צפייה בגרסה מלאה : BYD ATTO3 גלגל ספייר
הג׳ילי מוחלפת מחר לBYD.
(היו ציפיות לרכב טוב יותר, זה מה יש).
עבור גלגל ספייר, אשמח אם יודעים מאיזה רכב ניתן להשתמש בגלגל ספייר (דק או רגיל).
לצערי הגלגל הדק של הפורסטר שבמחסן אמנם עובר בקוטר אך לא במעגל החלוקה.
מידת צמיג מקורי:
235/50R18
לפי הגוגל אומרים שגלגל רגיל של מאזדה 3 (אולי גם הדק?) יתאים או גלגל דק של טוסון, או של טויוטה ראב4 165/80/17 יש לחבר כאן אולי גלגל מנבלה של הדגמים שהזכרתי?
לא יודע אם הגלגל של הדאסטר יתאים .. אבל אם כן. יש לי אחד בשבילך
Sent from my CPH2493 using Tapatalk
היבואן מוכר כתוספת גלגל דק וג'ק
סוגר את הלופ:
קצין הרכב בחברה שוכנע בצורך וארגן גלגל דק.
נאסף ממודי טייר ברשלצ.
כאשר מוותרים על אירגונית הקלקר שתחת רצפת תא המטען, יש שפע של מקום לגלגל ולאביזרים.
נדרשה קצת יצירתיות לאבטח הגלגל עם רצועה.
הערה-הופתעתי שהקוטר החיצוני של הצמיג מעט קטן יותר מגלגלי הרכב, אבל השוואתי לרכבים אחרים עם גלגלי ספייר דקים מקוריים וגם שם זה המקרה, כולל התייעצות עם חבר בכיר בג׳יפולוג…
באמת מוזר. מצד שני, שים לב שהרבה פעמים הלחץ בצמיג הוא גבוה מאוד (שלשום בדקתי לחץ מומלץ בסיוויק- 60 psi). יתכן והם מתחשבים בזה שהוא פחות פחוס תחת משקל הרכב? כך הקוטר האפקטיבי זהה?
ומצד שלישי, צמיג צר וגבוה יצטרך יותר לחץ אוויר כדי לשמור על גובהו מאשר צמיג רחב, אז....
נשמע כמו דיון טכני מעניין.
באמת מוזר. מצד שני, שים לב שהרבה פעמים הלחץ בצמיג הוא גבוה מאוד (שלשום בדקתי לחץ מומלץ בסיוויק- 60 psi). יתכן והם מתחשבים בזה שהוא פחות פחוס תחת משקל הרכב? כך הקוטר האפקטיבי זהה?
ומצד שלישי, צמיג צר וגבוה יצטרך יותר לחץ אוויר כדי לשמור על גובהו מאשר צמיג רחב, אז....
נשמע כמו דיון טכני מעניין.
יש לי שאלה בנושא-
למה מעניין אותך הקוטר? אתה מפחד שהרכב יעמוד עקום?
כנראה שלא. אתה מתעניין בקוטר, כי אתה חושש שההקף יהיה שונה, נכון?
אז אני שואל, צמיג בלחצים שונים, ההקף של משתנה ( אנחנו זוכרים שיש פלדה וסיבים אחרים בסוליה?)?
או במילים אחרות, בהנחה שבלחץ נמוך ההקף קטן ( זה מה שאתה מעלה בשאלה שלך), לאן "נעלם" החומר מהקף הצמיג?
מה קורה לצמיג, בנסיעה בלחץ נמוך?
תכלס גם ההיקף האמיתי לא מעניין אותי, אלא ההיקף ה"וירטואלי"*, וזה בגלל שמעניין אותי כמות הסיבובים פר-מרחק.
*כלומר, זה שנקבע על פי הקוטר בין מרכז הגלגל לכביש, ולא זה שבין מרכז הגלגל לשאר הנקודות שלא "נמעכות".
מה זה כל כך משנה לכם ברכב 2X4 עם דיפרנציאל פתוח?
מה זה כל כך משנה לכם ברכב 2X4 עם דיפרנציאל פתוח?
וברכב עם 19" AWD וגלגל צר 18" זה חשוב?
הרי ממילא יש איתו הגבלת מהירות ל80קמ"ש
וברכב עם 19" AWD וגלגל צר 18" זה חשוב?
הרי ממילא יש איתו הגבלת מהירות ל80קמ"ש
ברכב עם AWD זה חשוב. מאוד.
החשיבות היא בקוטר חיצוני זהה של הצמיג. לא משנה רחב או צר, רק שהקוטר יהיה שווה. כדי לא לשגע את הדיפרנציאלים.
אבל זה גם משנה באיזו מערכת AWD מדובר.
למשל, ברכב היברידי שהגלגלים הקדמיים עם מנוע ICE והאחוריים עם חשמלי ואין ביניהם שום קשר מכני, זה באמת לא חשוב.
