PDA

צפייה בגרסה מלאה : פרויקט גמר על מתלי רכב שטח



arik
30-05-06, 17:43
שלום לכולם.
אני סטודנט להנדסת מכונות, ופרויקט הגמר שלי הוא על מתלי רכב שטח, כשהדגש הוא על מתלה של רכבי ה-cross country בקטגוריה T1 .
רציתי לדעת האם אוכל להעזר בכם מבחינת ידע ,סיפרות וכו'.

arnonshoshani
30-05-06, 17:56
כל שאלה תתקבל ותענה בברכה.
איזה סיגנון מיתלים או אולי כולם דבר ותענה לפי התור!

בהצלחה
ארנון

arik
30-05-06, 18:00
קודם כל תודה רבה על העזרה.
מדובר בכל סוגי המתלים האפשריים בקטגוריה זו כשלבסוף אני אבחר את המתלה האופטימלי מבחינתי ואבסס את כל החישובים שלי (סטטיים ודינמיים) עליו.
שכחתי לציין שמדובר ברכב 4X4 ולא 2X4.

asafk
30-05-06, 18:07
קודם כל.... תעשה לעצמך (ולנו) סדר- אתה מדבר על קטגוריה T1 4X4 של מירוצי ראלי? (קרוס-קאנטרי ראלי זו ליגה ספציפית של FIA שהיא מירוצי ראלי-שטח בהם מבקרים לפחות בשתי מדינות, וכל מירוץ נערך במשך כמה ימים לפחות וכולי. יש גם סבב ראלי-רייד עולמי, ובאחה- אירופה. כולם ליגות ספציפיות, והשמות, בכוונה, מבלבלים)...

אסף.

אלון_ק
30-05-06, 18:41
ראשית, אני מזמין עותק מעכשיו. :mrgreen:

אם יותר לי להציע ואם לא מאוחר מדי, שווה לשקול לעשות את הפרוייקט על מתלים של CLASS1 בבאחה. אני לא יכול לחשוב על שום דבר יותר קיצוני, מעניין ומרשים מזה - ע"ע האתר הבא:
http://www.desertracing.com/

arik
30-05-06, 21:47
o.k נעשה סדר בבלגן.
מדובר ברכב שטח בקטגוריה 4X4 T1 של ה-FIA .
מעבר לאתר של ה-FIA אני מחפש מידע נוסף לגבי הנושא.

asafk
30-05-06, 22:59
יש לך בעיה... אין חומר כתוב על מתלים של רכב שטח. כל הטקסטבוקים שיש וכל המדריכים המעשיים הם למכוניות כביש, או מקסימום מכוניות ראלי (מכוניות, לא שטח). אבל יש תורה שבע"פ- ויש כמה חברים באתר שיודעים איך ליישם אותה. ככה שאם יש לך שאלות ספציפיות- אתה מוזמן לשאול. ננסה לענות. "המדריך השלם לבניית מתלים לרכב שטח".... נו, עוד כמה שנים...

אסף.

נמרוד
30-05-06, 23:25
איפה אתה לומד? מה היקף העבודה? אולי יש מצב שאתה רוצה/יכול לקחת על עצמך ניתוח של מתלים כחלק מפרויקט אמיתי (ראה יומני הבאגי הוירטואלית, כאן באתר במדור הנדסת רכב (http://www.jeepolog.com/engineering.html))? צור איתי קשר בהודעה פרטית.

arik
30-05-06, 23:28
תודה אסף... למרות שממש לא עודדת אותי לגבי ספרות.
בכל מקרה אני באמת אשאל שאלות ספציפיות ואני מקווה שמישהו ידע לענות לי.

השאלה הראשונה :היא לגבי סוגי המתלים המותרים ומאילו חומרים מותר לבנות את המתלים?
שאלה שניה: מאילו חלקים מורכבים המתלים האלו?
שאלה שלישית: מאיזה חברות אשר מייצרות מתלים משתמשים לרכבים הנ"ל?

שאלות נוספות בטח יהיו בהמשך..... :-P

asafk
30-05-06, 23:34
השאלה הראשונה :היא לגבי סוגי המתלים המותרים ומאילו חומרים מותר לבנות את המתלים?

