צפייה בגרסה מלאה : פרויקט בתוך פרויקט - כלוב בטיחות\התהפכות ל CJ ארוך
מפצל נושאים מתוך הפרויקט הזה (https://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/111823-%D7%92-%D7%99%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%A0%D7%95-%D7%94%D7%A1%D7%91%D7%AA-CJ-%D7%9C%D7%A8%D7%9B%D7%91-%D7%98%D7%99%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%95%D7%AA%D7%90%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%AA), לטובת הנגשת המידע.
כמו כל פרויקט הנדסי, השלב הראשון שממנו מניחים הכל הוא אפיון דרישות התכן. סט ההנחות והדרישות או סדרי העדיפויות שבסופו של דבר יכתיבו איך המוצר ייראה. לכל אחד סט דרישות שונות, סדרי עדיפות שונים, אילוצים שונים. לכן, למרות שאנחנו מדברים על משהו שנעשה הרבה בעבר גם מעל דפי הפורום כאן, עדיין, זה משהו אחר ושונה.
אם היו מבקשים ממני לסכם את הדרישה העיקרית מהכלוב שלי במשפט, הייתי כותב משהו כמו:
על המבנה לספק הגנה מירבית לנוסעים תוך שמירה על חווית הג'יפ הפתוח לנהג ולנוסעים.
אבל אז בא איש חכם בדמות אחי הגדול ובמילותיו אמר: קישקוש! זה אוקסימורון. ותיקן אותי כך:
על המבנה לספק הגנה מסויימת לנוסעים תוך שמירה על חווית הג'יפ הפתוח לנהג ולנוסעים.
וזה בדיוק העניין, כלוב בטיחות אמיתי הוא כזה שמגן על הנוסעים בצורה מלאה. הוא כבד, מסורבל וחוסם את הנוף....
מבט מפוקח למציאות בעיניים מכתיב את מכלול הפשרות וניהול הסיכונים שאפשר או כדאי לקחת בטיול כתלות ברכב בו אני נוסע. את החלטות שלי אני לוקח בעיניים פקוחות לרווחה והכי חשוב להיות מודע.
אז לסיום ההקדמה הטרחנית הזו, דרישות התכנון שלי הן כאלה:
1. מתן הגנה סבירה לנהג ולנוסעים במצבי סיכון שיגרתיים במתאר טיול. (הווה אומר שבכל מעלה מאתגר מדי, כנראה שאוריד את הנוסעים מהרכב לפני- זה נכון גם בלי קשר לאיכות הכלוב).
2. מינימום הפרעות בשדה ראייה לנהג ולנוסעים - יש לי ג'יפ פתוח בשביל חוויה מאוד מסוימת. אני בוחר בזאת לא להתקין קשת קדמית אנא כבדו את החלטתי ולא לגנוב את השרשור לדיון בנושא זה.
3. גבולות הגזרה של הכלוב צריכות להיות כאלו שיאפשרו הרכבה של הסגירת פיבר המקורית - הסעיף הזה מעט גמיש.
4. פשטות ייצור והרכבה - בנייה עצמית, כיפופי צינורות בחוץ בתשלום, כל השאר עלי.
5. משקל - בגדול עדיף שיהיה קל ככל הניתן אבל זה המיקום שלו בסדר עדיפויות.
6. מחיר- מחיר זה שיקול שיכול לבוא לידי ביטוי נגיד במספר הכיפופים שאני מרשה לעצמי לשלם עליו לעומת מבנה בצורה אחר, אבל כאן אני משחרר, לא אתקמצן על כיפוף או שניים או על עובי דופן כזה או אחר בגלל שיקול של עלות.
