PDA

צפייה בגרסה מלאה : מצבר LifePO4 100ah בתור מצבר ראשי לרכב



grand
06-04-23, 22:10
על פניו נראה כמו גיימציינג'ר
עלי אקספרס מציע במחיר כולל משלוח הקרוב למצבר הרגיל שאנו קונים, שמחזיק שנתיים במממוצע,
למה לא להרכיב כזה, שיחזיק כל החיים, יניע רכב גם לאחר תקופה ארוכה שעמד, ובכלל יתן שעות או אפילו ימים של עבודת צרכנים.
מה אני מפספס, יעבוד או לא?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230406/d91d2da11294842659131f986eb09dd0.jpg

Sent from my SM-A528B using Tapatalk

erezgur
06-04-23, 22:29
שלח קישור, לא רק תמונה, נקרא ביקורות וחוות דעת על המוכר...

לגבי הרעיון באופן כללי - קרא שרשור של חנן בנושא.

נשלח מהנייד

חנן-ג'יפולוג
06-04-23, 22:32
מחיר מצוין. אפילו מחשיד. כמה אמפר?

grand
06-04-23, 22:34
₪ 880.12 30%OFF | 12.8V 100Ah LiFePO4 Battery 90AH 100AH 120Ah 160Ah LiFePO4 Battery Built-in BMS 12V RV Camper Golf Cart Off-Road Off-Grid batter
https://a.aliexpress.com/_mKMkBnW

Sent from my SM-A528B using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
06-04-23, 22:37
זרם פיק 200 אמפר. לא טוב.

ehudzeelim
06-04-23, 22:40
טוב בתור מצבר צרכנים

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

erezgur
06-04-23, 22:42
אני רואה מעט מאד חוות דעת על המוכר הזה, 2 בלבד על המצבר הזה.
קצת חשוד בעיני.

נשלח מהנייד

grand
06-04-23, 22:43
ארז, היצרן שלו קובע, עלי אקספרס עמוס מוכרים, מחירים דומים אצל כולם

grand
06-04-23, 22:45
השאלה אם מוסיפים ממיר dc to dc , לא יטען או יניע רכב?

Sent from my SM-A528B using Tapatalk

ניר ל
07-04-23, 11:04
זה רכב שאתה מתכוון להחזיק כל החיים?

ehudzeelim
07-04-23, 11:25
השאלה אם מוסיפים ממיר dc to dc , לא יטען או יניע רכב?

Sent from my SM-A528B using Tapatalkלא יניע

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

ד ו ר ו ן
07-04-23, 11:52
שים לב לטווח טמפ העבודה.
לא מתאים לתא מנוע (מקסימלי 65מעלות).

אבל נשמע אטרקטיבי כמצבר צרכנים מחוץ לתא מנוע.

grand
07-04-23, 12:31
כן, כבר הבנתי מחנן שזה לא מספיק חזק עבור כח התנעה, בתור מצבר צרכנים אכן מספיק טוב

Sent from my SM-A528B using Tapatalk

ד ו ר ו ן
07-04-23, 12:34
כן, כבר הבנתי מחנן שזה לא מספיק חזק עבור כח התנעה, בתור מצבר צרכנים אכן מספיק טוב

Sent from my SM-A528B using Tapatalk

בלי קשר להנעה, לא מתאים להתקנה בתא מנוע.

talw
07-04-23, 12:46
קיץ ישראלי, לא בתא המנוע, חלונות סגורים , רכב חונה.
שואל שאלה, מהן התופעות שיכולות להיגרם למצבר כזה עם טמפ׳ המקסימום שלו?

חנן-ג'יפולוג
07-04-23, 13:35
כדאי להזכיר את מה שנרשם כאן כבר מזמן: גם למצבר חומצה עופרת לא טוב להיות בטמפ' של תא המנוע. החיים שלו מתקצרים מזה משמעותית.
כנ"ל ללייפפו4. להידלק הוא לא ידלק. צריך בשביל זה הרבה מעל 200 מעלות. החיים שלו יתקצרו, בוודאות. בכמה? לא מצאתי מידע זמין. אם זה חצי מה20 שנה האופייניות זה ממש לא רע.
מצבר הליתיום שבניתי לרכב של הבנות שלי עובד בלי תלונות בתא המנוע מזה 9 חודשים. זה לא הרבה, אבל זה לפחות אומר שאין נזק מיידי.
יש כבר חברות שמתירות באופן רשמי התקנה של מצברי ליתיום בתא המנוע. האם הם המציאו טכנולוגיה חדשה, או רק החליטו שזה מספיק טוב? אני נוטה להמר על האופציה האחרונה.

ד ו ר ו ן
07-04-23, 14:09
יכנ"ל ללייפפו4. להידלק הוא לא ידלק. צריך בשביל זה הרבה מעל 200 מעלות. החיים שלו יתקצרו, בוודאות. בכמה? לא מצאתי מידע זמין. אם זה חצי מה20 שנה האופייניות זה ממש לא רע.
חרונה.
משום מה התקבע שהבעיה היא בטיחותית.

אם זה קיצור חיים ״בלבד״, זה בהחלט משהו שאני מוכן לחיות איתו בשביל היתרונות.

המצבר בקישור זה לייפו4?

חנן-ג'יפולוג
07-04-23, 14:14
כן.

חנן-ג'יפולוג
07-04-23, 14:20
שווה לציין כאן את הנסיון הפרטי שלי. לא מתחייב שהוא מייצג חוקיות חד משמעית. התאים בתוך מארזים שמגיעים מעליאקספרס נוטים לסבול מאי אחידות וחוסר אמינות קיצוניים. ברמה של כשל של עשרות אחוזים.
עם תאים בדידים שנרכשים מספקים אמינים יש לי עד כה הצלחה של מאה אחוז. מדובר בכמה מאות תאים.
אם להתבטא באופן עממי: נראה לי שכשהם יודעים שהתאים יוכנסו לתוך מארז מסתיר, הסיניים אוספים תאים מפחי זבל ברחוב.

אז בשורה התחתונה אני מעדיף באופן חד משמעי רכישת תאים בדידים ובנייתם לכדי מארז.

גיא
08-04-23, 12:20
נראה שאני שוב נוטה להכנס למשחק של סוללת ליפו לאוטו. הפעם אולי כמצבר ראשי.

האם ישנה המלצה קונקרטית עדכנית למוכר אמין.
לתאים מתאימים ול בקר מתאים ?

Sent from my DN2103 using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
08-04-23, 15:56
Lipo?

Lifepo4?

גיא
08-04-23, 18:23
לא בטוח שאני מבין את ההבדל

כלומר. מבין את ההבדל הכימי. לא מה זה משנה לאוטו.

Sent from my DN2103 using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
08-04-23, 19:50
בתיאור גס, lipo זה תיאור מבני. כמו שיש פריזמתי ויש גלילי, יש lipo בפאווצ' גמיש. לא התנסיתי בבניה מסיבית של כאלה ואין לי על מה להמליץ.
אני ממליץ על מבנה פריזמטי. תיבות מלבניות עם ברגים או אומים בטרמינלים.

Lifepo4 זו כימיה. בטוחה. נשחקת לאט מאוד. מתאימה מאוד למתחים אוטומוטיביים. אני ממליץ בחום רב על השימוש בה.
יש עוד כימיות נפוצות כגון nmc lto ועוד. לא ממליץ.
תגיד שאתה זורם עם פריזמטי לייפפו4 ונמשיך.

סולי
08-04-23, 19:54
כדאי להזכיר את מה שנרשם כאן כבר מזמן: גם למצבר חומצה עופרת לא טוב להיות בטמפ' של תא המנוע. החיים שלו מתקצרים מזה משמעותית.
כנ"ל ללייפפו4. להידלק הוא לא ידלק. צריך בשביל זה הרבה מעל 200 מעלות. החיים שלו יתקצרו, בוודאות. בכמה? לא מצאתי מידע זמין. אם זה חצי מה20 שנה האופייניות זה ממש לא רע.
מצבר הליתיום שבניתי לרכב של הבנות שלי עובד בלי תלונות בתא המנוע מזה 9 חודשים. זה לא הרבה, אבל זה לפחות אומר שאין נזק מיידי.
יש כבר חברות שמתירות באופן רשמי התקנה של מצברי ליתיום בתא המנוע. האם הם המציאו טכנולוגיה חדשה, או רק החליטו שזה מספיק טוב? אני נוטה להמר על האופציה האחרונה.

אנחנו יודעים כבר שיש מורכבויות יותר גדולות..
טעינה ישירה מהאלט, הפעלת כננת ועוד...
הם לא המציאו טכנולוגיה חדשה אבל התאים עם ביצועים גבוהים וכך גם הבקרה.
העלויות יותר מכפי שהיינו רוצים לשלם עדיין...




נראה שאני שוב נוטה להכנס למשחק של סוללת ליפו לאוטו. הפעם אולי כמצבר ראשי.

האם ישנה המלצה קונקרטית עדכנית למוכר אמין.
לתאים מתאימים ול בקר מתאים ?

Sent from my DN2103 using Tapatalk

גיא אני חושב שכדאי להגדיר קודם צרכים ותקציב.
ראשי, מפעיל כננת? איזו? כמה cca יש על המצבר המקורי של הרכב? ואיזה אלטרנטור ברכב?