מה שאתה רוצה, מאילו חומרים שאתה רוצה. ההגבלה היחידה היא על מהלך המתלים (ב4X4 ) - 250 מ"מ במתלה נפרד, ו300 מ"מ בסרן חי (המדידה היא של מהלך הגלגל, ומפורטת בתקן של FIA ).


שאלה שניה: מאילו חלקים מורכבים המתלים האלו?

יש הרבה סוגי מתלים. כל סוג בנוי מחלקים אחרים. בגדול- כל סוגי המתלים הקיימים, קיימים גם במכוניות למירוצי שטח- מתלה נפרד של שני משולשים שווים או לא שווים, מקבילים או לא, זרועות עוקבות חלקית, מתלה נפרד של 5 חיבורים (כמו שני משולשים אבל עם עוד זרוע), מקפרסון, וסרנים חיים עם 3 או 4 חיבורים.



שאלה שלישית: מאיזה חברות אשר מייצרות מתלים משתמשים לרכבים הנ"ל?

החלקים היחידים שקונים מוכנים הם בולמים וקפיצים. כל השאר- ייצור עצמי (ולכן זו קטגוריה T1). אפשר לקצר את הדרך ולהשתמש בחלקים מכלי רכב קיימים, כמו משולשי מתלה- אבל זה לא נפוץ.

אסף.

נמרוד
30-05-06, 23:36
השאלה הראשונה :היא לגבי סוגי המתלים המותרים ומאילו חומרים מותר לבנות את המתלים?
שאלה שניה: מאילו חלקים מורכבים המתלים האלו?
שאלה שלישית: מאיזה חברות אשר מייצרות מתלים משתמשים לרכבים הנ"ל?


בקטגורית האבטיפוס T1 אין הגבלה על תצורת המתלים, אבל יש הגבלה על מהלך המתלה - 250 מ"מ בכל גלגל, עבור רכב 4X4. אין מגבלה על מהלך המתלה ברכב 2X4.

יש מגבלה על החומרים - אסור שימוש בחומרים מרוכבים במתלים, אסור טיטניום, אסור מגנזיום. אלומיניום אפשרי, וכל סגסוגות הפלדה אפשריות.

השאלה השנייה לא ברורה.

השאלה השלישית גם לא ברורה - המתלים הם בדיוק מה שיש לתכנן ולייצר בעצמך ברכב T1, אתה משתמש בחלקים קנויים מסוימים כמו בולמי זעזועים ומיסבים שונים.

Omer
31-05-06, 00:30
מאיזו אוניברסיטה אתה?
האם קראת ספרות כללית בנושא? נכנסת לפרוייקט מורכב ומסובך האם אתה מכיר כבר את כל המושגים הבסיסיים?

מה מטרת הפרוייקט, האם בסופו של דבר גם תכלס תבנה אותם ותחבר לשלדה מסויימת?

arik
31-05-06, 23:39
חבר'ה כל מהות הפרויקט הוא עבודה על מתלי מסויים שאני צריך לבחור מתוך כלל המתלים המאושרים על ידי ה-FIA (ועל פי החוקים שלה) בקטגוריה T1 4X4 .
אני צריך לנתח את המתלה לאורכו ולרוחבו, ניתוח של כוחות סטטיים וכוחות דינמיים, השילוב שלו במערכת מבחינת זרועות והיגוי ,האינטראקציות שלו עם חלקים אחרים ברכב ואינטראקציות שלו עם הקרקע .
בסוף אני מציג את כל הניתוחים האלה על ידי סימולציית מחשב (כרגע על ידי תוכנת ADAMS אלא אם אני אמצא תוכנה מעניינת יותר) אני לא צריך לבנות דגם .
יש לי ספרות שמצאתי לגבי מתלים באופן כללי וכו' ,אני מחפש יותר את החומר על המתלים שמשתמשים בקטגוריה הזו (מבחינת חומרים ,בולמים וכו') על מנת באמת לבחור מכלל המתלים את האחד שלדעתי הוא האופטימלי ולנתח אותו.

