PDA

צפייה בגרסה מלאה : קפיצים קדמיים משפשפים את השלדה בסגירת מתלה - צ'ירוקי XJ



amitainaveh
01-02-24, 20:54
שלום לכולם!
לפני כמה חודשים קניתי צ'ירוקי XJ, במצב מקורי לחלוטין חוץ מהגבהה קטנה שלפי נתוני הבולמים (אולדמן N35 + N36, את הקפיצים לא הצלחתי לזהות) נותנת מאחורה 50 מ''מ ומקדימה 30 מ''מ.

קצת פרטים טכניים על הרכב:
שנת 2001, מנוע 4.0
אוטומט
דנה 30 מקדימה, 35 מאחורה
צמיגים goodyear wrangler A/T מידה 225/70/16

-------------------------

ימים ספורים אחרי הקנייה הורדתי את המוטות המייצבים ויצאתי לשטח לבדוק את המתלים.
מהלכי המתלה יפים מאוד ומפתיעים אבל שמתי לב שבסגירות בינוניות ומעלה של המתלה משני הצדדים בהתאמה לצד שנסגר יש רעש שדומה לגירוד מתכת במתכת, קשה לפספס.
בדיקה העלתה שבצד נהג הקפיץ משתפשף בתושבת של המוט פנהרד אל השלדה ובצד נוסע הקפיץ פשוט מתחכך בשלדה עצמה.
הציעו לי להחליף לפנהרד מתכוונן.
אני מבין שבכלל עדיף לתקן זווית ככה או ככה על ידי הגבהה או הנמכה של התושבת בסרן/שלדה ואז להחליט אם להשאיר את המקורי או לעבור למתכוונן.
יש שאמרו שלא יספיק להחליף רק את הפנהרד ו/או לתקן זוויות, וכדי לפתור את הבעיה בשני הצדדים של הסרן אני גם צריך להחליף לזרועות ארוכות יותר.

על פניו לפי מה שאני מבין (בהחלט יכול להיות שלא מספיק) הגבהות של עד 2 אינצ' בכללי בתחום השיפורים נחשבות מינוריות ולא אמורות להצריך שינויים רציניים במכלולי הרכב.
נשמע לי מעט תמוה איך ההגבהה מקדימה אצלי שהיא אפילו פחות מ2 אינצ' מושפעת כל כך דרסטית ברמה של שינוי מכלולים כמו זרועות רדיוס ופנהרד מתכוונן.

כרגע נמנע מלרדת עם הרכב לשטח רציני עד שאעשה את ההתאמות הנדרשות.
אשמח לשמוע מנסיונכם מה הפתרון הכי נכון לבעיה.
תודה רבה🙏


מצרף פה כמה תמונות רלוונטיות ונתונים של הבולמים:


צד נהג נקודת החיכוך בתושבת המוט פנהרד ללא קפיץ (מוקף בעיגול ירוק):

145916

עם קפיץ סגור:

145912145913

צד נוסע נקודת החיכוך ללא קפיץ (מוקף בעיגול ירוק):

145915

עם קפיץ סגור:

145917145918


אלו נתוני הבולמים האחוריים:

145923


ואלו הקדמיים:

145924


וכמה תמונות של הרכש החדש בפתיחת מתלים:

145921145919145922

איל מ
02-02-24, 09:56
ניסית לסובב את הקפיץ?

ehudzeelim
02-02-24, 13:06
(אולדמן N35 + N36, את הקפיצים לא הצלחתי לזהות)]

רק בעניין הקפיצים, רואים איזה פתקית עליהם, לדעתי אלה אולדמן אבל תוכל לוודא אם תראה מה הדגם (המספר) שכתוב על הפתקית.

grand
02-02-24, 14:57
אנסה לגרד את החלודה מהמוח, בכל זאת 20 שנה... לדעתי הסרן שלך לא ממוקם נכון, בזמן הגבהה הסרן הקידמי זז אחורה וימינה, לקדם אותו בדרך כלל משתמשים בזרועות יותר ארוכות או בבורג אקצנטרי שלדעתי יש לך ב xj שסיבוב שלו מרחיק קצת את הסרן, זה ימנע חיכוך מצד אחד, בצד שמאל ניתן למקם את הפנהרד מחדש עי קדיחת חור נוסף בברקט שמתחבר לסרן, או החלפת כל המוט לאפטר מרקט מתכוונן, ואז הפלאח שמתחבר לשילדה מגיע שם שטוח ולא עם בטן בולטת.

