התחברות

צפייה בגרסה מלאה : מקרר לרכב בשימוש יומיומי - בדיקת היתכנות ושאלות תם



Derish
27-07-25, 00:07
שלומות,

אני פותח את השרשור אחרי חיפוש די ארוך והרבה שיעורי בית. לא מצאתי מדור 'ציוד ואביזרים' כך שאני מתנצל מראש אם זה נפתח במקום הלא נכון.

תקציר מנהלים: נשקלת רכישת מקרר קטן לרכב פרטי, כרגע הדגם המוביל הוא Alpicool C15 (https://carfridge.alpicool.com/products/alpicool-c15). יש לי כמה ספקות בנושא ושאלות טכניות, לכן באתי לפה להתייעץ עם בעלי נסיון.

כשעברתי לספרד לפני כמעט עשרים שנה, נהגתי לומר שהאקלים הוא כמו בארץ אבל עם תרמוסטט - קצת פחות חם ולח בקיץ, בלי מכות קור חזקות בחורף... לצערי ב-2025 זה כבר לא המצב. השנה בכלל לא היה אביב, והקיץ נהיה מתיש וסוחט בדיוק כמו בישראל, עם טמפרטורות שקרובות לארבעים מעלות במשך שבועות ארוכים. גם הלחות קשה מאי פעם, ולא נראה שזה הולך להשתפר בעשור הקרוב.

אני לא ג'יפאי ולא מטייל במדבר, אבל יושב פה כבר הרבה זמן בתור איש טכני ונהנה לקרוא את הדיונים (מדי פעם גם משתתף). הרכב הפרטי שלי הוא יונדאי מטריקס בן 15 (מיניוואן על בסיס האלנטרה) עם אפשרות תיאורטית לחווט שקע מצית 12V אל הבגאז'. כל ההערות פה על איך ש'מקרר ברכב זה איכות חיים' גרמו לי לחשוב לאחרונה על רכישה של אחד כזה שישב באוטו ויחזיק קצת אוכל ומים קרים לימים בהם אני מחוץ לבית במשך שעות ארוכות. אני מאד לא אוהב להיות תלוי בחנויות או מסעדות כדי לרכוש מזון או שתיה, וגם לא תמיד נמצא ליד כאלה כשאני עובד בשטח או אצל לקוחות. מאז ומעולם העדפתי לארוז סנדוויצ'ים לדרך וכך לשמור על אוטונומיה עד שאחזור הביתה או אגיע לבית המלון.

בחיפושיי אחר מקרר קטן עם מדחס שלא יתפוס הרבה מקום בבגאז', ה-Alpicool C15 (https://carfridge.alpicool.com/products/alpicool-c15) נראה כמו מועמד טוב. אני לא יודע אם הדגם נמכר בישראל, אבל בטח יש שם משהו מקביל. באירופה יש ליצרן מוניטין לא רעים והמוצרים שלהם נחשבים לשילוב טוב של מחיר ואיכות בשימוש סביר. מה שאני קורא ברשת מעלה אצלי מספר תהיות עקרוניות על הקונספט של החזקת מכשיר כזה ושימוש בו:


1. האם זה ישים פשוט להחזיק שם בקבוקי מים ופחיות שתיה באופן קבוע, או שמחזורי העבודה/ניתוק של המקרר יגרמו להתעבות ועובש/פטריות בפנים כאשר הרכב יושב כמה ימים בחניה?

2. האם מקרר כזה עלול ליצור הפרעה לפעולה תקינה של המצבר או של רכיבים אלקטרוניים אחרים, עקב צריכת זרם גבוהה מדי או מפלי מתח ספונטניים? האם שימוש קבוע בו מקצר משמעותית את חיי המצבר?

3. האם יש צורך בתחזוקה תקופתית, מלבד ניגוב של הפנים עם מטלית לחה מדי פעם?

4. האם הימצאות המקרר בבגאז' מייצרת חום מסביבו, ברמה שעלולה להזיק לחפצים אחרים שנמצאים שם? (כמו סאב-וופר או בוסטר התנעה).

