צפייה בגרסה מלאה : מצבר LIFEPO4 כמצבר ראשי בתא המנוע.
מנחם רוזנבך
14-08-23, 13:20
כרגע עם מצבר עופרת כפי שהיה לאורך שנים של היצרנים בוש, וורטה בדיסקו 2.
המצבר הראשי משרת גם מקרר, תאורה ומחשב ניווט ועוד.....
כשהמצבר חדש, תפקד נהדר גם בחנית לילה.
נכון להיום (לא מצבר חדש) ברגע שהמקרר, התאורה ומחשב מחוברים הוא כבר חלש מלשרוד את הלילה.
כשכול הצרכנים העודפים מנותקים המצבר מתפקד לא רע גם כשהרכב לא מונע כמה ימים.
מכל הדיונים בתחום אני מבין שנכון להיום/לתקופה יש אפשרות להתקין מצבר LIFEPO4 ברכב כמצבר ראשי בתא המנוע, דבר שיאפשר לאורך הרבה זמן מחיי המצבר לשרוד את חנית הלילה בכבוד.
האם יש מצברים כאילו בארץ (הכוונה לא לייבא סוללות ורכיבים ולבנות "תחנת כח") ללא צורך בהוספת רכיבי בקרה למיניהם, ומה הכדאיות הכלכלית.
מנחם
חנן-ג'יפולוג
14-08-23, 13:27
אתה מדבר על שתי דרישות, שהשילוב ביניהן מכביד: התנעה- זרם גבוה, ופריקה מבוקרת בלילה, שזה מצריך בקרה.
זה אומר בקרה לזרם גבוה.
בקרת מצבר לזרם גבוה , ע"ע BMS לזרמים של מעל 1000אמפר, זה עניין ממש לא זול, ולכן, עוד לפני שנחפש באתרים מקומיים מצברים כאלה, ניתן לומר מראש שהמחיר שלהם יקריס את יחס העלות-תועלת.
אם תגלה נכונות לחבר מכלולים, או לנוון דרישות, אז יש פתרונות סבירים, אבל כמו שהצגת את זה, להערכתי אין פתרון.
ehudzeelim
14-08-23, 21:46
חנן האם זה אומר שמצבר LiFePO4 כמו שהתקנת ברכבים שלך כמצבר ראשי, לא יכול לשמש לצרכנים כמו תאורת לילה, או מקרר?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ראיתי משהו מעניין. עובד פיקס.
מצבר קטן יחסית - ליתיום או חומצה לא משנה - ועל ידו קבל ממה זה קבל - ק-ב-ל ! הוא משמש להתנעה. בעצם בוסטר צמוד למצבר. מה הרווח? מצבר קטן וקל, לא עובד קשה ההתנעות, כמעט לא נפרק בכלל אף פעם. ולידו הקבל עם אורך חיים ארוך מאוד.
מה אומרים?
אסף.
חנן-ג'יפולוג
14-08-23, 22:08
אין לי אף יישום של מצבר ליתיום להתנעה שהוא לא מנוטר. אני בכוונה לא רושם מבוקר.
יש מד מתח עם התראה מתכווננת, ויש מוניטור בלותות' שמשדר לטלפון ומתריע במידת הצורך.
בעקרון אני לא משתמש במצברים האלה לפריקה, אבל היו פעמים ספורות שכן, ואז בניתי על פריקה קטנה, של כ25 אחוז, כשהתרעת מתח המינ' עומדת על 13.1 וולט. זה משאיר רזרבה מאוד גדולה להתנעה, ולא מסכן את התאים בפריקת יתר.
- - - Updated - - -
ראיתי משהו מעניין. עובד פיקס.
מצבר קטן יחסית - ליתיום או חומצה לא משנה - ועל ידו קבל ממה זה קבל - ק-ב-ל ! הוא משמש להתנעה. בעצם בוסטר צמוד למצבר. מה הרווח? מצבר קטן וקל, לא עובד קשה ההתנעות, כמעט לא נפרק בכלל אף פעם. ולידו הקבל עם אורך חיים ארוך מאוד.
מה אומרים?
אסף.
חשבתי על זה בזמנו. זו אופציה מעניינת. צריכה להיות בה חוכמה מסוימת, של טעינה מבוקרת של הקבל, ושל חסימה של זרם זליגה אליו, שכן הפריקה העצמית של קבלים היא לא מבוטלת.
מה שראיתי - כאמור עובד בלי תלונות כבר הרבה זמן - בלי שום בקרה.
מערכת 12 וולט עם מצברון 20 א"ש.
הקבל נותן התנעה אחת אולי שתיים. אין יותר מזה.
