PDA

צפייה בגרסה מלאה : הפעלת כננת בלי להרים טורים - מדוע אני נוהג כך.



asafk
13-05-23, 11:41
כננת כידוע מושכת עד מאות אמפרים ממערכת החשמל של הרכב. בדרך כלל האלטרנטור לא יספק את מה שנדרש ומתח המצבר יירד.
באופן כללי לא מפעילים כננת חשמלית יותר מחצי דקה רצוף כדי שהכננת עצמה לא תתחמם, אבל גם כדי לאפשר למצבר להתאושש קצת בין הפעלה להפעלה.
מקובל להנחות לכנן עם טורים גבוהים כדי שהאלטרנטור יספק את הזרם לכננת. אני נוהג אחרת, זה עלה בדיון אחר ואסביר למה.

נתחיל במספרים. הכננת מושכת במקסימום כ 400 אמפר. מרגישים את המאמץ שלה כשהיא מאטה ובקושי זזה, זה בדרך כלל יקרה בתחילת משיכה.
האלטרנטור ברכב דיזל אופייני מוציא סביב 100 אמפר. רגע. הוא לא באמת מוציא את הזרם הזה - אלא כאשר הסלד מירבי. בסרק הוא מוציא חצי מזה ולכן נותנים גז כשמכננים, נכון?
עכשיו תסתכלו על החיווט שבין האלטרנטור למצבר. המוליכים לא עבים כמו מה שבין המצבר למתנע או לכננת. כלומר הם לא יכולים לשאת זרם גבוה לאורך זמן רב. וזה הגיוני כי בפרופיל עבודה רגיל אנחנו מתניעים, המצבר מתרוקן קצת, מתחילים בנסיעה ובה רוב הזמן אנחנו לא בסלד גבוה ואז המצבר נטען לאט ומעט חזרה. כלומר חוץ מאולי בדקה הראשונה של הנסיעה האלטרנטור לא מוציא למצבר את הזרם המירבי ואפילו לא קרוב לזה. המוליכים של מערכת הטעינה כמעט ולא רואים זרם גבוה ובטח לא לאורך זמן.
ומצברים רגילים גם לא אוהבים להיטען בזרם גבוה ליותר מזמן קצר מאוד. וגם זה מסתדר עם פרופיל העבודה הרגיל של הרכב.
אבל כשמפעילים כננת כאמור אנחנו כן דורשים ממערכת החשמל של הרכב זרם גבוה מאוד. והפרקטיקה של להרים סלד כדי שהאלטרנטור יספק את האנרגיה הזו - מאפשרת לאלטרנטור להוציא את הזרם הגבוה שלו ומזרימה דרך המוליכים של מערכת הטעינה את הזרם הזה - אבל לא לזמן קצר כמו בפרופיל העבודה שהמערכת מתוכננת לו, אלא לאורך דקות ארוכות של כינון ובאופן רצוף. גם המצבר מצידו נטען בזרם גבוה של עשרות אמפרים ושוב, לא לזמן קצר אלא לדקות ארוכות.
מי שיפעיל כך כננת למשך כמה דקות יהיה שהמוליכים של האלטרנטור מתחממים מאוד וגם המצבר עצמו מתחמם.

לכן אני משאיר את המנוע בסרק. האלטרנטור יכול להוציא אולי 50 אמפר ולמצבר מגיע רק חלק מזה. הפעלת כננת בעומס מלא היא לא ארוכה בזמן החילוץ אבל בכל זאת אני מקפיד על חצי דקה משיכה דקה מנוחה. המצבר מתרוקן. אבל כמות האנרגיה הגדולה מהמצבר לכננת עוברת במוליכים יחסית גדולים, ולעומת זאת במערכת הטעינה עוברת כמות אנרגיה קטנה יותר. מה שצרכתי במשך חצי דקה מתמלא רק באופן חלקי בדקה מנוחה אבל מתמלא. אחרי הכינון אני משאיר את הרכב מונע בסרק עוד כמה דקות כדי לאפשר למצבר להיטען עוד.
השורה התחתונה היא שבדרך הזאת המצבר סובל פחות מטעינה בזרם גבוה, כל מערכת הטעינה רואה פחות זרמים גבוהים וחום כתוצאה מכך.
האם נכון כך או אחרת? לא בטוח. כך אני נוהג.

אסף.

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 12:12
אני חולק על דעתך, ידידי המלומד.
יש ביוטיוב סרטון שמדגים על שולחן טעינה של מצבר ליתיום 300ah ריק עם אלטרנטור אוטומוטיבי סטנדרטי.
מצבר כזה ממצה את פוטנציאל ההספק של האלטרנטור בהתאמה לסל"ד העבודה.
תוצאת הניסוי:
כשהניסוי מבוצע בסל"ד סרק, האלטרנטור מתחמם ונשרף.
בסל"ד גבוה, האלטרנטור שורד וטוען בהספק מלא. מהירות המניפה המוגברת מפצה על ההספק המוגבר.

אז ההמלצה שלי הפוכה: כשהמצבר שלכם מרוקן, והסיבה לא משנה, צרכנים שפעלו בלילה או כננת, להפעיל את המנוע אך ורק בסל"ד גבוה.

עם דבר אחד אני יכול להסכים: המצבר באמת פחות אוהב זרם טעינה גבוה.

בכל מקרה, ובהתאם גם לדעה שלי וגם לשלך, בהפעלת כננת רצוי הפסקות כמה שיותר ארוכות. זה עדיף מכל כיוון שהזכרנו ועדיף גם לטמפ' הכננת.

- - - Updated - - -


https://www.victronenergy.com/blog/2019/10/07/careful-alternator-charging-lithium/

talw
13-05-23, 12:26
עוד נתון קשור- זרם הטעינה לא נמצא ביחס ישר לעליית סל"ד המנוע. בעצם אותו זרם מקסימום מגיע בסל"ד נמוך מאוד יחסית .

asafk
13-05-23, 12:53
חנן, אני ספציפית לא מדבר על מצבר מרוקן אלא על הפעלת כננת עם מצבר תקין. הפעלת כננת ל 30 שניות מורידה ממנו בערך כמו 5-6 סטרטרים. זה רחוק מאוד מריקון המצבר. אחרי מחזורים רבים של הפעלה מצאתי שאפשר שמתח המצבר יירד ל11 וולט שזה רע אבל עדיין לא מצבר ריק.
וכן. מי שסובל כאן זה האלטרנטור. אבל רק הוא.
(ועכשיו אני אלך לראות מאיזה הפרש מתחים מבוצע הניסוי בסרטון)

אסף.