5. עד כמה הוא מרעיש בעת פעולה? האוטו שלי לא ממש שקט, כך שאני בונה על כך שרעשי מנוע/דרך/צמיגים יהפכו את השיקול הזה לזניח.

6. עוד משהו שלא חשבתי עליו וכדאי לקחת בחשבון?



כאמור, התכנון הוא להחזיק את המכשיר ברכב באופן קבוע, שידלק בכל נסיעה ויעבוד ברקע גם אם לא אשתמש בו או ארוקן אותו מדי יום.

מודה לכם מראש על כל עצה או תובנה.

ד ו ר ו ן
27-07-25, 07:49
אם מבין נכון, המקרר לא אמור להישאר דלוק 24/7 ברכב גם בלילה, אלא בשימוש רק ביומיות כשאתה נדרש לו?

Derish
27-07-25, 08:38
חיובי, כמו כל צרכן רגיל של 12V משקע המצית.

erezgur
27-07-25, 08:38
החברה מוכרת גם בישראל ויש מדי פעם מבצעים על מקררים אלו מעליאקספרס ורבים קנו אותם.
מכל התהיות והשאלות שרשמת, לטעמי הסוגיה המהותית היחידה הינה נושא ההשפעה על אורך חיי המצבר.
כדי לקבל תשובה טובה בנושא זה חשוב להבין טוב יותר את העובדות הרלבנטיות - האם אתה מתכוון שהמקרר יעבוד כל הזמן גם בעת חניית הלילה?
כמה זמן הרכב עובד עד לחנייה וכמה זמן הוא עומד בחניה לא מונע עד הנסיעה הבאה. כמה נסיעות האלו יש היום עבודה אחד?

לא מכיר את הדגם הספציפי, אבל למקררים יש מנגנון המנתק אותם כאשר מתי המצבר נמוך.
לא תהיה לך בעיה מבחינת רעש או חום, אבל כדאי לדאוג שתהיה זרימת אוויר בנקודת היניקה והפליטה של אוויר למקרר.

נשלח מהנייד

Derish
27-07-25, 08:52
תודה. כאמור, בחניה/לילה הוא לא יעבוד בכלל. 3-4 פעמים בשבוע כשאני בדרכים (מבקר לקוחות), הוא יעבוד בממוצע שעה כן - שעתיים לא (בין שלושה לחמישה מחזורים) כאשר בזמן מנוחה האוטו בד"כ יחנה בשמש. במהלך הסופ"ש לפעמים יצא לנסיעות של שעתיים-שלוש ולפעמים ישב יומיים בחניה המקורה של הבית.

erezgur
27-07-25, 09:45
אם אני זוכר נכון את המספרים שעלו כאן בניסוי המקררים שביצע נדב42 ועדויות החברים, מקרר צורך בשעת עבודה 2-3 אמפר (מקרר עם מדחס, שנכנס מדי פעם לפעולה ולא עובד ברציפות).

אם המצבר שלך לקראת סוף חייו - אולי זה יהיה משמעותי, אחרת לא צופה בעיה מיוחדת במתאר השימוש שתיארת.


חיובי, כמו כל צרכן רגיל של 12V משקע המצית.
אם איך לך, תזדקק לשקע פעיל גם כאשר הסוויצ' סגור.

ehudzeelim
27-07-25, 10:43
תודה. כאמור, בחניה/לילה הוא לא יעבוד בכלל. 3-4 פעמים בשבוע כשאני בדרכים (מבקר לקוחות), הוא יעבוד בממוצע שעה כן - שעתיים לא (בין שלושה לחמישה מחזורים) כאשר בזמן מנוחה האוטו בד"כ יחנה בשמש. במהלך הסופ"ש לפעמים יצא לנסיעות של שעתיים-שלוש ולפעמים ישב יומיים בחניה המקורה של הבית.