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
08-04-23, 20:20
אנחנו יודעים כבר שיש מורכבויות יותר גדולות..
טעינה ישירה מהאלט, הפעלת כננת ועוד...
הם לא המציאו טכנולוגיה חדשה אבל התאים עם ביצועים גבוהים וכך גם הבקרה.
העלויות יותר מכפי שהיינו רוצים לשלם עדיין...


Sent from my SM-G781B using Tapatalk

אם יש לך מידע קונקרטי, רצוי מספרי וממוסמך (לא מברושור צבעוני) , על התאים והבקרה, אשמח אם תשתף. אני חושד שמדובר בתאים סטנדרטיים.

חנן-ג'יפולוג
08-04-23, 20:34
במחשבה שניה, זה לא באמת מעניין, אותי. אני מתכנן את התאים לפי הצרכים ולפי הנתונים של התאים, כשבמקומות מסוימים אני מחליט לחרוג בצורה מושכלת.

אחת החריגות למשל, היא בידיעה/תכנון, שבטמפ' שמתחת לאפס אני אמנע מלנסוע ו/או לטעון את התאים בטעינה מהירה.
חריגה אחרת היא כפי שתיארתי, הטמפ' המקס' המומלצת. תיארתי את השיקולים לזה. ההשלכה תהיה, להערכתי, באי מיצוי תוחלת החיים. לא בסיכון.

גיא
08-04-23, 22:16
בתיאור גס, lipo זה תיאור מבני. כמו שיש פריזמתי ויש גלילי, יש lipo בפאווצ' גמיש. לא התנסיתי בבניה מסיבית של כאלה ואין לי על מה להמליץ.
אני ממליץ על מבנה פריזמטי. תיבות מלבניות עם ברגים או אומים בטרמינלים.

Lifepo4 זו כימיה. בטוחה. נשחקת לאט מאוד. מתאימה מאוד למתחים אוטומוטיביים. אני ממליץ בחום רב על השימוש בה.
יש עוד כימיות נפוצות כגון nmc lto ועוד. לא ממליץ.
תגיד שאתה זורם עם פריזמטי לייפפו4 ונמשיך.

זורם.

רוצה שלא יישרף לי האוטו, יש כננת שלפעמים פועלת. לעיתים רחוקות אבל זה קרה כבר 3 פעמים עם האוטו הזה.
המצבר הקיים הוא 74 אמפ'ש רגיל.

יש מקרר שנכנס לאוטו בטיולים, משאיר אותו פועל בלילה, אין לי בעיה להניע כמה דקות לפני השינה וגם לא להניע בבוקר כדי לטעון אם צריך.
מעבר לזה, יש באוטו שני פסי לד שעובדים בעיקר להתארגנות לינה או בישול. לא זוכר שהפעלתי אותם למטרה אחרת.

הכננת שלי היא 4500 ליברה. מפעיל אותה עם מכפיל ( כבל ניילון )

עוד נתונים חסרים ?

חנן-ג'יפולוג
08-04-23, 22:52
חשוב מאוד: נתוני זרם/הספק של הכננת.

גיא
08-04-23, 23:15
חשוב מאוד: נתוני זרם/הספק של הכננת.

איך אני מודד את זה ?

חנן-ג'יפולוג
08-04-23, 23:35
קצת מאתגר למדוד. מה הדגם?

חנן-ג'יפולוג
08-04-23, 23:51
נעשה לך חיים קלים יותר: אני מניח שהכננת שלך לא לוקחת יותר מכננת s9000 בשיא: 400 אמפר, ומניח שהסטרטר שלך לא באמת צריך 680cca, שזה מה שמצבר חומצה עופרת 74ah נותן.

אני מתבסס על יכולת התנעה שראיתי בעבר לדיזל 2.5 ולבנזין 6.5 ליטר. שניהם הסתפקו בתאים שיכולים להזרים 400 אמפר בשיא, בקיבול של 70א"ש.

זה אומר לבנות מצבר מחמש רביעיות של תאי 14ah 3.2v. יש כאלה בעליאקספרס בעלות של כ300 ש"ח לשמיניה כולל משלוח.

ישנה גם אפשרות לרכוש במפעל של תומקאר שנסגר ארבעה תאים 100ah חדשים בעלות של 300ש"ח לתא.
הם גדולים. אתה צריך לראות שהגודל עובד לך.

תגיד מה מתאים לך ונמשיך לאביזרים היקפיים.

ההנחות שהעליתי כאן, יתכן שיתגלו כשגויות ותצטרך לעבות את המערך. אני מניח על סמך הנסיון שלי ומנסה לחסוך לך כסף, גודל ומשקל.

- - - Updated - - -

https://imageshack.com/i/povBW9jbj

https://a.aliexpress.com/_EzVvmhZ


https://imageshack.com/i/pnzZH5Fuj



https://a.aliexpress.com/_EuArT6X

גיא
09-04-23, 00:31
אני לא מצליח למצוא את הכננת הזאת ברשת ( ברשיון כתוב unlty ואני מניח שזה unity - אבל לא מוצא לא את זה ולא את זה .. ) לא זוכר מה היה כתוב עליה וזה סרט לפרק פגוש בשביל זה עכשיו.
ניסיתי לראות מה כתוב מבחוץ .. אבל זה לא הולך. מה שכן מתברר שהיא 5000 ליברות :)


המצבר המקורי של האוטו היה אם אני זוכר נכון 62 אמפ'ש
אני הכנסתי את הכי גדול שפיסית נכנס.

אני אמדוד מחר את הגודל המקסימלי שנכנס פיסית שם ונמשיך.

תודה על העזרה.

חנן-ג'יפולוג
09-04-23, 08:41
לגבי ספקים אמינים: עד כה לא נדפקתי מאף אחד מאלו שמכרו לי תאים 14AH. בתחילת 2023 היה לא קל באופן כללי עם המשלוחים מעליאקספרס ומשלושה מהספקים נאלצתי לבקש החזר עקב עיכוב לא סביר בהוצאת המשלוח. שניים החזירו מייד, ואחד, שזו לא הפעם הראשונה שאני נתקל בקשיים אתו, לא החזיר את הכסף, אבל שלח מייד את התאים וטען שהם היו כבר בדרך אליי. זה היה שקר.

האחד הזה הוא liitokalavaricoreflagship store.

מי שהכי אהבתי עד כה הם:
liitokalasmalldenspecials store
hq battery factory store
הם שלחו עם אקסלוט וזה הגיע במהירות שיא. משהו כמו 8 ימים.

אני מקפיד לא להזמין בו זמנית יותר משמיניה אצל כל ספק, כדי להימנע מבעיות במכס.

יש עוד שני ספקים מצוינים:
globalpower co., lt store
battery charger brandauthorized store
הם שולחים עם משלח אחר, וזה פחות מהיר.

חנן-ג'יפולוג
09-04-23, 11:39
השמות של הספקים שהזכרתי עשויים להיות דומים, אך לא זהים. לא להתבלבל.

גיא
09-04-23, 13:57
תודה. אזמין תאים

אך רגע לפני, איזה בקרים אני צריך ? ( טעינה - פריקה )
בקר לא מתאים ( חוסר הבנה דלי ו/או חוסר דיוק של המוכר גרמו לבקר לא מתאים ) הרס את סוללת תאי הליפו הקודמת שלי.

רוצה להמנע מזה.

תודה.

Sent from my DN2103 using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
09-04-23, 14:41
בשולי הדברים: אלא אם כן נהרסו לך פעמיים תאים, אז התאים שנהרסו לך בעבר הם לא ליפו, אלא NMC פריזמטיים.

לעניין: לסוללת התנעה וכזו שמקבלת טעינה ישירות מהאלטרנטור, אנחנו לא משתמשים בBMS. משתי סיבות:

1. BMS שמתאים ל1000 אמפר פיק יקר מאוד.
2. אתה לא רוצה שהוא יחליט לנתק את המצבר בזמן שהרכב מונע, מסיבה כלשהי, כי זה ישרוף את האלטרנטור ו/או מחשבים יקרים אחרים.

אז איך כן מגינים על המצבר מהסיכונים הרלוונטיים לליתיום:
5. קצר. מרכיבים נתיך ביציאה מהמצבר.
1. מתח גבוה מדי: סומכים על הווסת של האלטרנטור. בדומה למצבר חומצה-עופרת.
2. איזון תאים: בכימיית לייפפו4 עד ארבעה תאים בטור מתבצע איזון טבעי. אין צורך. בדומה למצבר חומצה-עופרת.
3. חום גבוה או נמוך מדי: פירטתי למעלה. לוקחים סיכון מחושב.
4. מתח נמוך מדי: מצבר התנעה לא אמור להגיע לזה בנסיבות נורמליות. כאן יש מגוון דרכים להתמודד:
א. לא מתמודדים. לוקחים את הסיכון כמו עם מצבר חומצה עופרת. אם המתח שלו יורד לאפס, הוא מת.
ב. הרכבתי מד מתח עם התרעה קולית בשני הרכבים אצלי שמותקן בהם מצבר ליתיום ראשי.
ג. מרכיבים מד מתח בלותות' שמשדר לטלפון שלך התראה על מתח נמוך מדי (אם הוא בקרבת מקום) . יש לי את זה בשני הרכבים שהזכרתי.
ד. מונעים פיזית מהצרכנים הרלוונטיים לפרוק את המצבר לרמה נמוכה שכזו, ע"י שימוש בבטרי סייברס למיניהם. בטרי סייבר כזה יכול להיות פשוט ויכול להיות גם BMS פשוט, או מתכוונן, שניתן לכוון בו את המתח המינימלי לתאים, כך שעדיין תתאפשר התנעה לאחר שהBMS ניתק. כמובן שבפתרונות האלה חיבור החשמל הראשי לרכב לא עובר דרך אמצעי ההגנה הנ"ל, אם הם מזינים אביזרים שהכרחי שיהיו מחוברים כשהרכב כבוי, כמו מקרר או תאורת מחנה.
ה. מתקינים ניתוק חשמל ראשי. זה יכול להיות מפסק מכני. אצלי זה ממסר לאטצ' מפוקד ע"י מתג קטן על לוח המחוונים.
ו. מן הסתם יש עוד וואריאציות, בהתאם להעדפות המשתמש.

