צפייה בגרסה מלאה : שאלה כללית על בלמים אחוריים ( תוף ) ועוד
שאלה כללית על כיוון בלמים אחורים מסוג תוף.
הבלמים ובלם חניה עובדים על אותן רפידות. בחניה מה שמפעיל את הבלמים זה כבל מכני שמושך מנוף ומפריד את הרפידות ובעצירה זה שמן שנידחס במשאבה שמזיזה את הרפידות.
עכשיו, עם הזמן הרפידות נהיות דקות יותר ולכן במשיכת בלם חניה יש יותר "קליקים" עד שהעסק תופס את הגלגלים. ויש צורך לבצע רגולז' (=למי שלא מבין וגם בשביל לבדוק את עצמי = מסובבים איזה בורג שמפריד יותר בין הרפידות ובעצם כאילו פעולת העצירה ככה שיש פחות דרך לכבל על מנת להגיע למצב עצירה ) ושוב יש פחות קליקים למצב עצירה של בלם חניה.
עד כאן הכל ברור ( לפחות לי )
מה שלא ברור לי זה למה פעולת רגולז' כזאת יוצר מצב שבלימה בזמן נסיעה כלומר המערכת ההידראולית. בלימה יותר טובה ? דוושה יותר קשה ? ופחות נילחצת פנימה ?
לפי הבנתי, לא אמור להיות קשר בין המערכות, אין שום שינוי בכוסית נוזל בלימה ואין שום שינוי בעובי הרפידות אז מה קרה שם בעצם ?
האם זה שהרפידות יותר קרובות לתוף משנה משהו ? הדרך שעושות הבוכנות של המשאבה היא אותה דרך, לא ?
שאלה שניה, כללית בנושא התנעת מנוע סולר ( ולא, תודה אין לי בעיות בתחום הזה מאז המחממים החדשים ) האם יש במנוע סולר טיפש בלי מחשב ובלי שום אלקטרוניקה איזה מערכת שפועלת רק בהתנעה ראשונה או רק בהתנעה ? משהו כמו צ'וק ? או דחיסה יותר חזקה של סולר או חימום של הסולר בצינור או משהו ?
( השאלה בעיקבות בעיית התנעה של מנוע חם בשירשור אחר ונסיון הבנה )
תודה.
שאלה שניה, כללית בנושא התנעת מנוע סולר ( ולא, תודה אין לי בעיות בתחום הזה מאז המחממים החדשים ) האם יש במנוע סולר טיפש בלי מחשב ובלי שום אלקטרוניקה איזה מערכת שפועלת רק בהתנעה ראשונה או רק בהתנעה ? משהו כמו צ'וק ? או דחיסה יותר חזקה של סולר או חימום של הסולר בצינור או משהו ?
( השאלה בעיקבות בעיית התנעה של מנוע חם בשירשור אחר ונסיון הבנה )
תודה.
ברוב מנועי הדיזל ה"טיפשים" ישנה מערכת לקידום הזרקה בקור שפועלת במקביל למערכת חימום הקדם.
לרוב המערכת נשלטת ע"י מתג חום (thermo switch) החש את טפרטורת מי הקירור, או טמפרטורת הבלוק או טמפרטורת ראש המנוע - תלוי במנוע המדובר.
המערכת פועלת בד"כ באמצעות סולונואיד במשאבת ההזרקה המקדם את ההזרקה כל עוד מתג החום מוליך. ברגע שהמנוע מגיע לטמפ' מסויימת, מתג החום מפסיק להוליך והקידום נפסק.
יש לזכור שהמערכת לא קיימת בכל מנועי הדיזל, והיא נפוצה בעיקר במנועים בעלי הזרקה בלתי ישירה, בניגוד למנועי הזרקה ישירה (כמו שיש בהיילקס) שבדרך כלל לא זקוקים לקידום בקור.
דוגמה למערכת כזאת שעולה לי בראש עכשיו:
במנועי GM 6.2 ו 6.5 ליטר קיימת מערכת קידום בקור המופעלת כל עוד טפרטורת ראש המנוע קטנה מ-40 מעלות צלזיוס. החיישן נמצא בחלקו האחורי-חיצוני של ראש המנוע הימני. מתג החום מפעיל סולנואיד הסותם חלקית את פתח העודפים במשאבת ההזרקה. כתוצאה מהחסימה עולה לחץ הדלק במשאבה וגורם לקידום הזרקה ע"י סיבוב תוף הקיצוב שבתוך המשאבה...
מקווה שזה עוזר...
איציק - 4X6ZH
16-05-06, 12:41
ובאותו נושא בהיילקס יש שני מערכות להתנעת בוקר המובנות בתוך משאבת ההזרקה ( לא שייך לפלגי החימום )
מערכת אחת הפועל על טרמוסטט החש את חום המים ( יש שני צינורות מים המחוברים אליו )
ומנוף שזז שהטרמוסטט מזיז הגורם להעשרה של כמות הדלק המוזרק .
מערכת זאת כאשר היא מכוונת נכון גורמת לסל"ד המנוע להיות גבוה בבוקר .
