צפייה בגרסה מלאה : הפעלה ידנית לוונטה של המזגן
ehudzeelim
08-05-23, 20:47
חג שמח,
חשבתי לחבר הפעלה ידנית למאוורר החשמלי של המזגן כדי שאוכל להפעיל אותו גם כשהמזגן כבוי (במיוחד בשטח אבל לא רק, אני מעדיף לנסוע עם חלונות פתוחים ובלי מזגן גם כשחם).
אבל לא ברור לי איך לעשות את זה, מבחינת איפה להתחבר למעגלים של הפעלת הוונטה, חיפשתי קצת ברשת ומצאתי את הסכמה המצורפת,
האם מישהו יודע לומר באופן כללי מה זה ה-trinary switch, האם זה רכיב שקיים בכל רכב עם מזגן, או שאני צריך להוסיף כדי לאפשר את ההפעלה הידנית? ואיפה אני יכול להתחבר למעגל כמו שרואים בסכמה בלי ליצור בעיות בהפעלה האוטומטית שמקורה בהפעלת המזגן?
תודה143493
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
08-05-23, 21:08
כמו בתמונה, תן מינוס עם מפסק לפיקוד של ממסר המניפה. זה לא יפריע לכלום.
זה בהנחה שהסכימה תואמת לרכב שלך.
אני לא מומחה בזה, אבל למיטב ידיעתי בטרינרי יש שני טרמוסוויצ'ים, אחד ללחץ נמוך מדי ואחד ללחץ גבוה מדי שדואגים להפעלת המניפה כדי להוריד לחץ גבוה מדי ולהפסקת המדחס כשאין מספיק גז במערכת או כשהלחץ גבוה מדי.
ehudzeelim
08-05-23, 21:20
תודה חנן,
כלומר בכל מערכת קונבנציונלית קיים הטרינרי הזה?
הסכמה היא לא של הרכב שלי, אלא כללית, השאלה אם מינוס מהמפסק לא יכול להרוס משהו שקשור למזגן. אני מניח שאצטרך את הסכמה הספציפית של הרכב בשביל להיות בטוח
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
המממ......
הטרינרי אכן אחראי להגנה של המדחס מחוסר גז או מלחץ ראש גבוהה (חוסר אוורור), אבל הוא לא "מעניין" אותך.
לא הייתי סומך על השרטוט הכללי הזה יש הרבה פתרונות אחרים.
אני מודה שאני לא בדיוק מבין את הלוגיקה של הטרמוסטט ( מוזהב בצד שמאל).
להבנתי את השרטוט, המדחס והממסר של הוונטה חולקים את החיבור גוף, אם תוסיף מפסיק, זה יפעיל גם את המדחס.
לדעתי, או שאתה משיג שרטוט מדוייק, או שתוסיף ממסר נוסף ותתחבר ישירות על הוונטה.
חנן-ג'יפולוג
08-05-23, 21:54
למיטב ידיעתי הטרינרי קיים בכל מערכת קונבנציונלית. כאמור, הידע שלי בתחום הזה הוא די בסיסי.
לפי הסכימה הזו מינוס מהמפסק משפיע על הממסר בדיוק כמו מינוס מהטרמוסוויץ' , אז לא, כלום לא יפגע.
- - - Updated - - -
להבנתי מהשרטוט וגם מההיכרות האישית שלי עם מזגנים בסיסיים, המדחס מופעל בפרסוסוויץ' נפרד בתוך הטרינרי, ומופעל פלוס. הוא לא יושפע מהמינוס שלך.
ehudzeelim
08-05-23, 22:21
לדעתי, או שאתה משיג שרטוט מדוייק, או שתוסיף ממסר נוסף ותתחבר ישירות על הוונטה.
תודה זיו,
אין בעיה להוסיף ריליי נוסף, אבל החיבור לחוטים של הוונטה אומר שהוא נותן מתח גם לריליי ההפעלה של הונטה על ידי המזגן (כלומר מה שנמצא בקצה השני של החוטים האלה). זה לא יכול להיות בעייתי?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
תודה חנן,
כלומר בכל מערכת קונבנציונלית קיים הטרינרי הזה?