- - - Updated - - -

לגבי חיבור התאים: לחיבור תאים שמונחים זה בצד זה, מגיעים במארז של התאים שמונה פסי חיבור שהמרחק בין החורים שלהם הוא 30מ"מ.
לחיבור תאים שמונחים לא זה ליד זה אלא בטור (לא טור חשמלי אלא הכוונה למנח הגאומטרי במרחב) צריך לקנות פסי חיבור שהמרחק בין החורים הוא 35מ"מ.

חנן-ג'יפולוג
09-04-23, 14:49
https://a.aliexpress.com/_EHoaaRH

https://imageshack.com/i/pnU8Mu8lj

חנן-ג'יפולוג
09-04-23, 14:55
חשוב, לפני שמחברים תאים לכדי מצבר נטול BMS חשוב לבצע להם איזון ראשוני:
לטעון כל תא ל3.6 וולט ולאחר מכן לתת לו לדעוך עצמונית ל3.31 וולט. שם הוא יתייצב.
במידה והתאים שהגיעו אליכם בעלי מתח זהה עד כדי 5 מאיות וולט, ניתן לחבר אותם במקביל ולטעון את כולם ביחד ל3.6 וולט.

https://imageshack.com/i/pmcCBYsTj

עוד חשוב: באופן כללי לא לנחש פעולות ולא לעשות שטויות. לצערי קיבלתי לא מעט טלפונים של התייעצויות על שטויות שנעשו בבנייה, בדיעבד. נגרמו נזקים כספיים ועיכובים , וחבל.

ehudzeelim
09-04-23, 15:06
זה אומר לבנות מצבר מחמש רביעיות של תאי 14ah 3.2v. יש כאלה בעליאקספרס בעלות של כ300 ש"ח לשמיניה כולל משלוח.

ישנה גם אפשרות לרכוש במפעל של תומקאר שנסגר ארבעה תאים 100ah חדשים בעלות של 300ש"ח לתא.
הם גדולים. אתה צריך לראות שהגודל עובד לך.

[/url]

חנן לפני שאני מתייחס לעניין עצמו, רציתי להגיד לך שבאמת יפה מאד שאתה משתף את הידע הרב שלך בתחום, זה לא מובן מאליו ובהחלט עוזר מאד. אז תודה.
בקשר למצבר, האם אתה יכול לתת איזה אומדן עלות למצבר כזה, נגיד פר אמפר*שעה או משהו כזה, כולל כל האביזרים? מעניין אותי בהשוואה למצברים חומצה עופרת רגילים או agm. לא מחפש מספרים מדויקים כמובן רק בשביל לקבל סדר גודל.
דבר נוסף, האם יש לך מידע על אורך חיים של מצברי agm כמצברי התנעה, למשל מצברי אופטימה ש"שמם הולך לפניהם"? ניסיתי למצוא מידע ואני לא מוצא משהו אמין, וקורא ערכי תוחלת חיים בין ארבע לחמש עשרה שנים.., האם יש נתונים סטטיסטיים אמינים לגבי זה?
ודבר אחרון, האם יש הבדל מהותי בין מצברי agm של אופטימה למצברי agm של וארטה או חברות אחרות שמייצרות מצברי stop-start מהסוג הזה, מבחינת תוחלת חיים או צפי לתוחלת חיים?

אני יודע שזה לא בדיוק נושא הדיון כאן אז מתנצל מראש אם זה לא המקום.
ושוב תודה, וחג שמח

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
10-04-23, 06:18
עלות מאגר האנרגיה, כשקל לwh בודד. מצבר של 70א"ש שזה כ910wh יעלה כ900ש"ח.
המקביל שלו מחומצה-עופרת, יעלה פחות, נגיד 500-750ש"ח, אבל הקיבולת שלו היא שקרית, במובן שאם תנסה להשתמש בכולה המצבר יהרס במהירות.
מצבר ליתיום אדיש לפריקות כמעט מוחלטות, לרמה של עשרה אחוז, והוא יתניע היטב גם כשהוא על חצי אחוז טעינה.
על עלות מאגר האנרגיה צריך להוסיף עלויות של נספחים כמו חיבורים בין התאים, נתיך, רכיב להתראה ממתח נמוך וכו'. מדובר בהוצאה של עשרות שקלים. זה למצבר התנעה. את המארז הקודם לטנדר בניתי מosb. את הבא אני אני בונה מברזל. זה לא חינם, אבל זה ישאר אתי לעד, גם אם אצטרך פעם להחליף תאים. לאיי10 של בנותיי בניתי מצבר שאותו הכנסתי למארז ייעודי מעליאקספרס שעולה כ100ש"ח, ונראה כמו מצבר רגיל.
אם זה מצבר אביזרים או מצבר התנעה שמיועד גם לאביזרים חיצוניים, ולכן חשוף בשימוש נורמלי לסכנת פריקה מוחלטת, אז תוסיף לזה bms שעלותו בין 15 ל150ש"ח.

לגבי תוחלת חיים של מצברי חומצה עופרת, רגילים וagm אז המידע שלי הוא כשלך. אני יכול לחפש באינטרנט ולנסות לקושש סטטיסטיקה, אבל לא אגיע עם מספרים מדויקים יותר.
למיטב הבנתי היתרון של התאים הספירליים של אופטימה הוא בעיקר בעמידות מכנית לויברציות.

ד ו ר ו ן
10-04-23, 08:19
אהוד,
אני משתמש במצבר AGM כמצבר צרכנים (מקרר תאורה, משאבת מים).
סיבוב שני.
נטען מהאלטרנטור בנסיעה ופאנל בחניות.

בינתיים הרושם שהוא מחזיק בחיים מעט יותר ממצבר עופרת עם זמן אחריות זהה.

היתרון של האופטימה להבנתי בעמידות הפיזית ויכולת התקנה וחיבורים בזויות שונות.

תשובה קצרה כדי לא להסיט את הדיון.

מתחיל לדגדג להחליף אותו במצבר צרכנים ליפו.

חנן-ג'יפולוג
10-04-23, 08:32
לייפפו4, lifepo4, לא ליפו, lipo.
זה כמו לבלבל בין ארוך וירוק.
ליפו זו הגדרה למבנה מכני.
לייפפו4 זו כימיה.

ehudzeelim
10-04-23, 08:39
תודה על התשובות,
דורון, התשובה שלך לא מתאימה לציפיות שלי..
קיוויתי/חשבתי שה-agm יחזיק יותר ממצבר חומצה עופרת רגיל, ולא במעט.
אני התקנתי לאחרונה מצברי agm בתור מצברי התנעה, שני וארטה ואחד אופטימה כחול. סוג של ניסוי. מקווה לקבל תקופות ארוכות בהרבה בין החלפות אבל לפי מה שאתה אומר זה לא הכיוון.. ימים יגידו.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

asafk
10-04-23, 09:00
מצברי agm מחזיקים הרבה יותר ממצברים רגילים אם משתמשים בהם נכון.
הבעיות תמיד מתחילות כשלא מקפידים לא להרוס אותם.
אם בהיילקס מצבר חומצה עופרת החזיק מעמד 5 שנים זה אומר שאין במערכת החשמל משהו שמחסל מצברים - אני נותן לאופטימה לפחות שנתיים יותר כי הוא פריקה עמוקה.
נחיה ונראה....

אסף.

ehudzeelim
10-04-23, 09:08
אם הם יחזיקו שנתיים יותר זה כבר טוב, המחירים שלהם די דומים למצברים רגילים.
אני ירדתי מ-95AH שהיו המצברים הרגילים ל-70AH בוארטות agm, כי ראיתי שזרם התנעה בערך זהה. אז זה מצמצם את ההפרש בעלות אפילו יותר.
גם זרם ההתנעה באופטימה 75 זהה בערך למה שנותן מצבר רגיל 95.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

ד ו ר ו ן
10-04-23, 09:10
מצברי agm מחזיקים הרבה יותר ממצברים רגילים אם משתמשים בהם נכון.
הבעיות תמיד מתחילות כשלא מקפידים לא להרוס אותם.
לחדד את התגובה הקודמת שלי, מצבר צרכנים עופרת רגיל החזיק כשנה מעל לתקופת האחריות.
למעשה, יותר ממצבר ההנעה.

