צפייה בגרסה מלאה : פינוי חום מתא המנוע (SUMMER IS COMING)
שעיר בגב"ב
30-03-24, 09:56
אני יודע שהיו כמה דיונים בנושא אבל הם לא הין
מספיק ממוקדים.
בקיצור, הקיץ הישראלי בפתח והמנוע יודה לנו על
כל יתרונצ'יק להתמודד עם הגיהנום שבדרך.
השאלה שלי ממוקדת:
האם פינוי חום מתא המנוע הוא אכן דבר שכדאי
להתאמץ עבורו.
ואם להיות יותר ממוקד:
נקח רכב כלשהו ונסע ביום קיץ חם בלי מכסה מנוע
כלל. האם יהיה הבדל משמעותי/מדיד מבחינת טמפ' המנוע?
לא בתיאוריה אלא משהו שניתן לקבל כעובדה. נתון מוכח.
ehudzeelim
30-03-24, 12:37
https://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/124574
שעיר בגב"ב
30-03-24, 16:19
אהוד אין בשרשור הזה תשובה חד משמעית שפינוי חום
מסביבת המנוע אכן מורידה את טמפ' המנוע.
האם מישהו מכיר נתון מוכח/מבוסס?
גם אני בקיץ אני נוהג להגביה עם שייבות את מכסה המנוע מאחור.
מעניין אותי לדעת האם זה סוג של פלצבו או אכן מוריד את טמפ' המנוע במאמץ:
עליה ארוכה בכביש ביום חם.
נניח ויש השפעה ולו של 5 מעלות זה משמעותי.
עשרות בעלי צ'ירוקי וגראנד צ'ירוקי יעידו שכן. יש הבדל מוחשי. לעתים בין מנוע שעל סף רתיחה לבין פעולה תקינה.
ברכבים אחרים בהם מערכת הקירור לא גבולית, אין בזה שום צורך. יכול להעיד מנסיון אישי על דיפנדר tdi, דיפנדר v8 (שני אלו לא חוכמה, תא המנוע גם ככה פרוץ לכל עבר), אבל גם על דיסקברי 2, ושלל טנדרים יפניים (לא מיצובישי). ואני נוסע בערבה גם בקיץ, לאט, ועם מזגן.
ehudzeelim
30-03-24, 16:59
לא יודע,
אני מדדתי (ועדיין מודד) בראש מנוע (לא במכסה שסתומים אלא חיישן חיצוני מקובע לראש עצמו) טמפ' נמוכה בלפחות 5 ולפעמים גם יותר מ-10 מעלות כשהמכסה מוגבה,
בשבילי זה מספיק חד משמעי.
שעיר בגב"ב
30-03-24, 17:52
ככה זה נראה אצלי כשמגיעים החמסינים:
146486146487
כרגע הגבהה של ס"מ, יש מצב שאגביה בעוד ס"מ.
לי זה חשוב העניין כי יש לי באופן קבוע את העלייה המניאקית למערת הנטיפים
שהעבירה טירונות לכל הרכבים שהיו לי.
אפילו משתעשע ברעיון לקדוח חורים בקוטר של כ-2 ס"מ בפאנל שפונה לכיוון
החלון:
146488
ehudzeelim
30-03-24, 18:42
אם אתה מגביה ב-2 ס"מ זה אומר רווח פנוי של 2 ס"מ לכל הרוחב?
אם כן זה נשמע לי מספיק +
אין שום סיבה בעולם, שאוטו מודרני תקין, אפילו דאצ'יה רחמנא ליצלן, יתחמם בעליות של נס הרים.
אם אתה מזהה בעיה (מזהה! ולא ממציא!) תפתור אותה ואל תלך סביב לטפל בסימפטומים (ואני מנחש שאין שום בעיה עם האוטו).
שעיר בגב"ב
30-03-24, 21:24
אז זהו איל שיש צדק מסויים בדבריך.
התחמם לי בעליה בשרב של יום רביעי.
ולפי בדיקה בעליה עם סורק OBD הבדל של 5 מעלות יהיה ממש נחמד.
מאחר שלא התחמם לפני כן (אבל היה חורף) אז חשדתי שקשור דווקא
לניקוי מצערת האגזוז שקשורה ל EGR.
בלי לחפור יותר מדי יש מצב שבגלל שהמנוע כבר לא נושם גזי פליטה גם במאמץ
אז הוא עובד חם יותר.
יכול להיות שכשתגיע המצערת החדשה יעבוד טוב יותר.
מצד שלישי בבדיקה של הרדיאטור חלק גדול מאוד מהצלעות/סנפירים אנאערף איך לקרוא לזה בעברית,
צריכים יישור יסודי. החשד העיקרי שלי שזה מקור הבעיה. בזה אטפל בימים הקרובים.
כל זה בלי קשר לזה שב3 השנים האחרונות
אני מקפיד לפתוח קצת את החלק האחורי של המכסה. בשביל ההרגה הנעימה שלי.
נ.ב. צריך לחפש מיקום אחר לרגש של הגרדיאן שמזייף ב20 מעלות למטה, בדקתי מול נסיעה
עם סורק שמחובר ל OBD.
נ.ב. 2 בבדיקה עם הסורק OBD המאוורר נכנס לעבודה בדיוק (100) כשצריך ומתנתק בדיוק (95) כשצריך אבל
לוקח לו המון זמן לרדת ל95. מה שמחזק אצלי את ההשערה שזרימת האוויר לא טובה.
אני חושב שלנסיעות מנהלתיות בקיץ בכבישים אין שום צורך למשהו נוסף בהנחה שמערכת קירור תקינה.
אבל ברגע שאנחנו מדברים על נסיעות בשטח ( סתם גלגלים יותר גדולים ממה שהיה מותקן במפעל).... אני לא מכיר רכבים אחרים אדבר על ניסיון עם סובארו טורבו. נהוג להגדיל רדיאטור ממקורי למשהו משופר כמו משימוטו, להוסיף קולר גיר.... ועדיין אם אני בטיול של דיונות באמצע קיץ ביום חם עדיין מרגיש לי שהפתחים לפיזור חום היו מוסיפים . היום פותח מכסה מנוע בכל הזדמנות בטיול כזה , כל אצירה מכסה מנוע פתוח.
Отправлено с моего RMX2086 через Tapatalk
כך עשיתי ברכב הקודם שלי ( ניסן טראנו 2.7 )
146534
146533
146532
- - - Updated - - -
וכך ברכב של היום ( טויוטה פראדו 120 )
146536
146537
146535
אצלי התקנתי בהיילקס כונס של טרופר (הפוך)...146539
Sent from my iPhone using Tapatalk
למי שמרכיב פתחי איוורור על מכסה המנוע בשני צידיו - אני מבין את הערך האסתטי של סימטריה. אבל תחשבו קצת יותר אולי צריך ואפילו עדיף שיהיה רק פתח (אמיתי) אחד. אם מנסים ליצור זרימת אויר על סעפת הפליטה כדאי לחשוב איך האוויר מנותב לצד החם של תא המנוע ולא סתם מטייל בחופשיות.
ומשזה נאמר ברוב כלי הרכב הסטנדרטיים יחסית- אם צריך לאוורר את תא המנוע משהו כנראה לא תקין. (בכלים משופרים זה סיפור אחר)
אסף.
שעיר,
רשמת שהרכב התחמם.
מה זה הרכב התחמם?
כמה מעלות?
בד"כ הצרות מתחילות כשאנשים מתחילים לקרוא טמפרטורה מדויקת רגעית ופתאום מגלים שהמנוע שלהם לא נמצא תמיד באותה טמפ' כמו שאפשר לחשוב מהסתכלות במחוג.
זאת בדיוק הסיבה בגללה יצרני הרכב עברו לפני עשרות שנים למחוג שלא מראה הבדלים קטנים. כי אנשים סתם אכלו סרטים.
אז שואל שוב.
מה זה התחמם, ובאיזה תוואי נסיעה.
שעיר בגב"ב
31-03-24, 07:38
התחמם ברמה של השפרצת מים ממיכל עיבוי.
נדלקה נורת המנוע של הרכב בזמן שהשעון שהתקנתי
הראה 105. אח"כ בדקתי מול חיבור obd ויש זיוף כלפי
מטה של כ-15 מעלות.
קורה רק בזמן מאמץ בעליה.
מאחר ולא קרה לפני שניקיתי את מצערת האגזוז אני מבין ש:
מצערת אגזוז תקועה על סגור מפעילה את הegr שמוריד את טמפ' המנוע
גם במאמץ.