עכשיו לעניין התכנון - האתגר העיקרי מבחינתי, ופה אני שונה מכלובים אחרים זה שאני לא מעוניין לחבר תומכים או קשתות במרכז הבודי - מה שבדרך כלל עושים כשמורידים תומכים מהקשת לקנט של ה CJ\סופה עם בודי ארוך:
143447
(כל הזכויות שמורות לברלי)
הסיבה היא בגלל התאים שייצרתי עם הדפנות הפתוחות, אין לי שום תמיכה אמיתית באזור הזה אל השלדה:
143448
בצוות החשיבה המקומי אצלי עלו מספר פתרונות:
1. ליצור מבנה רוחבי מאחורי מושבי הנוסעים (מעיין הפרדה בין תא הנוסעים לתא המטען) שמתחבר לרצפה מעל תושבות הבודי ואז להוריד תומכים מהקשתות למבנה זה:
143449 143450
2. ליצור מבנה חזק של צינור כפול (בעל מומנט אינרציה גבוה) מעל הקנט של הבודי ואליו לחבר את התומכים:
143451
יש יותר חסרונות מיתרונות לטעמי באפשרות הראשונה כך שהכיוון זה ללכת על תצורת "רכב הספארי" של האפשרות השנייה ולדייק את זה יותר.
מבחינת תצורת הכלוב - במבנה בתמונה מעלה יש מספר בעיות, בראש ובראשונה זה האלכסון הקדמי שתקוע לנוסע בפנים.
מכאן הגעתי לסקיצה הבאה:
143452
יתרונות: מבנה קשיח ומגן מעל תא הנוסעים, מאפשר נוף מלא לנוסעים ללא הפרעה. קל משקל ביחס לאלטרנטיבות.
חסרונות: זה מכוער.... ממש...
עוד קצת משחקים והוספה של צינורות והגעתי לתצורה הזו:
143455
143456
יתרון נוסף בתצורה הזו - זה נותן לי מיקום טוב להוציא עיגון לחגורות בטיחות לנוסעים מאחורה.
מבחינת צינורות. מה שיש לי בראש זה ככה: סקדיול 10, 2 הקשתות המרכזיות והקושרות המקבילות בינהן - בקוטר 48.3 מ"מ. כל השאר בקוטר 42 מ"מ. תכלס את תוספת המבנה האחורי הייתי יכול גם להוריד עוד בקוטר אבל החיסכון במשקל זניח וזה נראה טוב יותר ככה.
מבחינת משקל, זה קטע, לא משנה באיזה תצורה עשיתי לא הצלחתי לזוז ממספר הקסם של 67 ק"ג... הרבה? קצת? אין לי מושג...זה מה שזה.
עזרים ויזואלים:
התכנון הנוכחי על הסופה של אייל: (ההבדל בגובה ניכר, ראו דרישת תכן #3):
143457
על הבודי המקורי שלי:
143458
הכל פתוח לדיון... יאללה הכו בי (מלבד נושא הקשת הקדמית)
תתחיל מהפשוט ביותר -
שתי קשתות, ארבע קושרות אורכיות. שתיים בגג, שתיים מיד מעל דפנות המרכב מהסיבה שציינת. כל זה מצול וחצי סקדיול 10 בדיוק כמו שתכננת.
אם אתה מוסיף לזה חיזוקים קצרים בכל הפינות, אתה די מסודר לדעתי.
האלכסונים הכי חשובים הם גם אלו שהכי פחות פרקטיים ברכב נוסעים - אלו שנמצאים במישור החזית של הרכב וחותכים את תא הנוסעים. אז פשוט שכח מהם. זו סיבה לשקול לכופף את הקשתות מסקדיול 40.
השניים בחשיבותם זה אלכסונים במבט צד - אלו שאין בעייה לעשות אבל מפריעים לך אסטטית/מפריעים לגישה למושב הילדים/בשדה הראייה של הילדים. אתה יכול לוותר על אלכסון מהקשת הקדמית ולהסתפק באלכסון מהקשת האחורית קדימה.
בעיקר אם אין אלכסונים לקשת הקדמית, שהיא החשובה בהתהפכות, אז הגג הופך להיות חשוב וכדאי לחזק אותו עם אלכסון אחד או X. פה אתה צריך לראות אם זה לא יהיה קרוב מדי לראשי הנוסעים וזה תלוי בגובה המושב שאתה מרכיב. גם אם בהתחלה זה רק ילדים, זה שיקול.
לא נראה לי שה"סולם" שתכננת בשני הצדדים מוצדק.
