PDA

צפייה בגרסה מלאה : מתלים לדיסקברי 1



כרובי
17-05-23, 13:10
אני יודע, אני יודע - יש דיונים קודמים בנושא, אבל רובם ישנים ולא מצאתי תשובה ממוקדת מספיק בשבילי (אולי גם אין כזו..)

לפני 15 שנים היה לי דסקברי דומה לזה שיש לי היום - 97' 3 דלתות. ההוא היה עם EDC והנוכחי בלי, שזה דיי דומה לעייר צעיר מול חמור מזדקן - שניהם חמורים רק אחד מהם עם יותר מרץ.

מה שכן - הדיסקברי של אז היה עם קפיצים ובולמים מקוריים ויכולת הגיהוץ שלו בשטח היתה מופלאה. הנוכחי הוא ככל הנראה עם הקפיצים המקוריים, אבל מישהו בהיסטוריה שלו, שם לו בולמים של britpart או bearmach - לא זוכר כרגע כי אני לא ליד הרכב, שפשוט לא קרובים ביכולת הגיהוץ שלהם למה שאני זוכר (יש מצב שהם HD או ברמת קשיחות גבוהה ולא לא תקינים).

מבחינת הגבהה - הרכב לא מוגבה ובגדול גם אין לי שאיפות כאלו, למרות ש 2 אינצ' יכולים להיות נחמדים ואנחנו לרוב מטיילים בו 2 מבוגרים + 2 ילדים עם ציוד מלא.

אני מאוד מתלבט אם לחפש או לקנות בולמים מקוריים רגילים, או לחפש אלטרנטיבות טובות וסבירות במחיר כמו טרהפירמה.

השאלה היא מה כדאי להלביש על הרכב - מקורי, בולמים אחרים של britpart או bearmach מסוג מסויים או למשל של טרהפירמה?
ואם טרהפירמה או קיט אחר - אז איזה קיט יהיה רך , בהנחה שאני מחפש חיים נוחים ועגולים שלא יעיפו לי סתימות מהשיניים...

אם יש חברים עם ניסיון חיובי או שלילי מכל מיני נסיונות קודמים - גם יעזור.

איל מ
17-05-23, 16:50
לא ניסיתי את טרה פירמה,
אבל מהרבה שיטוטים ברשת, עולה תמונה לפיה הם דומים מאוד (אולי זהים?) לבריטפארט.
ממה שהתרשמתי, יש הרבה גולשים שמתארים רכב קשה כמו בטון (אני יודע. בולמים עובדים יחד עם קפיצים).
דווקא המשתמשים שמבסוטים, מצטיירים ככאלו ללא הרבה נסיון. (במילים מכובסות- אני לא סומך עליהם).

asafk
17-05-23, 17:00
טרפירמה זה מותג, לא יצרן. אני משתדל להימנע ממותגי מדבקה.
קפיצים ישנים לא רק שלא מגביהים אלא גם שוקעים, ואז אתה מאבד מהלך סגירה.
לכן כמובן הדבר הנכון הוא לנשום עמוק ולהרכיב או סט חדש מקורי (למיטב ידיעתי ולפני מספר שנים ב'המזרח' היו עדיין במלאי גם קפיצים וגם בולמים) או סט הגבהה שמכוון לנוחות כמו אולדמן.
המקורי יהיה זול יותר לרוב.

אסף.

כרובי
18-05-23, 13:19
די מצחיק אני חייב לציין...

what is the best suspention kit for landrover discovery 1 tdi300


ChatGPT
As an AI language model, I don't have real-time access to the latest products or updates. However, I can provide some general guidance on suspension kits for the Land Rover Discovery 1 Tdi300 based on information available up until my last update in September 2021.


When it comes to choosing a suspension kit for your Land Rover Discovery 1 Tdi300, there are several factors to consider, such as your driving preferences, budget, and desired performance characteristics. Some popular suspension kit brands known for their quality and performance in off-road applications include:


Old Man Emu (OME): OME offers a range of suspension kits specifically designed for Land Rover vehicles. Their kits are renowned for their durability and off-road capabilities.