מצבר AGM החזיק עוד קצת.
הדלתא בינהם לא הייתה גדולה במיוחד.
אני משתדל לא לרוקן אותם, ולחבר לפאנל/הנעה ברגע שאפשר.

ד ו ר ו ן
10-04-23, 09:11
לייפפו4, lifepo4, לא ליפו, lipo.
זה כמו לבלבל בין ארוך וירוק.
ליפו זו הגדרה למבנה מכני.
לייפפו4 זו כימיה.

מתנצל עמוקות על השימוש בקיצורי שמות.
נקפיד להמשך..[emoji41]

חנן-ג'יפולוג
10-04-23, 09:30
זה לא סתם קיצור שם ואני באופן כללי לא מתעכב יותר מדי על סמנטיקות, אלא במצב שזה מביא אנשים לכדי אי הבנה עמוקה, עם פוטנציאל לטעות יקרה ברכישה.

תאים בכימיית לייפפו4 יכול להגיע בתצורה מכנית של ליפו, פריזמטי וגלילי.

תא במבנה ליפו יכול לבוא בכימיה של NMC, לייפפו4, LCO ועוד.


זה כמו לומר אמפר במקום אמפר-שעה. זה לא קיצור שם חביב ומקובל. אלה מונחים שמתארים דברים שונים לחלוטין, אף אחד לא מבין על מה אתה מדבר וכל דיון שמשלב בתוכו ערבובים כאלה, הופך לסלט רע.

אני מכיר חבר מכאן שהומלץ לו לרכוש ממיר DC2DC לטעינת המצבר שלו, ולא הובהר לו ההבדל שבין DC2DC שהוא ספק מתח ובין DC2DC שהוא מטען מצברים. הוא חווה עיכוב ועוגמת נפש והלך הכסף.

ofer_b
10-04-23, 18:55
אשתף בניית מצבר לטרופר דיזל שלי, שמחליף למעשה שני מצברי עופרת שהיו מחוברים במקביל.
בהמלצת חנן בניתי מצבר מ 4 שביעיות של סוללות. המצבר יושב בתא של אחד המצברים ומחובר לכבלי הזנה של איפה שהיה המצבר השני (שממנו גם מחוברת הכננת). הכבלים עבים באופן מוגזם בגלל הכננת (עובי 50 ממ"ר).
הסוללות נטענו בטור והתיצבו ואז חוברו לכדי מצבר.

במקום המצבר שני שכרגע התייתר, התקנתי קומפרסור (שני ראשים המומלץ פה).

למצבר ליפו4 יש גם פיוז של 400 אמפר, לאחר שפיוז 300 נשרף בכמה התנעות ארוכות מהרגיל (ארוכות בגלל חדירת אוויר לפילטר סולר, בעייה שתוקנה כבר ).

המצבר מותקן כחודש וחצי, נסיעה יומיומית כולל טיולים ומתפקד מצויין.
כמו כן יש לי ניטור מלא של המתח עם גאדג'ט קטן שגם הומלץ פה
https://a.aliexpress.com/_ExDIzJv
הניטור היה גם על המצברים הישנים כך שיש לי השוואה יפה על הנתונים, כפי שניתן לראות המתח יציב תמיד.

כמה נקודות לשיפור לפעם הבאה או למי שבונה:
1. קופסא לאחסון, חיפשתי ולא מצאתי משהו שמתאים למידות שלי, בדיעבד אולי אבנה משהו. כרגע הכל תפוס עם אזיקונים עבים ואיזו חבלה...
2. שימת לב גדולה יותר לנקודות חיבור, בדיעבד הייתי מנתב את הפלוס אחרת, כשניסיתי לפרק את אחד החיבורים לאחת הסוללות אז הוא נגזר... אז השארתי ככה
3. במקום הלוחיות חיבור שהגיעו עם הסוללות, הייתי בונה פסי חיבור ארוכים מצינור מזגנים, יתן חוזק מבני טוב יותר

תופעות חריגות: פעמיים נדלקה נורת טעינה לאחר התנעת בוקר, האלטרנטור לא נכנס לטעינה (בוודאות מכיוון כשהוא עובד אני שומע אותו ברמקולים...). לאחר כמה שניות הסתדר. לא נראה לי קשור למצבר החדש, כנראה סתם מתחיל לזייף... כרגע כמה שבועות הכל תקין.

עוד תופעה, למרות המתח היציב והגבוה יחסית למצבר עופרת, המכשיר ניטור מתריע לי לפעמים על מתח הנעה נמוך (מצ"ב תמונה crank voltage). בתמונה זה תקין, אבל לפעמים זה יורד מתחת ל 9.6V מה שיוצר התרעה)
למרות שההתנעה תמיד טובה. אולי זיוף מדידה שלו?

בתמונות שבוע טיפוסי עם מצבר עופרת (תאריכים ינואר) לעומת ליתיום (תאריכי מרץ)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230410/49369657c7853daa685dfd37d230a739.jpghttp s://uploads.tapatalk-cdn.com/20230410/ff78652962cf4ce5657d0488ea81886f.jpghttp s://uploads.tapatalk-cdn.com/20230410/5d0626722c6b277cd2d2d08c27f410df.jpghttp s://uploads.tapatalk-cdn.com/20230410/b7ea6e752fd2a458dcf20e2c89091a7c.jpghttp s://uploads.tapatalk-cdn.com/20230410/66c31d330ab0b7e2746096cbe018deab.jpghttp s://uploads.tapatalk-cdn.com/20230410/652f9066fd4244723339e481cef6c63a.jpg

Sent from my KB2003 using Tapatalk

ofer_b
10-04-23, 18:57
מצ"ב תמונה חסרה של מתח הנעה , כאמור מראה תקין אבל מידי פעם מראה גם מתחת ל 9.6vhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20230410/6132bfe543e8575e481b5fd07089a8eb.jpg

Sent from my KB2003 using Tapatalk

ofer_b
10-04-23, 19:46
ועוד אחת מעכשיו, אחרי התנעה ראשונה , נפילה קלה ל9.28 https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230410/4d5b7e55f3795ea3aaa8ab17b0769e73.jpg

Sent from my KB2003 using Tapatalk

ehudzeelim
10-04-23, 21:04
האם אתה יודע כמה אמפר*שעה ומה זרם הפיק של המצבר הזה בהשוואה למצברים המקוריים?

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

ofer_b
10-04-23, 21:38
מכיוון שיש לי 7 סוללות בטור אז אמור להיות סביבות 90 אמפר שעה (סוללה אחת זה 13AH כפול 7), פיזית יש לי מקום גם לגדול ליותר אם אצטרך.
זרם פיק אין לי מושג, צריך לחפש בשרשורים איך מחשבים או שחנן או מישהו אחר תכף יאמר.
בגדול אין לי שום בעיית הנעה אלה להפך, גם סטרטרים רצופים וממושכים שחוויתי (שוב בגלל בעיות אחרות, ללא קשר למצבר) היו עקביים ובריאים ללא שום החלשות או תופעות אחרות.

לא בדקתי עבודה עם כננת אבל לא אמור להיות בעייה

Sent from my KB2003 using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
10-04-23, 21:46
לא בטוח שמדובר בזיוף של מד המתח. מאוד יתכן שצריכת הזרם הראשונית של הטרופר בהתנעה היא כזו שנדרש cca גבוה יותר של המארז כדי להישאר מעל 9.5 וולט.
עם זאת, לא בטוח שצריך לרוץ לעבות את המערך. תרגיש את המצב. אם הסטרטר מרגיש לך בריא והכול בסדר מלבד אינדיקציית המתח, לגיטימי להחליט שאתה עוקב אחרי זה וזהו.

נתקלתי במצבים דומים גם בהיילקס וגם באיי10. בהיילקס החלטתי לעבות את המערך ובאיי10 השארתי את זה כך.

עוד חבר עם גנרטור שבנה מערך לפי קיבול בלבד הבין בדיעבד שהcca לא מספיק להתנעה.

כל רביעיית סוללות יודעת לתת, גם לפי הנתונים, וגם ממדידה אמפירית שלי, 81 אמפר. חמש רביעיות יתנו 405אמפר וכן הלאה.

talw
10-04-23, 22:16
נשאלה גם השאלה לגבי האנרגיה של הסוללות, והיה בלבול קל בתשובה שנתנה- כל רביעית סוללות בעלת קיבול של 13-14 אמפר שעה .

ofer_b
10-04-23, 22:23
איפה היה בלבול?
אני רשמתי שסוללה בודדת זה 13ah. מכיוון שיש לי 7 סוללות בטור, זה מביא אותי ל 90ah.

