asafk
01-04-24, 07:15
זוכרים שכאשר כל מיני נוכלים עם תרמיות פירמידה לחיסכון בדלק העלו פירסומים בג'יפולוג הצעתי להם שאארגן בדיקת מעבדה? וזה היה השלב שבו הם נעלמו?
אז הנה משהו קצת שונה.
פנה אלי גולש מהפורום. לא מזכיר את שמו ותכף תבינו למה. גולש ותיק, אנחנו מכירים עוד מהימים שלשנינו היתה סופה, הוא בינתיים התקדם בחיים (למרות שהסופה עוד זרוקה לו בחניה) ולפני כמה שנים עשה מאסטר ב MIT. אז קצת לפני תחילת המלחמה הוא שולח לי הודעה ושואל אם אני רוצה לשמוע על תכשיר לחיסכון בדלק "אבל משהו שבאמת עובד". ותבינו זה בנאדם עם מאסטר מ MIT, לא ילד, ואני בכל זאת עונה לו "שמן נחשים" כרגיל, אבל שיתקשר נדבר.
אז הוא מתקשר ומכאן אני נכנס למשהו שאני באמת לא מצליח להסביר אבל אני מפרסם כי הבטחתי לפני שנים שככה אעשה אם תהיה סיבה טובה והנה הגיעה הסיבה הטובה.
מדובר תכשיר לחיסכון בדלק שנתן לו מישהו שהוא מכיר מהלימודים ובאמת עובד. הוא לא היה מתקשר אלי בלי לבדוק בעצמו ובינתיים בניסוי שנשמע לי די רציני גם על הסופה הפרטית שלו וגם על הקיה דיזל של האישה - זה עובד. הוא גם מזכיר לי את ההתחייבות שלנו שאם מישהו מביא חומר ומשלם על בדיקה - אנחנו נערוך אותה ונפרסם את התוצאות. אני קודם כל בודק את המספרים שלו שנמדדו במחשב של הקיה לאורך זמן והם מראים על חיסכון שאי אפשר להתעלם ממנו, אחרי חזרתיות וניקוי של שגיאות מדידה אפשריות יש עליה בנצילות תחת עומס במחזורי נהיגה רגילים של בערך 4.1 אחוז - שזה המון - והתוצאות גם בהדירות טובה מאוד, וכמובן השטות הזו של כמה זמן המנוע עובד בסרק ששנינו מבינים שאין בה הרבה אבל בכל זאת גם זה משתפר בכמה אחוזים. אוקיי עכשיו אני כבר מסוקרן ומוכן לבצע בדיקה שהוא מצידו מוכן לשלם עליה. בשלב הזה את הכמה אלפי שקלים שהבדיקה עולה הוא מוכן לשלם רק מתוך "סקרנות הנדסית" ואין לו כרגע ברמה האישית שום שאיפות מסחריות בקשר למוצר, ולאט לאט הבנתי למה. זה השלב שהוא מבקש שאני אדבר עם מי שעומד מאחורי החומר.
אותו גולש חזר בשנה שעברה לביקור באוניברסיטה ופגש שם מהנדס סיני שהוא הכיר בלימודים. הם מבלים קצת יחד מסתובבים קצת יחד ומשלימים פערים. החבר שלנו מספר לסיני על ספק הרפתקאות ספק יזמויות ההייטק הישראלי חובקות העולם שהוא חלק מהן והסיני מספר לו סיפור שהוא רוצה שעכשיו אני אשמע.
מדובר באמריקאים ויש שם כבר חברה אמיתית, ומוצר אמיתי והם רציניים והם קודם כל מחתימים אותי על הסכם לשמירת סודיות NDA, שמה אכפת לי לחתום ממילא זה שטויות, לא? ומכאן זו שיחת סקייפ טרנסאטלנטית וככל שהסיני מתקדם בסיפור אני מצד אחד נהיה יותר סקפטי ומצד שני חייב להבין על מה הוא מדבר.