שני מנועים חשמליים שאין קשר מכני בינהם
ברכב עם AWD זה חשוב. מאוד.
החשיבות היא בקוטר חיצוני זהה של הצמיג. לא משנה רחב או צר, רק שהקוטר יהיה שווה. כדי לא לשגע את הדיפרנציאלים.
אבל זה גם משנה באיזו מערכת AWD מדובר.
למשל, ברכב היברידי שהגלגלים הקדמיים עם מנוע ICE והאחוריים עם חשמלי ואין ביניהם שום קשר מכני, זה באמת לא חשוב.
בחיית דרור....
יש לך זמן עד הערב ב20:30 שניפגש ( לקישקושי רכב כמו שכתבת) לבוא עם הסבר מה זה 'לשגע דיפרנציאל ".
להבנתי, שמים דיפרנציאל במקום שיש "בעיה" שאתה קורה לה "בילבול", או במילים פשוטות - הבדלי מהירות.
בגלל זה הוא שם. זה מבלבל אותו, הוא לא במקצוע הנכון.
( אני מזכיר שכל הדיון הוא על גלגל רזרבי , ולגיטימי לדרוש נסיעה זהירה יותר.
לא מדובר על יום יום)
תכלס גם ההיקף האמיתי לא מעניין אותי, אלא ההיקף ה"וירטואלי"*, וזה בגלל שמעניין אותי כמות הסיבובים פר-מרחק.
*כלומר, זה שנקבע על פי הקוטר בין מרכז הגלגל לכביש, ולא זה שבין מרכז הגלגל לשאר הנקודות שלא "נמעכות".
דווקא ההיקף האמיתי הוא המעניין, בעיקר לטובת התנהגות בבלימה, למרות שגם צמיג צר כנראה יתנהג אחרת בבלימה והרכב ימשוך לאחד הצדדים,
אז אחרי שמועצת גדולי התורה של הצפון התכנסה (בחמישי בערב) יש הבנות.
1 - דיפרנציאל "קלאסי" לא משתגע מגלגל עם פחות אוויר או מידה קצת קטנה יותר.
2- אני משתמש במילה "קלאסי" ע"מ להבדיל מכל מני פתרונות החלקה ( מבוססי דיסקיות?) שקיימים בכל מני רכבי 4x4 , בעיקר "כדיפרנציאל" אורכי.
(אבל כאמור, זה באורכי ולא רלוונטי לדיון שלנו).
3- היה דיון ארוך על האם יש הבדל בהקף של אותו הצמיג כתלות בלחץ האוויר, ועד כמה זה זה משנה .
אין וויכוח שהגובה של מרכז הגלגל ישתנה, השאלה מה קורה להקף?
4- הנושא נבדק היום על צמיג 31.
מי רוצה לתת ניחוש?
צמיג 31, מה ההבדל בהתקדמות על הקרקע בסיבוב אחד של הגלגל, ב 15PSI לעומת 40PSI?
לא יודע, אבל הבחור המתיש הזה השווה בין 50PSI ו 10PSI ומצא הבדל של 1% במהירויות הסיבוב - כלומר זניח:
https://www.youtube.com/watch?v=tq1HqLW-CA4&ab_channel=L2SFBC-RobertPepper-autojourno
ehudzeelim
21-04-24, 16:24
4- אין הבדל, הסוליה לא יכולה "להידחס", ההיקף נשאר קבוע בלי קשר ללחץ.
הדיון קיבל אזימוט הצידה.
ובכל אופן גם כאשר ציינתי את ההפתעה שגלגל צר לא זהה בקוטר זה היה כאשר היה ללא עומס ומנופח ועדיין בקוטר מעט קטן יותר.
בנוסף איני חושב שהדיון לגבי השינוי בקוטר עקב לחץ האוויר רלוונטי כאן, כי הגלגל הצר מראש מנופח ללחץ גבוה בהרבה
אני סחפתי את הדיון לכיוון הזה בגלל אמירה על קוטר "אפקטיבי" ועל הרעיון של גלגל במידה קטנה יותר, מנופח ב 60PSI, לעומת גלגל גדול יותר בלחץ בסביבות 30PSI, נותנים הקף דומה.
זה סוג השגיאות, הנפוצות פה באתר ובין ג'יפאים, ולכן ניסיתי לעקור את השגיאה הזו.
אכן, ההקף ( או במילים אחרות, ההתקדמות לכל סיבוב) כמעט לא משתנה (פחות מאחוז).
יש הרבה הבדל בין האמירה שלך המבוססת על ניסוי לבין האמירה של אהוד שהיא פיזיקלית לא נכונה לסיטואציה (הגם שהיקף הגלגל אכן לא יכול להשתנות).