Bilstein: Bilstein manufactures high-performance suspension components and complete suspension kits. Their kits often provide improved handling and increased off-road capability.


Terrafirma: Terrafirma specializes in Land Rover suspension upgrades and offers a variety of kits tailored for different applications, including off-roading.


ARB: ARB is another reputable brand known for its off-road products. They offer suspension kits that provide improved ride quality and performance on and off the road.


It's important to research and compare the features, specifications, and customer reviews of different suspension kits to determine which one best suits your needs and preferences. Additionally, consulting with Land Rover enthusiasts or professionals who have experience with suspension upgrades can provide valuable insights and recommendations based on their personal experiences.









User
so if i travel with my landrover discovery 1, wuth two adults and two children, and interested in soft suspention with 2 inch
lift, which kit has the best recomendations?


ChatGPT
Based on your requirements for a soft suspension with a 2-inch lift and considering your travel needs with two adults and two children, the Old Man Emu (OME) suspension kits are often recommended for Land Rover Discovery 1 vehicles. OME has a reputation for manufacturing high-quality suspension components that provide a balance between comfort and off-road performance.


Specifically, you can look into the Old Man Emu Nitrocharger Sport Suspension Kit. This kit is designed to provide a comfortable ride both on and off-road while offering a 2-inch lift. It includes components such as springs, shocks, and other necessary hardware for a complete suspension upgrade.


Another option worth considering is the Terrafirma 2-inch lift suspension kit. Terrafirma specializes in Land Rover suspension upgrades and offers a range of kits tailored to different needs. Their kits often provide a good balance between comfort and off-road capability.


However, it's essential to note that personal preferences can vary, and the best suspension kit for you ultimately depends on your specific requirements and budget. It's always recommended to reach out to Land Rover enthusiasts, professionals, or reputable Land Rover forums to get feedback and recommendations based on their experiences with similar setups. They can provide valuable insights and help you make an informed decision based on real-world usage scenarios.









User
what are the bad reviews about terrafirma?


ChatGPT
As an AI language model, I don't have access to real-time data or customer reviews. However, I can provide you with some common criticisms or concerns that have been mentioned by some users regarding Terrafirma suspension kits for Land Rover vehicles. It's important to note that these criticisms may not apply to all users and individual experiences can vary.


Ride Quality: Some users have reported that Terrafirma suspension kits can provide a stiffer or harsher ride compared to the stock suspension. This can result in a less comfortable driving experience, especially on paved roads or for daily commuting.


Durability: There have been occasional reports of durability issues with certain Terrafirma suspension components. Some users have experienced premature wear or failure of shocks, springs, or other components within the kit.


Installation Difficulties: A few users have mentioned difficulties during the installation process, such as poor fitment or compatibility issues with other aftermarket parts or accessories. This can result in additional time and effort required for proper installation.


Customer Support: There have been occasional complaints about customer support and response times from Terrafirma. Some users have expressed frustration with getting timely and satisfactory assistance when encountering issues or needing technical guidance.


It's important to consider that these criticisms may represent a minority of users, and many others may have had positive experiences with Terrafirma suspension kits. It's always recommended to research and read a variety of customer reviews and consult with Land Rover experts or professionals before making a final decision on which suspension kit to choose.









User
and what about the original landrover suspention?


ChatGPT
The original Land Rover suspension is designed to provide a balance between on-road comfort and off-road capability. Land Rover puts a significant amount of engineering and testing into developing the suspension systems for their vehicles, including the Land Rover Discovery 1. The stock suspension is designed to handle a variety of terrains and provide a comfortable ride for everyday driving.


Here are some key points regarding the original Land Rover suspension:


Comfort: Land Rover suspensions are often tuned to provide a smooth and comfortable ride, especially on paved roads. The suspension is designed to absorb bumps and vibrations, providing a relatively refined driving experience.