דבר נוסף, במעקב בנסיעה ארוכה עם מכסה מנוע מורם קצת כולל עליות המנוע עובד חם
בכ-10 מעלות ביחס למצב תקין, כך שמרגיש לי שפינוי חום יעיל יותר עוזר.
מערכת הקירור עובדת
אבל ביעילות פחותה מה שמכוון אותי לבדוק אם הfins העקומים
(ממש שטח גדול) אכן פוגעים דרמטית במעבר אוויר יעיל..
אצלי התקנתי בהיילקס כונס של טרופר (הפוך)...
Sent from my iPhone using Tapatalk
בגדול, במנוע אורכי כמו ברוב רכבי השטח, האויר החם בתא המנוע זורם אחורה ומתחת לרכב סביב הגיר בתעלת הגיר (אם תא המנוע אכן מרווח מספיק..)
הזרימה של האויר מתחת לרכב בנסיעה מסייעת למשוך את האויר מתא המנוע.
כונס הפוך יכול לייצר מערבולת ולשבש את יעילות התנועה.
במקרה שלך, במבנה תא המנוע, לדעתי כונס בכיוון הנסיעה ישפר את הדחיסה מטה ויעזור יותר לפנות אויר חם.
שלישי בבדיקה של הרדיאטור חלק גדול מאוד מהצלעות/סנפירים אנאערף איך לקרוא לזה בעברית,
צריכים יישור יסודי. החשד העיקרי שלי שזה מקור הבעיה. בזה אטפל בימים הקרובים.
זה לבדו יכול להוריד משמעותית מיעילות הקירור.
מציע שלפני שאתה פותח פתחים ומרים מכסה מאחור, תפתור את זה.
זה בכל מקרה משהו שחייב התייחסות כדי להיות תקין.
אם תתחיל בשינויים מסביב יהיה לך יותר קשה לבודד את הגורם, ובכל מקרה בתהליך תגיע לרדיאטור.
האם יש חשיבות עבור שאר שוכני תא המנוע?
כבלים, רכיבים אלקטרוניים, נניח?
Sent from my iPhone using Tapatalk
האם יש חשיבות עבור שאר שוכני תא המנוע?
כבלים, רכיבים אלקטרוניים, נניח?
Sent from my iPhone using Tapatalk
חד משמעית.
שעיר בגב"ב
31-03-24, 10:33
זה לבדו יכול להוריד משמעותית מיעילות הקירור.
מציע שלפני שאתה פותח פתחים ומרים מכסה מאחור, תפתור את זה.
זה בכל מקרה משהו שחייב התייחסות כדי להיות תקין.
אם תתחיל בשינויים מסביב יהיה לך יותר קשה לבודד את הגורם, ובכל מקרה בתהליך תגיע לרדיאטור.
מקווה לפרק רדיאטור היום או מחר כדי לעשות עבודה טובה.
מבטיח לעדכן.
שעיר בגב"ב
31-03-24, 20:16
146555
אין מה לנסות אפילו! המצב סופני נאמר קדיש על הרדיאטור .
לפחות בחצי רדיאטור לא יכול לזרום אוויר.
יאללה לקנות חדש
נראה כמו רדיאטור שקיבל טיפול מפנק מגרניק.
שעיר בגב"ב
16-04-24, 16:13
אז אחרי שפתרתי את בעיית ההתחממות (רדיאטור סתום) יש לי נתונים שנראה לי ששווה לשתף.
נכון זה לא באמת מדעי אבל...
המדידות נעשו בתנאים דומים מאוד:
אותה עליה (מבית שמש למערת הנטיפים).
טמפ' סביבה כמעט זהה (בין 32 מעלות ל34 מעלות).
מהירות דומה (כביש פתוח בלי איזו משאית איטית מלפנים שחוסמת רוח).
בלי נסיעה ארוכה לפני כן, זאת אומרת בכל המקרים נסיעה של כ5 דקות עד ההגעה לעליה.
אז ככה:
נסיעה עם מכסה מנוע מצב מקורי
פעמיים הגעה למצב הדלקות נורת חום מנוע, רתיחה/בעבוע והשפרצה במיכל עיבוי.
במקרים האלה הייתי בלי חיבור סורק OBD אז מבין שהגעה לכ- 120 מעלות (הידלקות נורה).
נסיעה עם מכסה מנוע מורם כס"מ מאחור
כ 5 נסיעות ככה בכולן נתונים דומים מאוד: בשיא העליה הגעה ל כ 116 מעלות.
אין בעבוע ולא נדלקה נורת חום מנוע.
אחרי נסיעה 10 דקות במישור התייצבות סביב ה102 מעלות.
במקרה הכי טוב ראיתי 95 מעלות.
נסיעה עם רדיאטור תקין
בשיא העליה 102 מעלות. אחרי נסיעה 10 דקות במישור התייצבות
סביב ה82 מעלות.
מדגיש שכל הנסיעות בתנאים מאוד דומים, כמעט זהים.
אין שום טעם במדידות שמבוצעות בתנאים של תקלה אקראית.
אסף.
שעיר בגב"ב
16-04-24, 16:54
זאת לא הייתה תקלה אקראית, הרדיאטור היה סתום טוטאלית!
כתבת על זה אתמול בפורום דאצ'יה, למעשה די נסעתי בלי רדיאטור.
זה שהמנוע לא התפוצץ זה חתיכת נקודת זכות לדאצ'יה.
ולכן אין שום טעם במדידות האלה. הן לא מייצגות שום דבר.
אסף.
שעיר בגב"ב
16-04-24, 19:09
לדעתי כן יש ערך למרות שמערכת הקירור הייתה לא תקינה (רדיאטור סתום).
מבחינתי זאת עובדה ש...
טמפ' נוזל הקירור הגיעה לנק' רתיחה (במקרה הזה כ-120 מעלות) לא רק פעם אחת
וברגע שאפשרתי פינוי חום יעיל יותר מהמנוע טמפ' נוזל הקירור הייתה
נמוכה בכ 10 מעלות.
אם היה הבדל בתנאים הסביבתיים הייתי מסכים איתך, אבל ההתייחסות שלי היא
כשהתנאים הסביבתיים היו כמעט זהים.
לדעתי אוורור יעיל יותר של תא המנוע כן תורם להורדת טמפ' המנוע
,ולו גם במעלות בודדות שבמקרים מסויימים יכולות להיות מספיק קריטיות.
מדעי זה לא, אבל מבחינתי כן למדתי משהו:
מעתה והלאה אדאג לשפר את אוורור תא המנוע בקיץ.
זאת לא הייתה תקלה אקראית, הרדיאטור היה סתום טוטאלית!
לזה אסף התכוון, רדיאטור תקול/סתום או וואטאבר נכנס תחת ההגדרה של תקלה אקראית.
היה מעניין דווקא לראות את ההבדלים (מכסה מנוע מוגבה) עכשיו, כאשר הרדיאטור תקין.
טל.
ובכן,
בהנחה ובאמת זה היה מקור הבעיה, אני חושב שהמסקנות שלך נכונות אך הלקחים שגוים.
ברכב עם מערכת קירור תקינה אין שום סיבה בעולם לחפש פתרונות לבעיות שלא קיימות. נדמה לי שהיה זה דורון שהזכיר שלתכנון זרימת אוויר בטעם מנוע על ידי היצרן יש משמעויות. גם אם נאמר שפתיחת מכסה המנוע לא גורם נזק הרי שאין בכך שום צורך מעשי.
אכן. כשהרדיאטור סתום ואין זרימת אוויר מאולצת כמו שהיצרן תכנן - הגעת למסקנה המרעישה שפתיחת מכסה מנוע שמאפשרת זרימת אויר במקום זו שאמורה להיות מועילה אבל לא מונעת התחממות . יופי.
שתי מסקנות מרעישות. א. צריך זרימת אויר סביב המנוע. ב. רדיאטור סתום יגרום התחממות גם במכסה מנוע פתוח.
מה התועלת בזה?.
תמדוד טמפ' עם מערכת קירור תקינה במצבים האלו - בזה תהיה תועלת. ולדעתי אתה תראה במקרה הזה הבדל זניח.
אסף.
שעיר בגב"ב
16-04-24, 19:45
את זה אהוד כבר בדק והראה שקיים הבדל.
אני רק מוסיף את הנתונים שאני ראיתי כשמערכת הקירור לא תקינה
שמבחינתי יש הבדל בין רתיחת נוזל הקירור לבין התחממות שמאפשרת המשך נסיעה
(ונעזוב לרגע את העובדה שחכם זה לא).