חנן התכוון לזרם פיק, כאשר הסוללות מחוברת במקביל, ז"א רביעייה תיתן 81 אמפר זרם פיק, והמצבר שלי שהוא 7 רביעיות יתן עד כ 560 זרם פיק, ו 90 אמפר שעה

Sent from my KB2003 using Tapatalk

ehudzeelim
10-04-23, 22:35
560 אמפר לא נמוך מדי? מצבר 90AH סטנדרטי נותן בסביבות 700A (לפחות בנתונים המוצהרים על ידי היצרנים).
דרך אגב, כשהמצבר שלי (וארטה 95AH רגיל) הראה סימני גסיסה לאחרונה, בדקנו עליו זרם התנעה והוא היה 400A. הצלחנו לתת סטרטר קצר שהניע אבל זה היה גבולי מאד. המנוע בקושי הסתובב. זו היתה ההתנעה האחרונה שלו. למיטב זכרוני בטרופר הדרישות יותר גבוהות מאשר במוסו.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

zivo
10-04-23, 22:40
חנן,
אני לא מצליח להבין את סוג הסוללה ( עוד פעם כותבים ליפו, הכוונה LifePo?).
אבל אם זה 4 תאים בטור ( בוודאי לא 7) , והמארז יורד מתחת ל 9.6 בהתנעה, זה אומר 2.3 לסוללה, לדעתי זה נמוך וגורם נזק לסוללה.

My two cents

talw
10-04-23, 22:51
560 אמפר לא נמוך מדי? מצבר 90AH סטנדרטי נותן בסביבות 700A (לפחות בנתונים המוצהרים על ידי היצרנים).
דרך אגב, כשהמצבר שלי (וארטה 95AH רגיל) הראה סימני גסיסה לאחרונה, בדקנו עליו זרם התנעה והוא היה 400A. הצלחנו לתת סטרטר קצר שהניע אבל זה היה גבולי מאד. המנוע בקושי הסתובב. זו היתה ההתנעה האחרונה שלו. למיטב זכרוני בטרופר הדרישות יותר גבוהות מאשר במוסו.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

מההבנה שלי מנוע סטרטר הוא מנוע הספק- אם המתח נשאר מספיק גבוה (סוללת ליתיום) צריכת הזרם לסיבוב המנוע תהיה נמוכה בהתאם.

talw
10-04-23, 22:54
איפה היה בלבול?
אני רשמתי שסוללה בודדת זה 13ah. מכיוון שיש לי 7 סוללות בטור, זה מביא אותי ל 90ah.

חנן התכוון לזרם פיק, כאשר הסוללות מחוברת במקביל, ז"א רביעייה תיתן 81 אמפר זרם פיק, והמצבר שלי שהוא 7 רביעיות יתן עד כ 560 זרם פיק, ו 90 אמפר שעה

Sent from my KB2003 using Tapatalk

אני מאמין שאתה מתכוון לשבע רביעיות. כל רבעייה 13ah כפול שבע. או שחיברת שבע סוללות במקביל כפול ארבע.ופה הבלבול , לא משנה את החישוב.

חנן-ג'יפולוג
10-04-23, 22:56
חנן,
אני לא מצליח להבין את סוג הסוללה ( עוד פעם כותבים ליפו, הכוונה LifePo?).
אבל אם זה 4 תאים בטור ( בוודאי לא 7) , והמארז יורד מתחת ל 9.6 בהתנעה, זה אומר 2.3 לסוללה, לדעתי זה נמוך וגורם נזק לסוללה.

My two cents

כן, לייפפו4 פריזמטי. ליפו לא שייך לדיון הזה. אני בכוונה כותב שתי פ צמודות ומוסיף 4 בסוף, למנוע טעות.

2.3 וולט זה המתח שנמדד בהדקים בזמן פעולת העומס. זה לא המתח של התא שהוא גבוה יותר. הפער בין המתחים נמצא בנפילת המתח שהיא המכפלה של הזרם בהתנגדות הפנימית. זה לא צריך להדאיג במובן של שמירה על התא. המתח האמיתי של התא נמדד כשהוא לא תחת עומס.

hitoy
11-04-23, 14:10
ומה לגבי להוסיף ממיר DC to Dc שייצב את הטעינה על 14v
אני מתכוון לחיבור בין האלטרנטור לסוללה.

לאחרונה התקנתי מצבר צרכנים 28 אמפר בעזרתו של חנן.
העדכן לגבי ביצועים אחרי הטיול בסופ"ש הקרוב.

יואב

מוטי טויוטה
11-04-23, 14:28
היי יואב
אשמח לשמוע על חווד ממך
נמאס לי לכבות את המקרר בלילה מחשש לשמירה על המצבר וכו.
משהו קטן ומינימלי


Sent from my SM-N980F using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
11-04-23, 14:46
ומה לגבי להוסיף ממיר DC to Dc שייצב את הטעינה על 14v
אני מתכוון לחיבור בין האלטרנטור לסוללה.

לאחרונה התקנתי מצבר צרכנים 28 אמפר בעזרתו של חנן.
העדכן לגבי ביצועים אחרי הטיול בסופ"ש הקרוב.

יואב

28 אמפר-שעה.


מציב לא מעט בעיות אבל קודם: מה המטרה בהוספת רכיב כזה? מה רע בחיבור ישיר?

zivo
11-04-23, 21:24
כן, לייפפו4 פריזמטי. ליפו לא שייך לדיון הזה. אני בכוונה כותב שתי פ צמודות ומוסיף 4 בסוף, למנוע טעות.

2.3 וולט זה המתח שנמדד בהדקים בזמן פעולת העומס. זה לא המתח של התא שהוא גבוה יותר. הפער בין המתחים נמצא בנפילת המתח שהיא המכפלה של הזרם בהתנגדות הפנימית. זה לא צריך להדאיג במובן של שמירה על התא. המתח האמיתי של התא נמדד כשהוא לא תחת עומס.

מהמידע כאן בשרשור לא ניתן להבין איזה חלק מנפילת המתח נובע ממוליכים לא תקינים ואיזה מעומס יתר על הסוללה.
בכל מקרה, אין סיבה להגיע למתח של 9.6 וולט וזה מצריך בדיקה והתייחסות.
אם זו לא בעיית כבלים אלא נפילת מתח פנימית בסוללה, זה מעיד על עומס יתר (או סוללה לא תקינה).
סוללה תקינה בעומס תקין לא מאבדת 30% ממתח היציאה.

חנן-ג'יפולוג
11-04-23, 22:00
העובדה היא שסוללות כאלה, גם כשבונים אותן לקיבול שתואם לקיבול של מצבר חומצה-עופרת שאותו מתכננים להחליף, לא מגיעות לאותו cca.
הכי קל עבורי, זה לומר למי שהחזיק עד עכשיו לטרופר שלו שני מצברי חומצה-עופרת עם cca כולל של, נגיד, 1300 אמפר, להרכיב מצבר מ16 רביעיות.
יש לזה עלות, בכסף, נפח ומשקל.
אז הנטייה שלי היא להציע פחות מזה, לפי הנסיון שלי עם מה שעובד במתארים אחרים, ולהזהיר מראש שיתכן שיסתבר שצריך לעבות את המערך.
אני מניח שאתה תעדיף את הגישה הראשונה. גם זה בסדר. לא חייבים להסכים על אותו פתרון.
אני בכוונה לא נכנס למונחים של תקין/לא תקין, אלא האם זה עובד. אם זה עובד ולא מרגישים שהסטרטר עייף מהרגיל, מבחינתי זה בסדר. כשהרגשתי שבתנאים מסוימים הסטרטר עייף, עיביתי את המערך.

חנן-ג'יפולוג
11-04-23, 22:46
SAE J537 specifies that a battery with a CCA reading of 500A can deliver 500A at –18°C (0°F) for 30 seconds without dropping below 7.2 volts.



https://batteryuniversity.com/article/bu-902a-how-to-measure-cca

חנן-ג'יפולוג
11-04-23, 23:12
כמה מלים על התנגדות פנימית בתאים: ע"פ דפי הנתונים של התאים המדוברים ההתנגדות הפנימית שלהם קטנה מ8 מיליאוהם. מכאן והלאה לצורך הנוחות נשמיט את המלים "קטנה מ" ונניח מצב שזו ההתנגדות בפועל. מצב של worst case .

ההתנגדות הפנימית של ארבעה תאים כאלה בטור היא 32מיליאוהם.
דובר כאן על שבע רביעיות כאלה במקביל, אז אנחנו מדברים על התנגדות של כ 4.5 מיליאוהם.
אז אם בחלקיק השנייה הראשונה של הפעלת הסטרטר הזרם יגיע לאיזור ה1000אמפר, אנחנו מדברים כבר על נפילת מתח של כ4.5 וולט. זה לפני שהכנסנו התנגדויות בחיבורים ובמוליכים.

בשורה התחתונה, אין מה להיבהל מנפילת המתח כשלעצמה, אלא, שוב, לראות אם העסק עובד בפועל. אם לא, לעבות מערך וכך להוריד התנגדות פנימית ונפילת מתח.

zivo
11-04-23, 23:30
חנן,
לא צריך לכעוס ולא הכל שחור לבן.
זרם ההתנעה של טרופר לא גדול מכל רכב דומה ( דיזל 3 ליטר, 4 צלינדר ישן, ~ 160 כ"ס).
הסיבה לשני מצברים היא המנגנון הזרקה מבוסס לחץ שמן שדורש לפעמים סטארטר ארוך מהמקובל במנועים אחרים.
סטארטר של טרופר לא צורך 1300A ולדעתי, גם לא חצי.
התשובה האחרונה שלך, לדעתי, כבר נותנת כיוון יותר נכון ( ושונה מהתשובה הראשונה שהאשימה את הכבלים) , אם אלו הסוללות, אז צריך לשים יותר "סטים" . במקום 7, נגיד 10 ( לא צריך מייד להכפיל).
לגבי הנתונים של ההתנגדות הפנימית -
אז הסיני כתב קטן מ8 מיליאוהם....אז מה?
אתה יכול לבדוק כמה יש באמת?
איזה ערכים יש לסוללות אחרות? אולי זה פשוט דגם לא מתאים?
העובדה שזה עובד בפועל לא אומר שזה לא תקין ואולי אתה מקצר ( משמעותית) את חיי המצברים ( ואולי מסתכן בשריפה?).
החשבון שלך (1000A , 4.5V) משמעותו 4500W ! של חום בתוך הסוללות.
אז נכון שזה רגעי, אבל זה הספק שלא הייתי מזלזל בו.

