PDA

צפייה בגרסה מלאה : בקשה להסבר על ירידה בהספק המנוע בעקבות הוספת נעילה קדמית (בתיקול מכשולים כמובן)



GodsFather
01-01-07, 00:25
שלום,

בעקבות שיחה עם סוזי וקריאה של הטענה 2 מהשרשור הזה :

http://jeepolog.com/forums/showpost.php?p=81319&postcount=17

המקור -

http://jeepolog.com/forums/showthread.php?t=9848&page=1&pp=20&highlight=%F0%F2%E9%EC%2A

מישהו יכול להסביר בצורה יותר טכנית , מדוע יורד הספק המנוע כאשר יש אחיזה ? האם בגלל שהאחיזה למעשה יוצרת התנגדות שעד כה לא הייתה קיימת?
ומכאן שאלה נוספת - אם כרגע יש אחיזה , אזי הרכב אמור להתאמץ פחות בתיקול מכשול מכיוון שהוא ממשיך בנסיעה ולא מפרפר/שולח כוח לחינם לגלגל חסר אחיזה (אני מדבר על תיקול איטי ולא כניסה למכשול עם תנופה) ולכן גם ירידה בהספק המנוע לא אמורה להשפיע , אלא אם הירידה בהספק היא קיצונית.

שחר
01-01-07, 07:53
הספק המנוע תלוי באון ישיר בסל"ד בו הוא עובד. לכל מנוע גרף הספק-סל"ד שונה כאשר ההספק המקסימלי מגיע בסל"ד מסויים. אם אתה משתמש בנעילה אתה תתקל כל מכשול במהירות נמוכה יותר משמע סל"ד נמוך יותר של המנוע וגם הספק נמוך, יותר אבל כל ההספק המופק על ידי המנוע יעבור לקרקע כי לא תהייה החלקה של הגלגלים. בניגוד למצב בו אחד הגלגלים מחליק ואז כל ההספק יעבור אליו.

נמרוד
01-01-07, 08:12
להמשיך את שחר, במצב שבו הגלגלים מחליקים והרכב לא מתקדם, המנוע אולי עובד בסל"ד גבוה מאד אבל ההספק הוא כמעט כלום. ההספק = להתנגדות שמולו, אין התנגדות אין הספק.

בג'יפ עם נעילות שלא מאבד אחיזה, המנוע מייצר את כל המומנט וההספק הנדרש ממנו, עד שהוא לא יכול יותר (נדיר) או שאיזה שהוא רכיב מכאני נשבר (נפוץ יותר) או עד שהצמיגים מאבדים אחיזה (בדרך כלל). האחיזה קובעת את ההספקים והמומנטים.

בכלל, מכיוון שאתה מדבר על מהירויות אפסיות ובעצם על טיפוס סלעים שזה כמעט עמידה, אין מה לדבר על הספק אלא על מומנט. וגם עם המנוע נמצא באזור סל"ד לא הכי יעיל שלו, ההכפלה של הסל"ד ביחסי ההעברה הנמוכים משמעותה שיותר מומנט מגיע לגלגלים.

הכותרת של ההודעה, "ירידה בהספק המנוע בעקבות הוספת נעילה" היא טעות בהבנה. אין קשר.

GodsFather
01-01-07, 12:50
אם כך , ממה שאני מבין ממך ,נמרוד (אתה יכול לשנות את הכותרת לכותרת נכונה) , לא אמורה להיות בעיה של חוסר יכולת לתקל מכשול כתוצאה מהיעדר מומנט או מומנט נמוך , החשש אמור להיות יותר משבירה בעקבות מומנט חזק מידי שמופעל על החלקים ?


שחר, ההנחה שאני אתקל מכשול יותר לאט באופן קבוע , אינה נכונה לכל מכשול , אם על סמך הנחה זו נקבע חוסר יכולת הרכב ואובדן מומנע , אזי היא ההנחה שלך שגויה.

ערן המסוקס
01-01-07, 17:06
כן יש מצב שמרגישים בחוסר כח מהמנוע בטיפוס מעלות במהירות נמוכה. עקב אחיזה טובה יותר, העומס על המנוע גדול יותר ואין שחרור עומסים ע"י החלקות גלגלים. בהחלט יכול להיות מצב בו קשה יותר לשמור על מנוע עובד.
אני מרגיש את זה בצורה ברורה, ולמעשה יש מעלה מסויים וסלעי מאוד שנהגתי לעלות בקלות רבה יותר לפני הנעילות, וכעת אני מתקשה יותר לזחול אותו בלי שיכבה לי המנוע. ההרגשה היא שהרכב רץ לי מהר מידי בעליה. מן הסתם אותם יחסי העברה, אבל ההרגשה בכל זאת שונה.

בכל זאת, כשמדובר ברכב עם מתלים מוגבלים, זה ברור שעדיף סרנים נעולים בכל מצב.

שחר
01-01-07, 22:35
אם אתה נוסע ברכב נעול במכשול טכני - סלעים נניח, תוכל לעבור אותו במהירות איטית. אם תנסה לצקל מכשול כזה נעול קדימה ואחורה במהירות רוב הסיכויים שתשבור ציריה. ברג שאחד הגלגלים ייעצר כתוצאה ממגע במדרגה או בסלע המומנט הפועל על הציריות יוכפל וסביר להניח שאחת מהן (או שתיהן) תשברנה.
אם אתה מתכוון לנסיעה בחול אזי אין בעצם ייתרון לרכב נעול ק+א ותמיד עדיף ליסוע כשהנעילות משוחררות.

אלון_ק
01-01-07, 23:24
לא מסכים בכלל עם ההכרזה האחרונה לגבי חול. סך האחיזה עדיין גדול בהרבה לרכב נעול כפול, אחרת רכב לא נעול לא היה מפרפר גלגל אחד גם בחול.

גיא
02-01-07, 15:52
ומעבר לזה ...

שים לב שגם המצמד שלך מושפע חזק משתי נעילות.

עד עכשיו אם היית מחליק קלצ' תו"כ פירפור של הגלגל, היה בורח מומנט לגלגל ( או איך שלא יהיה שקוראים לתופעה הפיזיקלית הזאת ... ) אין יותר. הגלגלים לא מפרפרים יותר ולכן מי שיפרפר זה המצמד וכשהוא מפרפר הוא מתחמם ...

וניגמר מהר יותר.

GodsFather
02-01-07, 18:54
לגבי הקלאצ' אני יודע , ככה סיימתי את הקלאצ' הנוכחי שלי (שהיה בסוף חייו ורק חיכה לקש שישבור את גבו)

לגבי הסלעים - כל הכוונה היא שאני אסע לאט יותר ולכן החשש שאיטיות תכבה את המנוע

"המסוקס" - אם הרכב "רץ" לך מהר מידי , אז אין לך בעיה של חוסר כוח , אלא להפך...קל לו מידי...
אבל הבנתי את הדוגמא שניסית להביא.

ערן המסוקס
03-01-07, 00:49
הכוונה שהרכב "רץ" הוא שאני לא מסוגל לנסוע מספיק לאט כפי שהייתי רוצה. אני חייב לשמור על מהירות מינימלית כדי שהמנוע לא יכבה, וזה מהר לי מידי על סלעים גדולים מאוד.
ואם אני מנסה לזחול לאט יותר, על גבול כיבוי המנוע, הוא עלול להכבות בעומס פתאומי של טיפוס סלע.
זאת הסיבה להתקנת יחסי העברה נמוכים יותר, או שימוש מאולץ בחצי קלאץ'.

-->