צפייה בגרסה מלאה : מיקום הבולמיים ברכב שטח.
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1258
אני מסתכל לפעמיים על מתלים של באגים ושואל את עצמי למה את הבולמיים הקדמיים תמיד ניצבים למתלה ב90 מעלות ולא בזווית אחרות? השאלה באה בגלל המתלה האחורי שהבולמיים לא ניצבים למתלה אלא בזווית אחרות. למה זה? האם הם חישבו את מקום הבולם או פשוט "תקעו " אותו שם מבחינת נוחות? ואם מישהו יכול להסביר איך מוצאים את נקודת החיבור של הבולם למתלה עצמו ושל הבולם לשילדה?.
הזווית והמיקום של הבולם ביחס לזרוע המתלה קובעים את אפקטיביות הבולם.
לגבי המיקום- ככל שהבולם ממוקם על הזרוע (או על הסרן) רחוק יותר מהגלגל, הכוח שפועל עליו יהיה גדול יותר מהכוח שפועל על הגלגל- מנוף פשוט. גם המהלך שלו יהיה חצי ממהלך הגלגל. לדוגמה- אם יש זרוע תחתונה של מתלה 4LINK שהבולם מחובר בדיוק במרכזה, על כל מ"מ מהלך של הבולם (אם הוא ניצב לזרוע) הגלגל יזוז שני מ"מ. כל ק"ג משקל שפועל על הגלגל, הבולם יראה בתור 2 ק"ג. ככה אפשר להשתמש בבולמים זולים יותר (עם מהלך קטן יותר) והמחיר שמשלמים הוא בשני מקומות- חיזוק הזרוע וחיזוק הבולם.
לגבי הזווית- ככל שציר הפעולה של הבולם קרוב יותר לציר הפעולה של המתלה- הבולם אפקטיבי יותר. בתמונה של הבאגי שצירפת- הבולם הקדמי ניצב לקרקע (כמעט) ולמעשה, כל ק"ג שלוחץ את המתלה בנקודת החיבור התחתונה של הבולם- עובר לבולם. אם היית מניח את הבולם הקדמי בזווית (מקובל לראות באגים שהבולמים הקדמיים שלהם בזווית כלפי פנים הרכב)- האפקטיביות של הבולם פוחתת- וצריך בולם חזק יותר (עם מקדם ריסון גדול יותר).
יש הרבה אילוצים בקביעת מקום הבולם. הראשונים הם אריזה של מכללים- אם יש מנוע מקדימה, אי אפשר לחבר את הבולמים במקום בו המנוע נמצא, לדוגמה.
המיקום האופטימלי נקבע באופן ניסיוני על ידי חיבור הבולם לתושבת התחתונה (אחרי שקבעת היכן היא תהיה), פתיחת המתלה עד לסוף המהלך הרצוי, ואז סימון קשת, כשהבולם הפתוחלחלוטין משמש מחוגה. לאחר מכן סוגרים את המתלה עד הסוף, ושוב משתמשים בבולם (הפעם סגור) כבמחוגה לסימון קשת נוספת. שתי הקשתות נפגשות בשני מקומות. אלו שני המקומות לחיבור תושבת הבולם העליונה. מעבר לכך, חייבים לקחת בחשבון שיש באמפסטופים, ובאילו מקרים אתה רוצה לתת לבולם להיסגר עד סוף המהלך ובאילו לא.
מהתהליך הזה, מקבלים הרבה פעמים מיקום תושבת עליונה כזה שהבולם הוא בזווית יחסית לציר הפעולה של המתלה. בכזה מקרה לוקחים בחשבון את הירידה באפשטיביות, ומזמינים בולם חזק יותר.
אסף.
בנוסף לדברי אסף...
התמונה שהראת היא של באגי עם מתלה קדמי מבוסס חיפושית. בבאגים כאלו, אתה צודק, ולרוב הבולם אכן ממוקם כמעט ניצב. זה מתאים למתלה הנ"ל מבחינת אריזה, וגם מבחינה היסטורית - ככה הד"ר פורשה תכנן את החיפושית. אם אתה מרחיב את היריעה לבאגים ומכוניות עם מערכות מתלים שונות, עם הנעה 4X4, וכולי, אתה תמצא מגוון הרבה יותר גדול של זויות ומיקומים שונים ומשונים.
תצורה נוספת של מתלה שהיא נפוצה בבאגים בבנייה עצמית בארץ שמבוססים על מתלים של כל מיני פריבטים, היא מתלה מקפירסון, ושם בהגדרה הבולם כמעט ניצב כי ציר הבולם הוא גם ציר ההיגוי של הגלגל.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.