מערכת שניה הבנויה בתוך משאבת ההזרקה ( למעשה קיימת בכל משאבת הזרקה רוטורית )
והיא מקדמת \ מאחרת את נקודת תחילת ההזרקה בהתאם ללחץ הראשוני שמשאבת ההזרקה
מיצרת ( לא הלחץ הגבוה שמוזרק למרסס ) לחץ ראשוני זה תלוי בסל"ד המנוע.
וכל עוד המנוע לא עולה לסל"ד סרק הלחץ שמשאבה זאת מייצרת הוא נמוך .
לכן גם יש שינוי דרסטי בנקודת ההזרקה .
נקודת תחילת ההזרקה משתנת בהתאם לסל"ד המנוע ( בדיוק כמו מערכת משקולות במפלג הצתה של מנוע בנזין ) .
*****
קשיי התנעה למנוע חם יכולים להיות בגלל דליפות במרססים
נקודה נוספת שהרבה לא מתיחסים אליה על קו הדלק חוזר ( צינור העודפים )
ביציאה מהמשאבה יש ניפל שהוא שסתום ( וזה גנב גדול !!! )
דליפה בשסתום הזה משגעת את עבודת המנוע .( הדליפה היא פנימית )
בדרך כלל כל פעולת הסרק והתנעה יהיו משובשים .
*****
השאלות שלך הם שאלות למתקדמים לאחר קבלת תואר ראשון :smile:
*****
איציק
תודה על התגובות המחכימות.
כמו תמיד למדתי הרבה.
משהו בעניין הבלמים ?
תודה.
עד כמה שאני מבין... הגלגל המשונן של הריגולז' מקרב בין הרפידה לתוף... כך שזה משפיע גם על בלם היד וגם על הבלימה הרגילה...
כשהרפידה שחוקה אתה לוחץ לחיצה מלאה על הדוושה והמשאבה מגיעה לקצה המהלך שלה לפני שהרפידה לוחצת במלוא הכח על התוף... לכן צריך לקרב בין הרפידה לתוף
תקנו אותי אם אני טועה...
הריגולאז' דוחף את הציר המרכזי שעליו יושבת הרפידה לכיוון התוף...כך שעדיין הדרך שעושה הבוכנה של המשאבה היא אותו הדבר...
ככה גם אני הבנתי את זה ולכן לא ברור לי למה התחושה בדוושה שונה אחרי רגולז'
גם הבלימה טובה יותר.
התכוונתי שמהלך הבוכנה יהיה זהה למצב תקין...
אבל אחרי שהרפידה נשחקת.. ולפני הרגולאז' לבוכנה יש מהלך גדול יותר.. כך שהתחושה בדוושה שהיא נלחצת יותר...
התכוונתי שמהלך הבוכנה יהיה זהה למצב תקין...
אבל אחרי שהרפידה נשחקת.. ולפני הרגולאז' לבוכנה יש מהלך גדול יותר.. כך שהתחושה בדוושה שהיא נלחצת יותר...
עד כמה שידוע לי זה לא נכון.
וכדאי שמישהו שיודע יגיד אם זה כן או לא נכון. כשעוזבים את הברקס, הבוכנה לא חוזרת עד הסוף פנימה....
כן או לא ?
עד כמה שידוע לי זה לא נכון.
וכדאי שמישהו שיודע יגיד אם זה כן או לא נכון. כשעוזבים את הברקס, הבוכנה לא חוזרת עד הסוף פנימה....
כן או לא ?
גיא אתה טועה!
קפיצי הרפידות מחזירים את הרפידות והבוכנות פנימה.
קיד.
הריגולאז' דוחף את הציר המרכזי שעליו יושבת הרפידה לכיוון התוף...כך שעדיין הדרך שעושה הבוכנה של המשאבה היא אותו הדבר...
אתה טועה ומטעה.
אין חלק שדומה /מזכיר / נראה או מריח כמו ציר מרכזי בבלמי תוף.
קיד.
מה שלא ברור לי זה למה פעולת רגולז' כזאת יוצר מצב שבלימה בזמן נסיעה כלומר המערכת ההידראולית. בלימה יותר טובה ? דוושה יותר קשה ? ופחות נילחצת פנימה ?
גיא,
שחיקת הרפידות דומה להוצאתה של "גיזרה" מתוך היקפו של מעגל. היות שהשחיקה אינה שווה לאורך הסנדל, נוצר חוסר התאמה של רדיוס הסנדל לרדיוס התוף. אי התאמה זו גבוה מאוד בחלקו העליו של הסנדל ומשתפר בחלקו התחתון של הסנדל עקב פעולת כוח ההמרצה על הסנדלים. פעולת מנגנון הכיוונון, מחזיר למעגל למעשה את גיזרת המעגל החסרה (ובכך גורם לפעולת דוושת בלם גבוהה יותר) וכמו כן מחזיר את הסנדלים במעלה המעגל לאזור בו רדיוס הסנדל תואם יותר לרדיוס התוף (ובכך גורם לשיפור עוצמת הבלימה).