ובכן,
בהנחה ובאמת זה היה מקור הבעיה, אני חושב שהמסקנות שלך נכונות אך הלקחים שגוים.
ברכב עם מערכת קירור תקינה אין שום סיבה בעולם לחפש פתרונות לבעיות שלא קיימות. נדמה לי שהיה זה דורון שהזכיר שלתכנון זרימת אוויר בטעם מנוע על ידי היצרן יש משמעויות. גם אם נאמר שפתיחת מכסה המנוע לא גורם נזק הרי שאין בכך שום צורך מעשי.
לא לגמרי מדוייק אם מדברים על רכבים משופרים.
נניח שיפורים שמוסיפים עומס על מערכת הקירור הרי שעכשיו דווקא כן נוצר צורך מעשי, והשינוי הזה במכסה המנוע דווקא מסקרן לדעת עד כמה הוא משמעותי.
טל.
אתה צודק מאוד.
ברכב משופר יש יותר חום לפנות מתא המנוע.
כלל אצבע הוא שעל כל 3 קילוואט של המנוע יש 7 קילוואט חום.
ומתוכם כשליש מתפנה דרך מערכת הקירור, כשליש דרך מערכת הפליטה וכשליש באוויר שזורם סביב המנוע.
אז אם שיפרנו את המנוע הוספנו כך וכך קילוואטים של הספק - בערך אותו הספק 'מתאוורר' וצריך לפנות אותו ונכון להניח שהתכנון המקורי לא בהכרח יתמוך בזה.
אסף.
ehudzeelim
16-04-24, 20:45
היתרון בשיפור הזרימה סביב המנוע (בהנחה שאכן פתיחת פתח משפרת את הזרימה) הוא שאתה מטפל בשני שלישים יחד:
בשליש של מערכת הקירור כי הזרימה דרך הרדיאטור תשתפר, ובשליש של הפינוי מהמנוע עצמו לסביבתו.
כלל אצבע הוא שעל כל 3 קילוואט של המנוע יש 7 קילוואט חום.
אסף.
3 קילו וואט מנוע = הספק בגלגלים?
Sent from my SM-N986B using Tapatalk
שעיר בגב"ב
16-04-24, 21:30
לזה אסף התכוון, רדיאטור תקול/סתום או וואטאבר נכנס תחת ההגדרה של תקלה אקראית.
היה מעניין דווקא לראות את ההבדלים (מכסה מנוע מוגבה) עכשיו, כאשר הרדיאטור תקין.
טל.
את זה אבדוק אחרי שיהיה לי מספיק מדידות במצב הנוכחי שאוכל להשוות.
נראה לי שאהוד כבר עשה את זה.
לא לגמרי מדוייק אם מדברים על רכבים משופרים.
נניח שיפורים שמוסיפים עומס על מערכת הקירור הרי שעכשיו דווקא כן נוצר צורך מעשי.
בהתייחס לשאלת פותש, והמצב שתואר, דווקא מדויק.
מנוע עם הספק משודרג ביחס למקור חורג בהכרח מתכנון הזרימה ופינוי חום המקורי.
במקרה הנדון זה מנוע מקורי סטנדרטי.
ועם זאת, יש רכבים בהם תא המנוע גבולי במרווח סביב המנוע.
זה לא המקרה.
שעיר בגב"ב
16-04-24, 22:25
נכון שברוב המוחלט של המנועים כשהם תקינים אין בעיית התחממות גם בתנאים
מאוד קיצוניים.
אבל, בואו נדבר רגע על רכבי שטח שהרוב פה מחזיקים שזה רכבים
לא צעירים שעובדים קשה יחסית וברור שגם מערכת הקירור מזדקנת וצוברת קצת שומן בעורקים.
האם במדינה עם קיץ מגעיל כמו פה זה מיותר לעזור לרכב להתמודד טוב יותר עם החום?
לדעתי זה כן עוזר קצת והקצת הזה עבור מאמץ כל כך קטן שווה את זה.
נכון שהעליתי את השאלה בגלל תקלה. התקלה הזאת גרמה לי לבדוק שזה לא
רק פסיכולוגי כל העניין הזה של פינוי אוויר חם מתא המנוע.
ולפחות גם יכולתי להשתמש ברכב בזמן הזה ולא לבזבז מלא זמן וכסף במוסך.
אני כן אשאר בקיץ עם מכסה המנוע מורם קצת גם כשאני יודע שמערכת הקירור
תקינה.
תלוי מה זה מצב תקין.
ראית בעצמך, עם רדיאטור תקין אין בעיה.
הרכב שלך לא ישן ולא ותיק.
התרומה לקירור של מכסה מנוע פתוח לעומת תיקון והחזרת המערכת למצב התקין(מודגש) כמו שהיצרן תכנן אותה הוא זניח, המספרים שלך מראים זאת בברור. לכן קודם כל לתקן את הבעיה, אם רכבים זהים לא מתחממים ושלך כן אז משהו תקול אצלך, זה קל לאבחון, יותר קשה למצוא למה שלך מתחמם ואחרים לא.
אם היה וכאשר לא מצאת שום פתרון לבעיה (והבעיה קיימת, או הייתה קיימת ) , וזה או קומבינה או להרוס מנוע בוודאי שהקומבינה רלוונטית, אבל קודם כל לחזור למצב בסיסי תקין.
תתחדש
עכשיו גם המזגן יעבוד יותר טוב, ולזה כנראה שלא היה עוזר הטריק במכסה מנוע
Sent from my SM-N986B using Tapatalk
שעיר בגב"ב
16-04-24, 22:58
אתם מפספסים משהו.
ברור שאם הרכב מתחמם אז יש תקלה ושצריך לפתור אותה
ולא לנהוג ככה.
אבל כל עוד לא פתרתי אותה הייתי צריך את האפשרות להתנייד ביום יום
ולהמשיך לחפש מה הבעיה.
האוורור הזה של תא המנוע נתן לי את השבועיים שלושה האלה בלי לפחד שאני משמיד
את המנוע (עם עין פקוחה כל הזמן על הטמפ' המדוייקת ולהבין מתי לעצור
בצד לכמה דקות).
ועכשיו כשאני יודע מנסיון אישי שהעניין הזה של פינוי חום יעיל מתא המנוע אכן
עוזר למנוע להתמודד עם החום, אז מה אכפת לי למשל פחות עבודת מאוורר?
אז מבחינתי זה נכון להשאיר את המצב ככה בקיץ גם עם מערכת קירור תקינה 100%.
בקיץ שלנו אני מעדיף לנסוע כמה שיותר סביב ה80-90 מעלות
וכמה שפחות לעלות לאזור ה100.
ולא אכפת לי ש100 מעלות זה בסדר, מעדיף 90 כי זה יותר טוב.
מזכרוני עם הXJ -
תא המנוע שם צפוף ודחוס.
נהוג להגביה את מכסה המנוע למען פינוי אוויר.
עשיתי את זה גם אצלי בזמנו.
אוויר חם, מאוד, יוצא מחלקו האחורי של מכסה המנוע שהוא מוגבה.
בודאות תא המנוע קריר יותר - זה מאוד מועיל לאורך זמן לצינורות גומי, גומיות, צמות חשמל וכו'
בטמפ' העבודה - לא זכורה לי ירידה דרמטית בטמפ'. עדיין ביולי אוגוסט, עם מזגן, בעלייה ארוכה, הטמפ' הייתה מטפסת יופי עד לכיבוי המדחס (וזהו)
xj הוא בין הדוגמאות המובהקות (והבודדות) בהן זה כן נחוץ.
ehudzeelim
17-04-24, 10:16
ברכבים משופרים/ספורטיביים,
אחד השיפורים הנפוצים לאוורור תא המנוע ושיפור הקירור שהיצרנים מוצאים לנכון ליישם הוא פתחים במכסה מנוע.
כנראה שעם כל תכנון הזרימה דרך תעלת הגיר ושאר האילוצים/פתרונות הקיימים, בסוף השיטה להגדיל את זרימת האוויר באופן יעיל היא הפתחים האלה.
xj הוא בין הדוגמאות המובהקות (והבודדות) בהן זה כן נחוץ.
.... מובהק, בטח, חוץ מב99% מהXJ בעולם.
(היו לי כ~10 שנים על XJ ישן, שהחלפתי בו את כל מערכת הקירור, ולא פתחתי את מכסה המנוע)
אני רוצה לציין מעיון בשרשור מתחילתו, שיתכן שבמקרה הנדון לא רק הרדיאטור היה סתום.
