PDA

צפייה בגרסה מלאה : החלפת שמן בטיפול שנתי



יואב פולס
13-04-24, 14:34
רכב כלשהו, נניח טויוטה לנדקרוזר 2007,
הרכב טופל בחמש / שש שנים אחרונות רק עם שמן מוביל 1,
גם בתקופת הקורונה כשהרכב נסע 3000 ק"מ בשנה, הוקפד להחליף שמן אחת לשנה.
עכשיו הרכב לקראת טסט, ומסתבר שהרכב עבר 1100 ק"מ מהטסט הקודם.
השאלה - להחליף שמן או לא.

בתיאוריה - כן להחליף. שמן מאבד מהתכונות שלו עם הזמן.
בפועל - נראה מיותר.
המוסכניק אומר לא להחליף, לא שמן ולא פילטר שמן.

מה אתם אומרים?

raanan
13-04-24, 15:30
בהנחה שהקמ' נכון, אני הייתי מחליף רק שמן
(זה גם מה שעשיתי עם B4 שעתה 3000 קמ' לשנה, החלפתי פילטר שמן אחת לשנתיים, שמן כל שנה).

מוטי ג.
13-04-24, 15:44
אם כבר מחליפים שמן, מה הבעיה להחליף גם פילטר?
אני החלפתי בדיסקו כל חצי שנה ללא קשר לכמות הקמ, סרנים כי הם טובלים במים, ומנוע כי טרי עדיף על משומש.

Sent from my SM-N986B using Tapatalk

ד ו ר ו ן
13-04-24, 16:51
פייטר שמן זהה בטיוטה מיועד גם לטווח החלפות גבוה יותר.
עברה שנה?
הייתי מחליף שמן.
השמן במנוע חשוף גם סטאטית למשפיעים חיצוניים כמו חמצון, המשקעים שבכל זאת נכנסו כבר למחזור, ועיבוי לחות טבעי במנוע.

asafk
13-04-24, 16:57
אם זה שמן סינטטי אני לא הייתי מחליף. אבל זה אני.
מעשית בקמפר שעושה עוד פחות קמ מזה אני מחליף אחת לשנתיים.

אסף.

raanan
13-04-24, 16:57
אם כבר מחליפים שמן, מה הבעיה להחליף גם פילטר?

תלוי היכן ממוקם בפרט כשמחליפים בלי ליפט.

tallevi
13-04-24, 22:35
לא רואה שום סיבה להחליף, מדהים שההתיחסות לשמן כאן דומה לקוטג'...



טל.

חנן-ג'יפולוג
13-04-24, 22:56
כן, להחליף.

EliC25
13-04-24, 23:31
תלוי היכן ממוקם בפרט כשמחליפים בלי ליפט.


בלנד קרוזר הוא נמצא למעלה והגישה תענוג.
לא מבין מה מרוויחים בלא להחליף פילטר.

נמרוד
13-04-24, 23:34
אני לא מבין למה להחזיק לנדקרוזר שלא נוסע.

אולגה
14-04-24, 00:09
המדד לזה בתכלס תלוי בבדיקת מעבדה.
אם ערך ה TBN גבוה אז אין צורך.
כבר לא זוכר את הערכים.

אם מראש תשתמש בשמנים המיועדים לטרקטורים וכלי צמ״ה בתנאי שהם תואמים לתקנים הנדרשים אצלך.

כל התשובות האחרות הן ניחוש. זהיר יותר או פחות.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

יואב פולס
14-04-24, 06:42
אני לא מבין למה להחזיק לנדקרוזר שלא נוסע.

זו שאלה אחרת לחלוטין.
בגדול הל"ק היה הרכב המשפחתי לנסיעות ארוכות, לצד רכב קטן ליומיום.
לפני שנתיים עם כניסתה האיוניק 5 למשפחה, האיוניק הפכה לרכב הראשי לנסיעות ארוכות.
עונת הטיולים שמסתיימת עכשיו, עקב הנסיבות, לא טויילה כנדרש.
תוסיף לזה שחלק מטיולי השטח אני עם רכבי מבחן, והתוצאה היא שהל"ק בקושי נסע בשנה האחרונה.
לא רואה מצב להיפרד ממנו מרצוני.

- - - Updated - - -


אם זה שמן סינטטי אני לא הייתי מחליף.
Mobil 1 סינטטי מלא.

ד ו ר ו ן
14-04-24, 07:48
מדהים שההתיחסות לשמן כאן דומה לקוטג'...
טל.
מדהים שעדיין לא מבינים שגם לשמן יש פג תוקף.

boaz avrahami
14-04-24, 11:20
לשמן אין פג תוקף אלא התחמצנות שנובעת מחשיפה לחומרים מחמצנים לרבות האוויר.

