צפייה בגרסה מלאה : קראתם בעיתון שצריכת האנרגיה ברכב חשמלי בימים החמים האלה גדלה ב30%?
חנן-ג'יפולוג
14-08-23, 06:52
הנהנו בנימוס ומחקו את השטות מהזכרון. גנבו לכם חמש דקות מהחיים.
כן, יש בזה גרעין של אמת. אם תניעו רכב בטמפ' סביבה של 40 מעלות, תפעילו קירור על רמה מקסימלית, תסעו חמש דקות ותכבו, צריכת החשמל תהיה אכן גבוהה מהרגיל.
אין לזה שום קשר למציאות. במציאות הרכב מתקרר תוך דקה שתיים ואתה מוריד את רמת הקירור לרבע כי אחרת תקפא למוות. במציאות אתה נוסע בבוקר, בערב, בלילה, וגם ביום, ובממוצע אתה לא ב40 מעלות. לא בישראל. במציאות צריכת האנרגיה ברכב שלי, מאז שקניתי אותו ועד היום, קיץ, סתיו, חורף ואביב, נעה באיזור ה17-18קוט"ש למאה ק"מ.
הדבר היחיד שניתן לקחת מהשטות זה שאם יש לכם השבוע נסיעה חריגה שכל כולה היא קרית-שמונה-אילת על כביש 90, עם חמישה נוסעים ברכב ב2 בצהריים? תכננו להאריך בכמה דקות את העצירה לטעינה.
מעבר לאירוע איזוטרי כנ"ל אין לזה שום משמעות.
אתה כנראה לא נוסע הרבה זמן במרכז.
רכבים חשמליים זוחלים בתנועה איטית בחום הזה במשך שעות כמו כולם.
בחוץ 40 מעלות מחושב עומס.
הכביש מתחת מקרין ב-70 מעלות בקלות.
יחד, יש air fryer משולב עם גריל מלמטה..
זה נכון בכביש 4/2, ונכון לקטעים בכביש 6.
אז אני לא יודע להגיד מה זה עושה לצריכה, אבל בהחלט אנשים נסעו זמן לא מבוטל בטמפ חריג בימים האחרונים.
כשהרכב עומד במקום המיזוג צורך בערך אחוז סוללה בשעה. בוא נגיד בחום גהינום 2% בשעה, זה עדיין מעט מאוד.
תיאורטית דווקא מהירות בין עירונית מעלה את צריכת החשמל למיזוג (ביחס לפקקים) כי יש יותר הסעה על מעטפת המכונית, תחשוב מצב טורבו בתנור אפייה.
היה שם גיבוב מביך של שטויות, לא מתאים למי שחתום על הכתבה הזו...
הסעה על המעטפת מורידה טמפ, לא מעלה אותה.
טורבו בתנור זה סירקולציה של אויר חם במקום סגור, זה מצב שונה.
ממה שחנן כתב בעבר, קירור הסוללה הוא האירוע, לא?
וכאן, השינוי ביחס לסטנדרט הוא נסיעה איטית מתמשכת מעל משטח חם מאד, יחד עם טמפ גבוה.
הסעה על המעטפת מורידה טמפ, לא מעלה אותה.
חולק עליך..
בהינתן הפרשי טמפרטורות, הסעה על המעטפת מגבירה את מעבר האנרגיה דרכה (ביחס להולכה).
במקרה של אוטו ממוזג האנרגיה הזו נכנסת מהחוץ דרך המעטפת אל תוך האוטו.
יותר הסעה משמעה מעבר אנרגיה יותר מהיר אל תוך האוטו.
חנן-ג'יפולוג
14-08-23, 09:24
לדיון הזה אין לו כל משמעות אופרטיבית, מעבר לתובנות טרמו-דינמיות שמי שיפתח ראש יוכל להנות מהן.
הרכב יהיה מחובר לעמדה בלילה. בקור ובחום, וכלום לא משתנה.
