PDA

צפייה בגרסה מלאה : דיזל מעשן, מרצדס OM602



ymandel
04-09-23, 15:37
פונה לחוכמת וניסיון ההמון המנוסה.
הרכב מרצדס G, יוצא הצבא הגרמני. המנוע הוא 5 צילינדרים ללא טורבו, משאבת הזרקה מכנית של בוש, אפס מחשוב.
הרכב מעשן כשהוא קר, העישון כמעט נעלם כשמגיע לטמפרטורת עבודה אך יש עישון " במכת גז".
העשן לא שחור, יותר אפור.
מה נעשה עד עכשיו:
משאבת הזרקה לאחר שיפוץ מקצועי
אינג'קטורים לאחר ניקוי
הוחלפו רינגים (היתה בעיה בצילינדר אחד,הוחלפו כולם).
אטם ראש, הוחלף
פילטר סולר,הוחלף.
סולר טרי ;-)

המכונאי, מנוסה ברכבים ישנים, לא מצליח להבין מה מקור הבעיה.
הוא צ'כי, פונה לעזרת המומחים בישראל בתחינה.

ehudzeelim
04-09-23, 16:50
העישון כשהמנוע קר יכול להיות גומיות מובילי שסתומים.
העישון במכת גז זו אולי בעיה אחרת, האם הוא קורה רק כשהמנוע קר או בכל מצב?
הכי פשוט, צלם את המשאבת סולר, יכול להיות שזה כיוון פשוט.
עוד סיבה אפשרית לזה היא פילטר אוויר סתום.
האם המנוע מנפח או זורק שמן (מהמדיד שמן או מהמכסה מילוי שמן)?


Sent from my SM-J710F using Tapatalk

boaz avrahami
06-09-23, 08:11
הזיכרון קצת עמום אבל למיטב זכרוני לזיהום בדיזל יש סקלת צבעים לעשן ככול שמדובר בשריפה לא מושלמת של סולר. הסקאלה נעה על תחום השחור לפי רמת ״בליעת אור״.
הצבע השחור מעיד על שריפת סולר לא תקינה בעוד שצבעים עם גוון לבן/כחול מעידים בעיקרון על מעורבות שמן בתהליך השריפה.
בהסתמך על דבריך כנראה שניתן להבין שמדובר באזור הדלק אבל תוודא שכך הם פני הדברים ולא מדובר בשריפת שמן עם גוון כחלחל…
בכל מקרה תבדוק את הצבע היטב לפני ההמשך.

דבר נוסף, עישון של מנוע דיזל טיפש מתחת לטמפרטורת העבודה שלו (80-85 מעלות) לא נחשב לפחות בעיניי כבעיה. למנוע אין אמצעים להתמודד ולתקן סטיות כאלו שמקורן בטמ. עבודה נמוכה מדי.

לא הזכרת אם התופעה הייתה לפני הכניסה של המנוע לסדרת התיקונים או לא.
האם השיפוץ נעשה בשלבים והופיע לאחר אחד מהם או שהכול נעשה יחד ולא ניתן לבודד רכיב במערכת.

כנראה שלא תוכל לקבוע שכל מה שטופל בוצע בהצלחה ותצטרך לחזור על בדיקת מקצת השיפוצים אחרי שתוודאו שמשאבת הסולר מכוונת כהלכה.

באופן אישי ובפירוק לוגי וכמובן כמכונאי חובב בלבד אלו החשודים שהייתי מסמן לפי הסדר של מהקל אל הכבד.

מע׳ יניקת אוויר- פילטר או אם בוצעו בה שינויים לראות שספיקת האוויר לא נפגעה.

כיוון משאבת סולר

מזרקים


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

שמעון.פ
06-09-23, 08:35
האם יש איבוד שמן חריג?
אולי נשם סתום.

ymandel
06-09-23, 14:26
היום אבקר שם ואבדוק את ההצעות שהועלו פה.
הרכב נכנס למוסך בגלל רעידות בהנעה קרה ועישון.
המכונאי המליץ על שיפוץ המשאבה, וכן נעשה.
עם התקנת המשאבה המשופצת, עלה החשד לבעיה באחד הצילינדרים, ואכן הוחלפו כל piston ring.
המזרקים נשלחו לניקוי
הסולר הישן הוחלף.
המכונאי מכיר את המשאבה והיא אמורה להיות מכוונת היטב

ehudzeelim
06-09-23, 15:08
לא הבנתי אם עדיין יש רעידות בהנעה קרה, ומכונאי שמכיר את המנועים האלה אמור לדעת את מה שאני רושם כאן אבל בכל זאת:
תבדוק האם היוניט ואקום שנמצא מאחורי המשאבה (מוברג לראש המנוע, בצבע ירוק בדרך כלל, עם יציאות לשני צינורות ואקום) תקין והצינורות ואקום שמחוברים אליו מגיעים לאן שהם צריכים. היוניט הזה אחראי על העלאת טורים בסרק כשהרכב קר. בארץ הרבה מבטלים אותו כי אין באמת צורך בו, אבל באירופה הוא כנראה נחוץ יותר בגלל הטמפ הנמוכות.

