PDA

צפייה בגרסה מלאה : העלאת מתח טעינה



asafk
15-03-25, 16:39
בטנדר יש מצבר אופטימה.
מצברי AGM באופן כללי ואופטימה בפרט יכולים ליהנות ממתח טעינה גבוה מהסטנדרטי ברכב - ולמעשה אם טוענים אותם במתח רגיל הם לעולם לא מגיעים לטעינה מלאה ומתחילות לאורך הזמן תופעות כימיות שעלולות לקצר את חייהם - ולא שיש בעיית אורך חיים באופטימה אבל אם אפשר לספק לו תנאים טובים יותר - למה לא?
חוץ מזה כשאני משתמש במצבר לפריקה עמוקה ואני מגן על המצבר שלא ירד תחת 11.9 וולט - ככל שהמתח ההתחלתי גבוה יותר ככה יש יותר מיץ במצבר עד שנגיע לאותו מתח הגנה.
יש לטעינה במתח גבוה יותר מהמקור חיסרון אחד.
זרם הטעינה הראשוני עומד ביחס ישר להפרש בין מתח הטעינה למתח במצבר. אם מוסיפים לזה שמתח הטעינה גבוה בדקות הראשונות של העבודה עד שהאלטרנטור מתחמם - זה בהחלט גורם למשיכת זרם גבוהה מהרגיל בדקות הטעינה הראשונות כאשר המצבר ריק ומתח הטעינה גדול. המשמעות היא עומס גדול יותר על האלטרנטור ועל החיווט. מעשית זה לא יוצר שום בעיה במערכת טעינה בריאה אבל מי שנהנה ממערכת טעינה גבולית כדאי שייקח זאת בחשבון.
עד כאן מבוא ועכשיו נעבור לשיטה.

אסף.

asafk
15-03-25, 16:47
אז איך עושים את זה?
אני עומד לפרט שיטה מקובלת, כל כך מקובלת שיש יצרני רכב שמשתמשים בה בעצמם.
אנחנו רוצים להעלות את המתח ב0.5 וולט, ולשם כך גורמים לווסת הטעינה לחוש מתח נמוך ב0.5 וולט.
משיעורי אלקטרוניקה בבית ספר זכור לנו שעל דיודה נופל מתח של 0.5 עד 0.7 וולט בכיוון בו היא מוליכה, ולכן משתמשים בדיודה על הקו של חישת המתח של האלטרנטור.
כתבתי שיש יצרנים שעושים שימוש בפטנט הזה, ובאמת גם לג'נרל מוטורס וגם לםורד יש דיודה בצורת פיוז שמיועדת לרכבי שנות ה80 שצוידו במזגן.
המקובל בטויוטות למיניהן הוא להשתמש בדיודה הזו בדיוק בטור לפיוז של האלטרנטור.
צירפתי את התרשים החשמלי של בית הפיוזים של ההיילקס. מה שאעשה זה להוציא את הפיוז המקורי ולקחת מתח מהמקום הפנוי שלידו, ולהעביר אותו דרך דיודה (מקווה שלא ציירתי אותה הפוך) ופיוז בטור - היישום במקרה הזה יהיה על ידי שני 'גנבים' בטור.

אסף. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250315/87855831884578973c1467e25bbbb694.jpg

asafk
15-03-25, 16:50
בגדול הנושא נטחן עד דק בפורומים ומקובל מאוד כאשר מתקינים מערכת חשמל כפולה או צרכני פריקה עמוקה כמו תאורה ומקררים, אבל חשוב יותר - כאשר משתמשים במצברי AGM או ליתיום שבאמת יכולים ליהנות מהטעינה מעל 14 וולט.
אני בהמשך אצרף מדידות אמיתיות של מתח טעינה לפני ואחרי בתנאים שונים.

אסף.

asafk
15-03-25, 16:51
ועוד דבר חשוב - זה עובד עם אלטרנטור 'רגיל' עם ווסת טעינה רגיל. ווסת חכם עם בקרה - לא בטוח שתצליחו לעבוד עליו.

אסף.

ehudzeelim
15-03-25, 17:42
"פעם", מתח טעינה גבוה גורם היה גורם לשריפת נורות מוגברת,
האם בשדרוג הזה אין את החיסרון הנ"ל?

asafk
15-03-25, 18:07
אני לא עולה ל16 וולט של ווסת טעינה מת.
מדובר על עליה מ13.2-14 ל 13.7-14.5 וולט.

אסף.

ד ו ר ו ן
15-03-25, 20:12
מעניין. עד עכשיו לא הכרתי שיש פער בטעינה.