אגב,
שימו לב, שלכל צמיג, במפרט, יש נתון של מספר סיבובים למייל/קילומטר.
ehudzeelim
21-04-24, 20:05
יש הרבה הבדל בין האמירה שלך המבוססת על ניסוי לבין האמירה של אהוד שהיא פיזיקלית לא נכונה לסיטואציה (הגם שהיקף הגלגל אכן לא יכול להשתנות).
אגב,
שימו לב, שלכל צמיג, במפרט, יש נתון של מספר סיבובים למייל/קילומטר.
מה לא נכון פיזיקלית במה שאמרתי?
הרדיוס האפקטיבי לא נשאר קבוע. ולכן ההיקף האפקטיבי לא נשאר קבוע.
אסף.
1 - דיפרנציאל "קלאסי" לא משתגע מגלגל עם פחות אוויר או מידה קצת קטנה יותר.
אם לדקדק אז דווקא כן.
כי שני גלגלים באותו הקוטר בקו ישר, הדיפ בעצם לא עובד.
לעומת זאת, בהבדלי קוטר, הוא בפיצוי תמידי של כביכול סיבוב לצד אחד.
אז כן, ההבדל כן משנה.
ונסיעה לפנצריה זה בסדר, ובגלל זה יש הגבלת מהירות, אבל האמירה הזו פשוט שגויה.
אם לדקדק אז דווקא כן.
כי שני גלגלים באותו הקוטר בקו ישר, הדיפ בעצם לא עובד.
לעומת זאת, בהבדלי קוטר, הוא בפיצוי תמידי של כביכול סיבוב לצד אחד.
אז כן, ההבדל כן משנה.
ונסיעה לפנצריה זה בסדר, ובגלל זה יש הגבלת מהירות, אבל האמירה הזו פשוט שגויה.
דורון,
אני התייחסתי לביטוי ( של דרור) שהדיפרנציאל משתגע.
אין וויכוח שגלגל בגודל שונה ( נגיד ספר קטן) גורם לדיפרנציאל לעבוד כל הזמן, אני בסה"כ מנסה להגיד, שדיפרנציאל לא משתגע, הוא נועד ותוכנן לטפל בהבדלי מהירות.
זה לא אומר שזה מומלץ, זה פשוט פתרון לצמיג תקול.
- - - Updated - - -
הרדיוס האפקטיבי לא נשאר קבוע. ולכן ההיקף האפקטיבי לא נשאר קבוע.
אסף.
אסף,
שאלתי שאלה פשוטה וברורה :
"צמיג 31, מה ההבדל בהתקדמות על הקרקע בסיבוב אחד של הגלגל, ב 15PSI לעומת 40PSI?"
אם אני מבין מה כתבת, אתה טוען שיהיה הבדל משמעותי?
ehudzeelim
21-04-24, 21:32
הרדיוס האפקטיבי לא נשאר קבוע. ולכן ההיקף האפקטיבי לא נשאר קבוע.
אסף.
רדיוס אפקטיבי אני מבין,
אבל מה זה היקף אפקטיבי?
בכל מקרה המרחק שהגלגל עושה בסיבוב אחד לא משתנה, וזו התשובה לשאלה של זיו.
ככל שלחץ האוויר משתנה, גם צורת הגלגל משתנה, ולכן הקשר בין הרדיוס להיקף כבר לא קבוע.
דורון,
אני התייחסתי לביטוי ( של דרור) שהדיפרנציאל משתגע.
אין וויכוח שגלגל בגודל שונה ( נגיד ספר קטן) גורם לדיפרנציאל לעבוד כל הזמן, אני בסה"כ מנסה להגיד, שדיפרנציאל לא משתגע, הוא נועד ותוכנן לטפל בהבדלי מהירות.
אל תיתמם.. הבנת למה הוא מתכוון.
דורון,
אני התייחסתי לביטוי ( של דרור) שהדיפרנציאל משתגע.
אין וויכוח שגלגל בגודל שונה ( נגיד ספר קטן) גורם לדיפרנציאל לעבוד כל הזמן, אני בסה"כ מנסה להגיד, שדיפרנציאל לא משתגע, הוא נועד ותוכנן לטפל בהבדלי מהירות.
זה לא אומר שזה מומלץ, זה פשוט פתרון לצמיג תקול.
- - - Updated - - -
אסף,
שאלתי שאלה פשוטה וברורה :
"צמיג 31, מה ההבדל בהתקדמות על הקרקע בסיבוב אחד של הגלגל, ב 15PSI לעומת 40PSI?"
אם אני מבין מה כתבת, אתה טוען שיהיה הבדל משמעותי?
בהרבה מכוניות יש ״חיישן לחץ אוויר״ שעובד על הפרש מהירויות בין גלגלים בלחצים שונים, אני מסיק מזה שיש הבדל משמעותי.
דורון,
אני התייחסתי לביטוי ( של דרור) שהדיפרנציאל משתגע.