ובכן, אחרי המאסטר, כך מספר לי הסיני הוא חזר לסין והתחיל לעבוד במכון מחקר ממשלתי שמחפש איך להעלות את נצילות הדלקים במנועי בעירה פנימית. סין לפני כמה שנים היתה במשבר אנרגיה כיוון שכל הדלקים שהם משתמשים בהם מיובאים (מאירן אם לא אכפת לכם), וחיסכון בדלק היה חשוב להם. היה - כי בנקודת זמן מסויימת הממשלה החליטה להשקיע את הפיתוח הטכנולוגי במכוניות חשמליות ולזנוח לחלוטין את כל התכניות למנועי בעירה פנימית חסכוניים מתוך מחשבה שיהיה להם קל יותר להשתלט על שוק הרכב העולמי עם מכוניות חשמליות כיוון שסין היא יצרנית כמעט בלעדית של המתכות שעליהן מבוססים מנועים חשמליים.
אבל מה, הפתעה. מתברר שלפני שכל התכניות נזנחו, המכון הזה שהוא עבד בו, או אם נדייק הקבוצה שהוא עבד בה - אשכרה הצליחה למצוא משהו. הם עלו על טכנולוגיה שבלי לספר הרבה מדי ממה שהתחייבתי לא לספר - הטכנולוגיה הזו בעזרת משהו שאפשר לדמות ל"מתיחה" של שרשרות ההידרוקרבון של הדלק מעלה את כמות האנרגיה הסגולית בדלק. באופן מעשי זה אומר שעם פחות דלק שמוזרק למנוע מקבלים אותו הספק. כלומר מעלים את הנצילות. זה נשמע נפלא ונהדר אז למה לא פרס נובל ושגשוג עולמי? כי הסינים לא רוצים שהטכנולוגיה הזו תגיע לעולם. לא טוב להם שמכוניות בעירה פנימית יהיו חסכוניות זה יהרוס להם את הביזנס של מכוניות חשמליות והמכון נסגר, האנשים מועברים לתכניות אחרות, וכולם חותמים על הסכמי סודיות דרקוניים מהסוג שיש רק במדינות טוטליטריות.
ואז הגיעה הקורונה. האיש נמצא במקרה באותה תקופה מחוץ לסין, ובמדיניות "אפס הדבקות" קשוחה שבה אי אפשר לחזור לסין הוא די "נתקע" הרחק מהבית. זה השלב שבו הוא חוזר לארצות הברית ומחפש את עצמו ובמקרה מספר ליזם אמריקאי על איך שהסינים סגרו לו את המחקר ואתם יודעים, איך היתה לי שנה זוועה בעבודה וזה. האמריקאי מקשיב, חושב, ומבין שאי אפשר לעשות מהטכנולוגיה הזו מהפכה רצינית ברמת פרסומים ועבודה עם הממשל כי הסיני לא יסכים לסכן את חייו וחיי משפחתו שנשארו בסין - אבל אולי אפשר לעשות ביזנס קטן, משהו יותר "צנוע" לרמת הקונסיומר ובעיקר בלי לקשור את היזמות העסקית לטכנולוגיה הסינית. די מהר הם מצליחים להפוך את הטכנולוגיה לכימיה ולמוצר שנותן שיפור קטן אבל מורגש בנצילות של מנועי בעירה פנימית. וזה השלב פחות או יותר שחברנו הג'יפאי מתוודע לסיפור.
כרגע האמריקאים עדיין בשלבים של שיווק מוגבל - שזה אומר בעיקר לבדוק מה אפשר לעשות עם המוצר לפני שמתחילים בשיווק אמיתי, והם מתכוונים לצאת לשוק בהמשך השנה הזו ולכן הרגישות הגדולה והחששות ושמירת הסודיות.
מפה לשם עברה כמעט חצי שנה, כבר שכחתי מהעניין, ומלחמה וכאלה, והנה הודעה מחברנו הג'יפאי - קיבלנו שתי שפופרות לבדיקה. לקחנו ג'יפ סופה (לא של אותו גולש אל של מיודענו מהמושב של הפולנים), לדינמומטר, וביצענו בדיקה.
הבדיקה כוללת 4 ריצות סטנדרטיות למדידת הספק במצערת פתוחה עד הסוף בהילוך רביעי ללא פילטר אוויר - 2 עם ו2 בלי הג'ל (שנראה כמו משחת שיניים בצבע וריח מוזר) ביחס של שפופרת אחת על 40 ליטר בנזין מהתחנה (שני ג'ריקנים). תוך כדי אנחנו מחוברים למכשיר 4 גזים כדי לעלות על הנוכלות שבשלב הזה הייתי בטוח שאני עומד לגלות. (מה שמעניין אותנו מתוכם זה CO ו HC ) אבל לא, אין כאן נוכלות אלא רק תוצאות מאוד ברורות והדירות.