לא כל השמנים נולדו שווים.
אלו לציוד כבד לרוב בנויים לשרוד יותר זמן


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

נמרוד
14-04-24, 11:29
לא רואה שום סיבה להחליף, מדהים שההתיחסות לשמן כאן דומה לקוטג'...


אם זה כמו קוטג' אז אני מזמין את חמותי לקבוע לפי הריח אם עוד אפשר לאכל את זה.

ד ו ר ו ן
14-04-24, 16:16
לשמן אין פג תוקף אלא התחמצנות שנובעת מחשיפה לחומרים מחמצנים לרבות האוויר.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
זו המשמעות של פג תוקף.. והיצרנים מתייחסים לזה כך.

אלכס ב
14-04-24, 17:18
גם אצלי הטרופר לא נוסע הרבה, לרוב פחות מ-5000 קמ בשנה.
עדיין מקפיד להחליף אחת לשנה שמן ואת 2 הפילטרים.
אני משתמש בShell Helix Ultra.


בברכה,
אלכס.

tallevi
14-04-24, 17:33
מדהים שעדיין לא מבינים שגם לשמן יש פג תוקף.

יש לך דוגמה של יצרן שמנים כלשהו לתאריך אחרון לשיווק של שנה?

מכיר איזושהי הנחיה שכזו מיצרן שמנים או יצרן רכב, להחליף אחרי שנה בגלל שפג התוקף?

אני מכיר שבשימוש מוגבר, מנוע עם קילומטראז' גבוה או תנאי דרך וסביבת עבודת הרכב מצדיקים להקטין את מרווח הטיפולים.

במקרים שכאלה אני ממליץ להחליף גם כל 5,000 קילומטרים, אהל זה ממש לא המקרה.

כנראה שלכל דבר יש פג תוקף, לא אמרתי שלשמן אין, אבל גם לקוטג' יש.

שמן מנוע # קוטג'.


טל.

אלכס ב
14-04-24, 17:39
יש לך דוגמה של יצרן שמנים כלשהו לתאריך אחרון לשיווק של שנה?

מכיר איזושהי הנחיה שכזו מיצרן שמנים או יצרן רכב, להחליף אחרי שנה בגלל שפג התוקף?


טל.

קטרפילר

על כל חבית תאריך ייצור, ישנה הנחיית יצרן מפורשת על איסור שימוש 5 שנים לאחר תאריך זה.


בברכה,
אלכס

boaz avrahami
14-04-24, 18:03
ממה שאני מכיר, 5 שנים לשמן מינרלי וכ 7-8 שנים לסינטטי זה חיי מדף מרגע שהבקבוק נפתח.

האויב של השמן זה מה שהוא ספח אליו במהלך העבודה פלוס ההתחמצנות שלו.

הוא לא מתקלקל מעצם העמידה סגור.

אבל אנחנו פה מדברים על שמן שנמצא במנוע

https://www.valvolineglobal.com/en/motor-oil-faq/#:~:text=Valvoline%20motor%20oils%20do%2 0not,an%20extended%20period%20of%20time.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

boaz avrahami
14-04-24, 18:13
קטרפילר

על כל חבית תאריך ייצור, ישנה הנחיית יצרן מפורשת על איסור שימוש 5 שנים לאחר תאריך זה.


בברכה,
אלכס


אשמח אם תוכל להראות אסמכתא לזה מפני שאני מכיר במיוחד במגזר הזה שמבצעים בדיקות לצורך קביעת אורך חיי השמנים.


לא התעמקתי במסמך אלא הבאתי את הראשון שברפרוף נראה לי מתאים

https://www.chevronlubricants.com/content/dam/external/industrial/en_us/sales-material/sales-sheet/ENGINE%20OIL%20ANALYSIS%20UNDERSTANDING% 20TAN%20AND%20TBN%2001-28-2019.pdf


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

ד ו ר ו ן
14-04-24, 21:20
ראיתי על שמנים שמרגע פתיחת האריזה מדובר על חצי שנה.
צריך לחפש.
ההגיון שאני מבין הוא בעיקר חמצון וספיחת לחות.

אדרבא בתוך מנוע, אחרי ספיחה של מזהמים מפעולת המנוע, במיוחד בדיזל.
יחד עם עיבוי מים מעמידה ממושכת.