האופציה הראשונה שלך עם המבנה המורכב באמצע הג'יפ - תשאיר אותה בתור תרגיל בסולידוורקס :rolleyes:
השיקולים שלך דומים לשיקולים שנראה לי שמנחים את מתכנני הקשתות ברכבי סיור צבאיים בניגוד למה שמנחה מתכננים של רכבי מרוץ - לכן אפשר ללמוד מהם. אם לא יכולים לשים אלכסונים כדי לא להפריע לראות ולהעמסה/פריקה מהירה, אז הקשתות עשויות מצינורות בקוטר ועובי גדולים. במקרה שלך, הקשתות נמוכות יותר שזה יתרון, ואין לך בעייה לשים קושרות וX בגג בין שתי הקשתות, אז בכלל מצויין.
143485143484
תתחיל מהפשוט ביותר -
שתי קשתות, ארבע קושרות אורכיות. שתיים בגג, שתיים מיד מעל דפנות המרכב מהסיבה שציינת. כל זה מצול וחצי סקדיול 10 בדיוק כמו שתכננת.
אם אתה מוסיף לזה חיזוקים קצרים בכל הפינות, אתה די מסודר לדעתי.
האלכסונים הכי חשובים הם גם אלו שהכי פחות פרקטיים ברכב נוסעים - אלו שנמצאים במישור החזית של הרכב וחותכים את תא הנוסעים. אז פשוט שכח מהם. זו סיבה לשקול לכופף את הקשתות מסקדיול 40.
השניים בחשיבותם זה אלכסונים במבט צד - אלו שאין בעייה לעשות אבל מפריעים לך אסטטית/מפריעים לגישה למושב הילדים/בשדה הראייה של הילדים. אתה יכול לוותר על אלכסון מהקשת הקדמית ולהסתפק באלכסון מהקשת האחורית קדימה.
בעיקר אם אין אלכסונים לקשת הקדמית, שהיא החשובה בהתהפכות, אז הגג הופך להיות חשוב וכדאי לחזק אותו עם אלכסון אחד או X. פה אתה צריך לראות אם זה לא יהיה קרוב מדי לראשי הנוסעים וזה תלוי בגובה המושב שאתה מרכיב. גם אם בהתחלה זה רק ילדים, זה שיקול.
לא נראה לי שה"סולם" שתכננת בשני הצדדים מוצדק.
האופציה הראשונה שלך עם המבנה המורכב באמצע הג'יפ - תשאיר אותה בתור תרגיל בסולידוורקס :rolleyes:
אם אני מבין נכון, אתה אומר שזה מספיק:
143487
אבל אם אני לוקח את ההערה שלך לגבי חיזוק הגג אז לא עדיף ככה? :
143488
כלומר קשת מלאה מעל הנהג, קשת מלאה מעל הנוסעים עם X על הגג ואלכסון אחורה (עזוב כרגע סולם לא סולם)?
המושבים אצלי ( 2 בניגוד ל 3 אצל חברים אחרים) יושבים על הרצפה ולא בגובה בית הגלגל אז יש מספיק מקום לאדם בוגר לשבת מתחת לגג.
בנוגע לסולם - בסוף, צינור יחיד שמקבל כפיפה באמצע לא נראה לי מספיק חזק לתת את התמיכה הראויה. אתה אומר שמספיק? מבנה הסולם הזה הרי חזק בסדר גודל מצינור בודד למאמצי הכפיפה האלה.
אם אני מבין נכון, אתה אומר שזה מספיק:
143487
כן זה מה שהתכוונתי. מינימליסטי ולא רע בכלל. כמובן שאלכסון גם לקשת הקדמית מתבקש, אבל בדרישות שלך אתה לא רוצה אותו.
אבל אם אני לוקח את ההערה שלך לגבי חיזוק הגג אז לא עדיף ככה? :
143488
ברור שזה יותר חזק יש פה פי 2 ברזל. לא יודע אם זה עדיף.
בנוגע לסולם - בסוף, צינור יחיד שמקבל כפיפה באמצע לא נראה לי מספיק חזק לתת את התמיכה הראויה. אתה אומר שמספיק? מבנה הסולם הזה הרי חזק בסדר גודל מצינור בודד למאמצי הכפיפה האלה.