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 12:59
ידעתי שתגיע התגובה הזו. :) בדיוק הסיבה שאני מתעב אנלוגיות. תמיד מתחיל דיון של השוואת תנאים במקום על העניין עצמו.

העניין הוא עבודה בעומס מלא של האלטרנטור ומאזן החום בתוכו. הסיבה לעומס לא חשובה.

talw
13-05-23, 13:00
רק צריך לשים לב שבסרטון מדברים על סל"ד אלטרנטור. במציאות ברכבים צריך לחלק סל"ד זה בערך בשלוש בשל יחס הפולים.- 1000 סל"ד במנוע והאלטרנטור ב 3000.

zivo
13-05-23, 13:29
ידעתי שתגיע התגובה הזו. :) בדיוק הסיבה שאני מתעב אנלוגיות. תמיד מתחיל דיון של השוואת תנאים במקום על העניין עצמו.

העניין הוא עבודה בעומס מלא של האלטרנטור ומאזן החום בתוכו. הסיבה לעומס לא חשובה.
חנן,
אנחנו חוזרים לדיון האין סופי על מערכת שתוכננה, נבנתה, ושופרה במשך שנים, על מיליוני רכבים.
ליתיום מתנהג אחרת ( במקרה הזה, התנגדות פנימית נמוכה יותר, ולכן זרמי טעינה גבוהים יותר).
עובדה, אסף עובד כך כשיטה, אחרים עובדים כך סתם כי זה הכי פשוט ( בעיקר שאתה מתפעל לבד) והאלטרנטור שלהם לא נשרף.
בדיוק בגלל ההתנהגות שאתה מתאר פה, אני כל הזמן מזהיר בפני החלפת המצבר הראשי במצבר ליתיום ומה זה יכול לעשות לאלטרנטור ושאר המערכת.
אני רוצה לראות שכל מי שסיפר פה על החלפה של המצבר הראשי לליתיום, זוכר שבבוקר, שהוא מניע, הוא זוכר לשמור סלד גבוהה ולא להשאיר רכב בסרק....

בסופו של יום, הדבר היחידי שאני לוקח מההודעה שלך, באלטרנטור ממוצע \ רגיל, העליה בהספק הקירור עולה על העליה בהספק החשמלי \ חום שהוא מייצר.

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 13:31
מעולה. זה הדבר היחיד שרציתי להעביר. לא במקרה, זה גם נושא השרשור.

shachar
13-05-23, 14:17
האם כדי לעבות את כבל הטעינה מהאלטרנטור למצבר, לפחות להוריד נקודת כשל פוטנציאלית אחת?

Sent from my T40Pro using Tapatalk

נדב42
13-05-23, 14:20
כננת כידוע מושכת עד מאות אמפרים ממערכת החשמל של הרכב. בדרך כלל האלטרנטור לא יספק את מה שנדרש ומתח המצבר יירד.

...

מקובל להנחות לכנן עם טורים גבוהים כדי שהאלטרנטור יספק את הזרם לכננת. אני נוהג אחרת, זה עלה בדיון אחר ואסביר למה.

...

ומצברים רגילים גם לא אוהבים להיטען בזרם גבוה ליותר מזמן קצר מאוד.

רק לתקן: בזמן כינון, המצבר לא נטען. אם הסל"ד של המנוע גבוה יותר והאלטרנטור מספק יותר זרם, זה יוריד את צריכת הזרם מהמצבר לטובת הכננת, וזה טוב.

לגבי צריכת הזרם ממערכת הטעינה בזמן כינון - פה אני מסכים שהיא לא תוכננה לזה, אבל קל מאוד להחליף לכבל עבה יותר.

לגבי בריאות האלטרנטור עצמו - קטונתי, ואני נוהג להאמין לחנן ...

לגבי זרם טעינה אחרי הכינון - זה תלוי בעיקר בסוג המצבר ועד כמה הוא פרוק. ככלל, אם הוא לא פרוק לגמרי, אני לא טורח להשאיר את הרכב סתם מונע. המצבר ייטען כשאחזור לנסוע.

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 14:30
האם כדי לעבות את כבל הטעינה מהאלטרנטור למצבר, לפחות להוריד נקודת כשל פוטנציאלית אחת?

Sent from my T40Pro using Tapatalk


למה? הגדלת את האלטרנטור? מה השתנה?

shachar
13-05-23, 14:34
1. אסף מדבר על זרם גבוה לטעינה בכבל דק.
2. הוזכר שבכינון הזרם אלטרנטור משמש בפועל לכננת ושוב הכבל דק.

אם כך, נראה שכדאי לשדרג כבל טעינה בהתקנת כננת.

Sent from my SM-N986B using Tapatalk

asafk
13-05-23, 14:42
.

העניין הוא עבודה בעומס מלא של האלטרנטור ומאזן החום בתוכו. הסיבה לעומס לא חשובה.

לא מסכים.
.
אני מדבר על נתונים וטוען שלא מדובר במצבר שהתרוקן. אני גם מתרחק מניסוי שנערך במצבר ליתיום ש*התרוקן* כאשר אני מדבר על מצבר חומצה ש*לא התרוקן*.
ומדדתי מתח מצבר אחרי מחזורים של הפעלת כננת - של חצי דקה הפעלה דקה התאוששות. הוא היה רחוק מאוד מלהיות ריק. מעל 11 וולט. ולכן העומס על האלטרנטור בדקה הזו לא יהיה קיצוני אלא לשוניות ספורות בכל מחזור ואני מעדיף 'לשלם' בזה ולא בהעמסה מתמשכת של כל מערכת הטעינה. וכן - ברור שהאלטרנטור סובל.
לכן דווקא ההשוואה לאותו ניסוי שאכן מעמיס את האלטרנטור למקסימום לא נכונה בעיני.

אסף.