דבר שני לגבי רעידות בסרק, אם המשאבה שופצה כמו שצריך זה אמור להיות פחות רלוונטי, אבל בכל זאת, בסרטון המצורף אני מראה איך מבטלים במנוע הזה רעידות בסרק על ידי הצמדת מגנט למשאבת הזרקה.

ובאופן כללי, המנוע הזה רועד בסרק כשהטורים נמוכים מדי כמו הרבה מנועים אחרים. תבדוק מה הסל"ד בסרק, אמור להיות 750-850. אני ממליץ לכוון לכיוון ה-850. אם הסל"ד נמוך מידי כשהמנוע חם, אפשר לכוון זאת בקלות.

https://youtu.be/-Eq_QGUClrI?si=vayVW29sS1a_vRct

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

ymandel
06-09-23, 22:13
אז לאחר בדיקה היום:
המנוע מעשן גם כאשר מסירים את פילטר האוויר, נשימה עצמונית...
המכונאי טוען בתוקף שהעשן הוא תוצאה של דיזל שרוף ולא שמן ( אין עשן "כחול").
מזרקים עברו ניקוי ושיפוץ.לרכב הזה יש אפשרות ל"גז ידני" מקורי מהמפעל.
הרעידות פוסקות כמעט מיד לאחר ההנעה.
העשן פוחת, אבל גם כשהמנוע חם ובטמפרטורת עבודה יש עשן מיותר.

boaz avrahami
06-09-23, 22:16
מה טמפרטורת העבודה של המנוע?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

ehudzeelim
06-09-23, 22:32
הכי פשוט, צלם את המשאבת סולר, יכול להיות שזה כיוון פשוט.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

[emoji1489]
יש על המשאבה את יחידת ה-ALDA, המכונאי ניסה לכוון אותה?

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

ymandel
06-09-23, 23:21
אבדוק מחר, תודה!

ymandel
27-09-23, 15:57
היום בדקתי, אין שמן "שקופץ" מהמדיד, יש טיפות שנתזות מהקאמשאפט שממוקם בדיוק מול פתח המילוי.
הרכב מעשן גם בטמפרטורת עבודה, אמנם מעט (אחרי 20 דקות של הנעה.
לחיצה חזקה מוציאה הרבה עשן, ממשיך גם כמה שניות לאחר עזיבה מוחלטת של הדוושה.

ehudzeelim
28-09-23, 20:24
מכיוון שהמנוע, המשאבה, והמזרקים אחרי שיפוץ, אז או שהשיפוץ לא מוצלח או שזה עניין של כיוונים. מה עם הראש עצמו? שופץ? אם לא, אולי גומיות שסתומים עייפות.
- כבר כיוונת את ה-ALDA?
אולי כדאי להתחיל משם, תסגור רבע סיבוב את בורג הכיוון ותראה אם יש שינוי בעשן. אם אין שינוי, תסגור עוד רבע סיבוב. הסגירה יכולה לגרום לחוסר סחיבה, אז גם אם העשן נעלם אבל הרכב לא סוחב זה כמובן לא תקין, תתחיל לפתוח את הבורג עד שהסחיבה חוזרת. תצטרך למצוא את הנקודה שבה הרכב לא מעשן וגם סוחב סבבה. בכל מקרה תזכור כמה פתחת/סגרת כדי שתדע להחזיר למצב הראשוני אם הסתבכת.
זה עניין של ניסוי וטעיה, ככה אני עושה את זה. יש כנראה שיטות יותר מקצועיות. אם יש לך גישה למישהו מקצועי מה טוב..
יש עוד כיוונים שניתן לעשות במשאבה אבל צריך לפרק מכסה מהמשאבה כדי להגיע אליהם, והם פחות טריוויאלים. אני מניח שאם המשאבה שופצה אז הכל כוון שם כמו שצריך.