עדיף שיהיה מחובר קבוע גם בהפסקות אחרת הוא יעבוד קשה בשעה נסיעה, ובשעתיים מנוחה יתחמם,
במקררים האלה הבידוד לא משהו ( פחות טוב מצידניות).
גם מבחינת צריכת החשמל לא בטוח שזה לא עדיף. (זה תלוי גם במה שיש בתוך המקרר, בטמפ הסביבה ועוד)
אם הוא יעבוד קבוע והרכב יהיה מונע שעה כן שעתיים לא, ובסוף היום המקרר ינותק לא צריכה להיות שום בעיה מבחינת המצבר.

Derish
27-07-25, 10:44
אם איך לך, תזדקק לשקע פעיל גם כאשר הסוויצ' סגור.
הערה מעניינת וחשובה.

השקע יחווט מאפס (יש רק הכנה קוסמטית בשבילו בדיפון של הבגאז'), לכן אין בעיה לעשות את זה לפני או אחרי הסוויץ'. אבל הייתי שמח להבין מדוע זה נחוץ.

אני מכניקר ולא חשמלאי, אך למיטב ידיעתי שקעי המצית הסטנדרטיים ברכב מתנתקים כשהסוויץ' אינו במצב ACC או ON - לא כך? הייתי מצפה שיצרני המקררים יבנו את החומרה שלהם בהתאם, כולל הגנה למדחס מפני עליה או ירידה פתאומית במתח ההזנה.


אם הוא יעבוד קבוע והרכב יהיה מונע שעה כן שעתיים לא, ובסוף היום המקרר ינותק לא צריכה להיות שום בעיה מבחינת המצבר.
זה אומר שצריך לזכור לנתק אותו בסוף היום, כן? ואם ישב מנותק אבל סגור מספר ימים, האם זה לא יגרום לעיבוי ועובש בתא הקירור?

ehudzeelim
27-07-25, 10:49
הערה מעניינת וחשובה.

השקע יחווט מאפס (יש רק הכנה קוסמטית בשבילו בדיפון של הבגאז'), לכן אין בעיה לעשות את זה לפני או אחרי הסוויץ'. אבל הייתי שמח להבין מדוע זה נחוץ.

אני מכניקר ולא חשמלאי, אך למיטב ידיעתי שקעי המצית הסטנדרטיים ברכב מתנתקים כשהסוויץ' אינו במצב ACC או ON - לא כך? הייתי מצפה שיצרני המקררים יבנו את החומרה שלהם בהתאם, כולל הגנה למדחס מפני עליה או ירידה פתאומית במתח ההזנה.


זה אומר שצריך לזכור לנתק אותו בסוף היום, כן? ואם ישב מנותק אבל סגור מספר ימים, האם זה לא יגרום לעיבוי ועובש בתא הקירור?

אין בעיה לנתק אותו, בתנאי שתשאיר את הדלת קצת פתוחה.
בכל מקרה בסופש בזמן שהוא יישב יומיים תצטרך להשאיר אותו מעט פתוח, לפחות עד שיתייבש.

erezgur
27-07-25, 11:04
אצלי המקרר עם דלת פתוחה מעט, שם ספוג כזה, כאשר המקרר אינו עובד.

יש רכבים המגיעים עם "שקע כוח" לא המטען, שמקבל מתח גם ללא סוויצ'. אם ממילא אתה בטח קו נפרד - אז פשוט לחבר אותו לקו עם מתח קבוע - יש לך הרבה כאלו בתיבת הפיוזים.

נשלח מהנייד

guyo
27-07-25, 11:49
עם מקרר דומה (50 ליטר.... ) מחווט בנפרד לשקע בתא המטען. מקפיד על דלת פתוחה כשהמקרר אינו בשימוש
יש דגמים של אלפיקול שמגיעים עם סוללה נפרדת ונטענת. יכול להיות שזה יחסוך לך את הצורך בסלילת קו נפרד

Sent from my SM-S928B using Tapatalk

ד ו ר ו ן
27-07-25, 16:53
גם אצלי כשלא בשימוש, חתיכת פלציב קטנה לתנועת אויר. אין עובש.

