PDA

צפייה בגרסה מלאה : התנעה באמצעים חיצוניים של רכב עם מע' חשמל מקוצרת.



חנן-ג'יפולוג
09-04-24, 12:48
לא יודע אם יש לי תובנות משמעותית מהאירוע. אני לא יודע לומר מה היו ההשלכות אם ו... היינו עושים דברים אחרת, אבל נראה בכל זאת ששווה להציף את הנושא, ואולי את הסיכונים הכרוכים בו.

חבר מתקשר אליי אתמול: צריך עזרה עם התנעה של דיסקו 3. המצבר גמור. יש לך בוסטר?

אני עם הפיקנטו. יש לי רק כבלי התנעה בתא המטען.
בבית יש את האיוניק5 עם בוסטר.
חוץ ממנו יש היילקס עם כבלי התנעה גיבורים מאוד שמתחברים לשקעי הכננת, מלפנים ומאחור.

אני הולך עם הכי זמין שיש: אני כבר עם הפיקנטו וכבלי ההתנעה. ניסע אליו, נתחבר, נטען אותו 15-20 דקות, וניתן למצבר שלו להתניע בעצמו.
מחבר את כבלי ההתנעה. בתוך שתי שניות עולה עשן מהתנינים והמתכת שלהם מאדימה. אני נותן משיכה חזקה בכבלים. הם חמים, אבל למזלי עוד לא ברמה של כווייה.

הגיע עוד חבר עם בוסטר ומציע עזרה. אני, שכבר מבין שמשהו כאן שונה מתרחיש התנעה רגיל, מסרב לעזרה. לא רוצה לחשוף את הבוסטר לקצר או משהו בסגנון.

לא ברור מה הקטע. אני מביא מהבית ספק מעבדתי ומולטימטר. המצבר של הדיסקו מראה מתח אפס. מחבר את הספק המעבדתי עם הגבלת זרם ל3 אמפר, המתח בספק יורד מ14 וולט לשלושה. משהו מקצר.
מתחיל לשחק עם כבל הפלוס שיורד מהמצבר אל הסטרטר, מרגיש אותו חופשי מדי, ושומע שהוא דופק במשהו. מבט מלמטה, העיגונים שלו כבר לא כמו במקור, והוא משוחרר, דופק על השלדה, הבידוד שלו נשחק, והוא מקצר.

מבודדים את הקטע החשוף עם איזולירבנד כדי שיהיה אפשר לטעון את המצבר, להניע את הרכב ולהסיע אותו למקום שבו תהיה נגישות טובה יותר אל הכבל התקול.

מסקנות: כמו שאמרתי, אין לי מסקנות ברורות. צריך להיות ערניים לתרחישים שונים מהסטנדרט. האירוע כשלעצמו כבר היה מאוד לא בריא, אולי גם מסוכן. במזל לא חטפתי כוייה. במזל לא עלו כבלים באש. אני בפיקנטו עם מצבר ליתיום שאין לי נסיון אתו בקיצור עצבני שכזה. לשמחתי מערכת הטעינה של הפיקנטו לא נפגעה וגם המצבר מרגיש תקין.
מה היה קורה אם היינו מחברים את הבוסטר? למיטב הבנתי רק חלק מהבוסטרים מוגנים בפני קצר, ומה שיש לי זה בוסטר זול שקיבלתי בחינם. יש מצב שזה היה נגמר בפיצוץ.
ואם הייתי בא עם ההיילקס, עם מצבר ליתיום 100AH עם יכולות קיצוניות לתת זרמי ענק וכבלי התנעה 75ממ"ר? זה לא הפיקנטו עם מצבר 28AH וכבלים 16ממ"ר.

אגב, ההיסטוריה של היום שלפני האירוע היא שנדלק ברכב אורגן אורות. הוא נסע לחשמלאי שבדק את המצבר, אמר לו שהוא תקין ושחרר אותו.

שמעון.פ
09-04-24, 14:51
מה שלא ברור לי, איך לא פרצה שריפה בדיסקו ברגע שכבל הסטרטר נפל על השילדה. או לפחות רעש/ניצוצות

boaz avrahami
09-04-24, 16:29
אולי יש לך מזל שהיה לך מצבר גיבור ואם היה של הטויוטה אז לדעתי היית אף מוגן יותר. אני חושד שעם מצבר קטן יותר העומס היה נופל על האלקטרוניקה שלך והיית סופג מחשב/ מיישר זרם וכו.

העומס ברובו נפל כנראה אחרי המצבר שלך ובצד של הדיסקו


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

מ ש ה
09-04-24, 17:29
אני חיברתי בוסטר למצבר שהתברר בדיעבד כמקצר.

הבוסטר התחמם והתנפח מיד כשחיברנו אותו, כמובן שהתרחקנו מהמקום ואז הוא פקע בקול ענות חלושה

לא היה איזה דרמה מיוחדת

kd2
09-04-24, 23:54
מידע חשוב.
לא נתקלתי ולכן גם לא חשבתי להערך לזה, שווה להכניס כפפות מכונאים לקייס של הכבלים.

תאכלס למה כבלים לא מגיעים עם ברייקר מתאים ?

חנן-ג'יפולוג
10-04-24, 07:34
מה שלא ברור לי, איך לא פרצה שריפה בדיסקו ברגע שכבל הסטרטר נפל על השילדה. או לפחות רעש/ניצוצות

אירוע כזה של שחיקה הוא תמיד הדרגתי. השחיקה קורית באופן אטי, אולי לאורך שבועות/חודשים, וכשהגיד הראשון נחשף ונוגע - לא נוגע בהתאם לרעידות הרכב, אז מתחיל אורגן האורות ומתחילים הרעש והניצוצות, שברכב מבודד כזה, עם מנוע דיזל שעובד בתא המנוע, כנראה פחות מורגשים לנהג. בשלב הזה הזרמים הם עוד לא רציפים מספיק כדי ליצור את החום שצריך כדי לשרוף את הכבל ומה שמסביבו.
כשהוא הגיע לחניה כנראה שזה היה בפוזיציה שהגיד כן נוגע, זה גמר סופית על המצבר שכנראה כבר היה במצב טעינה לא טוב עקב הנסיעה עם כבל מקוצר, וזה מה שהציל את הרכב משריפה, כי המצבר דעך מיידית.
כשאנחנו באנו לטפל ברכב, עם פיקנטו עם אלטרנטור עובד, ומצבר בריא, הזרמים היו גבוהים מאוד ונמשכו מספיק זמן כדי לייצר פוטנציאל לאסון.

תרחיש דמיוני. אולי אפשרי. בוודאי לא אמת מבוססת.

אבל יצא לי לראות לא מעט קצרים שנוצרו משחיקה. אתה תמיד תופס אותם ברגעים ההתחלתיים, כשעוד בקושי רואים רבע מילימטר גיד מבעד לבידוד השחוק.

asafk
13-04-24, 10:41
אני זכיתי לראות מספר מקרים של כבלים ש'סתם' השתחררו ואז הנעל כבל מאוד מאוד מתחממת - הבידוד נמס - והנה יש קצר.
וגם 'דוד' אחד שחוט המתח שהולך לתוך הקבינה נשחק כי לא היה מוגן ועבר ליד פינה חדה - והרכב עלה באש. (בעקבות המקרה הזה נוספו ברייקרים בשני צידי הכבל וגם כראוי נוסף שרשורי)

אסף.

-->