הסכמה היא לא של הרכב שלי, אלא כללית, השאלה אם מינוס מהמפסק לא יכול להרוס משהו שקשור למזגן. אני מניח שאצטרך את הסכמה הספציפית של הרכב בשביל להיות בטוח
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
תתחיל מלמצוא את הריליי של הוונטה, צלם אותו ואת המיקום בו הוא יושב.
אחריי שנבין איזה ריליי זה יהיה קל יותר לכוון אותך איך להמשיך. בנוסף תצטייד ברב מודד פשוט dc 12v שעולה 50 שקל בחשמל ישיר או ארכה וכדומה.
בכל מקרה, בצמה המקורית של הרכב לא הייתי נוגע, אלא יוצא עם סופיות מתאימות וכבלים מהחיבור המקורי בתיבת הממסרים בחזרה אל הממסר, ואל אותם כבלים מחבר מתג.
ehudzeelim
08-05-23, 22:45
זה הריליי, יש שניים אחד למדחס ואחד לוונטה, הם יושבים בקופסת פיוזים (רואים 3 צמודים כאלה בתמונה, שניים מהם של המדחס והוונטה, והשלישי גם של המזגן, לא הבנתי בדיוק על מה הוא אחראי, כתוב על המיקום שלו פשוט air conditioning).
טכנית אין בעיה להתחבר אליהם, את זה אני יודע לעשות, יש רב מודד וכו'. הבעיה שלי שאני לא בטוח איך חיבור כזה ישפיע על המעגלים החשמליים של המזגן.
143496143497
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
זה הריליי, יש שניים אחד למדחס ואחד לוונטה, הם יושבים בקופסת פיוזים (רואים 3 צמודים כאלה בתמונה, שניים מהם של המדחס והוונטה, והשלישי גם של המזגן, לא הבנתי בדיוק על מה הוא אחראי, כתוב על המיקום שלו פשוט air conditioning).
טכנית אין בעיה להתחבר אליהם, את זה אני יודע לעשות, יש רב מודד וכו'. הבעיה שלי שאני לא בטוח איך חיבור כזה ישפיע על המעגלים החשמליים של המזגן.
143496143497
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
זה כבר עושה יותר שכל (אבל לא תואם את השרטוט שצרפת בהתחלה).
בדרך כלל, אני בעד להבין את המעגל הקיים, אבל אם אין לך את השרטוט הקיים, ואתה לא מרגיש בטוח שאתה מבין מה קורה שם, תנתק את החוט החם (+) שהולך לוונטה ותבנה את המעגל הבא-
143498
אתה יכול גם לנתק את הפיקוד של הממסר וונטה הקיים, וחבר לפניו את המפסק החדש והדיודה כמו במעגל המצורף.
הדיודה עושה את "הטריק" של לבודד את המעגל הקיים מההזנה החדשה שאתה מוסיף.
המטרה היא תוספת קירור למנוע?
אולי פספסתי, אבל איזה רכב?
חשוב להבין שממסר המדחס מופעל בנפרד מממסר המניפה או לא. כך שהפעלת המניפה לא תפעיל את המדחס בטעות. גם חשוב להבין במקביל לאיזה פיקוד אתה מתחבר כדי שלא תשרוף מעגל פיקוד.
דבר שני הוא להבין אם פיקוד המניפה הוא על הפלוס שלה או על המינוס. למה ככה או ככה? כי המניפה מסתובבת כשאתה נוסע מול האויר הופכת לשבת - מייצרת חשמל. זה עלול להכניס אנרגיה למקום שלא אמורה להיות בו אנרגיה.
במערכות הכי פשוטות מדובר באמת בממסר שממותג על ידי מפסק כזה או אחר וכל מה שנותר לעשות הוא להפעיל אותו במקביל להפעלה מבקרת המזגן.
(בשניים מרכבי השטח שלי היה מזגן מקומי פשוט שבפשוטים וככה ביצעתי את זה. ברכב אחר גרמתי בדיוק בשיטה הזו למעגל בקרה להוציא עשן)
אסף.
דבר שני הוא להבין אם פיקוד המניפה הוא על הפלוס שלה או על המינוס. למה ככה או ככה? כי המניפה מסתובבת כשאתה נוסע מול האויר הופכת לשבת - מייצרת חשמל. זה עלול להכניס אנרגיה למקום שלא אמורה להיות בו אנרגיה.