לעניין השימוש במקרר:
מניח שהמקרר יהיה מאחור?
עדיף לא שקע מצית.
יש להם חיווט דק שלא תמיד מתאים לצרכים של מקרר בהנעת מדחס ומפל המתח לא יאפשר למקרר לעבוד.

חיווט בריא מהמצבר למקרר.
כל עוד אתה לא משאיר פועל בלילה, לא רואה סיבה למערכת מורכבת או עוד מצבר.

כן, כשהרכב עומד עם המקרר עובד, תשאיר רווח בחלון לתחלופת אויר ברכב.

Derish
28-07-25, 11:34
תודה לכל המגיבים, אבל נדמה לי שכמה מהעצות פה סותרות אחת את השניה:

- הקו החדש שיסלל, כדאי שיהיה 'שקע כוח' עם חיווט בריא והזנה קבועה גם כשהמנוע לא עובד.
- כאשר האוטו יושב בחניה, מומלץ להשאיר פתח במקרר ע"מ למנוע עיבוי.

עדיין לא הבנתי בשביל מה צריך הזנה גם כשהמנוע כבוי. האם המדחס ממשיך לעבוד ברקע, או שזה בשביל להמשיך להריץ את האלקטרוניקה של המקרר ולמנוע פיקים של מתח בהתנעה וכד'?

ואם כבר עושים הזנת מתח קבועה שגורמת למקרר להמשיך לעבוד (כנראה במוד חסכוני כלשהו אבל עדיין), האם פתיחת הדלת/השארת חריץ לאוורור תא הקירור לא תעמיס עליו?

ehudzeelim
28-07-25, 12:37
הכוונה בסלילת הקו, היא שכשאתה חונה לעצירה קצרה, ומדומם מנוע, תוכל להשאיר את המקרר עובד, והמתח לא יפול בזמן התנעת המדחס לרמה שתגרום למקרר להיכנס לתקלה.
בחניית סופ"ש או כל מצב אחר שבו אתה לא רוצה שהמקרר ימשיך לעבוד, אתה מכבה אותו, או מנתק אותו, (זה אותו דבר מבחינת במקרר, זה לא כמו במקרר ביתי שכל עוד הוא מחובר לחשמל הוא עובד, למקרר לרכב יש כפתור on/off), וכך הוא לא יעבוד, ויהיה כבוי לגמרי. ובמצב זה אתה פותח את הדלת כדי שהמקרר יתאוורר.

Juv
28-07-25, 13:43
תודה. כאמור, בחניה/לילה הוא לא יעבוד בכלל. 3-4 פעמים בשבוע כשאני בדרכים (מבקר לקוחות), הוא יעבוד בממוצע שעה כן - שעתיים לא (בין שלושה לחמישה מחזורים) כאשר בזמן מנוחה האוטו בד"כ יחנה בשמש. במהלך הסופ"ש לפעמים יצא לנסיעות של שעתיים-שלוש ולפעמים ישב יומיים בחניה המקורה של הבית.

לפני סלילת קווים וכו' - אני כמעט בטוח שבאופן שימוש שכזה, המקרר לא יקרר מוצרים שנכנסים אליו בטמפ' חדר. אני גם בספק אם מוצרים שנכנסו אליו קרים יישארו כאלה לאורך כל היום. אתה בסוף תצטרך איזה שהוא מצבר צרכנים, סולל פנימית או פתרון אחר שיאפשר למקרר לעבוד יום שלם, גם כאשר הרכב לא מונע.

נמרוד
28-07-25, 13:52
אני חושב שבמקרה שלך המקרר הקטן (15 ליטר) שקישרת יעשה את העבודה מצויין, מחובר לשקע מצית מקורי. כשאתה מניע את האוטו בבוקר הוא ידלק, תכניס אליו בקבוק שתייה קר או שניים זה יעזור לו להגיע לטמפרטורה די מהר. שעה עבודה/שעתיים מנוחה כשהרכב כבוי? מצויין, לא תהיה לו בעייה להחזיק שתייה קרה וסנדוויץ' כל יום.

בשביל זה בדיוק הדגם הקטן הזה נועד פלאג אנד פליי.