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 14:49
אז אולי שווה למקד על מה בדיוק מרחמים כאן?
על האלטרנטור, שנינו מסכימים שהוא סובל מעבודה בסרק. העשן בסרטון חזק מכל חישוב, וזה ממש לא רלוונטי מה מעמיס את האלטרנטור. האלטרנטור לא יודע לאן הולך הזרם.
המצבר? כתבתי שהמצבר פחות אוהב זרמי טעינה גבוהים. אין כאן אי הסכמה. לא אקוטי לטעמי ביחס לכמה שמשתמשים בכננת, אבל מבין את העניין.
הכבלים? לא מוצא כל סיבה לדאגה. הם מספיק עבים כדי לקבל את הזרם הנומינלי של האלטרנטור.

asafk
13-05-23, 16:38
זרם הטעינה הוא יחס ישר של הפרשה המתחים בין האלטרנטור למצבר. ככל שמתח המצבר נמוך יותר הזרם הנדרש יהיה גבוה יותר. לכן ניסוי עם עשן שהתחיל במתח נמוך מאוד לא נראה לי רלוונטי לכננת שמרוקנת את המצבר פחות מזה. (כמובן שעדיין לא צפיתי בסרטון אז תעזרו לי כאן - מאיזה מתח מצבר מתחיל הניסוי? )
זרם הטעינה הוא גם ביחס ישר להתנגדות הפנימית של המצבר ולהתנגדות המעגל.
ההתנגדות הפנימית פלוס התנגדות המעגל בתנאי מעבדה קטנות מההתנגדות הפנימית של חומצה עופרת ומעגל טעינה ברכב. ולכן גם כאן אני לוקח את אותו ניסוי בזהירות ככל שזה נוגע לתנאים האמיתיים שעליהם אני כותב.

אסף.

נדב42
13-05-23, 16:58
תכנון הרכב המקורי אמור להתמודד עם טעינה של מצבר ריק, גם בסרק וגם בסל"ד גבוה.

מה שלא כלול בתכנון זה הכינון עצמו - זרם גבוה מתמשך.

GodsFather
13-05-23, 17:52
ואני תוהה - 2023, כננות השתפרו פלאים ועדיין מתחממות כשפועלות יותר מחצי דקה רצוף בעומס...



Sent from my HD1903 using Tapatalk

נדב42
13-05-23, 17:55
עשו דיאטה במשקל לעומת אלו של העשורים הקודמים

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 18:44
זרם הטעינה הוא יחס ישר של הפרשה המתחים בין האלטרנטור למצבר. ככל שמתח המצבר נמוך יותר הזרם הנדרש יהיה גבוה יותר. לכן ניסוי עם עשן שהתחיל במתח נמוך מאוד לא נראה לי רלוונטי לכננת שמרוקנת את המצבר פחות מזה. (כמובן שעדיין לא צפיתי בסרטון אז תעזרו לי כאן - מאיזה מתח מצבר מתחיל הניסוי? )
זרם הטעינה הוא גם ביחס ישר להתנגדות הפנימית של המצבר ולהתנגדות המעגל.
ההתנגדות הפנימית פלוס התנגדות המעגל בתנאי מעבדה קטנות מההתנגדות הפנימית של חומצה עופרת ומעגל טעינה ברכב. ולכן גם כאן אני לוקח את אותו ניסוי בזהירות ככל שזה נוגע לתנאים האמיתיים שעליהם אני כותב.

אסף.

את הכול רשמת חוץ מהעובדה שהאלטרנטור לא יכול לתת יותר מהמקסימום שלו לסל"ד נתון, ולמקסימום הזה הוא יגיע בהפעלת כננת אינטנסיבית, שכן אז מתח המצבר יורד דרסטית. לאיזה מתח הוא יורד? תלוי בעומס על הכננת, בכננת, במצבר, במוליכים, אבל מהסתכלות על מתחים בזמן סטרטר, כנראה שיכול להגיע לפחות מ11 וולט בקלות.

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 18:50
מתח הסוללה ההתחלתי בניסוי בטעינה הוא מתח של סוללה בsoc 50 אחוז, שזה כנראה כ13 וולט. האלט' הוא 70 אמפר, וזרם הטעינה בפועל 65 אמפר.

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 18:57
תכנון הרכב המקורי אמור להתמודד עם טעינה של מצבר ריק, גם בסרק וגם בסל"ד גבוה.

מה שלא כלול בתכנון זה הכינון עצמו - זרם גבוה מתמשך.

לפי הספרות של בוש, זה לא נכון. טעינה של מצבר ריק חייבת להיעשות ע"י מטען חיצוני, ולא, יתכן נזק לאלטרנטור.

במציאות כולנו נוהגים אחרת, אבל זה נתון שכדאי לדעת, לרחם על האלטרנטור האומלל, ולהרים סל"ד.

asafk
13-05-23, 18:59
מתח הסוללה ההתחלתי בניסוי בטעינה הוא מתח של סוללה בsoc 50 אחוז, שזה כנראה כ13 וולט. האלט' הוא 70 אמפר, וזרם הטעינה בפועל 65 אמפר.אז את זה אני באמת לא מבין. מתח הסוללה באוטו שלי כשהיא בריאה לחלוטין הוא 12.6. סוללה טובה אבל חלשה היא סביב 12.

אסף.

נדב42
13-05-23, 18:59
בוש בתפקיד יצרן האלטרנטור או המצבר ?

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 19:02
זה נכון, ובפועל בזמן כינון המתח הזה יהיה נמוך משמעותית עקב הזרם הגבוה ומפלי המתח שבאים אתו.

בניסוי רואים מצבר לייפפו4 שמלכתחילה המתח שלו גבוה יותר משמעותית מחומצה עופרת, ואין שם זרם פריקה שיוריד את המתח הזה. להיפך.

- - - Updated - - -


בוש בתפקיד יצרן האלטרנטור או המצבר ?


האלטרנטור.

asafk
13-05-23, 19:05
אז מה אפשר להסיק מהניסוי הזה שרלוונטי לנו?
לחילופין עשיתי את הניסוי 'שלי' בתנאי אמת הרבה פעמים ולא יצא עשן

אסף.

נדב42
13-05-23, 19:07
למיטב זכרוני, כשמדדתי טעינה של מצבר ריק לאחר כ- 10 דקות נסיעה למצבריה, הטעינה היתה בזרם מקסימלי של כ- 20 אמפר (אלטרנטור מוצהר 80 אמפר), כלומר זרם טעינה של מצבר עופרת הוא לא באזור המגבלה של האלטרנטור.

לפי מה שחנן מצטט את בוש, אני מקיש שבכלל אסור לכנן עם מנוע דלוק, כי הזרם שייצרך מהאלטרנטור יהיה גבוה משמעותית מאשר הזרם לטעינת מצבר עופרת.

ואז יבוא יצרן מצברים, נניח בוש, ויגיד שזרם ההתנעה מותר רק למשך מספר שניות ולא ברציפות.

אז איך אמורים להפעיל את הכננת ?

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 19:12
האמירה היא חד משמעית: האלטרנטור קר יותר בסל"ד גבוה.

כיננת בסל"ד נמוך והאלטרנטור שלך לא התחמם לכדי נזק מיידי? נהדר. לא יודע מה ניתן ללמוד מזה. זה תלוי באמת בהמון גורמים בשטח, כשבראשם המפעיל, אבל בוודאות האלטרנטור שלך היה חם יותר מאשר אם היית מרים סל"ד.