בברכה,
קיד.
תודה קיד על התגובה הברורה.
איך יודעים למעשה אין יותר מה לכוון ובאמת צריך רפידות חדשות ?
לפי מיטב ידיעתי , אין מנוס מלהסתכל על הרפידות בעין , וכאשר ה"בשר" שנישאר על הרפידות מועט מידי באחד מהצדדים , (מס מילימטר מועטים) ויש סכנה שהבלימה תתבצע על הברזל של הרפידה אחרי שחיקה נוספת - זה הזמן להחליף.
אמיר.
חנן-ג'יפולוג
18-05-06, 11:54
יש נתון בספר שמורה על עובי מינימלי של הרפידות.
ולגבי הכיוון, גיא, אז הוא אוטומטי בהיילקס וככל הידוע לי גם בכל הרכבים האחרים בעשרים שנים האחרונות לפחות. אתה לא צריך להתעסק בזה.
איציק - 4X6ZH
18-05-06, 12:13
הכיוון האוטמטי הוא נחמד ויפה כל עוד הכיוון הבסיסי נשמר .
אבל מאחר וברוב כלי הרכב יש אפשרות לכיוון כבל בלם יד מבורג כיוון הנמצא על ידית המנוף המרכזי
( בתוך הרכב \ מתחת לרכב \ מאחורי המאפרה ... ) ורוב המכונאים מכונים את בלם היד מהבורג הזה . ( וזה לא נכון )
מה הבעיה צריך שידית בלם היד תעצור ב 4 שניים :lol: והחבר כותב בפורום שצריך 6 שיניים .
אז מסובבים את הבורג ואתה מקבל ידית קשה הנעצרת בשן החמישית איזה יופי ;)
וכולם שוכחים ( לצערי הרוב לא יודע ) כולל מכונאים מדופלמים .
שבורג הכיוון הזה תפקידו לכוון את גובה הידית .
אין לבורג כל קשר ליכולת הבלימה של בלם היד .
1 את בלם היד מכוונים לאחר שמשחררים את בורג כיוון גובה הידית .
2 יש לסובב את בורג הכיוון האוטומטי למרווח הרצוי ( יש חלון שרות על תוף הבלימה )
3 ורק אז לחזור ולכוון את גובה הידית בתוך הרכב .
****
כאשר מכונים את בלם היד רק מבורג כיוון גובה הידית התוצאה היא שידית בלם היד באמת
מורגש שהיא מפעילה כח ... אבל הרכב לא עוצר .;)
ואז סוגרים את בורג הכיוון עוד קצת ומושכים את ידית הבלם יותר חזק
ובסוף הכבל נקרע והרכב לא עוצר \ ולא עובר טסט .
*****
איציק
זה יפה מה שכתבת בציניות איציק :-)
אבל כיוונתי מהרגולז' שבתוף. ולא מהידית. אני לא מוצא הרבה טעם לעבוד על עצמי.
לגבי כיוון אוטומטי, טוב, אולי יש. אבל הוא בטח לא פועל באוטו שלי.
הכיוון האוטמטי הוא נחמד ויפה כל עוד הכיוון הבסיסי נשמר .
אבל מאחר וברוב כלי הרכב יש אפשרות לכיוון כבל בלם יד מבורג כיוון הנמצא על ידית המנוף המרכזי
( בתוך הרכב \ מתחת לרכב \ מאחורי המאפרה ... ) ורוב המכונאים מכונים את בלם היד מהבורג הזה . ( וזה לא נכון )
מה הבעיה צריך שידית בלם היד תעצור ב 4 שניים :lol: והחבר כותב בפורום שצריך 6 שיניים .
אז מסובבים את הבורג ואתה מקבל ידית קשה הנעצרת בשן החמישית איזה יופי ;)
וכולם שוכחים ( לצערי הרוב לא יודע ) כולל מכונאים מדופלמים .
שבורג הכיוון הזה תפקידו לכוון את גובה הידית .
אין לבורג כל קשר ליכולת הבלימה של בלם היד .
1 את בלם היד מכוונים לאחר שמשחררים את בורג כיוון גובה הידית .
2 יש לסובב את בורג הכיוון האוטומטי למרווח הרצוי ( יש חלון שרות על תוף הבלימה )
3 ורק אז לחזור ולכוון את גובה הידית בתוך הרכב .
****
כאשר מכונים את בלם היד רק מבורג כיוון גובה הידית התוצאה היא שידית בלם היד באמת
מורגש שהיא מפעילה כח ... אבל הרכב לא עוצר .;)
ואז סוגרים את בורג הכיוון עוד קצת ומושכים את ידית הבלם יותר חזק
ובסוף הכבל נקרע והרכב לא עוצר \ ולא עובר טסט .
*****
איציק
חנן-ג'יפולוג
18-05-06, 13:05
אבל הוא בטח לא פועל באוטו שלי.
אז עדיף לתקן אותו, לא?
כמובן
פעם ראשונה שמעתי על זה עכשיו.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.