PDA

צפייה בגרסה מלאה : כבל חילוץ - איך להקטין סכנת הצלפה



ehudzeelim
02-04-24, 20:08
לכבל יש כמה יתרונות על רצועות, אורך לא מוגבל, לא תופס מקום, לא מתבלה כמעט, ועוד.
אבל יש גם חסרונות, ואחד מהם הוא סכנת קריעה ופוטנציאל הנזק כתוצאה מכך - הרסני.
מצרף כמה תמונות של שיטה להקטנת הסכנה, זה משהו שחשבתי עליו מזמן בלי קשר לחילוצים ו-4×4, ויישמתי באופן דומה, אבל במקום עם מיתר זה היה עם שרשרת.
במקרה הזה השתמשתי במיתר 6 מ"מ, כי הוא יותר מתאים לשימוש בהקשר של רכב, קל, נוח לעבודה, ולא תופס מקום.
גם הפריסה והקיפול לא משתנים, המיתר מתגלגל עם הכבל.
לא נתקלתי בשיטה הזאת חוץ מהשימוש שאני עושה בה, אבל אולי זה קיים אין לי מושג.
המטרה כאמור היא ביטול סכנת הצלפה במקרה שהכבל נקרע. החבל למעשה מחבר בין המחלץ למחולץ, אבל הוא רפוי, וקשור לכבל בכמה מקומות. באופן הזה ההצלפה במקרה של קריעה יכולה להיות למרחק קצר מאד (חצי המרחק בין קשר לקשר על הכבל).
מטבע הדברים, לא יצא לי לבדוק את השיטה על רטוב אשמח אם תחוו דעתכם.

146584146585146586

איל מ
02-04-24, 20:25
חוות הדעת היא שכל הכבוד שחשבת על זה לבד, אבל לא צריך להמציא את הגלגל. הכל קיים רק לחפש כאן בפורום (אם היה לי מושג איפה אפשר ללמוד חילוץ בצורה מקצועית שלא במסגרת מוסדית, הייתי ממליץ גם על זה).
אני אישית הייתי משתמש במשהו יותר רובסטי ממיתר 6 מ"מ. בנוסף, אתה וודאי מכיר את הפרקטיקה של לזרוק משהו על הכבל (יש שקים יעודיים שממלאים בחול/אדמה למי שאוהב לקנות מותגים ביוקר, אבל גם שק"ש, מזרון, או מעיל כבד עובדים).

ehudzeelim
02-04-24, 20:34
כן מכיר את הפרקטיקות, בזה לא נתקלתי, דווקא חיפשתי בפורום וגם "בחוץ"
אשמח אם תפנה אותי למשהו דומה, מעניין.
לגבי המיתר, 6 מ"מ אמור להחזיק כמה מאות ק"ג אני חושב שזה מספיק בשביל השימוש הזה. אבל זאת שאלה טובה אין לי תשובה בדוקה לאיזה עומס ההצלפה יכולה להגיע.

נמרוד
02-04-24, 21:03
לא הבנתי את הרעיון עד הסוף. אם הכבל ראשי נקרע אתה סומך שהמיתר ימתח ולא יקרע?

ehudzeelim
02-04-24, 21:06
המיתר רפוי, כלומר עד הקריעה של הכבל אין לו שום משמעות.
ברגע שהכבל נקרע ו"עף", הוא נעצר כי הוא מחובר למיתר, והמיתר עדיין מחובר בין הרכבים.
המיתר צריך לבלום רק את העוצמה של ההצלפה, הוא לא חווה את העומסים שהכבל נקרע בגללם.

זאת אבטחה מקצה לקצה, לכן לדעתי היא הרבה יותר טובה ממעיל על הכבל, כי לא משנה איפה הכבל ייקרע, הוא מאובטח.

נמרוד
02-04-24, 21:14
מעניין, אפשר לעשות חישוב אנרגיה גס כדי להעריך איזה כוח יפעל על המיתר בזמן קריעה. אם זה בסדר גודל של חוזק המיתר זה יכול לעבוד.
אם רק הייתי זוכר איך לעשות חישוב כזה...

ehudzeelim
02-04-24, 21:17
אולי לא הדגשתי משהו,
המיתר קשור לכבל כל 2 מטר, וככה נמנעת הצלפה ולא משנה איפה הכבל נקרע.

146588

asafk
02-04-24, 21:25
זה 'פטנט' די ותיק - כבל ריסון לכבל חילוץ.
יש עםתזה הרבה נסיון טוב וגם הרבה מקרים שהוא עצמו כשל אבל תוך כדי אכן בלע הרבה אנרגיה מהמערכת.
גם בחילוץ רצועות משתמשים ברצועת ריסון שמטרתה לתפוס אביזר קצה שמתחיל להתעופף אם כשלה נקודת עיגון.

אסף.

ehudzeelim
02-04-24, 21:36
טוב לדעת שזה קיים עובד, לא מצאתי שום תיעוד לכזה שימוש.
אתה אולי יודע באיזה חבל/כבל ריסון משתמשים?

asafk
02-04-24, 21:44
מה שיש..... (אני (לא) משתמש ברצועת קשירה 3 טון מלופפת סביב הכבל כמה פעמים)

אסף.

ehudzeelim
02-04-24, 21:55
מעניין, אפשר לעשות חישוב אנרגיה גס כדי להעריך איזה כוח יפעל על המיתר בזמן קריעה. אם זה בסדר גודל של חוזק המיתר זה יכול לעבוד.
אם רק הייתי זוכר איך לעשות חישוב כזה...

- מסה של אורך הכבל בין קשר לקשר,
- המהירות הממוצעת שלה בקריעה
- הזמן שלוקח לעצור את ההצלפה
- השינוי בתנע חלקי הזמן שווה לכוח

רק להציב מספרים..
הבעיה שזה תיאורטי, צריך ניסוי

-->