יתכן ואתה צודק וכאן התנצלותי על כך שכתבתי על רכב שמעולם לא החזקתי. עם זאת, האם כל כך הרבה בעלי xj בישראל ובעולם טועים? (גם כאן, יתכן והתשובה היא כן).
יתכן ואתה צודק וכאן התנצלותי על כך שכתבתי על רכב שמעולם לא החזקתי. עם זאת, האם כל כך הרבה בעלי xj בישראל ובעולם טועים? (גם כאן, יתכן והתשובה היא כן).
בתקופה שאני החזקתי XJ, תודעת הפורומים העולמית לא היתה בקטע של פתיחת מכסה מנוע. מה שהיה באופנה אז היה "ריבולברים" ו"דרופ קיטים" ומדידות RTI. יתכן שמה שהשתנה מאז זה זמינות חישני טמפרטורה דיגיטליים זולים מעלי אקספרס?
ואם נדמה לך שאני משייך את הדיון הזה על זרימת אויר בתא המנוע לאותה משפחה של שטויות פסאודו-הנדסיות כמו הנ"ל, אתה צודק.
ehudzeelim
17-04-24, 14:38
(היו לי כ~10 שנים על XJ ישן, שהחלפתי בו את כל מערכת הקירור, ולא פתחתי את מכסה המנוע)
אם עד עכשיו היה לי ספק אם פתיחת המכסה באמת עוזרת
זה המשפט ששכנע אותי סופית שכן ;)
אם עד עכשיו היה לי ספק אם פתיחת המכסה באמת עוזרת
זה המשפט ששכנע אותי סופית שכן ;)אני מעריך אותך - אתה כנה, עקבי ומנומק כגורו תחזוקת שבר. ויש לך ארבע מכוניות מאותו סוג בשביל קניבליזציה [emoji2]
ehudzeelim
17-04-24, 14:52
חלילה, כל הרביעייה עם דופק ונשימה :D
אבל ברצינות, יש ספק שאוורור תא המנוע יכול לתרום, יותר או פחות, לאווירה נינוחה ונעימה בתא המנוע?
לשיפור בזרימת האוויר דרך הרדיאטור?
זה לא אומר שהרכב זקוק לזה בהכרח, אבל כמי שמבלה עם המוסו מספר ימים בערבה הדרומית כל שבוע, בקיץ, ב-40+ מעלות,
לפחות במקרה שלי, אין לי ספק.
יש לי בהחלט ספק הן בצורך והן בעובדות שכל כך ברורות מאליהן עבורך.
לגבי נעימות האווירה בתא המנוע, אני מודה שאני נמצא בתא הנוסעים כשהרכב בנסיעה ולכן אין לי נסיון.
איזה עולם מושלם חיים חלקנו.
כאילו שלא היו יצירות מוטוריות מחרידות שיעילות מערכת הקירור שלהן היתה לקויה מינוס מהרגע שירדו מפס היצור.
ואם היצרן עושה הכל מושלם, אז למה בכלל לנסות ולהתיימר לשפר משהו?
ולמה עדיין יש פה תגובות מתנשאות שמורידות את החשק לשתף ולנהל פה דיונים?
כי זה לא ברמה אקדמית גבוהה או שזה בגלל הקונטקסט....???
טל.
יתכן ואתה צודק וכאן התנצלותי על כך שכתבתי על רכב שמעולם לא החזקתי. עם זאת, האם כל כך הרבה בעלי xj בישראל ובעולם טועים? (גם כאן, יתכן והתשובה היא כן).
אני לא חושב שטועים.
באופן אובייקטיבי, תא המנוע בXJ לוהט למגע יד אדם בטמפ' עבודה (בקיץ). מכסה המנוע חם ברמה שכואב לגעת בו.
כאשר מרימים את את החלק האחורי, תא המנוע מתקרר באופן מורגש.
האם זה משפיע על טמפרטורת המנוע? לא בהכרח. המנוע גם ככה עובד בטמפרטורה הרבה יותר גבוהה מטמפרטורה שיד סולדת בו.
האם בגלל זה אנשים חושבים שהמנוע עובד קר יותר? כנראה שכן.
מהכיוון השני - לא זכור לי מישהו שה-XJ היה מתחמם לו והרמת מכסה המנוע פתרה את הבעיה, יותר כמו פלסטר.
בקצה מעטפת הביצועים של מערכת הקירור, זה יכול לעזור בכמה מעלות, אך לא מעבר.
בנוסף - יש נטייה לאנשים להתעסק בטמפרטורה יותר מידי ולכן המסקנות השונות.
ב-XJ - כל עלייה הייתה מלחיצה אותי לכן הייתי מתעסק הרבה יותר בפתרונות שונים ומשונים למערכת הקירור. - בפועל, גם הXJ על מערכת הקירור החולה שלו, לא היה מתחמם עד להרס המנוע - אלא אם יש תקלה במערכת הקירור.
היצרן מגדיר 107 מעלות כטמפרטורת ניתוק המדחס/הדלקת הונטה החשמלית עם המזגן לא עובד. משמע שעד 107 מעלות, הכל בסדר והיצרן לא רואה שום חשש למנוע. גם עוד כמה מעלות מעבר הכל בסדר, אחרת הונטה/המדחס היו מגיבים בטמפרטורה נמוכה יותר.
בדיסקו הפסקתי עם ההתעסקות הזו לגמרי (וגם כמובן תא המנוע ענק ביחס לXJ ולגודל המנוע שמושתל באוטו)
יש מד דיגיטלי שהקשר בינו למציאות (אבסולוטית) מקרי בהחלט. אני יודע שהוא מציג X זה אומר שהתרמוסטט נפתח. משם אני לוקח עוד 15 מעלות כלפי מעלה לפני שאני מתחיל להילחץ.
מנוע תקין ומערכת קירור תקינה - אין שום סיבה להתחממות.
מזג האויר בישראל בקיץ הוא חם ומגעיל, אני מסכים. אבל הוא לא הכי חם שיש ובטח לא חם עד כדי שנצטרך למצוא פתרונות מאולתרים לפינוי חום שהיצרן לא חשב עליהם.
אבל עוהל בדעתי עוד כיוון להתחממויות לא מוסברות:
במקרה של XJ או ZJ שנולדו עם צמיגים בקוטר 28, כאן מיד מלבישים עליהם צמיג 31, ואם זה גם חוקי, אז בכלל אתם בטוחים שזה "סטנדרטי".... אבל יחסי העברה בסרנים לא שיניתם כי זה כבר יקר ו"כי הרכב סוחב מספיק טוב" או "רק עם 33 צריך לשנות יחסי העברה".... אז לא. זה כבר לא סטנדרטי. חרגתם מהאיזון העדין של המערכת. והנה לכם עוד סיבה למאמצים שמובילים להתחממויות - ואז להתעסקות בסימפטומים ולא בבידוד הגורם האמיתי להתחממות וטיפול יעיל בו.
כנ"ל בלנדרובר דיסקברי 1 - נולדו עם גלגל 29, כולם עברו ל-31/32 ולא שינו יחסי העברה ואז מספרים שהוא עצלן ומתחמם עד שזה הפך לברירת המחדל. "ככה הוא" וזהו. אז כן, מנוע טורבו דיזל לא בריון, מדגם שמראש ידוע כרגיש להתחממות, רכב כבד שבד"כ גם מאוד עמוס, שעכשיו נאלץ גם לסובב, דרך יחסי העברה סטוק, גלגל שגדול ב-3 אינץ' ובהתאם גם כבד יותר.... זה הוא עצל ולא סוחב זה רמז עבה מצידו אליכם שקצת קשה לו - אז ברור שהנטיה להתחממות רק תחריף. הפתרון המקובל בקרב החבר'ה - זמזם התרעה.... וואלה יופי. אז אתם במעקב צמוד ואולי מצילים את המנוע מהתחממות-יתר, אבל שוב, לבלוע עוד אקמול זה טוב כדי להוריד חום, אבל אתם לא באמת מחלימים. אתם מטפלים בסימפטום ולא בגורם.
בסיפור של פות"ש אין מנוע משופר בקצה אחד של המשוואה ו/או צמיגים אוברסייז בקצה השני שלה.
זה נטו "רק" רדיאטור שהרים ידיים ומסר נשמתו.... באמת טוב שמצאת למה הדאסטר הסטנדרטי לגמרי שלך התחמם כפי שהתחמם, לפני שהתחלת לחתוך לו בפח.... ובאמת היה לך מזל שפתרת את העניין שנייה לפני שהמנוע ניזוק. מזל נטו.