אין וויכוח שגלגל בגודל שונה ( נגיד ספר קטן) גורם לדיפרנציאל לעבוד כל הזמן, אני בסה"כ מנסה להגיד, שדיפרנציאל לא משתגע, הוא נועד ותוכנן לטפל בהבדלי מהירות.
זה לא אומר שזה מומלץ, זה פשוט פתרון לצמיג תקול.
- - - Updated - - -
אסף,
שאלתי שאלה פשוטה וברורה :
"צמיג 31, מה ההבדל בהתקדמות על הקרקע בסיבוב אחד של הגלגל, ב 15PSI לעומת 40PSI?"
אם אני מבין מה כתבת, אתה טוען שיהיה הבדל משמעותי?עמיתי לאהוד. לא לך.
אסף.
רדיוס אפקטיבי אני מבין,
אבל מה זה היקף אפקטיבי?
בכל מקרה המרחק שהגלגל עושה בסיבוב אחד לא משתנה, וזו התשובה לשאלה של זיו.
ככל שלחץ האוויר משתנה, גם צורת הגלגל משתנה, ולכן הקשר בין הרדיוס להיקף כבר לא קבוע.זה בסוף כמה מטרים מתקדמים בכל סיבוב של הגלגל. ונכון - הקשר בין הרדיוס להיקף כבר לא קבוע כי זה לא שיעור גיאומטריה בכיתה ד' אלא צמיג שהוא לא עגול.
המטרים לסיבוב כן משתנים. אתה מסתכל על מדרס הצמיג והאורך שלו קבוע אז נראה שזה לא הגיוני.
אני מסתכל עליו כחלק שנוגע בקרקע ו'כל השאר'. וה'כל השאר' הזה יותר קצר ככל שיש פחות אויר בגלגל והמדרס שנוגע בקרקע יותר ארוך. הפיצוי בין אורך המדרס כולו (היקף הצמיג ללא עומס) לבין כמה מטרים מתקדמים בכל סיבוב הוא בדופן של הצמיג שמתעוותת ובמעבר בין החלק שנוגע בקרקע לבין 'כל השאר' שגם שם יש עיוות אורכי במדרס.
ההיקף שלא משתנה הוא של חתך הצמיג ולכן נוצר העיוות הזה בדופן הצד (וההיקף של החתך שאיננו משתנה הוא מה שמציבים בחישוב של העיוות).
מכניקת צמיג גמיש על קרקע קשיחה זה חתיכת כאב ראש.....
ולגבי השאלה שאני כבר לא זוכר מי שאל - אם לחץ אויר גבוה בצמיג צר מבטיח רדיוס אפקטיבי זהה לזה שבצמיג רחב עם לחץ רגיל - אין באמת שאלה. (אם הצלחתי להבין את הדיון הרב מימדי שיש כאן)
לשאלה ה'פשוטה' מה גודל ההשפעה של צמיג ספייר 'קטן' על התנהגות הרכב אני מציע להרכיב גלגל קטן ולשים לב - האם ההגה מושך? אם כן (כמו בקיה שהיתה לי) אז זה משמעותי. אם לא (כמו אצל יצרנים נורמליים שבשמים ספייר בקוטר מתאים לשאר הגלגלים) אז לא.
אסף.
דורון,
אני התייחסתי לביטוי ( של דרור) שהדיפרנציאל משתגע.
אין וויכוח שגלגל בגודל שונה ( נגיד ספר קטן) גורם לדיפרנציאל לעבוד כל הזמן, אני בסה"כ מנסה להגיד, שדיפרנציאל לא משתגע, הוא נועד ותוכנן לטפל בהבדלי מהירות.
זה לא אומר שזה מומלץ, זה פשוט פתרון לצמיג תקול.
- - - Updated - - -
אסף,
שאלתי שאלה פשוטה וברורה :
"צמיג 31, מה ההבדל בהתקדמות על הקרקע בסיבוב אחד של הגלגל, ב 15PSI לעומת 40PSI?"
אם אני מבין מה כתבת, אתה טוען שיהיה הבדל משמעותי?משמעותי למי? לנהג? לדיפרנציאל? לצמיג (אתה שואל בתור הטייר....)?
כי יש הבדל.
אסף.
ehudzeelim
22-04-24, 10:46
בהרבה מכוניות יש ״חיישן לחץ אוויר״ שעובד על הפרש מהירויות בין גלגלים בלחצים שונים, אני מסיק מזה שיש הבדל משמעותי.
האם מזה שיש הפרש מהירויות בין גלגלים בלחץ שונה,
אפשר להסיק שהיקף גלגל יעשה דרך שונה?.
אני חושב שהמסקנה שלך שגויה, המהירות שונה בגלל הרדיוס האפקטיבי שקטן כשהלחץ קטן,
אבל סוליית הצמיג תגמע את אותו מרחק בכל סיבוב. המפתח הוא שצורת הגלגל משתנה כתלות בלחץ..
