התחברות

צפייה בגרסה מלאה : שליטה ידנית על המצערת



אמנון
31-05-06, 13:03
עניין מוכר הוא ב-CJ, מאחר ובלם החנייה הוא לֵג-ברקס, בעת זינוק בעלייה אין אפשרות למשוך הנד-ברקס ולשחרר קלאצ' לעליה נוחה.
לא אחת נשמעה האימרה שעל בעלי CJ לגדל רגל שלישית לתפעול הגז, ככה שבעת עליה לחיצה על הבלם והקלאצ', ובבוא העת עקב על הגז על מנת לזנק (זה תפקיד הרגל השלישית).

את בעיה זו פותר הפטנט הבא; שליטה ידנית על המצערת, או בפי העם - "גז ביד".
יתרונותיו הם ברורים - אין צורך כלל בדוושת הגז, הנהג מסוגל לתפעל את המצערת ע"י היד, וכך יכול לשלוט על שלושת האלמנטים - המצמד, הבלמים והמצערת בעת ובעונה אחת. הדבר מקל מאוד בזינוקים בעליה, בייחוד בשטח בעליה קיצונית.
השיטה של תפעול המצערת ביד אומנם הכרחית לזינוק בעליה למי שיש ברכבו לֵג-ברקס, אם אינו רוצה להשתמש בשיטת העקב על הגז, אך היא יעילה גם ברכבים בהם יש הנד ברקס, מכיוון שדוושת הבלמים מתוגברת בבוסטר הבלם ובולמת את כל ארבעת הגלגלים, בעוד שההנד ברקס פועל מכאנית על הגלגלים האחוריים (ברוב הרכבים).
יתרון נוסף הוא שהמערכת מתפקדת כמערכת בקרת שיוט מכאנית, "קרוז קונטרול", פטנט שהיה קיים ברכבים ישנים.

חסרונות - אין. פשוט כך.

מערכת השליטה הידנית על המצערת עובדת מאוד פשוט; כבל מחובר למנוף הפרפריות במצערת, בדומה לכבל הגז, שאותו מושך הנהג ידנית, אם ע"י ידית כזו או אחרת או כל פתרון אחר.
לכאורה נדמה שבניית מע' כזו היא פשוטה עד מאוד, וזה נכון בהיבט של הפבריקציה הקלה שיש בעבודה כזו. המפתח לבניית מערכת טובה הוא הנדסת אנוש. ידית שתשלוט על המצערת שממוקמת בצורה לא נוחה, שלנהג אין אפשרות להושיט יד ולתפעל את הידית מבלי להוריד עיניו מהדרך, היא לא יעילה כלל, ואף מסוכנת, אין שום טעם בבנייתה. היבט נוסף הוא שעל הידית למשוך את מנוף המצערת אך לא בצורה "קשיחה", One Way System. המשמעות היא שדוושת הגז לא תושפע כלל מהמערכת לשליטה ידנית. על המערכת להיות בנויה כך, שאם לדוגמא הידית משוכה חצי דרך, הנהג יכול להשתמש בדוושה בחצי השני של המהלך שלה.

הדגש בבניית מערכת כזו הוא על התכנון והנדסת האנוש שצריכה להיות חכמה.
לי אישית גם היה חשוב לשמור על אסטטיקה בתא הנהג.
התכנון שלי השתנה כמה פעמים על שהתכווננתי על תכנון מערכת שמספקת אותי, מערכת שמקיימת את כל התנאים שנימקתי לעיל.
לאחר מכן, הביצוע עצמו היה פשוט יחסית.

תיאור קצר של המערכת שתוכננה ויוצרה:
כבל של אופניים מקשר בין מנוף המצערת לידית הילוכים של אופני כביש ישנות. הכבל מובל בתוך מוביל כבל גמיש. הידית מורכבת על עמודת ההגה, ע"י זוג אומגות שייצרתי לקוטר הנכון.