משחקי פחחות במכסה המנוע אולי נדרשים עם מנועים משופרים שמייצרים יותר חום. אבל הם באמת רק סוג של פלסטר זמני לרכב סטוק שמתחמם וגם אם הם משפרים את מצבו במשהו באותו רגע, הם מיותרים לחלוטין בהינתן מערכת קירור תקינה. זה הכל.
חלילה, כל הרביעייה עם דופק ונשימה :D.
זה משפט של צבועים מזנבי להקה..
או רווק בלי סטנדרטים.
ehudzeelim
17-04-24, 18:19
צחוק בריא זה טוב 😁
אבל בעניין תחזוקת שבר, אולי כדאי לפרוט את המילים לעובדות, כמו שנמרוד אוהב.
אז המוסו שלי אצלי 11 שנים בהן צבר אצלי 400k קמ. וסהכ מאז שיצא מהמפעל 490k קמ.
במהלך השנים האלה נתקעתי פעמיים:
1. צינור מים שנקרע בקיץ באילת לפני מספר שנים, תוקן במקום.
2. מחזיר שמן של מסרק ההגה נפרץ בחירבת קצרה, המשכתי בנסיעה עד לתיקון.
זהו, 11 שנים, כמעט 40k קמ כל שנה, בלי להיתקע אפילו פעם אחת באופן שדורש גרירה או חילוץ.
וזה עם מוסו בן 23 רחמנא ליצלן להזכירכם, לא עם טויוטה.
אם זאת תוצאה של תחזוקת שבר, אשרינו 😅
איזה עולם מושלם חיים חלקנו.
כאילו שלא היו יצירות מוטוריות מחרידות שיעילות מערכת הקירור שלהן היתה לקויה מינוס מהרגע שירדו מפס היצור.
ואם היצרן עושה הכל מושלם, אז למה בכלל לנסות ולהתיימר לשפר משהו?
ולמה עדיין יש פה תגובות מתנשאות שמורידות את החשק לשתף ולנהל פה דיונים?
כי זה לא ברמה אקדמית גבוהה או שזה בגלל הקונטקסט....???
טל.
+1
לפי דעתי היה גם אוטו שנסע לפי הוראות יצרן עם מכסה מנוע פתוח כדי לקרר יותר טוב.
https://classicregister.com/sites/default/files/styles/col-7/public/695%20ss%2011.png?itok=ZTOBh1re
https://m.media-amazon.com/images/I/61hDcRpeWCL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg
איזה עולם מושלם חיים חלקנו.
כאילו שלא היו יצירות מוטוריות מחרידות שיעילות מערכת הקירור שלהן היתה לקויה מינוס מהרגע שירדו מפס היצור.
ואם היצרן עושה הכל מושלם, אז למה בכלל לנסות ולהתיימר לשפר משהו?
ולמה עדיין יש פה תגובות מתנשאות שמורידות את החשק לשתף ולנהל פה דיונים?
כי זה לא ברמה אקדמית גבוהה או שזה בגלל הקונטקסט....???
טל.
אני איתך.
בהחלט יש רכבים שהמערכת לא מיטבית מהיצרן.
ודיון טכני יכול וצריך להתייחס לנתונים ולפתח דיון לא לקבור אותו.
אבל זה לא המקרה הנוכחי.
רכב סטנדרטי בלי היסטוריית התחממות לדגם.
שעיר בגב"ב
18-04-24, 00:27
אני לא מצליח להבין למה יש פה כאלה שמציק להם העניין.
הרי ברור שדאסטר שמתחמם זה לא תקין ושצריך לאבחן את
התקלה ולא לשים פלסטר.
ועדיין יש חברות שמתפרנסות יפה משיפור מערכת הקירור.
אצל האמריקאים זה לא דבר נדיר להחליף רדיאטורים גם כשהכל תקין
לרדיאטורים משופרים עם יותר ליבות ומחומרים שמפנים חום טוב יותר מהמקור.
את העניין של פתיחת פתחי אוורור למיניהם לא אני המצאתי.
נכון לקח לי זמן לעלות על משהו שאי אפשר היה לראות עד הרגע שהסרתי
את מעבה המזגן ועדיין העניין הזה של נסיון לשפר את יכולת הקירור של המנוע במזג אוויר חם
זה לא המצאה שלי.
נראה לי הגיוני לשתף במספרים שאני רואה במצבים השונים שציינתי.
לא חייבים לקבל את זה.
מדעי זה לא וציינתי את זה.
מבחינתי זה לא דבר הזוי לנסות לפנות חום מתא המנוע בקיץ הישראחי גם במערכת
תקינה ב100%.
מבחינתי זה לא דבר הזוי לנסות לפנות חום מתא המנוע בקיץ הישראחי גם במערכת
תקינה ב100%.
רובנו נהנים מההתעסקות.
הרבה השטויות/״שיפורים״ עשיתי מתוך רעיון ןסקרנות נטו.
זה המהות של גיפולוג.
כשיש תקלה, לגמרי עובר לטפל בסימפטום כפלסטר עד לתיקון הגורם (הרמת מכסה מנוע), כמו שעושים המון תיקוני שדה זמניים.
יש מי שזו שיטת האחזקה השוטפת שלהם.
מצד שני, אם לרכב מסויים אין היסטוריית בעיה תכנונית שגורמת להתחממות, אז אין לזה סיבה מעשית מעבר ל״בא לי שחק/להרגיש טוב עם עצמי״.
ולפעמים להיפך.
ליצרן הרכב יש אינטרס בסיסי למכור רכבים שעובדים אחרת לא יתפרנס.
הוא משקיע המון באיזון בין ייעול העלויות ליעילות הרכב.
ואם עוד חור/מרווח לאוורור היה חוסך לו משהו במערכת קירור, היית פוגש כזה.
אז או שאין בעיה שמנסים לפתור, או שהמערכת המקורית יותר יעילה מעוד חור/מרווח במכסה מנוע.
אם להקצין, לפעמים תוספת כזו יכולה לשבש תכנון יעיל קיים.
ועדיין יש חברות שמתפרנסות יפה משיפור מערכת הקירור.
אצל האמריקאים זה לא דבר נדיר להחליף רדיאטורים גם כשהכל תקין
לרדיאטורים משופרים עם יותר ליבות ומחומרים שמפנים חום טוב יותר מהמקור.
את העניין של פתיחת פתחי אוורור למיניהם לא אני המצאתי.
אצל האמריקאים לא דבר נדיר להחליף כל חלק בחלק משופר/משודרג/מעוצב/ייחודי לא כי "אני באמת צריך" אלא בעיקר "כי אני רוצה".
השיפור/שדרוג, במיוחד במכוניות סו-קולד "מיוחדות" כלומר כאלה שנרכשות ע"י חובבי רכב, קרי רכבי שטח/ספורט/קלאסיות - הוא צורך פסיכולוגי של בעל הרכב הרבה יותר משהוא צורך טכני..... בנוסף - עודף בכסף ובזמן פנוי שמייצר תרבות מבורכת של פנאי וצריכה. וכאשר קיימים הצרכים, יהיה מי שיספק אותם.... ראה את עובי ועושר הקטלוגים של סאמיט ורוק-אוטו....
זו אפילו מחלה מוכרת ורשמית שקיבלה גם הגדרה מדעית בשפה הלטינית - שדרוגיטיס. כולנו חולים בה.
ehudzeelim
18-04-24, 12:56
יש שדרוגים או "שיפורים" שיכולים להזיק.
זה לא המקרה. פינוי אוויר חם מאזור תא המנוע לא יכול להזיק, יכול רק להועיל.
אפשר להתפלסף על זה שעות בכיף.
שורה תחתונה לא מדובר לא בתחזוקת שבר ולא בשמן נחשים.
מי שחושב אחרת יכול לעשות ניסוי. אני כבר עשיתי והמסקנות ברורות.
אם זה הכרחי או לא זאת שאלה אחרת. זה לא הכרחי ברוב המקרים.
זה לא המקרה. פינוי אוויר חם מאזור תא המנוע לא יכול להזיק, יכול רק להועיל.
בחורף, כתוצאה מהגבהת מכסה המנוע בחלקו האחורי - יכולים, ונכנסים מים לתא המנוע.