אולי התמונה תעזור להמחיש, שני צמיגים תיאורטיים בצורה וגודל זהה (אפשר לחשוב על זחל)
שמתגלגלים על אזור שונה. הילוך ראשון 1000 סלד,
מי יתקדם יותר מהר?
מה תהיה הדרך שיעשה כל צמיג בהקפה אחת שלו?
146738
לדיון שלנו מה שרלוונטי הוא כמה סיבובים הגלגל עושה.
האם מזה שיש הפרש מהירויות בין גלגלים בלחץ שונה,
אפשר להסיק שהיקף גלגל יעשה דרך שונה?.
אני חושב שהמסקנה שלך שגויה, המהירות שונה בגלל הרדיוס האפקטיבי שקטן כשהלחץ קטן,
אבל סוליית הצמיג תגמע את אותו מרחק בכל סיבוב. המפתח הוא שצורת הגלגל משתנה כתלות בלחץ..
אולי התמונה תעזור להמחיש, שני צמיגים תיאורטיים בצורה וגודל זהה (אפשר לחשוב על זחל)
שמתגלגלים על אזור שונה. הילוך ראשון 1000 סלד,
מי יתקדם יותר מהר?
מה תהיה הדרך שיעשה כל צמיג בהקפה אחת שלו?
146738הציור שלך שגוי.
היקף הצמיג איננו קשיח. (חסר בציור שלך מה שמכונה בספרות "גל עומד" של עיוות ההיקף הצמיג והוא תוצאה של עיוות הדופן.) ההיקף שנשאר ללא שינוי הוא היקף חתך הצמיג.
כאמור, מכניקת צמיג גמיש על קרקע קשיחה היא נושא לא פשוט.
אסף.
כדי להדגים על מה אני מדבר הלכתי למדף הספרים ומקווה שוונג לא יתבע אותי על הפרת זכויות יוצרים.
אסף. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240422/cadf9d93e8541b91c69fc2833e119670.jpghttp s://uploads.tapatalk-cdn.com/20240422/803ef4a65f5457bb0e0fab1add3fef40.jpghttp s://uploads.tapatalk-cdn.com/20240422/d0c864dc3102a9785f5d3d5a72526bbb.jpg
ehudzeelim
22-04-24, 12:02
הציור שלך שגוי.
היקף הצמיג איננו קשיח. (חסר בציור שלך מה שמכונה בספרות "גל עומד" של עיוות ההיקף הצמיג והוא תוצאה של עיוות הדופן.) ההיקף שנשאר ללא שינוי הוא היקף חתך הצמיג.
כאמור, מכניקת צמיג גמיש על קרקע קשיחה היא נושא לא פשוט.
אסף.
בגלל זה קראתי לזה צמיג תיאורטי, האפשרות לעבור מרדיוס אחד לאחר היא בזכות העיוות.
הטעות שנתתי זחל כדוגמה שזה כמובן לא נכון.
כמו שאמרת - היקף החתך לא משתנה. אבל הרדיוס משתנה.
העיוות מאפשר את זה.
ובעצם יש לעוות הזה חלק נכבד בבזבוז אנרגיה שמתבטא בהתנגדות לגלגול?
שואל ברצינות
כן. ההתנגדות לגילגול של צמיג גמיש על קרקע קשיחה נובעת הרבה מהעיוותים בצמיג.
זה מה שמחמם את הצמיגים.
אסף.
ולהוסיף שהבדלי הקוטר יבואו לידי ביטוי גם בבלימת חירום.
זה בסוף כמה מטרים מתקדמים בכל סיבוב של הגלגל. ונכון - הקשר בין הרדיוס להיקף כבר לא קבוע כי זה לא שיעור גיאומטריה בכיתה ד' אלא צמיג שהוא לא עגול.
המטרים לסיבוב כן משתנים.
אסף.
לא יודע, אבל הבחור המתיש הזה השווה בין 50PSI ו 10PSI ומצא הבדל של 1% במהירויות הסיבוב - כלומר זניח:
https://www.youtube.com/watch?v=tq1HqLW-CA4&ab_channel=L2SFBC-RobertPepper-autojourno
אסף ברשותך:
בניסוי הנ"ל הרדיוס של הגלגל בנקודת ההשקה עם הכביש קטן ב13% במעבר מ50 ל 10 PSI, אבל מרחק הגלגול קטן רק ב1%.
איך זה מסתדר עם מה שכתבת?
בדיוק כדי להמנע מהדיון המסובך של מה קורה לצמיג, אני שאלתי שאלה ברורה על התקדמות יחסית למס' סיבובים ( מה שאסף קורה מטרים לסיבוב).
אסף טוען שהוא משתנה.
הבחור בקישור שמיכה צירף, אהוד ואני, טוענים שהוא לא משתנה.