אני מאלה שנוסעים הרבה. יש שיגידו המון. פי 4 מהממוצע. עד לא מזמן עבדתי בהרצליה וצלחתי פקקים פעמיים ביום, בכל תנאי. תיאורטית הייתי אמור להיות מהיותר מאותגרי אנרגיה.
אפילו בנסועה שלי, הספק הטעינה מוגדר למינימום ויעד הטעינה ל60 אחוז, וזה מספיק מעל הראש. הSOC של הסוללה נע בנורמלי בין 40 ל60%. לטמפ' אין השפעה מעשית על זה, או על שום דבר אחר.
אני מאלה שנוסעים הרבה. יש שיגידו המון. פי 4 מהממוצע. עד לא מזמן עבדתי בהרצליה וצלחתי פקקים פעמיים ביום, בכל תנאי. תיאורטית הייתי אמור להיות מהיותר מאותגרי אנרגיה.
.
זו השורה התחתונה החשובה. לדעתי.
בימים האחרונים יש גל חום חריג מתמשך.
תנאי הסביבה אינם סטנדרטיים.
אם אתה אומר שזה עדיין בתחום שלא אמור להשפיע, זה העניין.
יצאנו אתמול ב12 בצהריים מהמרכז לאילת
התחלנו ב36 מעלות, סיימנו באילת עם 46 מעלות.
האיוניק 5 גמעה 85 אחוז סוללה, ממוצע של כ-5.6 ק''מ לקוט''ש - הממוצע הרגיל שלנו בחודשים האחרונים.
Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
בינעירוני זה לא עירוני בחשיפה לחום.
דוגמא,
רכב אוטומטי בצהריי היום בזחילה של שעתיים במרכז.
חם מאד באויר, האספלט רותח.
הגיר האוטומטי הדליק נורת חום.
אין באמת מאמץ, זוחלים בתקק.
יש הקרנת חום גדולה מאד מהאספלט למעלה למכלולים של הרכב.
בנסיעה איטית זה כמו שווארמה שחשופה לתנור בצד אחד כל הזמן.
הדלתא היא בין עמידות המכלולים/טווח הפעולה ביחס לטמפ הסביבתי.
אין שאלה שרכב חשמלי זה נפלא ומושלם דווקא בעיתות כאלה: קופסא מתנייעת עם מזגן חשמלי מצויין, ללא מנוע וגיר שמחממים את עצמם לדעת בפקקים הלוהטים.
אתמקד ברשותכם בדיון התרמודינמי, רק משום שחם כל כך וצריך למלא את האתר בתעבורה פסוידו טכנית קלילה.
אין דין התחממות הגיר כדין התחממות פנים הרכב:
פנים הרכב קר יותר מהחוץ, החום עובר פנימה דרך המעטפת. כשיש זרימת (הסעת) אויר על המעטפת החום עובר פנימה מהר יותר.
פנים הגיר חם יותר מהחוץ. החום עובר החוצה דרך המעטפת והקולר גיר אם יש. כשיש זרימת אויר על המעטפת והקולר, החום יוצא מהר יותר. וכשאין זרימת אויר החום יוצא לאט יותר ולכן הגיר מתחמם.
מסקנה: בנסיעה בין עירונית הגיר יתחמם פחות אבל תא הנוסעים יותר. ובפקק להיפך, הגיר יתחמם יותר ותא הנוסעים פחות.
אגב אני לא רואה סיבה למה שהאספלט העירוני יהיה חם יותר מהבין עירוני. אם כבר אז בעירוני יש יותר צל, הן מהבנינים והן מהמכוניות הצפופות יותר.
ehudzeelim
14-08-23, 14:31
[LIST]
פנים הרכב קר יותר מהחוץ, החום עובר פנימה דרך המעטפת. כשיש זרימת (הסעת) אויר על המעטפת החום עובר פנימה מהר יותר.
[*.