בדיקה ראשונה - ללא התכשיר
מומנט מירבי 231 נ"מ (3560) הספק 146 כ"ס (4900)
CO 1.12% HC 78ppmv
בדיקה שניה - עם התכשיר
מומנט 237 (2240) הספק 151.4 (4810)
CO 1.03 HC 83
בדיקה שלישית - ללא התכשיר
מומנט 232 (3550) הספק 146.5 (4900)
CO 1.11 HC 78
בדיקה רביעית - עם התכשיר
מומנט 239 (2210) הספק 152.5 (4890)
CO 1.03 HC 82
ובכן….. אני לא יודע להסביר את התוצאות כי הן טובות. כלומר חוץ מזה שהסופה עגלה מראש. ההסבר שקיבלתי לגבי העלאת נצילות המנוע על ידי הגדלת כמות האנרגיה הסגולית בדלק על ידי מתיחת ההידרוקרבונים נשמע… נו… משכנע. אבל את הטכנולוגיה שמאחורי זה לא באמת הבנתי ובעיקר אני לא מצליח להסביר איך מנוע פרימיטיבי יחסית שחשבתי שיכשיל כל תכשיר - באמת מרוויח כאן הספק ומומנט כלומר צריכת דלק. גם לא בדקנו אם המנוע נשחק באופן מיוחד לעת עתה ומהצד השני של האטלנטי הבטיחו לי שהם עושים בדיקה על מנוע סטנדרטי והם לא ישווקו את המוצר בלי אישור מעבדה שהוא לא מזיק.
אבל הבטחתי לפרסם ואני מפרסם את התוצאות ומכאן כאמור המוצר לא משווק בארץ וכנראה הם גם עדיין לא לגמרי סגורים על השיווק בחו"ל (אומרים לי שקיבלנו דוגמאות מתוך קבוצות מיקוד לנושא המיתוג) אבל בטח גם זה יגיע מתישהו.
אז הנה, את מה שהיה לי לכתוב כתבתי כמו שהבטחתי פעם בימים שהייתי בטוח שאי אפשר להפתיע אותי, ושכולם נוכלים. אני עוד מחפש את הקאץ'....
אסף.
אז הנה משהו קצת שונה.
פנה אלי גולש מהפורום. לא מזכיר את שמו ותכף תבינו למה. גולש ותיק, אנחנו מכירים עוד מהימים שלשנינו היתה סופה, הוא בינתיים התקדם בחיים (למרות שהסופה עוד זרוקה לו בחניה) ולפני כמה שנים עשה מאסטר ב MIT. אז קצת לפני תחילת המלחמה הוא שולח לי הודעה ושואל אם אני רוצה לשמוע על תכשיר לחיסכון בדלק "אבל משהו שבאמת עובד". ותבינו זה בנאדם עם מאסטר מ MIT, לא ילד, ואני בכל זאת עונה לו "שמן נחשים" כרגיל, אבל שיתקשר נדבר.
אז הוא מתקשר ומכאן אני נכנס למשהו שאני באמת לא מצליח להסביר אבל אני מפרסם כי הבטחתי לפני שנים שככה אעשה אם תהיה סיבה טובה והנה הגיעה הסיבה הטובה.
מדובר תכשיר לחיסכון בדלק שנתן לו מישהו שהוא מכיר מהלימודים ובאמת עובד. הוא לא היה מתקשר אלי בלי לבדוק בעצמו ובינתיים בניסוי שנשמע לי די רציני גם על הסופה הפרטית שלו וגם על הקיה דיזל של האישה - זה עובד. הוא גם מזכיר לי את ההתחייבות שלנו שאם מישהו מביא חומר ומשלם על בדיקה - אנחנו נערוך אותה ונפרסם את התוצאות. אני קודם כל בודק את המספרים שלו שנמדדו במחשב של הקיה לאורך זמן והם מראים על חיסכון שאי אפשר להתעלם ממנו, אחרי חזרתיות וניקוי של שגיאות מדידה אפשריות יש עליה בנצילות תחת עומס במחזורי נהיגה רגילים של בערך 4.1 אחוז - שזה המון - והתוצאות גם בהדירות טובה מאוד, וכמובן השטות הזו של כמה זמן המנוע עובד בסרק ששנינו מבינים שאין בה הרבה אבל בכל זאת גם זה משתפר בכמה אחוזים. אוקיי עכשיו אני כבר מסוקרן ומוכן לבצע בדיקה שהוא מצידו מוכן לשלם עליה. בשלב הזה את הכמה אלפי שקלים שהבדיקה עולה הוא מוכן לשלם רק מתוך "סקרנות הנדסית" ואין לו כרגע ברמה האישית שום שאיפות מסחריות בקשר למוצר, ולאט לאט הבנתי למה. זה השלב שהוא מבקש שאני אדבר עם מי שעומד מאחורי החומר.