נדב42
02-02-24, 15:47
לא לגמרי ברור לי מהמלל ןהתמונות. בשני הצדדים החיכוך הוא מול הצד הפנימי או שבצד אחד פנימי ובשני חיצוני ?

asafk
02-02-24, 16:50
למיטב זכרוני בהגבהה של 50 מ''מ צריך טיפה לסדר את הפנהרד.

אסף.

boaz avrahami
02-02-24, 17:38
אנסה לגרד את החלודה מהמוח, בכל זאת 20 שנה... לדעתי הסרן שלך לא ממוקם נכון, בזמן הגבהה הסרן הקידמי זז אחורה וימינה, לקדם אותו בדרך כלל משתמשים בזרועות יותר ארוכות או בבורג אקצנטרי שלדעתי יש לך ב xj שסיבוב שלו מרחיק קצת את הסרן, זה ימנע חיכוך מצד אחד, בצד שמאל ניתן למקם את הפנהרד מחדש עי קדיחת חור נוסף בברקט שמתחבר לסרן, או החלפת כל המוט לאפטר מרקט מתכוונן, ואז הפלאח שמתחבר לשילדה מגיע שם שטוח ולא עם בטן בולטת.

נדמה לי שהפנהארד תפוס לשלדה בצד הנהג ולכן הסרן יזוז שמאלה, לא?

אם השפשוף הוא בקפיץ השמאלי מבפנים אז אתה צריך להחזיר את הסרן למקום ועדיף על ידי פנהארד מתכוונן.
הברגים האקסצנטריים נמצאים לדעתי בחיבור הסרן לזרועות התחתונות וזה מיועד לפצות על השינוי בקאסטר.
בזרועות מחוזקות עושים את זה כבר אחרת.

לפי האתרים של יצרניות ההגבהה, למשל רוביקון אקספרס, אין צורך בשום כיווני פנהארד בהגבהת 2 אינץ אז כנראה שאתה מוגבהה יותר או שמשהו מותקן לא נכון או עקום

https://rubiconexpress.com/aux_incl/pdf.ashx?pdf=RE6160.pdf&line=R/E

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

amitainaveh
03-02-24, 15:56
ניסית לסובב את הקפיץ?
חיובי, אין אפשרות לסובב הקפיץ יושב בתוך סלוט ייעודי על הסרן ויש רק דרך אחת להרכיב אותו.


אנסה לגרד את החלודה מהמוח, בכל זאת 20 שנה... לדעתי הסרן שלך לא ממוקם נכון, בזמן הגבהה הסרן הקידמי זז אחורה וימינה, לקדם אותו בדרך כלל משתמשים בזרועות יותר ארוכות או בבורג אקצנטרי שלדעתי יש לך ב xj שסיבוב שלו מרחיק קצת את הסרן, זה ימנע חיכוך מצד אחד, בצד שמאל ניתן למקם את הפנהרד מחדש עי קדיחת חור נוסף בברקט שמתחבר לסרן, או החלפת כל המוט לאפטר מרקט מתכוונן, ואז הפלאח שמתחבר לשילדה מגיע שם שטוח ולא עם בטן בולטת.
את הפתרון של הארכת הזרועות שמעתי וזה הדבר האחרון שבא לי עליו בטח אם זה לא וודאי 100% שזו הבעיה. אם הרכב היה מוגבהה 3 וצפונה לא הייתי מצייץ בעניין. אבל אני מתקשה להאמין שבהגבהה כל כך מינורית מקדימה אני אשכרה צריך ללכת עכשיו למצוא 4 זרועות ארוכות יותר (מוכרים בכלל דבר כזה מוכן להגבהה של 1.18 אינצ?) + מוט פנהרד.
כל הקטע של הגבהות כאלה אמור להיות שהן שומרות על כל הזוויות כמעט במצב המקורי לא?
אשמח אם תוכל לפרט יותר למה אתה חושב שהחלפת זרועות תפתור לי את הבעיה.


לא לגמרי ברור לי מהמלל ןהתמונות. בשני הצדדים החיכוך הוא מול הצד הפנימי או שבצד אחד פנימי ובשני חיצוני ?
בשני הצדדים (קפיץ שמאל קדמי וקפיץ ימין קדמי) החיכוך הוא בצד הפנימי כן.