שולץ האיום
15-04-24, 13:16
מב לגבי שמן סגור באריזה המקורית?
כמה זמן לדעתם פג תוקף אם בכלל

boaz avrahami
15-04-24, 14:18
דורון, לחות בשמן?
לעניות דעתי היא תתאדה עם ההתחממות? לא?
זה לא שזה הופך לאמולסיה ואם זה היה נכון היינו רואים בתחילת הריקון מעט מים בשמן.

@שולץ האיום-
הבט בלינק שהכנסתי בתגובה 20

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

tallevi
15-04-24, 21:51
קטרפילר

על כל חבית תאריך ייצור, ישנה הנחיית יצרן מפורשת על איסור שימוש 5 שנים לאחר תאריך זה.


בברכה,
אלכס


שאלתי לגבי פג תוקף מוחלט של שנה ואתה הבאת המלצה כללית של 5 שנים.

זה כמו להשוות מוצר אחר, למשל...עם פג תוקף של שלושה חודשים...

מה יהיה?




ראיתי על שמנים שמרגע פתיחת האריזה מדובר על חצי שנה.
צריך לחפש.
ההגיון שאני מבין הוא בעיקר חמצון וספיחת לחות.

אדרבא בתוך מנוע, אחרי ספיחה של מזהמים מפעולת המנוע, במיוחד בדיזל.
יחד עם עיבוי מים מעמידה ממושכת.

ההמלצה הכללית הרווחת לחיי מדף היא 5 שנים לשמן מינראלי, שמונה שנים ויותר לסינטטי. סגור.

לשמן שעבד קצת בתוך המנוע, אין ממש פג תוקף מחייב.

אני הייתי פשוט בוחן את השמן מהמדיד ומעריך את מצבו בהתאם לצבע, מרקם, תחושה למגע ואפילו ריח.

במידה ונראה לי "טרי" ו"בריא" ממשיך עד הטיפול הבא.


טל.

אלכס ב
18-04-24, 16:34
אשמח אם תוכל להראות אסמכתא לזה מפני שאני מכיר במיוחד במגזר הזה שמבצעים בדיקות לצורך קביעת אורך חיי השמנים.


לא התעמקתי במסמך אלא הבאתי את הראשון שברפרוף נראה לי מתאים

https://www.chevronlubricants.com/content/dam/external/industrial/en_us/sales-material/sales-sheet/ENGINE%20OIL%20ANALYSIS%20UNDERSTANDING% 20TAN%20AND%20TBN%2001-28-2019.pdf


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

אני כבר לא שם, לכן אין לי גישה לספרות המקצועית. אבל בגדול יש מסמך שמתאר את תנאי האחסנה, פח סגור וכו'.

לגבי בדיקות שמנים כמדד להחלפה, זה נהוג בעיקר במנועים גדולים עם כמויות שמן גדולות (מאות ליטרים ויותר), פחות בכלים הקטנים, שם מחליפים לפי שעות מנוע וזמן, המוקדם מבינהם.

בברכה,
אלכס.

אלכס ב
18-04-24, 16:40
שאלתי לגבי פג תוקף מוחלט של שנה ואתה הבאת המלצה כללית של 5 שנים.

זה כמו להשוות מוצר אחר, למשל...עם פג תוקף של שלושה חודשים...

מה יהיה?

טל.

ההמלצה ל-5 שנים מתייחסת לפח שמן סגור על המדף, לא לשמן שכבר עבד במנוע.

אני אישית נוהג להחליף שמן ופילטרים אחת לשנה, גם אם הרכב בקושי נסע, אבל זה אני, אתה יכול לנהוג אחרת, מדינה דמוקרטית וזה

כמובן שניתן להוציא דגימה ולשלוח למעבדה, יש מעבדה בתפח תקווה שעבדתי איתם, למיטב זכרוני כ-250 ש"ח לדגימה, אבל זה גם המחיר של גלון שמן טוב, אז מבחינת המשתמש הפשוט (כמוני כמוך), מה הטעם?

בברכה,
אלכס.

tallevi
18-04-24, 16:56
ההמלצה ל-5 שנים מתייחסת לפח שמן סגור על המדף, לא לשמן שכבר עבד במנוע.

אני אישית נוהג להחליף שמן ופילטרים אחת לשנה, גם אם הרכב בקושי נסע, אבל זה אני, אתה יכול לנהוג אחרת, מדינה דמוקרטית וזה

כמובן שניתן להוציא דגימה ולשלוח למעבדה, יש מעבדה בתפח תקווה שעבדתי איתם, למיטב זכרוני כ-250 ש"ח לדגימה, אבל זה גם המחיר של גלון שמן טוב, אז מבחינת המשתמש הפשוט (כמוני כמוך), מה הטעם?

בברכה,
אלכס.