- - - Updated - - -


למיטב זכרוני, כשמדדתי טעינה של מצבר ריק לאחר כ- 10 דקות נסיעה למצבריה, הטעינה היתה בזרם מקסימלי של כ- 20 אמפר (אלטרנטור מוצהר 80 אמפר), כלומר זרם טעינה של מצבר עופרת הוא לא באזור המגבלה של האלטרנטור.

לפי מה שחנן מצטט את בוש, אני מקיש שבכלל אסור לכנן עם מנוע דלוק, כי הזרם שייצרך מהאלטרנטור יהיה גבוה משמעותית מאשר הזרם לטעינת מצבר עופרת.

ואז יבוא יצרן מצברים, נניח בוש, ויגיד שזרם ההתנעה מותר רק למשך מספר שניות ולא ברציפות.

אז איך אמורים להפעיל את הכננת ?

למה אסור? האלטרנטור יעבוד בשיא התפוקה שלו לפרקי הזמן שהכננת תעבוד, שהם בסה"כ באחוזים נמוכים - כשיש מפעיל מיומן, והסל"ד גבוה, והקירור טוב.

נדב42
13-05-23, 19:12
זה ניסוי שקל יחסית לעשות:

לוקחים צרכן חשמל כבד (נניח ממיר מתח בריון שמזין קומקום חשמלי) ומד חום אינפרא.

מפעילים ברציפות ומודדים את הטמפרטורה בסל"ד סרק ובסל"ד גבוה.

אני יכול להביא את הקומקום ואפילו להכין תה למשתתפים בניסוי.

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 19:13
הניסוי כבר בוצע. רק לצפות וללמוד.

asafk
13-05-23, 19:14
מסכים לחלוטין. אבל אם זה עדיין לא פגע בו, ומנגד להזרים זרם גבוה יותר דרך כל מערכת הטעינה לאורך זמן - להערכתי כן יכול לגרום נזק מצטבר - אני מעדיף לנהל את הסיכון לכיוון הזה ועל זה הדיון.

אסף.

נדב42
13-05-23, 19:16
למה אסור? האלטרנטור יעבוד בשיא התפוקה שלו לפרקי הזמן שהכננת תעבוד, שהם בסה"כ באחוזים נמוכים - כשיש מפעיל מיומן, והסל"ד גבוה, והקירור טוב.

הקשה מהדברים:

טעינת מצבר עופרת ריק לא צורכת מהאלטרנטור את שיא התפוקה שלו.

כינון כן צורך מהאלטרנטור את שיא התפוקה שלו.

יצרן האלטרנטור לא מרשה לצרוך זרם טעינה של מצבר עופרת ריק.

זרם הכינון גבוה יותר, ולכן אסור לפי יצרן האלטרנטור.

asafk
13-05-23, 19:17
יהיה מעניין לשים שאנט ואמפרמטר על המצבר ולראות כמה באמת הוא לכיוון השלילי בזמן כינון בסרק וכמה לכיוון החיובי בזמן ההתאוששות לאחר מכן.

אסף.

נדב42
13-05-23, 19:18
מודד צבת יעשה את אותה העבודה בלי לפרק כלום ...

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 19:29
שכחת זמנים במשוואה. הצטברות של חום.
בכל מקרה, כולנו יודעים שבסה"כ האלטרנטורים שלנו לא מעלים עשן כל שני וחמישי, למרות שאנחנו לא בהכרח מסכימים על דרך ההפעלה שלהם, כמו שנראה כאן, כנראה כי אנחנו לא מכננים במאה אחוז דיוטי סייקל, וכשטוענים מצבר ריק בקיבול סטנדרטי, הוא בפועל לא מעמיס את האלט' למקסימום לאורך זמן, ואולי גם כי רובנו לא נעשה את זה בעמידה של שעתיים בסרק.

לכן גם לא דיברתי על "אסור" ומותר, אלא אמרתי שהאלט' יעבוד קר יותר בסל"ד גבוה. הגורם הזה הוא הדומיננטי ביותר, לטעמי, וזה שהכי מטריד אותי ברמה המיידית, ולכן אני פועל הפוך מאסף. הכבלים לא מטרידים אותי כלל, ותוחלת החיים לטווח ארוך של המצבר עקב טעינה בזרם גבוה, גם לא. כשהייתי עם מצברי חומצה עופרת תוחלת החיים הדי קבועה שלהם עמדה על כחמש שנים וקצת.

- - - Updated - - -


יהיה מעניין לשים שאנט ואמפרמטר על המצבר ולראות כמה באמת הוא לכיוון השלילי בזמן כינון בסרק וכמה לכיוון החיובי בזמן ההתאוששות לאחר מכן.

אסף.



מכל הדברים שרשמנו כאן זה דווקא הקל ביותר לציין, יחסית. כננת s9000 תיקח 400 אמפר בעומס מלא, וזרם קטן יותר בהתאם לעומס בפועל.

תוריד מזה את זרם האלטרנטור, והנה התשובה. בעומס בינוני זה כנראה יהיה באיזור ה150-200 אמפר.

asafk
13-05-23, 19:47
זרם הטעינה הוא המעניין. והלא ידוע מבחינתי.
דווקא צבת יש לי תחת היד.

אסף.

חנן-ג'יפולוג
13-05-23, 19:56
לא יהיה זרם טעינה בזמן הפעלת הכננת.

יהיה זרם פריקה, שערכו כפי שציינתי, בהערכה גסה.

זרם טעינה שלא בזמן הפעלת הכננת? כמה עשרות אמפר.

asafk
13-05-23, 20:24
זה הנתון המעניין
כמה.

אסף.

zivo
13-05-23, 20:49
את הכול רשמת חוץ מהעובדה שהאלטרנטור לא יכול לתת יותר מהמקסימום שלו לסל"ד נתון, ולמקסימום הזה הוא יגיע בהפעלת כננת אינטנסיבית, שכן אז מתח המצבר יורד דרסטית. לאיזה מתח הוא יורד? תלוי בעומס על הכננת, בכננת, במצבר, במוליכים, אבל מהסתכלות על מתחים בזמן סטרטר, כנראה שיכול להגיע לפחות מ11 וולט בקלות.
נכון ומדוייק.
@ אסף ,
אתה מעמיס את האלטרנטור להספק המכסימלי שלו במשך 30 שניות, ואח"כ במשך דקה, תלוי בכמה זמן אתה מכונן וכמה נפרק המצבר. זה לא שניות בודדות.
לגבי מי ששאל על עיבוי הכבלים של האלטרנטור, התשובה היא במפורש לא.
בהחלט יש מצב שההתנגדות של הכבלים האלו מצילה את האלטרנטור שעובד בזמן כינון.
(ומבלי לחטוף את הדיון לעבר השימוש בליתיום), לדעתי ההתנגדות של הכבלים, זה גם מה שמציל את מי ששם ליתיום כמצבר התנעה (ולא נזהר עם הפריקה).

