PDA

צפייה בגרסה מלאה : מצבר ליתיום בתור מצבר התנעה בתא המנוע



amir_shai
28-11-23, 13:02
מאז שההיילקס הפך להיות רכב שלישי הוא נוסע פחות. בחודשיים האחרונים מאז ה - 7.10 כמעט ולא זז.
בפעמיים שכן נסעתי בו היה צריך להתניע עם כבלים.

המצבר הנוכחי בן 3 כך שכנראה כבר צריך להחליף.

האופציות להתגבר על אופן השימוש ברכב:
1. חיבור קבוע למטען. לא מתאים לי.
2. החלפה למצבר עם יכולת פריקה יותר טובה משל מצבר רגיל.

אם הולכים על אופציה 2 אז יש את מצברי הג'ל אבל ראיתי שבארה"ב כבר מתחילים להשתמש במצברי ליתיום בתור מצברי התנעה.

האם נמכרים בארץ מצברי ליתיום שיכולים להחליף מצבר התנעה ולחיות בתא המנוע?

תודה,
שי

erezgur
28-11-23, 13:05
חנן עשה זאת מזמן, למיטב זכרוני, יש שרשור שלו בנושא.
מייד אחפש...
הנה https://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/116092

נכתב מהנייד

amir_shai
28-11-23, 13:15
חנן עשה זאת מזמן, למיטב זכרוני, יש שרשור שלו בנושא.
מייד אחפש...
הנה https://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/116092

נכתב מהנייד
חנן לא ביצע DROP IN REPLACEMENT אלא העביר את המצבר לארגז של הטנדר.

gradar
28-11-23, 13:24
הפתרון תאוהב או לא הוא מטען חכם מחובר קבוע. גם מצבר amg בסוף לא אוהב ריקון. עוד אופציה זה ניתוק פיזי של המצבר לתקופות שבין הנסיעות , ועדיין תכלס מה שיעזור זה רק מטען....
מצברי ליטיום יקרים מאוד ברכב, באופנועים כבר משתמשים והמחירם סבירים , רק שלהם חיסרון אם יש צרכני אנרגיה כי כשליטיום מתרוקן פעם אחת זו גם הפעם האחרונה. אז ליטיום יכול לעזור רק אם ינותק בין הנסיעות או.... מטען אבל מתאים לליטיום.
לדעתי הכי נכון ובסוף גם זול מטען מחובר קבוע כשהרכב עומד ומצבר רגיל

חנן-ג'יפולוג
28-11-23, 13:44
למיטב ידיעתי, לא נמכרים בישראל מצברי ליתיום להתנעה, בכלל. למעט לאופנועים. אם אני טועה כאן זה ישמח אותי, ויהיה נחמד לקבל קישור לרכישה.
אם מדובר במוצר מדף שנמכר בישראל, האופציה היחידה שאני רואה היא להרכיב במקביל כמה מצברים של אופנועים. הם מגיעים עם נתון cca מרשים של כ300אמפר. קיבול נמוך יחסית, אבל לא בטוח שזה צריך להפריע לך, אם אין לך כוונה להפעיל צרכנים עם מנוע כבוי.

- - - Updated - - -


חנן לא ביצע DROP IN REPLACEMENT אלא העביר את המצבר לארגז של הטנדר.


יש לי מצברי ליתיום בתא המנוע של הפיקנטו ושל האיי10, אבל הם בבנייה עצמית. לא מה ששאלת.

zivo
28-11-23, 13:46
למיטב ידיעתי, לא נמכרים בישראל מצברי ליתיום להתנעה, בכלל. למעט לאופנועים. אם אני טועה כאן זה ישמח אותי, ויהיה נחמד לקבל קישור לרכישה.
אם מדובר במוצר מדף שנמכר בישראל, האופציה היחידה שאני רואה היא להרכיב במקביל כמה מצברים של אופנועים. הם מגיעים עם נתון cca מרשים של כ300אמפר. קיבול נמוך יחסית, אבל לא בטוח שזה צריך להפריע לך, אם אין לך כוונה להפעיל צרכנים עם מנוע כבוי.

השאלה אם אנחנו לא חוזרים להתחלה...לבעיית הבטיחות.
מצבר בקיבול נמוך, ו CCA גבוהה, זה LifePo4 או איזה Lion?