רק בעניין הקפיצים, רואים איזה פתקית עליהם, לדעתי אלה אולדמן אבל תוכל לוודא אם תראה מה הדגם (המספר) שכתוב על הפתקית.
סביר מאוד שאתה צודק אבדוק את הפתקית בהזדמנות קרובה



למיטב זכרוני בהגבהה של 50 מ''מ צריך טיפה לסדר את הפנהרד.
אסף מאחורה הרכב 50 מ''מ. ודוווקא בקפיצים האחוריים הכל פיקס אין תלונות.
מקדימה 30 מ''מ וזה בדיוק הקטע המוזר. הוא מוגבה מקדימה משמעותית פחות מהלימיט של הגבהה שלא אמורה להצריך התאמות כבדות.
בכל אופן כשמגביהים אז כמו שבועז רשם באמת הסרן אמור לזוז קצת שמאלה ולכן כביכול בגלל שהוא לא ממורכז אז (אולי) הקפיץ אמור להתגרד על השלדה בצד ימין. מצד שני אם הסרן זז שמאלה אז אמור להיות לקפיץ השמאלי יותר ספייס לעבוד אז למה שגם הוא יתגרד על התושבת?
משהו לא מסתדר לי.
אם היה חיכוך בצד אחד בלבד של הסרן הכל היה פשוט יותר:)

כשמסתכלים על הרכב מהצד אפשר לראות יותר שהפרונט יותר נמוך מהחלק האחורי.
מצרף תמונה:
145939



חברים אני מדגיש שוב, מקדימה אין אפילו 2 אינצ' הגבהה. הרכב מוגבה 30 מ''מ שהם 1.18 באינצ' על צמיגים וג'אנטים מקוריים.

תודה רבה ושבת שלום🙏

ehudzeelim
03-02-24, 16:59
קראתי שוב את ההודעה הראשונה בשרשור ואני חושב שיש לך טעות בסיסית בהנחה שההפרש באורך בין בולמים מקוריים לבולמים שמותקנים אצלך, הוא גם מידת ההגבהה.
גובה ההגבהה תלוי בקפיצים ולא בבולמים, אני חושב שהרכב מוגבה יותר מ-30 מ"מ מקדימה,
אם תדע מה דגם הקפיץ תוכל להיות יותר מדויק וכמובן על ידי מדידה תוכל לדעת בדיוק את מידת ההגבה

boaz avrahami
03-02-24, 19:15
הקפיצים אולי התעקמו/ קרסו?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

נדב42
03-02-24, 21:21
בשני הצדדים (קפיץ שמאל קדמי וקפיץ ימין קדמי) החיכוך הוא בצד הפנימי כן.






אם כך, אז זה לא ענייני פנהרד או סרן שמוזז ימינה או שמאלה.

או קפיצים שקרסו או זרועות לא מותאמות או משהו אחר, אבל לא משהו שקשור לתזוזה של הסרן ימינה או שמאלה.

(חשוב להבחין בין זרועות ארוכות long-arms לבין זרועות מתכווננות שהן עדיין בתחום הקצר אבל עם יכולת כיוונון מסויימת)

amitainaveh
05-02-24, 23:47
בסוף שבוע תהיה לי הזדמנות להשוות את מה שקיים אצלי אל מול אחד זהה לשלי בשנתון במצב סטוק לחלוטין בלי שום הגבהה.
מקווה לצאת עם תובנות מעניינות.
אם במקרה יש פה גם מישהו שנוסע על XJ עד 2 אינצ׳ הגבהה ויוכל לתת תובנות על המצב אצלו אשמח לשמוע.

amitainaveh
14-02-24, 03:30
קראתי שוב את ההודעה הראשונה בשרשור ואני חושב שיש לך טעות בסיסית בהנחה שההפרש באורך בין בולמים מקוריים לבולמים שמותקנים אצלך, הוא גם מידת ההגבהה.
גובה ההגבהה תלוי בקפיצים ולא בבולמים, אני חושב שהרכב מוגבה יותר מ-30 מ"מ מקדימה,
אם תדע מה דגם הקפיץ תוכל להיות יותר מדויק וכמובן על ידי מדידה תוכל לדעת בדיוק את מידת ההגבה


מעדכן כרגע עוד לא יצא לי להשוות מול הXJ ללא ההגבהה.
החלטתי לבינתיים באמת להקשיב לעצתכם ולהזמין מאמזון פנהרד מתכוונן של Rough Country שמתאים לטווח הגבהה בין 1 ל4.5 אינצ' כדי לתת לפרונטולוג את החופשיות לכוון את הסרן כמו שצריך.
הסתכלתי על הקפיצים שוב במישור לא היה נראה משהו חריג או עקום, לא נראו סדקים בקפיצים.
מדובר ברכב ראשון שנוסע גם ביום יום חוץ מטיולים לפעמים יותר משעה נסיעה לכיוון
בכללי ההתנהגות של המתלים ברכב מצויינת ומרגישה מאוזנת גם בכביש וגם בשטח.
כן יצא לי לבדוק את הפתקית שהייתה על הקפיץ. מסתבר שהיא הייתה חצי קרועה ונשאר ממנה רק סוף ממספר כלשהו.
מצרף פה את התמונה אולי תצליחו לזהות משהו:
146038