זה בהחלט יכול לגרום לנזק לאורך זמן. בין אם לצמות החשמל, בין אם לקיר האש עם הגומיות שקצת יבשות ואז יחדרו מים לאוטו ויצטברו על הרצפה שלו וכו' וכו'
בסוף, ברוב המקרים, היצרנים משקיעים הון תועפות בתכנון הרכבים שלהם, שינויים שאנחנו עושים כהרף עין ונראים לנו טובים, הם במקרה הטוב לא מזיקים, ובמקרה הפחות טוב אך הנפוץ הם גם מזיקים. (ואני לא מדבר על החלפת חלק בחלק טוב יותר כמו בולמים, בלמים, צמיגים וכו')
ehudzeelim
18-04-24, 14:50
בחורף, כתוצאה מהגבהת מכסה המנוע בחלקו האחורי - יכולים, ונכנסים מים לתא המנוע.
זה בהחלט יכול לגרום לנזק לאורך זמן. בין אם לצמות החשמל, בין אם לקיר האש עם הגומיות שקצת יבשות ואז יחדרו מים לאוטו ויצטברו על הרצפה שלו וכו' וכו'
בסוף, ברוב המקרים, היצרנים משקיעים הון תועפות בתכנון הרכבים שלהם, שינויים שאנחנו עושים כהרף עין ונראים לנו טובים, הם במקרה הטוב לא מזיקים, ובמקרה הפחות טוב אך הנפוץ הם גם מזיקים. (ואני לא מדבר על החלפת חלק בחלק טוב יותר כמו בולמים, בלמים, צמיגים וכו')
האמת שאני מסכים עם מה שכתבת כמעט מילה במילה.
אבל שים לב למשפט שציטטת שמתחיל במילים:
"פינוי אוויר חם מתא המנוע.."
לא דיברתי על פתיחת המכסה לגשם, ולא על נזקים אחרים שונים ומשונים שאפשר לגרום מתוך כוונה טובה..
פינוי אוויר חם יכול להיעשות בכל מיני דרכים, ובכל מיני עונות.
הפינוי שלעצמו - לא מזיק בשום צורה.
ובאופן כללי ניתן לקבוע, שמי שלא בטוח במה שהוא עושה או לא מבין את ההשלכות של השינויים שהוא מתכנן, עדיף שלא יתעסק כי אכן הנזק עלול להיות גדול מהתועלת.
בתור בנאדם סטנדרטי שאוהב לא לגעת ולשפר את כלי הרכב שלו, אני לא מסכים עם הקביעות ש"היצרן יודע הכי טוב" וה"יצרן מאזן הכי טוב בין כל המכלולים והמערכות". היצרן הוא קמצן, מונע על ידי אינטרסים "זרים" כמו תקנות זיהום ושיתוף חלקים בין דגמים ויצרנים. הוא צריך לעבור איזה סף מינימלי של קירור פלוס מקדם ביטחון שהוא קובע, וכל השאר זה כבר בעיה של הלקוח. לפעמים זה הולך טוב ולפעמים יש כלים שהיכולת שלהם גבולית מהמפעל בתנאים ישראלים. לא חסרות דוגמאות. סתם לדוגמא, יכול להיות שמכסה מנוע גבוה ב3 ממ יעשה פלאים לקירור אבל יעלה את הגרר של האוטו בחצי אחוז שיגרום לרווחיות של הדגם לצנוח בגלל תוספות מס כתוצאה מזיהום גבוה יותר. נחשו במה היצרן יבחר.
לא הייתי קובע חד-משמעית שאין שום נזק בפתח נוסף לפינוי אויר.
אם למשל ממקמים את הפתח במכסה תא המנוע, יתכן שבשל כך,
לא תהיה תחלופת אויר מספיקה בחלק האחורי של המנוע.
כי ברגע שלאוויר שנכנס בלחץ [הנסיעה/המאורר] מקדמת הרכב,
יש פתח מילוט במכסה תא המנוע, בחלק האחורי של המנוע ובגיר
תהיה פחות תחלופת אוויר שתשפיע על הקירור.
אני מכיר את העניין מהתעסקותי בגנרטורים. שההנחייה בהם
לוודא תחלופת אוויר לאורך כל המערכת לקירור מיטבי.
יש שדרוגים או "שיפורים" שיכולים להזיק.
זה לא המקרה. פינוי אוויר חם מאזור תא המנוע לא יכול להזיק, יכול רק להועיל.
אפשר להתפלסף על זה שעות בכיף.
שורה תחתונה לא מדובר לא בתחזוקת שבר ולא בשמן נחשים.
מי שחושב אחרת יכול לעשות ניסוי. אני כבר עשיתי והמסקנות ברורות.
אם זה הכרחי או לא זאת שאלה אחרת. זה לא הכרחי ברוב המקרים.הופה הופה.
זהירות לא לטעות.
שינוי משטר זרימת האוויר בתא המנוע *כן* יכול להזיק.
פתיחת פתחים היא שינוי שלא בהכרח יביא לפינוי חום מהיכן שצריך.
יש לי דוגמאות אבל זה לא דיון על מקרים ספציפיים אלא על עקרון. והעקרון הוא שיצרן הרכב - לא אחד מאותם יצרנים רשלניים בדרך כלל אלא יצרן שבאופן כללי יודע מה הוא עושה - תכנן וייצר רכב שעובד טוב ולא מתחמם בתנאי עבודה רגילים וקשים. וכל שינוי כמו שיכול להועיל כך גם עלול לקלקל.
אסף.
בתור בנאדם סטנדרטי שאוהב לא לגעת ולשפר את כלי הרכב שלו, אני לא מסכים עם הקביעות ש"היצרן יודע הכי טוב" וה"יצרן מאזן הכי טוב בין כל המכלולים והמערכות". היצרן הוא קמצן, מונע על ידי אינטרסים "זרים" כמו תקנות זיהום ושיתוף חלקים בין דגמים ויצרנים. הוא צריך לעבור איזה סף מינימלי של קירור פלוס מקדם ביטחון שהוא קובע, וכל השאר זה כבר בעיה של הלקוח. לפעמים זה הולך טוב ולפעמים יש כלים שהיכולת שלהם גבולית מהמפעל בתנאים ישראלים. לא חסרות דוגמאות. סתם לדוגמא, יכול להיות שמכסה מנוע גבוה ב3 ממ יעשה פלאים לקירור אבל יעלה את הגרר של האוטו בחצי אחוז שיגרום לרווחיות של הדגם לצנוח בגלל תוספות מס כתוצאה מזיהום גבוה יותר. נחשו במה היצרן יבחר.
1+
בול מה שאני חושב, היצרן הוא בשר ודם. מבחינתו שהרכב לא יתחמם יותר מדי עד סוף האחריות.
בחורף, כתוצאה מהגבהת מכסה המנוע בחלקו האחורי - יכולים, ונכנסים מים לתא המנוע.
זה בהחלט יכול לגרום לנזק לאורך זמן. בין אם לצמות החשמל, בין אם לקיר האש עם הגומיות שקצת יבשות ואז יחדרו מים לאוטו ויצטברו על הרצפה שלו וכו' וכו'
בסוף, ברוב המקרים, היצרנים משקיעים הון תועפות בתכנון הרכבים שלהם, שינויים שאנחנו עושים כהרף עין ונראים לנו טובים, הם במקרה הטוב לא מזיקים, ובמקרה הפחות טוב אך הנפוץ הם גם מזיקים. (ואני לא מדבר על החלפת חלק בחלק טוב יותר כמו בולמים, בלמים, צמיגים וכו')
+1.
אז המסקנות שלי מהדיון הזה עד כה הן:
1. השתכנעתי שפתיחת מכסה המנוע מאחור או יצירת פתחי ג€‹יציאהג€‹לאוויר הנכנס מקדמת הרכב, עלולים לשבש את זרימת האוויר לאורך רכבת הכח המנוצלת להסעת חום ממנה אל אחורי הרכב בנסיעה.
2. פתיחת פתחי ג€‹כניסהג€‹ במכסה המנוע תגדיל מן הסתם את כמות האוויר הנכנס לתא המנוע וכנראה תשפר את זרימת האוויר אבל לא תשבש את משטר הזרימה המתועל להסעת חום מרכבת הכח.
3. יש מצב שזרימת אוויר מוגזמת שכזו אל החלק התחתון של המרכב, תייצר כח עילוי ותגרום לרכב לרחף קצת ובכך להקטין את מידת שחיקת הצמיגים (הקדמיים בעיקר).
הגיוני?
טל.
ehudzeelim
20-04-24, 16:08
יתרון נוסף, אופציה לחיסכון בגז על ידי שימוש בסילון האוויר החם להרתחת מים לקפה.