Off-Road Capability: Land Rover vehicles, including the Discovery 1, are known for their off-road prowess. The stock suspension is engineered to handle rough terrains, uneven surfaces, and challenging off-road conditions. It offers sufficient wheel articulation and ground clearance to tackle various obstacles.


Quality and Reliability: The original Land Rover suspension components are manufactured to meet the brand's quality standards. Land Rover focuses on durability and reliability to ensure that the suspension system can withstand demanding conditions.


OEM Compatibility: One advantage of sticking with the original Land Rover suspension is that it is designed to work seamlessly with other vehicle systems and components. There is less risk of compatibility issues that may arise when installing aftermarket suspension kits.


While the original Land Rover suspension is generally well-regarded, some owners may opt for aftermarket suspension upgrades to enhance specific aspects of performance, such as increased ground clearance, improved load-carrying capacity, or enhanced off-road capabilities. It ultimately depends on your specific needs and preferences for your Land Rover Discovery 1.

נמרוד
18-05-23, 16:13
האלגוריתם הסודי של ChatGPT:

- "נכון, לא נכון, חרטט בבטחון"

boaz avrahami
18-05-23, 22:37
זה בקלות יכול להחליף את רוב החברים באתר


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

כרובי
19-05-23, 07:47
זה בקלות יכול להחליף את רוב החברים באתר


Sent from my iPhone using Tapatalk Proלא ממש.
ניסיתי לעצבן אותו ולא הצלחתי.. [emoji1]

שאלה נוספת - ל britpart יש במדרג המוצרים שלהם קפיצים ובולמים ששווים משהו, או שחבל על הכסף?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

nickya
22-05-23, 18:20
ברמך לא קיימים יותר - RIP

הבולמים והקפיצים של טרפירמה בסדר גמור למרות שהם מיוצרים בסין ובקרת האיכות בהתאם
אני מניח שהמצב דומה מאוד עם המוצרים הממותגים של בריטפארט (אגב בריטפארט היא הבעלים של אולמייקס וטרפירמה)
המשווקים (גם הישראלים וגם האנגלים) מכבדים אחריות והשירות סה"כ מעולה

בריטפארט משווקים גם OME (בין השאר) תחת מקטים שלהם - תוכל למצוא את הכל בקטלוג שלהם (https://www.britpart.com/contentfiles/Britpart_Accessories_Catalogue_4.pdf?noc ache=1)

יש לי ניסיון מצוין עם בולמי KONI HEAVY TRACK והיבואן בישראל מאוד שירותי ונחמד
קפיצים "רכים" יש לKING האוסטלרים (ספציפית המקטים KRFR-03T + KRRR-04HDT) וגם היבואן שלהם מאוד נחמד ושירותי

143669

כרובי
22-05-23, 18:52
תודה רבה. בודק [emoji1317]

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Raccoon
22-05-23, 21:54
קפיצים "רכים" יש לKING האוסטלרים (ספציפית המקטים KRFR-03T + KRRR-04HDT) וגם היבואן שלהם מאוד נחמד ושירותי

143669

היבואן של קינגס שאתה מדבר עליו כבר לא קיים לצערי.

Sent from my LM-V450 using Tapatalk

nickya
23-05-23, 09:08
היבואן של קינגס שאתה מדבר עליו כבר לא קיים לצערי.

Sent from my LM-V450 using Tapatalk

[emoji853]


Sent from my iPhone using Tapatalk

כרובי
28-05-23, 12:57
טרפירמה זה מותג, לא יצרן. אני משתדל להימנע ממותגי מדבקה.
קפיצים ישנים לא רק שלא מגביהים אלא גם שוקעים, ואז אתה מאבד מהלך סגירה.
לכן כמובן הדבר הנכון הוא לנשום עמוק ולהרכיב או סט חדש מקורי (למיטב ידיעתי ולפני מספר שנים ב'המזרח' היו עדיין במלאי גם קפיצים וגם בולמים) או סט הגבהה שמכוון לנוחות כמו אולדמן.
המקורי יהיה זול יותר לרוב.