אסף.
הזכרת לי משהו נוסטלגי באלפא זכורה לטוב שהוספתי מפסק הפעלה ידני לוונטה.
הוספתי גם לד חיווי שיציין לי מתי הוונטה מופעלת מהתרמוסטט.
תוצאת לוואי, עוצמת הארת הלד הייתה ביחס ישר למהירות ...
ehudzeelim
09-05-23, 08:28
המטרה היא תוספת קירור למנוע?כן
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ehudzeelim
09-05-23, 08:29
אולי פספסתי, אבל איזה רכב?מוסו
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ehudzeelim
09-05-23, 08:33
אני מעדיף לא להתערב במעגלים המקוריים, לכן נראה לי שההצעה של זיו הכי מתאימה, היה חסר לי פתרון לזרם החוזר, והדיודה פותרת את הבעיה.
האם יש לכם המלצה על דיודה שתתאים לשימוש כזה, לזרם של 20-30 אמפר?
תודה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
יותר פשוט: חיבור ממסר נוסף לפני הוונטה.
במצב normally closed מחובר הפיקוד המקורי, ובמצב normally open החיבור מהמפסק הנוסף.
אני מעדיף לא להתערב במעגלים המקוריים, לכן נראה לי שההצעה של זיו הכי מתאימה, היה חסר לי פתרון לזרם החוזר, והדיודה פותרת את הבעיה.
האם יש לכם המלצה על דיודה שתתאים לשימוש כזה, לזרם של 20-30 אמפר?
תודה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
הדיודה מזרימה רק את הפיקוד של הממסר, כמה מאות מיליאמפר, עד אמפר.
הממסר מעביר את הזרם המלא עבור הוונטה.
כל דיודה שמפרקים מרכב \ אלטרנטור תעשה את העבודה.
או דיודת ישור פשוטה , 1A, כמו 1N400x ( 4000, 4001,4002...).
שים לב להערה של אסף, לוודא שהוונטה ממותגת על הפלוס ולא על המינוס (אני התייחסתי לעקרון של השירטוט שצירפת).
כן
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
בזמנו, בניבה הוספתי ונטה נוספת מאחורי הרדיאטור ( מושכת אויר), בלי קשר לונטה של המזגן.
בחלק שלא מכוסה עם הונטה של המזגן.
עם ממסר ומתג נפרד.
הפרדת רשויות.
סייע יפה להורדת טמפ בנסיעה איטית.
ehudzeelim
09-05-23, 09:08
בזמנו, בניבה הוספתי ונטה נוספת מאחורי הרדיאטור ( מושכת אויר), בלי קשר לונטה של המזגן.
בחלק שלא מכוסה עם הונטה של המזגן.
עם ממסר ומתג נפרד.
הפרדת רשויות.
סייע יפה להורדת טמפ בנסיעה איטית.אצלי אין שטח פנוי לעוד ונטה, בצד אחד יש את הונטה של המנוע ובצד שני של המזגן. אפשר אולי להוסיף ונטה קטנה גם על האינטרקולר שנמצא בחזית לפני הרדיאטור והמעבה, אבל זה יהיה פחות יעיל
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ehudzeelim
09-05-23, 09:32
הדיודה מזרימה רק את הפיקוד של הממסר, כמה מאות מיליאמפר, עד אמפר.
הממסר מעביר את הזרם המלא עבור הוונטה.
כל דיודה שמפרקים מרכב \ אלטרנטור תעשה את העבודה.
או דיודת ישור פשוטה , 1A, כמו 1N400x ( 4000, 4001,4002...).
שים לב להערה של אסף, לוודא שהוונטה ממותגת על הפלוס ולא על המינוס (אני התייחסתי לעקרון של השירטוט שצירפת).
צודק בהצעה שלך זה על הפיקוד, אבל במחשבה שניה לא בטוח שזה מתאים, אני מעדיף להתחבר עם מעגל נפרד דרך ממסר נפרד ישירות לחוטים של הוונטה, ואז אצטרך דיודה גדולה, שתמנע חזרת זרם על החוטי הזנה לממסר המקורי של הוונטה. האם זה לא פתרון הגיוני?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ehudzeelim
09-05-23, 11:02
יותר פשוט: חיבור ממסר נוסף לפני הוונטה.