146721
3. יש מצב שזרימת אוויר מוגזמת שכזו אל החלק התחתון של המרכב, תייצר כח עילוי ותגרום לרכב לרחף קצת ובכך להקטין את מידת שחיקת הצמיגים (הקדמיים בעיקר).
הגיוני?
טל.
זה תלוי בזוית בספויילר שהתקנת על הגג מאחור.
אם זה מעל 16.5 מעלות, אז מעל 200 קמ״ש הרווחת חצי ק״ג לחיצה של הסרן האחורי.
כמובן תצטרך לאזן עם מגן יתושים קדמי שייצר הצמדה גם של החלק הקדמי.
אצלי התקנתי כונס אוויר של טרופר (הפוך) על ההיילקס לטובת פינוי אוויר חם, נראה יותר טוב לטעמי מכל הרשתות האוניברסליות.
צבעתי אותו בצבע של הרכב.
מותקן כבר 9 שנים והוצאת האוויר החם מורגשת מאוד אם מניחים יד ביציאה שלו.
146723
Sent from my iPhone using Tapatalk
אצלי התקנתי כונס אוויר של טרופר (הפוך) על ההיילקס לטובת פינוי אוויר חם, נראה יותר טוב לטעמי מכל הרשתות האוניברסליות.
146723
https://www.jeepolog.com/forums/showthread.php/128840-%D7%A4%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%99-%D7%97%D7%95%D7%9D-%D7%9E%D7%AA%D7%90-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A2-%28SUMMER-IS-COMING%29?p=1047360&viewfull=1#post1047360
זוג קשישים יושב במטבח, שותים תה.
"מלכה, איך קוראים לגרמני הזה שמחביא לי את הדברים?" שואל הבעל.
"אלצהיימר, שמואל, אלצהיימר !" עונה האישה
[emoji1787][emoji1787][emoji1787][emoji1787][emoji1787][emoji1787][emoji1787][emoji1787]
Sent from my iPhone using Tapatalk
זה תלוי בזוית בספויילר שהתקנת על הגג מאחור.
אם זה מעל 16.5 מעלות, אז מעל 200 קמ״ש הרווחת חצי ק״ג לחיצה של הסרן האחורי.
כמובן תצטרך לאזן עם מגן יתושים קדמי שייצר הצמדה גם של החלק הקדמי.אז זה מה שהספויילר הזה עושה! https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240420/54abf82c7b4675a89c576f739733508c.jpg
Sent from my HD1903 using Tapatalk
המסקנה השלישית נוספה כהלצה מן הסתם למי שלא היה ברור, אבל שתי הראשונות רציניות לגמרי למי שמעוניין להתייחס.
טל.
ehudzeelim
20-04-24, 22:30
אם ברצינות אז לדעתי לא צריך לנחש,
חיישן טמפ' על המנוע או כל מדידה אחרת למשל מדידת טמפ' עם מד IR בכמה נקודות
על המנוע גיר וכו' פעם עם מכסה מורם ופעם בלי. מי שממש פדנט יכול לבצע כמה סדרות של מדידות, בתנאים שונים, לחשב ממוצעים, סטיית תקן, רווח בר סמך..
מהר מאד תגלו שחששתם לשווא. 😁
אצלי התקנתי כונס אוויר של טרופר (הפוך) על ההיילקס לטובת פינוי אוויר חם, נראה יותר טוב לטעמי מכל הרשתות האוניברסליות.
צבעתי אותו בצבע של הרכב.
מותקן כבר 9 שנים והוצאת האוויר החם מורגשת מאוד אם מניחים יד ביציאה שלו.
146723
Sent from my iPhone using Tapatalk
ברור שייצא אויר חם.. יש שם מנוע.
גם עם מכסה מנוע פתוח ייצא אויר חם.
במנוע אורכי כמו שלך, אתה רוצה שהאויר שנכנס בחזית יזרום לאורך המנוע כולל להגיע לחלק האחורי וימשיך לאורך תעלת הגיר מתחת לרכב, והלאה.
כשאתה פותח במכסה פתח הפוך באמצע המנוע, הזרם נפגע ולא הולך לחלק האחורי של המנוע באותה ספיקה רגילה.
לדעתי, אם תשים רגש חום בחלק האחורי צמוד לקיר האש, יהיה שם יותר חם מאשר רכב בלי הכונס הזה.
חנן-ג'יפולוג
20-04-24, 22:55
זה יפה? אז הכול טוב.
לתחושתי אתם נותנים לזה יותר מדי משקל טכני, לטוב ולרע.
זה יפה? אז הכול טוב.
לתחושתי אתם נותנים לזה יותר מדי משקל טכני, לטוב ולרע.
"לזה" הכוונה לנושא פינוי חום מנוע והנסיונות לשפר?
טל.
חנן-ג'יפולוג
21-04-24, 13:11
ספציפית לשטח החתך של מעבר האוויר בכונסים האלה, ביחס לשטח החתך של כלל מעברי פינוי האוויר מתא המנוע.
מעניין שחושבים על הברחת האוויר החם דרך מכסה המנוע,
ומאידך דיי חונקים למטה את זרימת האוויר עם מיגונים מקצה לקצה.
רענן
מעניין שחושבים על הברחת האוויר החם דרך מכסה המנוע,
ומאידך דיי חונקים למטה את זרימת האוויר עם מיגונים מקצה לקצה.
רענן
שזה אולי דווקא חיזוק לרעיון לפתוח לאוויר דרכי מילוט אחרות......
כך עשיתי ברכב הקודם שלי ( ניסן טראנו 2.7 )
- - - Updated - - -
וכך ברכב של היום ( טויוטה פראדו 120 )
איפה אתה מוצא את הכונסים האלה?
טל.
הבחור, (דוקטור באווירודינמיקה?), ויועץ בתחום המירוצים, די מעודד שימוש בגרילים לפינוי אוויר במכסה המנוע והוא ועוד כל מיני מומחים שסרקתי ברשת לא הזכיר/ו את ניצול זרימת האוויר אל מתחת למרכב לקירור רכבת הכח.
מעניין.
https://www.youtube.com/watch?v=cDKBYfslzSw
טל.
שעיר בגב"ב
22-04-24, 11:38
זה יפה? אז הכול טוב.
לתחושתי אתם נותנים לזה יותר מדי משקל טכני, לטוב ולרע.
בתור מישהו שרוכב על אופנוע עם קירור אוויר (ושמן) דווקא הייתי
בטוח שתחשוב אחרת.
וע"מ שלא להיות מובן לא נכון: לא ציני או משהו כזה, באמת.
כולנו יודעים שמנועים עם קירור אוויר צריכים כמה שיותר פינוי אוויר.
ברכבי קירור האוויר היה חשוב פינוי האוויר מסביבת המנוע
אם באמצעות פתחי אוויר ואם מניפה ולרוב גם וגם.
אפילו אופנוע עם קירור אוויר בלי איזה מכסה מנוע מעצבן לא
אוהב עמידה במקום.
אז גם במנוע מקורר מים הגיוני שגם לאוויר יש חלק מסויים בקירור.
אין לי שום נתון מדעי לאמת זאת, נראה לי הגיוני.
ברכב קירור אוויר יש המון פחיות שמתעלות את האוויר בדיוק לאן שצריך. ומכונאים ישראלים שמסירים חלק מהפחיות האלה 'כדי שיזרום יותר אוויר' גורמים נזקים.
אופנוע קירור אוויר - כאן אני איתך - הוא דוגמה נהדרת לזה שאם אין תא מנוע לא צריך לתעל את האוויר כי אין בזה טעם. תן לו לזרום.....
שעיר בגב"ב
22-04-24, 12:07
לא ממש קראת מה שכתבתי על אופנוע קירור אוויר נכון?
כתבתי שאפילו אופנועי קירור אוויר בלי תא מנוע
חונק לא אוהבים עמידה במקום וצריכים כמה שיותר זרימת אוויר
שיסיע מהם את החום.
קראתי. בדיוק לזה הגבתי. שיזרום.....
(כאילו... אם לא נוסעים אין אוויר זורם).
אסף.
ברכב קירור אוויר יש המון פחיות שמתעלות את האוויר בדיוק לאן שצריך. ומכונאים ישראלים שמסירים חלק מהפחיות האלה 'כדי שיזרום יותר אוויר' גורמים נזקים.
.
בול..
לכאורה יותר פתוח מסביב למנוע, יותר אויר, אבל בפועל פחות אויר לאן שצריך.
שעיר בגב"ב
22-04-24, 12:30
בול..