הצינור האורכי הזה, אם תצמיד אותו למרכב ותיתן לו עוד חיבור או שניים למרכב לאורכו, זה יחזק גם אותו וגם את המרכב מאד. הסולם נראה לי מיותר לחלוטין בהקשר הזה.
הצינור האורכי הזה, אם תצמיד אותו למרכב ותיתן לו עוד חיבור או שניים למרכב לאורכו, זה יחזק גם אותו וגם את המרכב מאד. הסולם נראה לי מיותר לחלוטין בהקשר הזה.
משהו כזה: ?
143489
143490
143491
האלכסון בחיבור לקנט לא אידאלי אבל אני מניח שזה מספיק טוב..
כן, משהו כזה.
הקנט שלך עשוי מפרופיל סגור?
כן, 40X20 לא זוכר כרגע עובי דופן. מה שהיה זמין במסגרייה באותה נקודת זמן...
אז ממש מתבקש לחבר את הצינור אליו בכמה נקודות והנה לך הסולם שרצית.
אני כן הייתי משתדל להקשות קצת יותר על האפשרות שמישהו או משהו יעוף החוצה מהג'יפ במקרה התהפכות ומנסה להימנע מפתחים כאלה גדולים בין הפרופילים.
נכון, כולם והכל אמורים להיות קשורים עם חגורות בטיחות וכו', אבל מרפי ידאג לזה שכשתתהפך זה יהיה עם כמה ילדים מאחורה שלקחת לסיבוב בשדות או כשמישהו קפץ רגע לסופר.
רכבים צבאיים זה סיפור אחר - קסדות, יש מפקדים ופקודות... ובסוף חיילים, כידוע, זה משאב מתכלה.
Sent from my Pixel 5 using Tapatalk
דוקא במקרה שמישהו לא חגור, עדיף שיעוף מהרכב בהזדמנות הראשונה
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
כשיש קשת או כלוב או ROPS כמו שבצבאית קוראים לזה, זה בא עם נוסעים חגורים. הקשת מטרתה לשמר נפח שבו הנוסעים לא ימעכו. ואם אין שום הגנה, כמו בג'יפ מלחמת העולם השנייה, אז אסור להחגר, ההגנה של הנוסעים היא לעוף מהרכב כדי לא להמעך תחתיו. עד כמה שאפשר לקרוא לזה הגנה.
כלוב של מכונית מרוץ זה משהו אחר, המטרה שלו לשמר את הנפח המוגן לא רק בהתהפכות קלילה על הצד אלא גם בהתנגשויות באנרגיות גבוהות ומכל מיני כיוונים, ובזה הוא דומה יותר לרכב נוסעים מודרני. אבל מדברים פה על סיקס פתוח, כל הקטע זה הפתיחות, בלי דלתות, חלון למטה. אני מתחבר לגמרי וגם בסבן שלי שוקל את עניין הקשת הקדמית.
המטרה של החגורה היא לשמור את הנוסע בצד הנכון של הקשת התהפכות.
והמטרה של הקשת היא לשרוד התהפכות אחת. לא יותר. זו לא מכונית מירוץ ולא מטילים את הג'יפ מהאוויר.
לכן אפשר ואפילו כדאי 'לאוורר' קצת את הכלוב - פחות חומר, פחות חיזוקים, יותר שדה ראיה ויותר אויר. אחרת למה ג'יפ פתוח?
אסף.
ehudzeelim
08-05-23, 20:20
לא מומחה ולא מהנדס, אבל אני חושב שאת החלק שאתה קורא לו סולם, אם תבנה אותו עם משולשים תשפר את מאזן הכוחות עליו, (כוחות מתיחה על הפרופיל התחתון וכוחות כיווץ על הקורה העליונה) וכך תקבל חוזק משופר עבור פחות חומר (פחות משקל), בהשוואה למבנה סולם.
במיוחד לאור העובדה שהפרופיל התחתון חלש יחסית - נראה לי שעדיף להמיר את הכוחות עליו לכוחות מתיחה.
143492
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
לא מומחה ולא מהנדס, אבל אני חושב שאת החלק שאתה קורא לו סולם, אם תבנה אותו עם משולשים תשפר את מאזן הכוחות עליו, (כוחות מתיחה על הפרופיל התחתון וכוחות כיווץ על הקורה העליונה) וכך תקבל חוזק משופר עבור פחות חומר (פחות משקל), בהשוואה למבנה סולם.