אסף.
חנן-ג'יפולוג
14-08-23, 22:19
משונה. יש לי בבית סופר-קבל של 14 וולט. הוא נפרק בתוך פחות מיום. זה תואם לגמרי לתיאוריה.
אם תוכל לשתף בפרטים אפשר אולי לקבל מזה תובנות מעניינות.
מה האפליקציה? מה הנתונים של המצבר והקבל? צורת החיבור? רכב? תדירות התנעה?
ehudzeelim
14-08-23, 22:19
3 שנים עם מצבר 7AH..:
https://youtu.be/gzaLF5tFf88
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
14-08-23, 22:39
הקונספט לא מצריך הוכחה. יש מוצרי מדף שעושים בו שימוש יעיל.
אבל יש גם טרייד אוף, כמו שציינתי.
חנן-ג'יפולוג
14-08-23, 23:18
הרחבתי מעט בקריאה על הנושא וגם מצאתי נתונים מניסוי שערכתי על הסופר-קבל שאצלי.
זה כנראה פחות נוראי ממה שחשבתי. בלי להיכנס לכל הפרטים אפשר לזרוק מספר גס של אובדן 100mah ביום. זה לא המון. זה גם לא כלום. לרכב שנוסע באופן ממוצע זה לא בעייתי בכלל. לרכב שעשוי לעמוד חודשים בין טיולים, זה כן בעייתי, אבל לרכב כזה עם מצבר חומצה-עופרת בכל מקרה יש בעיה. גם בלי הקבל. הקבל רק מחמיר אותה.
הרחבתי מעט בקריאה על הנושא וגם מצאתי נתונים מניסוי שערכתי על הסופר-קבל שאצלי.
זה כנראה פחות נוראי ממה שחשבתי. בלי להיכנס לכל הפרטים אפשר לזרוק מספר גס של אובדן 100mah ביום. זה לא המון. זה גם לא כלום. לרכב שנוסע באופן ממוצע זה לא בעייתי בכלל. לרכב שעשוי לעמוד חודשים בין טיולים, זה כן בעייתי, אבל לרכב כזה עם מצבר חומצה-עופרת בכל מקרה יש בעיה. גם בלי הקבל. הקבל רק מחמיר אותה.ואם מחברים את המצבר הזה לטעינה קבועה דרך מטען חכם או סולארי? פותר את הבעייתיות?
Sent from my SM-G980F using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
15-08-23, 06:53
בהחלט.
אבל אז אני שואל: אם אתה כבר נשאר עם המגרעות של טכנולוגיית חומצה-עופרת, פריקה עצמית מהירה, אי סבילות לSOC שהוא לא 100%, אורך חיים נמוך ומעט מחזורי טעינה-פריקה, בשביל מה צריך את המורכבות הזו? שים מצבר גדול יותר וסגור עניין.
ehudzeelim
15-08-23, 10:14
אורך חיים של קבל נמוך? אני מכיר שדווקא הפוך, ארוך בהרבה ממצבר, אנא תקנו אותי אם אני טועה..
בנוסף יש גם יתרונות: משקל נמוך, עלות נמוכה, יכולת לספק זרם גבוה מאד.
כפי שכתבת חנן, עניין של טרייד אוף. אבל נשמע רעיון בהחלט ישים ובעל יתרונות משמעותיים לשימושים ספציפיים.
מה לגבי בטיחות? האם הקבל מסוכן יותר?
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
15-08-23, 10:30
ממש כתבתי את המילים "טכנולוגיית חומצה-עופרת" לפני מניית החסרונות. מדובר על שילוב של קבל עם מצבר חומצה-עופרת. לא על החלפתו.
- - - Updated - - -
הקבלים לא מסוכנים.
עם זאת, בגלל ההתנגדות הסופר נמוכה שלהם, הם מייצרים זרמים וניצוצות חזקים מאוד ברגע החיבור, בתנאים מסוימים. אישית, חטפתי כבר שתי כוויות מקבלים, ועלו לי באש מוליכים בריאים בין ספק לקבל ריק. הכול מטעויות שלי. לא מהטכנולוגיה.
ehudzeelim
15-08-23, 11:00
היתרון מבחינת אורך חיים הוא של הקבל, והחלפת מצבר של 10-20ah היא זולה מאד (בסרטון שצירפתי קודם הוא עם מצבר עוד יותר קטן, 7ah, שלוש שנים). כמו כן, מכיוון שהמצבר לא משמש להתנעה החיים שלו קלים יותר ולכן יש סיכוי טוב שיחזיק מעמד יותר זמן.
ברור שלהישאר עם מצבר גדול ולהוסיף קבל, פחות כדאי..