נמרוד
01-06-06, 00:09
בT1 4X4 זו הקטגוריה הבכירה ביותר, זה איפה שהגדולים באמת משחקים, מיצובישי, פולקסוואגן. המתלים הם עצמות עצה כפולות, לא מקבילות, באורכים שונים, שזה תצורת המתלה הכללית ביותר... דווקא בגלל שאין מגבלות. בטנדרים משתמשים בסרן אחורי חי, אבל טנדרים הם בדרך כלל T2.
מבחינת חומרים - פלדה. אלומיניום די נדיר בשימוש במתלים ברכב שטח.
מבחינת בולמים, יש מגוון גדול של אפשרויות. את הכלים האלו אני לא כל כך מכיר, בכלים אמריקאים יש 4 פירמות עיקריות - Sway-a-way , King, Fox, Bilstein , לכולם יש אתרי אינטרנט מכובדים מאד.

מצ"ב תמונות של המתלה הקדמי והאחורי באיבו של סטפן פטרהנסל, צילמתי בתערוכת פרנקפורט בשנה שעברה:


http://www.jeepolog.com/ext_images/aai_petersevo_front_s.jpg

http://www.jeepolog.com/ext_images/aai_petersevo_rear_s.jpg

asafk
01-06-06, 00:13
הרבה משתמשים גם במתלה אחורי של 5 חיבורים (עצמות עצה כפולות ועוד מוט אחד)- כיוון שמהלך המתלה ממילא מוגבל, התצורה הזו נותנת מתלה מדוייק יותר.

אסף.

Omer
01-06-06, 11:33
נשמע אחלה פרוייקט.
אנחנו בפרוייקט שלנו פחות התעסקנו בניתוח מעמיק מדי של הכוחות בכדי שיהיה זמן לבנות את הרכב. ונראה כי הפרוייקט שלך ישלים לי הרבה פערים.

בתכנון המתלים שלי השתמשתי ב- ADAMA/CAR וגיליתי שהתוכנית אינה ידידותית כלל.
מעניין של מי מטרת הפרוייקט, ושוב איפה אתה לומד ומי מנחה את הפרוייקט?

arik
02-06-06, 23:51
שלום חברים.
עומר - לשאלתך אני לומד במכללת ת"א.
דרך אגב נכנסתי לאתר שלך של הרכב שאתם בונים--כל הכבוד יופי של פרויקט יש לכם .

שאלה לי....מערכת המתלים באה באינטראקציה עם חלקים אחרים ברכב, כמו הגלגלים ומערכת ההיגוי ... השאלה היא עם אילו עוד חלקים/מערכות מערכת המתלים נמצאת באינטראקציה ואיפה אני יכול למצוא חומר בנושא.


תודה על העזרה עד כה

זאביק
03-06-06, 12:49
שאלה לי....מערכת המתלים באה באינטראקציה עם חלקים אחרים ברכב, כמו הגלגלים ומערכת ההיגוי ... השאלה היא עם אילו עוד חלקים/מערכות מערכת המתלים נמצאת באינטראקציה

אני לא יודע למה אתה קורא גלגלים, אבל אם מדובר בסרן (חי, נפרד, whatever) מניע, אז מערכת ההנעה, מהטרנספר, דרייבשפט, דיפרנציאל, ציריות.
לכל חלק כזה זוויות עבודה משלו, שמשפיעות / מושפעות על מהלך המתלה (תלוי ממה אתה מתחיל לתכנן. ממהלך מתלה רצוי או מחלקים קיימים).

במתלה נפרד,
הדיפרנציאל מקובע במיקומו יחסית לטרנספר, אז פה החישוב הוא פשוט, כי הזוויות לא משתנות.

בסרן חי,
הזווית בין הדיפרנציאל לציריות קבועה וישרה, אז שוב החישוב פשוט.

בנוסף,
יש את מערכת הבלימה.
אין פה דברים מסובכים, רק לתכנן את צינורות הבלם באורך ובמיקום הנכון.

נמרוד
04-06-06, 00:56
שאלה לי....מערכת המתלים באה באינטראקציה עם חלקים אחרים ברכב, כמו הגלגלים ומערכת ההיגוי ... השאלה היא עם אילו עוד חלקים/מערכות מערכת המתלים נמצאת באינטראקציה ואיפה אני יכול למצוא חומר בנושא.