הדיון של הפיזיקה של הצמיג מסובך, אבל לשים את הרכב על משטח ישר ולבדוק את הטענה שהמטרים לסיבוב לא משתנה, מה הבעיה?
תעזבו את התאוריות, צאו ותבדקו.
חג שמח
השאלה היא לא האם יש שינוי (יש) אלא כמה הוא משמעותי.
וזה כבר באמת מאוד מעשי - הצעתי קודם איך להחליט אם זה משמעותי או לא.
אסף.
אסף ההצעה שלך בסוגיית הגלגל ספייר הקטן היתה לראות אם הרכב מושך.
אם לוקחים את העצה הזו לנושא ירידת לחץ האויר בגלגל רגיל, אני טוען שנרגיש משיכה בהגה עקב העליה בהתנגדות לגלגול, ולא כתוצאה מעליה במהירות הסיבוב של הגלגל שהיא זניחה.
אז שוב: הירידה ברדיוס האפקטיבי עקב ירידה בלחץ האויר לא משפיעה באופן משמעותי על מהירות או מרחק הגלגול.
יהודים בני יהודים, מתפלפלים כאילו כולכם בוגרי חדר וישיבה.
הכל....אבל הכל.... רק לא להגיד טעיתי ( או פשוט לשתוק).
ממציאים "קוטר וירטואלי" , "רדיוס אפקטיבי" ומסתתרים מאחורי ניסוחים על "שינוי" משמעותי ( מבלי לפרט איזה וכמה).
אסף,
שאלה פשוטה:
גלגל 31 , פעם אחת 15PSI ופעם אחת 40PSI.
מסמנים עם גיר קו על הדופן (אנך מתחת למרכז הציר), דוחפים את הרכב עד שהקו חוזר למקומו ( אנך מתחת לציר).
מה ההבדל במרחק שהגלגל עובר על המשטח ( בטון מוחלק של מוסך במקרה הזה)???
ועד שימציאו פה עוד איזה ביטוי מופלץ ווירטואלי...
ביום חמישי האחרון, עשינו את הניסוי, גלג 31 בהקף של מעל 2מטר ( תחשבו בעצמכם).
קיבלנו סטייה לא שיטתית של פחות מ 1סמ, או במילים אחרות פחות מחצי אחוז!!!
אז תפסיקו לבלבל את האנשים ( הם גם כך מבולבלים מזה שחוגגים חג חרות עם 133 חטופים :-().
חג שמח.
ehudzeelim
22-04-24, 16:33
זה בסוף כמה מטרים מתקדמים בכל סיבוב של הגלגל. ונכון - הקשר בין הרדיוס להיקף כבר לא קבוע כי זה לא שיעור גיאומטריה בכיתה ד' אלא צמיג שהוא לא עגול.
המטרים לסיבוב כן משתנים. אתה מסתכל על מדרס הצמיג והאורך שלו קבוע אז נראה שזה לא הגיוני.
אני מסתכל עליו כחלק שנוגע בקרקע ו'כל השאר'. וה'כל השאר' הזה יותר קצר ככל שיש פחות אויר בגלגל והמדרס שנוגע בקרקע יותר ארוך. הפיצוי בין אורך המדרס כולו (היקף הצמיג ללא עומס) לבין כמה מטרים מתקדמים בכל סיבוב הוא בדופן של הצמיג שמתעוותת ובמעבר בין החלק שנוגע בקרקע לבין 'כל השאר' שגם שם יש עיוות אורכי במדרס.
ההיקף שלא משתנה הוא של חתך הצמיג ולכן נוצר העיוות הזה בדופן הצד (וההיקף של החתך שאיננו משתנה הוא מה שמציבים בחישוב של העיוות).
מכניקת צמיג גמיש על קרקע קשיחה זה חתיכת כאב ראש.....
אסף.
רק עכשיו שמתי לב לתגובה הזאת שלך,
בלי לבדוק יותר מדי, אני תוהה אם העיוות הזה בדופן, פעם קורה ל"רעת" המרחק (בהגעה לכביש) ופעם שניה ל"טובת" המרחק (בעזיבת הכביש)
שני השינויים קורים כל הזמן באופן רציף בשני המקומות,
כלומר ההפסד מתקזז.
ולכן אולי לא נראים שינויים במרחק שהגלגל עושה בסיבוב שלם.
צילמתי מהספר של וונג - כדי שתראה שהגומי גם נמתח ומתכווץ (בהאטה או האצה) ולא רק 'מתקפל'.
אם זה היה כל כך פשוט..... אבל זה לא.
אסף.
חישוב היקף מעגל פשוט, לפי הרדיוס.
וכן, בבלימה זה מורגש בברור.
זיו,
אני מעריך את הניסוי שלך. בסוף התיאוריה היא "טהורה מדי" בשביל להתמודד עם אינספור המשתנים שקיימים במציאות, וניסוי נותן תשובה ל"חיים עצמם".