ד ו ר ו ן
28-11-23, 15:00
מצב דומה עם היילקס עם 2 מצברים, ראשי וצרכנים.
שניהם מצברי AGM.

הפתרון שלי הוא 2 פאנלים סולריים קטנים 40w (סיניים.. זה w ביחידות קטנות יותר..), על גג הרכב מחוברים דרך בקרים מתאימים אל המצברים.

מחזיק את המצברים מלאים כל הזמן.

גלעד .ג.
28-11-23, 22:24
מהסיבה הזאת עברתי בהיילקס למצבר אופטימה אדום להתנעה, ממש רגע לפני היציאה למילואים.
מצבר גל 50ah ו800cca.

דיווח אם הוכיח את עצמו בסוף המלחמה .145342


Sent from my iPhone using Tapatalk

איל מ
28-11-23, 23:42
לא הבנתי מה הבעיה לנתק מצבר.

ofer_b
29-11-23, 00:39
אני גם עם מצבר ליתיום בבניה עצמית בתא מנוע של טרופר דיזל, מותקן כ 7 חודשים כבר. רכב בשימוש כמעט יומיומי.


Sent from my KB2003 using Tapatalk

ד ו ר ו ן
29-11-23, 01:41
מהסיבה הזאת עברתי בהיילקס למצבר אופטימה אדום להתנעה, ממש רגע לפני היציאה למילואים.
מצבר גל 50ah ו800cca.

דיווח אם הוכיח את עצמו בסוף המלחמה .145342


Sent from my iPhone using Tapatalk

אם יש זליגות, גם קטנות ותקינות, איך סוג המצבר משנה?

amir_shai
29-11-23, 14:49
אני גם עם מצבר ליתיום בבניה עצמית בתא מנוע של טרופר דיזל, מותקן כ 7 חודשים כבר. רכב בשימוש כמעט יומיומי.


Sent from my KB2003 using Tapatalkאתה יכול לשתף פרטים?
איזה סוג ליתיום? Lifepo4?
טעינה?
עלויות?

תודה, שי

Sent from my SM-S908E using Tapatalk

amir_shai
29-11-23, 14:51
אם יש זליגות, גם קטנות ותקינות, איך סוג המצבר משנה?לא ברור שאם מצבר יכול להתרוקן יותר ועדיין לעבוד ולא להיפגע אז הוא יחזיק יותר זמן כאשר הרכב נוסע אחת לחודש?

Sent from my SM-S908E using Tapatalk

ofer_b
29-11-23, 16:27
אתה יכול לשתף פרטים?
איזה סוג ליתיום? Lifepo4?
טעינה?
עלויות?

תודה, שי

Sent from my SM-S908E using Tapatalkתגובה 49 בשרשור האינסופי הזה מתואר המצבר שבניתי. בגדול עלויות היו אז כאלף שח
סוללות lifepo4 כמו שחנן המליץ

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https%3A%2F%2Fwww%2Ejeepolog%2 Ecom%2Fforums%2Fshowthread%2Ephp%3Fp%3D1 022586&share_tid=126779&share_pid=1022586&share_fid=22239&share_type=t&link_source=app


Sent from my KB2003 using Tapatalk

ד ו ר ו ן
29-11-23, 16:46
לא ברור שאם מצבר יכול להתרוקן יותר ועדיין לעבוד ולא להיפגע אז הוא יחזיק יותר זמן כאשר הרכב נוסע אחת לחודש?

Sent from my SM-S908E using Tapatalk

אני עם מצברי AGM וזה לא משנה אם יש לך זליגה, מינימלית ככל שתהיה.
בעמידה ממושכת, זה או ניתוק או טעינה.

גלעד .ג.
29-11-23, 19:49
אם יש זליגות, גם קטנות ותקינות, איך סוג המצבר משנה?

אם יש זליגות צריך לטפל בהם, זה לא תקין.


הבחור רשם שהוא עם מצבר עייף וחושב לעבור לג׳ל או ליתיום, אז סיפרתי על ההחלטה שקיבלתי לא מזמן בעקבות היתרונות שקיימות במצברי ג׳ל.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ד ו ר ו ן
29-11-23, 20:15
אם יש זליגות צריך לטפל בהם, זה לא תקין.
הבחור רשם שהוא עם מצבר עייף וחושב לעבור לג׳ל או ליתיום, אז סיפרתי על ההחלטה שקיבלתי לא מזמן בעקבות היתרונות שקיימות במצברי ג׳ל.
Sent from my iPhone using Tapatalk
כפי שציינתי, אני גם עם מצברי ג׳ל.