במצב normally closed מחובר הפיקוד המקורי, ובמצב normally open החיבור מהמפסק הנוסף.לא הבנתי את צורת החיבור שאתה מציע, אם תוכל לשרבט סכמה, משהו.. תודה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
הפיקוד של הוונטה אצלך הוא של הפלוס או של המינוס ?
לא משנה, למען הדורות הבאים ובהתייחסות לשרטוט המצורף של ממסר רכב סטנדרטי:
אם הפיקוד הוא של הפלוס:
פין 85 מחובר למינוס קבוע
פין 86 מחובר לפיקוד המקורי של הרכב
פין 30 מחובר לפלוס של הוונטה
פין 87 מחובר לפיקוד המקורי של הרכב
פין 87a מחובר לפלוס מהמפסק להפעלה הידנית
אם הפיקוד הוא של המינוס:
פין 85 מחובר לפיקוד המקורי של הרכב
פין 86 מחובר לפלוס קבוע (אחרי סוויץ׳)
פין 30 מחובר למינוס של הוונטה
פין 87 מחובר לפיקוד המקורי של הרכב
פין 87a מחובר למינוס מהמפסק להפעלה הידנית
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230509/da1132aa582d81a8bb680aad472be4bc.jpg
לא מכיר את הרכב.
אבל מגוגל אני מבין שמדובר בפיקוד על הפלוס.
אקח את התכנון של נדב ואשנה קצת, במטרה לא להזרים זרם גבוה על מתג שיישב בתא הנוסעים (משמע חוט הולך וחוט חוזר שכל הזרם שצריך למאוורר הולך עליו)
לכן:
פין 85 לפלוס קבוע
פין 86 מחובר למתג שיושב ליד הנהג - המתג מחובר למינוס קבוע מהגוף (ככה שבסגירה, פין 86 מחובר למינוס)
פין 30 מחובר לפלוס של הוונטה
פין 87a לפיקוד המקורי
פין 87 לפלוס קבוע (דרך פיוז כמובן)
ehudzeelim
09-05-23, 12:16
תודה, הבנתי אבל אני מנסה להימנע מלהתערב במעגלים המקוריים, יש לי רעיון אחר, פשוט מאד, בהמשך אעלה כאן סכמה על מנת להבין אם זה הגיוני לדעתכם.
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ההתערבות היחידה היא חיתוך של חוט ה+ שמגיע לונטה.
אם אתה לא רוצה לחתוך, אפשר גם להתחבר דרך הקונקטור (צריך למצוא קונקטור זהה, זכר ונקבה)
הגירסה של אריאל אכן עדיפה, כולל ההיפוך בין 87 ל- 87a (טעות סופר בהודעה המקורית שלי, מאוחר מדי לערוך)
ehudzeelim
09-05-23, 18:26
תודה, זה מה שאעשה אם תפסלו את הפתרון הזה:
הוספת שתי דיודות 2 ל-1, לזרם הגבוה שמגיע לוונטה, ואז אפשר לחבר את שתי מערכות הפעלת הוונטה ללא קשר ביניהם, עד הדיודות. האם אני טועה?:
מימין הצד של החיווט המקורי, משמאל הממסר להפעלה ידנית.
אני מבין שהדיודות לא נחוצות לכאורה, אבל הן מאפשרות להשאיר את כל החיווט המקורי עד אליהן ללא שום שינוי, וזה דווקא מתאים לי.
143511
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
09-05-23, 19:04
מציע לוותר על הדיודות. ממסר שמחליף את מקור ההפעלה של המניפה כפי שהוצע כאן זה מצוין, לא מתחמם כמו דיודות ולא גונב מתח מהמניפה.
ehudzeelim
09-05-23, 21:39
כשאני מסתכל שוב ברור שמה שציירתי לא נכון, הדיודה של המינוס צריכה להיות בכיוון ההפוך ואז היא לא רלוונטית לעניין.