עם זאת, העלה מי שהעלה את הסוגיה של התראת צמיג לא מנופח העובדים על הבדלים בין מהירויות גלגלים. גם בפרייבט עם צמיגי חתך נמוך הם נותנים התראה די מוקדם (כשבעין קשה עד בלתי אפשרי לראות שחסר אויר). האם הם כל כך מדויקים?
ehudzeelim
22-04-24, 22:53
צילמתי מהספר של וונג - כדי שתראה שהגומי גם נמתח ומתכווץ (בהאטה או האצה) ולא רק 'מתקפל'.
אם זה היה כל כך פשוט..... אבל זה לא.
אסף.
התכוונתי לכלל השינויים, דחיסה, מתיחה וקיפול. הם קורים בסימטריה (גם זה לא מדויק כי זה תלוי בהאצה או האטה אבל במהירות קבועה זה יהיה די סימטרי)
ועל ידי כך מבטלים זה את זה.
ehudzeelim
22-04-24, 23:02
איל,
החיישן לא מנטר כאלה שינויים קטנים במהירות.
מה שקורה זה שכל נקודה על ההיקף צריכה להאיץ ואז להאיט כשהיא עוברת מרדיוס רגיל, של הגלגל (בסגול) לרדיוס הכחול ואז חוזרת לרדיוס הסגול.
שיא המהירות הרדיאלית שלה הוא כשהיא ברדיוס הכחול.
וזאת המהירות שהחיישן מודד.
למה היא צריכה להאיץ ואז להאט? כי הדרך שהיא עושה שונה משאר ההיקף: היא נעה דרך המיתר הצהוב, שהוא קצר יותר מהקשת האדומה.
חשוב להבין שזה לא אומר שהגלגל כולו מאיץ או מאט, אלא רק הנקודה על הרדיוס המתקצר ואז מתארך שוב.
הרי הגלגל חייב להתגלגל בסופו של דבר באותה מהירות כמו שאר הגלגלים, אם הם מחוברים לאותו אוטו..
אז למעשה החיישן מודד מעין מהירות רדיאלית מדומה. אבל הוא באמת מודד אותה..
ככה לפחות אני מסביר לעצמי את זה, אבל אולי אני טועה..
146742
ehudzeelim
22-04-24, 23:37
לא ניתן לערוך אז אני רק מתקן:
מה שמשתנה במעבר בין הרדיוסים זאת המהירות המשיקית,
המהירות הרדיאלית קבועה והיא גבוהה יותר בהתאם לרדיוס הקטן יותר ולכן החיישן ימדוד מהירות גבוהה יותר.
כדי שהמהירות המשיקית תתאים לשאר הגלגלים עם לחץ האוויר התקין, המהירות הרדיאלית חייבת להיות גבוהה יותר.
זיו,
אני מעריך את הניסוי שלך. בסוף התיאוריה היא "טהורה מדי" בשביל להתמודד עם אינספור המשתנים שקיימים במציאות, וניסוי נותן תשובה ל"חיים עצמם".
עם זאת, העלה מי שהעלה את הסוגיה של התראת צמיג לא מנופח העובדים על הבדלים בין מהירויות גלגלים. גם בפרייבט עם צמיגי חתך נמוך הם נותנים התראה די מוקדם (כשבעין קשה עד בלתי אפשרי לראות שחסר אויר). האם הם כל כך מדויקים?
איל,
זה לא הניסוי שלי.
מיכה שם פה קישור.
תעשה בעצמך חיפוש ( אני מצאתי תוך 5 דקות, עוד שני סרטונים).
תחפש קצת בגוגל, ותבין שאתם טועים, הגלגל מתקדם בדיוק אותו הדבר.
לפי מייטב ידעתי, רכב מדווח על בעיית לחץ בגלגלים באמצעות חישן יעודי ולא באמצעות חישני מהירות.
בינתיים, עוד אחד:
https://youtu.be/_2l5bOhHNxU?si=X0gHZXd_8Bk0BKZ9
לפי מייטב ידעתי, רכב מדווח על בעיית לחץ בגלגלים באמצעות חישן יעודי ולא באמצעות חישני מהירות.
חיישני התנועה בגלגלים שמשמשים את ה ABS , ESP ושלל המערכות,
משמשים בין היתר "להבנת" המחשב היכן ממוקם כל גלגל ברכב.
חיישן לחץ מותקן בכל ג'אנט.
רענן
אני מכיר שני סוגים של מערכות.
אחת עם חיישנים ואחת המבוססת abs.
ניתן להבדיל ביניהן בקלות על פי סוג הונטיל.
יתכן ואני טועה. אך מעולם לא ראיתי חיישן אחר.
ניחוש שלי:
בסוף בסוף, כל הניסויים שהוזכרו פה כן ראו ירידה זעירה במרחק הסיבוב עקב ירידת לחץ אויר, פשוט צריך מדידה מדויקת כדי להבחין בו.