רדיו ואזעקה סטנדרטיים.
בדיקת זליגות תקינה+אחסנה ללא טעינה מעל שבועיים יורידו כל מצבר ממצב מלא.

היתרון בג׳ל הוא יותר עמידות לפריקה.

ואחד הפתרונות לאחזקה טובה היא טעינה רציפה מתאימה או ניתוק מלא.
מכאן יש כמה אופציות.

גלעד .ג.
29-11-23, 20:59
כפי שציינתי, אני גם עם מצברי ג׳ל.

רדיו ואזעקה סטנדרטיים.
בדיקת זליגות תקינה+אחסנה ללא טעינה מעל שבועיים יורידו כל מצבר ממצב מלא.

היתרון בג׳ל הוא יותר עמידות לפריקה.

ואחד הפתרונות לאחזקה טובה היא טעינה רציפה מתאימה או ניתוק מלא.
מכאן יש כמה אופציות.

המצבר האחרון של שנפ 95ah בהיילקס הותקן בינואר 2020 והוחלף לפני כמעט חודשיים.
לפניו היה גם שנפ 95ah שהחזיק באזור ה5 שנים.

המצברים מחוברים קבוע למטען חכם מאז שהרכב כבר לא יומיומי.


Sent from my iPhone using Tapatalk

amir_shai
03-12-23, 07:45
מהסיבה הזאת עברתי בהיילקס למצבר אופטימה אדום להתנעה, ממש רגע לפני היציאה למילואים.
מצבר גל 50ah ו800cca.

דיווח אם הוכיח את עצמו בסוף המלחמה .145342


Sent from my iPhone using Tapatalkהלכתי לקרוא על אופטימה והאדום אינו מצבר פריקה עמוקה כך שלא בטוח שזה יעזור לך.
צריך את הצהוב שכרגע אין במלאי.

Sent from my SM-S908E using Tapatalk

ד ו ר ו ן
03-12-23, 08:04
שאלת הפתיח של השרשור היא להתמודד עם מצב של רכב שעומד וכתוצאה המצבר לא נטען.

זו בעיה שהפתרון שלה הוא לא סוג המצבר אלא אופן תחזוק המצבר.

amir_shai
03-12-23, 09:43
שאלת הפתיח של השרשור היא להתמודד עם מצב של רכב שעומד וכתוצאה המצבר לא נטען.

זו בעיה שהפתרון שלה הוא לא סוג המצבר אלא אופן תחזוק המצבר.הכל תלוי אם בתקופה שהרכב לא פעיל המצבר עדיין יניע את הרכב וכמובן הפריקה לא תפגע במצבר.
אם המצבר עונה על שתי דרישות אלו זה גם פתרון.

Sent from my SM-S908E using Tapatalk

ד ו ר ו ן
03-12-23, 12:32
אין מצבר מחבר לרכב שלא יתרוקן בסוף אם לא ינותק.
אין קסמים בעניין.

רוצה להיות על בטוח?
שים מצבר 200א/ש בתא מטען.

ישאר מה להניע גם אחרי חדשיים בלי טעינה.

ד״א,
״בא לי אופטימה״ זה טיעון יותר חזק מהכל.

amir_shai
03-12-23, 16:03
תגובה 49 בשרשור האינסופי הזה מתואר המצבר שבניתי. בגדול עלויות היו אז כאלף שח
סוללות lifepo4 כמו שחנן המליץ

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https%3A%2F%2Fwww%2Ejeepolog%2 Ecom%2Fforums%2Fshowthread%2Ephp%3Fp%3D1 022586&share_tid=126779&share_pid=1022586&share_fid=22239&share_type=t&link_source=app


Sent from my KB2003 using Tapatalkהיי קראתי מ 49 קצת עד שזה מתחיל להתבלגן.
שאלות:
מאיפה קונים את המודולים האלו?
מדוע הלכת על מודולים של 13AH ?
האם בסוף צריך 7 במקביל כפול 4 בטור או 10 במקביל כפול 4 בטור?
אין בעיה עם חיבור ישיר לאלטרנטור?