אותו גולש חזר בשנה שעברה לביקור באוניברסיטה ופגש שם מהנדס סיני שהוא הכיר בלימודים. הם מבלים קצת יחד מסתובבים קצת יחד ומשלימים פערים. החבר שלנו מספר לסיני על ספק הרפתקאות ספק יזמויות ההייטק הישראלי חובקות העולם שהוא חלק מהן והסיני מספר לו סיפור שהוא רוצה שעכשיו אני אשמע.
מדובר באמריקאים ויש שם כבר חברה אמיתית, ומוצר אמיתי והם רציניים והם קודם כל מחתימים אותי על הסכם לשמירת סודיות NDA, שמה אכפת לי לחתום ממילא זה שטויות, לא? ומכאן זו שיחת סקייפ טרנסאטלנטית וככל שהסיני מתקדם בסיפור אני מצד אחד נהיה יותר סקפטי ומצד שני חייב להבין על מה הוא מדבר.
ובכן, אחרי המאסטר, כך מספר לי הסיני הוא חזר לסין והתחיל לעבוד במכון מחקר ממשלתי שמחפש איך להעלות את נצילות הדלקים במנועי בעירה פנימית. סין לפני כמה שנים היתה במשבר אנרגיה כיוון שכל הדלקים שהם משתמשים בהם מיובאים (מאירן אם לא אכפת לכם), וחיסכון בדלק היה חשוב להם. היה - כי בנקודת זמן מסויימת הממשלה החליטה להשקיע את הפיתוח הטכנולוגי במכוניות חשמליות ולזנוח לחלוטין את כל התכניות למנועי בעירה פנימית חסכוניים מתוך מחשבה שיהיה להם קל יותר להשתלט על שוק הרכב העולמי עם מכוניות חשמליות כיוון שסין היא יצרנית כמעט בלעדית של המתכות שעליהן מבוססים מנועים חשמליים.
אבל מה, הפתעה. מתברר שלפני שכל התכניות נזנחו, המכון הזה שהוא עבד בו, או אם נדייק הקבוצה שהוא עבד בה - אשכרה הצליחה למצוא משהו. הם עלו על טכנולוגיה שבלי לספר הרבה מדי ממה שהתחייבתי לא לספר - הטכנולוגיה הזו בעזרת משהו שאפשר לדמות ל"מתיחה" של שרשרות ההידרוקרבון של הדלק מעלה את כמות האנרגיה הסגולית בדלק. באופן מעשי זה אומר שעם פחות דלק שמוזרק למנוע מקבלים אותו הספק. כלומר מעלים את הנצילות. זה נשמע נפלא ונהדר אז למה לא פרס נובל ושגשוג עולמי? כי הסינים לא רוצים שהטכנולוגיה הזו תגיע לעולם. לא טוב להם שמכוניות בעירה פנימית יהיו חסכוניות זה יהרוס להם את הביזנס של מכוניות חשמליות והמכון נסגר, האנשים מועברים לתכניות אחרות, וכולם חותמים על הסכמי סודיות דרקוניים מהסוג שיש רק במדינות טוטליטריות.