סולי
13-05-23, 21:12
מינוס לגוף ומנוע.
פלוס לאלט' ולסטרטר.
מזמן לא המקוריים, כבר על ההתחלה הוחלפו למשודרגים.. ואחרי 12 שנה של המון מים ובוץ.. נעשו מחדש, והיום הסופיות איכותיות יותר ומתאימות לגודל התבריג, לחוצות עם לוחץ מתאים ועם שרינק דבק.
גם האלט' כבר לא 60אמפר אלא כפול.

אולי ברכב חדש ומקורי לא מומלץ להחליף את הכבלים המקוריים.. אבל ברכב ישן זה אחד הדברים הראשונים שהייתי מטפל בהם.

ולגבי הlifepo4 כראשי, אז כמו זה שנכתב עליו כאן ממש רק בגרסת ה 100אמפש משמש ברכב של חבר כמצבר ראשי שמותקן בקבינה הוא עם כננת ומנוע בנזין 2.3ל עם אלט מקורי של המנוע.. לא יודע להסביר אבל זה פשוט עובד ועובד טוב.
https://www.jeepolog.com/forums/content.php/3939-%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%95%D7%93%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%A6%D7%91%D7%A8-%D7%A6%D7%A8%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D-EASTAR-LiFePo4

וכהקשר לדיון,
אני ממליץ להרים קצת סלד בעבודה עם הכננת, פינוי החום לדעתי האישית הוא קריטי.

Sent from my SM-G781B using Tapatalk
143550143551

zivo
13-05-23, 22:11
זרם הטעינה הוא המעניין. והלא ידוע מבחינתי.
דווקא צבת יש לי תחת היד.

אסף.
תדייק את השאלה, מה זה זרם טעינה?
כמו שחנן כתב, בזמן הפעלת כננת, המצבר פורק ולא ונטען ( כלומר זרם "טעינה " שלילי בסביבות ה 200A +).
הזרם שמוציא האלטרנטור, יהיה מקסימלי ומן הסתם תלוי באלטרנטור ( סביבות ה 90-100).
גם אם אתה עובד בסיקלים של חצי דקה עבודה, דקה מנוחה, המצבר נמצא במאזן שלילי.
כלומר, ככל שהארוע מתמשך יותר זמן, המצבר נפרק יותר, ובשלב מסויים, גם שאתה מפסיק את הכינון, האלטרנטור ימשיך לספק את הזרם המקסימלי.

asafk
13-05-23, 23:07
כתבת דברים ידועים וברורים.
ופיספסת את כל הקטע.

אז אני חוזר על מה שהתחלתי בו. כשאני לא מרים טורים הזרם שהאלטרנטור מוציא - נמוך יחסית לזה שהוא מוציא אם אני כן מרים טורים. בכל מקרה ככה או ככה הוא עובד במקסימום שהוא יכול להוציא באותו סלד. ולכן ככה או ככה הוא עמוס למקסימום רק כשהמקסימום נמוך יחסית העומס על כל שאר המערכת נמוך יחסית. ובזמן ההתאוששות זרם הטעינה הנמוך יותר שומר על חיי הסוללה.

ואחרי כל זה מה שאין לי זה מספרים. רק הערכות כמו לכל אחד אחר.

אסף.

נדב42
13-05-23, 23:14
אסף וזיו: אלטרנטור של מאה אמפר לא יהיה במקסימום שלו עבור טעינת מצבר עופרת. המצבר פשוט לא יצרוך כזה זרם, כנראה שגם לא חצי.

zivo
14-05-23, 00:48
נדב,
1- מתי שהכננת עובדת, יש מצב שהאלטרנטור נותן זרם מירבי?
2- שהכננת לא עובדת, ראיתי מה כתבת, אבל לדעתי זה קצת חלקי ומסקנה נמהרת. השאלה לאיזה מתח נפרק המצבר ( שמנסים לטעון) ואיכות החוטים.
מבלי לפרוק מצבר יותר מדי, אני כבר ראיתי בטרופר ( זוג מצברים) טוען 80A, אין לי שום סיבה לחשוב שמצבר פרוק ( פחות מ 10v) לא יכול להגיע ל 90A.

בנוסף, צריך לקחת בחשבון שהטעינה היא לא הצרכן היחידי.
ואם החילוץ בלילה ומדליקים אורות? מכשיר קשר?
בקיצור יש עוד צרכנים.

חנן-ג'יפולוג
14-05-23, 08:15
לרוב, אנשים לא מאוד מודעים לזרם הטעינה של המצבר שלהם, כי לצערי, הפסיקו להרכיב ברכבים שעוני זרם. זה אביזר די מועיל, לטעמי. מאפשר לך להבין תוך כדי עבודה את רמת הSOC של המצבר. היה יכול לחסוך הרבה שעות מנוע של רכבים מטרטרים, מסריחים ומזהמים בחניוני לילה, לשווא. זה חזר ברכבים מודרניים בצורת נתון בסורק התקלות.
בילדותי, עם מצבר של 100א"ש בטרקטור, בפריקות עמוקות של המצבר, הייתי רואה על מד הזרם 25-30 אמפר לדקות ספורות ואז זה היה יורד לאמפרים בודדים. לא יודע לומר איזה אלט' היה שם.
בI10 פרקתי מצבר ומדדתי. היו 40 אמפר לדקות בודדות וזה ירד במהירות. מצבר לייפפו4. אלט' 110 אמפר. 3000סל"ד.

ehudzeelim
14-05-23, 08:29
מבלי לפרוק מצבר יותר מדי, אני כבר ראיתי בטרופר ( זוג מצברים) טוען 80A,

כמה אמפר האלטרנטור בטרופר?

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

zivo
14-05-23, 09:53
כמה אמפר האלטרנטור בטרופר?

Sent from my SM-J710F using Tapatalk
90-100 תלוי בדגמים.
אין לי מושג מה יש אצלי,

PW
14-05-23, 11:29
בילדותי, עם מצבר של 100א"ש בטרקטור, בפריקות עמוקות של המצבר, הייתי רואה על מד הזרם 25-30 אמפר לדקות ספורות ואז זה היה יורד לאמפרים בודדים.
'המזל הולך עם הטובים, בתנאי שהם נפגשים בחמש וחצי בבוקר על יד השטוצר של הכותנה'

edish
14-05-23, 12:25
האם יהיה נכון לחבר בוסטר בעת כינון?