אסף.


בבדיקה במזרח - אין יותר קפיצים בולמים שנשארו מאחור..

נמצא פתרון אחר.

ehudzeelim
28-05-23, 15:22
Sent from my SM-J710F using Tapatalk

Saar
31-05-23, 14:17
אני עם בולמים של טרהפירמה ספורט (או משהו כזה, העבים יותר :) ), קפיצים של קינג.
סהכ מרוצה.

כרובי
17-06-23, 20:18
טוב, אחרי התלבטויות וחפירות ובשקלול של כל מיני המלצות, הזמנתי קיט שנקרא prosport של טרהפירמה, עם הגבהה של שני אינצ'.
מבין 3 דרגות העומס הזמנתי את ה light load TF207. עלות כולל משלוחה והכל כ 4000 ש"ח (עוד לא הבנתי איך עניין המכס עובד כאן - יום עסל יום בצל).

בכל מקרה אחרי שהקיט הגיע החלפתי את הקיימים בחדשים בחנייה לבדי. הג'ק שהיה לי התקלקל והייתי צריך לעבוד עם הג'ק של הרכב הפרטי - פשוט סיוט. הבולמים שירדו מהרכב היו כבר ממש בסוף חייהם, מה שהסביר את חווית הנסיעה המפוקפקת לאחרונה.

אחרי ההחלפה ומחווית הנסיעה בשתי נסיעות מבחן עד כה - הקיט עובד בדיוק - כמו מה שחיפשתי, לא רך מדי ולא קשה מדי.. הבולמים עושים עבודה מצויינת, כניסה למהמורות במהירות גבוהה לא מאיימת לפרק את הרכב ועבודת הריסון של הבולמים ממש ממש בולטת וטובה. יש גם הגדלה של מהלך הגלגל, ולא היה צריך לערוך שינויים נוספים בצינורות בלם או משהו אחר.
הרכב עלה ב 4 ס"מ בערך בכל גלגל (צד נהג גבוה במעט בגלל הקפיצים המעט יותר ארוכים) - זה לא שני אינצ' (אולי בגלל שיש ציוד ברכב) אבל העלייה בגובה מורגשת.

אשתדל להכניס כאן כמה דיווחים על הקיט בחודשים הקרובים כדי שיהיה למעקב. בינתיים נראה ומרגיש טוב.

144071144070

מוטי ג.
17-06-23, 20:38
רגע... היו לך כוונות למכור, לא?

Sent from my SM-N986B using Tapatalk

כרובי
17-06-23, 21:12
רגע... היו לך כוונות למכור, לא?

Sent from my SM-N986B using Tapatalkהיו ואינן [emoji1]

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

ehudzeelim
17-06-23, 23:00
זה ה-DR של הג'יפים, איזה למכור..

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

מוטי ג.
17-06-23, 23:03
יש הבדל אחד גדול מול ה dr , ה lr לא סוגר מתלה בנחיתה, הוא מלכתחילה לא ממריא [emoji1787]

Sent from my SM-N986B using Tapatalk

GodsFather
18-06-23, 18:56
https://youtube.com/shorts/g5r1YV8kdqs?feature=share


Sent from my HD1903 using Tapatalk

כרובי
08-03-24, 12:40
פתאום אני קולט שעברו כבר 9 חודשים מאז שהחלפתי את המתלים ..

עבר הרבה על כוחותינו מאז, ובגלל המצב והמילואים הארוכים הדיסקו בעיקר עומד.

יכול לומר שאחרי כמה נסיעות עם הסט של טרהפירמה בשטח, בסה"כ אני דיי מרוצה. כמו חרבון טוב - לא קשה מדי ולא רך מדי :)

מה שכן, נראה שהחלק הטוב במתלים הוא הבולמים, ויש מצב שהאחוריים יגלו בהמשך סימני שקיעה.

ימים יגידו.

-->