נמרוד
14-02-24, 06:34
מעדכן כרגע עוד לא יצא לי להשוות מול הXJ ללא ההגבהה.
החלטתי לבינתיים באמת להקשיב לעצתכם ולהזמין מאמזון פנהרד מתכוונן של Rough Country שמתאים לטווח הגבהה בין 1 ל4.5 אינצ' כדי לתת לפרונטולוג את החופשיות לכוון את הסרן כמו שצריך.
הסתכלתי על הקפיצים שוב במישור לא היה נראה משהו חריג או עקום, לא נראו סדקים בקפיצים.
מדובר ברכב ראשון שנוסע גם ביום יום חוץ מטיולים לפעמים יותר משעה נסיעה לכיוון
בכללי ההתנהגות של המתלים ברכב מצויינת ומרגישה מאוזנת גם בכביש וגם בשטח.
כן יצא לי לבדוק את הפתקית שהייתה על הקפיץ. מסתבר שהיא הייתה חצי קרועה ונשאר ממנה רק סוף ממספר כלשהו.
מצרף פה את התמונה אולי תצליחו לזהות משהו:
146038מקטלוג ome https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240214/c386201614e5b08e9e3c35749384074b.jpg

ehudzeelim
14-02-24, 22:14
החלטתי לבינתיים באמת להקשיב לעצתכם ולהזמין מאמזון פנהרד מתכוונן של Rough Country שמתאים לטווח הגבהה בין 1 ל4.5 אינצ' כדי לתת לפרונטולוג את החופשיות לכוון את הסרן כמו שצריך


תראה מה נדב כתב בתגובה 11, אני חושב שהוא צודק וזה לא קשור לפנהרד.
משהו שכדאי אולי לשים אליו לב, תראה בתמונה המצורפת רואים שחיקה רצינית בכרית הקפיץ העליונה בצד הקרוב לשלדה,
הייתי מחליף את הכריות האלה, לדעתי השחיקה הזו יכולה לגרום לנטייה של הקפיץ לכיוון השלדה כשהקפיץ נדחס והבסיס שלו לא ישר בגלל הבלאי הזה.

146043

boaz avrahami
14-02-24, 22:40
פנהארד יכול לתקן שפשוף בצד אחד על ידי פיצוי לצד הנגדי.

ברגע ששני הצדדים נוגעים בבודי הבעיה ככול הנראה בקפיצים.
הייתי מנסה להרים עם ג׳ק עגלה את הסרן כל פעם מצד אחר ולבחון מה הולך שם תחת ליץ


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

ariel-ro
15-02-24, 00:07
הדבר הראשון שקופץ לעין זה קפיץ צד נוסע.
משהו נראה לא נכון - הכריכה הראשונה (מהצד של הבודי) נראית מעוכה הרבה יותר מאשר שאר הקפיץ ולכן הקפיץ מתקרב לשלדה ואף נוגע בה.

ניסית להצליב בין הקפיצים? לשים את קפיץ צד נהג בצד נוסע ולהיפך?

amitainaveh
06-03-24, 01:27
חברים תודה רבה לכולם על העצות ולנמרוד על הטבלה המפורטת של נתוני הקפיצים!
המוט פנהרד המתכוונן אמור להגיע מאמאזון בתחילת השבוע ואני מתכנן להתקין אותו ולקחת לכיוון פרונט ולאחר מכן אבדוק האם יש שינוי כלשהו.
החלטתי לשים ככה או ככה את המוט אם זה מה שהיצרן של הקפיצים כותב בעצמו על סוג הקפיצים האלו. לאחר מכן ובהתאם לתוצאות אבדוק ידנית איך כל קפיץ נסגר. אם יש צורך עדיין לפרק שוב את הקפיצים אז בהחלט אחליף את הכריות קפיצים העליונות ובאותה הזדמנות אשווה בין הקפיצים כשמפורקים מהרכב ואוכל גם לנסות להצליב ביניהם.
אעדכן בהמשך..

-->