במיוחד לאור העובדה שהפרופיל התחתון חלש יחסית - נראה לי שעדיף להמיר את הכוחות עליו לכוחות מתיחה.
143492
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
אתה לא לגמרי טועה אבל אתה כן מפספס את דרישת תכן #4 [emoji6]
בכל מקרה זהו, אבוד, נמרוד שכנע אותי
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
ehudzeelim
08-05-23, 20:29
ממעבר מהיר על השרשור RR נראה לי שקטן עליך [emoji16]
בכל מקרה במבנה סולם כל הכוח האנכי שנשען דרך שלבי הסולם על הפרופיל התחתון, מתבטא בלחץ אנכי נקודתי עליו ללא פיזור הכוח לצדדים. בהתחשב במידות שלו, נראה לי שזה לא נכון ומאבד הרבה פוטנציאל חוזק של סוג הקורות האלה. אפילו אם רק בנקודת הלחץ תפצל את השלב בסולם לשני דיאגונלים, כבר תרוויח חוזק משמעותי ותקל על הפרופיל הרזה..
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ממעבר מהיר על השרשור RR נראה לי שקטן עליך [emoji16]
בכל מקרה במבנה סולם כל הכוח האנכי שנשען דרך שלבי הסולם על הפרופיל התחתון, מתבטא בלחץ אנכי נקודתי עליו ללא פיזור הכוח לצדדים. בהתחשב במידות שלו, נראה לי שזה לא נכון ומאבד הרבה פוטנציאל חוזק של סוג הקורות האלה. אפילו אם רק בנקודת הלחץ תפצל את השלב בסולם לשני דיאגונלים, כבר תרוויח חוזק משמעותי ותקל על הפרופיל הרזה..
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
זה לא לגמרי מדוייק כי הפעלת כוח נקודתי אנכי שואפת לכופף את הצינור העליון ומה שמתנגד לזה זה הקורות חיבור שנמצאות במתיחה. זה נכון שמבנה מסבך עובד טוב יותר אבל שם המשחק זה הגדלת מומנט האינרציה בכיוון הפעלת הכוח ומבנה הסולם תורם לזה מאוד בפשטות יחסית.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
דוקא במקרה שמישהו לא חגור, עדיף שיעוף מהרכב בהזדמנות הראשונה
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
לא באמת.
מה שקורה בפועל זה שלא מעט פעמים הרכב מתגלגל על האדם שנזרק החוצה.
מה שכן, תרפד את העלוב באזור הראשים של היושבים.
ממליץ בחום לשחק קצת עם הזוויות של הכיפוף של הקשת הראשית (יותר טרפזי, עם נטיה קלה אחורה), יעשה פלאים לאסטטיקה. אתה יכול להסתכל על הכלוב שלי לרפרנס.
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
ה"סולם" הזה שהתחלנו לדבר עליו הוא הסטה של הנושא. עקרונית, אין שום סיבה שיהיו במסבך שני צינורות מקבילים וקרובים אחד לשני. זה בזבוז חומר. בכלל, המוט הזה שהולך לאורך המרכב, הוא שם רק כי אתה מרגיש שהשינויים שעשית החלישו את הדופן של המרכב באזור הזה. במבנה התהפכות מקורי של סיקס או סופה ישראלים, הדופן של המרכב מחוזקת יחסית לג'יפ אמריקאי מקורי בין הצינורות ששתולים במרכב עבור הקשתות. והכלוב המקורי הוא בצדק הרפרנס וברירת המחדל למה שאתה בונה.
להבנתי, החשש הוא שעיוות או עומס על הדופן יכולה לפגוע בסגירה של דלתות הצד.
Sent from my SM-N986B using Tapatalk
מטרת הכלוב היא להגן על חיי הנוסעים, לא על אטימות תאי הזיווד. אלא אם בעל הבית יאמר אחרת?