Sent from my SM-S908E using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
03-12-23, 16:21
ממספר דיווחים שקיבלתי התאים של ה13.5-14א"ש כבר פחות זמינים או לא זמינים בכלל.

חברים הזמינו וקיבלו בהצלחה תאים של 32ah.
אחד מהם מדד בצורה לא מאוד מדעית וקיבל בפועל 25א"ש. לא ברור לי איזה משקל של אמינות לתת לזה.

ehudzeelim
03-12-23, 16:40
׳”׳œ׳›׳×׳™ ׳œ׳§׳¨׳•׳ ׳¢׳œ ׳׳•׳₪׳˜׳™׳ž׳” ׳•׳”׳׳“׳•׳ ׳׳™׳*׳• ׳ž׳¦׳‘׳¨ ׳₪׳¨׳™׳§׳” ׳¢׳ž׳•׳§׳” ׳›׳š ׳©׳œ׳ ׳‘׳˜׳•׳— ׳©׳–׳” ׳™׳¢׳–׳•׳¨ ׳œ׳š.
׳¦׳¨׳™׳š ׳׳× ׳”׳¦׳”׳•׳‘ ׳©׳›׳¨׳’׳¢ ׳׳™׳Ÿ ׳‘׳ž׳œ׳׳™.

Sent from my SM-S908E using Tapatalk

האופטימה הכחול זהה כמעט לצהוב
אני חושב כמו שכבר נכתב פה, שזה לא פתרון לבעיה, ללא טעינה כלשהי.

amir_shai
03-12-23, 23:44
https://youtu.be/FuiviCPpK-Y?si=jxjJONCbW20s07xc

Sent from my SM-S908E using Tapatalk

amir_shai
04-12-23, 00:02
האופטימה הכחול זהה כמעט לצהוב
אני חושב כמו שכבר נכתב פה, שזה לא פתרון לבעיה, ללא טעינה כלשהי.לא מבין מדוע.
מצבר רגיל, נגיד 95AH מותר לפריקה של לא יותר מ 20% כלומר 19AH.
אופטימה צהוב/כחול של 75AH מותר לפריקה של 50% כלומר 37.5AH.
אז לרכב שעומד חודש נגיד יש יותר סיכוי להתניע עם האופטימה (כמובן הכל תלוי בצריכת הזרם לאורך התקופה).
מה לא הגיוני? מדוע זה לא פוטנציאל לפתרון?

Sent from my SM-S908E using Tapatalk

חנן-ג'יפולוג
04-12-23, 03:35
זה נכון.


רק דיוק קל: אין סף של מותר ואסור. יש גרף שמראה את הירידה בכמות הסייקלים כפונקציה של עומק הפריקה.
המשמעות של הדיוק היא שגם למצבר פריקה עמוקה מסוג חומצה-עופרת עדיף לחיות במצב מלא ככל האפשר. תוחלת החיים שלו נפגעת גם אם ירדת "רק" ל90% SOC, למשל.


שזה ההיפך מליתיום. ליתיום ישמח מאוד להיות במצב פרוק חלקית.

ehudzeelim
04-12-23, 09:45
לא מבין מדוע.
מצבר רגיל, נגיד 95AH מותר לפריקה של לא יותר מ 20% כלומר 19AH.
אופטימה צהוב/כחול של 75AH מותר לפריקה של 50% כלומר 37.5AH.
אז לרכב שעומד חודש נגיד יש יותר סיכוי להתניע עם האופטימה (כמובן הכל תלוי בצריכת הזרם לאורך התקופה).
מה לא הגיוני? מדוע זה לא פוטנציאל לפתרון?

Sent from my SM-S908E using Tapatalk

לדעתי יש משמעות לזמן שהמצבר עומד פרוק למחצה בין טעינה לטעינה.
גם במצבר פריקה עמוקה, אני חושב שצריך להבחין בין נזק מצטבר במקרה של מצבר שנפרק ונטען באופן יומי, למקרה של מצבר שעומד לאורך זמן ונפרק בהדרגה למצב לא טעון, ונטען רק פעם בחודש או חודשיים. לדעתי זה נכון במידה כזו או אחרת לכל מצברי חומצה עופרת.