אבי ביטר
14-05-23, 12:37
אין לי שום ידע טכני לתרום לדיון, חוץ מלספר שבכל העולם נהוג להרים קצת טורים בזמן הכינון, וגם הוסיפו את זה לאפליקציות ששולטות על מחשב הרכב כך שיתבצע באופן אוטומטי ( jscan, tyzer).

לא שזה טיעון עם משקל או משהו, אבל אני רק מניח את זה פה.

כולם טועים?
יכול להיות.

חנן-ג'יפולוג
14-05-23, 13:47
האם יהיה נכון לחבר בוסטר בעת כינון?


מעבר לרעיון הספציפי, שאני חושב שהוא לא נכון (בבוסטר יש מעט מאוד אנרגיה שיכולה לתרום לתהליך כינון), אני חושב שבגדול לא צריך לעשות כלום. כינון זה תהליך ישן ומוכח, והכול בסדר. לא צריך אמצעים נוספים מלבד שכל ישר בהפעלה.

סולי
14-05-23, 14:10
נכון ומדוייק.
@ אסף ,
אתה מעמיס את האלטרנטור להספק המכסימלי שלו במשך 30 שניות, ואח"כ במשך דקה, תלוי בכמה זמן אתה מכונן וכמה נפרק המצבר. זה לא שניות בודדות.
לגבי מי ששאל על עיבוי הכבלים של האלטרנטור, התשובה היא במפורש לא.
בהחלט יש מצב שההתנגדות של הכבלים האלו מצילה את האלטרנטור שעובד בזמן כינון.
(ומבלי לחטוף את הדיון לעבר השימוש בליתיום), לדעתי ההתנגדות של הכבלים, זה גם מה שמציל את מי ששם ליתיום כמצבר התנעה (ולא נזהר עם הפריקה).

ה-לא שלך יותר מדי החלטתי לטעמי, לא גיבית את ההמלצה שלך בעובדות רק הערכה והשערה.. בעוד שששדרוג המינוס והפלוס הראשיים ברכב הם המלצה מקובלת בתחום.

כמו שכתבת ניתן לכתוב שבהחלט יש מצב שלכבלים אין משמעות בהגנה על האלטרנטור...

מדוע התעלמת מההודעה שלי, גיביתי אותה בעובדות מהשטח, גם עם גל פריקה עמוקה וגם עם לייפו4 (למרות שזה לא הדיון אבל משכת לשם אז גם לזה נתתי דוגמא).

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

ehudzeelim
14-05-23, 14:20
אם ב-I10 של חנן עם אלטרנטור 110A, הזרם המקסימלי שמתקבל הוא 40A, ובטרופר עם אלטרנטור 90A הזרם המקסימלי הוא 80A, אז בעצם כל מקרה לגופו?, ב-I10 האלטרנטור לא מתאמץ בשום מצב וברכבים עם כננת שזרם הטעינה המקסימלי המתקבל הוא חצי ממה שהאלטרנטור מסוגל, אפשר לכנן באופן חופשי יחסית (מבחינת עומס על האלטרנטור) בסרק או לא בסרק, כי בזמן המנוחה האלטרנטור גם נח, וברכבים אחרים שהזרם המקסימלי מגיע למגבלות האלטרנטור כדאי להיזהר יותר.
אז כאמור זה משליך על השאלה אם לכנן בסרק או לא. במצב שבו האלטרנטור לא קרוב למגבלה שלו זה כנראה פחות משנה.
או שלא הבנתי כלום.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

סולי
14-05-23, 14:24
חושב שזה נכתב פה מספר פעמים, הרמת סלד עזורת בפינוי חום חשוב.

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

ehudzeelim
14-05-23, 14:26
כן ברור, פינוי חום חשוב, אבל אם האלטרנטור עובד בשליש הספק, פינוי החום פחות חשוב.
כלומר הדוגמה שניתנה בהתחלה של אלטרנטור מעלה עשן (לא ראיתי את הסרטון), לא בדיוק רלוונטית אם הוא לא במאמץ גבוה. זה מקרה שונה.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

סולי
14-05-23, 14:29
לאהבנתי... מישהוניסה לכנן עם i10?!

כי את זה פספסתי כנראה..

קשה לי להאמין שאלט 100 מספק עד 40

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

ehudzeelim
14-05-23, 14:31
לא לכנן.. אבל ראה תגובה #44,
אם זה הזרם המירבי שמתקבל בטעינה של מצבר פרוק, וזיו קיבל זרם שקרוב ליכולות האלטרנטור, ברור שאלה מצבים שונים מבחינת עומס חום על האלטרנטור.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

סולי
14-05-23, 14:33
ואם הייתה שם כננת שצורכת 200אמפר האלטרנטור לא היה מוציא יותר מ40?

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

ehudzeelim
14-05-23, 14:37
לא יודע, לכן הדגשתי שאני מדבר על דקת המנוחה בין הפעלה להפעלה, בזמן הזה האלטרנטור נח אם הוא טוען רק ב-40A, ולא נח אם הוא טוען ב-100A. על כל חצי דקת הפעלה של הכננת יש דקת מנוחה, זה משמעותי.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
14-05-23, 14:37
ככלל אצבע, אלטרנטורים נותנים בסרק כחצי מההספק הנקוב שלהם, אז אם מוסיפים ל40 אמפר הנ"ל משאבת דלק, מניפה, מחשבים וכו', מאוד יתכן שהאלטרנטור באותה סיטואציה היה על המגבלה שלו מבחינת הספק, אם הוא היה בסרק.

הוא לא היה בסרק כי ריחמתי עליו והרמתי סל"ד.

סולי
14-05-23, 14:54
כננת כידוע מושכת עד מאות אמפרים ממערכת החשמל של הרכב. בדרך כלל האלטרנטור לא יספק את מה שנדרש ומתח המצבר יירד.
באופן כללי לא מפעילים כננת חשמלית יותר מחצי דקה רצוף כדי שהכננת עצמה לא תתחמם, אבל גם כדי לאפשר למצבר להתאושש קצת בין הפעלה להפעלה.
מקובל להנחות לכנן עם טורים גבוהים כדי שהאלטרנטור יספק את הזרם לכננת. אני נוהג אחרת, זה עלה בדיון אחר ואסביר למה.