Sent from my 22120RN86G using Tapatalk

ymandel
28-09-23, 21:48
המכונאי, מומלץ לדיזלים ותיקים שלח את המשאבה לשיפוץ חוזר, עכשיו זה כבר אחרי ושוב מעשן...
כמוצא זמני/אחרון הוא חושב שאולי מדובר ברכב שבשנים האחרונות כמעט ולא נסע, אולי צריך פשוט "ללחוץ" קצת את המנוע בנסיעה בטורים גבוהים.

יונימוג אדום
29-09-23, 05:55
בעברי היה בבעלותי יונימוג 4 צילינדר מנוע 616 מרצדס .
המנוע ( וכל הכלי ) עבר שיפוץ כללי כולל שיפוץ משאבה ומזרקים , לא אכל שמן אך עישן שחור כל הזמן .
בהתייעצות עם מכונאי וותיק ומוערך מאוד הסביר לי הבחור שכנראה הבוכנות הגיעו מדגם קצת שונה ( למנוע הזה עשרות תתי דגם ) ולכן יחס הדחיסה וצורת ההזרקה השתנו במקצת וזאת כנראה הסיבה לעישון .
לדבריו - השינויים בצורת הבוכנה יכולים להיות מינוריים ממש ולא נראים כמעט בעין אולם המנוע מבחין בהבדל .
לא עזרו כל הניסיונות שעשיתי , לבסוף החלפתי מנוע מאחד מפירוק וזכיתי במנוע הרבה יותר עירני ונמרץ ( דיזל 2400 ישן ללא טורבו :D ) , והכי חשוב - לא מעשן כלל .
זה מה שהמכונאי הזה ייעץ לי - החלפת מנוע , לדבריו שום דבר אחר לא יעזור .

אילן

ehudzeelim
29-09-23, 10:09
המכונאי, מומלץ לדיזלים ותיקים שלח את המשאבה לשיפוץ חוזר, עכשיו זה כבר אחרי ושוב מעשן...
כמוצא זמני/אחרון הוא חושב שאולי מדובר ברכב שבשנים האחרונות כמעט ולא נסע, אולי צריך פשוט "ללחוץ" קצת את המנוע בנסיעה בטורים גבוהים.

את כיוון ה-ALDA אולי צריך לבצע רק אחרי הרכבת המשאבה על המנוע, לדעתי זה כיוון שתלוי בשילוב מנוע ומשאבה לכן לא בטוח שניתן לבצע בשיפוץ משאבה באופן מיטבי. לא יודע להגיד בוודאות אבל שווה לבדוק. זה כיוון פשוט מאד.
לגבי מה שאילן כתב יש כמובן אופציה שבשיפוץ לא השתמשו בחלקים המדויקים, ואז כמובן שיהיו בעיות.
ב-OM616 היו שינויים משמעותיים בקוטר הבוכנות לאורך השנים, ב-OM662 זה לא היה, אבל ישנן כמה דגמי בוכנות עם הבדלים מזעריים. לא יודע אם זה משהו שיכול לגרום לבעיות, המשפץ אמור להכיר את זה כמובן..

ymandel
29-09-23, 15:20
משהו מעניין ששמתי לב עכשיו,
מיד בהנעה אין כמעט עשן, זה מתגבר לאחר בערך כ30 שניות.

יונימוג אדום
29-09-23, 16:21
יכול להיות גם תיזמון ההזרקה .
במשאבות מיכניות טיפשות ישנם שלושה ברגים אשר תופסים את המשאבה למנוע .
ניתן לשחרר את הברגים ולהזיז מעט את המשאבה קדימה או אחורה .
לרוב יהיה צורך לשחרר את צינורות ההזרקה לפני שמזיזים את המשאבה .

אילן

שלומי
08-10-23, 15:27
לא מכיר את המנוע, יכול להיות שלחץ לא תקין בקו ההזנה לא נותן למשאבת הזרקה לעבוד תקין?
משאבת הזנה / פילטר

ymandel
21-03-24, 15:56
אביב מעבר לפינה וחזרתי שוב לרכב ...
המכונאי חושב שיש " מזרק משתין", המקור לבעיה אולי בשאריות סולר ישן/ משקעים במיכל.
אני קצת מאוכזב, כי זה היה דבר שהוא היה צריך לבדוק לפני כל העבודה שכבר נעשתה.
האם יש דרך לנקות את המיכל (מיכל פלסטי) ללא פירוק, יש פתח ניקוז די גדול בתחתית המיכל.

-->