אין צורך להשאיר אותו פתוח ומאוורר אם אתה משתמש בו כל יום. כשאתה משאיר אותו/את הרכב לתקופה ארוכה ללא שימוש, תשאיר אותו פתוח קצת כמו שתיארו.

Derish
28-07-25, 15:42
תודה, ההסברים האחרונים עזרו לי לענות על מעט השאלות שעוד נותרו.

אני חושב שהכל ברור כרגע, אעדכן בעתיד אם הוחלט ללכת על זה.

ד ו ר ו ן
28-07-25, 15:48
אני חושב שבמקרה שלך המקרר הקטן (15 ליטר) שקישרת יעשה את העבודה מצויין, מחובר לשקע מצית מקורי.
הכל שאלה של מרחק פיזי משקע המצית ביחס לעובי החוטים.
אם זה בחיווט לחלק האחורי של הרכב אני צופה תקלות ניתוק די מהר. בהתחשב במאפייני הרגישות של מקררי רכב.
תוסיף על זה רכב סגור באמצע היום, שווה עומס מוגבר.
לדוגמא ממש עכשיו בטיול בצפון.
מצבר משני לצרכנים.
3 שנים של פריקות חוזרות, שנה מעל לאחריות, למרות מתח לכאורה תקין, המדחס לא מצליח להכנס לעבודה בלי מנוע עובד.
קלאסי.

בחיווט דק זו בדיוק התופעה.

אייל
28-07-25, 17:40
כמה שנים עם מקרר 40 ליטר באוטו. אחרי הרבה לילות ללא קירור והרבה התעסקויות נמצא הסידור הסביר.
מצבר עופרת 100 אמפר בבאגז' צמוד למקרר. כבל עובי 10 מהמצבר שהכוונה המקורית הייתה לחבר אותו אחרי הסוויץ' אבל הוא חובר בינתיים ישירות מהמצבר. הבינתיים הזה מחזיק נהדר ואין בעיה של הפסקת עבודה של המקרר או בעיות התנעה (גם כל 12 הימים של המלחמה כשהאוטו עשה רק נסיעות קצרות וריבוי התנעות).
המקרר משמש ביום יום כל השבוע על 4 מעלות.

מוטי ג.
28-07-25, 19:48
ואיך המצבר הנוסף נטען?

Sent from my SM-S928B using Tapatalk

ehudzeelim
28-07-25, 21:02
ואיך המצבר הנוסף נטען?

Sent from my SM-S928B using Tapatalk

מהאלטרנטור.. הוא פשוט הגדיל את הקיבול של המצבר הראשי, הוסיף לו עוד 100ah
:D

מוטי ג.
28-07-25, 21:28
ככה זה טנדר עבודה (של העבודה)

Sent from my SM-S928B using Tapatalk

landY
30-07-25, 12:48
הסטאפ שלי- מקרר בארגז של הטנדר עם מצבר 80אמפר - טעינה עם dc2dc כשהרכב בנסיעה. בנוסף פאנל סולארי שמחזיק אותו טעון בשמש.
המקרר על 3 מעלות, אין הפסקה בקירור (למעט מקרים נדירים של שעות רבות בחניון תת קרקעי).
הפאנל של 90W מייצר כ-4 אמפר קבוע. המקרר צורך כ-5.5 אמפר בזמן פעולה (לא רציף).

אייל
30-07-25, 18:40
ככה זה טנדר עבודה (של העבודה)

Sent from my SM-S928B using Tapatalk

א. זה נכון.
ב. מה הבעיה עם הסטאפ הזה לאוטו שנוסע הרבה כל יום?

לביא
30-07-25, 18:45
לפי מה שאני מבין אייל, המקרר עלול לרוקן את המצבר הראשי אין שום רכיב בין שני המצבריםת

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

ד ו ר ו ן
30-07-25, 19:46
המקרר צורך כ-5.5 אמפר בזמן פעולה (לא רציף).
זה מקרר שצורך המון. פי-2 ממקררים מקבילים בנפח.

-->