ואז הגיעה הקורונה. האיש נמצא במקרה באותה תקופה מחוץ לסין, ובמדיניות "אפס הדבקות" קשוחה שבה אי אפשר לחזור לסין הוא די "נתקע" הרחק מהבית. זה השלב שבו הוא חוזר לארצות הברית ומחפש את עצמו ובמקרה מספר ליזם אמריקאי על איך שהסינים סגרו לו את המחקר ואתם יודעים, איך היתה לי שנה זוועה בעבודה וזה. האמריקאי מקשיב, חושב, ומבין שאי אפשר לעשות מהטכנולוגיה הזו מהפכה רצינית ברמת פרסומים ועבודה עם הממשל כי הסיני לא יסכים לסכן את חייו וחיי משפחתו שנשארו בסין - אבל אולי אפשר לעשות ביזנס קטן, משהו יותר "צנוע" לרמת הקונסיומר ובעיקר בלי לקשור את היזמות העסקית לטכנולוגיה הסינית. די מהר הם מצליחים להפוך את הטכנולוגיה לכימיה ולמוצר שנותן שיפור קטן אבל מורגש בנצילות של מנועי בעירה פנימית. וזה השלב פחות או יותר שחברנו הג'יפאי מתוודע לסיפור.
כרגע האמריקאים עדיין בשלבים של שיווק מוגבל - שזה אומר בעיקר לבדוק מה אפשר לעשות עם המוצר לפני שמתחילים בשיווק אמיתי, והם מתכוונים לצאת לשוק בהמשך השנה הזו ולכן הרגישות הגדולה והחששות ושמירת הסודיות.
מפה לשם עברה כמעט חצי שנה, כבר שכחתי מהעניין, ומלחמה וכאלה, והנה הודעה מחברנו הג'יפאי - קיבלנו שתי שפופרות לבדיקה. לקחנו ג'יפ סופה (לא של אותו גולש אל של מיודענו מהמושב של הפולנים), לדינמומטר, וביצענו בדיקה.
הבדיקה כוללת 4 ריצות סטנדרטיות למדידת הספק במצערת פתוחה עד הסוף בהילוך רביעי ללא פילטר אוויר - 2 עם ו2 בלי הג'ל (שנראה כמו משחת שיניים בצבע וריח מוזר) ביחס של שפופרת אחת על 40 ליטר בנזין מהתחנה (שני ג'ריקנים). תוך כדי אנחנו מחוברים למכשיר 4 גזים כדי לעלות על הנוכלות שבשלב הזה הייתי בטוח שאני עומד לגלות. (מה שמעניין אותנו מתוכם זה CO ו HC ) אבל לא, אין כאן נוכלות אלא רק תוצאות מאוד ברורות והדירות.
בדיקה ראשונה - ללא התכשיר
מומנט מירבי 231 נ"מ (3560) הספק 146 כ"ס (4900)
CO 1.12% HC 78ppmv
בדיקה שניה - עם התכשיר
מומנט 237 (2240) הספק 151.4 (4810)
CO 1.03 HC 83
בדיקה שלישית - ללא התכשיר
מומנט 232 (3550) הספק 146.5 (4900)
CO 1.11 HC 78
בדיקה רביעית - עם התכשיר
מומנט 239 (2210) הספק 152.5 (4890)
CO 1.03 HC 82
ובכן….. אני לא יודע להסביר את התוצאות כי הן טובות. כלומר חוץ מזה שהסופה עגלה מראש. ההסבר שקיבלתי לגבי העלאת נצילות המנוע על ידי הגדלת כמות האנרגיה הסגולית בדלק על ידי מתיחת ההידרוקרבונים נשמע… נו… משכנע. אבל את הטכנולוגיה שמאחורי זה לא באמת הבנתי ובעיקר אני לא מצליח להסביר איך מנוע פרימיטיבי יחסית שחשבתי שיכשיל כל תכשיר - באמת מרוויח כאן הספק ומומנט כלומר צריכת דלק. גם לא בדקנו אם המנוע נשחק באופן מיוחד לעת עתה ומהצד השני של האטלנטי הבטיחו לי שהם עושים בדיקה על מנוע סטנדרטי והם לא ישווקו את המוצר בלי אישור מעבדה שהוא לא מזיק.
אבל הבטחתי לפרסם ואני מפרסם את התוצאות ומכאן כאמור המוצר לא משווק בארץ וכנראה הם גם עדיין לא לגמרי סגורים על השיווק בחו"ל (אומרים לי שקיבלנו דוגמאות מתוך קבוצות מיקוד לנושא המיתוג) אבל בטח גם זה יגיע מתישהו.
אז הנה, את מה שהיה לי לכתוב כתבתי כמו שהבטחתי פעם בימים שהייתי בטוח שאי אפשר להפתיע אותי, ושכולם נוכלים. אני עוד מחפש את הקאץ'....
אסף.