ואם אין בעיה בטיחותית, זה כבר מעניין מאד.
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
15-08-23, 11:16
אני העדפתי לבנות מצבר LFP. פשוט, אמין, אורך חיים כמעט בלתי מוגבל ובמחירים של היום גם לא יקר יותר.
מה אורך חיים של קבל כזה אל מול מצבר עופרת ״רגיל״?
Sent from my iPhone using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
15-08-23, 16:02
אינסופי. מיליון מחזורי פריקה טעינה.
תודה חנן, אז למה בעצם יצרני הרכב לא מחליפים את המצבר המסורתי בקבלים כאלה ומוסיפים מצברון לגיבוי צרכנים כשהרכב לא מונע?
Sent from my iPhone using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
15-08-23, 16:08
לא רואה מה האינטרס שלהם. גם ככה כל דביל שהחליט שזה סבאבה להשאיר את הרכב שבועיים לא מונע, ובנוסף להתקין שלטי נוחות, מצלמות דרך/אבטחה והשד יודע מה עוד, בא בטענות ליבואן/יצרן שהרכב לא הניע לו, אז הורדת קיבול רק תחמיר את המצב.
איפה הם רואים בשינוי כזה את האקסטרה דולר רווח? בסוף המטרה היחידה שלהם בחיים היא להרוויח.
במידה ורכב כזה (עם קבלים במקום מצבר)נתקע עם קבלים פרוקים ללא יכולת הנעה עצמונית, ניתן להניע אותו בבטחה עם מצבר חיצוני / בוסטר מבלי לפוצץ איזה משהו..?
Sent from my iPhone using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
15-08-23, 16:13
תהיה מוכן לניצוצות ותרחיק אצבעות מהנקודה שבה יווצר הניצוץ. מעבר לזה, אני מעריך שזה יעבור בשלום.
ושאלה אחרונה ברשותך, האם נגיעה בקבלים האלה מסוגלת להרוג?
זה אומנם מתח נמוך אבל וואחד זרם..
Sent from my iPhone using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
15-08-23, 16:21
בגדול, למיטב ידיעתי, לא. המתח עדיין 12 וולט, ובשביל למות צריך שהזרם יעבור דרך הלב ויגרום לו לפרפר, אבל אם נוגעים במגעים ממש קרובים, מילימטרים ספורים, והעור רטוב/מזיע, עלולים לחטוף כווייה בדרגה גבוהה מהזרם החזק.
לגבי השאלה הראשונה,
אחד היתרונות של קבלי התנעה הוא שהם יכולים "להטען" גם ממצבר פרוק. זה פשוט לוקח להם יותר זמן.
אחד החסרונות שלהם (לפחות של הבוסטרים מבוססי קבל), הוא שהם לא יודעים לתת התנעות ארוכות.
מה שאומר שברכבים עם בעיה,או ברכבי סולר אחרי שנגמר הדלק (או שהיתה נזילה), או כל תרחיש הדורש סטרטר ארוך (ואפילו לא ארוך בהגזמה), אתם תקועים בלי יכולת להניע.
להם זה לא מוזיל את האוטו - אפילו לא בסנט. אז אין להם מוטיבציה.
אסף.
ehudzeelim
15-08-23, 16:57
אחד החסרונות שלהם (לפחות של הבוסטרים מבוססי קבל), הוא שהם לא יודעים לתת התנעות ארוכות.
מה שאומר שברכבים עם בעיה,או ברכבי סולר אחרי שנגמר הדלק (או שהיתה נזילה), או כל תרחיש הדורש סטרטר ארוך (ואפילו לא ארוך בהגזמה), אתם תקועים בלי יכולת להניע.
מצד שני, דווקא רכבי סולר מיושנים יותר מתאימים לקונספט כי המנוע עצמו לא צורך חשמל. גם אם הלך האלטרנטור, כל עוד לא מדליקים אורות/רדיו/מזגן/וכו', לא תתקע כי אין ניצוץ [emoji16]
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
ושאלה אחרונה ברשותך, האם נגיעה בקבלים האלה מסוגלת להרוג?
זה אומנם מתח נמוך אבל וואחד זרם..
Sent from my iPhone using Tapatalk
מה ההבדל בין קבל כזה למצבר עצמו?
המצבר "מסוכן" יותר, ושניהם לא מסוכנים להתחשמלות.
שווה צפיה,
https://youtu.be/vRcSPuBob-I
Sent from my SM-G781B using Tapatalk
מעניין אם הוא עשה בדיקת קיבולת בהתחלה. אולי המצברים הגיעו מראש לא בקיבול המוצהר
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.