נתחיל במספרים. הכננת מושכת במקסימום כ 400 אמפר. מרגישים את המאמץ שלה כשהיא מאטה ובקושי זזה, זה בדרך כלל יקרה בתחילת משיכה.
האלטרנטור ברכב דיזל אופייני מוציא סביב 100 אמפר. רגע. הוא לא באמת מוציא את הזרם הזה - אלא כאשר הסלד מירבי. בסרק הוא מוציא חצי מזה ולכן נותנים גז כשמכננים, נכון?
עכשיו תסתכלו על החיווט שבין האלטרנטור למצבר. המוליכים לא עבים כמו מה שבין המצבר למתנע או לכננת. כלומר הם לא יכולים לשאת זרם גבוה לאורך זמן רב. וזה הגיוני כי בפרופיל עבודה רגיל אנחנו מתניעים, המצבר מתרוקן קצת, מתחילים בנסיעה ובה רוב הזמן אנחנו לא בסלד גבוה ואז המצבר נטען לאט ומעט חזרה. כלומר חוץ מאולי בדקה הראשונה של הנסיעה האלטרנטור לא מוציא למצבר את הזרם המירבי ואפילו לא קרוב לזה. המוליכים של מערכת הטעינה כמעט ולא רואים זרם גבוה ובטח לא לאורך זמן.
ומצברים רגילים גם לא אוהבים להיטען בזרם גבוה ליותר מזמן קצר מאוד. וגם זה מסתדר עם פרופיל העבודה הרגיל של הרכב.
אבל כשמפעילים כננת כאמור אנחנו כן דורשים ממערכת החשמל של הרכב זרם גבוה מאוד. והפרקטיקה של להרים סלד כדי שהאלטרנטור יספק את האנרגיה הזו - מאפשרת לאלטרנטור להוציא את הזרם הגבוה שלו ומזרימה דרך המוליכים של מערכת הטעינה את הזרם הזה - אבל לא לזמן קצר כמו בפרופיל העבודה שהמערכת מתוכננת לו, אלא לאורך דקות ארוכות של כינון ובאופן רצוף. גם המצבר מצידו נטען בזרם גבוה של עשרות אמפרים ושוב, לא לזמן קצר אלא לדקות ארוכות.
מי שיפעיל כך כננת למשך כמה דקות יהיה שהמוליכים של האלטרנטור מתחממים מאוד וגם המצבר עצמו מתחמם.

לכן אני משאיר את המנוע בסרק. האלטרנטור יכול להוציא אולי 50 אמפר ולמצבר מגיע רק חלק מזה. הפעלת כננת בעומס מלא היא לא ארוכה בזמן החילוץ אבל בכל זאת אני מקפיד על חצי דקה משיכה דקה מנוחה. המצבר מתרוקן. אבל כמות האנרגיה הגדולה מהמצבר לכננת עוברת במוליכים יחסית גדולים, ולעומת זאת במערכת הטעינה עוברת כמות אנרגיה קטנה יותר. מה שצרכתי במשך חצי דקה מתמלא רק באופן חלקי בדקה מנוחה אבל מתמלא. אחרי הכינון אני משאיר את הרכב מונע בסרק עוד כמה דקות כדי לאפשר למצבר להיטען עוד.
השורה התחתונה היא שבדרך הזאת המצבר סובל פחות מטעינה בזרם גבוה, כל מערכת הטעינה רואה פחות זרמים גבוהים וחום כתוצאה מכך.
האם נכון כך או אחרת? לא בטוח. כך אני נוהג.

אסף.

המוליכים אולי לא עבים .. אבל למדנו פה שגם לאורך יש משמעות. (:

בכל מקרה אם אני כחובבן מנסה לסכם את הדיון,
אם קנית מצבר יקר ... ואתה מרחם עליו תכנן בסרק (כמו אסף)

אבל אם באת לעשות את העבודה ובאמת לכנן ממצב קשה, תוסיף סלד, זה אולי פחות בריא למצבר אבל עדיף בזמן פעולת הכינון, הסלד הגבוה מסובב הכל מהר יותר ודווקא עוזר לשמור על איוורור נאות לאלט בפרט ולתא המנוע ככלל (כמו שאר העולם)

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

zivo
14-05-23, 19:08
ה-לא שלך יותר מדי החלטתי לטעמי, לא גיבית את ההמלצה שלך בעובדות רק הערכה והשערה.. בעוד שששדרוג המינוס והפלוס הראשיים ברכב הם המלצה מקובלת בתחום.

כמו שכתבת ניתן לכתוב שבהחלט יש מצב שלכבלים אין משמעות בהגנה על האלטרנטור...

מדוע התעלמת מההודעה שלי, גיביתי אותה בעובדות מהשטח, גם עם גל פריקה עמוקה וגם עם לייפו4 (למרות שזה לא הדיון אבל משכת לשם אז גם לזה נתתי דוגמא).

Sent from my SM-G781B using Tapatalk
סולי,
לא התעלמתי, פשוט ניסיתי לא לגנוב \ להסיט את הדיון. אבל מאחר שפנית אלי במפורש, אני אנסה לענות.

בסופו של יום המערכת של הטעינה (כבלים ומצבר) זו מערכת עם התנגדות קטנה ביותר (חלקי אוהם) שעובדת בהספקים מאוד חזקים.
בכל הדיונים של החלפת מצבר ראשי למצבר ליתיום, בזמן שכולם היו מרוכזים במצברים, אני כל הזמן נסיתי להעלות את החשש מה יקרה למערכת החשמל \ טעינה ברכב. החשש שלי היה מההתנהגות של ליתיום בזמן טעינה (למשל ההתנגדות הפנימית הנמוכה של ליתיום).