בדימיון שלי, במקרה שהכלוב נשען על הדופן העליונה של התא (ללא חיזוק מתאים) והתהפוכות מתרחשת, הדופן הזו מתקפלת וקורסת כמו נייר ואיתה הקשת והנוסעים.
במקרה כזה פחות מעניין אותי אם הדלת תיפתח או לא….
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
ה"סולם" הזה שהתחלנו לדבר עליו הוא הסטה של הנושא. עקרונית, אין שום סיבה שיהיו במסבך שני צינורות מקבילים וקרובים אחד לשני. זה בזבוז חומר. בכלל, המוט הזה שהולך לאורך המרכב, הוא שם רק כי אתה מרגיש שהשינויים שעשית החלישו את הדופן של המרכב באזור הזה. במבנה התהפכות מקורי של סיקס או סופה ישראלים, הדופן של המרכב מחוזקת יחסית לג'יפ אמריקאי מקורי בין הצינורות ששתולים במרכב עבור הקשתות. והכלוב המקורי הוא בצדק הרפרנס וברירת המחדל למה שאתה בונה.
ומכיוון שכך, למה לא ללכת על המקורי?
הכי יפה, הכי מתאים, הכי הכל.
ומכיוון שכך, למה לא ללכת על המקורי?
הכי יפה, הכי מתאים, הכי הכל.
במקרה הנידון המרכב לא מקורי וכתוצאה מתבקש פתרון מתאים
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
זמן ברזלים....
2 הקשתות והצינורות - צול וחצי (48 ממ חיצוני) סקדיול 40, כופופו והמתינו לי כמה חודשים.
146517
2 הקשתות הוזמנו זהות, קשת קדמית למידה הסופית וקשת אחורית תיחתך למידה עם הזווית הרצויה:
146518
עזבו את הסקיצה של הכלוב היא לא רלוונטית, הפואנטה זה שהקשת האחורית אמורה לאפשר הרכבה של הסגירה הזו אז יש לה נטייה קדימה. מדדתי 77 מעלות על המישור החיצוני של הסגירה.
עוד מזמן ייצרתי את התושבות של הקשת הקדמית שמתחברות לרצפה מאחורי מושבי הנהג והנוסע. נותר רק למקם את הקשת ולרתך:
146519
146520
146521
הקשת האחורית צריכה להתקצר למידה סופית ולהיחתך עם זווית. נדרשתי למעט חישובים של טריגונומטריה בסיסית - גובה סופי של הקשת ידוע, זווית נטייה ידועה - סינוס הזווית וכאלה ייתן לי את המידה הסופית לחיתוך ואז נותר לי לחתוך בזווית באוריינטציה זהה את 2 צדדי הקשת.
נעזרתי בצינור PVC שהיה לי שמתלבש בול על הצינור של הקשת, אותו חתכתי באמצעות מסור סרט עם מד זווית ב 13 מעלות (90-77) כך שיהיה לי סוג של ג'יג.
עכשיו נותר לי לוודא שאני מלביש את הצינור PVC ומסמן את קו החיתוך באותה אוריינטציה ב 2 הצדדים. ייצרתי ג'יג סימון לאמצע הצינור, הנחתי את הקשת האחורית על רצפה מישורית וסימנתי בשני הצדדים את קו האמצע:
146522
146523
עכשיו אפשר לסמן את זווית החיתוך עם חתיכת ה PVC שנחתכה בזווית הרצוייה:
146524
146525
146526
חתכתי בתשומת לב עם דיסק לפי הסימון.
146527
יצא יותר טוב משציפיתי.
146528
מתמטיקה!! זה אשכרה עובד...
הקשת האחורית מרותחת כמובן לפלטות פיזור לחץ מאחורה. מתחת לקשת יש קורה שרצה אנכית ישר לתושבת בודי האחורית.
146529
146530
2 קשתות מרותכות למקומם. כמובן שתוך כדי ובסוף מדידות לוודא שהכל ישר ובמידות הרצויות.
לשלב הבא הצטיידתי בממתק של ממש, מחכה להשתמש בו, בינתיים עשיתי ניסוי כלים:
146531
המשך יבוא.....
המשך יבוא.....
המשפט הזה לבדו שווה הכל.
כיף לשמוע ולראות שאתה ממשיך!!!
