא נקנים כדי לעמוד ביכולות המעטפת שלהם.
מהאמר מנהלתי, דרך טנדרים של אבטחה, ועד משאיות שטח של חברת חשמל.
לעומת זאת, רוב הנהגים בגופים האלו הם בני 20+ שבדיוק מה שהם רוצים זה לבדוק את מגבלות הרכב.
(תאמינו לי, מכיר כמה כאלו, בלי שמות, חצי מהחברים באתר הזה עשו את זה).
אז אני רואה בזה פתרון לגופים כאלו, כמו הגבלה על הגז, הגבלה על המומנט שהגלגל יכול לקבל/להחזיר.
(וסליחה מכל הנהגים העתידיים שהרגע הרסתי להם את הכיף)
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.