חנן-ג'יפולוג
11-04-23, 23:53
לא זוכר שהאשמתי כבלים.
לא כועס. גם לא רמזתי על כעס.
אני רגוע עם החישוב שהצגתי, שמסתדר לי גם עם הנסיון בשטח. לא מרגיש צורך לבדוק עוד דברים. מבין מי שכן רוצה להמשיך לבדוק ואפילו מאחל הצלחה.

ofer_b
12-04-23, 02:15
אם אתה רגוע אז אני רגוע...
הסטרטר עובד מצויין, לא עייף גם בהתנעות ארוכות ומרובות.
הכבלים לסטרטר הם המקוריים ושאר החיבורים מהמצבר לכבלים הם דרך פסי נחושת עבים,אז גם שם בסדר.
המתח הנמוך הוא בדרך כלל בהתנעה ראשונה בבוקר אבל גם אז יש סטרטר בריא. בהתנעות נוספות המתח תקין, מצ"ב תמונה.
אז בינתיים אני נשאר כך.
מה גם שלפרק את הברגים בשביל להוסיף עוד רביעייה יכול להיות בעייתי קצת, משום ששמתי לוקטייט בשביל למנוע פתיחה מויברציות,והברגים הללו די פריכים,אבל אם נצטרך אז נוסיף
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230411/767e65a3bdb384cf0b82bbac455db23e.jpg

Sent from my KB2003 using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
12-04-23, 06:47
לא שזה מה שאני ממליץ לך כרגע, אבל עקרונית אתה יכול לבנות עוד כמה רביעיות שבא לך ולחבר אותן לכבלים פלוס ומינוס, בלי לפתוח אומים בתאים הנוכחיים. זה הסידור שיש אצלי בטנדר. התחלתי במצבר של 56א"ש (תאים גליליים) , והוספתי לו עוד מצבר של 42א"ש (תאים פריזמטיים).

ishc
12-04-23, 12:33
היי יואב
אשמח לשמוע על חווד ממך
נמאס לי לכבות את המקרר בלילה מחשש לשמירה על המצבר וכו.
משהו קטן ומינימלי


Sent from my SM-N980F using Tapatalkקנה
תאים, dc2d ו-bms וצא לדרך.
אני עדיין בדעה שאם לא מדובר על עצירות ארוכות מאוד ורק על חניית לילה בעיקר בחורף עונות מעבר + טמפ' של מקרר סביב 4 מעלות אין צורך להוסיף מצבר צרכנים.

חנן מאוד עזר גם לי בסידור שעובד אצלי.

Sent from my M2102J20SG using Tapatalk

or_t
12-04-23, 13:03
קנה
תאים, dc2d ו-bms וצא לדרך.
אני עדיין בדעה שאם לא מדובר על עצירות ארוכות מאוד ורק על חניית לילה בעיקר בחורף עונות מעבר + טמפ' של מקרר סביב 4 מעלות אין צורך להוסיף מצבר צרכנים.

חנן מאוד עזר גם לי בסידור שעובד אצלי.

Sent from my M2102J20SG using Tapatalk

קטונתי מלחוות דעה על תאים ומצברים, אבל כרגע אני (בהמלצת צחי) עם מצבר התנעה רגיל שתומך במקרר ומקפיא (על -18 מעלות). כבר שני טיולים שכוללים עצירות ללילה (מחמש אחה״צ עד תשע בבוקר) ולא נרשמו בעיות התנעה.


Sent from my iPhone using Tapatalk

מוטי טויוטה
12-04-23, 13:30
יכול להיות שאני לא צריך אותו, ושכשאשאיר את המקרר דולק לא נגיע לפריקה שפוגעת באורח חייו או בהנעה.
אם העלות נמוכה ונלמד כמה דברים על הדרך, שווה.

Sent from my SM-N980F using Tapatalk

ishc
12-04-23, 13:30
-18 זה הרבה, דווקא בשימוש כזה אולי כן הייתי שם מצבר נוסף.
שים לב שרשמתי 4 מעלות שזה קירור רגיל ולא הקפאה.

Sent from my M2102J20SG using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
12-04-23, 13:57
בהחלט. מהבדיקה שלי הפער בצריכת החשמל בין מינוס 18 ופלוס חמש, מגיע לפי 7.

- - - Updated - - -

לא ממש ברור לי למה צריך מינוס 18 בטיול של כמה ימים. בבית, כשרוצים לשמר אוכל לחודשים, זה מובן. בבית זה גם לא מתנגש בכלום, לעומת הרכב שצריך לזה תשתית בריאה.

סולי
12-04-23, 15:18
קטונתי מלחוות דעה על תאים ומצברים, אבל כרגע אני (בהמלצת צחי) עם מצבר התנעה רגיל שתומך במקרר ומקפיא (על -18 מעלות). כבר שני טיולים שכוללים עצירות ללילה (מחמש אחה״צ עד תשע בבוקר) ולא נרשמו בעיות התנעה.


Sent from my iPhone using Tapatalkאולי את עם אחד מהמקררים החדשים שמגיעים עם סוללה מובנית?

להחזיק על -18 ללילה נשמע כמו דרישה כבדה, גם בהנחה שהגעת לטמפ' היעד לפני החנייה.

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

ehudzeelim
12-04-23, 15:44
מוטי,
עוד אפשרות פשוטה וזולה:
1. מצבר פריקה עמוקה קטן 30AH+-, בסביבות 400 שקל
2. חיווט 10 ממ"ר חוט בודד או כפול מהמצבר הראשי (השלדה גם יכולה להיות מינוס אם זה חוט בודד)
3. ריליי מתאים שנפתח עם סוויץ ופיוז מתאים על החיווט אל המצבר, ועוד מפסק לשליטה מהקבינה.
הכל ביחד לא יותר מ-600 שקל, לעניות דעתי יחזיק מקרר גם בלילה ארוך בשיא הקיץ ואולי גם תאורה וטעינות.
ההגנה על המצבר- ע"י המקרר
זרם הטעינה- תמיד נמוך כי החיבור הוא דרך המצבר הראשי שנשאר טעון בכל מצב.
ואז גם לא צריך ריליי גדול.
פשוט וקל

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

ishc
12-04-23, 16:26
Lifepo4 בבנייה עצמית זה בערך אותן עלויות

Sent from my M2102J20SG using Tapatalk

ehudzeelim
12-04-23, 16:52
נכון, אבל יותר פשוט ונוח לדעתי, ללא המון גישורים, אומים וכו' המצבר יחידה אחת מסיבית, לא צריך bms ושות', ויש אחריות על המצבר.
העלתי כאופציה נוספת שאפשר לשקול, בסוף כל אופציה שתתן מענה לצרכים תהיה טובה.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
22-04-23, 22:57
מהמידע כאן בשרשור לא ניתן להבין איזה חלק מנפילת המתח נובע ממוליכים לא תקינים ואיזה מעומס יתר על הסוללה.
בכל מקרה, אין סיבה להגיע למתח של 9.6 וולט וזה מצריך בדיקה והתייחסות.
אם זו לא בעיית כבלים אלא נפילת מתח פנימית בסוללה, זה מעיד על עומס יתר (או סוללה לא תקינה).
סוללה תקינה בעומס תקין לא מאבדת 30% ממתח היציאה.

כמה צילומי מסך ממכשירים שמנטרים את מתח המצבר בהתנעת הרכבים שלי:

I10 עם מצבר לייפפו4 28ah
פיקנטו עם מצבר בוש חומצה עופרת 50ah
היילקס עם מצבר לייפפו4 100ah


https://imageshack.com/i/pmmng7DUj

https://imageshack.com/i/pn5IzInnj

https://imageshack.com/i/poH5Oq3Cj

zivo
23-04-23, 10:11
חנן,
לדעתי, הערך העיקרי של כל השירשורים האלו הוא בהחלפת הידע והיכולת ללמוד ממה שאחרים עושים.
קשה לי להגיד שאני חושב שמה שקורה כאן, עוזר למישהו אחר ללמוד ולעשות מערכת טובה.

אתה מצרף צילומים של ציוד בדיקה שאתה בחרת להשתמש, שמראה במפורש התראה על מתח התנעה נמוך מדי, ולא מסביר כלום.
אם אתה סומך על הציוד הזה, אז הוא במפורש מתריע שהמתח התנעה לא תקין.
אם אתה לא סומך עליו, אז מה התחליט של המידע \ צילומים האלו???
ובכלל, האפליקציה שאתה משתמש בה, יודעת איזה סוג מצבר יש לך (ליתיום)?
אולי האפליקציה מתייחסת בכלל למתחים של מצבר עופרת?

