PDA

צפייה בגרסה מלאה : מדריך לאבחון כשל בשילוב 4X4 גרנד ויטרה דור 1



שמעון.פ
26-03-24, 19:03
אני נתקל המון בשאלות בסגנון "למה ה-4X4 לא משתלב?"

בדרך כלל, שאלה זו עולה בקבוצות פייסבוק מקום שבו התשובה שלי צונחת במורד הדף תוך יום יומיים (במקרה הטוב) וכשהשואל התורן מעלה שוב את השאלה, לך תחזור שוב ושוב על התשובה.לכן חשבתי להעלות כאן מדריך לאבחון האפשרויות לכשל בשילוב, בכדי שכל פעם שתצוץ השאלה, אוכל להפנות את השואל לפורום שלנו.

דבר ראשון ובסיסי. איך יודעים שה-4X4 לא משולב? (שאלה שנוגעת לכל רכב שטח)

יהיו כאלו שיאמרו שצריך לנסוע למקום חולי, לשלב ה-4X4, ללחוץ על דוושת ההאצה ולראות האם גלגלי שני הסרנים מפרפרים (משולב) או רק גלגלי הסרן האחורי בלבד (לא משולב)
*ברכבי שטח בעלי הנעה קדמית קבועה, התופעה תהיה הפוכה.
ובכן, אין צורך. הבדיקה הפשוטה והמהירה היא כדלהלן:
שלב למצב 4X4. (ברכב עם 4X4 קבוע, יש לנעול את הנעילה המרכזית) תסובב את ההגה לאחד הצדדים והתחל לנסוע בגלישה. (ללא לחיצה על דוושת ההאצה) אם אחרי מטר – שניים, הרכב נעצר, סימן שהשילוב פעיל. אם הרכב ממשיך ללא התנגדות, יש בעיה בשילוב.

לכל יצרן, יש את השיטה שלו לבצע את השילוב. בגרנד ויטרה 1 שילוב הילוך 4X4 יוצר חיבור בשני מקומות.
1) חיבור גל ההינע (דרייב שאפט) הקדמי בצורה מכנית בתוך הטרנספר.
2) חיבור הציריות בדיפרנציאל הקדמי ע"י לחץ אויר שדוחף טבעת שילוב באמצעות דיאפרגמה.

לחץ האוויר נוצר ע"י מדחס קטן שנמצא מאחורי הפגוש הקדמי. האוויר נדחס בצינורית אל הביצה הקדמית. שממנה יוצא ניפל שהצינורית מולבשת עליו. המדחס נכנס לפעולה ע"י חשמל שמגיע ממחשב (WD CONTROLER4) שנמצא משמאל לרגלי הנהג (מעל קופסת הפיוזים).

שילוב למצב 4X4, מפעיל יוניט/מחבר/מתג שנלחץ בתוך הטרנספר (הוא ממוקם בחלקו העליון של זנב הטרנספר) וממנו יוצא חוט חשמל אל המחשב שמפעיל את המדחס למספר שניות עד לבניית לחץ אוויר שדוחף את הדיאפרגמה לשילוב הציריות הקדמיות. בנוסף, כשיש לחץ אוויר תקין, נדלקת נורית ה-4X4 בלוח השעונים.

כשהמדחס לא מצליח לבנות לחץ (עקב דליפה) הוא חדל לפעול לאחר כמה שניות, הציריות הקדמיות לא יתחברו ונורית ה-4X4 לא תדלק. במקרה של דליפה קטנה שגורמת לאוויר הדחוס לצאת באיטיות, דבר שגורם למדחס לפעול לסירוגין, נורת ה-4X4 תהבהב.

זיהוי מקום הכשל.

כאמור, במצב תקין, כאשר מסובבים את מפתח ההנעה למצב סוויץ' (כל הנורות דולקות) ומעבירים את ידית הטרנספר למצב 4X4, נורית ה-4X4 בלוח השעונים (צבע ירוק) מאירה באופן רצוף.
אם הנורית לא נדלקת כלל או מהבהבת קצת ונכבית. התקלה היא בחוסר לחץ אויר הנצרך לשלב את הציריות בדיפרנציאל. חוסר שיכול לנבוע מכמה אפשרויות:

לא מגיע זרם למדחס. כלומר, או שהמחבר בטרנספר, תקול, או שיש נתק בדרך. או בעיה במחשב ה-4X4 (נדיר)
המדחס עצמו תקול.
יש דליפת אוויר מהצינורית שבין המדחס לדיפרנציאל. (כשיש דליפה, המדחס נכבה לאחר כמה שניות)
יש דליפת אוויר בתוך קייס (הביצה) הדיפרנציאל (לרוב בדיאפרגמה)



לסובב המפתח למצב סוויץ' פועל ולשלב הילוך 4X4.

צורת האבחון.
אדם אחר שעומד בקדמת הרכב צריך להטות אוזן ולשמוע האם המדחס נכנס לפעולה. אם המדחס פועל למשך שניות וכבה. מדובר בדליפת אוויר.
כדי לברר היכן הדליפה, יש לשלוף את הצינורית שמחוברת לביצה הקדמית, (הצינורית מולבשת על ניפל שנמצא בתחתית הביצה בחלק הפנימי)

146473

לאטום אותה ידנית ולחזור שוב על סוויץ' ושילוב הילוך. אם המדחס פועל למס' שניות וכבה ונורית ה-4X4 לא נדלקת, או מהבהבת ונכבית, הדליפה נמצאת בצינורית בין הדיפרנציאל למדחס.
אם לאחר האטימה המדחס נכנס לפעולה וכבה ונורת ה-4X4 נשארת דולקת זה מסמן שמקום הדליפה הוא מחיבור הצינורית ולתוך הדיפרנציאל. הרבה פעמים הדליפה היא בחיבור עצמו כשהצינורית לא מהודקת דייה על הניפל. לכן כדאי לבדוק (עם מי סבון וכדומה) שהדליפה לא בחיבור.

אחרי שהתברר (למרבה הצער) שהדליפה בתוך הביצה, אין מנוס וחייבים לפתוח ולהחליף את הדיאפרגמה, במקרה שרוצים להחזיר למצב המקורי.
יש שימליצו לרתך את טבעת השילוב במצב סגור ולהחליף את נועלי הטבור (לוקרים) לכאלו שנפתחים וננעלים ידנית.

אם כשהפעלנו את הסוויץ', לא שומעים שהמדחס נכנס לפעולה כלל. הבעיה היא או שהמדחס תקול, או שיש נתק בחוטי ההזנה שלו או בעיה
במחבר שבטרנספר.

אם המדחס עובד כראוי ונורת ה-4X4 דולקת קבוע ובכל זאת אין הנעה קדמית, יתכן שאחת הציריות נשברה או שיש שבר בטרנספר.
כדי לאתר את מיקום התקלה, משלבים הילוך ומגביהים גלגל אחד באוויר. מסובבים אותו. (במצב תקין, הוא לא יסתובב) אם גל ההינע
(דרייב שאפט) הקדמי מסתובב, סימן שתקלת השילוב היא בטראנספר.

אם הגלגל עצמו מסתובב והציריה (שלו) לא מסתובבת, הבעיה בצירייה. אם הצירייה בצד הנגדי מסתובבת, הבעיה בה. אם רק הצירייה בצד הגלגל המורם מסתובבת, הבעייה בדיפרנציאל.

-->