בפעם האחרונה שביצעתי חיתוכי "FISH MOUTH" זה היה אי שם בשנת 2011 כשבתור סטודנט בניתי עם חברים את רכב הפורמולה SAE באוניברסטית בן גוריון. אז זה היה מבצע של ממש, עשרות צינורות לשלדת מסבך. הפרקטיקה הייתה מתוחכמת - מתוך מודל התלת ממד היינו מבודדים כל צינור, ממירים אותו לפורמט SHEET METAL משם מוציאם פריסה, אותה מדפיסים בקנה מידה 1:1, בפריסה היינו מסמנים נקודות ייחוס על מנת לוודא אוריינטציה של החיתוכים בין 2 צדדי הצינור וכדי לדעת מה מה אורך הצינור, את הפריסה הייתו מלפפים ומדביקים סביב הצינור ואז חותכים ומפסלים את קצה הצינור עם דיסק לפי השבלונה....
הפעם שמתי את ידי על NOCHER ועוד איכותי! אבל האתגר עדיין קיים - איך אני חותך 2 צדדים בזווית שונות באורינטציה נכונה אחד כלפי השני ובאורך המדוייק?
עבור פבריקטור מנוסה אני מניח שהפרקטיקה ברורה - לוקחים מידה בין צינורות, מבינים את זווית האוריינטציה של החיתוך בין הקצוות וקדימה לעסק.
עבור חובבן שכמותי שעושה זאת לראשונה ואין לי כל אינטואציה או פרקטיקה ברורה בראש ויותר מכל, השיקול המוביל הוא שאין לי מספיק חומר גלם לטעויות....
מציג בפניכם...מכשיר הכנה לחיתוך צינורות:
146556
146557
עבור ארבעת הקושרות האופקיות זה תכלס אותם חיתוכים, צד אחד ישר, צד שני 13 מעלות (הנטייה של הקשת האחורית). אז ביצעתי 2 חיתוכים כאלה על 2 צינורות PVC בקוטר 50 והשחלתי את 2 החתיכות לצינור 60 וקיבלתי קושרת טלסקופית, ככה אני יכול לדמות בקלות את האורך לחיתוך. לפני חיתוך צינורות ה PVC סימנתי קו לאורכם ואת החיתוכים בנוצ'ר ביצעתי ביחס לקו הזה.
התקנתי את הקושרת הטלסקופית במיקום הרצוי כשאני ממקם את קצוות הצינור החתוכות שייתלבשו על הקשתות כמו בתמונה למעלה (במצב זה צד אחד של הצינור PVC מסתובב ביחס לקו סימון המקורי) :
146564
במצב זה נעלתי את הצינורות שלא יסתובבו אחד ביחס לשני. חזרתי לנוצ'ר, החזרתי את צינור ה PVC למיקום החיתוך על פי הקו המקורי והוספתי סימון לאוריינטציה של הקו של הצינור שהסתובב:
146558
146559
בתמונה כאן, רואים מימין את קו הסימון מיושר על תושבת הנוצ'ר (קו הייחוס לחתוך הראשון) ומשמאל את קו הייחוס לחיתוך השני וה"אינדיקטור" שהוספתי.
אחרי כל הסטאפ המסובך הזה הפרקטיקה פשוטה:
תחילה מסמן קו ייחוס לאורך צינור:
146560
אחר כך מבצע חיתוך ראשון כשהנוצ'ר מכוון ל 0 (זווית ישרה) וקו הייחוס מיושר לתושבת הצינור בנוצ'ר:
146561
אחרי החיתוך הישר, שולף את הצינור, מסובב אותו לצד השני. את המידה בין 2 החיתוכים אני לוקח מהמודל PVC ומסמן את הנקודה לחיתוך על הצינור.
לחיתוך השני אני מסיט את הנוצ'ר ל 13 מעלות ומכניס את הקצה השני של הצינור - הפעם כשקו הייחוס על האינדיקטור שהתקנתי.