לכאורה יותר פתוח מסביב למנוע, יותר אויר, אבל בפועל פחות אויר לאן שצריך.
ומצד שני בכל רכבי קירור האוויר, ובטח באלו ששופרו
יש פתחי אוורור במכסה המנוע! יש אפילו כמו הפיאט 500 אברט שהתחרו עם מכסי מנוע פתוחים.
בכולם חשוב פינוי יעיל ומהיר של האוויר החם מתא המנוע!
נ.ב אתם מדברים בעיקר (אם לא רק) על מנועים אחוריים עם זרימת אוויר מוגבלת מאוד
שמחייבת תיעול אוויר אל תוך תא המנוע.
הבחור, (דוקטור באווירודינמיקה?), ויועץ בתחום המירוצים, די מעודד שימוש בגרילים לפינוי אוויר במכסה המנוע והוא ועוד כל מיני מומחים שסרקתי ברשת לא הזכיר/ו את ניצול זרימת האוויר אל מתחת למרכב
טל.
שים לב שהוא מדבר בתחילה על כונס בכיוון הנסיעה שדוחס עוד אויר פנימה, ויסייע להסיע עוד אויר קר דרך תא המנוע.
זה הפוך מהרמת החלק האחורי של מכסה המנוע או כונס שפתוח אחורה.
הסקיצה שלו עליה הוא מסתמך בהסבר לא דומה למבנה תא מנוע של רכב שטח עם מנוע אורכי.
הוא גם מתייחס למנוע רוחבי בלי מבנה תעלת הגיר האופיינית.
ומתעלם מההפרעה לתנועת האויר על כל שטח המנוע כשמתעלים אויר חם למקום אחר.
מתחת לרכב יש מנהרת אויר שנדחסת ממבנה הרכב בנסיעה בכביש.
במכוניות ספורט זה מנוצל לקצה גם כדי לייצר הצמדה של הרכב לכביש.
ברכב עם מנועים אורכיים כמו רכבי שטח, זו תעלה שמייצרת שאיבה, ועוזרת לשאוב אויר מתא המנוע.
האויר שעובר דרך הרדיאטור איטי משמעותית ממהירות האויר החיצונית בנסיעה.
גם בנסיעה איטית, אתה רוצה לתעל את האויר לכל המקומות.
לפתוח פתח שמאפשר בריחה לכיוון אחד מפחיתה אוורור ממקום אחר.
כמה זה משמעותי?
אני מניח שתלוי רכב.
בסופה עם מערכת חימום תא נוסעים לא תקינה, יש פיצ'ר ייחודי-
בחורף, צריך לפתוח חריץ בחלון, מה שמאפשר לאוויר חם מאוד מהמנוע לזרום בחופשיות דרך הפתחים שמסביב לידיות ההילוכים ותיבת ההעברה אל תוך חלל הנוסעים ולחמם אותו ביעילות.
כן- פתיחת חלון = הפעלת חימום.
הבעיה מתחילה כשיש נזילות שמן שמרטיבות את האגזוז.
היצרן לא לקח בחשבון שנכנסים ככה גם אדי שמן שרוף.
אז או לנשום אותם ולהתחמם, או לקפוא מקור, עם חלון סגור.
דילמה.
בסופה עם מערכת חימום תא נוסעים לא תקינה, יש פיצ'ר ייחודי-
בחורף, צריך לפתוח חריץ בחלון, מה שמאפשר לאוויר חם מאוד מהמנוע לזרום בחופשיות דרך הפתחים שמסביב לידיות ההילוכים ותיבת ההעברה אל תוך חלל הנוסעים ולחמם אותו ביעילות.
סופה היא דוגמא טובה מאד להסביר לאן מתועל האויר החם אחורה לאורך תעלת הגיר..
דורון - עזוב את הכונס (scoop) בצד, זה פחות רלוונטי והוא אכן התייחס בנפרד לכונס ולגרילים, שני דברים שונים בתכלית.
לגבי זרימת אוויר לאורך החלק התחתון של הרכב המסייע להסיע חום גם משאר המכלולים, אני לא רואה שום צורך באוויר שמגיע מחזית הרכב דרך הרדיאטור מכיוון שאין מה שימנע זרימת אויר מקדמת הרכב, מהחלק התחתון שמתחת לרדיאטור, וזורם בחופשיות לכל חלקו התחתון של הרכב.
למה בכלל צריך את האוויר החם שעובר דרך הרדיאטור בשביל זה?
בהתחלה התלהבתי מהרעיון אבל שחשבתי על זה עוד קצת, זה התחיל להיראות בעיני פחות ופחות משמעותי.
הנקודה הכי חשובה היא כמות זרימת האוויר דרך הרדיאטור, ואוויר שנתקע בתא המנוע, אין לו לאן לברוח (לכן הלחצים הגבוהים מתחת למכסה המנוע מתפתחים בחלקו האחורי של תא המנוע), וכן הוא מאולץ לרדת לחלק התחתון ולהמשיך משם, אבל אין ספק שזה בלוק רציני לזרימת האוויר דרך הרדיאטור והצטברות של חום שאוהב להיות למעלה.
פתיחת פתחים במיקומים מסויימים במכסה המנוע יאפשרו הקטנת התנגדות הזרימה העוברת דרך הרדיאטור ובהכרח תשפר את פעולת מערכת הקירור.
ושוב, לא לשכוח, שאין צורך, וברכב מודרני סטנדרטי אין צורך, לפתחים האלה, כי פעולת מערכת הקירור מסתפקת מעל ומעבר כנראה, בזרימת האוויר עם מכסה מנוע אטום.
אבל ברכבים בעלי מערכת קירור לא מספקת, או רכבים משופרים שמערכת הקירור המקורית כבר לא מספקת, שיפור שכזה גם אם יתרום לשיפור שיגרום לרכב להתחמם בכמה מעלות בודדות פחות, זה מעולה, כי זה שיפור קל מאוד וזול מאוד.
למשל אצלי, רדיאטור משופר ומוגדל בהחלט יעשה את העבודה וכנראה יתקן את הפגם המולד של הרכב, אבל מחיר של כזה הוא אלפי שקלים, בעוד שפתיחת מכסה מנוע שלא עולה כלום או זוג גרילים שכאלה עולים כמה עשרות שקלים בודדים.
My two cents so far...
טל.
רק לסכור, שיש רכבים בהם פתחי השאיבה של המזגן נמצאים במיקום בו הזרמת אוויר חם עלולה לגרום למיזוג לא יעיל.
רק לסכור, שיש רכבים בהם פתחי השאיבה של המזגן נמצאים במיקום בו הזרמת אוויר חם עלולה לגרום למיזוג לא יעיל.
בקיץ ממילא הפתחים האלה סגורים בדר"כ על מנת לשפר את פעולת המיזוג.
חג שמח איל.
טל.
מזכיר, השרשור התחיל בפתיחת החלק האחורי של מכסה המנוע שמציל אויר לפתח עליון.
לא בכונס שמכניס עוד אויר ומסייע לפנות אחורה אויר חם.
שני דברים שונים מאד.
הנקודה הכי חשובה היא כמות זרימת האוויר דרך הרדיאטור, ואוויר שנתקע בתא המנוע, אין לו לאן לברוח (לכן הלחצים הגבוהים מתחת למכסה המנוע מתפתחים בחלקו האחורי של תא המנוע), וכן הוא מאולץ לרדת לחלק התחתון ולהמשיך משם, אבל אין ספק שזה בלוק רציני לזרימת האוויר דרך הרדיאטור והצטברות של חום שאוהב להיות למעלה
בטח שיש לו לאן ללכת.. אחורה לתעלת הגיר כשהוא מתועל גם לחלק האחורי של המנוע, זה שהכי פחות מאוורר ביום רגיל.
זה שבלא מעט רכבים סובל יותר.
זה מתוכנן כך.
פתיחת פתחים במיקומים מסויימים במכסה המנוע יאפשרו הקטנת התנגדות הזרימה העוברת דרך הרדיאטור ובהכרח תשפר את פעולת מערכת הקירור.
טל.
כדי לייצר תת לחץ מאחורי הרדיאטור אתה צריך לייצר זרימה יעילה, וכונס יכול לסייע כי הוא מייצר זרימה חזקה אחורה מאחורי הרדיאטור.
לעומת זאת, פתח פאסיבי שמאפשר שחרור אחורה (ע״ע הרמת מכסה מנוע, כונס שפתוח אחורה) לא מסייע לך ואפילו מפריע.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.