שאלה, כמה אתה מנסה להאריך את חיי המצבר?

אני עם מצברי AGM יותר ממחזור אחד.
כולם עברו בהרבה את זמן האחריות במערכת טעינה רגילה.

asafk
15-03-25, 20:48
כמו שכתבתי בהתחלה אין תלונות על אורך החיים של אופטימה - הרבה יותר מכל מצבר אחר - אז אין לי יעד ברור בעניין הזה. כלומר זה יועיל אבל אני לא יודע בכמה.

אסף.

asafk
21-04-25, 16:16
אני חוזר עם מספרים של ה'לפני'.
רוב הזמן מתח הטעינה סביב 14 וולט על המצבר פלוס עשירית מינוס שתיים.. ב obd זה נראה כמו 13.7-13.8 וולט כשכל המצבר יש 14.05-14.1
בהתנעה לוקח איזה חצי דקה עד שהטעינה מתחילה ואז כשהכל קר המתח מירבי ולאט לאט כשהכל מתחמם יורד המתח ברמה של 2 עשיריות בערך - לא מעניין מדי.
מה שכן מעניין זה שלמצבר לא טוב ורואים את זה. מתח המצבר אחרי חניה של כמה שעות יורד מתחת ל 12.6 ובדרך כלל הייתי אומר שהמצבר גמור אבל זה בדיוק החשש שלי - שהוא אף פעם מאז היה חדש בשנת 2022 לא באמת נטען בצורה מלאה וזה מזיק לו.

השלב הבא יהיה להתקין את הדיודה, לטעון במתח הגבוה יותר ולראות אם זה מאושש את המצבר.

אסף.

ehudzeelim
21-04-25, 18:27
אצלי מתח הטעינה בשני הרכבים נע בין 14.5-14.8 באופן קבוע. ברכב אחד, המצבר וארטה סטארט סטופ agm, בן שנתיים וחצי, מראה מתח 12.45V אחרי 24 שעות מנוחה.
ברכב השני המצבר (זהה לראשון) בן שנתיים וחודש, שבק חיים, ולפני ששבק חיים הראה 12.2V אחרי 24 שעות מנוחה.
מה המסקנה? לא יודע, אבל את המצבר ששבק החלפתי בוארטה רגיל כחול כי אין טעם להשקיע המצבר מהסדרה הגבוהה אם הוא לא מחזיק יותר זמן.. ברכב השני אחליף לאופטימה, כנראה המועד מתקרב..

ד ו ר ו ן
23-04-25, 22:57
מה שכן מעניין זה שלמצבר לא טוב ורואים את זה. מתח המצבר אחרי חניה של כמה שעות יורד מתחת ל 12.6.
אצלי 2 מצברי AGM.
מתי טעינה 13.8-14 מחזיקים אחרי התייצבות 12.8-12.9
תבדוק זליגות.

asafk
23-04-25, 23:18
זה עדיין לא 13.2 שמתקבל אחרי טעינה ב 14.4 וולט.

ואין זליגות כנראה. המתח לא יורד מתחת לזה גם אחרי שבועיים.

אסף.

ד ו ר ו ן
23-04-25, 23:24
למה זה ככ מפריע לך?
אם אני זוכר נכון, אין לך צרכנים קבועים כבדים כמו מקרר.
(וגם אז זה לא בעיה)

asafk
23-04-25, 23:26
לא כל כך אבל כתבתי בהתחלה מה המוטיבציה.

אסף.

ehudzeelim
23-04-25, 23:32
לא הבנתי למה agm יכול להיטען או יכול להינות במתח טעינה גבוה יותר ממצבר רגיל,
האם מתח המנוחה שלהם יכול להתייצב גבוה יותר? זו לא אותה כימיה (כמו במצבר עופרת חומצה רגיל)?
אצלי למרות שמתח הטעינה 14.5v פלוס, לא ראיתי על המצברים לאחר כמה שעות מנוחה יותר מ-12.7v אף פעם, גם כשהיו חדשים.

asafk
25-04-25, 09:30
נסיון ראשון.
אין שינוי במתח הטעינה.
....אולי האלטרנטור הזה כן אינטליגנטי...?

אסף. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250425/ae946e3e2e530fb36b66ff1974401a1b.jpghttp s://uploads.tapatalk-cdn.com/20250425/dbd5d0a174b5ebe78adf038eda5813df.jpg

נמרוד
25-04-25, 09:51
בן אדם מתחרה מול אלטרנטור מי יותר אינטליגנט... ומפסיד.

asafk
25-04-25, 11:14
בלי כישלונות אי אפשר להצליח.

אסף.

-->