להלן תמונות הפרוייקט:

http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1272

http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1273

http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1274

http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1275

http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1276

http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1277

http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1278

http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1279




תושבת שבניתי מקשרת בין מוביל הכבל הגמיש לבין המנוף, כפי שניתן לראות התושבת מחוברת לבורג בוסטר הבלם. הכבל עובר בחור שקדחתי בקיר האש. מוביל הכבל מוחזק בתושבת ע"י סופית אוחזת שמקורה באופניים. משם הוא מובל לחיבור עם המנוף. על קטע הכבל החשוף מורכב קפיץ שמטרתו לשמור על מתח בכבל כלפי הידית, לא כלפי המנוף. החבר מושחל לחור במנוף שהיה קיים כבר, ומהודק לבורג ייעודי. אין חיבור קשיח למנוף כמו שניתן לראות.
המערכת לפני צביעה.

דגשים מיוחדים לבנייה הם; יש לתכנן את המערכת כך שהכבל יהיה קצר ככל האפשר, שמלמוביל הכבל לא היו כיפופים לאורכו ושהרדיוס שהוא מכופף בו ישאף לאינסוף (קו ישר. המצב לא יהיה כך לעולם אך כוונה שהרדיוס יהיה גדול ככל האפשר על מנת למזער חיכוך - המפתח למערכת שפועלת טוב).
כבל שכזה ומוביל גמיש ניתן למצוא בחניות אופניים. את ידית ההילוכים הורדתי מאופני כביש ישנות.
כשהמערכת בנוייה הקושי הוא לכייל אותה נכון לפעולה נכונה. מאפייני הפעולה הנכונה מוזכרים לעיל.
אוסיף ואומר שהקפיץ שהוספתי עוזר מאוד לכיול המערכת, בכך שהחזרה של הידית למצב ראשוני, שלא מושך את הכבל, מתאפשרת כך. אם זאת הידית לא קופצת למקומה חזרה, זאת ע"י הידוק בורג הכוונוון שלה, לכן יש יכולת קרוז קונטרול.
יש להקפיד בבחירת הידית המושכת! עליה להיות בעלת מהלך מסויים, דיי גדול על מנת למשוך את מנוף המצערת. במערכת הנוכחית אצלי, הידית לא מושכת את כל טווח המשיכה המקסימלי של המצערת. אך זה לא לא חשוב, מכיוון שהיא מספיקה למשוך על מנת לפתוח מצערת לסל"ד גבוה שיספיק בהחלט לזינוק בעליה, וזה האלמנט שחשוב לבדוק. כמו כן, אין בעיה לקרוז קונטרול המכאני להחזיק את הרכב לבד במהירות של 100 - 110 קמ"ש ויותר. אבל מי מגיע ליותר?

המערכת עובדת נפלא, אני מאוד מרוצה מהאופן הקל לתפעל את הידית ומהאסטטיקה שהושגה.

shmil
31-05-06, 13:22
פתחת הודעה כפולה, אני מגיב בזו המפורטת יותר.


המערכת שלך מסוכנת, אמנון.
בצבא היו מערכות כאלו, מובנות מראש, משך שנים רבות, והן בוטלו עקב הבעיות הבטיחותיות שבעצם קיומן ברכב.

הבעייה היא שהמערכת אינה מתבטלת מעצמה במקרה של בלימת פתאום. מערכות קרוז קונטרול בנויות עם חיישן בדוושת הגז ובמערכת הבלימה, המנתק אותן אוטומטית ברגע של לחיצה על דוושת הגז, ולאו דווקא תאוצה, או במקרה של לחיצה על דוושת הבלם.
לך - אין שום דבר שמבטל את הכבל.
תחשוב על הצורך בבלימת חרום, כשאין לך ידיים לרדת לידית, ובשעת לחץ גם לא תמצא אותה! העובדה שהמנוע ממשיך לעבוד בטורים גבוהים מגביר לך את מרחק הבלימה עשרות מונים. מה שיעשה את ההבדל בין תאונה או סתם עצירה של הרגע האחרון, או בין התהפכות לעצירה על שפת המצוק.
מערכות אלו הפסיקו לשמש ברכבים הצבאיים כבר לפני כ-15 שנים, וכל כלי הרכב שהוזמנו החל מכניסת הסופות כבר לא כללו ידית זאת.

הפרוייקט נחמד, עשוי יפה - אבל מסוכן!!

עצתי לך, אם קשה לך עם הוירטואוזיות והקואורדינציה של ברקס/גז ברגל ימין - הרפה את הבורג הנועל, תשתמש בזה רק עם פעולה ידנית, ולא עם נעילה של הכבל. כלומר - שתוכל לתת גז יד, אך שהוא לא יחזיק טורים לבד.