אתרעת ירידת לחץ אויר מבוססת ABS נהנית מהרבה יותר סטטיסטיקה של סיבובי גלגל, וגם מודדת מדויק יותר מפלטקה ממוצעת.
אז היא יכולה להבחין בהפרש מהירויות של מאיות אחוז ולהתריע.
Sent from my HD1903 using Tapatalk
אני חוזר ומציע לכל החושבים להוריד אוויר בגלגל אחד ולראות אם ההגה מושך. באיזה הפרש לחצים זה מורגש?
אסף.
ניחוש שלי:
בסוף בסוף, כל הניסויים שהוזכרו פה כן ראו ירידה זעירה במרחק הסיבוב עקב ירידת לחץ אויר, פשוט צריך מדידה מדויקת כדי להבחין בו.
אתרעת ירידת לחץ אויר מבוססת ABS נהנית מהרבה יותר סטטיסטיקה של סיבובי גלגל, וגם מודדת מדויק יותר מפלטקה ממוצעת.
אז היא יכולה להבחין בהפרש מהירויות של מאיות אחוז ולהתריע.
Sent from my HD1903 using Tapatalk
מיכה,
אנחנו מבינים שבהפרשים המדוברים מספיק שהכביש מתעקל מעט או הרכב מחליף נתיבים, וזה כבר גורם להבדלים גדולים יותר?
בנוסף, הגלגלים הקידמיים מושפעים מההגה אז בהפרשים קטנים יש בעיה להשוות בין המהירויות.
אישית, אני בספק אם מערכת מבוססת ABS יכולה להרגיש הבדלים קטנים בלחץ אוויר של הגלגלים.
אני אשמח אם מישהו ימצא מאמר \ הסבר וישים פה קישור.
However, these systems are not as precise as direct measurement systems, and require a pressure loss of approx. 30% before there is a warning message.
https://www.hella.com/techworld/ae/Technical/Car-electronics-and-electrics/Tyre-pressure-monitoring-system-3370/#:~:text=In%20indirect%20measuring%20sys tems%2C%20the,with%20the%20correct%20air %20pressure.
אני חוזר ומציע לכל החושבים להוריד אוויר בגלגל אחד ולראות אם ההגה מושך. באיזה הפרש לחצים זה מורגש?
אסף.נניח שהתשובה היא 10% מלחץ הניפוח, איך זה קשור לאורך הסיבוב?
כבר הגבתי למעלה שמשיכת ההגה מקורה בהתנגדות גדולה יותר לגלגול.
כולנו מורידים אויר כדי להשיג בדיוק את הגידול הזה בהתנגדות (כלומר באחיזה), אני מקווה שלפחות על זה יש קונצנזוס..
Sent from my HD1903 using Tapatalk
אתה פותח כאן דיון חדש לגמרי.
התנגדות לגלגול לא קשורה לאחיזה.
להיפך, זה מחיר שמשלמים כשמורידים אוויר כדי לקבל אחיזה, שעיקרה מהגדלת העקבה. ההתנגדות נובעת מהכוח שצריך להשקיע כדי למעוך את הגומי והפלדה של הצמיג.
בניסוי של הבחור שמדבר הרבה, יש בסוף גם קישור לניסוי שהוא עשה על התנגדות לגלגול על כביש. התוצאות מאוד מוחשיות. אתה לא חושב שב10 psi יש לך יותר אחיזה מאשר בלחץ שהגדיר היצרן (נגיד 32) שבו יש אחיזה אופטימלית במילא, שהרי אין החלקה כלל* (אנחנו מדברים על כביש בנתיים).
*כמובן שתמיד יש אחוז מזערי של החלקה. ואפילו מעצם שינוי הצורה של הצמיג עצמו על הכביש. אסף כבר אמר, נושא מורכב.
אוקיי, אז טעות שלי לקשור בין התנגדות לגלגול ולגידול באחיזה, תמחקו.
בחזרה לניסוי של אסף, אני עדיין מנסה להבין איך משיכה של ההגה מוכיחה משהו לגבי מרחק הגלגול.
Sent from my HD1903 using Tapatalk
כולנו מורידים אויר כדי להשיג בדיוק את הגידול הזה בהתנגדות (כלומר באחיזה), אני מקווה שלפחות על זה יש קונצנזוס..
Sent from my HD1903 using Tapatalk
שטח שונה מכביש במשמעויות הורדת האויר.
הפחתת לחץ אויר מאפשרת גמישות גדולה יותר של הסוליה ליצירת מגע רב יותר עם השטח שאינו אחיד.
למעשה, צמיג עם לחץ אויר נמוך וסוליה גמישה, פחות מתנגד לגלגול על פני מכשולים ביחס לצמיג מנופח וקשיח.
זה ערך מוסף גבוה יותר לעבירות מאשר הגדלת העקבה.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.