מבלי להכנס ליותר מדי תאוריה, ברכב (מתח נמוך, 12V) להתנגדות של המוליכים יש תפקיד חשוב בתכנוני השרידות של המערכות.
שיש לך 12V, אז אם יש בחוטים התנגדות של חצי אוהם, זה אומר שגם אם הצרכן מקצר, הזרם לא יעבור 24A.
הרבה מערכות ברכב, שורדות הרבה תקלות (ושטויות שאנחנו עושים) בזכות התובנה של מתח נמוך והתנגדות מובנת.
שנים של אבולוציה, המערכות של הרכב תוכננו ונבנו עבור מצבר עופרת. ליתיום שונה מעופרת - עקומת הטעינה שונה, מתחי הטעינה שונים, ההתנהגות של מצבר טעון שונה (עופרת ממשיך להזרים זרם, ליתיום מפסיק) וכו'.
חנן למשל, משקיע הרבה תשומת לב לטורים בטעינה ראשונה למצבר ריק, הוא התקין הרבה ניטורים נוספים, הוא עם מודעות (מה למשל לעשות אם מצבר ליתיום, ללא BMS, נפרק נמוך מהמתוכנן).
לדעתי הפרוייקטים שעשיתם \ תיארתם, עובדים ושורדים בזכות זה שאתם לא לוקחים את המערכת לקצה המעטפת. חלקכם במודע ושליטה, וחלקכם לא במודע, וזו רק שאלה של זמן עד שתגלו :-(
שאנחנו מדברים על מצברים שנפרקים נגיד עד 10V, וטעינה שמגיעה ל 14.2V ואנחנו רוצים לראות זרם טעינה של נגיד 50A , אנחנו מדברים על פחות ממאית (1/100) של אוהם. מאחר וההתנגדות הפנימית של המצברים (ליתיום ועופרת, תקינים) נמדדת באלפיות אוהם, מה שבעצם קובע את זרם הטעינה זו ההתנגדות של המעגל כולו (כנראה, למרות החששות שלי, לכן בשלב הזה הפרוייקטם האלו שורדים).
קורוזיה, מגע קצת רופף, וטעינה נחלשת לערכים אפסיים, אבל מהצד השני, בהחלט יש מצב, ששיפור של ההתנגדות (אפילו בעשירית אוהם), ומצבר קצת יותר חזק, והאלטרנטור הולך.
החלפה של הכבל, יכולה לעשות את ההבדל בין אלטרנטור ששורד שנים, לבין אלטרנטור שישרף במקרה קיצון הראשון (נגיד מצבר גדול יותר או מסוג אחר, או סתם פריקה עמוקה יותר).
אני לא אומר שזה לא אפשרי, אני רק מנסה להגיד שעם ציוד המדידה שיש לנו (מתי פעם אחרונה כיילת את הרב מודד שלך?), אם המשפטים הכללים "אני החלפתי מצבר וזה עובד" ( איזה מצבר? איזה כבלי? לכמה פרקת אותו? איזה אלטרנטור? איזה מערכת טעינה?), עם הידע שיש לנו... זה לא מספיק.
עובדה שנדב מדווח על זרם טעינה אחד, אני על שני, וחנן על שלישי, ולאף אחד בדיון הזה אין את הכלים להסביר למה בכל רכב רואים את מה שרואים.

שמשחקים עם איזה משאבה, או לד-בר הכי גרוע, שורפים פיוז. זה זול וזה לא מסוכן.
שמתעסקים במערכת הטעינה, ומשנים רכיבים משמעותיים כמו סוג המצבר, ואפילו לא מבינים את התפקיד של הכבל ( מעבר להולכה בלבד), ולא מבינים את החישובים של הייצרן, אני חושב שזה מסוכן.
במקרה הטוב זה יקר, במקרה הפחות טוב זה פוצע והורג.
שאני "משחק" אם דברים שאני לא מכיר, אני מנסה לגדר את הסיכון, תמיד לחשוב מה יקרה אם הכל יקרוס. אני יכול לעמוד בזה? או לא?.

אם יש ספק, אז אין ספק. תחשוב כמה המשפט הזה חכם.
My two cents

אם אתה רוצה לפתח את הנושא בבקשה תפתח שרשור נפרד.

asafk
14-05-23, 19:14
דברים חשובים. ואני מזכיר שהעלינו אותם כשהתלבטתי מה יעשה מצבר אופטימה למערכת הטעינה הקשישה בקמפר.
אבל זה לא דיון על ליתיום או על מערכות טעינה משודרגות (יש לקנות להיילקס שלי אלט' 150 אמפר אטום למים אם מדברים על שידרוגים), אלא על איך נכון להפעיל כננת במערכת חשמל סטנדרטית קונבנציונלית.

אסף.

סולי
14-05-23, 19:46
תודה על התשובה המעמיקה.

כאמור הנושא לא מדבר על ליתיום כראשי, ייתכן וזה שווה נושא שרשור נפרד (כבר פתחתי אחד)

אבל שדרוג המוליכים כן רלוונטי לנושא השרשור, כל אלו שהוציאו פה מדריכים .. טועים? או מתעלמים ממשהו? וממליצים של שדרוג שהןא בפוטנציה יגרום לנזק לאלט?
שים לב שהמדריכים בתוצאות החיפוש מגיעים מעולם השטח, אודיו, וואןלייף .. סתם כתחזוקה וצעד מונע..... וכו'... הם די כללים ולא מתייחסים לבעיתיות בנושא עם רכב כזה או אחר...

אני תמיד חשבתי שהיצרנים מחשבים את הסנט ולכן לא עובדים עם מוליכים גדולים.
https://www.google.com/search?q=3+big+upgrade&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=visn&sxsrf=APwXEdc2zzj_MnHqUMDqfMMX4yrBBLNClw :1684082499864&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=2ahUKEwi92rSZoPX-AhWZyLsIHQQKAxUQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=360&bih=667&dpr=3#ip=1

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

zivo
15-05-23, 15:40
אסף,
נחזור לדיון המקורי.
מעבר לתחושות בטן, האם מדדת זרמים בזמן ארוע כינון?
האם אתה יודע להגיד מה זרם הטעינה בסרק ( בזמן כינון של כמה דקות, שהמצבר מתחיל להתרוקן)?
מה קורה לזרם שאתה מעלה טורים ל 1500? מה קורה למתח?
אולי כל הגישה שלך נשארת ברמת התאוריה ( כלומר הבדל זניח בעוצמת טעינה).
אם זה המקרה, ובהתייחס לאמירה של חנן על קרור טוב יותר שהסלד עולה, אולי הפרקטיקה הנהוגה של לעלות קצת טורים נכונה?

אתה מוזמן באיזה חמישי בערב למפגש בברוש, יש שדה גדול ועץ חזק, נקשור לעץ ונבדוק.
ציוד מדידה - צבת לזרם, מד מתח, מד טמפ' לייזר, עלי.
בשר ושתיה על הקהל.

נדב42
15-05-23, 16:24
האם יהיה נכון לחבר בוסטר בעת כינון?לא.
ייתכן שתזדקק לו במצב טעון מיד אחרי הכינון ...

(מנסיון, וגם מהיכרות אישית עם אחד מרפי...)

asafk
15-05-23, 19:07
זיו. כתבתי שאני לא יודע מה הזרמים.
וההזמנה נרשמה. מקסימום במפגש קיץ (עוד חודש וחצי או משהו כזה)

אסף.

-->