ואלו לא my two cents, כמו שאביגדור אומר - אלו my billion dollars!

אמנון
31-05-06, 13:32
עצתי לך, אם קשה לך עם הוירטואוזיות והקואורדינציה של ברקס/גז ברגל ימין - הרפה את הבורג הנועל, תשתמש בזה רק עם פעולה ידנית, ולא עם נעילה של הכבל. כלומר - שתוכל לתת גז יד, אך שהוא לא יחזיק טורים לבד.

ואלו לא my two cents, כמו שאביגדור אומר - אלו my billion dollars!
בדיוק בשביל זה יש את הבורג המהדק.
המערכת נבנתה קודם על לשליטה ידנית על המצערת לעליות ולא לשמש כקרוז קונטרול, זה הבונוס שלה.
למרות שכאשר המנוע על סל"ד גבוה והמצמד מנתק את ההנעה, רגל על הקלאצ', הסל"ד של הרכב לא משפיע על הבלימה לרעה אלא משפר אותה מכיוון שיש יותר יניקה לבוסטר בלם, הלא כן?

בכל מקרה אתה צודק, ויש סכנה כשהמערכת מכויילת לכך שהבורג מהדק את הידית. לא הייתי מודע לסכנה הזו, תודה רבה על הא(ע)רה.

זאביק
31-05-06, 13:54
מאוד יפה ומושקע !!!.

הייתי ממקם את הידית הזו על ידית ההילוכים.
היכן שהיא ממוקמת כרגע, זה נראה שקשה מאוד להגיע אליה, אם ע"י הקפה של ההגה עם היד, או ע"י הכנסת היד דרך גלגל ההגה.
(אסור לעשות את זה - זה מאוד מסוכן, וישבור יד אם הגלגלים יחליטו פתאום לסובב את ההגה כתוצאה ממפגש עם אבן !!!)

אייל גונן בנה כזו ידית לסופה שלו פעם, עם תיעוד בג'יפולוג, ומיקם את הידית על ידית ההילוכים.

חימושניק
31-05-06, 14:39
מערכות אלו הפסיקו לשמש ברכבים הצבאיים כבר לפני כ-15 שנים, וכל כלי הרכב שהוזמנו החל מכניסת הסופות כבר לא כללו ידית זאת.

המערכת קיימת ועוד איך בכל האמר צבאי (כמו זה שבתמונה מימין)! יתרה מכך, אין הוראה לבטל את המערכת באופן יזום, אלא במקרה של קרע בכבל (וגם זה לא קורה הרבה).

אמנון
31-05-06, 14:57
זאביק, התלבטתי האם למקם את הידית על המוט ההילוכים. החלטתי נגד זה, בעיקר מהסיבה שזה לא הרבה בשימוש וסתם ככה זה לא נוח, לדעתי בלבד.
אז עלה הרעיון של מיקום על עמודת ההגה.

אכן חששתי שבתמונות זה יראה כך, אבל ממש לא בעיה להגיע לידית בישיבת נהיגה. זה בא נורא בטבעיות.
ממש לא להעביר יד בתוך ההגה, חוץ מזה שזה לא נוח, זה מתכון לשבירת המרפק בנסיעת עבירות.

נמרוד
31-05-06, 15:07
המיקום על מוט ההגה דווקא נראה לי סביר בהחלט, זאביק אין שום בעייה להגיע אליו, זה בדיוק כמו להושיט יד לסוויץ'.

הנושא של גז יד הוא דוגמא לגלגל מסתובב לו, ואיך אנשים ממציאים את הגלגל כל פעם. בזמנו חנן עשה כזה דבר, אחר כך גם אורי (שהיתה כתבה קטנה שלו עוד בגרסא הראשונה של האתר), ואחרים, וגם הם לא הראשונים, זה דבר שאתה קורא גם באתרים בחול וכל ג'יפאי חדש עם ראש טכני חושב עליו. דווקא האנשים הפחות טכניית לומדים מהר יותר לנהוג עם מה שיש... אתה גם תראה עם הזמן שזה לא צורך אמיתי. מצד שני זה לא משהו שמזיק, כל עוד זה שליטה ידנית קפיצית וללא נעילה כמו ששמיל העיר.