לא יודע...יכאב לי הלב לראות שמן נקי שיורד מהפקק למיחזור סתם בגלל שעברה שנה...
לא רואה בזה הגיון.

EliC25
20-04-24, 08:52
ההמלצה ל-5 שנים מתייחסת לפח שמן סגור על המדף, לא לשמן שכבר עבד במנוע.

אני אישית נוהג להחליף שמן ופילטרים אחת לשנה, גם אם הרכב בקושי נסע, אבל זה אני, אתה יכול לנהוג אחרת, מדינה דמוקרטית וזה

כמובן שניתן להוציא דגימה ולשלוח למעבדה, יש מעבדה בתפח תקווה שעבדתי איתם, למיטב זכרוני כ-250 ש"ח לדגימה, אבל זה גם המחיר של גלון שמן טוב, אז מבחינת המשתמש הפשוט (כמוני כמוך), מה הטעם?

בברכה,
אלכס.

יש מעבדה גם בכפר סבא
למען האמת שלחתי דגימה אחרי 10000 קמ מהמנוע שלי כחלק מההחלפה, לצורך סרטון לערוץ. בגלל המלחמה זה עוד לא יצא לפועל כי הבעלים של המעבדה במילואים מאז ולא הצלחנו לקבוע לאיזושהי שיחת הסבר על המדדים שהתקבלו שם
כשיסתיים כל הדבר הזה, אשתף את הסרטון.

tallevi
21-04-24, 13:06
יש מעבדה גם בכפר סבא
למען האמת שלחתי דגימה אחרי 10000 קמ מהמנוע שלי כחלק מההחלפה, לצורך סרטון לערוץ. בגלל המלחמה זה עוד לא יצא לפועל כי הבעלים של המעבדה במילואים מאז ולא הצלחנו לקבוע לאיזושהי שיחת הסבר על המדדים שהתקבלו שם
כשיסתיים כל הדבר הזה, אשתף את הסרטון.



ממתין לתוצאות...



טל.

boaz avrahami
22-04-24, 08:07
לפני למעלה מעשרים שנה אני נהגתי להשתמש בשרותי המעבדה הזו.
הם יושבים בטכניון אבל הם לא חלק מהמוסד עצמו

https://www.pmds.co.il/שמנים-תעשייתיים/

מעניין כמה עולה בדיקה.
לא חושב שזה היה יקר מדי אבל לא אני שילמתי והיינו מבצעים אותן לא מעט. בעיקר לצורך השוואת איכות בין שמנים שונים

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

boaz avrahami
22-04-24, 08:57
מצאתי את זה, כנראה מהמעבדה שאלי משתמש בה.

https://de.cdn-website.com/4db4e5949f02411c8fa1a4846ecedbdc/MOBILE/pdf/607998-m14-p996f.pdf?i=601473.pdf&fn=607998-m14-p.pdf


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

EliC25
22-04-24, 11:29
מצאתי את זה, כנראה מהמעבדה שאלי משתמש בה.

https://de.cdn-website.com/4db4e5949f02411c8fa1a4846ecedbdc/MOBILE/pdf/607998-m14-p996f.pdf?i=601473.pdf&fn=607998-m14-p.pdf


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
נכון זו המעבדה ולא הכרתי את המסמך. הוא שופך קצת יותר אור על הבדיקה גם מבלי ששוחחתי עם המנהל על כך.

ד ו ר ו ן
29-04-24, 10:17
ההמלצה ל-5 שנים מתייחסת לפח שמן סגור על המדף, לא לשמן שכבר עבד במנוע.
אני אישית נוהג להחליף שמן ופילטרים אחת לשנה, גם אם הרכב בקושי נסע, אבל זה אני, אתה יכול לנהוג אחרת, מדינה דמוקרטית וזה

עוד תימוך לירידה באיכות השמן גם כשהוא סגור במיכל אטום.
האיש עוסק בתחום המירוצים.
בדק שמנים ישנים שאוחסנו במחסן לתקופות של כ-10 שנים.
רואים בבירור שינוי תכונות והיפרדות של רכיבים.
מראה ״נקי״ אינו אינדיקציה מספקת לתקינות השמן.

גם הוא ממליץ לא להשתמש בשמן סגור מעל 3-5 שנים מתאריך הייצור.
גם לשמנים סינטטיים.

אז בהשלכה לשמן שעמד תקופה ממושכת בתוך מנוע, אחרי שכבר עבד, אישית לא הייתי מושך מעבר לשנה.

https://youtu.be/E1T4XFPgBeo?si=1Kn4ObYO5ApUDD6c

-->