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ehudzeelim
10-05-23, 19:26
היום יצא לי למדוד קצת, מסתבר שבשקע של הממסר, יש פלוס קבוע בשני החיבורים שסימנתי בתמונה, שמגיע מהפיוז של הוונטה. ושני החיבורים האחרים הם מתח ההפעלה שמקצר את הפלוס כשמפעילים את המזגן. הממסר הזה שולט בוונטה בלבד. הפתרון הפשוט ביותר עבורי הוא לקצר את שניהם ע"י מפסק, במקביל לממסר הקיים, וללא הוספת ממסר נוסף.
תודה לכולם.
143522
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
מה הכוונה בלקצר את שני הפלוסים הקבועים?
(המספרים שרירותיים)
1. פלוס אחד קבוע הוא עבור הסליל
2. הפלוס השני עבור הונטה
שני החיבורים הנוספים הם כנראה-
3. מינוס של הסליל - שמתקבל דרך הפיקוד של המחשב
4. חיבור לונטה.
כאשר 3 נסגר למינוס, 2 ו4 מתחברים יש זרם לונטה
אם אתה הולך על מתג בודד, אז כמובן צידו האחד מחובר ל2 וצידו האחר ל4.
ואם... זה מה שרציתי לעשות ולא הבנתי נכון.. תתעלם :rolleyes:
אבל, הבעיתיות בזה, במידה והמתג יושב בתא הנהג, היא שצריך להריץ כבל די עבה עד לתא הנהג וחזרה כי הונטות האלה לרוב צורכות כ-20-30A.
ehudzeelim
10-05-23, 21:34
לפי המספרים שלך:
ב-1 ו-3 שהם הפעלת הסליל אני לא נוגע. עד כאן זה ברור.
חיבורים 2 ו-4: עם וולטמטר בין כל אחד מהם בנפרד לבין מינוס של המצבר נותן 12+ וולט, כלומר אני מבין ששניהם פלוסים. אבל קיצור שלהם מפעיל את הוונטה. אני לא מבין איך זה עובד, אבל ככה זה בפועל.. הממסר מקצר שני פלוסים בלחיצת כפתור המזגן, וזה מפעיל את הוונטה.
לגבי הזרם, יהיו חיבורים בריאים ומבודדים היטב, חוטים בהגזמה, ומפסק כנ"ל. מדובר על פחות ממטר חוט
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ehudzeelim
01-06-23, 19:46
לסיכום
חיברתי את המפסק להפעלה ידנית והכל עובד סבבה, תודה על העצות וההסברים.
יש רק משהו שלא הבנתי:
כשאני מפעיל מזגן, האור חיווי במפסק הפעלה ידנית נדלק (גם אם המפסק כבוי).
כשאני מכבה מזגן - האור חיווי דועך באיטיות עד שכבה לגמרי.
הזרם על המפסק בהפעלה ידנית - 11 אמפר. אם אני מפעיל ידנית בזמן שהמזגן עובד - הזרם על המפסק 2 אמפר.143873143874
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ehudzeelim
04-06-23, 18:49
כשאני מכבה מזגן - האור חיווי דועך באיטיות עד שכבה לגמרי.
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
לגבי הנקודה הזאת, היה לי חשד שהוונטה מייצרת חשמל שדועך לאט עם ההאטה בסיבוב המניפה, ואכן בכביש המהיר כשהמזגן כבוי, ככל שהמהירות גבוהה יותר, האור של נורית החיווי מתגבר.
עלה לי רעיון לכייל את הזרם שנוצר למהירות הרוח, ובאופן הזה לדעת בכל רגע אם הרוח גבית או חזיתית, וגם מה עוצמתה המדויקת.
רק שבינתיים לא הבנתי מה ייצא לי מזה
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
לגבי הנקודה הזאת, היה לי חשד שהוונטה מייצרת חשמל שדועך לאט עם ההאטה בסיבוב המניפה, ואכן בכביש המהיר כשהמזגן כבוי, ככל שהמהירות גבוהה יותר, האור של נורית החיווי מתגבר.
עלה לי רעיון לכייל את הזרם שנוצר למהירות הרוח, ובאופן הזה לדעת בכל רגע אם הרוח גבית או חזיתית, וגם מה עוצמתה המדויקת.
רק שבינתיים לא הבנתי מה ייצא לי מזה
Sent from my SM-J710F using Tapatalkסימולציה של מנהרת רוח..... :-)
Sent from my T40Pro using Tapatalk
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.