הביצוע נראה באמת ברמה גבוהה, קבל ח"ח.
(אורי גם התחיל מCJ5 מצ'וקמק וזה היה אחד מהדברים הראשונים שהוא עשה אם אני זוכר נכון, ותראה איזו רמה של רכב הוא בונה בימים אלו...)

kd2
31-05-06, 19:04
נראה נחמד.
לדעתי המיקום לא כל כך פרקטי אבל אם אתה אומר שכן אז כנראה שכן אני לא הרגשתי בעצמי.
המצבי חירום זה באמת קצת מסוכן אבל לא רציני , נהג טוב נמדד בשעת חירום.
האמת שאני מכיר שדווקא העקב על הברקס והאצבעות נוגעות בגז כמו דאבל קלאץ בהאטה.
לדעתי אין צורך ממשי בדבר כזה...

אבל עוד יתרון של המערכת הוא היכולת להרים טורים אוטומטית בסרק , לפעמים יש סתימה קטנה או משהו והסל"ד ממש על הגבול , במקום לצאת מהאוטו לפתוח מכסה ולסובב את הבורג בקרבורטור ואחרי זה להוריד עוד פעם אתה מושך טיפה בידית וזהו, אגב שימושי גם במקרים של טעינה נמוכה בסרק.
תעדכן את שאר הנהגים ברכב! אם יש בכלל...

AvigdorAharon
31-05-06, 23:10
בהמשך למה ששמיל כתב, אני רוצה להוסיף את דעתי:

קניתי את הכתום עם הידית הזו. עד היום, כמעט 4 שנים, לא מצאתי לה שימוש. נהפוך הוא, אפילו פעם אחת היא הפריעה לי עד מאוד:
לפני כשנה בנסיעת לילה לכיוון מצפה רמון, הכבל נתפס ולא הצלחתי לשחרר אותו (שעת לילה, עייפות ורצון להגיע במהרה למקום הלינה). בבוקר, מוני שחרר את הכבל אחרת, הייתי פשוט חותך אותו. טוב, הוא בנה את הידית...
עד היום, לא הייתה לי שום בעיה להניע כל CJ בעליה ע"י שימוש בשתי רגליים ושלוש דוושות (בלם הרגל לא מחזיק אפילו מים כאשר הרכב בעליה). אולי כי בעבר לא חשבתי על פתרון כזה ולמדתי להסתדר עם מה שיש, או שפשוט גדלה לי רגל שלישית...
הביצוע יפה מאוד, אצלי הוא לא שימושי בעליל.

אביגדור

עודד זנטון
18-01-07, 20:24
ראיתי טנדר איסוזו איפון בעל מע' דומה.
שם יש כפתור שע"י סיבובו מרימים טורים.
וזה רכב אזרחי ביצור סידרתי, שעובר את מיבדקי הבטיחות כמו כל רכב עבודה אחר.
מבדיקה, מאוד לא נוח לנהוג כך על הכביש במהירות, יש הרגשה של ליפני אסון...
אבל בנסיעת שבילים רגועה, זו אליפות העולם!

asafk
18-01-07, 21:01
השליטה הידנית במכוניות סדרתיות לא מיועדת, ואסורה לשימוש בתור "בקרת שיוט" בנסיעה. ה"מרים טורים" מיועד אך ורק להגברת סל"ד בשימוש בכלי עבודה שדורשים כוח מהמנוע (כמו כננת), ולכן נמצא ב"רכבי עבודה" למיניהם.

אסף.

UEWA
19-01-07, 18:08
ניתן להשתמש בצ'וק באותה פעולה לא?

asafk
19-01-07, 18:31
הצ'וק מעשיר את התערובת, וגם מרים את הסל"ד, אבל צ'וק מופעל במנוע חם ימנע מהמנוע לעבוד כהלכה.

אסף.

UEWA
19-01-07, 18:56
הבנתי, תודה
מדריך באמת מובן מאוד, פלוס תמונות שזה עוזר..
דבר כזה ברכב היה עוזר.. אבל החשש שלי שפעם אחת זה יתקע על פול גז.. :???:

אמנון
19-01-07, 19:33
עד היום המערכת עובדת ללא בעיות בכלל, ללא תקיעות מצב מצערת ולא נגרמו מצבים מסוכנים כתוצאה משימוש בה או עצם הקיום שלה בג'יפ (הערת המחבר).

-->