פה לדעתי יש לך טעות, מכיוון שמעטפת הרכב, הפח עצמו, חם יותר מהסביבה, הן הפנימית והן החיצונית, כתוצאה מקרינת השמש הקייצית, גם כשהמזגן פועל. לכן מפל האנרגיה הוא בשני כיוונים: מהפח אל החוץ ומהפח אל הפנים. הגרדיאנט בכיוון הסביבה החיצונית גדול יותר בזמן נסיעה, לכן הפח יתקרר יותר בזמן נסיעה (כי התחממות הפח מהקרינה זהה כשהרכב עומד או נוסע, אבל עובי שכבת הגבול קטן יותר).
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
אין שאלה ש
אגב אני לא רואה סיבה למה שהאספלט העירוני יהיה חם יותר מהבין עירוני. אם כבר אז בעירוני יש יותר צל, הן מהבנינים והן מהמכוניות הצפופות יותר.
הטמפ זהה לאספלט חשוף לשמש במידה זהה.
העניין הוא החשיפה והסעת החום עי האויר.
בעירוני אין את אפקט הצינון של מנהרת האויר שעוברת מתחת לרכב.
כמו רדיאטור עם ובלי מאוורר.
פה לדעתי יש לך טעות, מכיוון שמעטפת הרכב, הפח עצמו, חם יותר מהסביבה, הן הפנימית והן החיצונית, כתוצאה מקרינת השמש הקייצית, גם כשהמזגן פועל. לכן מפל האנרגיה הוא בשני כיוונים: מהפח אל החוץ ומהפח אל הפנים. הגרדיאנט בכיוון הסביבה החיצונית גדול יותר בזמן נסיעה, לכן הפח יתקרר יותר בזמן נסיעה (כי התחממות הפח מהקרינה זהה כשהרכב עומד או נוסע, אבל עובי שכבת הגבול קטן יותר).
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
מעניין. אז יש פה אפקטים מתחרים.
טוב אפשר לחפור עוד על ההבדלים בין השמשות לבין הפח מבחינת בידוד והתחממות, אבל נראה לי שמיצינו.
הטמפ זהה לאספלט חשוף לשמש במידה זהה.
העניין הוא החשיפה והסעת החום עי האויר.
בעירוני אין את אפקט הצינון של מנהרת האויר שעוברת מתחת לרכב.
כמו רדיאטור עם ובלי מאוורר.
יש מצב.
ידוע שכלכליסט ואחד הכתבים מבשרנו מאוד לא אוהבים רכב חשמלי ומעלים מידי פעם כתבות שדי מעליבים את כותביהם.
לגמרי במקרה מדדתי שלשום בשיא החום, כאשר הרכב עמד בשמש הלוהטת, את צריכת האנרגיה של המזגן. כ-2 קילוואט בהדלקה ואחרי כמה דקות ירד לאזור הקילו וואט. זה שקול ל-6 עד 12 ק"מ לכל שעת עבודת מזגן.
מי ששותה מותר אנרגיה זה דווקא החימום ברכבים עם גוף חימום של כ-7 קילו וואט שזה בשיא שקול לכ-40 ק"מ לכל שעת עבודה.
- - - Updated - - -
דוגמא לצריכת המזגן זמן קצר לאחר הדלקתו. פחות מ-2 קילו וואט.
144501
האוטו שלי נסע היום 30 ק"מ וצרך 16.1 קוט"ש ל100 קילומטר. הממוצע מאז שעלה לכביש 18.3 על פני 20,000 ק"מ. אם יש השפעה למזג אויר היא לא משהו שאפשר להרגיש.
לא ברור לי מאיפה המספר 30% שצוין בפתיחת הדיון. אשמח לקישור לג'ורנל המדעי שבו פורסם המאמר.
ehudzeelim
14-08-23, 20:15
דווקא היום זו לא דוגמה טובה בגלל העננות, הקרינה היתה נמוכה יחסית ולכן הרכב לא התחמם במיוחד.
להמחשה, בגרף רואים מדידה של הקרינה הגלובלית בתחנה מטאורולוגית בדורות (סתם דוגמה). רואים את הערכים הנמוכים היום, למשל המקסימום היומי נמוך בכ-25% מערך המקסימום היומי הממוצע בשבוע האחרון.