חנן-ג'יפולוג
04-12-23, 09:58
זה נכון, ולא סותר.

ehudzeelim
04-12-23, 10:04
מסכים
מה שניסיתי לומר, שהפתרון של החלפה למצבר פריקה עמוקה לא שלם,
בהנחה שמטרת השדרוג היא להקטין פגיעה בתוחלת החיים של המצבר עד כמה שניתן.

amir_shai
18-12-23, 13:34
ממשיך בשאלות. מזכיר מדובר בהיילקס 2003.

1. אם מחליפים למצבר AGM (אופטימה או אחר) האם צריך לעדכן משהו מבחינת טעינה? או שהאלטרנטור ומצבר יסתדרו?
2. אם אני הולך למסלול ה LIFEPO4 - אני מבין שמי שעשה זאת חיבר ישירות ללא BMS. נכון? אז אותה שאלה לגבי טעינה ישירות מהאלטרנטור. האם זה יעבור? ישרוף את האלטרנטור? צריך להוסיף עוד משהו?

תודה,
שי

חנן-ג'יפולוג
18-12-23, 13:56
בשני הסעיפים אין צורך לשנות טעינה.

כן, ללא bms.

לא חובה, אבל אני בוחר להתקין נתיך ביציאה מהמצבר. להיילקס זה יהיה, נגיד, 500 אמפר. בנוסף מד מתח בלותות' ואפליקציה בטלפון כדי להיות מסוגל לנטר מתח מצבר, וכן מד מתח שמותקן על גבי המצבר, וניתן לכוון בו התראה קולית על נפילת מתח לפחות מ13 וולט.

amir_shai
18-12-23, 17:21
בשני הסעיפים אין צורך לשנות טעינה.

כן, ללא bms.

לא חובה, אבל אני בוחר להתקין נתיך ביציאה מהמצבר. להיילקס זה יהיה, נגיד, 500 אמפר. בנוסף מד מתח בלותות' ואפליקציה בטלפון כדי להיות מסוגל לנטר מתח מצבר, וכן מד מתח שמותקן על גבי המצבר, וניתן לכוון בו התראה קולית על נפילת מתח לפחות מ13 וולט.

תרשה לי קצת לחפור. קראתי ברשת שההתנגדות הפנימית של LIFEPO4 היא נמוכה ולכן הטעינה יכולה להיות בזרם גבוהה.
אני מניח שאם המצבר משמש רק להתנעה ולא נפרק יותר מדי אז לא תהיה בעיה. אבל אם המצבר יהיה ריק האם גם כאן לא תהיה בעיה?

אני שואל כי השימוש שלי כנראה יגרום לכך שהמצבר יהיה ריק.

תודה, שי

חנן-ג'יפולוג
18-12-23, 18:33
היו כאן חפירות מתישות על הדבר הזה, ולא בא לי לחזור לשם. בגדול, זה בסדר מבחינת זרם הטעינה.
עם זאת, מבחינת איזון התאים, הקטע עם העבודה ללא bms, זה סוג של טריק, שמתאפשר באופיין שימוש מאוד ספציפי. השימוש הוא למצברי התנעה של עד ארבעה תאים בטור שברגיל לא חווים פריקה משמעותית. פה ושם אם מצבר פורק עד נגיד-50 אחוז, לא קורה כלום, מנסיון, אבל זה לא אופטימלי.

לכן, אם הכוונה שלך היא לפרוק באופן שכיח יותר מנגיד, עשרה אחוז מהקיבול, לא הייתי הולך לכיוון הזה. מודה שזה נשמע סתום ולא מוסבר, אבל אין לי כבר כח להתווכח על זה. אם זה מאוד חשוב למישהו, ניתן לחפש.

amir_shai
25-12-23, 15:39
כדי לסגור את הנושא.

בסוף נרכש VARTA AGM 70AH

ניסיתי את כיוון האופטימה אבל זה דורש התאמות גם של הקיבוע וגם של הכבלים (פלוס בצד ההפוך).
כיוון ה LIFEPO4 הוא עדיין מעניין אבל, להבנתי, בשביל לעשות זאת כמו שצריך אז צריך גם BMS וגם DC-DC לטעינה (כמובן בהנחה שהמטרה פריקה עמוקה של המצבר).

נראה איך ה AGM יחזיק מעמד.

-->