גלגלים, בוודאי...
מערכת ההיגוי, בוודאי ובוודאי, היא חלק בלתי נפרד מהמתלה הקדמי. אי אפשר להפריד בינהם.
ציריות - מה הזוית המקסימלית של המפרקים שלהן?
מרווח גחון - משתנה עם מהלך המתלים!
השלדה עצמה - מרווח פעולה לכל מהלך המתלה, כולל היגוי.
המנוע, הגיר ובעצם כל דבר ברכב יכולים להשפיע בצורה משמעותית על צורה, מידות ומיקום של הזרועות.

בקיצור - לתכנן מערכת מתלים, זה לתכנן רכב. במיוחד ברכב שטח.

חומר בנושא - אתה יכול למצוא בכמה ספרים שמומלצים בספריית ג'יפולוג, לטעמי האישי מספר אחד הוא RCVD של האחים מיליקן, אבל הוא כבד מאד! הספר של הרב אדמס קליל וכללי יותר, רוב האנשים מתחברים אליו יותר בקלות.

חומר כתוב רציני לגבי רכב שטח - אם תמצא, תודיע לנו...

arik
04-06-06, 22:16
"עד כאן הכל בסדר - דופק כמו שעון"

חברים אני מחפש ספר/מאמרים ובעצם כל דבר שאני יכול להעזר בו לגבי האינטראקציות של המתלים והרכב בכלל עם הקרקע (כל סוג קרקע שהיא)

arik
13-06-06, 12:52
שלום לכולם.
חברים אני מחפש חומר קריאה (אנגלית/עברית) מפורט כמה שיותר על מתלי עצה כפולה סוגים, תכונות וכו'.
תודה

נמרוד
13-06-06, 12:56
יש הרבה ספרות באנגלית. איזה מקורות כבר יש לך?

שני ספרים עקרוניים טובים - fundamenals of vehicle dynamics, Gillespie - ספר לימוד, יש עותקים בספריית הטכניון ואולי באחרות.
Race car vehicle dynamics, Milliken & Milliken

יש בספריית האתר פרטים נוספים וספרים נוספים. הכל אפשר להזמין מאמאזון.

arik
13-06-06, 13:16
נמרוד תודה.
את הספר השני של Milliken יש לי אני אחפש את הספר השני.

נמרוד
13-06-06, 13:27
אם יש לך את הספר של האחים מיליקן, אתה לא צריך את הספר השני. RCVD הוא הספר המקיף והטוב ביותר שנתקלתי בו עד היום.

arik
18-06-06, 14:06
אהלן חברים.
רציתי לדעת אולי אתם יודעים איזו מערכת היגוי מקובלת/נפוצה ברכבי הT1 .

נמרוד
18-06-06, 14:34
בארץ - מסרק הגה של פאג'רו קינג. למעשה, רכבי הT1 הרציניים ביותר שנבנו בארץ, על ידי עידו כהן (כתבה כאן באתר) (http://www.jeepolog.com/155.html) והצהובה של הלל סגל, מבוססים במידה רבה על מכלולים ועל גיאומטרית מתלים והיגוי של פאג'רו קינג. של עידו פחות, המתלה האחורי שונה מהותית מהקינג, של הלל אני לא מכיר לעומק אבל ממה שאני יודע הוא יותר קרוב למקור מבחינת גיאומטריה.

if money were no object, החברה שמייצרת את מסרקי ההגה המפלצתיים שמשמשים בבאגים קלאס1 ובטרופי-טראקס אמריקאים, נקראת Howe:
http://www.howeperformance.com/desert_racing.php


אילו מוצרי המדף בעצם היחידים שמסוגלים לסובב גלגלים ענקיים, עם מהלכי מתלה ענקיים, ברכב שטח תחרותי. היתרון העצום שלהם, מלבד החוזק, הוא העובדה שאתה יכול לחבר את מוטות הקישור באיזה מרחק אחד מהשני שאתה רוצה - רוחב המסרק לא מגביל אותך.

-->