בנוסף, יש פה לפחות שתי בעיות שונות -
1- מה קורה במצבר? עד כמה שה בריא (מזיק) לו לרדת למתח כזה (בהנחה שאתה מודד את המתח על המצבר ולא את המתח אחרי המוליכים)?
2- מה קורה למערכת ההתנעה (בעיקר סטרטר) במתחים כל כך נמוכים? בהנחה שצריך הספק מסוים ע"מ לסובב את המנוע, ירידה בזרם, גורמת לעליה בזרם... מה זה אומר לגבי הכבלים? המחברים? הסטרטר עצמו?

לדעתי, מתחים כאלו (7.84V בררררר....) גורמים נזק בכל המערכת, מהממצבר ועד המערכת התנעה של הרכב.

התשובה עובדה, (בינתיים) זה עובד.... לא רצינית ולא מקדמת את הדיון.

לפני שכתבתי את התשובה הזו, חזרתי לחטט קצת באינטרנט.
לא מצאתי, ולו גם מקרה אחד, שתומך במספרים שאתה ממליץ \ מאשר פה.
בדיוק הפוך, כולם מתריעים נגד מה שאתה ממליץ פה ( מהחיבור הישיר של ליתיום ל 14+ וולט , ועד המתחים הנמוכים שאתה מעמיס את הסוללה , והזרמים שאתה מוציא מכל תא).
לדוגמה- https://www.solacity.com/how-to-keep-lifepo4-lithium-ion-batteries-happy/
https://sunonbattery.com/guides-lfp-lifepo4-battery/

אני חושב שאם תוכל לספק קישורים \סימוכין להמלצה של שימושים שאתה ממליץ פה (כמו למשל זרם התנעה של 400-500A ממצבר LIFEPO של 100AH, או במילים אחרות פיקים של 4-5C), זה יוכל מאוד לעזור.

גיא
23-04-23, 10:28
2. אתה מתכוון ירידה במתח .. נכון ?

Sent from my DN2103 using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
23-04-23, 11:02
זיו:

הסידור שאתה נוקט בו רבות, של לשלוח אותי לעשות שיעורי בית, במקרים שבהם אני לא שואל כלום אלא משתף מנסיוני ומדעותיי, לא מתאים לי.
כשאשאל שאלה, מקובל עליי שאני צריך לטרוח עבור קבלת תשובה ולספק עוד נתונים ואסמכתאות. כשאני משתף מהידע ומהנסיון שלי, אז לא. זה יכול להיות נחמד אם אעשה את זה אם מתאים לי ויש לי זמן פנוי אבל אני לא מרגיש מחויב. במקרה יצא כך שאם תחפש טוב בהיסטורית התגובות שלי דווקא תמצא שכן הבאתי אסמכתאות לרבות מהטענות שלי.
אז אני שם כאן את הנסיון והידע שלי. מי שרוצה שיקח, מי שלא, לא. מבקש לא לשלוח אותי לעשות שיעורי בית.

לענייננו:
כשהמכשיר שבו אני משתמש כבר כמה שנים מראה לי את המתחים הנ"ל' והם תואמים בקירוב מספיק טוב למכשירי מדידה אחרים שאני משתמש בהם, אני סומך עליו. למדתי לסמוך עליו ואין לי אינטרס להוציא מחדר את העבודה את האוסילוסקופ המעבדתי אל הרכב כדי לאמת את המדידות הנ"ל. שוב, מי שרוצה, שיקבל.
כשהמתח בפיקנטו עם מצבר חומצה העופרת מראה מתח של 7.5וולט, זה בסה"כ נותן לנו ערך רפרנס למצבר "מקורי" עם "ספציפיקציות מקוריות" שמתניע את הרכב מצוין והכול בסדר. אני לא הולך לחפש מה לא בסדר כשהרכב מתניע בתצורה מקורית. כן, מבחינתי אם זה עובד אז זו אינדיקציה מצוינת. אם החלפתי אותו במצבר ליתיום שמצליח לספק מתח גבוה מזה, זה מצוין, וזה מספק.

לגבי מתח הרפרנס של האפליקציה - 9.5 וולט ולאיזה סווג מצבר זה מתאים, זה ממש לא מעניין אותי. יתכן בכלל שזה ניתן להגדרת משתמש. מעניין אותי ערך המתח שהתקבל ואיך הוא ביחס לרפרנס של הרכב "המקורי".

האם נגרם נזק למצבר החומצה עופרת? התשובה היא לא. זה התכנון המקורי, זה הרכב, וכמו שאנחנו לא פונים לכל אדם ברחוב ומבקשים ממנו לבדוק האם משהו ברכב שלו לא בסדר, כך אין סיבה לבקש ממני לבדוק מה לא בסדר בפיקנטו התקין שלי עם הסידור המקורי.

האם נגרם נזק למצבר לייפפו4 כשבזמן התנעה הוא יורד ל8.5 וולט. התשובה היא לא. מתח של תאים לא נמדד תחת עומס אלא בריקם. אותם תאים מייד לאחר ההתנעה ועוד לפני תחילת הטעינה יעמדו על 3.3 וולט לכל תא, ולא רק שזה לא מתח נמוך ולא בריא. זה מתח מקסימלי של תאים במנוחה. לא צריך לדאוג להם. ה8.5 וולט הם תוצאה של מתח התאים פחות כפולה של זרם ההתנעה בהתנגדות הפנימית של התאים.

אתה דואג לסטרטר, לכבלים ולמערכת ההתנעה עקב מתח נמוך מדי? הצילומים שהבאתי מראים שהמצב עם מצברי לייפפו4 ברכבים המדוברים משמעותית טוב יותר מאשר עם מצבר חומצה-עופרת.

והנה בונוס סימוכין שרשמתי ממש כאן בשרשור הנוכחי: מבחן CCA דורש מהמצבר לא לרדת מ7.2 וולט במהלך ההתנעה.

חנן-ג'יפולוג
23-04-23, 12:29
https://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/116758-%D7%9E%D7%A6%D7%91%D7%A8-lifeYpo4-%D7%9C%D7%9C%D7%90-%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%A0%D7%99%D7%94%D7%95%D7%9C

zivo
23-04-23, 12:39
חנן,
לעשות סיפור ארוך קצר.
1. מה שטוב, מתאים, קורה.... במצבר עופרת, לא רלוונטי למצבר ליתיום ( כמו כמה נמוך מותר לרדת בזמן התנעה).
2. לגבי הפיקנטו, האפליקציה שאתה כל כך סומך, מקפיצה התראה, מה גורם לך לחשוב שזה תקין??? שים מצבר חדש\ תקין ותראה שזה לא יורד מתחת 8.5-9.
3. מצבר של 100ah לטרופר, אומר זרם התנעה של סביבות ה 5C, האם את חושב שזה בריא \ תקין ל LIFEPO?

חנן-ג'יפולוג
23-04-23, 12:57
1. אמירה כללית. לא יודע מה לעשות איתה. איזה פרמטר ספציפי מפריע לך?

2. הנה התחילו שיעורי הבית. רכב תקין. מקורי. מתניע תקין. אני עכשיו אלך לקנות מצבר חדש ולנסות כי... גולש חשוב בג'יפולוג חושב שמשהו לא בסדר אצלי וביקש? לא יקרה. זה עוד יותר לא שייך כשמבינים שיש לי מצבר לייפפו4 שממתין על המדף שמצבר החומצה-עופרת יתפגר כדי להחליף אותו, אז אני אשקיע שקל מיותר בחומצה עופרת?

3. 5C לכמה זמן? 50 מילישניות של זמן התנעת מנוע הסטרטר? כן, זה בסדר. גם 10C. שנייה של התנעת מנוע הדיזל? גם בסדר. 30 שניות של נסיון התנעה של מנוע לא תקין? לא בטוח שבסדר. למשך זמן כזה יש הגדרת יצרן בדרך כלל, ולרוב 5C זה מעבר להמלצה. בזמנו כשכתבתי על מצברי ליתיום וגם חומצה-עופרת רשמתי שבמצב של STALL כננת (400 אמפר בכננת שלי) , אני ממליץ בחום רב לא לתפעל מעבר לשניות בודדות בפולס רצוף. כך אני גם נוהג בפועל בתפעול כננת. גם יצרן הכננת מגדיר לא לעבוד יותר משמונה שניות במצב STALL.

zivo
23-04-23, 17:43
ניסיון אחרון לנהל דיון עניני



1. אמירה כללית. לא יודע מה לעשות איתה. איזה פרמטר ספציפי מפריע לך?
אנחנו מנהלים דיון על מצבר LIFEPO ואתה צירפת מסך מהתנעה של פיקנטו עם מצבר עופרת. מעבר לכך שאני חושב שהמדידה שצירפת לא מייצגת מקרה תקין, ניסיתי להגיד לך שזה פשוט לא רלוונטי לדיון שלנו.