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
144503
נסעתי היום בג׳ילי מהשפלה למקום קריר במיוחד (עין גדי…דרך ערד), יצאתי בחזרה ב1500.
עקב החום העז והסביבה התעשייתית הלוהטת בה שהיתי, כאשר נכנסתי לרכב עד הבית המזגן פעל בעוצמה גבוהה.
לא יכול לציין צריכה גבוהה בולטת בהשוואה לימים פחות לוהטים.
בתנאי נסיעה כאלו כאשר אני לוחץ בלי חשבון ונהנה מיכולות העקיפה בעליות בקייץ ובחורף, הטווח אצלי כנראה פחות מ350, טוב שיש עמדה בכל קצה…
הנסיון שלי אחרי שנה וחצי ו40 אלף ק"מ עם האיוניק זה תנודות בצריכת החשמל של בערך 10% בין שיאי החורף והקייץ לבין עונות המעבר.
הממוצע הכולל 18.1 קוט"ש ל100 ק"מ.
חנן-ג'יפולוג
15-08-23, 08:18
נראה שזה המקור לפרסומים בנושא:
https://www.recurrentauto.com/research/what-a-c-does-to-your-range
כמה הערות: רק במקום אחד במאמר מופיע המספר 31% ובצידו הערה:
Note that the range loss at 100 degrees is based on extremely limited data, and we will update it when we have more confidence in the value
משונה שזה מופיע רק למעלה, ללא ציון בהמשך, אבל נמשיך. 22 אחוז ירידה בטווח הם לא ביחס לטווח הנורמלי, אלא ביחס לטווח המקסימלי שהושג. יש כמובן פער ביניהם - אם הטווח הנורמלי שלך הוא 400ק"מ ובימים חמים אלה הוא יורד ל390ק"מ, מה זה מעניין אותך שיש תנאים שבהם ניתן להשיג טווח של 500ק"מ?
המספר 22% הוא רק בניסן ליף. רכב שלמיטב ידיעתי הסוללה שלו לא מקוררת אקטיבית בנוזל/קרר. לא רלוונטי לרובנו/כולנו.
שברולט בולט: 9%.
יונדאי קונה: 5%
מוסטנג: 1%
פורד F150: 1%
שזה תואם למה שבעלי החשמליות כאן מדווחים.
מהמאמר:
The tl;dr: go ahead and use your air conditioner. A/C has much less of a negative impact on EV range than a resistance heater, and range does not really begin to dip until at least 85 degrees.
אתמול 205 קילומטר רובם בצהריים. אני לבד ברכב ריק. 16.3 קוט"ש ל100 קילומטר. זה אומר טווח 460 ק"מ, תואם לגמרי את נתוני היצרן.
נסיעה עירונית\פרוורית?
אני לא רואה מספרים כאלה כמעט אף פעם.. רגל כבדה כנראה ותמהיל יותר בין עירוני.
כביש שש בעיקר, קרוז קונטרול על 110.
איך זה שהאספלט רותח בעמידה בפקק אם הוא מוצל חלקית מהמכוניות שזוחלות מעליו ?
חוץ מזה, המון גאווה על הירידה לפרטים הקטנים, המחקר המעמיק ומעל הכל על חוסר האמון במה שנאמר ונכתב בתקשורת... קחו את זה גם לשאר ענייני היום ותהיו רגועים יותר בכללי.
איך זה שהאספלט רותח בעמידה בפקק אם הוא מוצל חלקית מהמכוניות שזוחלות מעליו.
כי הוא יותר בשמש מאשר בצל..
כי הוא אוגר חום.
שים לב לאספלט בנתיבים הימניים ברמזורים בדרום.
לא מעט פעמים הוא נראה כמו גלים.
כשהוא רותח וחם, ורך.. ומשאיות עמוסות (מאד) מתחילות נסיעה הן ממש מקפלות אותו.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.