אני מכוון את הצינור שסימון מידת האורך יהיה מול כוס החיתוך:
146562
מהדק את המתקן וחותך:
146563
וזהו... צינור חתוך למידה הנכונה באוריינטצה הנכונה ומתיישב בול:
146565
146566
מאחר והאוריינטציה בין החיתוכים היא זהה בכל ארבעת הקושרות, נותר לי רק לקחת מידת אורך עבור כל קושרת ולבצע חיתוכים על פי אותו תהליך לכל הארבעה.
146556
146567
146568
146569
146570
יש משהו נורא מספק בהתקנה של צינור כזה אחרי חיתוך ולראות שזה מתלבש בול! גם בהתאמה של ה FISH NOUTH וגם באורך הצינור (שלא יהיה קצר מדי או ארוך מדי).
146571
עוד לא ריתכתי כלום. קודם צריך להשחיז ולתת CHAMFER לכל FISH MOUTH ואז אתפוס בפיקים. נראה לי שאחרי זה אני יכול להרים את הכלוב ולסיים את המשך הבנייה וריתוכים מחוץ לרכב.
זהו להפעם.
מדהים!!!
Sent from my CPH2465 using Tapatalk
מהמם!
אל תעשה chamfer, זה חיבור של 90 מעלות. רק לשייף את הקצה שממש ממש דק עד שהוא מגיע לעובי הנכון.
הזכרת לי ימים יפים...https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240401/07885fb847945dfcb69acaf385100427.jpg
Sent from my SM-A515F using Tapatalk
שאפו!
נהייה כבר נדיר לראות כאלו דברים כאן..
Sent from my SM-G781B using Tapatalk
כל הכבוד. תודה על השיתוף.
רמה גבוהה!
Sent from my iPhone using Tapatalk
דברים מתקדמים בפרויקט במקביל לכלוב. בינתיים עשיתי גם נקודות עיגון לחגורות לנהג ונוסע.
עכשיו זה המצב:
146961
אני מתלבט האם עוד להוסיף את האלכסונים במישור העליון....
אלו:
146962
לא רואה סיבה שלא אם יש לך את הזמן.
לא רואה סיבה שלא אם יש לך את הזמן.
כן זה נכון....
סתם עצלנות, אלו זוויות קשות לנוצ'ר (להפתעתי) אבל בסדר....
לזה התכוונתי [emoji2]
בסדר, לפעמים אני צריך שמישהו יגיד לי דברים שאני כבר יודע כדי להתקדם...
אני הייתי עושה איקס.
אסף.
אני הייתי עושה איקס.
אסף.
יש מצב
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
קצת באיחור אבל רואה לנכון לסגור קצוות על השרשור הזה.
הכלוב גמור ומורכב על הרכב.
מהעידכון האחרון, נוספו הקושרות בפינות במישור העליון. אחר כך הכלוב פורק מהרכב לצורך ריתוך מלא של כל הצמתים.
148600
רמת הריתוך שלי סבירה, לא יותר. יודע להגיע לחדירה מלאה ויודע לחזור על תפר אם יש ספק אבל ריתוכים אלגנטים לא תמיד יוצאים, אז לחפות על זה המציאו מרק פחחים. עדיף להשחיז מרק פחחים מאשר להשחיז ריתוך.
148599
אחרי עבודות קוסמטיקה בצמתים, הכלוב מקבל שכבה של פריימר.
148601
אחר כך גמר שחור מפחית והופ חזרה לרכב להרכבה
148602
148603
במסגרות כמו במסגרות, ההרכבה אחרי הריתוך דורשת קצת שיכנועים. כאן הפינה האחורית הייתה צריכה שכנוע משני כיוונים עם ראצ'ט והפלשנצוק כדי שתתיישב במקום:
148604
וזהו, הכלוב גמור ומורכב.
חיבורי המשטחים של עיגוני הכלוב לבודי בגדול הם מלכודות חלודה. כשפירקתי בזמנו את הקשת המקורית מהבודי המקורי נחשפתי לממדי הריקבון והתמונות הקשות לא יוצאות לי מהראש. בניסיון לצמצם נזקים לעתיד, החלטתי לאטום עם סיקה את משטחי החיבור.
148605
148606
זהו.... תם ונשלם פריוקט מרכזי בתוך הפרויקט הגדול. עכשיו בישורת האחורנה לקראת סיום הרכב כולו.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.