2. הנה התחילו שיעורי הבית. רכב תקין. מקורי. מתניע תקין. אני עכשיו אלך לקנות מצבר חדש ולנסות כי... גולש חשוב בג'יפולוג חושב שמשהו לא בסדר אצלי וביקש? לא יקרה. זה עוד יותר לא שייך כשמבינים שיש לי מצבר לייפפו4 שממתין על המדף שמצבר החומצה-עופרת יתפגר כדי להחליף אותו, אז אני אשקיע שקל מיותר בחומצה עופרת?
הנה התחלנו להתחכם..לא ביקשתי שתקנה, ולא אמרתי לתקן ולא אכפת לי מהרכב שלך. אבל בהנחה שאנחו בדיון שמנסים ללמוד ממנו, אני חושב שלהביא דוגמה של 7.84V זה מטעה וזו טעות.

3. 5C לכמה זמן? 50 מילישניות של זמן התנעת מנוע הסטרטר? כן, זה בסדר. גם 10C. שנייה של התנעת מנוע הדיזל? גם בסדר. 30 שניות של נסיון התנעה של מנוע לא תקין? לא בטוח שבסדר. למשך זמן כזה יש הגדרת יצרן בדרך כלל, ולרוב 5C זה מעבר להמלצה. בזמנו כשכתבתי על מצברי ליתיום וגם חומצה-עופרת רשמתי שבמצב של STALL כננת (400 אמפר בכננת שלי) , אני ממליץ בחום רב לא לתפעל מעבר לשניות בודדות בפולס רצוף. כך אני גם נוהג בפועל בתפעול כננת. גם יצרן הכננת מגדיר לא לעבוד יותר משמונה שניות במצב
50 מילשניות? מאיפה המספר הזה???
הסיבה שלטרופר דיזל יש 2 מצברים זה בגלל הסטרטר הארוך שהוא צריך. טרופר (ונזכור שאלו רכבים בני 20 פלוס, שלוקח להם כבר יותר זמן לבנות לחץ), לא מניע בשניה אחת, ובחורף, אחרי שהרכב עמד, יכול להיות שהוא יצטרך גם 3-4 שניות, לפני שאני אומר 2-3 נסיונות.
ובכלל, לא בונים מערכת למקרה שהכל טוב. ומה יקרה בחורף, נחליף חזרה לעופרת? :-(

אני מתעלם מה 1300A שזרקת פה באיזה הודעה אחרת (מה שמייצג 13C!) בדיוק כמו שאני מתעלם מה 50 מילישניות.
לפי המנואל של הטרופר (עמ' 5407), הזרם (הרציף, לא שבריר שניה ראשון) של הטרופר נע בין 490A ל 582A (תלוי בדגם של הסטרטר). כלומר אנחנו מדברים על 5C למשך 3-4 שניות ביום יום (ויותר מזה שקר או שהרכב עמד הרבה זמן).
האם אתה עדיין חושב שזה תקין?

STALL.

חנן-ג'יפולוג
23-04-23, 18:14
כל עוד זה עובד, הרכב מתניע טוב והסטרטר נשמע בריא, התשובה חיובית.
לא מספיק טוב? תעבה מערך.

ofer_b
23-04-23, 21:28
ניסיון אחרון לנהל דיון עניניזיו, אני עם הטרופר כאמור, רק התחלתי עם הליפו4 וללא ניסיון בחורף בינתיים, אבל כן עם מספר התנעות רצופות של 2-3 שניות שקרו (בגלל בעיית דלק, לא קשור למצבר). הסטרטר היה בריא והרכב הניע ללא בעייה כך שאני לא צופה בעייה גם בחורף.
כאמור אם יהיה צורך, אז נעבה טיפה את המערך.
נכון לעכשיו מאוד מאוד מרוצה...
נ.ב. עוד לא נבדקה גם הכננת החילוץ תחת עומס, כשזה יקרה נדווח גם..


Sent from my KB2003 using Tapatalk

סולי
23-04-23, 21:35
סתם הצעה מצד גולש אחר בגיפולוג .. לא עם טרופר ולא עם מצבר ראשי lifepo4 (עדיין) וגם לא עם ידע רב בחשמל, ..אולי שווה לעשות בדיקה עם הכננת בצורה מבוקרת ומתועדת כדי לא "להיתפס עם המכנסיים למטה" אבל גם לטובת הדיון הענייני...(:


Sent from my SM-G781B using Tapatalk

ofer_b
23-04-23, 21:53
סתם הצעה מצד גולש אחר בגיפולוג .. לא עם טרופר ולא עם מצבר ראשי lifepo4 (עדיין) וגם לא עם ידע רב בחשמל, ..אולי שווה לעשות בדיקה עם הכננת בצורה מבוקרת ומתועדת כדי לא "להיתפס עם המכנסיים למטה" אבל גם לטובת הדיון הענייני...(:


Sent from my SM-G781B using Tapatalkאפשרי, יכול לנסות להפעיל אותה בעומס עשר שניות רצופות למשל ונראה מה צריכת הזרם.

דרך אגב לעניין הסטרטרים של הטרופר, כרגע לפחות הם בוודאות פחות מ 400 אמפר (ויותר מ 300). למה? כי פיוז 300 נשרף באחת ההתנעות הרצופות, 400 עדיין מתפקד.

Sent from my KB2003 using Tapatalk

or_t
23-04-23, 21:54
בהחלט. מהבדיקה שלי הפער בצריכת החשמל בין מינוס 18 ופלוס חמש, מגיע לפי 7.

- - - Updated - - -

לא ממש ברור לי למה צריך מינוס 18 בטיול של כמה ימים. בבית, כשרוצים לשמר אוכל לחודשים, זה מובן. בבית זה גם לא מתנגש בכלום, לעומת הרכב שצריך לזה תשתית בריאה.

מה זתומרת למה 18-? בשביל ארטיקים!

אנחנו גם שומרים שם בשר כך שאם לא אוכלים אותי אפשר להחזיר למקפיא בבית.


Sent from my iPhone using Tapatalk

zivo
23-04-23, 23:07
זיו, אני עם הטרופר כאמור, רק התחלתי עם הליפו4 וללא ניסיון בחורף בינתיים, אבל כן עם מספר התנעות רצופות של 2-3 שניות שקרו (בגלל בעיית דלק, לא קשור למצבר). הסטרטר היה בריא והרכב הניע ללא בעייה כך שאני לא צופה בעייה גם בחורף.
כאמור אם יהיה צורך, אז נעבה טיפה את המערך.
נכון לעכשיו מאוד מאוד מרוצה...
נ.ב. עוד לא נבדקה גם הכננת החילוץ תחת עומס, כשזה יקרה נדווח גם..

Sent from my KB2003 using Tapatalk
זו בדיוק הבעיה בפרוייקטים חלוציים כמו זה.
החשש שיש לי ( ואני במפורש מדגיש שזה חשש ולא ידע מבוסס), שאתה על הקצה.
"הסכנה" הראשונה, שזה פשוט יגמור את המצברים מהר מהמתוכנן. ולכן אני חושב שצריך לתגבר כבר היום ולא לחכות לכשל (אחרת זה יהיה יקר).
הסכנה השניה ( והפעם בלי מרכאות), זה ידלק.
דווקא במקרה שלך, שאתה מדווח על 9+ בזמן התנעה, אני לא חושש מנזק למערכת ההתנעה.
My two cents

סולי
24-04-23, 06:57
אפשרי, יכול לנסות להפעיל אותה בעומס עשר שניות רצופות למשל ונראה מה צריכת הזרם.


Sent from my KB2003 using Tapatalk

מאוד מעניין אותי אישית. אם בא לך לעשות בדיקה כזו..

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

שמעון.פ
31-07-24, 00:51
יש לי מחשבה להשתמש בתאי LifePO4 כמצבר ראשי.
סוזוקי גרנד ויטרה דיזל. מנוע 2 ליטר.
ע"פ היצרן צריך מצבר של 72AH.

אם אני מחבר רק 4 תאים. מה מינימום AH צריך להיות בכל אחד?

מצאתי ב-אלי 2 הצעות שנראות לי סבירות.
1) תא של 100 AH ב-225 שקל
2) רביעיה של 30AH באותו מחיר.
האם יספיקו לי 3 רביעיות?

חנן-ג'יפולוג
31-07-24, 03:21
להערכתי, יספיקו. אני עם מצבר 100ah lifepo4 בהיילקס מזה ארבע שנים. הסטרטר מהיר מאוד וגם הכננת מרוצה.

שמעון.פ
31-07-24, 08:56
תודה חנן.
יספיקו גם ה-3 רביעיות של 30AH ?
(גם זול יותר וגם קל להוסיף רביעיה נוספת)

חנן-ג'יפולוג
31-07-24, 09:41
להערכתי יספיקו עם רזרבות גדולות.

שמעון.פ
31-07-24, 10:56
נדמה לי שכתבת באיזה שהוא אשכול (אולי גם באשכול הזה)שאתה ממליץ על חברת liitokala
רביעית 32AH שלהם מצאתי ב225 שקל.
ראיתי רביעיה דומה בכל הנתונים של חברת VARICORE בעלות של 187 שקל.
האם אתה מכיר את היצרן הזה?

חנן-ג'יפולוג
31-07-24, 11:18
מכיר. יש לי אתו נסיון טוב. לא אופתע אם זה מאותו פס יצור, או שמות שונים בקונסטלציה כזו או אחרת לאותו דבר.

-->